Ett gammalt land i en ny situation
Andra världskriget slutade 1945, men någon
egentlig fred blev det inte för England. Fr. o. m. 1947 var det
kalla kriget en
realitet i Europa. 1950 befann sig England åter i krig i och med
att
engelska trupper deltog i Koreakriget. 1956 intervenerade Frankrike och
England
i kriget mellan Egypten och Israel, vilket i praktiken kom att
innebära krig med Egypten. Denna intervention fördömdes
av ett nästan enigt FN, och England måste efter några
månader dra sig ut ur Egypten. Det rådde oro i de engelska
besättningarna i Afrika, och i själva England uppstod en
bitter och långvarig strid om atombomben:
skulle England utveckla ett eget kärnvapenförsvar?
Efter andra världskriget fällde en amerikansk
utrikesminister ett yttrande som många i England reagerade mot:
"England är ett land som har förlorat ett världsrike och
som ännu inte har funnit sin roll." Ett obehagligt
påstående, men med ett betydande mått av sanning.
1947 fick Indien sin frihet efter ett klokt politiskt initiativ av
Clement Attlee; det upprättades två nya stater,
Indien och Pakistan, som båda valde att stanna inom det brittiska
samväldet. Men det härskade ändå
uppbrottsstämning i denna internationella klubb. Kolonierna i det
östafrikanska höglandet vållade stora problem, och
Canada, Australien och Nya Zeeland gick sina egna vägar när
det passade dem. Indien och Pakistan har varit i krig med varandra
flera gånger.
Också ett annat tema har den historiska utvecklingen
serverat diktarna: vilket förhållande kan man ha till ett
arv som håller på att förvittra? Tiden efter andra
världskriget kan ännu knappast kallas historia. Det är
vår egen tid, en period som de flesta vuxna är mer eller
mindre hårt märkta av. Fackhistorikern har
ännu inte nått fram till det perspektiv som
gör det möjligt att skilja väsentligt från mindre
väsentligt.
Detsamma gäller vår kunskap om den engelska
litteraturen. Det som har skrivits efter andra världskriget har
ännu inte gått igenom den process som låter det mesta
sjunka i glömska medan storverken
står kvar. Det är spännande att läsa om
litteraturen
efter 1940: vi gör det medan den process som avgör vad som
blir
bestående går speciellt snabbt, och vi är själva
en
del av den. Vilka är klassikerna efter andra världskriget? Vi
vet
inte än. Vi kan bara gissa och förmoda.
I motsats till tiden efter första världskriget
präglas inte den andra efterkrigstiden av tekniska experiment inom
diktkonsten. Form och innehåll kan inte skiljas åt, och
orsaken till att andra
världskriget inte medförde motsvarande omvälvningar inom
den
konstnärliga formen är väl först och främst
att
det inte kom oväntat, att dess fasor inte var nya. Andra
världskriget
skapade inte heller krigsdiktare med så skarp profil som t. ex.
Rupert
Brooke och Wilfred Owen.
1950- TALET
På 50- och 60-talen kan man urskilja två
böljegångar i det litterära havet. Den ena är
framträdandes av romaner och skådespel präglade av ett
egenartat missnöje, ofta ett inslag av häftig vrede, mitt i
50-talet. Den andra är det livskraftiga teaterlivet i London under
denna period. Influenser från Frankrike
och Tyskland assimileras och utnyttjas, och den mer utpräglat
engelska
traditionen från salongskomedi och realism förnyas. Element
från
music-hall vinner insteg i seriösa stycken. Att teatern som
konstart
är livaktig hänger i sin tur ihop med uppkomsten av
hörspel
och TV-teater som populära former för litterär konst.
De stora diktarna från mellankrigstiden var
medelålders eller gamla. Det var inte lätt för
bokälskarna att finna något nytt att glädja sig
åt. Tiden var mogen för
förnyelse. Och det som folk eftertraktar och förväntar
sig
av litteraturen dyker också gärna upp. Kanske är det
själva
önskan om något nytt som skapar det nya? Författarna
känner
det i luften?
Det nya kom med cynisk bitterhet, satir och raseri. Efter
John Osbornes succé Look Back in Anger år 1965 fick
rörelsen namn: de arga unga männen. Alla som har placerats i
denna grupp har protestera
mot en sådan gemensam beteckning. Den är också i fler
avseenden
orättvis men ändå, trots förenklingen,
lämplig.
De unga männen luftade sin vrede och bitterhet i romaner,
skådespel
och essäer, men inte i någon större utsträckning i
inom
lyriken, som istället präglas under 50-talet av en stillsam
och
försiktg uppriktighet som just inte är särskilt
karakteristisk
för
"de arga".
Vilken är då måltavlan för denna
vrede? I
flera fall har raseriet över huvud inte något bestämt
mål, och där man kan urskilja ett mål växlar det
från författare till författare. Ändå
kan den nya rörelsen uppfattas som en form av social revolt mot
the Establishment - det etablerade samhället.
Mycket ofta är hjälten i tidens "arga" böcker
en man från en lägre socialgrupp som anser sig vara i strid
med de som befinner sig högre upp på rangskalan. Det nya i
förhållande till 30-talet är att den sociala
uppgörelsen nu inte har någon partipolitisk karaktär.
Tron på socialismen som den rätta och snabba vägen till
jämlikhet och broderskap är fö
svunnen. Striden blir den enskilda människans försök att
behärska sin omgivning, och denna strid förs med skilda medel
och resulterar i
skilda lösningar.
Man kan konstatera en viss likhet med Camus´absurdism
och Sartres existentialism i Frankrike, men något centralt och
avgörande inflytande från Camus eller Sartre kan vi knappast
finna hos någon av de "unga arga".
En förnyelse av romankonsten samtidigt under hela den
postkoloniala tiden. Under hela efterkrigstiden kan vi notera att
det pågår en ibland tyst, ibland högljudd kamp mellan
traditionalister och nyskapare där exempelvis den franska nya
romanen, den magiska realismen och metaromanen har tjänat som
förebilder eller avskräckande exempel. Det
har skrivits feministiska romaner, condition-of-the nation-romaner,
universitetsromaner, satirer, idéromaner, regionala romaner,
romaner förlagda till exotiska platser, politiska romaner, romaner
som blandar olika genrer, romaner som för första gången
skildrar den homosexuella subkulturen.
Överhuvudtaget kan man konstatera att den brittiska
romanen under de senaste decennierna har genomgått en markant
omvandling, ofta under inflytande av andra länder och kulturer,
samtidigt som den har fortsatt att frambringa vad vi
utanförstående har en benägenhet att betrakta som
författare med omisskännligt brittiska särdrag. Det
är denna mångfald som föreliggande översikt vill
presentera och locka läsaren att utforska vidare på egen
hand.
"Ni har aldrig haft det så bra", försäkrade
dåvarande premiärministern Harold MacMillan sina
landsmän i ett berömt tal 1957. Han hade för all del
lånat frasen från 1952 års amerikanska
presidentkampanj, men det hindrade inte att många ansåg att
det låg en hel del i vad han sade. Krigsårens
försakelser ersattes på 1950-talet av ett stadigt
växande välstånd i Storbritannien. Sjukvården
hade varit fri ända sedan 1946, ransoneringarna upphörde 1954
och reformer inom utbildningsväsendet - införda redan 1944 -
gjorde det under efterkrigsåren möjligt för betydligt
fler än tidigare att gå vidare till högre studier.
Som en av världskrigets segrande parter
försökte Storbritannien i utrikespolitiska sammanhang
ännu hävda sin forna ställning som stormakt, men man
insåg samtidigt att det var dags att på allvar avveckla
imperiet: Indien och Pakistan hade blivit fria 1947, och under 1950-
och 1960-talet kom turen till en rad asiatiska och afrikanska
stater. Kring de flesta av dessa åtgärder rådde det
enighet
över partigränserna - vilket självfallet i sin tur
bidrog
till den stabilitet var en förutsättning för att
Storbritannien
skulle utvecklas till en modern välfärdsstat.
På 1960-talet - ungdomsrevoltens, den politiska
radikalismens tid, feminismen uppvaknande och den sexuella
frigörelsens decennium -
blev det klart att Storbrittaniens ekonomi ännu inte
återhämtat sig sig fullt ut efter påfrestningarna
under andra världskriget. Social och politisk oro blev resulatet
och under 60-talet utbröt raskravaller i vissa städer
där det hade samlats särskilt stort inslag
av
invandrare från Indien, Pakistan och Västindien -
under 10 månader 1961 anlände 100 000 människor
från de forna kolonierna till Storbritannien - och 1968 inleddes
de ännu inte slutgiltigt bilagda "oroligheterna" i Nordirland.
På 1970-talet ökade arbetslösheten och
inflationen. Varken de konservativa eller Labour förmådde
råda bot på problemen. Den aldrig helt slumrande
strejkbenägenheten tilltog, och den konservative
premiärministern Edward Heath besegrades när han sökte
öppen strid med de mäktiga fackföreningarna. Inte heller
Labour, som kom till makten 1974, bemästrade situationen. Det
ekonomiska läget gjorde att man såg sig tvungen att
föra en
försiktig åtstramningspolitik, vilket resulterade i
ytterligare strejker och allmän besvikelse, som kulminerade i
"missnöjets vinter" 1978-1979. I de allmänna valen 1979 vann
de konservativa en förkrossande seger under sin energiska nya
ledare Margaret Thatcher.
Under de elva år Thatcher regerade genomfördes en
rad genomgripande förändringar. Tidigare statsägda
företag privatiserades, utbildningsväsendet utsattes för
hårdhänta reformer, marknadsekonomins individualism
uppmuntrades på bekostnad av välfärdssamhällets
kollektivism.
