Ateism och teism
För
att kunna filosofera om frågor som “Vad är
verkligt?”, “Vad är sanning?” och “Vad
är rätt och fel, gott och ont?” behöver de flesta
filosofer bearbeta den gamla frågan “Existerar Gud?”
Även de filosofer som hävdar ateismen behöver
tränga in i det komplex av frågor och värderingar som
ryms inom gudsfrågan.
[1.
Reflektion och
värdering: Anser du att man mycket väl kan strunta i
frågor om Gud när man funderar över moral och
sanningsfrågor?]
Men samtidigt
som vi ställer frågor om Gud berör vi också
grunden till en personlig tro på Gud. Det är
därför praktiskt att närma sig gudsfrågan
utifrån skälen att tro på någon form av Gud,
vare sig det handlar om mer opersonliga former som i
österländska traditioner eller den för oss mer bekanta
personliga formen i västerlandet, särskilt den semitiska
traditionen. Vi kan därför börja med ateistens rationella
skäl för att inte tro och låta teismen ge svar på
de olika skälen för att se i vilken mån en gemensam
grund finns för argumenten.
[2.
Reflektion och
värdering: Anser du att folk är troende på grund av
rationella skäl? Eller är det andra faktorer som ligger
bakom?]
Ateisten
säger: att leva gör ofta ont, inte bara i samband med
svåra sjukdomar och olyckor utan också genom den
skräck de flesta känner inför döden, vare sig den
kommer genom hastig olycka eller genom en svår sjukdom. En
sådan tillvaro kan inte en god gud ha skapat och därför
finns ingen anledning att tro på en gud. Teistens
preliminära svar är då: Gud är för mig inte
en kraft eller en person som tar bort smärtan ur tillvaron. Inga
naturkatastrofer eller slumpmässiga olyckor försvinner i
samma ögonblick man börjar tro på Gud. Att tro på
Gud innebär något annat än att uppleva frihet
från smärta.
[3.
Reflektion och
värdering: Anser du att en god gud knappast kan ha skapat en
värld med så mycket inre och yttre lidande som
vår? Eller missuppfattar vi lidandet? Eller tänker vi fel om
att Gud ska vara god?]
Från
denna utgångspunkt tänker sig många ateister att den
smärta och de olika former av obehag som ett liv på jorden
för med sig ändå ska ha med argumenten för Guds
existens att göra. Vilken fördel skulle det annars vara att
tro på Gud? Kan man verkligen nöja sig med en Gud som inte
gör livet mindre svårt och obehagligt? Argumentet tas upp
redan Nya Testamentet: "...de förbannade Gud som hade makt att ta
bort plågorna men inte gjorde det, och de omvände sig inte
och ärade inte Honom". (Upp 16:9)
Teistens
replik är: det är inte för att komma undan obehag i
livet som jag tror utan för att göra livet bättre
än det annars skulle vara. Tron har en kognitiv effekt både
på personen som är troende och på de personer som
interagerar med henne eller honom. Det är inte för att komma
undan slumpens olyckor eller naturkatastrofer som man tror på en
kärleksfull och allsmäktig Gud, utan för att skapa en
glädje och en moralisk grund som inte skulle finnas där
annars.
[4.
Reflektion och
värdering: Anser du att en gud behövs som moralisk grund?]
Astrofysikern
Steven Weinberg säger: “Den Gud som skapar fåglar och
träd måste också vara den Gud som skapar
utvecklingsstörningar och olika former av cancer.” Teismen
svar är: att tro på Gud innebär inte att naturen blir
annorlunda än den är. Den Gud vi tror på är inte
en annan gud än den som skapat just världen sådan den
är.
Steven
Weinberg som är jude tillägger: “När jag
tänker på judeutrotningen under nazitiden, känner jag
mig illa till mods inför tanken att rättfärdiga Guds
sätt att handla inför människorna”. Det vanliga
svaret inför denna form av argument är för teisten att
säga: tron på Gud leder inte till att alla människor
blir goda eller att politiska ideologier med rasism som grund
försvinner ur samhället. Tron är en kamp för det
goda men inte ett sätt att trolla bort det onda.
[5.
Reflektion och
värdering: Anser du som Weinberg att den Gud som skapar fåglar också skapar cancer?]
