INLEDNING
Den 'eviga religionen'
Indiens inhemska religion betecknas i regel som hinduism, men ibland talas
även om brahmanism. De båda begreppen har olika ursprung. Termen
brahmanism är direkt sprungen ur religionen själv och går
tillbaka på namnet för den indiska prästkasten brahmanerna
(på sanskrit brahmana) och avser både brahmanernas lära
och dem som uppfattar denna lära som sin religion.
Beteckningen hinduism hänger däremot etymologiskt (betydelsemässigt)
samman med floden lndus och påtvingades religionen utifrån, närmare
bestämt av de muslimer som slog sig ned i Indien och ursprungligen myntade
begreppet som beteckning för alla icke-muslimska indier överhuvudtaget.
Termen 'brahmanism' finns belagd sedan ca 1000 f Kr då den brahmanska
prästkasten uppnådde sin monopolställning, medan 'hinduism'
har rötter tillbaka till den forntida lnduskulturens naturreligion som
senare systematiserades och vidareutvecklades av brahmanerna.
Hinduismen uppvisar en nära nog ofattbar mångfald, kreativitet
och flexibilitet både vad gäller religionen som sådan och
dess konsekvenser för det sociala livet. Bandet som håller samman
alla dess skiftande yttringar och förgreningar utgörs inte av någon
grundare eller gemensam helig skrift, utan av den obrutna kontinuiteten i
en utveckling som sträcker sig från forntiden till våra
dagar.
Hinduernas egen beteckning för sin tro - 'evig ordning', sanathana-dharma
- reflekterar föreställningen att varje tid frambringar nya heliga
män och lärare som var och en klär den enda och oföränderliga
läran i olika dräkt. Klädedräkten, det vill säga
religionens yttre gestalt och form växlar, medan den filosofiska och
religiösa kärnan förblir en och den samma.
[1.Reflektion och värdering: Anser du att
det är en riktig föreställning att alla religioner egentligen
är olika vägar till samma mål?]
Man kan tala om tre centrala egenskaper hos hinduismen. Det är en religion
som vuxit fram och traderats utan kända grundare, den saknar fastlagda
dogmer och den är en specifikt indisk företeelse. Hinduerna uppfattar
kosmos som något evigt som ständigt förnyar sig själv,
och har därför inga föreställningar om världens
yttersta ursprung eller om frälsningen som en linjär-historisk
process.
[2. Reflektion och värdering:
Anser du att kosmos kan vara något evigt som ständigt förnyar
sig själv?]
Frånvaron av en central uppenbarelsefigur (som t ex Jesus i kristendomen
eller Muhammad i islam) gör att olika tänkesätt och kulter
tillmäts principiellt likaberättigande, och frånvaron av
oomstridda dogmer innebär i praktiken att hinduismen inte föreskriver
någon given tro. En hindu kan följaktligen utöva vilken kult
han vill och basera sin tro på en personlig skapargud likaväl
som på ett opersonligt vara.
[3. Reflektion och värdering: Anser du att
det är en riktig föreställning att man ska kunna utöva
vilken tro och kult man vill? Att personlig eller opersonlig gudomlighet
inte bör spela någon avgörande roll?]
Hinduismen är den mest mångskiftande av de stora världsreligionerna
och ett begrepp som inbegripen praktiskt taget alla mänsklighetens religiösa
uttrycksformer, allt från naturdyrkan eller polyteism till en filosofiskt
avancerad monoteism och tron på en abstrakt och allenarådande
världsordning (dharma). Den är oupplösligt förbunden
med både sociala hierarkier, kastväsendet och en rad komplicerade
offerritualer. Allmänt föreskrivna metafysiska eller religiösa
föreställningar saknas, i deras ställe träder betoningen
av världsordningen (dharma) och dess moraliska aspekt.
Karmaläran med dess orsakssamband mellan gärningar och återfödelse
är av central betydelse, liksom den cykliska synen på tid och
rum - att tiden inte rör sig linjärt utan i cyklisk form.
[4. Reflektion och värdering: Anser du att
karmaläran och reinkarnationsläran kan vara riktig eller tilltalande?]
Vägen till frälsningen kännetecknas av en liknande mångfald.
Den gemensamma nämnaren för denna pluralism utgörs av en grundläggande
filosofisk världsbild. Tillvaron i stort regleras av en kosmisk och
moralisk världsordning (dharma). Denna världsordning har sin jordiska
motsvarighet i ett strängt hierarkiskt kastväsende och ett komplicerat
system av renhetsregler.
[5. Reflektion och värdering: Anser du att
det finns en sådan kosmisk moralisk världsordning? Anser du att
det finns en naturlig värdehierarki mellan grupper av människor?]
Till den grundläggande hinduiska begreppsvärlden hör likaså
föreställningen om kosmiska perioder och cykliskt växlande
tidsåldrar (kalpas) med mellanliggande världsundergång och
återuppståndelse samt övertygelsen att denna naturliga ordning
samtidigt fungerar som moralisk kodex.
Hinduismen är en specifikt indisk religion som egentligen aldrig haft
ambitionen att missionera utanför den egne kultursfären. Den missionsverksamhet
som ägt rum i exempelvis Indonesien har inte inriktats på att
omvända 'individuella själar', utan på sin höjd på
att uppta hela folkstammar som så kallade nya kaster.
Detta hindrar dock inte att flera brahmanska tänkare eller heliga
män i högsta grad medvetet utövat inflytande på icke-indier
- som exempelvis i samband med 'Indienvågen' i 1960- och 1970-talets
Europa och USA.
[6. Reflektion och värdering: Anser du att
en religion inte bör vara missionerande?]
HINDUISMENS VÄRLDSBILD
Världen och människan
Enligt hinduismens mytiska världsbild består världen av
jordskivan med berget Meru i mitten, omgivet av kontinenter och berg. Under
jordskivan befinner sig en serie undre världar befolkade av demoner
samt helveten dit själar skickas som straff för sina onda gärningar.
Över jordskivan vidtar en serie övre världar där gudarna
och andarna bor. Hela världen omges av ett hölje eller skal och
liknar på så sätt ett ägg. Ett oändligt antal
sådana världsägg vilar i rymden.
Dessa föreställningar om världens natur går tillbaka
till tiden för upanishaderna, då de övertogs praktiskt taget
helt av den framväxande buddhismen. Jorden befolkas av en oändlig
mångfald levande varelser, och var och en av dessa väsen består
av en rent andlig själ (jiva) och en materiell kropp. Själarna har
evig existens, utan varken början eller slut och tar alft efter karma
sin boning i nya kroppar. Hinduismen uppvisar flera olika teorier och diskussioner
om själens natur. Ofta uppfattas den som omgiven av en osynlig kroppsgestalt,
både under själavandringstiden och i den materiella kroppen.
Förhållandet mellan själen och materian respektive kroppen
beskrivs i olika termer, men i regel definieras människans uppfattning
om enheten mellan hennes odödliga själ och dödliga kropp,
alltså i grunden två väsensskilda entiteter, som frukten
av hennes okunskap. Vägen till frälsning är som så ofta
i hinduismen följaktligen liktydig med vägen till kunskap - först
med insikten (jnana) om den kosmiska och moraliska ordningens natur möjliggörs
en successiv förbättring av existensvillkoren och frälsning
från karma. Ursprunget i urmaterian och de kosmiska tidsåldrarna
(kalpas).
[7. Reflektion och värdering: Anser du att karma
finns? Vad betyder karma för dig? Tror du på en gradvis förbättring
av existensvillkoren?]
De flesta riktningarna inom dagens hinduism accepterar sankhyas lära
att hela skapelsen framgått eller emanerat ur urmaterian (prakriti).
l det vilotillstånd som följer efter en världsundergång
befinner sig urmaterian till en början i ett ytterst fint och outvecklat
stadium.
Den består av tre grundläggande kvaliteter/substanser (guna),
sattva (lätt ljust glädjebringande), rajas (stimulerande, rörlig,
smärtframkallande) och tamas (tung, mörk hämmande).
l det kosmiska vilotillståndet befinner sig dessa tre gunas till en
början i jämvikt men i samband med världens uppkomst leder
gudarnas ingripande till att de kommer i obalans, motverkar varandra och
blandas. På så sätt uppstår en till en början
lätt men med tiden allt starkare förtätning. Med kvaliteternas/substansernas
lätta förtätning skapas själarnas insikts- och tankeförmåga,
med tilltagande förtätning följer så de fem elementen
och i det högsta förtätningsstadiet som en kombination av
alla dittills framgångna krafter slutligen världsägget.
[8. Reflektion och värdering: Vilken kvalitet
dominerar dig - sattva, rajas eller tamas? Tycker du denna beskrivning verkar
rimlig?]
Först i detta skede träder den ende guden in i skeendet och frambringar
skaparguden eller demiurgen Brahma, som inrättar världen enligt
den eviga ordningens (dharmas) lagar. Brahma väcker själarna ur
den sömn de varit försjunkna i under den kosmiska vilan och ger
dem nya kroppar motsvarande deras karma.
Brahmas aktiva faser avlöses av viloperioder, ungefär som sömn
och vakenhet avlöser varandra hos människan. När brahmadagen
nalkas sitt slut inleds väddsundergängen och när han vaknar
uppstår världen på nytt. Varje stor kosmisk tidsålder
består av fyra faser (yuga) av minskande kvalitet och längd.
Beräkningarna av de enskilda fasemas längd är ytterst komplicerad.
Tidsålderns första fas (kritayuga) präglas av rättvisa,
sanning och dygd, men i de tre följande faserna försvagas dessa
egenskaper allt mer tills fullständig moralisk och naturlig upplösning
inträder, för att kretsloppet skall påbörjas på
nytt med första fasen i en ny tidsålder.
Enligt denna tidsålderslära befinner vi oss i den så kallade
kaliyuga, den sista och sämsta av de fyra faserna då den moraliska
upplösningen tilltar. Vid dess slut uppträder Vishnu - som en Messias
- i sin tionde inkarnation som Kalki ridande på en vit hingst bestraffar
de onda och inleder en lycksalighetens tidsålder. Efter ett brahmaliv,
alltså efter 100 brahmaår, återgår väddsägget
till urmaterian. Därefter följer en lång kosmisk viloperiod
innan förloppet upprepas och en ny värld uppstår.
Den kosmiska ordningen (dharma)
Den eviga ordningen, dharma, inbegriper tillvarons alla väsen och aspekter
och representerar en till lika delar kosmisk och moralisk kodex. Praktiskt
taget alla filosofiska riktningar inom hinduismen erkänner dharma som
den högsta och yttersta princip som finns nedlagd i allt och råder
över allt och alla. Även gudarna är underkastade dharma och
uppfattas därför liksom människorna som 'förgängliga'
och inbegripna i det karmastyrda återfödelseförloppet.
[9. Reflektion och värdering: Anser du
att gudar kan vara underkastade karma, alltså förgängliga?
På vad sätt skiljer det sig från Bibelns Gud?]
Uppfattningen av hinduismen som en ytterst sett ateistisk religion är
i den meningen inte helt grundlös. De naturfilosofiskt orienterade lärorna
yoga och vaisheshika-nyaya hävdar visserligen existensen av en personlig
evig gud som står över de eviga själarna och den eviga materian,
men även denne gud tillmäts endast en verkställande roll i
skapelsen - han ordnar världen, men är inte i stånd att skapa
den. Därmed är även denne personliga gud underställd den
allt överordnade dharma.
