Filosofer har länge förbryllats av problemet: vilka av
människors föreställningar
kan med rätta hävdas vara inte blott tro, utan också
"kunskap" och under vilka omständigheter detta kan ske.
Också kristna tänkare
har brottats med den frågan och inte bara generellt utan
också
med avseende på religiös tro. Kan t ex några av
våra
trosföreställningar om Gud någonsin med rätta
betraktas
som kunskap?
[1.
Reflektion
och värdering: Anser du att en föreställning
någonsin
blir säker kunskap? Eller är allt vi "vet" endast
föreställningar?]
Om så
är
fallet, vilka och när då? Om inte, varför inte?
Påståendet
att man vet tolkas av såväl filosofer som
lekmän
som starkare än påståendet att man tror.
Trosföreställningar
kan visa sig vara villfarelser. Vi finner inget ovanligt med en
väns
bekännelse att en av hans trosföreställningar visat sig
vara
felaktig.
[2. Reflektion och värdering: Anser du att "jag
vet
att jag är kär" är starkare än "jag tror att jag
är
kär"? Eller kan man aldrig veta det säkert?]
Men vi skulle
tycka
det vara märkligt om någon erkände att en del av henns
kunskap
visat sig vara falsk - jag visste det men det var inte sant ! Till
skillnad från tro skulle ju kunskapen vara immun mot falskhet.
Och i ett fall där ett påstående om kunskap visar sig
vara falskt, då ska man dra slutsatsen att personen inte visste
vad hon trodde att hon visste.
Inte att hennes kunskap i sig själv är falsk.
[3. Reflektion och värdering: Anser du att vi vet
saker
som vi senare inser att vi inte visste? Visste vi då eller trodde
vi
bara att vi visste?]
De dominerande
teorierna
om kunskap i den västerländska filosofin har varit en eller
annan version av det som kallas "fundamentism". Enligt denna
uppfattning
kan en utsaga om tro tas som kunskap om och endast om den är
antingen
ett grundläggande påstående eller är en slutsats
från
grundläggande påståenden på något
lämpligt sätt. Grundläggande påståenden ska
vara självklara och okorrigerbara; de begrips genast och med
visshet.
[4. Reflektion och värdering: Anser du att det
finns
något i ditt liv som du begriper genast och med visshet?
Något
du inte kan betvivla?]
Även om det
inte råder någon större enighet om vilka
påståenden
som är sant grundläggande, så brukar ofta Descartes
"Jag tänker, alltså är jag" och
påståenden om omedelbara sinnesförnimmelser som "Det
gör ont" framföras som exempel på grundläggande
påståenden. Både deduktion (logisk metod) och
induktion
(sannolikhetsmetod) har förespråkats som lämpliga
metoder
att bygga ytterligare kunskap på de grundläggande
vissheterna.
[5. Reflektion och värdering: Anser du att du
bygger
din världsbild på säkra vissheter och
grundläggande
påståenden? Eller gissar du dig fram?]
För en del
fundamentister skulle påståenden som är slutsatser
från grundläggande påståenden uppfylla kravet
för att kalla för
kunskap, liksom påståenden som rättfärdigas
sannolikt
genom andra grundläggande påståenden.
På senare
tid
har en omfattande diskussion ägt rum bland filosofer kring de
religiösa trosföreställningarnas relation till
kunskapens grundvalar. Jag tror att den diskussionen har
föranletts av åtminstone två faktorer: för det
första har den fundamentistiska teori som just skisserats
själv råkat i svårigheter. Många
filosofer har upplevt ett fortsatt behov av att ta itu med ett
kvardröjande
arv av logisk positivism enligt vilket påståenden om
religiös
tro på sin höjd är känslomässiga yttranden
som
faller helt utanför kunskapens domäner.
[6. Reflektion och värdering: Anser du att
religiösa
påståenden på sin höjd är
känslomässiga
yttranden? T. ex. att Jesus levde och dog för alla människors
befrielse?]