Problemet med
det ondas existens är för många filosofer det tyngsta
argumentet emot teismen. Argumentet lyder så här: om Gud
existerar så är han allvetande och allsmäktig. Det
betyder en position utifrån vilken Gud skulle kunna förhinra
allt lidande och alla olyckor. Men fakta är att lidande och
fasansfulla olyckor sker ständigt och utan något
förbarmande, utan någon som helst rättvisa över de
som drabbas. En allvetande och allsmäktig Gud kan inte välja
att låta det onda ske. Det onda sker. Alltså kan inte en
allvetande och allsmäktig Gud finnas.
Teistens svar
är: tron på Gud är inte en tro på en generellt
ingripande Gud. Även om Gud väljer att inte ingripa, fast han
skulle kunna göra det, handlar tron inte om det ingripandet utan
om Gud själv, den Gud som inte ingriper men är Gud. I de fall
där människor ändå upplever att Gud ingriper och
som vi kan läsa om i litteraturen, är det fortfarande inte i
egenskap av ingripande som Gud blir föremål för tron.
[6.
Reflektion och
värdering: Hur skulle du försvara en god Gud inför det
ondas existens? Eller går det inte? I så fall varför?]
En variant
på argumentet utifrån det onda är ateistens upplevelse
av att bli sårad av det faktum att lidande och svårigheter
uppstår. Den klassiska bilden är den olycksdrabbade
människan som knyter näven åt Gud och svär
på att inte längre tro på Honom. Det onda är
nämligen inte ett teoretiskt problem för människor utan
konkret och personligt. Teistens svar är: en troende människa
klarar ofta smärtor och olyckor på ett bättre sätt
än andra. Lidandet får en tydlig mening och blir en
utvecklande faktor, särskilt i yngre år då många
attityder till svårigheter och nöd bildas i den personliga
identiteten. Inom medicinen är det väl känt att tro
sätter igång genetiska processer som är läkande.
Aktiviter som bön och meditation är verksamma faktorer i
hälsotillståndet.
[7.
Reflektion och
värdering: Anser du att man klarar olyckor bättre med tro och hopp?]
En annan
sorts atetistiska argument utgår ifrån upplevelsen av Gud,
respektive bristen på sådan upplevelse. Det finns ingen
anledning att tro på en Gud som man inte någonsin erfarit,
inte sett och inte hört. Om något som helst bevis i form av
direkt erfarenhet skulle visa sig kan ateisten vara beredd att
ompröva sin hållning. Men tills dess att sådana
direkta erfarenheter gör Gud sannolik fins inget gott skäl
till gudstro.
Teistens svar
blir här: tron på Gud handlar inte om att alla
människor på ett generellt och demokratiskt sätt
får erfarenheter av Gud. Vissa människor har starka
gudsupplevelser, andra har det inte. Vissa människor erfar stor
skönhet och har starka glädjeupplevelser genom sin tro, men
andra har varken det ena eller det andra. Tron gäller inte en Gud
som sänder samma information till alla människor och ger
likartade upplevelser åt alla, även om alla in princip har
möjligheter att ta emot sådana erfarenheter.
Som svar
på detta menar många ateister att ingen kan tro på
något som inte motsvaras av någon erfarenhet. Om vi endast
hör talas om Gud genom radio och teve och olika sorters
religiösa skrifter, men aldrig erfar något som har med Gud
att göra själv, finns ingen möjlighet att tro på
denna gud. Teisten svar är: den Gud vi tror på är
något i sig själv, inte våra erfarenheter. Att
kräva en sorts erfarenhet är något annat än
gudstro. Alla erfarenheter kommer och går och ingen specifik
erfarenhet består permanent. Det är inte en sådan
erfarenhetsprocess som tron handlar om, utan om det som Gud är i
sig själv.
[8.
Reflektion och
värdering: Anser du att man bör kräva teisten på en erfarenhet av den gud han tror på?]
Teismen
tillägger här att den som studerar gudsproblemet och
läser skrifter som handlar om tro, t ex psaltaren i Gamla
Testamentet eller brev av Paulus i Nya Testamentet, får spontant
en rad erfarenheter av själva läsningen. Det är ett
väl känt faktum att sådana erfarenheter leder till tro
men tron som uppstår gäller inte specifikt dessa
erfarenheter.