Andra riktningar inom hinduismen företräder en gudsuppfattning
som praktiskt taget identifierar dharma med en absolut gud utan personliga
attribut Enligt detta synsätt uppfattas dharma som den gudomliga vilja
och lag som genomsyrar hela skapelsen.
Själavandring och frälsning
Karmaläran och den därmed förbundna själavandringen
är oavsett deras respektive gudsupp- fattningar av central betydelse
för hinduisrnens alla filosofiska riktningar. Målet för varje
mänskligt liv är att i kraft av de individuella gärningama
uppnå en så god återfödelse som möjligt Eftersom
allt levande går under med väddsundergängarna är varje
existens, även gudarnas, ytterst sett tidsmässigt begränsad.
Den som kommit till insikt om den jordiska existensens förgänglighet
strävar följaktligen efter att övervinna förgängligheten
som sådan och uppnå evig frälsning.
[10. Reflektion och värdering: Anser du
att reinkarnation är en rimlig eller värdefull process i tillvaron
för både djur, människor och gudar?]
Vishnuiter och shivaiter företräder uppfattningen att människan
inte är i stånd att förlösas från själavandringen
av egen kraft utan är hänvisad till den gudomliga nåd som
den troende kan försäkra sig om i from hängivenhet (bhakti)
och förtroendefullt självuppgivande (prapatti).
Den utpräglade religiösa mångfalden hör i mångas
ögon till hinduismens mest påfallande och fascinerande aspekter.
Fundamentalt olika former av gudstro och religionsutövning existerar
sida vid sida i skenbar endräkt Även den strängaste askes
och de mest väsensskilda ritualer praktiseras i all offentlighet och
sätter sin prägel både på hinduismen som religion och
på Indien som land och kultur. Till och med den mest demonstrativa
världsfrånvändhet praktiseras mitt i det i allra högsta
grad världsliga vardagslivet
Vissa hinduiska läror hävdar dessutom att människan måste
bidra till det gudomliga verket genom att klamra sig fast vid Gud som en
apunge vid sin mor och kallas i kraft av denna liknelse 'apskolor' (med ett
teologiskt uttryck synergister). Andra skolbildningar företräder
uppfattningen att Gud för den hjälplösa människan i säkerhet
som en kattmamma lyfter upp sin blinda unge i nackskinnet och bär bort
den ur farozonen, en liknelse som i sin tur gett upphov till 'kattskolor'
(eller monergister i teologiskt språkbruk).
[11. Reflektion och värdering: Vilken skola
tycker du verkar mest rimlig, förutsatt att man har en tro på
Gud? Vilken skola ligger närmast kristendomen?]
Andra hinduiska läror förkunnar slutligen i likhet med buddhismen
att människan kan förlösa sig själv. Den sanna kunskapen
och insikten om världens innersta väsen gör det möjligt
för henne att tygla sina begär och därmed inte bara påverka
det nuvarande livets karma i positiv riktning, utan även så att
säga sona potentiellt närvarande karma från föregående
liv.
En del hinduiska riktningar betraktar frälsningen som möjlig först
i samband med döden, medan andra hävdar att denna möjlighet
består redan i jordelivet genom intensiv meditation och askes.
[12. Reflektion och värdering: Vilket verkar
rimligast för dig - frälsning efter döden eller redan under
livet på jorden? Vad betyder ordet "frälsning" för dig?]
DE HELIGA SKRIFTERNA
Grunden för alla ortodoxa system
Hinduismens heliga skrifter är en ytterst heterogen samling texter av
olika ålder och ursprung, men uppfattas ändå som legitim
källa för kunskapen om den moraliska världsordningen, de individuella
gärningarnas konsekvenser, allt levandes rättigheter och skyldigheter
samt den naturliga, andliga och sociala hierarkin.
Den vediska litteraturen betraktas som de viktigaste hinduiska texterna,
i första hand de fyra Veda, men även de senare vediska texterna
brahmanas och upanishaderna. Inom den ortodoxa hinduismen uppfattas dessa
texter som gudomliga till sitt ursprung och som själva grunden till
alla hinduiska system. En rad av hinduismens grundläggande kännetecken
återfinns i dessa texter, bland annat tron på vissa gudar, kulthandlingarna
och föreställningen om offrets nödvändighet kastväsendets
tättknutna sociala nätverk tron på en evig ordning (dharma)
och de individuella gärningarnas betydelse för den hierarkiska
återfödelsekedjan.
Samtliga skrifter är avfattade på konstspråket sanskrit
och delas in i två huvudgrupper, å ena sidan de som uppfattas
som gudomlig uppenbarelse (shruti) och å andra sidan de som skapats
av mänsklig hand och uppfattas som minnesnedteckningar (smitra).
Veda
Veda betraktas som hinduismens centrala uppenbarelselitteratur och omfattar
en väldig textmassa som tillkommit över en tidrymd av 3 000 år
- mellan 1500 f Kr och 1500 e Kr. De består av fyra samlingar eller
böcker med ordspråk och sånger (sanhitas).
Rigveda är den äldsta av de fyra böckerna, sannolikt till
största delen nedtecknad mellan 1500 och 1200 f Kr, och består
av 1028 hymner med vilka gudarna kallas till offer. Den innehåller
flera olika skapelsemyter, i vilka offret alltid tillmäts central betydelse.
Bland annat berättas om människans och jordens uppkomst genom offrandet
av den kosmiska jättemänniskan Purusha, av vars lekamen alla levande
väsen skapas. Texternas grundton är ljus och präglad av livsglädje.
Den kosmiska ordningens dynamik garanterar att tillvarons olika krafter hålls
i jämvikt.
Den andra Vedaboken utgörs av samaveda, en samling sånger avsedda
att sjungas i samband med offerkultens olika ritualer. Innehållsmässigt
överensstämmer den i allt väsentligt med Rigveda.
Yajurveda består av en samling ordspråk som uttalades med mumlande
röst under själva offerritualen. Denna tredje Vedabok representerar
övergången till offertexterna i brahmanas, som vann spridning
kring 1 000 f Kr i takt med ariernas ökande inflytande.
Den fjärde Vedatexten bär namnet Atharvaveda och består av
en samling magiska sånger som förmodligen endast är obetydligt
yngre än Rigveda. Bönerna och hymnerna är författade
i versform och har antingen magiskt innehåll eller behandlar världens
skapelse. Namnet Atharveda anger att samlingen tillhör atharvan, det
vill säga trollformlernas väktare, och de talrika hymnerna till
krigstrumman tyder på att samlingen i första hand var avsedd för
krigarkasten ksatriyas.
Var och en av dessa fyra sanhitas kompletteras av ytterligare två texttyper
av annan karaktär, nämligen brahmanas och upanishader.
Brahmanas är offertexter i vilka de heliga kulthandlingarna beskrivs
och förklaras ingående, medan upanishaderna närmast är
att beteckna som filosofiska betraktelser i första hand kring den stora
ande som ligger till grund för allt levande.
Brahmantexterna (sanskrit brahmanas) heter egentligen 'De hundra vägarnas
brahmana' och tillkom förmodligen efter 1000 f Kr. De vittnar om ett
spekulativa filosofiskt tänkande. Vid sidan av prosaskrifter med offerformier
(mantras) och mytologiska avhandlingar återfinns här försök
till en systematisk sammanställning av olika gudar, andar och makter.
Redan Vedahymnerna berättar om mångfaldens framväxt ur en
ursprunglig allomfattande enhet men de äldsta teorierna om Brahma som
absolut princip utvecklas först i brahmanas, där de framställs
i systematisk form i syftet att tränga fram till kosmos yttersta enhet.
Upanishaderna (ursprungligen 'hemliga läror' med ett ord som härstammar
från att närma sig, att sätta sig hos andra) kompletterar
respektive är inbäddade i brahmantexterna. De utgörs av filosofiska
betraktelser av rituell och kosmologisk art och markerar både slutpunkten
på den vediska litteraturen och början på det systematiska
spekulativa tänkandet i Indien.
Brahma, det absoluta, likställs med atman, 'jaget' eller den innersta
kärnan hos varje levande väsen, eftersom varje enskilt väsen
(mångfald) framgått ur det ursprungliga allomfattande väsendet
(enhet). l upanishaderna framställs även för första gången
den lära om orsakssambandet mellan de individuella gärningarna
och återfödelsen i nästa liv (karma) som gett den hinduiska
världsbilden ett av dess centrala drag.
Man vet inte om denna lära upptogs i hinduismen som ett resultat av
det ariska inflytandet eller om den går tillbaka till förvedisk
tid. Även uppfattningen av världen som process utan varken början
eller slut förhoppningen att förlösas från tillvarons
eviga kretslopp genom askes och uppfattningen att skillnaden mellan alla
levande väsen, även mellan människa och djur, endast kan vara
av gradvis och inte av principiell natur formuleras i upanishaderna.
Den heliga traditionen (smriti)
Den heliga traditionen omfattar så kallade vägledare (sutras)
och läroböcker (shastras) på olika områden liksom filosofiska
frågeställningar som hänger samman med religiösa och
sociala problem, men även verk av huvudsakligen berättande karaktär
räknas till denna kategori hinduisk litteratur. Till de senare verken
hör bland annat de stora populära episka berättelserna Mahabharata
och Ramayana.
Mahabharata liknar en sorts överväldigande llliaden bestående
av drygt 90 000 dubbelverser, i vilka underhållande och religiöst
uppbyggliga ämnen avlöser varandra och vävs samman till en
brokig väv. Det kanske mest betydande av de verk som ingår i Mahabharata
är förmodligen Bhagavadgita (de upphöjdes sång) med
sin berömda skildring av Krishna som människornas högste ledare.
Guden Krishna förklarar här Guds, världens och den mänskliga
själens väsen för hjälten Arjuna. Denna Krishnatrons
eller bhaktifromhetens bibel har i den icke-hinduiska världen kommit
att uppnå en ställning som ett av de mest lästa indiska verken
överhuvudtaget.
Den betydligt kortare episka berättelsen Ramayana är i sin tur
förmodligen det mest populära verket i Indien och berättar
om hjälten Ramas livsöde och kamp mot den demoniske härskaren
Ravana som rövat bort hans hustru. Tack vare hjälpen från
den kloke apkungen Hanuman och dennes armé lyckas Rama utgå
som segrare ur dessa strider. Den omåttligt populära episka
berättelsen berättar i 24 000 dubbelverser om Rama, som på
grund av sin intriganta styvmor tvingas tillbringa fjorton år i bannlysning
i urskogen tillsammans med sin trogna hustru Sita och sin lojale halvbror
Lakshmana. Rama tvingas ständigt bekämpa rasande demonhorder och
dödar redan i det första slaget inte mindre än 14 000 demoner
med egen hand. När den tiohövdade demonfursten Ravana med hjälp
av svekfull list rovar bort Sita vänder sig Rama och hans halvbror Lakshmana
till apkungen Hanuman, som tillsammans med sin väldiga ap- och björnarmé
tar upp den avgörande striden mot Ravanas beridna demonhär. l detta
slag förintas alla demoner innan det till slut kommer till en duell
mellan Rama och Ravana, i vilken Rama slutligen besegrar och dödar Ravana.