Frågan om
religiös
tro och kunskap har behandlats av filosoferna Nicholas Wolterstorff,
vars
kritik av fundamentismen är välkänd för många
yrkesfilosofer
och Alvin Plantinga, vars arbete inom religionsfilosofin väckt
internationell
uppmärksamhet. Den grundläggande frågan är denna:
Exakt
vad är "kunskap" enligt en post-fundamentistisk modell och hur, om
alls,
skiljer den sig från blott "tro, eller rentav "rationell' tro?
[7. Reflektion och värdering: Anser du att det
kan
finnas en rationell tro? Alltså en tro som samtidigt är i
enlighet
med förnuftet?]
Fundamentismen
försöker
fastlägga under vilka villkor trosföreställningar
rätteligen
kan tas som kunskap. Dess syfte är att skilja de fördomar och
gissningar
som förknippas med åsikter från objektivt säker
kunskap.
För att nå detta syfte försöker den konstruera
kunskapens
överbyggnad på en fast grund av visshet med hjälp av
antingen
deduktiv eller induktiv metod. Wolterstorff hävdar emellertid att
båda
dessa metoder står inför oöverstigliga
svårigheter.
[8. Reflektion och värdering: Anser du att det
inte
räcker med logik och sannolikhet för att avgöra vad som
är
säkert vetande?]
Det är
naturligtvis
inte svårt att se deduktionens lockelse. Varje
nybörjarstudent
i logik får lära sig den enkla deduktiva syllogismen: "Alla
människor är dödliga; Sokrates är en människa;
alltså är Sokrates dödlig." Fördelen med deduktion
är att om premisserna är sanna och resonemangets form giltig,
så följer slutsatsen med obeveklig nödvändighet.
Påståenden som härletts ur otvivelaktiga
grundläggande satser skulle därför också
tyckas ha den uppskattade egenskapen otvivelaktighet.
[9. Reflektion och värdering: Anser du att det
som
bevisats logiskt är otvivelaktigt?]
Men problemet
för
den deduktiva metoden ligger i det faktum att inte mycket av det vi vet
visar
sig kunna härledas ur grundläggande vissheter. Sålunda
noterar
Wolterstorff att deduktionen visserligen utlovar visshet, men att "de
flesta
universella påståenden om fysiska föremål inte
skulle
vara berättigade." "Alla svanar har vingar", kan t ex inte
härledas
ur min kunskap (även om den kunskapen vore viss) att just de
svanar
jag träffat på (om än aldrig så många) alla
har
vingar. Men "Alla svanar har vingar" är heller inte ett
grundläggande
påstående. Det finns inget omedelbart självklart hos
den.
[10. Reflektion och värdering: Anser du att
påståenden
om svanar eller andra föremål i världen är
osäkra
påståenden? Påståenden som inte kan logiskt
bevisas?]
Eftersom deduktivismen alltså inte fungerar särskilt
väl,
har många fundamentister i stället vänt sig till ett
induktivt
eller sannolikhetsmässigt angreppssätt när de fogar
propositioner
till sitt förråd av grundläggande vissheter. Den
induktiva metoden går från de grundläggande
vissheterna
till påståenden som ses ha mer eller mindre sannolikhet.
Men
filosofer som Wolterstorff noterar helt riktigt att över
gången
till sannolikhet betyder en radikal sänkning av normerna i
fråga om vad som räknas som kunskap. De flesta logiska
deduktivister
skulle ha vägrat att betrakta gissningar - om än aldrig
så
sannolika - som kunskap överhuvudtaget.
[11. Reflektion och värdering: Anser du att
sannolika
gissningar är kunskap?]
Således
kommer
sannolikhetsmetoden, även om den vore framgångsrik, att
inbegripa
en försvagning av det ursprungliga målet visshet och
okorrigerbarhet.
Det finns inte längre något visst eller helt
säkert. Wolterstorff hävdar att teoretiker än
så länge inte förmått ge ett övertygande
rättfärdigande för induktionen i sig.
