Ikonens filosofi
|
|
|
Den som reser i
Palestina upptäcker snart
den bysantinska kristendomen - alltså den som organiskt
växer fram ur Apostlarnas tidiga verksamhet efter Jesu
uppståndelse. Vi ser denna kristendom genom alla ikoner i
mosaiker, väggmålningar, dekorationer i tak och över
portaler. Detta bildspråk säger mer om kristendomen än
många senare skrifter om denna tidiga epok. Vad kan vi se i
ikonerna, både de tidiga och de som senare kommer under
medeltiden? Vilken filosofi ligger i deras budskap?
En sak är viktigare än ala andra:
Ikonen föreställer egentligen ingenting - den
manifesterar. Den är en uppenbarelse av Kristi Rike, en
uppenbarelse
av den förklarade, förgudade skapelsen. Den är inte en
"tavla" eller en "bild" i den mening som västerländsk konst
är det. Ikonen förmedlar en kristendom som delvis är en
hemlighet än idag, ett sätt att praktisera den Helige Ande
som de flesta kristna längtar efter.
Ikonerna skildrar Jesu mänsklighet
som har kommit ner från himlen för att förlösa
oss.
Denna hans mänsklighet är gudomliggörande. Den är
genom detta gudomlig mänsklighet, ett mysterium som är
enastående, ett mysterium vi får del av. Att få denna
delaktighet är själva kärnan av tron.
De skildrar också Jesu moder Maria,
alltså Guds Moder. Senare
började man att måla apostlarna och helgonen, vilka i sig
uppenbarade
bilden av Kristus. Ikonens kvalitet bestäms av hur näm
den står sin urbild, hur mycket den motsvarar den andliga
höghet
den skall bäm vittnesbörd om.
Leonid Uspenskij:
"Ikonen är bilden av en människa
vilken inom sig bär den Helige Andes nåd som
förbränner
lidelserna och helgar allt. Därför avbildas denna
människas
kropp på ett helt annat sätt än en människas
fysiska
kropp. Helgonets avbild - förklarad genom nåden och
inpräglad
på ikonen - är Guds egen avbild, en avbild av
gudsuppenbarelsen
- uppenbarelse och kunskap om det fördolda".
När vi tar emot det goda från
Kristus - han som är konstituerad av Helig Ande (Rom 1:2),
bränns våra jordiska begär bort och ersätts av det
andra begäret, begäret efter himlen och tillvaron tillsammans
med Fadern.
Ignatius av Antiochia:
"Jag skriver till er med begäret efter
döden. Mitt begär har korsfästs och ingen glöd
finns längre i mig för materiella ting. Istället flyter
levande vatten i mig som hela tiden säger "Kom till Fadern"."
Det
är egentligen inte vi som ser på ikonen - det är ikonen
som ser på
oss. Inför en ikon bör man inte förhålla sig
som inför något konstnärligt - man skall
förhålla
sig som man gör inför en högt uppsatt person: det skulle
vara fräckt att först börja tala till denne; man
bör
tålmodigt stå och vänta när det behagar denne att
tala till oss. På liknande sätt gör vi med Skriften. Vi
låter den tala till oss och väntar tills den gör detta.
Vi avtvingar inte texten argument eller bevis för vår
formulering av vår kristna tro utan låter den Helige Ande
ge oss det goda på
de villkor han själv ställer. Vi öppnar oss för den
Uppståndnes ljus genom orden liksom genom ikonerna.
lkonen föds ur en levande erfarenhet av
Himmelen, av mötet med Brudgummen, av liturgin, varför
ikonmåleriet alltid
ansågs
vara ett kyrkligt tjänande - en liturgi. Man hade mycket
etiska
krav på ikonmålarna, på samma sätt som på
prästerskapet. lkonen är Kyrkans vittnesbörd om Guds
inkarnation,
om att Gud har kommit in i världen, har tagit mandom, älskat
oss genom både kropp och själ och så
helt har förenat sig med människan andligt och kroppsligt att
vem som helst nu kan
växa
upp till Guds barn och vända sig till Honom som sin
fader.