Pengar var inte bara titeln på en av årtiondets
mest avslöjande romaner utan på själva tidsandan, och
yuppien blev
epokens emblematiska figur. Åtskilligt av det Thatcher hade
föresatt sig att uträtta genomfördes, men när de
ekonomiska konjunkturerna försämrades mot slutet av
1980-talet, växte oppositionen mot henne även inom det
konservativa partiet. Hon ersattes av den färglösare och mer
konciliante John Major, som emellertid i de allmänna valen 1997
blev ett lätt byte för Labours nye karismatiske ledare Tony
Blair. Labour framstod nu som ett förändrat och
föryngras parti,
öppet även för att fortsätta den
privatiseringspolitik
som hade inletts under Thatchers tid vid makten.
De politiska och sociala förändringar som nu har
beskrivits återspeglas i de tendenser och stämningar som
dominerade inom kulturlivet.
Vid andra världskrigets slut var tre av de stora modernistiska
författarna
James Joyce, Virginia Woolf och William Butler Yeats, döda medan
den
fjärde, T.S. Eliot, utövade ett idag nästan ofattbart
inflytande
i både Storbritannien och USA som litterär smakdomare,
ouppnåelig
poetisk förebild och inflytelserik förläggare på
Faber
& Faber.
Litteraturkritikern F.R. Leavis, som hade stött
modernistema och även i en berömd bok definierat den stora
engelska romantraditionen, spelade ännu på 1940- och
1950-talet en viktig roll även om
hans moralism, elitism och allmänna missnöje med det moderna
välfärdssamhället
mötte växande opposition. När de yngre författare
som
hade överlevt kriget gav sig i kast med den privata och offentliga
återhämtningsprocess
som krävdes även inom litteraturen, framgick det att
modemismen
hade relativt få anhängare i England medan traditionalistema
var
desto fler.
Särskilt påtaglig var denna inställning i
den generation
som var född kring 1920 och alltså nådde vuxen
ålder
under kriget och gjorde sin litterära debut på det sena
1940-talet
eller tidiga 1950-talet. Flera av dem kom ur den lägre
medelklassen
och gynnades av det långsamt framväxande
välfärdssamhället, vars sociala utjämningseffekter
de kände sig lierade med. Flera av dem skrev både prosa och
poesi, och i båda fallen framstod de som antiromantiker och
antimodernister med en påtaglig dragning
åt rationalism och formalism.
Så starka föreföll dessa tendenser att en
kritiker 1954 helt enkelt döpte ifrågavarande
författare till "Rörelsen". 1954 är ett
märkesår också därigenom att det var då tre
viktiga efterkrigsförfattare - Kingsley Amis, William
Golding och Iris Murdoch - debuterade med böcker som fortfarande
räknas bland de främsta de åstadkom. Ingen av dem var
uppenbart kvalificerad för beteckningen 'modernist', minst av alla
Amis som hörde hemma i "rörelsen" och dessutom kom att
associeras med "de arga unga männen" (liksom för övrigt
under en kort period Murdoch), men alla tre
förnyade den brittiska prosan och fortsatte att spela en viktig
roll
i brittisk litteratur.
På 1960-talet framträdde en ny generation som
definitivt representerar inte bara modernismen utan de strömningar
utomlands, framför allt i Frankrike, som så små-
ningom skulle bli kända som 'postmodernistiska'. Strukturalismen -
en fransk filosofi som betonar överindividuella krafters
förmåga att styra våra liv - och le nouveau roman, den
nya romanen, förändrade drastiskt litteraturens
förutsättningar. Under 1970-talet slog dessa nya idéer
igenom i England såväl konstnärligt som
kommersiellt.
Under 1980-talet fortsatte denna utveckling. Den 'magiska
realismen' - tänk t ex på Salman Rushdies romaner -
och intresset för relationen mellan historia och fiktion bidrog
till att skapa några
av decenniets viktigaste verk samtidigt som författare med
postkolonial bakgrund började göra sig gällande.
Resultatet har blivit en synnerligen mångfasetterad
litteratur där många romanläsare kan hitta sina egna
godbitar, eftersom traditionalisterna dessutom har fortsatt att
producera mycket läsvärda romaner - tänk t ex på
Doris Lessing. Denna mångfald har fortsatt även på
1990-talet.
Åter till sextiotalet. Flera av de tidigare
decenniernas viktigaste författare dör eller tystnar vid den
här tiden. Civilisationskritikern Aldous Huxley, som genom sitt
drogintresse kom att spela en roll även för de riktigt unga,
dör 1963, hög på LSD. Samma år avlider
också den egensinniga walesaren John Cowper Powys,
författare till en rad tjocka, berättartekniskt intressanta
romaner som skulle komma att introduceras på svenska först
på 1970- talet. Den distanserade världsmannen Somerset
Maugham dör 1965 på Rivieran, året före den
överdådigt beske satirikern och katolske nostalgikern Evelyn
Waugh, vars roman Brideshead revisited filmatiserades i en teveserie
på 80-talet.
1966 avlider även den Joyce-inspirerade irländaren
Flann O'Brien, författaren till At Swim-Two-Birds (Sanning är
ett udda tal), som har upplevt en renässans i Sverige på
1980-talet. O'Briens något äldre landsman Samuel Beckett,
som dör först
1989, har vid det här laget skrivit sina viktigaste prosaverk
(huvudsakligen på franska och sedan översatta till engelska
av författaren själv), men hans betydelse växer hela
tiden, vilket bland annat markeras av att han tilldelas 1969 års
nobelpris. 1969 dör den i Sverige näst intill okända lvy
Compton-Burnett, vars stiliserade familjedramer i
herrgårdsmiljö till stor del är utformade som
dialoger.
1970 dör E.M. Forster - författaren till A Voyage
to India, filmad av David Lean - och året efter utkommer Maurice
som har legat opublicerad i byrålådan i många
år på grund av sin homosexuella tematik. Den originella
prosaisten Henry Green som
uppmärksammades med två översättningar till
svenska på
1980-talet, har sedan länge varit tyst men dör inte
förrän 1985.
Den legendomsusade experimentatorn Malcolm Lowry, död
redan 1957, får några av sina tidiga verk postumt utgivna
1968-1971. En annan legendarisk författare, Richard Hughes, som
hade debuterat redan
på 1920-talet, publicerar 1961 The Fox in the Attic (Räven
på
vinden), den första volymen i en projekterad trilogi, 'The Human
Predicament'
som skall skildra nazismens uppgång och andra världskriget,
delvis
med dokumentärt material; en andra volym 'The Wooden Shepherdess,
utkom
1973. 1976 dör Hughes och den tredje volymen blir ofullbordad.
Traditionalism och förnyelse på 1970-talet
De romanförfattare som debuterade på 1950-talet
mötte en situation där modernismens landvinningar inte
längre stod särskilt högt i kurs; den traditionella
romanen var det förhärskande uttryckssättet. Ytligt sett
kunde flera av de intressantaste nya namnen - Golding, Murdoch, Spark -
betraktas som traditionalister, men synar man dem litet närmare i
sömmarna finner man att beskrivningen inte
riktigt stämmer. De är förvisso inte fullfjädrade
modernister men heller inte främmande för de synsätt och
tekniska grepp som modernismen och den europeiska efterkrigsromanen
hade lanserat. De särdragen skulle förstärkas i deras
senare verk, som tillkom i ett nytt politiskt och intellektuellt klimat.
Under 1960-talet ökade intresset för experiment
och nya
uttrycksformer markant, även om det naturligtvis fortfarande fanns
gott
om författare som betonar sin sympati för den rättframt
berättande,
klassiska romanen och i sin egen praktik ansluter sig till dessa ideal;
till
den gruppen hör exempelvis Margaret Drabble. En intressant
omständighet
kan noteras i det här sammanhanget: flera av författarna var
kritiker
och universitetslärare och introducerade nya idéer under
1960-
och 1970-talet - till exempel David Lodge och Malcolm Bradbury. I
sina egna romaner skriver de dock huvudsakligen på traditionellt
berättande sätt, även om de så småningom
blandar upp dem med grepp inlånade från experimentatorer
och nydanare.
Denna vana spred sig med tiden så mycket att till och
med Margaret Drabble, som i en stort upplagd biografi tog den gamle
naturalisten Arnold Bennett i försvar, på 1990-talet ibland
tillät sig metafiktiva (utanför berättelsen) kommentarer
mitt inne i sina romaner.
Den ende av de viktigare författarna som
hårdnackat motstod de nya strömningarna är Kingsley
Amis. Impulserna till förnyelsen
kom till en början från Frankrike som så
många
gånger tidigare. Iris Murdoch hade, som nämnts, tidigt
kommit
i kontakt med existentialismen, och hon var inte den enda: även
John
Fowles var i yngre år upptagen av Sartres idéer om
människans frihet och ansvar.
Redan på det tidiga 1950- talet ifrågasattes
dock existentialismen
av den framväxande strukturalismen. Strukturalisterna såg
språket
som ett av många kommunikationssystem och hävdade att det
inte
avspeglar verkligheten; litteraturen blir därmed ett spel med
konventioner
och innebörder, och i enlighet med detta synsätt hade man
inte
mycket till övers för Sartres idéer om den engagerade
litteraturen.
Dock bör man hålla i minnet att den ledande
litterära strukturalisten, Roland Barthes, inte på allvar
översattes till engelska förrän på 1960-talet;
strukturalismens idéer gjorde sig därmed inte allmänt
gällande förrän tämligen sent och blev antagligen
kända för romanläsarna i lika hög grad genom
John Fowles indirekta presentation i The French Lieutenants Woman som
via Barthes egna texter.
Ett mer konkret inflytande utövades förmodligen av
den franska "nya romanen", som också upplevde sin storhetstid nu.
