Individualism och kollektivism
När vi studerar olika kulturer
som möts finns det få begrepp som är så användbara som just
individualism och kollektivism. Man kan använda de begreppen för att
förklara, förstå och förutsäga kulturella likheter och skillnader men
en stor variation av mänskligt beteende. Speciellt under de senaste
decennierna har dessa två begrepp visat sig vara de viktigaste när det
gäller olika psykologiska kulturer som möts.
Vi kan skilja på kollektivistiska och individualistiska kulturer.
Kollektivistiska kulturer betonar samberoendet mellan människor och
familjer, stammar eller nationer. Individualistiska kulturer betonar
människan som oberoende av den grupp de tillhör.
Huvudtanken med de två termerna kollektivism och individualism är
uppbyggd på fyra kriterier:
1 definitionen av självet som oberoende -- såsom i en individualistisk
kultur -- eller
2 självet som samberoende av andra -- såsom i en kollektivistisk
kultur,
3 det centrala i personliga mål eller gruppens mål,
4 det centrala i betoningen på attityder eller normer som det avgörande
för socialt beteende.
Varje individualistisk eller kollektivistisk kultur har sina egna
specifika egenskaper. Till exempel är Koreansk kollektivistism inte
detsamma som kollektivismen på en israelisk kibbutz. Man kan se många
egenskaper som skiljer olika kollektivistiska kulturer åt, i en
undersökning av Triandis fanns en lista på 60 sådana skiljande
egenskaper. Ett exempel är livliga debatter inom gruppen, som undviks
och anses opassande i många östasiatiska former av kollektivism. Där är
harmonin i gruppen mycket viktig. I medelhavskulturer, som är
kollektivisitiska, är en livlig debatt istället acceptabel och anses
tyda på en sund gemenskap.
En annan egenskap som skiljer olika former av individualism och
kollektivism åt är accepterande av ett horisontellt eller ett vertikalt
perspektiv.
Horisontala kulturer betonar jämlikhet, vertikala kulturer betonar
hierarki. Horisontell individualism betonar "alla människan är
jämlikar" och samtidigt "varje person är unik". Vertikal individualism
betonar både ett individuellt oberoende och att vara "bäst" i relation
till andra, och samtidigt att vara annorlunda mot de andra.
Gymnasieungdomar på vissa program kan till exempel bli sårade när någon
kallar dem "medelmåttiga" (Weldon, 1984) vilket antyder att de ser sig
själva som bättre än genomsnittet. Det är typiskt vertikal
individualism.
Horisontell kollektivism betyder att självet uppgår i gruppen och
individerna i gruppen betonar inte något som sticker ut från de andra
och de har alla samma status. Vertikal kollektivism accepterar å andra
sidan en hierarki i gruppen. Auktoriteterna i gruppen har högre status
än de andra. Vertikal kollektivism betonar också offret av individen
för att bevara gruppen.
Kollektivism och individualism skiljer sig också i olika kulturer genom
de system av mening som påverkar perceptionen och beteendet. Vi får
inte glömma att den stora majoriteten av människor på jorden lever i
kollektivistiska kulturer, medan vi i västerlandet, särskilt de som
studerar, mer betonar den individualistiska kulturen.
Att betona kognitiv konsistens -- att vi alltså inte motsäger oss
själva när vi tänker och talar -- är något typiskt för europeisk
individualism som inte återfinns på samma sätt i asiatiska kulturer.
(Fiske, Kitayama, Markus & Nisbett, 1998) En indisk person kan t.
ex. säga: "Jag är en vegetarian som äter kött". Detta finner en
västerlänning felaktigt formulerat. Men indiern kan mena att han
normalt är vegetarian som ibland äter kött när hans vänner gör det. Här
ser vi skillande på kognitiv tolerans: en västerlänning tillåter inte
en sådan formulering utan kräver i regel ett tydligare budskap.
Individualism och kollektivism är inte uteslutande begrepp -- en kultur
kan ha båda. Snarare är de dimensioner i en kultur. Individualism hör
ofta ihop med tävling och konkurrens inom en kultur. Individualism hör
ihop med självförtroende, känslomässig distans till andra människor och
framför allt hör den ihop med hedonismen -- alltså njutningskulturen.