Därefter härskar Rama som rättvis och klok kung i Ayodhya
och gudarna belönar Hanuman med odödlighet för hans trofasthet.
Eposet slutar med en ingående skildring av Sitas, Lakshmanas och Ramas
död samt Ramas upptagande i Vishnus härlighet.
De 18 puranas (de gamla skrifterna) tillkom i samband med de stora episka
berättelserna och bildar grunden för den folkliga hinduismen. De
behandlar världens skapelse, förstörelse och återskapelse,
den cykliska världsprocessen liksom enskilda gudar och kungar och deras
hjältedåd och stamtavlor.
Utöver dessa äldre verk ingår även en rad yngre skrifter,
i regel skrivna mellan 500 och 1000 e Kr, i den så kallade heliga traditionen.
Hit hör exempelvis de vishnuitiskt präglade samhitas (samlingar),
de shivaitiskt präglade agamas (traditioner) och framför allt de
så kallade tantras (bokstavligen "väv" - texter om religionens
föreskrifter) vilka uppvisar en utpräglat esoterisk karaktär.
Hinduismens centrala budskap återfinns dock i första hand i de
mellersta upanishaderna, i Bhagavadgita och i Bhagavata-Purana, även
kallad Srimad Bhagavatam, där den tionde av de arton böckerna ägnas
helt åt Krishnas barndom och ungdom. Därifrån kommer många
av de folkligt populära och kära berättelserna om Krishnas
stordåd som barngud. Själva berättandet betraktas som en
helig akt, särskilt när kärlek till Gud inspirerar berättaren
och åhöraren.
Man är väl medveten om det sakligt sett otroliga i berättelserna
och en historisk syn ter sig främmande.
[13. Reflektion och värdering: Anser du
att otroliga gudaberättelser har andligt eller moraliskt värde?]
Indiens tempel präglas av överdådig ornamental prakt inte
minst vad gäller fasaderna och taken. Dessa ytor är fullständigt
täckta av reliefer föreställande gudar och gudinnor, demoner
och hjältar, djur, växter och fabelväsen. Varje tempel bildar
på så sätt ett kosmos i sig med ett närmast oöverskådliga
myller av livfullt framställda scener.
[14. Reflektion och värdering: Anser du
att föreställningar om ett myller av demoner, gudar och hjältar
kan ha ett värde för vårt andliga eller moraliska liv?]
Även de två mäktiga portaltornen (gopuras) i Minakshitemplet
i Maduraj är översällade av tusentals färgsprakande stuckfiguren
Tempelanläggningen i Maduraj med
sina talrika hallar och kringbyggda gårdar färdigställdes
på 1600-talet. Templet är en av hinduismens centrala vallfartsorter
och besöks dagligen av cirka 10 000 troende hinduer. Enligt legenden
var detta platsen för Shivas bröllop med Parvati. Det väldiga
tempelområdet uppgår allt som allt till cirka sex hektar och
är till största delen taktäckt. l templets inre återfinns
en rad festligt utsmyckade gudabilder och altare, där den strida strömmen
av pilgrimer ber sina böner och utför sina offeritualer.
Lotusblomman är hinduismens kosmiska växt. En lotusblomma med tusen
blad växer till tecken på att den gudomliga livssubstansen står
i begrepp att frambringa kosmos på nytt. Lotusblomman representerar
porten och munnen för kosmos framväxt Lotusblomman är avlelseorganet
för det absoluta varat och symboliserar den oändliga följden
av existenser.
Under förvedisk tid fungerade lotusblomman som symbol för den stora
modersgudinnan Shri eller Lakshmi, som avbildades sittande på en lotus
och därför kallades 'lotusfödd'. Under eftervedisk tid överfördes
begreppet lotusfödd till att gäIla världsanden Brahma i en
anspelning på legenden att Brahma framgått ur en lotusblomma
som växt fram ur Vishnus navel, och därefter blev det vanligt att
framställa olika gudar sittande på en lotus.
LÄRAN
Kosmos som ordnad helhet: Kastväsendet som social ordning
Enligt hinduismens världsbild representerar kosmos en ordnad och lagbunden
helhet underkastad den centrala världsordningen dharma, som till lika
delar fungerar som naturlag och moralisk ordning. Grundsatsen för denna
ordning är att alla levande väsen är olika ända från
födseln och följaktligen har sina speciella uppgifter, plikter,
rättigheter och kunskaper.
[15. Reflektion och värdering: Anser du
att världen är ordnad på detta sätt? Alla varelser har
varsin plats?]
Även människorna är indelade i olika klasser. Dharma är
visserligen evig och giltig för allt levande, men den tillämpas
olika för de olika kasterna och livsstadierna (ashramas). Följaktligen
har varje kast sina speciella religiösa och kultiska föreskrifter.
De ortodoxa kastreglerna omfattar vardagslivets alla områden och yttrar
sig i klart segregerande föreskrifter, bland annat vad gäller äktenskap
eller måltider.
[16. Reflektion och värdering: Anser du
att människor naturligt faller in i olika klasser med olika plikter
och rättigheter?]
Kastväsendet är unikt för hinduismen och för andra religioner
och världsåskådningar förmodligen den aspekt av hinduismen
som är svårast att förstå och acceptera.
[17. Reflektion och värdering: Kan du acceptera
idén om kast? Alltså att olika människor står på
olika andliga och moraliska nivåer och därför bör ha
olika uppgifter och former av ansvar i samhället?]
Högst upp i kastsystemets hierarki befinner sig prästståndet
brahmanerna. Renhetsföreskrifterna är strängast för detta
stånd, som har till uppgift att så gott som uteslutande ägna
sig åt andliga göromål och genom ritualer och offertjänster
stå gudarna närmast.
Det andra och näst högsta ståndet utgörs av krigarna
(ksatriya), som har till uppgift att skydda den samhälleliga ordningen
inom moderna yrken som polis och väktare. Kungar och härskare tillhör
i regel detta stånd, som ursprungligen levde på de skatter man
drev in från de lägre stånden i kraft av sitt samhälleliga
väktaruppdrag.
l det tredje ståndet (vaishyas) återfinns bönder och boskapsuppfödare,
köpmän och näringsidkare. Dessa övre tre stånd,
som ursprungligen bildades av arierna, har genom att uppleva ynnesten att
tillhöra de högre kasterna så att säga fötts på
nytt i social mening och bär därför beteckningen 'de två
gånger födda'. Enligt ortodox hinduisk tro har endast dessa tre
stånd rätt att studera Veda.
Mellan dessa tre övre stånd och de två lägsta ligger
en avgrund. Det fjärde ståndet shudras, utgörs av arbetare
och hantverkare i de 'lägre' yrkesgrupperna som har till uppgift att
betjäna de övre kasterna, service- och omsorgsyrken. Renhetsgraden
hos de olika yrkesgrupperna ligger till grund för ytterligare en hierarkisk
kastindelning inom ståndet. Vävare och krukmakare betraktas exempelvis
som överlägsna tvättare, slaktare, fiskare eller skinnarbetare.
[18. Reflektion och värdering: Kan du acceptera
idén om att vissa människor är andligt renare än andra?]
Det allra lägsta ståndet det femte, kallas paneamas eller asprishyas
(paria, oberörbara). Människorna i detta stånd lever ofta
under eländiga förhållanden i det indiska samhället
och utövar ett 'orent' eller 'oärligt' yrke som gatsopare, latrintömmare
eller som medlem av de olika tiggar- och tjuvkasterna. De två lägsta
stånden utgörs huvudsakligen av ättlingarna till den indiska
urbefolkning som förslavades av de ariska stammarna.
Vart och ett av de fem stånden sönderfaller i sin tur i otaliga
underavdelningar, så att hinduismen allt som allt omfattar mellan 2000
och 3 000 avgränsade kaster med bestämda, föreskrivna uppgifter.
Jämfört med kastsystemet uppfattar hinduerna alla andra grupperingar
baserade på region, språk nation, folk osv som sekundär
och artificiell. Att ignorera eller rent av sträva efter att avskaffa
kastväsendet uppfattas som ett avsteg från alltings ursprung och
ett brott mot naturlagen. l det moderna Indien som i Nehrus efterföljd
uppfattar sig som en sekulariserad stat har man på flera sätt
försökt mildra kastsystemets konsekvenser, men för ortodoxa
hinduer representerar kastsystemet än i dag den centrala sociala ordningen.
[19. Reflektion och värdering: Anser du
att denna andliga och moraliska ordning är felaktig? Vilka argument
har du emot den?]
Redan i den äldsta hinduiska texten, Rigveda, beskrivs kastväsendet
som en gudomlig institution och de olika kasterna som sprungna ur den kosmiska
urvarelsen Purushas olika lemmar. Enligt samma bild är dock stånden
tänkta att samarbeta som delar av en och samma kropp.
Karma: Kosmos som moralisk ordning
Kastväsendets hierarki är oupplösligt förknippad med
föreställningen om den naturliga ordningen som moralisk kodex.
Allt sedan upanishaderna kommer denna uppfattning till särskilt tydligt
uttryck i karmaläran. Karmalärans premiss är att in- dividens
tillvaro och öde är en direkt konsekvens av gärningarna i
det föregående livet det vill säga att goda gärningar'resulterar
i en 'god återfödelse' i en högre kast medan onda gärningar
bestraffas med återfödelse i en lägre kast.
[20. Reflektion och värdering: Anser du
att det finns något förnuftigt i tanken på att individens
tillvaro är en konsekvens av handlingarna?]
Mångfalden av levande väsen förklaras med mångfalden
av de gärningar som måste utvärderas. Likheter och olikheter
mellan olika varelser sägs på motsvarande sätt härröra
frän de likheter och olikheter som präglat gärningarna i det
föregående livet Eftersom kosmos utgörs av en oändlig
process och världssystemen uppstår och går under med cyklisk
regelbundenhet urskiljer hinduismen varken början eller slut på
karma. Inte heller världsundergångarna och de kosmiska viloperioder
som följer innan en ny värld skapas avbryter karmas ändlösa
kretslopp av belöning och bestraffning, det återupptas helt enkelt
med skapandet av ett nytt kosmos.
Världens moraliska ordning inskränks dock inte till sonandet av
begångna gärningar, utan även möjligheten till gradvis
fulländning och slutligen förlösning. Frågan om hinduismen
verkligen utgår ifrån att alla levande varelser förr eller
senare kommer att förlösas frän den ständiga själavandringen
i återfödelsens form (samsara) är omstridd. Ett av hinduismens
särdrag är dock att karmaläran uttryckligen omfattar allt
levande, det vill säga vid sidan av människorna även växter
och djur, eftersom skillnaden mellan olika livsformer uppfattas som gradvis
och inte som principiell.
[21. Reflektion och värdering: Gillar du
idén om en gradvis fulländning av allt liv och förlösning
från allt lidande? Ge skäl för din uppfattning !]
HETEROGENA GUDSUPPFATTNINGAR
Systemens mångfald
Vad gäller metafysisk-filosofiska frågor tillåter hinduismen
den troende en valfrihet som saknar motsvarighet i någon annan religion.
Var och en får själv bestämma om han eller hon föredrar
att uppfatta sig som teist, panteist eller ateist, huruvida Vishnu eller
Shiva skall betraktas som världens personliga herre eller snarare en
abstrakt princip.