Impulserna var inte ensidiga: Nathalie Sarraute har intressant nog
nämnt lvy Compton-Burnett som en förebild.
Slutligen bör det nämnas att det i USA på
1960- och 1970-talet framträdde en ny generation prosaister som
skrev metafiktion - alltså berättelse om berättelsen -
ofta i form av självkommenterande berättelser som
återanvänder klassiska myter och litterära
förlagor. Tillsammans med andra europeiska och sydamerikanska
prosaskrivare utövade de ett långtgående inflytande
på den brittiska litteraturen. "Den magiska realismen" - detta
svårdefinierade skrivsätt som kanske främst
karakteriseras av att man smyger in fantastiska inslag i vanliga
berättelser - fick många utövare i Storbritannien
på 1970- och 1980- talet: John Fowles, Angela Carter, Salman
Rushdie, Graham Swift med flera.
Till och med den politiska rormanen, som oftast - i varje
fall om den har marxistiska för- tecken - ser den klassiska
realismen som ett ideal, kunde ibland anta en avancerad modernistisk
form, till exempel i John Bergers fall.
Dessa nya lockelser till trots hör åtskilligt av
de bästa texterna som skrevs i Storbritannien och Irland på
1960- och 1970-talet hemma i ett odogmatiskt mellanskikt mellan de
två ytterligheterna - oförsonlig traditionalism och
postmodern experimentalism. Att alltför hårdhänt
sortera in texterna i speciella fack är sällan meningsfullt.
Likväl bör bokälskarna ha ett visst intresse att
arrangera dem i en ordning som ger en aning om deras inställning
till traditionell realism, till modernism och postmodernism.
Studentromaner
Romaner om studenter har det naturligtvis skrivits relativt
länge, men begreppet 'universitetsroman' fick en helt ny
innebörd på det engelska 1950-talet. Medan de olika
amerikanska exempel som skulle kunna nämnas i sammanhanget (av t
ex Randall Jarrell och Bernard Malamud) är
seriösa med en anstrykning av bildningsroman, har de brittiska
försöken
i genren alltsedan Lucky Jim haft en påtagligt satirisk eller
komisk
ton. De mest framgångsrika brittiska universitetsromanerna
är
dessutom i släkt med den regionala romanen, som också fick
ett
uppsving på 1950- och 1960-talet.
Att universitetsromanen - 'campusroman' är kanske en
bättre term eftersom den också anger att det oftast rör
sig om romaner som utspelar sig i en fysiskt begränsad miljö
- blev så populär på 1970-talet är till stor del
Malcolm Bradburys och David Lodges förtjänst. De har
båda själva varit verksamma som universitetslärare och
har rönt stora framgångar inom sina respektive
specialiteter. Bradbury, som är amerikanist, har framför allt
ägnat sig åt översikter av samtida amerikanska och
brittiska romantexter, medan Lodge har varit mer intresserad av
tekniska och teoretiska spörsmål. Båda har i sin
akademiska verksamhet visat stort intresse för den
samtida romanens problem, inte minst på det tekniska planet, och
är
väl förtrogna med den moderna litteraturteorins terminologi
och
synsätt, men i de egna romanerna har de i huvudsak, som sagt, valt
en
realistisk, ofta komisk framställningsform, dock gärna
spetsad med
teoretiska moment som även konservativa läsare i sin iver att
fatta
poängen ofta visar en förbluffande vilja att
förstå i
just det här sammanhanget. Bradbury och Lodge är med andra
ord inte
bara drivna romanförfattare utan även drivna pedagoger.
Det förflutna
1960-talet och 1970-talet är också en tidpunkt
då Storbritanniens minskande betydelse som internationell
stormakt och framför allt som imperium börjar kunna
avläsas i litteraturen, som nu visade ett påtagligt intresse
för landets koloniala förflutna. Detta väldiga material
krävde ofta formen av stort upplagda romansviter till
läsarnas stora förtjusning. Den allmänna
benägenheten hos efterkrigstidens författare att skriva inte
enstaka romaner utan hela romansviter hade förmodligen att
göra med att det fanns ett uppdämt behov av att få
perspektiv och omvärdera en längre period - från sent
1930-tal till efterkrigstiden - som av förklarliga skäl inte
hade kunnat skildras undan för undan. Flera av dessa romansviter
utspelar sig i olika delar av det forna brittiska imperiets utposter
eller
på platser där britterna hade utövat ett viktigt
inflytande.
Evelyn Waughs "Sword of Honour"- trilogi, som avslutades
1961, kan kanske nämnas som en upptakt här. Olivia Manning
bidrog med två trilogier, "Balkantrilogin" (1960- 65) och
"Levantintrilogin" (1977-1980), som i pikareskliknande form skildrar
ett antal britters öden i Rumänien och sedermera i Egypten.
Andra världskriget utgör bakgrunden även i Lawrence
Durrells Alexandriakvartett där de komplicerade erotiska
förvecklingarna
hela tiden visar sig vara relaterade till politiska intriger.
Flera av de starkaste romansviterna från den här
perioden var förlagda till Indien. Paul Scotts (1920-1988) -
på svenska kallad "Juvelen i kronan" -- som utspelar sig under
åren 1942-1947, utgår från Forsters A passage to
India och säger sig uttryckligen handla "om en
våldtäkt, om de händelser som ledde till den och
följde på den och den plats på vilken den ägde
rum".
1960-TALET
På 1960-talet framträdde en ny generation som
defini-
tivt representerar inte bara modernismen utan de ström-
ningar utomlands, framför allt i Frankrike, som
så små-
ningom skulle bli kända som 'postmodernistiska'.
Strukturalismen och le nouveau roman, den nya romanen,
förändrade drastiskt litteraturens
förutsättningar, och
under 1970-talet avsatte dessa nya ideer såväl
konstnär-
ligt som kommersiellt betydande resultat i brittisk littera-
tur. Under 1980-talet fortsatte denna utveckling. Den 'ma-
giska realismen' och intresset för relationen mellan
histo-
ria och fiktion bidrog till att skapa några av
decenniets
viktigaste verk samtidigt som författare med
postkolonial
bakgrund började göra sig gällande.
Resultatet har
blivit
en synnerligen mångfasetterad litterär situation
eftersom
traditionalisterna dessutom har fortsatt att producera akt-
ningsvärda verk. Denna mångfald har kunnat
iakttas även
på 1990-talet.
Men för att gå tillbaka till utgångspunkten
för den här
översikten: situationen kring 1965. Flera av de
tidigare
decenniernas viktigaste författare dör eller
tystnar vid den
här tiden. Civilisationskritikern Aldous Huxley, som ge-
nom sitt drogintresse kom att spela en roll även
för de
riktigt unga, dör 1963. Samma år avlider
också den
egensinnige walesaren John Cowper Powys, författare
till
en rad tjocka, berättartekniskt intressanta romaner
som
skulle komma att introduceras på svenska först
på 1970-
talet. Den distanserade världsmannen Somerset
Maugham dör 1965 på Rivieran,
året före den överdådigt beske satirikern
och katolske nostalgikern Evelyn Waugh.
1966 avlider även den Joyce-inspirerade
irländaren Flann O'Brien, författaren
till At Swim-Two-Birds (Sanning är ett udda tal),
som har upplevt en renässans i Sverige på
1980-talet.
O'Briens något äldre landsman Samuel Beckett, som
dör
först 1989, har vid det här laget skrivit sina
viktigaste
prosaverk (huvudsakligen avfattade på franska och se-
do n översatta till engelska av författaren
själv), men hans
hetydelse växer hela tiden, vilket bland annat
markeras
,m att han tilldelas 1969 års nobelpris. 1969 dör
den i
Sverige näst intill okända Ivy Compton-Burnett,
vars sti-
liserade familjedramer i herrgårdsmiljö till stor
del är ut-
formade som dialoger. 1970 dör E.M. Forster, och
året ef-
ter utkommer Maurice som har legat opublicerad i byrå-
lådan i många år på grund av sin
homosexuella tematik.
Den originelle prosaisten Henry Green (som uppmärk-
sammas med två översättningar till svenska
på 1980-ta-
let) har sedan länge varit tyst men dör inte
förrän 1985.
Den legendomsusade experimentatorn Malcolm Lowry,
död redan 1957, får några av sina tidiga
verk postumt ut-
givna 1968-1971. En annan legendarisk författare,
Richard
Hughes, som hade debuterat redan på 1920-talet, publi-
cerar 1961 The Fox in the Attic (Räven på
vinden), den
första volymen
i en
projekterad trilogi, "The Human Predicament",
som skall skildra nazismens uppgång och andra
världskriget, delvis med dokumentärt material; en
andra volym, The Wooden Shepherdess
(Herdinna i skogen), utkommer
1973. Den
tredje volymen är ofullbordad vid Hughes död
1976.
GRAHAM GREENE
Under större delen av den tid som denna översikt
omfat-
tar framstod GRAHAM GREENE för många av sina
läsare -
och de var förvisso många - som en synnerligen
kvalifi-
cerad nobelpriskandidat, men han fick som bekant aldrig
priset, möjligen just därför att han var
alltför kommersi-
ellt framgångsrik. Själv konstaterade han
ironiskt efter
en
allvarlig sjukdom på 1980-talet att han väntade
på ett ännu
större pris: döden.
Greene, som debuterade redan 1929, hade alltsedan detsena
1930-talet med mästerskap utformat den speciella
förening av stil, tematik och människoskildring
som fick
kritikerna att tala om ett "Greeneland", en miljö som
lä-
saren kände igen oavsett på vilken kontinent
eller i
vilket
land den individuella boken utspelar sig. Inte heller
före-
föll hans begåvning begränsad enbart till en
särskild genre: han har
skrivit spionromaner, thrillers, politiska romaner,
religiösa romaner. Eller rättare sagt: element
från alla dessa och
andra genrer ingår ofta i hans seriösa romaner, som
skall hållas i sär från det han själv
kallade entertainments, underhållningsromaner.
