Fri
vilja?
Har vi en
fri vilja?
I Chicago
år 1924 mördade Nathan Leopold och Richard Loeb, två
18-åriga
collegestudenter, en skolpojke vid namn Bobby Frank. De var
intelligenta,
välbärgade och privilegierade. Det föreföll inte
finnas
något motiv för mordet. Varför begick de ett så
meningslöst
brott? Vid förhören framkom det att de ville kunna planera
och
utföra ett mord. Clarence Darrow, en av USAs främsta
brottmålsadvokater,
försvarade dem. Han hävdade att pojkarna inte
förtjänade
dödsstraff eftersom de var förutbestämda till brottet
långt
innan de begick sitt hemska dåd.
Darrow:
Jag påstår
inte att jag vet varför det hände. Jag påstår
bara
att en eller flera händelser ligger till grund för den
här
galna handlingen. Ingenting sker av en tillfällighet. Orsak
följs
av verkan. Vad har den här pojken gjort sig skyldig till? Om
någon
eller något kan lastas för det, så är det hans
bakgrund,
otaliga förfäder, hans miljö eller allt
sammantaget.
Leopold och
Loeb förskonades från dödsstraffet, men blev dömda
till livstids fängelse och trots att många olika faktorer
vägdes
in i domen, understryker Darrows glödande försvarstal: har vi
en fri vilja eller är vårt liv förutbestämt?
Den finlandssvenska poeten Edith
Södergran skrev: "Den fria viljan är ett absurt antagande,
något oavhängigt opererande på egen hand i en abstrakt
tankerymd".
[1.
Reflektion
och värdering:Hur kan man argumentera för mördares
ansvarsfrihet?
Håller du med Darrow? Håller du med Edith Södergran?]
För
många människor är det självklart att vår
vilja
är fri. Man bestämmer sina egna handlingar, på gott och
på ont. Även om vi känner oss tvingade att fatta vissa
beslut, känner vi ändå att vi kunde ha valt en annan
väg.
Vi kan välja kaffe eller té, anta eller förkasta ett
äktenskapsanbud,
vi kan välja att söka ett arbete i en annan del av landet.
Hur
viktig är den här känslan av frihet?
Watson:
Det
är viktigt för vår självbild att vi i viss
utsträckning
kan styra vårt eget öde på något sätt. Det
påverkar också våra reaktioner mot andra.
Wolf:Vi
antar
att vi styr vårt eget liv och vi antar att andra kan styra sitt.
Så våra reaktioner mot dem beror på att vi antar att
de kan välja sitt beteende i olika situationer.
[2.
Reflektion
och värdering: Är det viktigt för din självbild att
du kan styra ditt eget öde? Kan det inte var skönt att
låta
allt vara bestämt på förhand, liksom skrivet i din bok
i himlen som muslimerna säger?]
Van
Inwagen:
Det viktigaste försvaret för den fria viljan som vi kan ge
är
att moralen är beroende av den.
[3.
Reflektion
och värdering: Håller du med om att din moral hänger
på
att du är fri att välja handling?]
Finns
det
något valfrihet? Förespråkarna för den fria
viljan
hävdar det.
Fischer:Den
argentiske
historieberättaren
Borges
har sagt: Framtiden är en trädgård med gångar som
delar sig. Ibland finns det alternativ.
Van
Inwagen:Vi
har ett ord som är svårt att förklara men som alla
förstår:
"kan".
Vi
säger:
"Jag kan göra det
där, jag kan inte
göra detta". Att
säga
att du vid en viss tidpunkt har fri vilja är att säga att du kan
välja mellan två olika saker i ett viktigt beslut som du
måste göra. Att du har fri vilja innebär att du
faktiskt
kan göra det ena och även det andra. Du kan inte göra
båda
men om du kan göra endera så har du fri vilja.
De
antika
filosoferna ansåg att vi har en fri vilja därför att de
ansåg det möjligt att göra en åtskillnad mellan
själ
och kropp. Förnuftet är vår viktigaste egenskap.
Watson:Detta
förekommer särskilt i Platons dialoger. Han hävdade att
själen består av rationella och irrationella delar. Detta
hävdade
han på basis av att vi är utsatta för motstridiga och
konfliktskapande
motivationer. Lust och begär kan komma i konflikt med det som vi
anser
vara bäst för oss, alltså den förnuftiga
motivationen.