En tredje
grupp av argument kan kallas kulturargument. Ateismen menar ofta att
det är ofördelaktigt att tillhöra troende kretsar i
samhället. Där finns en atmosfär av rad dogmatiska
regler, en kulturell ofrihet, en begränsad syn på
världen och en instängd moral. Religiösa friskolor
befinner sig i riskzonen för vad som kan accepteras just på
grund av dessa faktorer. Tron innebär en sorts ofrihet som vi inte
kan påtvinga barnen till de troende föräldrarna. Den
demokratiska kultur vi nått genom sekularismen måste
försvaras från denna ofrihet som tron innebär.
Teismens svar
är: den europeiska kulturen är en religiös kultur. Det
är inte så att vår kultur växt fram av sig
själv med religionen som en faktor bland andra. Våra
institutioner för utbildning, sjukvård och
rättväsen är i grunden kristna och speglar de kristna
värden som finns beskrivna i Bibeln och som drivits fram av den
kristna kyrkan. All vår naturvetensap har växt fram i
klostren och kyrkans stöd till vetenskaplig verksamhet har varit
den största kraften bakom västerländsk vetenskap. Skolor
och universitet är kyrkans institutioner från början
och detsamma gäller sjukhusen och den syn på patienter vi
har idag. Tron har alltså mer än någon annan faktor
positivt byggt upp det samhälle vi har idag. Genom sekularismen
har andra ideologier, såsom nazism, fascism och kommunism
fått tränga fram och allvarligt skadat den
västerländska civilisationen. Ateismen har här varit en
djupt negativ tankeriktning.
[9.
Reflektion och
värdering: Anser du att en kulturargumentet är ett bra
argument? Att det är ofördelaktigt i många sammanhang
att framstå som en troende, antingen man är det eller inte?]
Vid vissa
tidpunkter får ateismen en problematisk hållning. När
katastrofen den 11 september inträffade i New York inleddes en
period då nästan alla människor sökte
religiösa uttryck för sin sorg och bestörtning. Detsamma
skedde vid den tragiska massakern vid en högskola i Virginia. En
lång tid efter uttryckte i stort sett alla en troende
hållning, trots att högskolan var uttalat sekulär. Vid
samtliga ceremonier och samlingar beskrevs reaktionerna med ett
gudsorienterat språk. Naturligtvis fanns det ateister bland de
många sörjande men i denna situation har själva
ateismen som livshållning väldigt lite att ge. Som Steven
Weinberg säger visar ateismen att livet och universum är
alltmer meningslöst. Den troende hållningen har däremot
en överväldigande positiv funktion i dessa situationer.
[10.
Reflektion och
värdering: Anser du att ateismen kan kännas mer problematisk i vissa lägen i livet?]
Ett
fjärde område för argument är det följande.
Inom den filosofiska ateismen har det varit vanligt att peka på
den oärlighet, ja till och med det intellektuella lurendrejeri,
som uppstår när man tror på Gud. Den intellektuella
hederligheten komprometteras och en osund fantasi får
ersätta en realistiskt verklighetssyn. Bibeln beskriver en
påhittad värld av människor som medvetet velat
förleda andra. Teistens svar är: människan har en natur
som tillgodogör sig religiös tro på ett sunt sätt.
Forskning visar hur vårt kognitiva liv berikas av tro och hur den
neruomedicinska hälsan stärks av tro på Gud. Detta kan
vi kalla det epigenetiska argumentet. Det är idag väl
känt att tro stärker läkande processer i kroppen, men
också att en rad positiva egenskaper hos personligheten skapas
genom en äkta religiös tro. Egenskaper som ödmjukhet,
uthållighet, offervilja, förlåtande attityd osv.
är historiskt väl kända hos troende. Idag vet vi att
detta handlar om neurokognitiva processer i människans hjärna
och att religiös tro kan ses som en epigenetisk terapi. Om tron
har denna positiva kraft för människans natur måste det
finnas en realism i själva tron. Den troende kan få
belägg för att det naturliga är tron på Gud medan
ateism förefaller mer som något teoretiskt och mer
onaturligt för människan. En ateistisk hållning är
deprimerande för en frisk hjärna medan tro och hopp ger en
positiv
livshållning.