Gud kan ses under minst tre valfria former:
1 opersonlig kraft (brahman),
2 personlig gud intresserad av världen (paramatman),
3 personlig gud vänd mot sitt eget rike dit den troende längtar
(bhagavan). Andra religioner ses ofta som exempel på val av gudsuppfattning
inom samma eviga religion, sanathana dharma.
[22. Reflektion och värdering: Anser du
att man kan tänka sig Gud på dessa tre sätt? vilket sätt
ligger närmast dig?]
Även teorierna om världarnas uppkomst och samspelet mellan deras
materiella och immateriella komponenter samt förhållandet mellan
kropp och själ är av ytterst skiftande karaktär. Det indiska
tänkandet saknar behov av att sammanfatta den religiösa mångfalden
av trosföreställningar och kultiskt bruk i en övergripande
systematisk kanon. Ingenstans kommer denna mångfald tydligare till
uttryck än i de metafysiska och religiösa riktlinjerna. De filosofiska
åskådningarna ges formen av så kallade sutras, det vill
säga vägledare, medan de tankesystem som på sanskrit betecknas
som 'darshana' (bokstavligen åskådningssätt med ett uttryck
avlett från ordet för att se, betrakta sanningen) i regel nöjer
sig med en ställning som en form av orienteringshjälp.
De sex ortodoxa darshanas
Traditionellt sett skiljer man mellan sex darshanas, vilka visserligen alla
betraktas som ortodoxa eftersom de erkänner Veda som uppenbarelse, men
i övrigt tolkar världen på fundamentalt olika sätt.
De sex systemen framträder till en början oftast parvis; samkhya
eller sankhya (intellektuell kunskap) hör samman med yoga (kontroll
över sinnena och de inre krafterna), liksom vaisheshika (experimentell
och sinnlig kunskap) och nyaya (logisk kunskap på dialektisk bas) samt
slutligen vedanta (metafysisk spekulation) och karma-mimansa (deistisk och
ritualistisk kunskap grundad på de heliga skrifterna). Det första
systemet i var och en av de tre parbildningama representerar en metafysisk-filosofisk
kunskap medan det respektive andra systemet snarare ägnas metodologisk
kompetens än metafysik.
Samkhya eller sankhya (bokstavligen uppräkning) representerar en dualistisk
realism. Det är ett mycket gammalt system och skiljer ytterst sett mellan
två arter av verklighet anden (purusha) och naturen (prakriti), varav
prakriti närmast är att beskriva som en allt genomträngande
kraft eller substans som är indelad i tre huvudbeståndsdelar eller
element (gunas). Dessa tre gunas motsäger på sätt och vis
varandra och upprätthåller därmed ett ömsesidigt jämviktsförhållande.
Purusha är icke-materia eller ren ande. Yoga representerar en möjlighet
att påverka krafternas spel. Vår materiella (jordiska) existens
präglas av sorger och bekymmer eftersom vi inte känner skillnaden
mellan jag och icke-jag; frihet är endast möjlig i meditation.
Yoga (ursprungligen sanskrit för förening, koncentration) har djupa
rötter i indisk tanketradition, men fick sin klassiska form i och med
Patanjalis lärobok 'Yogasutra' som förmodligen ställdes samman
under första hälften av 100-talet e Kr. l filosofisk mening anknyter
den till samkhya, men dess föreställning om flera själv av
vilka Gud är det högsta har gjort att den ibland betecknas som
'Seshvara samkhya', teistisk samkhya.
Målet är att genom praktiska övningar lösa materiens
band för att på så sätt frigöra den andliga principen.
Metoden indelas i regel i åtta steg, varav de första fem betecknas
som yttre och de sista tre som inre.
1Yama
2 Niyama
3 Asanas
4 Pranayama
5 Pratyahara
6 Dharana
7 Dhyana
8 Samadhi
Av de första yttre stegen är de första två snarast av
etisk karaktär, utövaren åläggs att inte stjäla,
inte ljuga, att inte skada samt att undertrycka all lust och girighet. De
två följande stegen, de fysiska förberedelserna i form av
bestämda kroppsställningar (asanas) och andningsövningar (pranayama),
är de mest kända och har för många kommit att uppfattas
som liktydigt med yoga som helhet. Det femte och sista 'yttre' steget avser
kontroll över sinnena (impulskontroll) , medan de tre högsta och
'inre' stegen innefattar olika koncentrations- och meditationsövningar.
[23. Reflektion och värdering: Kan du se
något bra med denna yogaträning? Är det något av stegen
som stämmer med vår egen kultur i väst?]
De hinduiska asketerna demonstrerar under sina pilgrimsfärder i första
hand en okänslighet för fysisk smärta och likgiltighet inför
vardagslivets mödor som uppnås med hjälp av koncentration,
meditation och trance. Ett populärt prov på detta tillstånd
är att genomborra båda kinderna och tungan med silverspjut eller
stänger, som ibland dessutom är försedda med kedjor. Andra
fakirer låter sig hängas fast i så kallade pilgrimsvagnar
med hjälp av hakar som genomborrar huden på ryggen för att
sedan tillbringa flera veckor i denna ställning tills vallfärdsorten
är nådd. En särställning bland asketerna upptas av de
så kallade nagas (av ordet för orm eller ormdemon), som skolats
i krigskonsterna och lever fullständigt nakna och medellösa med
spjut och pilgrimskedja som enda tillhörigheter. De är inom hinduismen
föremål för speciell vördnad eftersom de betraktas som
lerans väktare.
[24. Reflektion och värdering: Anser du
att fakirerna når en beundransvärd nivå av impulskontroll
? Finns det något värdefullt i detta?]
Vaisheshika är ursprungligen ett ateistiskt system baserat på
en atomistisk världsuppfattning, enligt vilken allt utom anden är
sammansatt av atomer som framträder som materia först i kraft av
sin förbindelse med varandra. l upplösningens nätter (världsundergängarna)
lösgör sig atomerna från varandra igen för att ingå
nya förbindelser i nya världar. Vaisheshikas naturfilosofi beskriver
de reella skillnaderna mellan allt existerande genom att klassificera det
i kategorier. På så sätt upprättas en pluralism bestående
av nio substanser, vilkas samverkan bestämmer världsskeendet fyra
element bestående av atomer (jord, vatten, eld, luffi, tre enhetliga,
allt genomsyrande entiteter (eter, rum, tid), de otaliga individuella själarna
(som åttonde substans) och deras atomsmå tankesubstanser (som
nionde substans).
Nyaya (bokstavligen logik) representerar en logisk realism och utgörs
av ett system av logik och dialektik, som bygger på samma världsåskådning
som vaisheshika och senare även förenades med denna. Dess fem delar
eller satser syftar till att skilja mellan falsk och äkta kunskap och
hävdar sambandet mellan existensen av idéer och föreställningar
å ena sidan och en tänkande ande å den andra. Befrielse
definieras som upplevelsen av jagets självständighet som uppfattas
som skild från kroppen och den rena anden. Någon gud ingick ursprungligen
inte i nyaya, utan tillkom först i och med sammanläggningen med
vaisheshika.
Vedanta (bokstavligen slutet på Veda) strävar efter att med Brahmasutra
som den stora lärotexten utröna upanishadernas centrala utsaga.
Här uppnår det vediska spekulativa tänkandet en absolut höjdpunkt.
De korta lärosatserna är gåtfulla och svårtolkade,
och har gett upphov till en oöverskådlig samling kommentarer.
Karma-mimamsa (bokstavligen 'kritisk betraktelse') är en ursprungligen
teologisk respektive kultisk text. Till en början var den inte avsedd
som filosofisk avhandling, utan snarare som en tolkning av de heliga texterna
kring de centrala offerritualerna för att bevara världen och det
mänskliga livet.
Under 600- och 700-talet e Kr utvecklades den till ett filosofisk system
baserat på den reellt existerande mångfalden av själar och
substanser.
De sex darshanas uppvisar olika gudsbilder. Karma-mimamsa och den klassiska
sankhya förnekar existensen av en evig världsregent och framställer
kosmos som styrt av en naturlig och moralisk ordning (dharma). Yoga utgår
från existensen av en evig, allvetande gud, men frånkänner
denne allt inflytande på världsskeendet - en ståndpunkt
som i europeisk filosofi brukar betecknas som deism. Vaisheshika och nyaya
förmedlar tron på en personlig och styrande gud, som dock är
identisk med den eviga själen och den eviga materian. Ingen av dessa
syner överensstämmer med den kristna synen som ser Gud såsom
tre personer i en enda natur: skapare, gudsmänniska och helig ande.
Den äldre vedanta företräder en panteism, enligt vilken guden
utgör världens ursubstans men samtidigt ett väsen som är
överlägsen världen och tillåter en tolkning både
som opersonlig princip och som personlig övergud.
Detta system överfördes senare även till gudarna Vishnu och
Shiva. Det centrala begreppet för dessa riktningar liksom också
för Shiva- och Vishnukultens anhängare utgörs av 'bhakti',
före- ställningen att en ärlig gripenhet och förundran
inför världsherren utgör den främsta vägen till
den egna räddningen och som sådan långt viktigare än
filosofi och vetenskap.
[25. Reflektion och värdering: Anser du
att några eller något av de sex systemen har något av värde
för dig? Vilket verkar rimligast?]
Shankara
Brahmanen Shankara (788-820 e Kr) försökte uppnå större
enhetlighet i de religiösa åskådningarna och kulterna med
hjälp av sin berömda nytolkning av Vedantatexterna, vilka utövade
ett centralt inflytande på hinduiska tänkande. lnfluenserna från
den buddhistiska tankevärlden framträder i Shankaras uppfattning
om en tvåplans- teologi, enligt vilken alla trosformer på denna
jord är att betrakta som likställda, om än var och en för
sig är oförmögen att fånga den högsta sanningen.
Den heliga och yttersta sanningen befinner sig enligt Shankara bortom mångfaldens
sken, bortom världen vi lever i, bortom mayas slöja (det vill säga
världens illusion) och kan endast uppfattas av heliga män som regelbundet
är försjunkna i ett meditativt tillstånd. Shankara förknippar
'kunskapen' om ett högsta, opersonligt universellt vara med tron på
en personlig världsherre som är giltig för mayans sfär,
med andra ord för vår illusionstyngda själavandringsvärld.
Enligt detta synsätt reduceras alla jordiska religioner till ett slags
förstadier innan vi kommer till insikten om den absoluta sanningen
bortom alla ord och tankar, dit alla religioner leder. Shankaras lära
kom i allt väsentligt att upptas av den ortodoxa hinduismen.
[26. Reflektion och värdering: Anser du
att Shankaras filosofi har något värde? Vad är bra och dåligt
i den?]
Yoga
Ordet yoga betyder bokstavligen 'betsla' och var ursprungligen verkligen
avsett som en bildlig jämförelse med att föra ett riddjur
med hjälp av ett betsel. Yogans metoder baseras på de två
darshanas samkhya och yoga och syftar till att disciplinera kropp och själ
och att koncentrera utövarens väsen på en intuitiv kunskap
om enheten bortom världens skenbara mångfald. Allt som allt existerar
nio yogasystem, därav fyra huvudvägar och fem kompletterande metoder.
Yogans mål är att befria själen med hjälp av sann insikt.