Självkontroll består då i att lust och begär leds
av förnuftet.
[4.
Reflektion
och värdering: Håller du med om att det är skillnad
på
själ och kropp? Och att förnuftet är fritt att
välja
åt kroppen?]
Den
klassiska
synen på människan som en fri förnuftig och moralisk
varelse
är en av västerlandets mest inflytelserika filosofiska
teorier.
Den hävdar att vår förmåga att välja
vår
egen väg är en del av den mänskliga värdigheten och
avgörande för vår moraliska hållning.
[5.
Reflektion
och värdering: Anser du att förnuftet är fritt att
välja
vår egen väg? Anser du att naturvetenskapen stöder
denna
teori?]
Den
störste medeltida filosofen,
Thomas Aquino, diskuterar också i sin Summa, huruvida det finns
fria viljemässiga handlingar hos människan. Han tar
först upp några argument emot den fria viljan.
Om
en viljehandling har sin princip
inom sig själv, kan den sägas vara fri. Men människan
styrs hela tiden av yttre faktorer, av objekt som hon begär och
situationer hos vill uppnå. Alltså är viljehandlingen
inte fri.
[6.
Reflektion
och värdering: Anser du att du för det mesta styrs av
begär efter yttre förhållanden och objekt?]
Dessutom
är vi ganska lika djuren
som ju alltid styrs av faktorer utanför sig själva. Och
enligt den kristna teologin kan vi ingenting göra utan Guds
medverkan. Därför är den mänskliga viljehandlingen
aldrig fri.
Emot
detta kan vi säga som
Johannes Damascenus: en fri viljehandling är en rationell
operation. Typiskt för mänskliga handlingar är hennes
tankar, hennes rationella operationer. Alltså finns det
något fritt i mänskliga viljehandlingar.
[7.
Reflektion
och värdering: Håller du med Damascenus att du inte är
ett djur eftersom du utför en tankeoperation innan du handlar,
vilket inte djuren gör?]
Thomas
menar att principen för
vissa handlingar finns inom människan, medan vissa andra
handlingar styrs mer utifrån. När en sten rör sig upp i
luften finns principen för akten utanför stenen; när den
rör sig nedåt finns principen delvis inom stenen - dess
massa dras av gravitationen mot jordytan.
Vi
kan se att de aktiviteter som styrs
inifrån kan delas in i dem som rör sig själva och de
som inte gör det. Varje agent som rör sig och varje ting som
rör sig, gör alltid detta för att uppnå ett
mål, endera ett yttre mål eller ett inre. När en
människa utför en handling har hon ett mål och detta
mål förutsätter kunskap om målet. Att ha denna
kunskap och agera på den inifrån är vad vi menar
med en fri viljeakt.
[8.
Reflektion
och värdering: Anser du att du alltid har ett mål för
dina handlingar? Och att du därmed också är fri?]
Om
ett ting eller ett djur saknar
kunskap om aktivitetens mål är principen till aktivitet
utanför agenten även om tinget rör sig av sig
själv. En robot kan röra sig av sig själv men har ingen
kunskap om målet, bara en dator.
De
agenter som har kunskap om
målet med aktiviteten handlar fritt därför att det
finns en inre princip för handlingen - det är inte bara en
handling utan en handling för ett mål.
[9.
Reflektion
och värdering: Anser du att en intelligent maskin eller robot
saknar kunskap om målet för de handlingar de utför?
Är det samma sak med djuren?]
Men
alla
filosofer betraktar inte det mänskliga beteendet på det
här
sättet. Tänk om alla våra tankar och handlingar, precis
som för alla andra fysiska ting i universum, inte bestäms av
vår fria vilja utan av lagen om orsak och verkan.
Van
Inwagen:
Determinismen är idén att det förflutna styr en unik
framtid.
Finns det mer än en väg för världen att gå
vid
en viss tidpunkt eller finns det bara en enda? Om det bara finns en
väg
för världen att följa så är det determinism.
[10.
Reflektion
och värdering: Kan du tänka dig att världen genom orsak
och verkan alltid följer en bestämd väg, den som
måste
ske enligt de naturlagar som gäller för skeendet? Borde inte
det vara mest vetenskapligt att se det så?]