Det finns kritiker som i denna mångsidighet
ser en brist på personlighet, men Greenes
stora läsekrets och den otvetydiga betydelse han har
haft för senare brittiska
författare talar för en annan tolkning.
Hur som helst befolkar Greenes typgalleri - hans whisky-
präster, heliga syndare och idealistiska
förrädare - en värld som vi
nu tar
för given men inte hade känt till om han
inte hade skrivit om den.
Med tanke på att Greene redan hade varit verksam
i
35 år vid 1960-talets mitt hade det varit
förståeligt om han
hade tigit och ursäktligt om han omedvetet hade uppre-
pat eller parodierat sig själv. I stället skrev
han även
un-
der de sista decennierna av sitt långa liv några
verk av
odiskutabelt hög klass. Den komiska romanen Travels
With My Aunt (1969; Resor med moster
Augusta, 1970) - om en stillsam
banktjänsteman som efter pensioneringen ger sig
in på sitt livs äventyr - såg han
själv som
sitt främsta verk efter
The Power
and the Glory (1940; Makten och härligheten,
1945) och kallade den, trots att den är en
entertainment, "en
allvarlig och sorgsen bok som råkar vara rolig".
Komik, fast av ett absurt slag,
återfinns också i The Come-
dians (1966; Komedianterna, 1966), en roman förlagd
till
Papa Docs skräckvälde på Haiti; romanen
väckte sådan
uppmärksamhet att den uppfordrade diktatorn till
ett
genmäle. Även i The Honorary Consul (1973;
Honorär-
konsuln, 1973) lyckades Greene förlägga handlingen
till
ett land vars explosiva politiska situation stod i centrum
för mediernas intresse när boken kom ut. (Han hade som
bekant redan skrivit romaner som utspelar sig i Vietnam
och Kuba innan de händelser vi främst
förknippar med
dem i dag hade inträffat.) Romanens teman är
förräderiet
och offret, två begrepp som skärskådas
från olika perspek-
tiv. Som vanligt i Greenes böcker flyter gott och ont
in i
varandra, men ur den kidnappade honorärkonsuln
Fortnums inte helt omotiverade
mindervärdeskänslor
växer det paradoxalt fram ett medlidande och en bered-
villighet att förlåta som ger boken en hoppfull
dimension
som man inte är van vid från Greenes böcker.
En liknande problematik avhandlas också i The
Human
Factor (1978; Den mänskliga faktorn,1978) fast här
i en miljö mer
präglad av hemlighetsmakeri och förtegenhet än nå-gon
annan: den hemliga underrättelsetjänsten. Inom ra-
men för en bok som leker med spionromanens och den
politiska thrillerns genreregler dissekerar Greene begrep-
pet "engelskhet" och särskilt utifrån premissen
att det är
förbjudet att vidgå starka känslor. Mot den
obeveklige Dr
Percival, som inte tvekar att begå mord, ställer
han Castle
(antagligen inspirerad av spionen Kim Philby, som
Greene
kände), som blir dubbelspion för sin kärleks
skull. Det är
visserligen en kärlek som visar sig utsiktslös,
men den
har ett drag av autenticitet som Dr Percivals liv saknar.
Greenes sista viktiga roman är Monsignor Quixote
(1982;
Monsignore Quijote,1983), i vilken de två
huvudfigurerna,
som påminner om Cervantes berömda hjältepar,
debatte-
rar religion och marxism medan de styr sin Rosinante -
en gammal Seat 600 - genom ett spanskt landskap. Det
förefaller inte helt opassande att Greene, som
både i sitt
liv och i sina böcker genomkorsat jordens alla kontinen-
ter, även i denna sin sista roman företar en resa
fast denna gång
med symboliska övertoner.
C.P. SNOW
Medan romansviter författade av 1905 års
brittiska män
är på tapeten kan man knappast förbigå
C.P. SNOW (1905-
1980), i synnerhet inte som han fortfarande förefaller
vara
tämligen känd i Sverige för sin ambition att
överbringa
klyftan mellan "de två kulturerna", den vetenskapliga
och
den humanistiska (De två kulturerna är titeln
på en berömd föreläsning
han höll 1959).
Snows litterära insats består i
"Strangers and Brothers", en elva volymer lång roman-sekvens
som skildrar Storbritanniens utveckling från första
världskriget till 1960-talet. Berättaren är en
vetenskaps-man som liksom Snow själv arbetar
i ett av regerings-kanslierna.
De elva volymerna ger en unik inblick i det
politiska livets vardag och de olika professionernas erfa-
renheter under den långa period sviten omfattar.
Snow
publicerade de första titlarna i sviten redan på
1930-talet
och avslutade den på 1970-talet. Flera av de mest fram-
gångsrika volymerna tillkom på 1950- och
1960-talet, som
till exempel The Masters (1951; Rektorsvalet, 1954) - en
av
de första campusromanerna - eller Corridors of Power
(1964; Maktens korridorer, 1967), som
skildrar Suezkrisens
förödande effekter på det
konservativa
partiet.
WILLIAM GOLDING
Efter att ha publicerat ett antal romaner i tät
följd efter sin
sena debut 1954 med Lord of the Flies (Flugornas herre,
1958) lät WILLIAM GOLDING allt
längre perioder förflyta mellan
sina romaner, och på 1970-talet antog många
kritiker och läsare
att han hade spillt sitt bästa krut. 1979 utgav han så
oväntat Darkness Visible (Det synliga mörkret,
1981), den kanske
gåtfullaste och mest emblematiska av hans romaner, och
återkom redan året därefter
med första delen i sitt
största konstnärliga kraftprov, tre sammanhängande
sjöromaner som fick titeln To the Ends of the Earth
när de kom ut i
samlad form 1991.
Denna förbluffande sena kreativitet
gav oväntat Golding 1983 års nobelpris. Därefter har det
utkommit en roman, The Double Tongue, som förelåg
nästan färdig vid hans hastiga död 1993.
Golding har i alla sina romaner varit intensivt uppta-
gen av kampen mellan ont och gott, men han har
sällan
förlagt den till nutiden eller det moderna
samhället.
Flugornas herre utspelar sig som bekant på en öde
ö, och i andra
tidiga romaner beskriver Golding exempelvis hur
homo sapiens besegrar neanderthalmänniskan eller hur
det gick till när katedralen i
Salisbury uppfördes. Det symboliska
inslaget
i dessa romaner är påtagligt, och det är det
också i Det synliga mörkret även om det
är
oklart hur symbolismen
skall uttolkas i detta mörka, poetiska mästerverk.
Redan titeln ställer till bekymmer. Många engelska
läsare associerar säkert "darkness visible" med en berömd
passage i Miltons epos Paradise Lost där frasen beskriver
hur mörkret i helvetet är beskaffat: svart men möjligt att
se genom. Är då romanen med sin inledande skildring av
blitzen över London att förstå som en beskrivning
av ett modernt helvete, det moderna samhälle som
bokens gestalter lever i?
Är boken Goldings "condition-of-England"-roman
eller så nära en samhällsinriktad roman som
han kunde komma? (I en intervju sade han sig inte ha en
aning om hur han skulle kunna skriva om samtiden.) I
så
fall ligger det nära till hands att se den som en
social ro-
man med metafysiska övertoner. Det förekommer
nyckel-
passager i verket där orden "fallen" och "synd"
har
sprängts in i textmassan på ett sätt som kan
uppfattas som allegoriskt
men inte nödvändigtvis behöver vara det. (Liknande
passager kan påträffas i andra av Goldings
böcker.)
ANGUS WILSON
Angus Wilsons utgångspunkt i sitt
romanförfattande var
den klassiska engelska romanens breda panorama - det
var ingen tillfällighet att han ägnade Dickens en
mycket
uppskattande studie - men han använde det för sina
egna
moderna syften. Redan från början lovprisades han
för
sin förmåga att skriva om avvikande, motbjudande
eller
rent av morbida ämnen med öppenhet och humanitet:
det
har påpekats att sammanbrott är ett
framträdande motiv
i hans verk. Han gisslade skoningslöst hyckleri och
för-
ljugenhet och visade en särskild lyhördhet
för det
synliga
eller osynliga förtryck många kvinnor
utsätts för.
Wilson skrev
inträngande om familjelivets spänningar men var
också en av de första som utan åthävor
skildrade den homosexuella
subkulturen. Han uppehöll sig mycket vid det
specifikt engelska i alla dess uppenbarelseformer men
presterade också minnesvärda porträtt av
groteska utlänningar.
Många av dem som har betygat honom sin respekt
betonar komikens roll i hans romaner men framhåller
också att den tjänar till att gestalta i grunden
allvarliga och
plågsamma ämnen.
De tre av Wilsons romaner som översattes till
svenska
1953 till 1961 illustrerar mycket av det som sagts
ovan.
Huvudpersonen i Hemlock and After (1952; Giftdryck,
1953) är en 57-årig
författare, en idealist i en petrifierad omgivning och
en familjefar som inlåter sig på homosexuella
relationer och blir föremål för utpressning.
Handlingen i Anglo-Saxon
Attitudes (1956; Britter emellan, 1958) kretsar
kring ett arkeologiskt bedrägeri som femtio år
senare förgiftar tillvaron för
huvudpersonen, historikern Gerald Middleton
som misstänker att allt inte står rätt till. The
Middle Age of Mrs Eliot (1958; Efter sommaren, 1961) skildrar det
sammanbrott huvudpersonen Meg Eliot råkar ut
för när hennes make plötsligt avlider och hon
måste börja försörja
sig själv.