För att uppnå detta mål förväntas utövaren
praktisera försakelse, avhållsamhet och askes, förkasta all
bekvämlighet och alla ägodelar, släcka alla begär för
att på så sätt uppnå en själslig jämvikt
och inre mildhet som i djup meditation kommer till uttryck i ett försjunkande
i det egna jaget
Brahma är personifikationen av den vediska världsanden brahman
och avbildas alltid med de tre övre ståndens heliga snöre
och ridande på en gås, som förknippas med klokhet och vishet.
Brahma är inte kosmos skapare, utan närmast att betrakta som dess
byggmästare och världens väktare. Många myter berättar
om hans underlägsenhet i förhållande till Vishnu och Shiva.
Brahma år även prästståndet brahmanernas gud. I denna
egenskap framställs han som fyrhövdad och fyrhändig, ett huvud
för var och en av de fyra heliga Veda (Rigveda, Yajurveda, Samaveda,
Atharvaveda) och i varje hand en av de fyra prästinsignierna Vedamanuskript,
vigvattenkärl, offersked och det heliga snöret.
Tantrism
Betydelsen av hinduismens sakrala handlingar tillmättes aln större
betydelse från och med ra 500 e Kr. Den ritualistiska rörelse
i vilken även magiska element kom att spela en viktig roll fick namn
av sina viktigaste skrifter, de så kallade tantras.
l den tantriska kulten kommer den icke-ariska indiska föreställningsvärlden
till förstärkt uttryck framför allt i tron på shakti,
gudarnas kvinnliga ledsagare eller aspekter, samt i läran att den manlige
guden endast kan verka med hjälp av sin kvinnliga gemåls energi.
Den tantriska kulten är ofta förknippad med hemliga ritualer och
inbegriper en komplicerad tal- och bokstavsmystik liksom en högt utvecklad
bildkult. Att ha en guru vid sin sida framställs som absolut nödvändigt.
Den så kallade vänsterhänta tantrismen är i hinduismen
liksom i buddhismen en könskult av delvis orgiastisk karaktär -
att genom den erotiska energin nå befrielse - men även extremt
esoteriska och magiska varianter förekommer.
De tantristiska metoderna att med hjälp av meditation och rituella handlingar
uppnå inre fulländning baseras på den centrala föreställningen
om tillvarons principiellt polära natur: man-kvinna, högt-lågt,
starkt-svagt, himmel-jord, gott-ont.
[27. Reflektion och värdering: Anser du
att det finns värdefulla drag i tantrismen?]
Vishnu- och Shivakulten
Vishnu- och Shivakulten representerar relativt sent tillkomna filosofiska
system i hinduismen. De uppstod delvis som en följd av inflytandet frän
den strängt monoteistiska islam som bredde ut sig på den indiska
halvön från och med 700- talet e Kr, men framför allt som
en reaktion på Shankaras och tantrismens filosofi. Anhängarna
tillber Vishnu respektive Shiva som världsgud och betraktar denne som
den enda sanna guden.
Båda kulterna innehåller en rad element hämtade från
lokala kult- och gudsföreställningar. Den vishnuistiska fromhetens
grundform utgörs av gudskärlekens väg (bhakti-marga), medan
Shiva tillbeds framför allt i form av fallosen - det manliga könsorganet
i erigerad form (linga), men även som (destruktiv) kvinnlig kraft.
Både Shiva- och Vishnukulten har med tiden utvecklat en rad trosgemenskaper
med olika riter.
[28. Reflektion och värdering: Anser du
att tillbedjan av en kvinnlig destruktiv kraft kan vara värdefull? Ser
du en fördom i att den kvinnliga kraften är destruktiv?]
Kult och ritual
Efter den vediska perioden förlorade ritualen alltmer i anseende till
förmån för yttre kulthandlingar, framför allt under
påverkan från tantrismen. Detta kom inte minst till uttryck i
den figurativa gudsframställningen och de monumentala gudastatyerna.
Det religiösa skeendet kom allt mer att kretsa kring 'puja', tillbedjan.
Gud uppfattas som hedersgäst i församlingen och välkomnas
med blommor och rökelse. Gudsbilden uppfattas delvis rent av som identisk
med guden själv, men guden kan även vara närvarande i symbolisk
form som exempelvis linga som symbol för Shiva. Den kultiska renheten
utgör ett av gudstjänstens centrala begrepp. Under benen uttalas
vissa fastlagda formler, så kallade mantras.
Även tempeldansare och egna huspräster förekommer, och dansen
utförs enligt ett komplicerat system av regler i vilket varje rörelse
och kroppsställning tillmäts en viss betydelse. Tantrismen uppvisar
även egna religiösa emblem, de ofta ytterst konstfullt utsmyckade
yantras eller mandalas. Dessa cirkelrunda eller mångkantiga mystiska
diagram är avsedda att representera en viss guds närvaro under
ritualen eller meditationen.
För oss i väst framstår kanske den kultiska symbolläran
som en av hinduismens mest svårbegripliga aspekter. Med respektive
i gudssymbolerna tillbeds gudarna själva, den gudabild som bärs
i processionen 'är' i den meningen guden själv, även om skillnaden
mellan symbol och det symboliserade självfallet inte förnekas,
liksom skillnaden mellan fantasirik myt och det som myten vill säga.
Gudsbilden representerar en framställning av abstrakta principer och
bejakas som sådan.
[29. Reflektion och värdering: Anser du
att de indiska symbolerna är obegripliga eller är de istället
värdefulla för dig?]
Indiens äldsta bevarade tempel härstammar till största delen
från tiden efter 600-talet e Kr, först då ersatte tempelbyggnaden
och gudabilderna de äldre offerplatserna i det fria. Processionen kring
templet och helgedomen är ett element som ingår i de flesta religiösa
pilgrimsfärder. l norra lndien utgörs tempelbyggnaderna till största
del av pyramidliknande torn, medan de sydindiska templen ofta är utförda
som avlånga pyramidbaser som förmedlar intrycket av massiva berg.
HINDUISMENS GUDAR
Den gladlynte och godmodiga Ganesha är son till respektive skapad av
Shiva och räknas till hinduismens i särklass allra mest populära
gudar. Eftersom hans far gett honom makt att ge människorna allt de
ber honom om åkallas han ofta inför varje större resa eller
svårare uppgift.
Ganesha har en elefants huvud med bara en bete, och otaliga myter berättar
om hans gestalt och bedrifter. Samtliga dessa myter utgår dock ifrån
att han till en början hade ett mänskligt huvud som han förlorade
eller fick avhugget på något satt vilket föranledde Shiva
eller Brahma att ge honom elefanthuvudet i stället. Hans tjocka mage
sågs härröra från hans smak för människornas
offergåvor, i synnerhet frukt och sötsaker, och därför
framställs han ofta som här tillsammans med tjänarinnor som
serverar honom frukt. l egenskap av vishetens och vetenskapens gud betraktas
han även som nedtecknare av den heliga episka berättelsen Mahabharata,
som dikterades för honom av den helige mannen Vyasa. l kampen mot demonerna
fungerar han som härförare i Shivas armé (Ganadevatas),
och i denna egenskap av 'härarnas store herre' har han även kommit
att tillbes som den högste guden i en av den tantriska hinduismens många
sekter.
En i otaliga gestalter
Hinduismens ord för gud är 'deva' (av 'div, ordet för stråla,
lysa). Den vediska gudavärlden genomgick en fullständig förändring
efter upanishadtiden. De vediska gudarna Mitra och Varuna, Indra och Agni
tillbads visserligen fortfarande, men trädde alltmer i bakgrunden till
förmån för de tre nya gudar som helt kom att dominera den
hinduiska panteon: Brahma, Vishnu och Shiva. Emellanåt uppträder
dessa tre gudar som treenighet och uppfattas då som olika gestalter
eller aspekter av världsanden i hans egenskap av kosmisk skapare, bevarare
respektive förstörare. De flesta moderna hinduiska teologer ser
sig som vishnuer eller shivaker och betraktar en av dessa gudar som den allt
överordnade gud, av vilken alla andra gudar endast representerar underordnade
inkarnationer.
[30. Reflektion och värdering: Anser du att den indiska
gudsuppfattningen verkar tilltalande? Eller finner du den kristna mer vettig?]
Brahma, skaparen
Guden Brahma är på avgörande sätt delaktig i världens
skapelse, men han är varken i stånd att skapa världen av
egen fri vilja eller ur ett intet och kan därför endast i viss
mån betraktas som skapargud i egentlig mening. Brahma förkunnar
dock de heliga Vedaböckerna. Han är en personifikation av den ursprungligen
opersonliga brahma som nämns i upanishaderna, där den beskrivs
som den absoluta världsande som besjälar alla levande väsen
i kraft av sin 'atma'. Därutöver är Brahma en sammansmältning
av andra kosmogoniska (kosmogoni=läran om världens uppkomst) gudar.
Ändå har Brahma aldrig betraktats och tillbetts som en överordnad
gud. Den nutida hinduismen uppfattar honom som demiurg, en kosmisk byggmästare
som i det eviga kretsloppet gång på gång fogar samman världens
beståndsdelar på nytt och ger själarna deras nya kroppar.
Detta sker på den högsta gudomlighetens uppdrag.
[31. Reflektion och värdering: Anser du att den indiska
skaparguden liknar den kristna?]
Upanishademas Brahma var en färglös och opersonlig absolut entitet.
Under vedisk tid identifierades skaparen eller demiurgen ännu inte med
guden Brahma, utan utgjorde en skapande energi som benämndes Prajapati.
Den framväxande kulten kring Vishnu och Shiva nedvärderade Brahma
starkt och framställde honom ofta som löjeväckande eller ovärdig
- bland annat med historien om att han skulle ha levt i incest med sin dotter
Savitri. Legenden om Brahmas födelse representerar likaså ett
tydligt exempel på undergrävandet av hans auktoritet, Brahma sägs
nämligen ha framträtt ur en lotus- blomma som i sin tur växt
fram ur Vishnus navel. Eftersom han är en ren teistisk gud utan något
förflutet som naturgud saknar Brahma även den motsägelsefulla
spänning mellan förstörelse och skapelse som kännetecknar
exempelvis Shiva.
l gudarnas kamp mot demonerna spelar Shivas hustru Durga, "den svårtillgängliga",
en central roll. Hon uppfattas som en aspekt av den stora Gudinnan eller
Devi och tillbedes i regel i sin negativa och hotfulla manifestation, men
framställs inte sällan även som förförerska. Hon
uppstod ur de eldsflammor som strömmade ut ur en av de stora gudarnas
mun och var anda från denna födsel en skön och yppig kvinna
med uppgift att döda det ondas demoner. Gudarna beslöt genast att
skicka ut henne i strid mot den mäktige, även av gudarna djupt
fruktade buffeldemonen Mahisha. Bilden visaren framställning av denna
berömda strid.
Durga kämpar med tio armar och i varje hand håller hon ett vapen
som en annan gud ställt till hennes förfogande. Trots att demonen
angriper henne ett flertal gånger besegrar Durga slutligen honom och
dödar honom med ett spjut
Guden Vishnu kom att tillmätas större betydelse under senvedisk
tid och representerar i dag hinduismens främsta gud vid sidan av Shiva.