Många
filosofistuderande blir upprörda av tanken på att det inte
skulle
finnas en fri vilja. Det finns här en del argument som stöder
dem: rätt och fel kan inte existera i en värld utan fri
vilja.
Alla värdeomdömen som vi vill kunna fälla, t ex att
Hitler
inte borde ha betett sig som han gjorde - vilket de flesta är
överens
om är ett korrekt etiskt omdöme - kan inte vara sant i en
värld
utan fri vilja. Hitler hade då inget valalternativ och man kan
inte
anklaga honom att inte ha valt ett annat sätt att agera.
[11.
Reflektion
och värdering: Tror du att Hitler hade valfrihet? Om han inte
funnits,
skulle annan liknande diktator framträtt? Var det i någon
mening
nödvändigt?]
På
1700-talet föreslår Isaac Newtons teori om mekaniken att
beteendet
hos alla ting som består av materiella partiklar styrs av de
universella
lagarna för rörelse och attraktion. Somliga tänkare var
angelägna om att tillämpa de fysiska lagarna på det
mänskliga
beteendet.
Fischer:
1500- och 1600-talens vetenskapliga framsteg gjorde det
möjligt
att anta att den kausala determinismen är sann. Kausal determinism
är teorin att allting är i princip förutsägbart och
möjligt att förklara innan det sker. Allting sker
utifrån
kausala sekvenser som ursprungligen startade utanför all
mänsklig
medverkan.
[12.
Reflektion
och värdering: Treor du på kausal determinism? Eller finns
det
en icke-kausal själv eller vilja?]
Jolley:
Det
här var verkligen ett problem som oroade 1600-talsfilosoferna: om
det mänskliga medvetandet endast var en hjärna som opererade
på en mer eller mindre mekanisk väg, så kan det inte
finnas
plats för mänskliga spontana handlingar, inte bara vad
gäller
kreativiteten utan över huvud taget ingen mänsklig
handlingsfrihet.
Skulle
våra
handlingar bara vara materia i rörelse?
Van
Inwagen: Vad
säger
man till en filosofistuderande som säger: Vad har atomer med
mig att göra? Vad har den naturlag som styr atomer md mig att
göra?
Svar:
Du
är uppbyggd av atomer eller hur? Och om du tror att du inte
är
de så är i alla all din kropp uppbyggd av atomer. Om det
alltså
bara finns en möjlig sekvens av rörelser för dessa
atomer
som bygger upp dig i framtiden, då finns det bara ett enda
möjligt
rörelseförlopp för ditt liv.
[13.
Reflektion
och värdering: Håller du med om detta?]
Vilka
mentala
orsaker som än finns för dina trosföreställningar,
dina begär och minnen och deras påverkan på ditt
beteende,
så måste dessa vara helt konsistenta med denna enda
möjliga
rörelsesekvens som dessa dina atomer ska gå genom.
Susanna
Wolf: Det
är inte helt klart hur det faktum att vi är fysiska varelser
och att det finns en nivå av ren fysisk beskrivning och
förklaring
av oss hänger ihop med att vi kan resonera om vad vi vill
göra
med våra liv och handla i enlighet med våra
värderingar.
[14.
Reflektion
och värdering: Hur tror du att det hänger ihop?]
Daniel
Dennett:
Den första goda idé som jag fick som filosof, kom när
jag
studerade denna påstådda konflikt mellan newtonsk
kausalitet
och att vi styrs av förnuftet. Jag såg att konflikten inte
behöver
finnas. Det finns olika perspektiv ur vilka du kan se någonting
dels
som en newtonsk mekanik, en kausal mekanism i en mekanistisk
värld.
Och dels på en annan nivå som kan kallas ett intentionellt
system där vi styrs av förnuftet.
[15.
Reflektion
och värdering: Anser du att det finns två olika perspektiv
som
båda gäller?]
Vi
ser agenter
som styrs av skäl, informerad av perceptioner, de har
trosföreställningar
och begär och har intentioner som rationellt är baserade
på
dessa övertygelser och begär. Men hur är det med dessa
begär?
På
1900-talet anfördes bland annat Sigmund Freuds teorier för
att
vederlägga idén om den fria viljan. Omedvetna psykologiska
begär, tvångsföreställningar och neurotisk
motivation
lades fram som de verkliga orsakerna till det beteende som
människor
anser att de väljer fritt.
[16.