Kollektivismen å andra sidan hör samman med hög integritet hos
familjen, attityden att barnen inte bör lämna hemmet förrän de gifter
sig, attityden att föräldrarna bör få leva hos barnen tills de dör.
Kollektivismen hör också ihop närhet mellan medlemmarna i gruppen så
att en individ känner stolthet när en annan individ når framgång på
något sätt. Den hör också samman med hög social kompetens och
samberoende av varandra i gruppen.
Självständighet hos den enskilda individen kan vara hög i en
kollektivistisk kultur, men den självständigheten är annorlunda den i
en individualistiskt kultur. Individualister tänker på självsäkerhet
som "kunna göra sig egen grej". Kollektivister menar däremot "inte vara
en börda för gruppen". Därför kan begreppet själständighet eller
självsäkerhet inte vara särskilt bra att använda vid jämförelser.
Kollektivistiska kulturer har vanligen en eller två centrala grupper
som är intimt relaterade till varandra. Individualister har istället
många grupper vars relationer till varandra är tämligen ytliga i
jämförelse. Dessa relationer levandehålls bara sålänge det på något
sätt "lönar sig". Så fort en ny grupptillhörighet är mer
"lönande" så ansluter sig individer till den. Man arbetar till exempel
inom ett företag men om ett konkurrerande företag erbjuder en bättre
tjänst så tar man den och har ingen överdriven lojalitet till företaget
man jobbar på.(Earley & Gibson, 1998).
Även inom västvärlden finns skillnader. Greker beter sig mycket
annorlunda mot amerikaner vad gäller relationen till sin egen grupp i
jämförelsen med grupper utanför den egna gruppen. Amerikanerna har
ungefär samma relation till den egna gruppen som till andra yttre
grupper. Greker har fler "främlingar" i sin värld jämfört med
amerikaner. Detta är troligen ett typiskt drag hos mer kollektivistiska
kulturer.
När en person ur en mer kollektivistisk kultur möter en främmande
person frågar han sig gärna: "Vilken är min relation till denna
person?" Om den främmande kan placeras som en individ i en känd och
relaterad grupp blir relation oftast positiv. Men om den främmande kan
placeras i en icke känd och icke relatera grupp blir attityden
likgiltighet eller till och med fientlighet. Sådan skarp placering av
människor i relaterade eller icke relaterade gruppen återfinns inte hos
individualistiska kulturer. Där godtas alla som "min grupp" om
värderingar och attityder stämmer överens.
En vanligt exempel på detta är följande: om du ringer upp ett företag i
en vertikal kollektivistisk kultur svarar ofta telefonisten
ointresserat och nästan ovänligt. När du etablerat kontakt med hennes
chef blir hon tvärtom mycket artig och vänlig. En amerikansk
sekreterare än mycket vänlig oavsett vem som ringer.
Kollektivism hör också samman med konformitet. (R. Bond & Smith
1996). Att offra sig för den egna gruppen och att acceptera order från
auktoriteter i den egna gruppen är också drag som hör dit.
Kollektivistiska grupper tenderar också att vara större än grupper i
individualistiska kulturer. Sugimoto (1998) diskuterar när usäkter är
nödvändiga i olika kulturer. Japanerna ber om ursäkt för många fler
personer i den egna gruppen än amerikaner. När tre japanska terrorister
slaktade ett flertal passagerar på Lodflygplatsen i Israel, kom många
japanska ungdomar upp på Israeliska ambassader i Japan och bad om
ursäkt för massakern. Presidenten på en japanskt universitet
bugade djupt i ursäkt för att två av de tre terroristerna hade gått på
hans universitet. Den japanska utbildningsministerna bad om ursäkt för
det japanska utbildningsväsendets svaghet och utrikesministern talade
om vilken skam för nationen terrordådet var.
Gruppen i individualistiska kulturer är däremot mindre. Möjligen ber
man om ursäkt för familjemedlemmars brott men inte mer än så.