Vid mitten av 1960-talet genomgick Wilson en - inte
otidsenlig - metamorfos och som innebar att hans roma-
ner fick en allt påtagligare experimentell
prägel. No
laughing Matter från 1967 tecknar ett porträtt av en brit-
tisk medelklassfamilj under drygt 50 år (från
1912 till 1967);
samtidigt som den ansluter sig till den tematik som har
skisserats ovan är stora avsnitt utformade som
pastischer. Jane
Austen, James Joyce, Samuel Beckett och Noel
Coward hör till dem som imiteras i olika kapitel.
I sina två sista romaner gick Wilson ännu
längre. I As if
by Magic (1973) är handlingen till stor del
förlagd till
exo-
tiska miljöer -- bland annat Japan, Borneo och Sri
Lanka -
som uppenbarligen tjänar som karnevalistiska
motbilder
till England (som emellertid också har inträtt i
en post-
modern fas där kulturerna kolliderar med varandra). Hu-
vudpersonen, Hamo, är en vetenskapsman som vill
råda
bot på hungersnöden i tredje världen genom
att skapa ett
"mirakelris", men saken visar sig vara mer komplicerad
än han har tänkt sig. Hamo har lämnat det
bigotta Stor-
britannien även därför att han är
homosexuell, men inte
heller skildringen av sexualiteten går fri från
Wilsons kri-
tik; man kan notera att när Hamo avlägger ett
bordell-
besök i Japan frekventeras etablissemanget ifråga
av väs-
terländska 'farbröder' som utnyttjar asiatiska
'nevöer'.
I sin svanesång, Setting the World on Fire (1980), kon-
centrerar Wilson handlingen till England, närmare
bestämt
till ett (icke existerande) palats i centrala London. I bo-
kens centrum står ett brödrapar, den ene en
jurist som
representerar ordning och sans, den andre en regissör
som hänförs av det
konstnärliga skapandets frihet och finner njutning
i att ta stora risker; kring dessa två grupperar sig ett
antal andra
personer. Höjdpunkten i romanen är en föreställning
av Lullys opera Phaethon, som i romanen uppges
ha beställts
av de båda brödernas förfäder 250 år tidigare.
Phaetons fall fungerar också som romanens främsta
bild. Wilson hade därmed förvandlats från en liberal
satiriker i Dickens efterföljd till en allusiv -- om än knappast
postmodernistisk -- allegoriker.
LAWRENCE DURRELL
I brittiska litteraturhistoriska översikter brukar det
oftaheta om LAWRENCE DURRELL att han är mer uppskattad ut-
omlands än i Storbritannien, därför att hans
böcker ut-
spelar sig i exotiska miljöer och att hans medvetet
poetiska, nästan
elisabetanskt sensuella språk är alltför
överlastat för
brittisk smak. Mot detta kan invändas att intrigen i
flera stora brittiska 1900-talsromaner är förlagd
till "exotiska" miljöer, att Durrell skrev
om de platser där han faktiskt
tillbringade större delen av sitt liv och att de oftast inte var
mer "exotiska" än att han före sitt litterära genombrott
kunde försörja sig i brittisk tjänst där. Och man får
inte glömma att Durrell trots sin förment svulstiga stil
och sin modernistiska, experimentella framtoning
nådde
stora publikframgångar även i Storbritannien med
sitt
magnum opus, Alexandriakvartetten.
Durrell debuterade redan som nittonåring med en dikt-
samling. Till skillnad från många prosaister som
börjar
som poeter förblev han poesin trogen livet ut och har
skri-
vit många läsvärda dikter. Hans första
mera notabla prosa-
verk var The Black Book, en lätt pornografisk roman
som
bar tydliga spår av att Durrell hade upptäckt
Henry Mil-
ler. (Bekantskapen med Miller utvecklades till
vänskap
och resulterade i en mångårig korrespondens, som
nu
finns utgiven.) Trots att T.S. Eliot ville ge ut en
nedtonad
version av The Black Book på Faber & Faber,
föredrog
Durrell att låta trycka en ocensurerad upplaga i Paris.
Redan i slutet av 1930-talet hade Durrell börjat
umgås
med planer på en stort upplagd romansvit, men det
var
först tjugo år senare som han förverkligade
sina planer.
Då hade han funnit och blivit förtrogen med de
miljöer -
framför allt Egypten och Grekland - som hans opus mag-
num skulle utspela sig i. Syftet med
Alexandriakvartetten
(1957-1960) var att företa en "undersökning av den
mo-
derna kärleken".
För att så autentiskt som möjligt genom-föra
detta program sökte Durrell finna en form som kunde tillfredsställa
både psykoanalytiskt och naturvetenskapligt
skolade läsare - såväl Freud som Einstein sägs ha
inspirerat honom. Handlingen som
sådan är inte det viktiga i
romansviten utan atmosfären och den intensiva,
poetiskt laddade upplevelsen av tillvarons mångdimensionalitet
och komplexitet. Denna vill Durrell förmedla
genom att gång på gång beskriva romanens
händelser ur ett nytt
perspektiv. Ingenting är någonsin vad det synes
vara och romanens huvudberättare, den brittiske
förfat-
taren Darley, kan med visst fog hävda att den
verkliga
hvvudpersonen är staden Alexandria - "kärlekens
stora
vinpress". Det romansviten vill blottlägga är "den
and-
liga staden som döljer sig under den timliga staden".
Alexandriakvartetten gjorde Durrell till en
internationellt
mycket uppburen författare, och det var som Alexandria-
kvartettens skapare han framlevde de sista decennierna av sitt
liv. De
två sekvenser han skrev senare väckte inte till-
närmelsevis samma intresse. Den första
förbryllade ge-
nom sina titlar - Tunc (lat. 'då') och Numquam
('aldrig') -
men huvudpersonen Felix Charlocks val mellan två kvin-
nor och hans kamp mot Firman engagerade inte
läsarna.
Durrells sista stora projekt var den s.k. "Avignon-
kvintetten", fem böcker som på ett ännu mer
ambitiöst
sätt än Alexandriakvartetten experimenterar med
tids- och
rumsperspektiv. Den vann emellertid inte kritikernas
och
läsarnas bevågenhet på samma sätt som
den tidigare kvar-
tetten och har inte översatts till svenska.
ANTHONY BURGESS
ANTHONY BURGESS
började enligt egen utsago skriva romaner "som
ett slags gentlemannamässig hobby eftersom det inte
gick att
tjäna pengar på det". Det var när han tjänstgjorde
som lärare i engelska i Malaya under 1950-talets andra
hälft. De böcker han producerade då utgick från den
verklighet han såg runtomkring sig och tecknade i
stort sett realistiska porträtt av britter och
malaysier. År 1960
drabbades han av ett fysiskt sammanbrott och forslades hem
till Storbritannien där läkarna konstaterade att han
led av en inoperabel hjärntumör och gav honom ett
år att leva.
Burgess reagerade genom att under det utmätta
året skriva inte mindre än fem romaner, som han
hoppa-
des skulle lösa hans blivande änkas omedelbara
ekono-
miska problem. (En av romanerna, The Doctor Is Sick (Doktorn
är sjuk, 1974), handlade inte oväntat om en 38-årig filolog
som får samma diagnos som Burgess själv hade fått.)
Läkardiagnosen visade sig vara felaktig, men den litte-
rära produktiviteten höll i sig. Burgess skrev
inte bara
många utan även långa böcker fram till
sin död 1993, och
det kan inte här bli tal om mer än att identifiera
några av
de viktigaste insatserna. Till bilden av detta
mångsidiga
författarskap hör också Burgess ovanliga
språkbegåvning och
intresse för lingvistiska spörsmål. När han undervisade i
Malaya, lärde han sig snabbt språket och umgicks
hellre med den inhemska befolkningen än med sina brittiska
landsmän (vilket väckte hans arbetsgivares misshag),
och inför ett besök i Leningrad 1961 ägnade
han sex veckor åt
att friska upp sina gamla kunskaper i ryska. Resultatet av detta
praktiska språkintresse märks på många
håll i hans
böcker, som innehåller åtskilliga passager
på påhittade
eller autentiska främmande språk. Samma intresse
visade han sina översättare, vars prestationer han
höll sig underrättad om.
Det förvånar inte att Burgess var
en stor beundrare av James Joyce, som också var en polyglott av
sällsporda dimensioner. Burgess skrev också en bok -- Here
comes everybody -- om
Joyce och hans Finnegans Wake.
Burgess inledde alltså sitt författarskap som
komisk
realist med den så kallade "malajiska trilogin"
(1956-1959),
som inte har översatts till svenska. År 1962
publicerade
han två romaner som båda hör till hans bäst
kända och
mest beundrade, A Clockwork Orange (En apelsin med ur-
verk, 1972) och The Wanting Seed (En lust att leva,
1976).
Båda utspelar sig i en ogästvänlig framtid
men är sinse-
mellan olika; i A Clockwork Orange har våldsamma
tonårs-
gäng tagit över medan The Wanting Seed beskriver
olika
drastiska metoder att komma till rätta med
överbefolk-
ningen i ett framtida England.
The Wanting Seed var en av de fem
romaner som skrevs i dödens skugga liksom den
första volymen i Enderbysviten, en serie romaner om en
dekadent modern poet vars främsta, för att inte säga
enda
intressen är konsten, döden, språket och de
egna inäl-
vorna.
1960- och 1970-talet var en enormt produktiv period
ör Burgess, som åstadkom inte mindre än 15
romaner i
olika genrer, bland andra Nothing Like the Sun (1964;
Intet
är som
solen, 1964), där Shakespeare uppträder; spion-
thrillern The Tremor of Intent (1966; Skuggan av ettsvek,
1972) och MF (1971; MF, 1982), vars titel
lär syfta på motsättningen
'male'/'female'. Hans förläggare var inte odelat
förtjust över denna störtflod av manus utan
rådde
honom att ge ut några böcker
under
pseudonym; alltså debuterade
Joseph Kell.