Reflektion
och värdering: Tror du att du har ett omedvetet skikt av
begär,
föreställningar och motivationer som styr dig?]
Watson:
Jag
anser att detta är fel strategi. För det som är typiskt
för fobier och andra relaterade fenomen som neuroser, är inte
att de är deterministiska utan att de innehåller en viss
mängd
irrationalitet, viljemässig irrationalitet som rädsla som
gör
agenterna lite mindre mottagliga för förnuft som de är
utan
fobierna. Fobierna behöver inte vara deterministiska.
Alla
lät
sig inte ledas av vetenskap eller psykologisk motivation.
Jean-Paul Sartre och existentialismen hävdade att människor
aktivt bestämmer
sin natur genom handlingar och val.
[17.
Reflektion
och värdering: Håller du med Sartre? om att det är
skillnad
på själ och kropp? Och att förnuftet är fritt att
välja åt kroppen?]
Sartre:
Dömd
till frihet bär människan vikten av hela människan
på
sina skuldror. Hon är ansvarig för världen och för
sig själv genom sitt sätt att vara....Existentialisten finner
det samtidigt oerhört pinsamt att Gud inte existerar för
med Honom försvinner all möjlighet att se värden i
en intellektuell himmel. Det kan inte längre finnas något
gott i sig eftersom det inte finns något infinit och perfekt
medvetande att tänka detta goda. Ingenstans finns det nedlagt att
"det Goda" existerar, att man måste vara ärlig eller tala
sanning. Vi är nu enbart bland människor. Dostojevskij skrev:
"Om Gud inte finns är allt tillåtet" och det är
startpunkten för existentialismen." Och vår svenske
Dostojevskij, Martin Koch skriver i romanen "Guds vackra värld":
"Gud
- det finns ju ingen plats för honom längre! Rätt och
orätt - det är ju bara sådant som andra människor
inbillar sig, det funns ju inte längre! Man kan göra vad som
helst - man kan det faktiskt !" (s 116)
Smith:
Sartre
ansåg att de flesta människor mestadels inte väljer
fritt.
De flesta tror för det mesta att de inte har ett fritt val och att
vad de då rent faktiskt gör är ett implicit fritt val
att
låta sig ledas av omgivningen och låter sig influeras
på
det sätt de tycker att man bör vara influerad av familjen
eller
samhället. De skapar sig själva som fångade av
omgivningen
fast de egentligen inte är det.
[18.
Reflektion
och värdering: Anser du att andra väljer åt dig? Att
det saknas något gott i sig, eftersom Gud inte finns? Att allt
är tillåtet?]
Den
existentiella
synen föreföll att stå i direkt kontrast mot den
vetenskapliga.
Skulle vi verkligen kunna bestämma vår egen vilja utan
påverkan
vare sig från natur eller miljö? Framstegen inom
kvantfysiken
får många att tro att determinismen inte backas upp av
vetenskapen
när allt kommer omkring. På vissa kvantnivåer är
individuella, subatomära partiklar obestämbara. Det vill
säga,
det är inte alltid möjligt att förutsäga en
partikels
beteende. Det kan förändras från ett experiment till
ett
annat.
Men
vi lever
inte på en subatomär nivå. På vår egen
nivå
förefaller världen följa naturens lagar. Och
obestämbara
partiklar hjälper inte frihetens sak. Slumpmässighet är
inte någon nobel egenskap vare sig i universum eller i vårt
beteende. Vill vi verkligen hävda att våra handlingar skulle
orsakas av ingenting?
[19.
Reflektion
och värdering: Anser du att slumpen är styrande i ditt liv?
Var
någon stans finns slumphändelser enligt dig?]
Watson:
Det
är en sak att säga att ett beteende inte är
förutbestämt
och det är en annan sak att säga att agenten inte har
någon
kontroll över sitt beteende. Frånvaro av determinism betyder
bara att det ännu inte finns en förklaring av ett visst slag.
Det är inte att positivt säga att agenten har i sin makt att
bete sig på ett visst sätt.
[20.
Reflektion
och värdering: Anser du att ditt beteende är
förutbestämt?
Anser du att du har kontrollen över ditt liv?]
Vilken
är
vår ställning i naturens värld?
Susanna Wolf: Det
finns inget sätt att bevisa att för dig själv eller
för
någon annan att du har en fri vilja eller att dina
handlingar
inte är bestämda av något annat. Det du tror att du
göra
på grund av att viljan är fri är något som kan
förklaras
på ett annat sätt.