Naturligtvis kan en västerländsk regering be om ursäkt när en soldat
eller regeringstjänsteman begått allvarliga fel. Men den formern för
ursäkt är annorlunda än den japanska. Den japanska former för ursäkt är
relationell -- den handlar om hur djup relationen till brottslingen är.
Varje kultur har sin egen typ av dominant horisontell eller vertikal
individualism eller kollektivism. Sverige har till exempel en
horisontell individualism medan USA's företagskultur har en vertikal
individualism. Israels kibbutzkultur har en horisontell kollektivism
medan en indisk byn i regel har en vertikal kollektivism.
Forskare har också märkt att egenskaper på kulturell nivå inte alltid
samstämmer med egenskaper på individuell nivå. När man undersöker
enskilda individer i en kultur används därför termerna idiocentrisk och
allocentrisk för egenskaper på individnivå som svarar mot
individualistisk och kollektivistisk på kulturell nivå.
En alloncentrisk individ är således en person som har en beonad
uppmärksamhet på andra människors åsikter, en idiocentrisk en person
som ägnar huvudsaklig uppmärksamhet åt egna värderingar och egna
känslor och tankar. En undersökning gjordes (Triandis och Vassiliou,
1972) av personalansvariga i Grekland resp. USA där man fanna att
grekiska tjänstemän ägnade avsevärt mer uppmärksamhet åt den sökandes
rekommendationsbrev och vitsord än de amerikanska. En
alloncentriker ser till vikten av andras åsikter medan idiocentrikern
litar mer på vad hans ser framför sig och sin egen bedömning.
Människor är mångsidiga i sina relationer till varandra och de använder
både individualistiska och kollektivistiska kognitioner. Forskning har
visat (Verma och Triandis 1998) att människor i en indisk by jämfört
med människor i amerikanska Illinois kunde svara på mycket skilda sätt
när det gällde typiska egenskaper för individualism och kollektivism.
Vid samma undersökning jämfördes olika länder som Australien, Japan,
Hong Kong, Korea, Grekland, Tyskland och Hollan. Det land som visade
sig vara mest individualistiskt var Tyskland, medan det som visade sig
vara mest kokllektivistiskt var Hong Kong. Men variationen på svaren
inom de olika länderna var så stor att ingen kultur kan sägas vara
enbart individualistisk eller kollektivistisk.
Ett land som Tyskland är visserligen i hög grad individualistiskt men
så många som 37% gav uttryck för typiskt kollektivistiska kognitioner
och omdömen. Hong Kong som visserligen tenderar till vertikal
kollektivism har en siffra så hög som 45% på svar som är typiskt
individualistiska.
Vi kan också se att situationer varierar kognitioner. När en grupp är
under hot eller press kommer de flesta idiocentrikerna att aktivera
alloncentriska kognitioner. När en individ är ensam är
individualistiska kognitioner mer dominerande. Man fann i en
undersökning (Trafimow, Triandis och Goto, 1991) att kollektivistiska
svar blev vanliga om personer ombads tänka i 2 minuter på vad som gör
dem lika sina familjemedlemmar. Och motsatsen: om de fick uppgiften att
tänka 2 minuter på vad som skilde dem åt från sina familjemedlemmar
fick man mer individualistiska svar.
Om man ber personer säga 20 meningar som alla börjar med "Jag är...."
finner man snart vilken egenskap som dominerar. Svar som "Jag är
storebror" eller "Jag är lillasyster" eller "Jag är medlem i
kommunispartiet" är typiskt kollektivistiska, medan svar som "Jag är
rättvis" eller "Jag är intresserad av sport" eller "Jag är ansvarsfull"
är typiskt individualistiska. De kollektivistiska innehåller ett social
sammanhang, de individualistiska talar om den egna individen.