Ett annat
sätt
att se på samma sak är detta: fundamentisten ställs
inför svårigheten att finna ett lämpligt
förråd av grundläggande påståenden som ska
bära upp kunskapens överbyggnad;
för dessa måste vara både sanna och utan att vara
härledda
och med visshet vetas vara sanna. Det visar sig att
grundläggande
påståenden inte är lätta att få tag i. Om
man
vill ta rapporter om omedelbara förnimmelser som
grundläggande,
måste man i så fall möta problemet att våra
rapporter
om dessa förnimma ser ingalunda är ofelbara.
[12. Reflektion och värdering: Anser du att
påståenden
om våra sinnesintryck kan vara helt säkra?]
Jag kan ta miste
om
vad jag tror att jag ser, även om jag kanske inte kan ta
miste
om att jag tycker mig se vad jag tror att jag ser. Därför
förefaller
också en så elementär rapport om
sinnesförnimmelser
som "Jag ser en katt på taket" efter en ihärdig jakt
på
det okorrigerbara att upplösas i den betydligt
försiktigare
"Det förefaller mig katt-på-tak-ligt"!
[13. Reflektion och värdering: Anser du att vi
bara
kan säga att saker förefaller finns?]
Utsagor som
försöker diskutera verkliga föremål visar sig vara
utsagor om våra egna medvetandetillstånd. Och som
Wolterstorff uttrycker det, "Det verkar
osannolikt att vi ur vår introspektiva kunskap om
påståenden om våra egna medvetandetillstånd
skulle kunna bygga hela den objektiva
vetenskapens struktur." Tydligen har vi inte tillräckligt
med
grundläggande påståenden på vilka vi kan bygga
säker
kunskap.
[14. Reflektion och värdering: Anser du att
kunskap
inte kan byggas på påståenden om vad som
förefaller
finnas i världen?]
Dessa
överväganden bildar bakgrund till Wolterstorffs omdöme
att fundamentismen är
ohållbar som filosofi om kunskap och måste överges.
Han
är dock noga med att betona att hans förkastande av
fundamentismen
varken inbegriper skepticismen (uppfattningen att ingenting kan vetas)
eller
en epistemologisk släpphänthet ("allting duger"). Det är
dock
inte helt klart exakt hur man kan undgå skepticismen.
Om
fundamentismens
måste överges förefaller det som om huvudsakligen
två
vägar står öppna. Den ena kan antingen hålla fast
vid
det fundamentistiska kriteriet och helt enkelt erkänna att vi inte
har
någon kunskap (eller åtminstone inte mycket), eller anta
ett
mycket svagare kriterium som gör kunskap möjlig (precis som
man,
med en analogi, alltid kan ge godkänt betyg åt alla
elever
om kraven sänks tillräckligt).
[15. Reflektion och värdering: Anser du att vi
inte
ska ha så höga krav på kunskap eller sanning? Vilka
krav
har du?]
Ända sedan
Platon
och fram våra dagar har epistemologin, kunskapsteorin, haft som
grundläggande
syfte att tillhandahålla vad som kan kallas en "gemensam grund"
på vilken utsagor om kunskap kan fällas, kritiseras,
rättfärdigas och avgöras. Nu kan det mycket väl,
som många filosofer och
andra börjat misstänka, vara fallet att ingen sådan
gemensam
grund existerar eller kan identifieras. Men att säga att vi kan ha
kunskap
i alla fall, utan en gemensam grund, är förvisso att
föreslå
en radikal förändring i själva tanken på kunskap.
[16. Reflektion och värdering: Anser du att vi
kan
ha en rad olika kunskaper som inte har en gemensam grund?]
Kanske tanken
på
kunskap behöver förändras. Det är legitimt
att
fråga vad kriteriet på kunskap nu ska bli. Men på den
frågan
har Wolterstorff ännu inte kommit med något svar. Den
amerikanske
filosofen Richard Rortys tanke är däremot att kunskap i
grunden
är "det som våra jämlikar låter oss säga
ostraffat".
Precis som Wolterstorff tror Rorty att fundamentismen är
ohållbar.