[21.
Reflektion
och värdering: Håller du med Wolf? Att du bara inbillar dig
frihet att välja?]
Även
om vi inte kan bevisa att determinismen är sann eller falsk kan vi
åtminstone ställa en fråga: Skulle vi kunna leva
i en värld med tillräckligt utrymme för både en
determinism
och en fri vilja? Kompatibilisterna anser det. För trehundra
år
sedan ville Thomas
Hobbes utsträcka de nya vetenskapliga teorierna
till att omfatta förståelsen av mänskliga
förhållanden.
Hobbes:
När
levande varelser fängslas eller hindras av väggar eller
kedjor,
säger vi att de inte är fria.
När
en människa inte hejdas i det hon vill göra är hon fri.
Frihet och nödvändighet hänger ihop.
Liksom
hos
vattnet som inte bara har friheten utan också
nödvändigheten
att strömma i sin fåra, på samma sätt
härrör
de handlingar som människor utför frivilligt från
friheten.
Och eftersom varje handling som människan utför kommer
från
ett begär och har en orsak, härrör alla handlingar
också
från nödvändigheten.
[22.
Reflektion
och värdering: Förstår du hur Hobbes resonerar? Att
nödvändighet
och frihet sitter ihop?]
Van
Inwagen: Hobbes är en
kompatibilist - det är så man kallar dem
idag
som anser att den frihet som behövs för moraliskt ansvar
är
förenlig med en genomgripande determinism. Som Hobbes säger
med
typisk kärnfullhet: frihet och nödvändighet är
konsistenta.
En
svensk kompatibilist och kristen
psykolog, Lars Levi Laestadius, ibland kallad "Norrlands apostel"
förvånade många med sin syn på den fria viljan.
Han ansåg att viljan i grunden är styrd av andra krafter,
att den är passiv i sig:
"Just
denna passivitet, är
viljans väsende. Men hur kan hon då vara ansvarig för
sina handlingar? Jo! genom tillräkneligheten, som sträcker
sig till hela personligheten inte bara till nervlivets sfär eller
bara till
förnufts själen. Hon är först och främst
ansvarig för all upsåtlig synd, som sker med kroppens
lemmar, hon är ansvarig för tankarna, för
böjelserna, för begären,
för driften och instinkten, för känslorna, och
temperamentet..."
[23. Reflektion
och värdering: Anser du att vi är ansvariga för vad vi
gör med kroppen trots att viljan är styrd av drifter och
begär? Håller du med Laestadius att vi är ansvariga
för vårt temperament?]
Man kan tänka sig en positivt fri vilja, säger Laestadius,
men den finns inte i världen längre. Vi måste kalla det
ett syndafall, denna förlust av fri vilja. Nu har vi endast en
negativt fri vilja kvar, vilket räcker för moraliskt ansvar.
Laestadius:
"Den positiva friheten i
viljan kan hon nu mera aldrig återfå i tiden, men den
negativa friheten har hon kvar. Och den aktiva friheten får hon
genom
väckelsen, omvändelsen och pånytt- födelsen.
[24. Reflektion
och värdering: Anser du att en genom- gripande personlig
omvändelse kan göra människan mer fri i sin vilja?]
Thomas Hobbes såg människan som en materiell maskin där
inte någon fri vilja existerar. Endast naturlagars
nödvändighet styr. För Lars Levi Laestadius handlar det
mer om starka krafter som viljan i vårt nervliv och i vårt
kroppsliga organiska liv passivt dukar under för.
Laestadius:
"Passiviteten i nervlivets
sfär består i att viljan inte
kan utestänga alla begärelser ifrån sig
själv; att hon inte
kan befria förståndet från alla onda tankar och
föreställningar. Passiviteten i organlivets sfär
består i att viljan inte kan
tillintetgöra alla passioner, drifter och insrtinkter, eller
temperamentslyten,
som härskar i organlivet.
[25. Reflektion
och värdering: Förstår du hur Laestadius resonerar? Att
vi med nödvändighet besegras av neurologiska och organiska
faktorer?]