Förutom sina egna originalverk skrev
urgess TV och filmmanus och gjorde sig dessutom
känd
som en skicklig recensent, vars årsproduktion uppgick
till
400-500 sidor. Då och då tog han sig också
tid att kompo-
nera.
På 1980-talet började Burgess allmänt
uppfattas som
en av samtidens stora författare. Just 1980 publicerade
han sitt storverk, Earthly Powers
(Jordiska
makter, 1981), som han hade
arbetat
på i tio år och som imponerade både genom sitt
omfång,
sina slösande rika miljöskildringar och sin språkliga
energi och uppfinningsrikedom. Denna vittfamnande
berättelse
målar upp ett mäktigt panorama över 1900-talets
historia och har en handling som utspelas i de mest
skiftande
geografiska och sociala miljöer.
Burgess beskrev
sig
en gång som "vagt cynisk" i politiskt och moraliskt
avseende, men det råder ingen tvekan om att det
är
en bok som behandlar stora, existentiella frågor. Är människan
ond på grund av arvsynden eller som resultatet av
ett
fritt val? Det är den huvudfråga boken diskuterar och
som
dess två viktigaste gestalter besvarar på olika sätt
- den ene genom att acceptera att hans homosexualitet
omöjliggör
en kyrklig karriär, den andre genom att kompromisslöst
eftersträva påvemakten.
Även på 1980- och 1990-talet var Burgess
ofantligt pro-
duktiv och fortsatte att verka med obruten verbal
fantasimastadd i en kontinental intellektuell miljö där ett
intresse för surrealism,
existentialism och liknande ting är en självklarhet.
IRIS MURDOCH
En dubbelhet märks tvärs genom Iris Murdochs
ymniga
produktion. I flera av hennes senare romaner, tillkomna
under den period som avses här, råder en
nästan sago-
artad atmosfär som har en påtaglig affinitet med
Shake-
speares sena sagospel. En av de mest lovprisade av dessa romaner
är
The Black Prince (1971; Den svarte prinsen, 1974).
Titelfiguren är besläktad med Apollon, ljusets, sanning-
ens och det konstnärliga skapandets gud. Den svarte
prin-
sen har liksom flera av Murdochs romaner från
1970-talet
ett stort persongalleri och utmärker sig också
genom kom-
plicerade narrativa strukturer där lager läggs
på lager. Be-
rättaren är inte oväntat en
romanförfattare, och själva be-
rättelsen kan på ett plan läsas som en
intellektuell thriller,
på ett annat som en invecklad och avsiktligt
opålitlig be-
rättelse med symboliska övertoner.
Boken inleds av två förord,
det ena skrivet av den föregivne utgivaren, en
viss Loxias, det andra av berättaren
själv,
och avslutas av inte mindre
än
sex efterskrifter som motsäger varandra. Nästan lika
komplicerad
är The Sea, The Sea (1978; Havet, havet,
1985), som vann Bookerpriset och i många
bedömares ögon är
en av höjdpunkterna i Murdochs
produktion. Huvudpersonen
här
är en teaterregissör, Charles Arrowby, som
har dragit sig tillbaka från scenen för att
skriva sina
memoarer, en Prospero-gestalt som
själv
inte kan sluta fundera
på
Shakespeares sena sagospel Stormen, en form av
teater där "magin inte förminskar verkligheten
utan för-
vandlar den till de leksaker som är älvornas
tidsfördriv".
Filosofiläraren Iris Murdoch var i många år
en
mycket populär författare även
i Sverige. Mellan 1956 och 1989 - en period då hon publicerade
i stort sett en roman om året - översattes inte mindre
än
20 av hennes romaner. Dit hör även några av de allra
sista
som blev allt mer filosofiska och voluminösa,
ofta upp mot 500-600 sidor långa. Hennes allra sista roman,
Jacksons
Dilemma (1995), var emellertid förhållandevis
kort,
en allvarlig kärlekskomedi i shakespearesk
anda, som rekapitulerar många av de motiv som hon hade
bearbetat
och varierat i sina 26 romaner.
MURIEL SPARK
Liksom Murdoch åtnjöt Muriel Spark ett betydande
anse-
ende i Sverige från sin debut 1957 till början av
1980-talet.
Under den perioden översattes många av hennes
böcker,
och en av dem - The Prime of Miss Jean Brodie (1961;
Miss Brodies bästa år, 1963) -
trycktes om ett antal gånger. Sedan 1985
har emellertid ingen av hennes böcker
utkom-
mit på svenska medan intresset för hennes
böcker är oför-
ninskat i hemlandet; hennes artonde roman, A Far Cry
from Kensington (1988), blev en stor kritiker- och
läsarsucce, och
därefter har hon publicerat ytterligare två romaner.
Spark, som växte upp i kalvinismens Edinburgh,
konverterade tidigt till katolicismen, och samtliga
hennes
böcker har en moralisk och teologisk dimension som
inte
får skymmas av det faktum att de ofta är
underhållande,
experimenterar med komplicerade berättartekniska
grepp
och rymmer ett inte föraktligt mått av vardaglig
poesi.
(Spark inledde sin litterära karriär som poet, och
hennes
romaner är berömda för sina passager av
'saklig poesi'.)
Just dessa konstgrepp används med stor briljans i
hennes tidiga mästerverk om den
karismatiska men farliga lärarinnan
Miss Brodie som i sitt utbildningsnit förleder
sina unga elever att beundra fascismen och ta parti
för Franco.
Moraliska pekpinnar är inte Sparks stil; de diskreta
bruksanvisningar som boken rymmer tar formen av
sekundsnabba tillbaka- och framåtblickar mitt i hand-
lingen eller av titeln på en bok som en av Miss
Brodies
favoritelever skriver.
Detta på ytan ironiska och underhållande men i
grun-
den djupt allvarliga skrivsätt har förblivit
Sparks signum
även om hon med åren har blivit mer pessimistisk.
Det
må vimla av ordlekar, perspektivskiften och poetiska
al-
lusioner i dessa koncentrerade och förtätade
romaner, men Sparks
engagemang i klassiska moraliska spörsmål
är inteatt ta miste på, och
hennes örnperspektiv innebär inte att hon negligerar
samtidens politiska skandaler: intrigen i den även för Spark
ovanligt korta The Abbess of Crewe från 1974 uppvisar exempelvis
stora likheter med Watergate-skandalen och president Nixons
avgång.
En kännare av Sparks 1970- och 1980-talsromaner kon-
staterar att hon i dem "likt Evelyn Waugh ... har dragit
sig undan till en högt belägen och avlägsen utsiktspost
från vilken hon beskriver världens ävlan". Till detta
in-
tryck av att Spark på senare år anlägger ett brett
perspek-
tiv bidrar det faktum att hennes böcker under senare de-
cennier rör sig i internationella miljöer - Rom, Venedig,
New York, Jerusalem - till skillnad från de tidiga böcker-
nas London och Edinburgh.
Mot den bakgrunden erbjuder hennes återkomst till sin
ungdoms London i A Far Cry from Kensington en mycket
behaglig kontrast. Denna till synes löst sammanfogade
men i själva verket mycket medvetet kontrollerade roman
visar oss den sena Spark i högform: full av roande, över-
raskande komiska episoder men ständigt medveten om
att ondskan uppträder hemtamt även i de mest triviala
och vardagliga sammanhang.
DORIS LESSING
År 1962 publicerade
Doris Lessing en av de senaste de-
cenniernas mest lästa, diskuterade och inflytelserika ro-
maner, The Golden Notebook (Den femte sanningen, 1962).
Hon hade då skrivit tre
volymer i sin självbiografiskt fär-
gade bildningsroman om Martha Quest och uppenbarli-
gen funnit den realistiska metod som präglar de första
volymerna av Children of Violence (Våldets barn), som svi-
ten som helhet kallas, otillfredsställande. Den lösning hon
presenterade i The Golden Notebook föreföll stå i
samklang med de formexperiment och teoretiska överväganden
som man vid den här tiden ägnade sig åt i Frankrike,
men Lessing har rimligen inte utvecklat sin modell med hjälp av
teorier hos Roland Barthes, Gerard Genette eller "den nya romanen" utan
främst som ett sätt att handskas med svårigheten att
på ett övertygande sätt gestalta sina erfarenheter som
immigrant i sitt eget land och som kvinna i ett patriarkaliskt
samhälle som ställer kvinnor mot män. Resultatet är
en av det sena 1900-talets mest originella och inflytelserika romaner,
ett banbrytande verk som både fascinerar som romanteknisk produkt
och som feministiskt tidsdokument.
The Golden Notebook har en ramberättelse, "Fria kvin-
nor", vars hjältinna, Anna Wulf, är i färd med att
skriva
en roman. Ramberättelsens innehåll dupliceras, varieras,
omformas i fem anteckningsböcker: den svarta behand-
lar Annas afrikanska erfarenheter; den röda hennes tid
som kommunist; den gula består av självbiografiska be-
rättelser som rör en annan författare, "Ella"; den
blåa sam-
lar Annas erfarenheter av psykoanalys. I den gyllne
anteckningsboken, slutligen, skildras Annas möte med en
amerikansk författare, Saul, med vilken hon upplever en
intensiv men folie-å-deux-betonad och utsiktslös affär:
som avskedsgåva ger de varandra inledningsmeningen
till var sin roman. Den rad Saul ger Anna är inlednings-
raden i The Golden Notebook.