Jämfört med Shiva förkroppsligar Vishnu en vänlig och
hjälpsam gud, vars kombination av kraft och mildhet är föremål
för de troendes hängivna tillbedjan (bhakti). l treenigheten tillsammans
med Shiva och Brahma uppfattas Vishnu som världens måttfulle bevarare.
l sin tredje inkarnation som vildgalt (Varahavatara) lyfter Vishnu med betarna
upp jorden från havets botten dit den slungats av en fruktansvärd
demon, dödar demonen och uppstiger ur djupet med den räddade jordgudinnan
Prithivi i sina armar. Därefter blir Prithivi, jorden, hans hustru.
Vishnu bevararen
Vishnus bana är betydligt mer framgångsrik än Brahmas. Han
uppmärksammas föga i Veda, men kom därefter att bli en av
Indiens två mäktigaste gudar, inte minst genom att identifieras
med en rad andra gudar eller som inkarnation i form av hjältarna i de
stora episka berättelserna Ramayana och Mahabharata. Han förkroppsligar
den bevarande principen och kännetecknas av etiska och heroiska gärningar.
Så snart världen eller mänskligheten hotas av onda makter
eller sedeslöshet uppträder Vishnu som räddande hjälte
i djur- eller människogestalt Vishnu uppträder i tio inkarnationer
fördelade på de fyra kosmiska tidsåldrar som utgör
de hinduiska gudaeonernas komplicerade tidsstruktur.
Varje kosmisk tidsålder går under i moraliskt förfall tills
Vishnu uppträder i inkarnerad form och besegrar det ondas demoner så
att en ny värld kan uppstå. l sina tio inkarnationer uppträder
Vishnu som 1) fisk (Matsyavatara), 2) sköldpadda (Kurmavatara), 3) vildgalt
(Varahavatara), 4) människolejon (Narasimhavatara), 5) dvärg (Vamanavatara).
6) Rama med yxan (Parashuramavatara), 7) hjälten Rama (Ramavatara),
8) Krishna. 9) Buddha, 10) häst (Kalki). Av dessa tio inkarnationer
(avataras, bokstavligen nedstigande) är särskilt hjälten Rama
och Krishna omåttligt populära. I eposet Ramayana berättas
om prinsen och senare kungen Rama av Ayodha som regerar på förebildligt
sätt med sin trogna hustru Sita vid sin sida. Rama hyllas som statsman,
fältherre, lagstiftare och konstnär. Krishna uppfattas som Vishnus
enda fullständiga inkarnation, ja som essensen av all gudom, och tillbeds
därför som självständig gud.
[32. Reflektion och värdering: Anser du att denna framställnng
av tidsåldrar och gudar är tilltalande? Eller endast förvirrande
och svårbegriplig?]
Även Krishna är en prins. Hans farbror, den onde kungen Kansa av
Mathura, har i en spådom fått veta att han kommer att dödas
av Krishna och ger därför order om att alla gossebarn i hela hans
rike skall dödas. Men Krishna förs i hemlighet bort från
staden och växer upp bland herdarna i Brindaban, där ingen känner
hans verkliga identitet. Redan som barn ger Krishna prov på fantastisk
dådkraft och som yngling blir han herdinnornas älskling och är
invecklad i en rad erotiska kärlekshistorier, återberättade
i det stora verket Bhagavatam. Senare dödar han Kansa som förutspått
och efterträder denne på tronen som kung över Mathura, för
flera segerrika krig och flyttar till Gujarat där han i Dvaraka avlar
180.000 söner med 16000 kvinnor, vilket även gör honom till
fruktbarhetsgud. Krishnas hjältedåd, kärlekshistorier och
visdomsord har gjort honom till en av de mest älskade figurerna i indisk
litteratur.
[33. Reflektion och värdering: Anser du att de indiska
berättelserna om Krishna är värdefulla som andliga berättelser?
Kan du förstå den stora popularitet de har i Indien?]
Demondödaren Krishna (bokstavligen Den svarte) är hinduismens populäraste
och mest folkliga hjälte. Han växer upp bland herdar, dit han förts
i säkerhet undan sin farbror, den fruktade härskaren Kansa som
han senare dödar, gör sig under sin ungdomstid skyldig till en
rad oskyldiga busstreck och blir som alla herdinnors älskling hjälten
i otaliga kärleksäventyr.
För Krishnatrons anhängare är Krishna som Vishnus åttonde
inkarnation egentligen att betrakta som den högste guden. l de dynastiska
uppgörelserna i det stora och oerhört populära hjälteeposet
Mahabharata spelar Krishna en central roll. Innan de avgörande striderna
mot de fientligt inställda Kauravas stärker han Arjunas stridsmoral
genom att förkunna lärodikten Bhagavadgita, som för många
hinduer representerar hinduismens egentliga religiösa och filosofiska
grundtext Bhagavadgita förkunnar en krigar- och asketetik enligt, vilken
kampen mellan gott och ont upphöjs till kosmisk princip, men utvecklar
även en yoga- och insiktslära om jämnmodets natur. Även
bhaktifromheten och dess innerliga gudsupplevelse förkunnas av Krishna.
Vishnus tionde inkarnation som Kalki är framtidens gud, som betvingar
det onda, ätednför orningen och lägger grunden för en
ny och lycklig tidsålder.
Vishnu var under vedisk tid endast en av tolv sol-gudar med uppgift att symbolisera
solens bana, och det dröjde länge innan han tillmättes rollen
som världsbevarare. Vishnukulten är likaså av senare datum
än Shivakulten. I sin egenskap av världsbevarare betraktas Vishnu
som den personifierade godheten och nåden. Han har blåst liv
i världen och alla dess levande väsen genom em- anation (utstrålning)
och bevarar livet till kosmos upplösning, då han återtar
sin ursprungliga form och efter en vilopaus låter allt uppstå
på nytt. Vishnu framställs gärna i form av Narayana,
guden som uppträder vid början av varje ny tidsålder - sovande
i kontemplativ sömn ligger Vishnu på den femhövdade världsormen
och drömmer den nya ordningen medan lotusblomman växer fram ur
hans navel och frambringar skaparguden Brahma.
Shiva, förstöraren
Vid sidan av Vishnu är Shiva, ett namn som betyder 'den nådige',
hinduismens mest folkliga och populära gud. Shivas vediska föregångare
är den fruktade bågskynen Rudra med makt att skicka och återkalla
sjukdomar, men i hans gestalt tillkommer även den förvediska fruktbarhetsguden
som dyrkas i form av fallosen (linga). Shiva är den 'tuhövdade'
guden i det att han i sina olika
gestalter eller aspekter förkroppsligar både den kosmiska skapelsen
och förstörelsen. l sin andliga aspekt är Shiva dessutom prototypen
för den store asketen, som övervinner världen i kraft av sin
självspäkning och på så sätt uppnår läkande
förlösning och en ny existens.
l likhet med Vishnu tillbeds även Shiva som den högste guden. Han
är en av hinduismens äldsta och mest komplexa gudar. l sin tidigaste
gestalt var Shiva en ren naturgud som härskade över stormen, sjukdomen
och den stora döden, men även hade kraft att hjälpa och läka
människorna. Allt som allt tillbeds Shiva under 1008 olika namn. Som
stormguden och bågskytten Rudra är han exempelvis en vildmarkens
och gränsområdenas gud som har sin boning på begravningsplatser
eller i skogen och avbildas med ett halsband av dödskallar kring halsen.
l den ariska kulturen gjordes Shiva i Rudras gestalt likvärdig med Vishnu
och hans vilda och okultiverade naturkrafter tämjdes och civiliserades.
l dagens hinduism uppträder Shiva i både manlig, kvinnlig och
androgyn gestalt varav den androgyna aspekten är konstitutiv (grundläggande).
Den androgyna Shiva (Ardhanarishvara) framställs som en figur med en
manlig och en kvinnlig kroppshalva. Därutöver framställs den
manlige Shiva även tillsammans med sin kvinnliga aspekt (shakti) som
ger honom hans energi. l denna form symboliserar den manliga principen rummets
passiva element, medan den kvinnliga principen står för den aktiva
tiden. En av Shivas främsta uppenbarelseformer är den dansande
guden Nataraja. Den kosmiska dansen uppfattas som kreativitetens högsta
form, i vilken dansaren genom sina olika poser och gester förkroppsligar
den opersonliga och ständigt förnyade livskraften. l den kosmiska
dansarens gestalt förlöser Shiva även världen från
okunskapen, symboliserad av den onde dvärgen Apasmara som i regel avbildas
liggande och besegrad under den dansande Natarajas fötter.
Som dansens herre, Nataraja, dansar Shiva sin kosmiska dans på den
liggande och besegrade dvärgdemonen Apasmara, som representerar ondskan
och okunnigheten. Shivas dans får sin kosmiska betydelse i det att
den inleder skapelsen och återinrättandet av den kosmiska ordningen
vid början av varje tidsålder. Det flammande eldshjulet som omger
den dansande Shiva representerar det eviga kretsloppets skapelse, förfall
och återfödelse.
Heliga kor
Allt sedan vedisk tid har kon gjorts till föremål för en
ovanlig religiös tillbedjan i Indien. De vediska offeritualerna hade
sin förklaring i bönerna om rikedom i form av boskap. En del av
de heliga korna i dagens Indien tillhör olika tempel, men de allra flesta
strövar omkring fritt i städerna och är helt hänvisade
till det foder som troende hinduer skänker dem. Ofta smyckar de troende
dessutom korna med blommor och ger dem saffran till tecken på sin tillbedjan.
För en ortodox hindu är nötkött absolut tabu och att
döda en ko räknas till de allvarligaste synderna.
[34. Reflektion och värdering: Anser du
att det finns något värdefullt i tillbedjan av kon?]
Shiva som kvinnliga gudar
Av de tre centrala hinduiska gudarna är Shiva den ende som fortfarande
har drag av ren naturgud. Följaktligen är det Shiva som betraktas
som inkarnation eller inkarnationer av de kvinnliga gudomligheterna, framför
allt naturkrafternas gudinnor (exempelvis gryningen, natten, fruktbarheten).
Veda betecknade de kvinnliga naturkrafterna som 'shakti', kraft och identifierade
de kvinnliga gudarna som energikällor till de manliga gudar de hör
samman med. Det högsta kollektiva gudsbegreppet 'devi', gällde
ursprungligen modergudinnan, världsmodern och jordgudinnan Prithivi
(den vida). Alla dessa shaktis förknippas med Shivas krafter. Shivas
kvinnliga uppenbarelseformer är framför allt kända i sina
fruktansvärda askter, inte minst den så kallade svarta Kali, tidens
gudinna.
[35. Reflektion och värdering: Anser du
att de indiska gudarna är trovärdiga? Är någon mer trovärdig
än någon annan?]
Andra gudar - de vediska gudarna
Otaliga av hinduismens gudar betraktas som barn eller tjänare (särskilt
gudarna i djurgestalt) till de tre huvudgudarna. Hit hör exempelvis
den populära elefanthövdade och rundmagade guden Ganesha, den kloke,
gladlynte och godmodige vishetens gud med makt att undanröja alla hinder,
som tillbeds innan man ger sig i kast med prövningar av olika slag.
Bland de vediska gudarna bör särskilt solguden Surya nämnas,
livskraftens gud som brukar framställas i en vagn dragen av hästar.
Han uppfattades ursprungligen som alltings ursprung och kosmisk skapargud
och var föremål för en omfattande kult. Tempel till hans
ära uppfördes så sent som på 1100-talet e Kr.