Han menar också att vi inte behöver besvära oss med att
försöka ersätta dagens kunskapsteorier med en ny och
bättre epistemologi.
I stället föreslår han att vi ska lära oss att
klara
oss helt utan epistemologi, och att vi inför en uppbygglig
konversation
som ersättning för argumentation som utgör huvuddelen av
filosoferandet.
[17. Reflektion och värdering: Anser du som Rorty
att
det är lika bra att sluta argumentera om vad säker kunskap
är?
Och istället säger vad vi vågar säga och kallar
det
kunskap?]
Rorty har en
pragmatisk
syn på kunskap. Vid första påseendet verkar
förvisso
tanken på kunskap som "det som våra jämlikar
låter
oss säga ostraffat" ett ganska magert och sorgligt resultat
av 2500 års allvarlig filosofisk reflektion. Men det finns
en viss rimlighet i tanken, och den kan mycket väl innehålla
mer sanning än vad de flesta av oss gärna skulle
erkänna. Se på följande
exempel (som inte är Rortys):
Bland de saker jag påstår mig veta är att George
Washington var USA:s förste president. På vilka grunder kan
jag nu vara så
djärv att jag påstår mig veta detta? Jag har aldrig
sett
Washington överhuvudtaget, och absolut inte i funktion som
president.
För att mina lärare har sagt det till mig? Lita på
deras
auktoritet? Men mina lärare är förvisso inte ofelbara.
För
att jag läst det i böcker? Skrifternas auktoritet? Men jag
kan
inte lita på allt jag läser. Officiella dokument? Kanske en
del
av de myter som myndigheterna spinner om sig själva. Och så
kunde
vi fortsätta.
[18. Reflektion och värdering: Anser du att det
mesta
du lär dig i skolan tvingas du bara lita på? Att du
egentligen
inte vet något av det?]
Är det
så långsökt att säga att påståendet
att man vet något,
håller bara för att ingen ifrågasätter det? I de
fall
då jag tror precis det som alla andra också tror, är
det
mycket troligt att de "tillåter" mig att säga att jag vet.
En persons
anspråk
på att veta kommer också vanligen inte att
ifrågasättas
i fall där han tros ha privilegierad insyn (t ex om egna
smärtor eller psykiska tillstånd), där han betraktas
som expert, eller där påståendet helt enkelt inte
väcker så mycket intresse att det blir värt att
ifrågasätta. Jag säger "vanligen" eftersom det kan
finnas undantagsfall där också en persons
kunskap om hans egen smärta skulle ifrågasättas och i
alla
dessa fall skulle personens status i jämlikarnas ögon ha
mycket
att göra med huruvida anspråket på att veta
ifrågasätts
eller ej.
[19. Reflektion och värdering: Anser du att vi
har
en privilegierad insyn i oss själva som räcker för
säker
kunskap?]
En del
människor
har turen att alla deras uttalanden blir mottagna nästan som
orakelsvar
(sådana människor tror jag inte har någon större
böjelse för skepticism); men andra försöker
förgäves att få sina ord tagna på allvar.
Anspråken på att veta i ovanstående exempel är
ganska triviala. Men anta nu att jag påstår mig veta
att Gud existerar och har skapat världen
och att Han levt på jorden som Jesus. Detta är en
kontroversiell
tes och alla mina jämlikar kommer inte att låta den passera.
Andra
medlemmar i min kyrka och kristna kolleger kan mycket väl
acceptera
påståendet; en typisk sammankomst med amerikanska filosofer
skulle
förmodligen inte göra det. Det verkar alltså som om jag
med
fog kan sägas veta saker om Gud i vissa grupper av jämlikar,
men
inte i andra grupper av människor - vilket är
självmotsägande.
[20. Reflektion och värdering: Anser du att
kristna
eller andra troende har säker kunskap om Gud? Eller bara om sina
egna
förställningar om Gud?]