[11.
Reflektion och
värdering: Anser du att gudstro är ett lurendrejeri? En oärlig hållning?]
Medicinska studier av patienter med HIV/AIDS visar att de patienter som
inte tror på att en Gud älskade dem förlorar tre
gånger så många läkande T-celler
jämfört med de patienter som hade en religiös tro.
Ytterligare en korrelation upptäcktes mellan de troende och en
lägre mängd negativt kortisol, ett stresshormon som bryter
ner kroppen. Slutsatsen formuleras så här av en forskare:
"Om man tror på en människoälskande Gud har man en
enormt skyddande faktor, till och med mer skyddande än optimism
kontra pessimism. Enbart att tänka på en god Gud är en
genetiskt skyddande faktor men ännu starkare skydd är att tro
på ett personifierat påstående som "Gud älskar
mig"."(Ironson, Journal of General Internal Medicine)
Inte oväntat visar andra medicinska studier att patienter som
tänker på en straffande Gud, eller en Gud utan
förmåga att hjälpa och hela, har mellan 19 och 28%
högre dödlighet under en period av två år efter
utskrivning från sjukhus. En studie vid Baylor University
Institute for Studies in Religion visar att 31% av den amerikanska
befolkningen ofta tänker på Gud på just det
sättet, en auktoritär straffande Gud. I den gruppen finns
också patienter som uppfattar att kyrkan övergett dem eller
inte bryr sig om den enskildes situation.
[12.
Reflektion och
värdering: Anser du att dessa medicinska studier visar att
religiös tro är bra? Eller vilken faktor är bra för
genetiskt skydd?]
Ett argument
inom ateismen är att vi inte har ovedersägliga historiska
bevis för de händelser som Bibeln eller någon annan
religiös skrift beskriver. Teistens svar är: tron gäller
inte historiska bevis eftersom Gud själv inte begränsas av
historia eller skeenden i tidsordning. Den kristna berättelsen om
Gud som historisk person i Jesus från Nasaret har starka
historiska belägg som gör den sannolik. Men teismens tro
gäller Gud själv och inte i första hand historiska
belägg om händelserna i Palestina.
[13.
Reflektion och
värdering: Anser du att den troende kan bortse från historiens sannolikheter eller osannolikheter?]
Ateismen har alltså en filosofiskt argumenterande grund som
möter de teistiska argumenten och kräver ett rationellt
bedömande och avgörande av den som studerar filosofi. En
annan sida av ateismen är mer personlig. Själva tanken
på att t. ex. gå i mässan eller be böner är
motbjudande för många eller i alla fall föga
inbjudande. Många män klagar på att kristendomen
blivit feminiserad och inte passar för män längre. Islam
erbjuder däremot en religion mer anpassad för män.
Bönen tillsammans med andra män är grundstommen inom
islam. Ateistiska filosofer har ibland prövat bönen men inte
fått ovedersägliga bevis för att den "fungerar". Inom
judendom, kristendom och islam är bönen den viktigaste
faktorn vid sidan av mässfirandet för det personliga
troslivet. Det handlar om en ateoretisk faktor, det är inte
argumenten utan effekten som kommer i centrum för diskussionen.
[14.
Reflektion och
värdering: Anser du att det är ganska feminint att gå i kyrkan? Eller vilken är din upplevelse av kyrkan?]
Teismen kan numera hänvisa till psykologisk och medicinsk
forskning kring bönens effekter. Hundratals studier har gjorts
under de senaste decennierna och de flesta visar hur tillfrisknandet
påskyndas märkbart genom bönen. En studie från
Texas Medical School på hjärtpatienter som nyss gått
genom operation visar hur bönen påverkar dödligheten.
Endast en sjundedels dödlighet uppvisades av gruppen som bad,
jämfört med den grupp som inte gjorde det. Förklaringen
tycks ligga i den intention som aktiveras i bönen. Intentionen
är en kognitiv händelse i hjärnan som effektivt
påverkar genetiska processer som är läkande. Över
1200 studier visar att bönens intentioner har en relation till
hälsa och längre liv. (Larry Dossey "Prayer is Good
Medicine", 2006)
[15.
Reflektion och
värdering: Anser du att läkare bör rekommendera patienter bönen som bra medicin?]