Fyra gudar har enligt Veda till uppgift att 'vakta världsregionerna'
(dikpala), åskguden Indra (öster), vattenguden Varuna (väster),
dödsguden Yama (söder) och rikedomens gud Kubera (norr). Därtill
kommer mellanregionernas väktare, eldguden Agni (sydöst, vindguden
Vayu (nordväst), olycksguden Nirti (sydväst och månguden
Candra (nordöst).
Åsk- och krigsguden Indra kallades även 'gudarnas konung' och
framställdes med den kungliga maktens alla insignier. Hans diamantprydda
vapen, vajran, brukar tolkas som blixten och
genomgår senare en förbluffande förändring i den tantriska
buddhismen, där den i form av vajrayana, diamantfordonen får representera
den tredje vägen. l en mytisk representation av den nya ordningen inom
hinduismens panteon 'avsätts' Indra av Vishnu och Shiva sedan hans makt
försvagats av hans ymniga förtäring av rusdrycken soma.
Eldguden Agni ingick under tidig vedisk tid i en form av gudomlig treenighet
tillsammans med Indra och solguden Surya. Han ansvarade även för
offerelden och likbränningen och betraktades som ljusets och värmens
gud. Dödsguden Yama betraktas som solguden Suryas son och som den första
människan, och därmed även den första dödliga varelsen,
på jorden. Han framställs ibland även som helvetenas herre
och dödsdo- mare som för bok över människornas gärningar.
Varuna är vattnets gud och fungerade även som den kosmiska ordningens
allsmäktige väktare som hade till uppgift att ge solen, månen
och stjärnorna deras ljus och att vara evigt vittne till människornas
gärningar. Den stora betydelse som tillmäts vattnet inom hinduismen
hänger förmodligen samman med honom.
Dessutom förekommer en rad olika planet- och stjärngudar, gudaförfäder
(rishis) som uppfattas som mållöst kringirrande andar samt otaliga
demoner som i regel framställs som både människornas och
gudarnas fiender. En speciell kategori övernaturliga väsen utgörs
av de så kallade yakshis och yakshas, kvinnliga och manliga andar som
har stort inflytande på människornas liv och kan vara både
vänligt och illvilligt sinnade. De så kallade bhutas betraktas
som olycksbringande nattväsen som förknippas med död och olycka.
Majoriteten av hinduismens övernaturliga väsen tilldelas någon
form av väktarfunktion, uppfattas som himmelska musikanter eller som
skyddsgudar med lokal anknytning. Nästan varje gud framställs med
sitt speciella drag- eller riddjur och ett följe av dvärgliknande
tjänare eller följeslagare.
[36. Reflektion och värdering: Anser du
att de indiska gudarna liknar de fornnordiska gudarna, t ex Oden och Tor?
Tror du att det finns ett gemensamt arv mellan indoeuropeiska eller ariska
folk och deras gudaföreställningar?]
Gudinnorna
De kvinnliga gudarna har som nämndes i samband med Shivas kvinnliga
aspekter en läng tradition i Indien, men i Veda spelar de en tämligen
underordnad roll. Under den klassiska perioden växer de kvinnliga gudarnas
betydelse i takt med att inflytandet från den icke-ariska tankevärlden
ökar. l dag utgörs de främsta kvinnliga gudarna av de tre
viktigaste gudarnas hustrur, Vishnus hustru lakshmi, lyckans gudinna, Brahmas
hustru Sarasvati, lärdomens gudinna samt Shivas hustru Durga ('den svårtillgängliga')
som förlossar och förstör. Durga representerar för mänga
hinduer kosmos främsta härskarinna och den personifierade urkraften
eller shakti. De flesta vediska gudinnor förkroppsligar eviga naturkrafter
och framstälIs därför liksom Shiva i hans kvinnliga gestalter
med två huvuden till tecken på sin säväl skapande som
destruktiva kraft.
Föreställningen om den stora modern symboliserad av en kosmisk
ko går tillbaka till den äldsta fornindiska religionen, och är
förmodligen förklaringen till dagens 'heliga kor' i indiskt bruk.
[37. Reflektion och värdering: Anser du
att det finns något värdefullt i att betrakta kor som heliga ?
Känner du själv att kor är heliga? Kan du tänka dig en
kosmisk ko?]
Hinduismens talrika religiösa fester representerar viktiga högtider
för troende hinduer i alla kaster. Den fem dagar långa festen
till lyckogudinnan lakshmis ara på hösten (diwali) och vårfesten
holi som firas med kamovalsliknande processionen och glädjebål
hör till de allra mest populära festerna. l Bengalen firas den
så kallade Durga-puja varje år i oktober till gudinnan Durgas
ära med väldiga processioner, i vilka varje by eller stadsdel är
representerad med en egen praktfullt målad Durgastaty av lera eller
papier- maché som vid festveckans slut vigs åt de heliga flodernas
vatten tills de sjunker till bottnen.
Hinduismens religiösa riter och olika högtider präglas i regel
av en färgsprakande och sinnlig karaktär. Bilden ovan visar interiören
av ett Kalitempel i Caicutta, den stad som står under Kalis beskydd.
De svarta och vita lingastenarna omges av blommor och Gangesvatten som de
troende skänkt till Kalis ära.
HINDUISMENS HISTORIA
Förarisk kultur
Hinduismen är en syntes av två religiösa huvudströmmar
som smält samman under historiens lopp, närmare bestämt lnduskulturens
forntida religion och det ariska folkets religion som vann spridning på
den indiska halvön i takt med den ariska invandringen norrifrån.
Den förariska lnduskulturens historia är till stor del okänd.
Urbefolkningen trängdes förmodligen allt längre söderut
av de folk som slog sig ned i Indien norrifrån. lndusfolkets matriarkala
jord- brukskultur antas ha tillfört hinduismen de fruktbarhetselement
som saknade betydelse i de vediska skrifterna, nämligen falloskulten
och kulten kring de fruktbara och jordnära kvinnliga gudomligheterna.
Den avancerade sociala strukturen i denna indiska fornkultur inbegrep även
en utpräglad bildkult kring fallosstenarna (linga) och vissa religiösa
symboler, exempelvis hakkorset som solsymbol. Ett annat arv från lnduskulturen
utgörs av kulten kring vissa heliga djur.
Den ariska eller vediska perioden
De ariska stammarna trängde in i Indien från bergstrakterna i
nordväst vid tiden kring 1 500 f Kr och lade snabbt under sig det inhemska
Indusfolket Deras krigiska stamliv var en ren her- dekultur utan varje form
av stadsstruktur. Den ariska religionen uppvisade redan vid denna tid en
komplext sammansatt panteon och fanns nedlagd i Veda (helig kunskap). Vedaböckernas
äldsta hymn, Rigveda, beskriver gudarna huvudsakligen som personifierade
naturkrafter.
Många gudar kom under tidens lopp att genomgå en avgörande
förvandling. Huvudgudarna utgjordes till en början av solguden
Mitra och himmelsguden Varuna, som båda uppträder som den eviga
ordningens väktare. Den eviga ordningen, rita, fungerar som reglerande
kraft såväl i kosmos i stort som i naturen, sedvänjorna och
kulthandlingarna.
Den ariska gudstron är henoteistisk, det vill säga de olika gudarna
tillbeds som aspekter av den högsta gudomen. Kultlivet pendlade mellan
föreställningen om en överpersonlig världsordning som
står över alla gudar å ena sidan och tron på en högste
gud som råder över världsordningen å den andra. Denna
dubbelhet representerar än i dag en central motsättning i hinduismen.
Vid tiden kring 1 000 f Kr trängde arierna längre söder- och
västerut från Punjab till den fruktbara Gangesslätten och
lade under sig den inhemska befolkningen med hjälp av kastväsendet
i vilket arierna utgjorde de tre översta kasterna och den inhemska befolkningen
de så kallade shudras, det vill säga det fjärde ståndet
Det komplexa ritual- och offerväsen som utvecklades under den tid som
följde gjorde kultens specialister, brahmanerna, till en dittills okänd
maktfaktor - enligt vedisk tro förfogade brahmanerna över en sådan
övermäktig kunskap att till och med gudarna måste böja
sig och acceptera prästerskapets rättmätiga makt. Prästerskapets
anspråk på kunskapsmonopol och ensamrätt vad gäller
alla kulthandlingar hör än i dag till kärnan i det hinduiska
religionslivet.
den Varuna, som båda uppträder som den eviga ordningens väktare.
Den eviga ordningen, rita, fungerar som reglerande kraft såväl
i kosmos i stort som i naturen, sedvänjorna och kulthand- lingarna.
Den ariska gudstron är henoteistisk, det vill säga de olika gudarna
tillbeds som aspekter av den högsta gudomen. Kultlivet pendlade mellan
föreställningen om en överpersonlig världsordning som
står över alla gudar ä ena sidan och tron på en högste
gud som råder över världsordningen ä den andra. Denna
dubbelhet representerar än i dag en central motsättning i hinduismen.
Vid tiden kring 1 000 f Kr trängde arierna längre söder- och
västerut från Punjab till den fruktbara Gangesslätten och
lade under sig den inhemska befolkningen med hjälp av kastväsendet
i vilket arierna utgjorde de tre översta kasterna och den inhemska befolkningen
de så kallade shudras, det vill säga det fjärde ståndet
Det komplexa ritual- och offerväsen som utvecklades under den tid som
följde gjorde kultens specialister, brahmanerna, till en dittills okänd
maktfaktor - enligt vedisk tro förfogade brahmanerna över en sådan
övermäktig kunskap att till och med gudarna måste böja
sig och acceptera prästerskapets rättmätiga makt. Prästerskapets
anspråk på kunskapsmonopol och ensamrätt vad gäller
alla kulthandlingar hör än i dag till kärnan i det hinduiska
religionslivet.
Falloskulten bildar den naturliga pendangen till moderskulten och går
som sådan tillbaka till de förvediska gudarnas tid. Först
långt senare kom detta uråldriga bruk att förknippas med
guden Shiva. Shiva är fruktbarhetens och förstörelsens gud,
och tinga, den stenfallos till vilken offergåvorna till fruktbarheten
frambärs, utgör den främsta symbolen för hans skaparkraft
och centrum i den utbredda Shivakulten.
Ursprungligen användes endast naturligt formade stenar som lingas, men
med tiden kom även bruket att tillverka dem av lera. Att forma en lerlinga
åtföljs av religiösa litanior för att sedan tvättas
under rituella former. Efter denna pujaceremoni förstörs den formade
lerlingan enligt hävd genom att kastas i vattnet
Ganges är urbilden av alla indiska floder och den heliga floden som
sådan och personifieras som flodgudinna ridande på sjövidundret
Makara. l händerna håller gudinnan en bräddfull kruka som
symboliserar livskraft när den som här förknippas med vatten
och ström. Enligt traditionen levde flodgudinnan Ganga först bland
gudarna som Vishnus och sedan Shivas andra hustru innan hon efter människornas
enträgna övertalningsförsök begav sig till jorden. Hon
flyter i sju strömmar ur Shivas hår, och en av
dessa sju strömmar utgörs av floden Ganges.