Romanen blir på så sätt en tydlig metafiktion, en
berät-
telse som biter sig själv i svansen. De olika, på sätt
och vis
fristående nivåer som de olika anteckningsböckerna re-
presenterar gör det emellertid svårt att närmare fixera
den
struktur som romanen som helhet bildar. Det är som om
de svårigheter - existentiella, relationsmässiga och konst-
närliga - som romanen söker gestalta inte låter sig
defi-
nieras och än mindre övervinnas för ögonblicket,
men den
är ett storslaget vittnesbörd om "det splittrade,
åtskilda,
otillfredsställande sätt vi alla lever på".
Efter The Golden Notebook avslutade Lessing roman-
sviten om Martha Quest med två volymer av vilka den
sista i synnerhet bär spår av ett mer experimentellt skri-
vande; handlingen projiceras in i framtiden - 1995 och
2000 - då ett atomkrig har drabbat jorden.
Denna förkärlek för experimenterande med former och genrer dominerade mycket
av det Lessing skrev på 1970-,
1980- och 1990-talet. Briefing for a Descent into Hell (1971;
Instruktion för nedstigning i helvetet, 1971) och The Summer
Before the Dark (1973; Sommaren före mörkret, 1973) handlar
båda om psykiska sammanbrott, som skildras i halluci-
natoriska termer. I båda fallen upplever huvudpersonerna
hur de förflyttar sig utanför sitt medvetande och i det
förs-
ta fallet till och med utanför jorden. Memoirs of a Survivor
(1974; En överlevandes minnen, 1975) utspelar sig i ett Lon-
don som inte bara har förlorat sitt namn utan där
livsnöd-
vändigheter som värme, mat, vatten och syre saknas. Be-
rättaren befinner sig i ett slutet rum, som paradoxalt nog
vidgar sig in mot andra rum. Tids- och rumsuppfattningen
bryts ner, samtidigt som berättaren efter bästa
förmåga
försöker upprätthålla ett normalt
förhållningssätt
till till-
varon i den bombskadade staden.
I slutet av 1970-talet inledde Lessing en ny svit om fem
romaner, Canopus in Argos, en form av science fiction som
visserligen begagnar sig av genrens normala utbud av
fantastiska apparater och tekniska underverk men i på-
fallande utsträckning anlägger allegoriska perspektiv
på
sin skildring av ett intergalaktiskt kosmos där kön och
identitet är utbytbara och där jorden bara är en liten,
obe-
tydlig planet som hotas av mäktiga utomjordiska imperier.
Tre romaner in i serien gjorde hon ett avbrott liksom i
Martha Quest-sviten och publicerade två romaner under
pseudonymen Jane Somers. Den här gången rörde det sig
emellertid om att återgå till ett mera realistiskt
skrivsätt
liksom att undersöka hur en roman av Doris Lessing be-
möts om den inte lanseras under hennes namn. Svaret gav
sig lekande lätt; trots goda recensioner sålde böckerna
inte
tillnärmelsevis lika bra.
Efter att ha avslutat sin science fictionserie har Lessing
skrivit ytterligare några fristående romaner - The Good
Terrorist (1985; Den goda terroristen, 1986), The Fifth Child
(1987; Det femte barnet, 1988) och senast Love, Again (1996;
Kärlekens
teater, 1996) - som har inneburit en återgång till mera
"normala",
jordiska perspektiv. I synnerhet gäller det den allra senaste
titeln
som handlar om kärlek mellan gamla människor. Hon har
också
sysselsatt sig med att skriva sin självbiografi.
Ovanstående kronologiska översikt över ett antal
äldre
författare som gjort remarkabla insatser även under de
senaste decennierna skall avslutas med två kvinnliga
prosaister som mot slutet av sina liv stod för oväntade,
för att inte säga sensationella återkomster till
litteraturen.
BARBARA PYM
BARBARA PYM hade publicerat fem
romaner mellan 1950
och 1958 men fick sedan sin sjätte roman refuserad trots att den
närmast
föregående räknas som den bästa av de tidiga
verken.
Orsakerna till förlagets kallsinnighet förefaller ha varit
strikt
kommersiella. Allteftersom gränserna för explicita
skildringar
av erotik tänjdes - frisläppandet av Lady Chatterleys
älskare
år 1960 var en i sammanhanget viktig händelse - framstod Pym
i
nervösa förlagsredaktörers ögon som alltför
pryd
och därmed osäljbar. Pyms specialitet är nämligen
smärre
förvecklingar i medelklassmiljö: huvudpersonen är ofta
en
ogift, drygt trettioårig kvinna som svärmar för en
stilig
men fåfäng och ovärdig man i lämplig social
ställning,
till exempel en präst, bibliotekarie eller akademiker.
Tebjudningar, sherrypartyn,
shoppingturer och kyrkobesök
utgör de mentala och sociala vädjo-
banor som Pym med särskild förkärlek skildrar, och de
kan
ju tyckas erbjuda föga lovande material för en roman, men
vad förlagsmännen förbisåg var Pyms skarpa blick
för
mänskliga egenheter som tillåter henne att även med
hjälp
av till synes föga upphetsande komponenter skapa en egen
värld
med sin egen dynamik och dramatik.
I mitten av 1970-talet förklarade poeten Philip Larkin
och oxfordprofessorn Lord David Cecil båda oberoende
av varandra i en enkät att Barbara Pym var en av samti-
dens mest förbisedda författare. Förlaget veknade
inför
dessa åsikter och Pym, som hade fortsatt att skriva för
byrålådan,
gav ut två nya romaner, varav Quartet in Autumn (Höstlig
kvartett)
blev mycket omtyckt och läst.
1960-talet och 1970-talet
Dessa decennier är en tidpunkt då
Storbritanniens
minskande betydelse som internationell stormakt
och framför allt som imperium börjar kunna avläsas i lit-
teraturen, som nu visade ett påtagligt intresse för landets
koloniala förflutna. Detta väldiga material krävde ofta
for-
men av stort upplagda romansviter. Den allmänna benä-
genheten hos efterkrigstidens författare att skriva inte
enstaka romaner utan hela romansviter hade förmodli-
gen att göra med att det fanns ett uppdämt behov av att
få perspektiv och omvärdera en längre period -
från
sent
1930-tal till efterkrigstiden - som av förklarliga skäl inte
hade kunnat skildras undan för undan. Flera av dessa
romansviter utspelar sig i olika delar av det forna brit-
tiska imperiets utposter eller på platser där britterna hade
utövat ett viktigt inflytande.
Evelyn Waughs "Sword of Honour"-trilogi, som avslu-
tades 1961, kan kanske nämnas som en upptakt här. Olivia
Manning bidrog med två trilogier, "Balkantrilogiri " (1960-
65) och "Levantintrilogin" (1977-1980), som i pikaresk-
liknande form skildrar ett antal britters öden i Rumänien
och sedermera i Egypten. Andra världskriget utgör bak-
grunden även i Durrells Alexandriakvartett där de kompli-
cerade erotiska förvecklingarna hela tiden visar sig vara
relaterade till politiska intriger.
Flera av de starkaste romansviterna från den
här
pe-
rioden var förlagda till Indien. PAUL SCOTTS (1920-1988)
"Raj-kvartett" - på svenska kallad "Juvelen i kronan"
(1964-1975) - som utspelar sig under åren 1942-1947, ut-
går från Forster's A Passage to India och säger sig
uttryck-
ligen handla "om en våldtäkt, om de händelser som ledde
fram till den och följde på den och den plats på
vilken
den ägde rum". Romansviten rymmer ett stort antal per-
soner och skildrar komplicerade politiska, religiösa,
rasmässiga och personliga motsättningar. Händelserna
berättas från olika utgångspunkter och med hjälp
av
en
intrikat kronologisk struktur. Efter att ha fullbordat Raj-
kvartetten avslutade Scott sin litterära bana med en ro-
man som skildrar vad som hände två av sekvensens ge-
stalter som stannade kvar i Indien efter självständigheten
1947. Den belönades med Bookerpriset men Scotts stora
berömmelse kom postumt när BBC gjorde en uppmärk-
sammad TV-serie av "Raj-kvartetten".
En annan författare som behandlade den postkoloniala
problematiken i ett ännu större perspektiv var J.G. FARRELL
(1935-1979).
På 1970-talet skrev han tre romaner som behandlade i tur och
ordning
Irland (Troubles, 1970), Indien (The Siege of Krishnapur,1973) och
Malaysia
(The Singapore Grip, 1979). I var och en av de tre brett upplagda
romanerna
behandlas ett avgörande ögonblick i ländernas
moderna historia. Irlandsfrågan illustreras genom fri-
görelsekampens slutskede 1919-1921. Indienvolymen be-
handlar 1857 års uppror och handlingen i Malaysiaboken
utspelar sig det kritiska året 1941. Farrell har vinnlagt sig
om att ge vart och ett av de tre historiska skeendena den
individuella detaljskärpa det förtjänar, men det är
uppen-
bart av hans ämnesval att han ser likheter och mönster i
den postkoloniala problematiken.
Karibien har en intressant engelskspråkig litteratur i vil-
ken de koloniala och postkoloniala erfarenheterna spelar
en framträdande roll. Den experimentelle romanförfatta-ren WILSON HARRIS
(f.
1921), som arbetade som lantmätare
i Brittiska Guyana innan han flyttade till Storbritannien
1959, är känd för sin "Guyanakvartett" (1960-1963), i
vil-
ken historia och mytologi vävs samman i en intrikat po-
etisk struktur. En annan västindisk klassiker är GEORGE
LAMMING, född på Barbados 1927, som i två 1950-tals-
romaner skildrade en kolonial uppväxt och de svårighe-
ter som överflyttningen till Storbritannien medförde; trots
att hans senare verk är något mera optimistiska, har det
sagts att hans verk handlar om "landsflykten som en uni-
versell erfarenhet".