Således blir ikonmålaren ett
vittne. Alltså
kommer
hans ikoner att vara övertygande för den som står
inför
dem i samma mått som ikonmålaren blir delaktig i den
värld
vilken han skall förkunna.
För att vittna om den evangeliska sanningen
måste man själv vara delaktig i den Helige Ande genom tanke,
känsla, ord och handling, man måste leva för sanningen
och
av den - då bär ikonmålarens predikan (de heliga
faderns
ansåg ikonen ha samma värde som en predikan) frukt även
i andras hjärtan. Evangeliet är predikan med hjälp
av ord, medan ikoner, mosaiker och fresker är en predikan genom
bild och färg.
Vilken berättelse blir starkare och har större
bevisvärde
för dig - den vars författare till exempel har varit i
Antarktis,
eller den vars författare har fått veta något
därom
genom böcker? Och det är ännu bättre om du
ser
allting med dina egna ögon. Du märker att du ser Sanningen
när den blir angelägen och dyrbar för dig, varje dag och
varje timme, när du i ditt inre och yttre bugar framför
ikonen och gör korstecknet.
Kan då en människa som inte tillhör
den katolska bysantinska eller den Ortodoxa Kyrkan vittna om Gud?
Furst Trubetskoj har givit en utmärkt beskrivning av den ryska
ikonen: "Teologi i färger". Ikonen är den inkarnerade
bönen och därför kan alla kristna nå ikonen genom
bönens kraft och gåva och därmed nå Kyrkan.
Ikonen och dess kristna filosofi skapas i bön och för
bönens skull och den kraft som
verkar bön, är kärleken till Gud, strävan att
nå
Honom, vilken är den fullkomliga Skönheten.
Därför
kan också ikonen inte existera på ett verkligt sätt
utanför Kyrkan.
Såsom varande en av de former genom vilka evangelium predikas,
ett
Kyrkans vittnesbörd om inkarnationen, är den en
beståndsdel
av gudstjänsten på samma sätt som kyrkosången,
arkitekturen
och ritualen. Att bryta ur ikonen och behandla den som konst på
ett museum fungerar inte.
Ofta ser vi att ikonen inte har den plats som
tillkommer den och att människor inte förhåller
sig på ett tillbörligt sätt inför den. Den
tidiga bysantinska Kyrkan i Palestina och i Öst ärade och
upphöjde de helgon som uppenbarades för
dem på ikonerna. Vi beröker nu för tiden ikonen med
väldoftande
rökelse från alla fyra sidor: Ikonen ligger på
analogion (pulpeten mitt i kyrkan). Men ofta minns vi inte längre
vad detta
betyder. Vi står här inte framför en
symbol,
inte framför en avgud, vi står inför Gud, vi tillber
Evangeliets
ord från jordens alla fyra hörn. Även då vi inte
befinner oss fysiskt framför en ikon kan vi leva i den Helige Ande
och vara i Kristus själv, den Enda ikonen för allt liv.
Tyvärr har många för länge sedan upphört
att i ikonen se en teologi och en filosofi i färger och man
misstänker inte ens
att den även kan förvränga läran, på samma
sätt
som ordet. I stället för att vittna om Sanningen, kan
den
genom vår ignorans till och med vittna falskt - som när vi
gör konstutställning av ikoner. lkonen har även blivit
enbart en illustration till den händelse
man firar, varför det inte är viktigt vilken form den har;
därför
äras varje avbildning, till och med ett fotografi, som en ikon.