Filosofen och biologen Watson:
"Definiera inte en fri agent som en som inte bestäms av
nödvändigheten
- allting är underkastat nödvändigheten - utan definiera
en fri person i termer av vad som beror av personens fria vilja. Du
är
fri att göra vad du skulle göra om du önskade göra
det."
[26. Reflektion
och värdering: Känner du att ditt liv är underkastat
nödvändigheten?
Eller är det något vi vet på ett vetenskapligt
sätt?]
Thomas Hobbes ansåg
att våra begär är lika förutbestämda som allt
annat i naturen. Men så länge som inget hindrar oss att
uppfylla
dessa begär, inga fysiska hinder, är vi fria i den enda
mening
som är viktig i ett materiellt universum. För Lars Levi
Laestadius innebär detta att den fria vilja gått
förlorad, men att vi kan räddas genom en större kraft
än den materiella. Samtida kompatibilister
har lagt till att det även kan finnas inre hinder för den
fria
viljan.
Watson: Nutida
kompatibilister säger troligen något i stil med att en agent
är fri när hennes vilja uttrycker hennes verkliga värden
eller hennes sanna önskningar. Medvetna om det faktum att en del
människor
kan ledas till att vilja något som är verkligt
främmande
för dem.
[27. Reflektion
och värdering:Anser du att du ibland leds till att vilja
något
som är främmande för dig? Vad skulle de kunna vara?]
Fischer:
"Det som är så svårt med att vara kompatibilist
är
att det finns väldigt starka argument som inkompatibilisten kan
dra
fram som visar att jag inte kan ha en bild av mig som en som har
alternativa
möjligheter i en deterministisk värld."
[28.
Reflektion och värdering: Anser du att du lever i en
deterministisk
värld?]
För
kompatibilister är determinismen förenlig med en fri vilja.
Inkompatibilisten
hävdar att den fria viljan inte kan existera om determinismen
är
sann.
Van Inwagen:
Vi kan ge argument för det och standardargumentet för detta
lyder
så här: om determinismen är sann så beror
världens
nuvarande tillstånd på två saker:
a -
hur
världen var för t ex en miljard år sedan och
b -
naturens
lagar enligt fysiken.
Jag
har
emellertid inget val inför dessa två saker. Om dessa
två
saker är tillräckliga för att bestämma varje
rörelse,
varje handling, varje ord, varje prestation under hela mitt liv,
så
är det svårt att se hur vi skulle kunna ha något
sådant
som ett fritt val.
[29. Reflektion
och värdering: Tror du på naturens lagar som helt giltiga
för
alla händelser?]
Susanna Wolf: Kompatibilisterna
hävdar att den enda frihet vi behöver är friheten att
kontrollera
våra handlingar enligt våra önskningar.
Sålänge
du kan göra vad du vill göra så har du all den frihet
du
behöver för att vara ansvarig för dina handlingar.
Men sen kan
du tänka: men om mina önskningar är determinerade
så
är jag inte verkligt fri, jag har inte kontrollen. Och detta leder
dig tillbaka igen till att att tänka att determinismen måste
vara inkompatibel med en fri vilja.Våra begär får inte
vara bestämda. Men det tror jag är en överreaktion
på
vår oro över att vi inte vill att våra önskningar
ska vara bestämda.
[30. Reflektion
och värdering: Anser du att dina begär måste vara
bestämda
av hjärnan och kroppen och de yttre omständigheter du lever
i?]
Men vi vill
inte ha friheten att skapa begären ur ingenting eller oberoende av
världen runt oss. Vad vi vill ha är en frihet att låta
våra begär styras av våra värderingar och av
vår
korrekta känsla för vad som händer runt omkring oss.
Vi vill alltså
ha frihet att fatta våra egna beslut. Men vetenskapen är
där
som en nagel i ögat och skapar tvivel.
[31. Reflektion
och värdering: Tycker du biologi, kemi och fysik och medicin
skapar
tvivel för din frihet att välja?]
Kan vi förena
vetenskap med en fri vilja? Immanuel Kant försökte. Han var
en
bestämd anhängare till Newtons fysik men han ansåg att
det inte befriade oss från moraliskt ansvar.
Fischer:
Avgörande för Kants inställning är hans distinktion
mellan den vardagliga värld vi är en del av som han kallade
fenomenvärlden
och en annorlunda värld, den noumenella världen, den
värld
som innehåller idéer, en abstrakt värld, en
värld
skild från den naturliga världen.