En studie från Chicago, utförd av Jean Kristeller, Ph.D.
visade att cancerpatienter som fick regelbunda samtal med sin
läkare, inte om medicinska saker utan om religiösa och
andliga frågor en gång i veckan, uppvisade högre
livskvalitet och mindre depressiva drag. Samtalslängden var endast
max. sju minuter. Slutsatsen är att hjärnan verkar lagra
positiva minnen av högkvalitativa intentioner som sedan
påverkar processer på cellnivå. Dessa intentioner
innefattar bilder och visualiseringar. Religiösa böner och
texter fungerar här som arkiv för sådana
visualiseringar och intentioner. När en metafor tas fram i en
bön börjar en neurologisk process som stärker det
kroppsliga och det mentala livet hos patienten.
[16.
Reflektion och
värdering: Anser du att neurologin kan förklara varför religion alltid har funnits hos mänskligheten?]
Men gäller dessa positiva neurologiska effekter all form av tro?
Gäller det alla religioner? Eller handlar det om positivt
tänkande rent allmänt? Under den första kristna tiden i
romarriket anklagades de kristna intressant nog för ateism. Detta
var det främsta skälet till den extrema förföljelse
som pågick. Hur var det möjligt?
Man kan inte förstå den "kristna ateismen" utan att
beröra skillnaden mellan hednisk och kristen andlighet. För
grekerna och romarna och även de nordiska asatroende, var gudarna
och gudinnorna förstärkta mänskliga karaktärer.
Mars var krigarguden, liksom Tor i fornnordisk religion. Det innebar en
gud som hade de mänskliga krigaregenskaperna med tillägget
odödlighet. Berättelserna skildrar krig och kampsituationer.
Afrodite var erotikens gudinna, liksom Freja i fornnordisk religion och
berättelserna om dem är fulla av mjukpornografiska scener.
Zeus var styrkans gud, liksom Oden i nordens asatro. Liknande
mänskliga gudar finns inom alla naturreligioner. Egenskaper hos
människan förstärks i en gud och tillbeds.
De kristna vägrade befatta sig med denna sorts hedniska
religiositet. Inte bara kritiserade de kristna dessa gudar för att
vara mänskliga påhitt och avgudar. De menade dessutom att en
ren ond kraft lurade människor att tro på dem. Det
första kravet för att bli kristen var att avsvära sig
alla hedniska tendenser till sådan avgudadyrkan, även gällande Gamla Testamentets Gud. Detsamma skedde
också i samband med kristnande av Sverige och Norden, senare
också vid kristnandet av den svenska lappmarken på
1600-talet.
[17.
Reflektion och
värdering: Anser du att det är någon större skillnad på kristendomen och äldre religioner?]
De kristna är således därmed ateister i relation till
hednisk religiositet. I grekers och romares ögon måste de
därför betraktas som fiender till samhälle, kultur och
religion. Dödsstraff var det enda möjliga för dessa
farliga fanatiker. De många kristna martyrerna, t. ex. S:a Lucia,
dog hellre än att ge upp sin tro på en annan sorts Gud
än de hedniska gudarna. Även idag pågår en stark
förföljelse av kristna på olika håll i
världen och av samma skäl som tidigare har årligen en
rad martyrer för den kristna tron, betydligt fler än tidigare i historien.
Det kristna "ateistiska" argumentet var detta: äkta tro på
Gud måste gälla en Gud som inte är synlig eller
hörbar eller i övrigt lik människan förutom i den
inkarnerade Jesus från Nasaret. Gud själv är
annorlunda. Man måste därmed skilja på äkta och
oäkta tro. Skillnaden ligger i objektet för tro. Men
effekterna för subjektet, den troende, blir avgörande i livet
efter den kroppsliga döden. En avgudatro leder inte till ett
himmelrike medan tron på en annorlunda levande och osynlig
Gud sannolikt gör det. Men hur fungerar denna skillnad på
tro?
Varför avvisar den kristna teismen så kraftfullt andra
former av gudstro? I vår tid ställs dessa frågor
på nytt och belyses av neurologiska forskningsresultat men
också av fortsatta filosofiska överväganden.
[18.
Reflektion och
värdering: Anser du att de kristna kan betraktas som ett slags ateister?]
-
•