Därför
ser
Rortys uppfattning ut att få det otillfredsställande
resultatet
att man både vet och inte vet sanningen i vissa kontroversiella
påståenden,
eller åtminstone konsekvensen att ju snävare man tolkar sina
jämlikar, desto mer kan man veta (en konsekvens som, vilket
religionssociologer länge
förstått, förklarar varför många
religiösa
grupper motarbetar kontakter med yttervärlden). Kunskapen är
relativ
till gruppens jämlikar.
[21. Reflektion och värdering: Anser du att
sekter
lurar sig själv på detta sätt? Att deras kunskap om Gud
är
relativ till gruppens jämlikar?]
Även om vi
inte
är glada över en så relativistisk kunskapsteori,
så måste vi medge att den uppstått för att man
inte funnit
någon gemensam grund för mänsklig kunskap. Rorty tolkar
visserligen
inte tanken på en gemensam grund på ett specifikt
teologiskt
sätt. Men hans tes att det inte tycks finnas någon gemensam
grund
verkar inte så långt borta från vad en del filosofer
också
hävdat.
Också
filosofen
Alvin Plantinga instämmer i omdömet att de vanliga
versionerna
av fundamentismen (som han kallar "stark" eller "klassisk"
fundamentism) är ohållbara och rentav osammanhängande.
Men Plantinga är benägen att acceptera det han kallar en
"svag" fundamentism. Han hävdar att tron på Gud kan placeras
i kunskapens grund;
eller, för att formulera det annorlunda, tron på Gud är
"sant
grundläggande". Plantinga vill inte försöka härleda
Guds
existens ur några andra
klara påståenden, vilket en traditionell deduktivist som
Descartes gör, och inte heller vill han försöka komma
fram till Guds existens genom några sinnesförnimmelser, som
t ex Thomas av Aquino
och de flesta katolska filosofer. Dessa menar att förnimmandet av
världen,
dess naturlagar, dess design och ändmålsenlighet är
tydlig
kunskap om Gud.
[22. Reflektion och värdering: Anser du att
iakttagelser
av naturen och djurens intelligens på ett íntuitivt och
naturligt
sätt ger kunskap om Gud som en orsakande intelligens?]
I stället
placerar
Plantinga Guds existens i kunskapens grund för att undvika
anklagelsen
att tron på Gud är irrationell. Tron på Gud befinner
sig
på samma nivå som alla andra trosföreställningar.
De
flesta trosföreställningar om världen är
svårare att påvisa än Guds existens. Till sådana
trosföreställningar hör t. ex. tron på existensen
av andra medvetanden. Detta är
svårare att bevisa än Guds existens. Tron på
existensen av
en fysisk värld som existerat mer än fem minuter är
minst
lika svår att rättfärdiga. Om det inte är
irrationellt
att tro på existensen av andra medvetanden än det egna
(trots
att en sådan existens inte kan bevisas), så frågar
Plantinga:
varför är det irrationellt att tro på Gud?
[23. Reflektion och värdering: Anser du att
Plantinga
har en poäng - det vi dagligen tror på är minst lika
svårt
att bevisa som Gud?]
Ingen har
hittills visat
att en sådan tro på en yttervärld eller andra
medvetanden
är irrationell. Därför bryter vi inte mot några
kunskapsteoretiska principer genom att tro på Gud. Troende
filosofer behöver inte
vara defensiva och stridbart apologetiska för att de omfattat
trosföreställningar
som andra betraktar som provokativa, kontroversiella eller
irrationella.
[24. Reflektion och värdering: Anser du att
troendes
påståenden är provocerande eller kontroversiella? Att
de
lätt väcker strid?]
Plantingas tes
är
att tron på Gud är rationell. För en del
människor, är
föreställningen om Gud grundläggande, för andra
inte.
Plantinga säger:
"Om tron
på
Gud är sant grundläggande, varför kan inte vilken tro
som
helst vara sant grundläggande? Kunde vi inte säga samma sak
om
varje bisarr förvillelse som vi kan komma på? Ta t ex voodoo
eller
astrologi. Hur är det med tron att den Stora Pumpan
återkommer
varje allhelgonahelg? I ... I Om vi säger att tron på Gud
är
sant grundläggande, skulle vi då inte förbinda oss att
tro
att vad som helst, eller nästan allt, kan tas som sant
grundläggande,
och därmed öppna grindarna till irrationalism och vidskepelse
på
vid gavel?"