Detta är en profanering som tar oss bort från Gud.
lkonens rötter går djupt ner i Kyrkans
eukaristiska erfarenhet under den första bysantinska tiden i
Palestina och Syrien. Denna tid är inte en passerande epok som vi
kan lägga till historien. Så framställs det ibland av
dåligt informerade guider i det Heliga Landet. Varje pilgrim till
det Heliga Landet ser hur
denna bysantinska kristendom speglas i bilder, friser, mosaiker,
fresker och målningar. Men det är
själva kristendomen vi ser och upplever, det är inte
tillfälliga vackra mosaiker eller bilder som kommenterar
kristendomen utifrån. Ikonen är oskiljaktigt förbunden
med
detta tidiga kristna liv; ikonen är förbunden med det
kyrkliga
livet -- vilket är hela livet, inte en avdelning av det -- i den
Helig Ande som gavs åt Apostlarna på
pingstdagen. En pingstväckelse utan ikonens teologi är endast
ett fragment av den ursprunliga kristendomen, en sorts anpassad
religion, profanerad ned till ord och argument och en emotiv
upphetsning som förväxlas med helig Ande.
När Kyrkans andliga nivå var hög, var även
den kyrkliga konsten på sin höjd. Men när
kyrkolivet
försvagades, eller det blev en tid av det inre kristna livets
förfall,
då föll givetvis även den kyrkliga konsten - de
båda följs åt. Det
eukaristiska
livets förfall och den nominalistiska teologins inflytande under
1300-talet ledde till
att ikonen både i öst och väst ofta bara blev en bild
med religiöst innehåll och
man slutade att ära den på ett sant ortodoxt sätt.
Nominalismen och voluntarismen som förebådade den tyska
reformationen, förlorade i hög grad kärleken till
Kristus och Gudsmodern så som ikonerna visade skildrade denna
kärlek.
lkonmåleriet är ett allmänneligt
och universellt verk, det vill säga, det är Kyrkans
verk. Ikonografins kanon växte och utformades,
liksom även gudstjänsten, under århundradenas
gång
och fick varierande former, liksom de många bysantinska och
ortodoxa riterna varierar idag. Kyrkan har alltid ägnat stor
uppmärksamhet
åtsin konst och har varit mån om att den
skulle uttrycka kyrkans lära.
Till sitt väsen är ikonen ett
resultat
av Andens verk. Men ofta anser tyvärr till och med
kyrkliga människor
att den gamla ikonen och den ålderdomliga sången är
till
för specialister - kanske till och med för icke kyrkliga
sådana
- och att de inte behövs för vanligt folk i kyrkan. Och
än värre,
man
kan till och med från munkar, som borde vara professionella
beskyddare
av vårt arv, höra dylika åsikter i något sorts
intresse för en mer folklig eller personlig tro.
Folk frågar mycket ofta när de ser en
nymålad
ikon och vill kyssa den: är den välsignad? I gamla
tider
helgade man inte ikoner efter den ordning som finns i våra
handböcker.
Första gången vi träffar på den är i Peter
Mogilas
Stora Trebnik.9 Denna ordning finns inte i någon Trebnik som
tryckts
i Moskva före patriarken Nikon. Och denna ordning kallas
då
för välsignelse, inte helgelse, och bör anses
såsom
varande Kyrkans godkännande av ikonen i fråga - absolut inte
som en sakramental akt.
Ingen kommer ju på idén att efter
att ha köpt ett Nya Testamente låta "helga" det. Man
gjorde
en inskrift på ikonen, varefter den ansågs vara
helgad.
Och det som vördas i den är inte ämnet den är gjord
av, utan den person som avbildas. Inskriften var
nödvändig
- så sade man förr - för att den bedjandes ande skulle
stärkas. det vill säga. För att den bedjande noga skulle
ha reda på vem han vände sig till med sin bön; detta
beror
på att helgonen på ikonerna ofta liknar varandra.
Ikonmålning och vördnad
inför ikonen och dess filosofi är slutligen ett kyrkligt
tjänande. lkonen föds ur liturgin och den är dess
fortsättning.
Därför kan ikonen inte existera utanför Kyrkan.
|
|