Den klassiska perioden
Den omvandling det nordindiska samhället genomgick vid mitten av årtusendet
f Kr betecknas allmänt som inledningen till den så kallade klassiska
perioden. Under denna tid uppnådde hinduismen praktiskt taget sin nutida
form, utbredning och mångfald. Grunden till denna utveckling står
i första hand att finna i det klassiska språket sanskrit ett konstspråk
som så gott som uteslutande används för rituella och religiösa
ändamål. Ordet 'sanskrita' betyder följaktligen ordagrant
'konstfullt tillrättalagt' och bildar en tydlig kontrast till det indiska
folkspräket prakrita.
Den ariska kulturen dominerade nu hela den indiska halvön och påverkade
alla tidigare kulter och språk Brahma, Vishnu och Shiva framträdde
som de främsta nya gudarna och kulten kring dessa avvek starkt från
tidigare religiöst bruk- Gudarna tillbads inte längre på
öppna gräsbevuxna offerplatser, utan i för detta ändamål
uppförda tempelbyggnader, där gudastatyer fungerade som altare
för offergävor i form av mat dryck och blommor. Bland de många
nya kulthand- lingar som tillkom under detta skede ingår bland annat
de 16 sakramenten (sanskaras) som än i dag tillämpas för mannen
i de tre högsta kasterna liksom de ärliga gåvor och offer
(shraddha) till de döda som präglar kulten kring döden och
livet efter detta.
Från och med 300-talet f Kr kom hinduismen att förlora en ansenlig
del av sina anhängare till den framväxande och allt mer blomstrande
buddhismen. l och med buddhismens allt starkare inriktning mot Ostasien stärktes
visserligen hinduismens ställning på den indiska halvön på
nytt men det dröjde till 300 e Kr innan den erkändes officieift
av den kejserliga Guptadynastin, Indiens enda betydande inhemska dynasti.
Under islamskt välde
Sedan buddhismens avtagande inflytande och jainismens försvagade ställning
återgav hinduismen dess dominerande roll i Indiens religiösa liv,
kom den framträngande islam snart att uppfattas som ett hot.
Islam erövrade från och med 700- talet norra Indien allt mer framgångsrikt
och mänga indier omvändes till den nya läran. En rad vishnuistiska
och shivaistiska sekter uppträdde och försökte genomdriva
monoteismen även för hinduismens del. l detta sammanhang uppstod
exempelvis sikhernas religionsgruppering i dagens Punjab, myntat av det hindiska
ordet för lärjunge.
Även om man uppfattar sig som en helt självständig trosgemenskap
uppvisar sikhernas stränga monoteism och dyrkan av de tio religiösa
mästarna (gurus) en egendomlig blandning av hinduiska och islamiska
element. De troende är lätta att känna igen tack vare den
speciella klädedräkten, turbanen och ordet 'Singh' (lejon) som
tillfogas namnet
HINDUISM ELLER BRAHMANISM
Den engelska kolonialtiden
Från och med början av 1500-talet förstärktes de europeiska
kolonialmakternas intresse för Indien allt mer. Det till en början
huvudsakligen portugisiska handelsinflytandet kom efter hand att vika för
det mäktiga brittiska Ostindiska kompaniet som baserade sina handelscenter
på exportmonopol. Engelsmännen ingrep allt starkare direkt i Indiens
politiska liv, tillförsäkrade sig en stor del av de lokala makthavarna
och störtade med deras hjälp 1 857 det vid det laget närmast
maktlösa moguldomet. 1 877 utnämnde sig drottning Viktoria av England
slutligen till kejsarinna av Indien. De bildade indiska skiktens kontakt
med Europa moderna filosofi och tekniska utveckling ledde till flera försök
att reformera hinduismen inifrån och vidga den för andra religioner.
Hinduismen skulle inte vara en exklusiv religion längre, utan i stället
ge plats för tillbedjan av alla profeter och religionsgrundare.
Det nya Indien
När Indien utropades som självständig stat den I 5 augusti
1947 var det frukten av en lång och svår kamp som muslimer och
hinduer fört sida vid sida mot den engelska kolonialmakten. Den indiska
nationalkongressens nya flagga utformades uttryckligen för alla indier
i färgerna saffransgult (hinduer), grönt (muslimer) och vitt (kristna,
judar, parser m fl). Men med självständigheten utbröt även
svåra strider mellan hinduer och muslimer med migrationsrörelser
och ömsesidig förföljelse som följd, så att Pakistan
(de renas land) lämnade den indiska unionen redan 1947 och utropades
till självständig och rent muslimsk stat. De religiösa strider
och oroligheter som präglade denna tid kulminerade med mordet på
Mahatma Gandhi 1 948, utfört av en fanatisk hindu som uppfattade Gandhis
tolerans som förräderi mot den sanna religionen.
Därefter ledde Jawaharial Pandit Nehru (1889- 1964), som vid sidan av
Gandhi utgjort den drivande kraften i självständighetsrörelsen,
Indien med en politik präglad av alliansfrihet och en närmast socialdemokratiskt
präglad socialism. landets allvarliga sociala problem gav gång
på gång upphov till religiösa konflikter, och än i
dag är den religiösa och politiska balansen i Indien av en sådan
labil natur att makthavarna med nödvändighet fostras i yttersta
försiktighet.
Ortodoxa hinduer är övertygade om renheten i Ganges vatten. Benares
är i sin egenskap av 'ljusets stad' (dess religiösa namn) centrum
för både Shiva- och Gangeskulten och vallfartsort för otaliga
pilgrimer Otaliga troende hinduer företar här under bön varje
morgon omfattande tvagningar, och många Mier dessutom medhavda kannor
och hinkar med flodvatten för att kunna ta med det heliga vattnet hem.
Kontakten med Ganges vatten genom tvagning, drickande eller nedstigande åtföljs
av förhoppningen att renheten skall möjliggöra och bana väg
för befrielsen från tillvarons kretslopp av ständig återfödelse.
En av det rituella ba- dets huvudfester, kumbhmela, äger rum vart tredje
år vid de heliga floderna och i första hand i Allahabad, där
floden Yamuna mynnar ut i den heliga floden Ganges, Eftersom många
hinduer vallfärdar till Benares för att dö vid Ganges stränder
är staden dessutom centrum för den hinduiska likbränningen.
Liken förbränns på flodstranden och deras aska strös
i Ganges vatten.
Hinduiska reformrörelser
Hinduismen har under alla tider haft sina stora tänkare och uttolkare.
De sociala förändringar det indiska samhället genomgick i
samband med det brittiska kolonialväldet och kontakten med tankegods
och ideologier av europeiskt ursprung ledde i början av 1800-talet till
att nytänkandet inom hinduismen till stor del kom att kretsa kring nödvändigheten
av en inre omvandling av religionen i kombination med sociala reformer. De
olika reformrörelser som växte fram under 1800-talets lopp syftade
till att rena hinduismen från mytologiska föreställningar
och rituella bruk. Därmed skulle det bli möjligt att återgå
till religionens oförfalskade andliga kärna och utveckla en specifikt
indisk syntes av inhemsk kultur och europeiska influenser.
Den första systematiska reformrörelsen av detta slag var Brahma
Samaj som grundades 1828 av den ytterst bildade bengaliske brahmanen Ramohan
Ray (1772-1833). Rammohan Ray, som ibland kallas det moderna Indiens fader,
strävade efter att rena hinduismen genom att söka sig tillbaka
till dess ursprungliga och oförfalskade element vilka enligt hans lära
ytterst sett representerar en form av andlig urform gemensam för världens
alla religioner. lnfluenserna från kristendomen gör sig märkbara
inte minst i betoningen av hinduismens monoteistiska och etiska natur. Brahma
Samaj förblev en exklusiv rörelse för en begränsad grupp
huvudsakligen i Bengalen, men dess betydelse är ändå avsevärd
tack vare att den kom att bilda utgångspunkten för en rad ytterligare
reförmrörelser. Den kanske mest inflytelserike hinduiska reformivraren
under 1800- talet var förmodligen Ramakrishna (1836-1886, ursprungligen
Gadadhar Chatterjee), en starkt mystiskt orienterad tänkare vars reformförsök
i huvudsak är att betrakta som en utveckling av bhaktifromheten.
Ramakrishna förespråkade ett enkelt liv i fromhetens tecken, präglat
av respekt för allt levande och en syntes av alla religioner på
grundval av en visionär gudsupplevelse och en emotionellt och extatiskt
färgad innerlighet Arvet från Ramakdshna fördes vidare av
flera av hans lärjungar, framför allt av Vivekananda (1863-1902,
ursprungligen Narendranath Datta) som på ett flertal resor till Europa
och USA på 1890-talet presenterade hinduismen som ett religiöst
alternativ även för västerlänningar. Vivekananda grundade
likaså den socialt inriktade Ramakrishna Mission med centrum i Belur
i närheten av Calcutta I897 liksom en senare asketorden med centra i
olika delar av Indien. Vivekananda kan betecknas som den förste i den
ström av indiska gurus som sökt sig västerut.
Mohandas Karamehand Gandhi (1 869-1 948), kallad Mahatma (stor ande) var
religiöst sett ortodox hindu, men även i högsta grad präglad
av västerländskt tänkande. Han var starkt påverkad av
politiska reformrörelser som liberalismen och fabiansk socialism, men
även av författare som Ruskin, Thoreau och Tolstoj. Som ledargestalt
i den antikoloniala kampen betonade han icke- våldsprincipen liksom
alla religionens likaberättigande i tron på en och samma Gud.
Gandhis politiska gärning är oupplösligt förbunden med
hans religiösa reformvilja. Indiens frigörelsekamp var enligt Gandhis
synsätt följaktligen inte bara en politisk utan i minst lika hög
grad en religiös akt och hans politiska framgångar förklaras
till stor del av det faktum att de politiska målen formulerades i religiösa
termer. l Gandhis retorik upphöjdes sanningen bil universums lag, och
allt som inte var sanning var per definition skentillvaro. Slutsatsen av
dessa teser blev till agitatoriskt program. Så länge indierna
följde sanningen var de oövervinneliga, och segern över osanningen
kunde uppnås genom en vägran att samarbeta med den.
Sri Aurobindo Ghose (1 872-1 950) deltog likaså i befrielsekampen och
tillbringade liksom Gandhi lång tid i fängelse. Därefter
slog han sig ned i Pondicherry i sydöstra Indien där han grundade
en ashram och ägnade sig åt ett liv som andlig ledare präglat
av askes och meditation. Hans lära, 'Integral Yoga', gjordes kand genom
ett omfattande engelskspråkigt författarskap och flera delvis
religiösa, delvis filosofiska kommentarer och tolkningar av Veda och
upanishaderna. Hans andliga vidareutveckling av hinduismen vittnar på
flera sätt om västerländska influenser, bland annat i form
av en utpräglad utvecklingstanke, och bidrog starkt till att göra
hinduismen känd framför allt i den engelskspråkiga världen.
En annan betydande filosof inom indisk kultur och religion var Sarvepalli
Radhakdshnan (1888- 1975), som under åren 1962-1967 även var Indiens
president Han förespråkade framför allt hinduismens andliga
utbyte med västerländska idéer och engagerade sig starkt
för politisk och religiös försoning.
Kopplingen mellan politik och religion är karakteristisk för det
moderna Indien och den modema hinduismen. En viktig paraplyorganisation och
politisk påtryckningsgrupp för olika hinduiska religiösa
grupperingar utgörs av VHP (Vishva Hindu Parishad, grundad 1964).
|