Kant hävdade
att vi bebor två världar, noumenon-världen där
moral
och ansvar härskar och där vi utgår från att vi
är
fria och fenomenvärlden, som förklaras av vetenskapen och
där
vi antar att vi är förutbetstämda. Somliga har tolkat
Kants
distinktion mellan de två världarna bokstavligt, andra har
tolkat
det som ett påstående om att vi kan betrakta vår
värld
på två olika sätt.
[32. Reflektion
och värdering: Tycker du att du lever i två världar, en
moralisk där du är fri och en där naturlagarna
bestämmer
allt?]
Fischer:
Vad vi kan säga är att naturlagarna är en del av det
fenomenella
perspektivet medan förnuftlagarna som också är
universella
lagar, är annorlunda mot naturlagarna. De styr våra
teoretiska
och våra praktiska resonemang.
Vi verkar
faktiskt bry oss mindre om huruvida resten av universum är
förutbestämt
och mer om ifall vårt eget liv är det. Kanske är en
anledning
till detta att våra idéer om moraliskt ansvar är
så
sammanflätade med våra idéer om frihet.
[33. Reflektion
och värdering: Anser du att ansvar och frihet
förutsätter
varann?]
Fischer:
När vi tänker på oss själva som bärare av
moraliska
principer så tänker vi på oss själva som att vi
har
alternativ, vi har flera möjligheter.
Wolf: Jag
definierar den fria viljan som den frihet vi behöver för att
vara moraliskt ansvariga. Alltså en frihet som vi behöver
för
att ha kontroll över våra handlingar, vara upphovsmän
till
dem.
[34. Reflektion
och värdering: Har du full kontroll över dina handlingar?]
Men vad för
slags frihet behöver vi för att kunna ta ansvar?
Schopenhauer
sa: En människa kan helt visst göra det hon vill
göra.
Men hon kan inte förutbestämma sin vilja.
Men är
det inte exakt de vi önskar?
Van Inwagen:
Jag tror att i det flesta fall så har vi inget som helst val
under
vissa omständigheter. Det mesta vi gör under en vanlig dag
är
förutbestämt, t ex att svara i telefonen när det ringer
- kan man avhålla sig från att svara? Under just dessa
omständigheter
som råder? Jag tror inte det.
[35. Reflektion
och värdering: Håller du med? Kan du inte avhålla dig
från att svara?]
Om vi någonsin
har fritt val så tror jag det är när vi ska fatta de
stora
besluten i våra liv, altså när det gäller
ojämförbara
värden. T ex vilket liv ska jag leva - välja
försöka
bli konsertpianist eller göra som föräldrarna tycker och
studera juridik. Det är sådana val vi gör i livet
när
vi har starka önskningar att göra båda sakerna, du vill
tillfredsställa dina föräldrar och du vill följa
din
egen utveckling. Då, om någonsin, har vi fritt val. Men
när
det inte finns anledning att göra mer än en sak, då
räcker
det för att det inte finns någon fri vilja.
Dennett:
Man vill ha en fri vilja av sådant slag att den kanske inte
garanterar
men som gör det mycket troligt att de saker som verkligen betyder
något för dig kommer att påverka dina beslut på
ett sätt som du önskar de påverkar dig. Det ska leda
till
att du handlar på en informerat sätt som är
känsligt
och ansvarstagande. Detta är helt olika de medvetslösa
robotar
som bygger upp oss, alla dessa miljoner små celler. Vi vill vara
uppmärksamma och vakna inför alla de nyanser i världen
som
verkligen har betydelse för oss. Låt oss vara informerade om
vår situation och låt oss handla på basis av den
informationen
och göra det som är bäst. Om vi kan låta oss ledas
av skäl så är det fri vilja.
[36. Reflektion
och värdering: Nöjer du dig med att det är troligt att
de
saker som betyder något för dig också påverkar
dig?
Alltså en sort informationsteknik?]
Wolf: Vi
vill inte ha friheten att önska precis vad som helst. Om du t ex
är
ensam på stranden och ett bar håller på att drunkna
några
meter ifrån dig, så finns det bara ett rimligt
handlingsalternativ
enligt förnuftet. Att i det fallet ändå vilja göra
något helt emot förnuftet är inte att vilja ha frihet
som
är värdefull eller en frihet som ökar vårt ansvar.