VS NAIPAUL
Den ojämförligt mest
framstående och komplicerade
av de västindiska författarna - och tillsammans med Sal-
man Rushdie en av de främsta av alla nu verksamma för-
fattare med postkolonial bakgrund - är V .S. NaipauL, som
adlades 1990 och numera tituleras Sir Vidya. Han föddes
i en indisk familj på Trinidad; han tillhör alltså en
asiatisk
minoritet på en ö med huvudsakligen svart befolkning.
Denna bakgrund har gett Naipaul ett ovanligt perspektiv
på den postkoloniala situationen. Han bestämde sig ti-
digt för att bli författare och för att kunna realisera
denna
dröm sökte han och fick ett stipendium till Oxford. Efter
avslutade studier försörjde han sig som journalist och
för-
fattare.
Numera är han en av
västvärldens mest ansedda,
framgångsrika och, måste man tillägga, kontroversiella
författare. Naipaul har vägrat att instämma i den enty-
diga förkastelsedomen över kolonialismen, vilket har gjort
honom till en på sina håll mycket kontroversiell person.
Han hävdar att västvärlden förde civilisation och
bildning
till områden som annars skulle ha levt kvar i en arkaisk
oordning, och har med emfas tagit Storbritanniens parti
mot den "primitiva" miljö han växte upp i.
Naipauls tidigaste böcker utspelar sig på Trinidad och
beskriver tillvaron där i en komisk och satirisk ton. Hu-
vudpersonen i A House for Mr Biswas (1961; Ett hus åt Mr
Biswas, 1974) är inspirerad av Naipauls egen far; han ar-
betar sig upp från skyltmålare till journalist och lyckas
mot slutet av sitt liv förvärva ett symboliskt viktigt hus.
Samtidigt lämnar hans barn ön för att studera i Europa.
The Mimic Men (1967) markerar en ny, mera pessimis-
tisk fas i Naipauls författarskap. Berättaren är den
miss-
lyckade politikern Ralph Singh som ser tillbaka på sitt liv
på den fiktiva karibiska ön Isabella. Den desillusionerade
Singh, vars tonfall och synpunkter ibland ligger nära dem
som Naipaul har uttryckt i essäer, uppfattar sin karibiska
hemmiljö som oförmögen till kreativt skapande; den
är
inte en atmosfär där stora tankar kan tänkas eller
viktiga
politiska alternativ kan utformas; alla lösningar måste
importeras utifrån, vilket huvudsakligen betyder Europa.
Ytterligare några av
Naipauls 1970-talsböcker
skildrar
förhållandet mellan Karibien och de västliga metropoler-
na i termer av identitetslöshet och därmed beroende poli-
tiskt våld.
1979 riktade den alltmer bereste Naipaul för första
gången uppmärksamheten på det nya Afrika i romanen
A Bend in the River (1979; Där floden flyter förbi, 1980). Be-
rättaren här är den muslimske affärsidkaren Salim
som
driver en liten verksamhet i en franskspråkig centralafri-
kansk stat. Ett brett personregister tjänar till att illustrera
romanens pessimistiska bedömning av civilisationens pris, om det
nu
alls är möjligt att bringa västerländsk
civilisation
till Afrika - Naipauls skepsis mot sina karibiska hemtrakter i det
här
avseendet lyser igenom även i beskriv-
ningen av Afrika. Kritiken har ofta jämfört Naipauls ro-
man med Conrads dystra visioner av kolonialismens in-
trång i Afrika. Hans politiska bedömningar har ofta setts
som defaitistiska och präglade av den 'orientalism' som
Edward Said har brännmärkt i en inflytelserik studie med
samma titel.
Vid sidan av sina romaner har Naipaul skrivit en lång
rad resereportage och politisk journalism om Indien, Syd-
a merika, Trinidad, de amerikanska sydstaterna m.m.
1980- och 90-TALET
För litteraturens och
konstens
del var Thatchereran
under 80-talet paradoxalt nog en mycket rik period, även om den
officiella
politiken naturligtvis inte syftade till att gynna kulturlivet.
Penningflödet
och den lockelse det utövade observerades både av dramatiker
som
Caryl Churchill (Serious Money) och romanförfattare som Martin
Amis,
som i sina verk återgav tidsandan med njutningsfullt
välformulerad
avsky (men även visste att utkräva rejäla för-
skott för egen del). Äldre författare som Margaret
Drabble
och David Lodge undersökte, som nämnts, tillståndet i
landet i "state-of-the-nation"-romaner eller sökte som
Barry Unsworth jämförelsematerial i andra historiska epo-
ker. London, där det pågick en spektakulär nybyggnation
(till exempel i Docklands), framstod som en nästan my-
tisk plats i flera nya romaner, men det skrevs också många
betydande regionala romaner, inte minst i Skottland och
Nordirland.
Ett påfallande inslag i 1980-talets brittiska litteratur är
de många "anglo-exotiska" (termen är lånad från
Timo-
thy Mo) författare som nu framträdde: invandrare eller
barn till invandrare från imperiets utposter. De erfaren-
heter som dessa författare har tillfört den brittiska littera-
turen har berikat och förändrat den i en omfattning som
ännu är svår att riktigt överblicka; flera av dem
som
får
samsas i denna vidsträckta kategori här tillhör de
främsta
författarna i sin generation och har fortsatt att producera
viktiga böcker under 1990-talet. Flera av dem är nyda-
nare även i formellt avseende och har blivit stilbildande
för författare i andra länder.
Under åren strax före och efter 1980 debuterade tre mogna
kvinnliga
prosaister, som med sin distingerade berättarstil har utgjort ett
påtagligt
traditionsmedvetet inslag i 1980-talets prosa.
PENLOPE FITZGERALD (f. 1916), som belönades med
Bookerpriset 1979 för Offshore, en roman vars personer
bor på pråmar, förenar en utpräglad
stilkänsla
med en still-
samt bitande humor i sina romaner. Trots sin sena debut
(1977) har hon hunnit skriva nio romaner, varav de förs-
ta, inklusive Offshore, löst utgår från hennes eget
liv
medan de senare är förlagda till olika historiska epoker; i
samtliga
frammanar hon med sparsamma medel en stark tidskänsla.
PENELOPE LIVELY (f. 1933), som
från
början var
barnboksförfattare och även hon började skriva vuxen-
böcker relativt sent, utforskar gärna minnets mekanismer,
till exempel i Moon Tiger (1987; Måntiger, 1990), i vilken en
döende kvinnlig historiker blickar tillbaka på sitt liv,
fram-
för allt på sina ungdomsår i Egypten. Romanen är
intres-
sant i berättartekniskt avseende däri att den växlar mel-
lan första och tredje personen så att läsaren
själv
får av-
göra vem som berättar. Även den senare Cleopatra's
Sister
(1993; Kleopatras syster, 1995) utspelar sig i Nordafrika, som Lively
känner
väl sedan sin uppväxt.
År
1981
debuterade MAGGIE GEE med en roman som väckte uppmärksamhet
både
genom sitt ämne och sin experimentella form. Dying in Other Words
handlade
om en ung kvinna som dör en våldsam död när hon
störtar
från ett fönster men i lika hög grad om hur detta
tragiska
ämne kan låta sig framställas i fiktiv form. Även
i
sin nästa bok, The Burning Book (1981; Den brinnande boken, 1985),
höll
Maggie Gee fast vid ett experimentellt skrivsätt och ämnet -
en
kärnkraftskatastrof - var inte mindre angeläget. Även i
Light
Years (1985; Ljusår, 1987), en kärleksroman som kopplar
samman
det privata med det kosmiska, möter man ett delvis
lyriskt-experimentellt
språk, medan Gees senare romaner är mer
återhållsamt
och rättframt gestaltade. Grace (1988; Grace, 1988) är en
"grön"
bok, som bygger på autentiskt stoff: den skildrar det ouppklarade
mordet
på en gammal kvinna som är engagerad i proteströrelsen
mot
de transporter av kärnkraftsavfall genom centrala London som
också
beskrivs i romanen. Nästa bok, Where Are
The Snows (1991), var en kontrast: den väckte uppseende
genom sin skildring av den passionerade erotiska kärle-
ken och är en av flera nyare böcker där handlingen ut-
sträcks in i nästa århundrade. Samtidigt har den ett
soci-
alt undertema: huvudpersonerna försummar sina barn
genom att inrikta sig på sina egna passioner. Barnens ut-
satta situation i det moderna samhället återkommer även
i nästa bok, Lost Children (1994), som handlar om en ton-
äring som flyr hemifrån (men också om vuxnas
relationer
till sina åldrande föräldrar). Gees allra
färskaste
bok, The
Ice People (1998), är även den förlagd till nästa
århund-
rade och handlar om kärlekens villkor i en era av social
upplösning och i ett allt kallare klimat; i romanen är en
ny istid på väg.
Realistiska romaner med ett uttalat politiskt budskap och
ett otvetydigt socialt engagemang är inte alldeles vanliga
i samtida brittisk litteratur. En författare som har ägnat
sig åt denna genre med framgång är PAT BARKER, som
På
1980-talet publicerade flera uppmärksammade romaner
med handlingen förlagd till arbetarklassmiljö i mellersta
England, the Midlands. Här utspelar sig hennes debut-
bok Union Street (1984; Union Street, 1984), som följdes av
flera liknande, varav några har översatts till svenska.
På
1990-talet har Barker utvidgat sin motiviska sfär. 1991 ut-
kom Regeneration (Krigets dårar, 1998), den första volymen i
en
trilogi som utspelar sig under första världskriget och
blandar
dokumentärt och fiktivt material på ett dramatiskt
effektfullt
sätt.