[25. Reflektion och värdering: Anser du att man
måste
släppa in allsköns föreställningar om man
accepterar
att föreställningen om Gud är grundläggande och
rationell?]
Förvisso
inte,
menar Plantinga. Varför skulle man anse att vi tvingas till
en
sådan tolerans mot irrationaliteten?" Plantinga tar lätt
på
invändningen. Den kristne har t. ex. inte förbundit sig
att
ta tron på den Stora Pumpan som sant grundläggande! Men det
är
kanske inte det saken gäller. Frågan är huruvida
kunskapsfilosofen
kan visa en allvarlig förespråkare för den Stora Pumpan
(vi
kan kalla honom "pumpist") att dennes tro inte är sant
grundläggande.
Och kunde hon inte visa det, är vi då inte tillbaka hos
Rortys
relativistiska grupper av jämlikar? Kunde inte en opartisk
observatör
bedöma att den huvudsakliga skillnaden mellan teistens och
pumpistens
anspråk på det sant grundläggande är att den ene
har
en mycket större gemenskap som stöd än vad den andre
har?
[26. Reflektion och värdering: Anser du att vi
lätt
kan avgöra vad som är tokig tro och inte? Eller farlig tro,
som
t.ex. självmordssekterna? Eller tro på kasternas gudomliga
sanning
som i Indien?]
Men hur är
detta relevant? Även om vi går med på Plantingas tes
att inte
vad som helst duger som grundläggande tro och går med
på
att kasta bort till synes absurda kandidater till det sant
grundläggande,
så är det svårt att se varför åtminstone
anhängare
av världens större religioner och anti-religioner inte kunde
hävda
att deras tro med rätta hör hemma bland kunskapens grunder.
Vad är den rätta normen för "rationalitet"?
Plantinga
säger att rationalitet hänger ihop frågan om en person.
Är
personen rationell eller inte? Hänger hennes olika
trosföreställningar
ihop i ett förnuftig sammahang? Är persons
"trovärdighet"
av god kvalitet? Rationalitet är ingen garanti för
sanning.
Vi föredrar den framför irrationalitet. Men som vi sett
garanterar
inte rationaliteten sanning; en rationell tro, som säkert är
att
föredra framför en irrationell tro, tycks alltså inte
innebära
sanning.
[27. Reflektion och värdering: Anser du at vi
aldrig
kan lita på någon vetenskapsman eller troende, även om
trovärdigheten
är hög?]
Frågan
kvarstår:
Kan vi veta något om Gud? Kan vi komma längre än till
valet
mellan skepticism och relativism inom gruppen av jämlikar?
På
ett ställe tycks Plantinga vara nära att välja
relativism
bland jämlikar. Han säger: "kanske en religiös tro i
motsats
till tro utifrån minnen, eller tro utifrån sinnena är
sant grundläggande endast om den delas av en gemenskap; kanske en
rent privat
religion är irrationell"
[28. Reflektion och värdering: Vilka
föreställningar
anser du viktigast för hur vi lever och tänker: sinnenas,
minnenas
eller trons?]
Protestantismen har
en
tradition av fideistisk skepticism: man tror på Gud men
påstår
sig inte veta om Gud finns. Denna skepticism hävdar att man
kan
av hjärtat tro på "Gud Fader allsmäktig, himmelens och
jordens
skapare ... och på Jesus Kristus, hans enfödde
Son,
vår Herre" utan att påstå sig veta detta.
Skulle nu ett påstående om kunskap här lägga
något
till den av hjärtat kända tron, och den inre vissheten?
Betyder
det mer än att tron är utan tvivel, orubblig, och själva
kärnan
i det egna väsendet? Om så är fallet, vad mer?
[29. Reflektion och värdering: Anser du att den
fideistiska
skepticismen gör mer rättvisa åt tron på Gud?]
|