Vi uppskattar
den fria viljan eftersom vi tror på betydelsen av moraliskt
ansvar.
Men tänk om determinismen vore ett bevisat faktum?
Velasquez:
Om determinismen var sann måste våra idéer om att
människan
är moraliskt ansvarig för vad hon gör ändras. Och
detta
måste i sin tur förändra vår syn på straff
och på det som människor förtjänar när de har
gjort fel. Det skulle behövas ett system som inte straffade
lagbrytare
utan snarare omskolade dem, rehabiliterade dem in i den sociala
beteenden. Om
determinismen var sann skulle vi förändra straffen och
våra
straffande praxis, fångvårdssystemen, fängelserna osv.
Men även
om vi anser att determinismen är sann finns det ett annat problem
som går ännu djupare än att förändra
vårt
sätt att handla och bestraffa. Vi kan försöka
övertyga
oss om att vårt medvetande är som vilket annat biologiskt
fenomen
som helst - vi förmår inte leva efter det synsättet.
Fischer:
"Vi skulle behöva tänka på oss själva som fria i
vårt
beteende även i en värld där bara en väg är
öppen
för oss. Vi vet inte vilken väg det är förrän
vi går den. Men vi skulle behöva justera bilden av oss
så
att vi har olika vägar öppna för oss."
Watson: "Som
rationella varelser står vi alltid ansikte mot ansikte med
frågan
om vad vi ska välja att göra. Det gäller att hitta
förnuftiga
skäl för hur vi bäst ska leva. Den kunskap som
består
i att vi vet att determinismen är sann har inte möjligheten
att
inkräkta på den synpunkten för att göra den
irrelevant.
Vi skulle ändå behöva besluta och välja
utifrån
den synpunkten, såvida man inte bara skulle lägga sig ner
för
att dö eller något liknande."
Laestadius:"Men denna lära om
viljan låter som ett grovt kätteri i rationalistens
öron, som inte kan ta på sitt ansvar någonting annat,
än det som sker i nervlivets
sfär, som lyder under den fria, förnuftiga objektiva viljan.
Men drifterna, instink- terna, temperamentet och passionerna, som
hör till den subjektiva viljan, kan rationaisten inte ta på
sitt ansvar, emedan det är något sådant, som hon icke
rår för".
Searle: Du
kan inte tänka bort din egen frihet. Tänk bara på hur
det
skulle vara att ta sig genom en vanlig dag. Du går till en
restaturant
och de sätter en meny framför dig. Då kan du inte
säga:
"Hör här! Som determinist väntar jag bara på att
se
vad jag beställer!" Eller: "Que será será! Jag
väntar
bara och ser vad som händer!" Du måste bestämma dig!
Det finns
ett glapp mellan vad jag tror, begär och faktiskt väljer.
När
jag har en viss tro och ett visst begär, så räcker inte
det, jag kan inte bara sitta och vänta på att valet ska ske.
Jag måste själv ta del i det och göra valet. Detta
glapp
mellan skälen vi har för att göra någonting och
själva
handlingen är platsen för den fria viljan. Du måste
handla,
som Kant säger, med friheten som förutsättning.
Frågor att träna på:
* Så kan
man argumentera för mördares ansvarsfrihet
* Självkontroll är enligt Platon detta
* Därför
är det viktigt för vår självbild att vi i viss
utsträckning
kan styra vårt eget öde på något sätt
* Enligt Inwagen det viktigaste försvaret för den fria viljan
* Så kan
man preliminärt definiera "att ha en fri vilja"
* Detta säger Newtons teori om mekaniken
* Detta
är den klassiska synen på viljans frihet
* Detta är
kausal determinism
* Så löser Dennet konflikten mellan mekanik och fri vilja
* Freuds
uppfattning om fri vilja
* I dessa två världar bor vi enligt Kant
* Så ser Sartre på människans vilja
* Kvantfysikens hållning till den fria viljan
* Så ser Hobbes på människans frihet
* Detta innebär det
att
vara kompatibilist
* Så försökte
Kant förena vetenskap med en fri vilja
* Så tänker
Schopenhuer om den fria viljan
* Därför
vill vi inte ha friheten att önska precis vad som helst, enligt
Wolf
* Detta händer
om determinismen är sann, menar Velasquez
* Därför
kan vi enligt Searle inte tänka bort vår frihet
|