Även stämningen i en viss grupp påverkar deras tendens att vara
individualistiska eller kollektivistiska. I en harmonisk grupp där frid
råder blir personerna i högre grad horisontellt individualistiska. I en
situation av stress och ojämlikhet blir relationerna ofta avundsjuka
och osympatiska och man tänker mer vertikalt. När konkurrens uppmuntras
krävs att människor underkastar sig mål som en auktoritet satt upp och
relationerna mellan människor blir mer vertikala. En situation med
ekonomisk brist tenderar också till mer vertikala strukturer.
Mycket psykologisk forskning har ägnats skillnaderna mellan
idiocentriska och allocentriska människor. Allocnetriker betonar ofta
värden som tradition och konformitet medan idiocentriker betonar
hednonism (njutningskultur), stimulans och självbestämmande. (Schwartz,
1990,1992,1994). På kulturell nivå kontrasterar värden som är typiskt
konservativa -- nationell säkerhet, familjetrygghet -- med värden som
är typiskt liberala -- njutning, kreativitet,
Idiocentriska personer värderar situationer mer från sin egen insida
medan allocentriker använder yttre egenskaper. Alloncentriker använder
kontexten i handlingssituationen mer än vad idiocentriker gör. Detta
kan också synas på kontrakt och uppgörelser. Kineser såg
överenskommelsen från 1897 om Hong Kong i ett historiskt sammanhang och
erkände det inte eftersom det tillkom i samband med opiumkriget. Det
var omoraliskt att tvinga opium på ett land och därmed var också
överenskommelsen omoralisk. Britterna såg överenskommelsen så som den
var i sig: en överenskommelse. Kontexten hade ingenting med den att
göra. Kineserna tänkte allocentriskt, britterna idiocentriskt.
Kollektivister använder oftast verb som ger uttryck för handling -- t.
ex. han hjälpte honom -- medan individualister mer använder adverb --
t. ex. han är hjälpsam. Förklaringen kan vara att kollektivisten
använder kontexten i kommunikation. I en undersökning (Zwier, 1997)
visade det sig att turkiska och danska studenter visade denna språkliga
skillnad. Försökspersonerna skulle skriva ett brev för att be om en
tjänst. I brevet skulle de skildra vissa händelser. Turkarna använde
betydligt fler handlingsverb är danskarna.
Skillnader visar sig också vad gäller belöning av utförda arbeten eller
insatser. Vissa kollektivister belönar medlemmar i den egna gruppen
även när de gör en mindre insats och egentligen inte borde belönas. Med
andra ord låter kollektivisten jämlighet råda även där den inte
motsvaras av arbetsinsatsen. Men hos kineser gäller detta endast
sålänge det finns en fixerad summa av belöning, t. ex. en viss summa
pengar. När summan inte är bestämd tenderar en mer individualistiskt
lönsesättning ske.
En jämförelse mellan Sverige och USA visade (Törnblom, Jonsson &
FOA, 1985) att att svenskarna var jämlikare än amerikanarna i
belöningen av arbetsinsatser, oavsett behovet hos de enskilda
personerna. Från denna undersökning har man dragit slutsatser att
jämlik lönesättning i individualistiska kulturer svarar mot samarbetet
i korta och längre perioder. I kollektivisitiska kulturer däremot mer
behovsrelaterad lönesättning sker i korta perioder medan mer jämlika
löner sker på lång sikt.
Det verkar som om individualister föredrar individuell lönesättning och
kollektivister föredrar gruppbaserad lönesättning (Earley & Gibson,
1998) I horisontella kollektivistiska kulturer anser man att jämlika
belöningar är bäst. I vertikala individualistiska kulturer anser man
att proportionella belöningar är mest effektiva.
Psykologin studerar också hur människor kommunicerar och hanterar
information. Kollektivister använder mer än individualisterna indirekta
medel som "räddar ansiktet". (Holtgraves, 1997; Hu, 1944) Detta leder
till att epost är svårare för kollektivister eftersom kontexten fattas,
de behöver tillgång till ansiktet, miner, ögonkontakt, placering av
kroppen i rummet, avståndet mellan kropparna osv. Horisontella
individualister epostar till individer mer än till grupper, medan
vertikala kollektivister epostar grupper mer än individer.
Horisontella kollektivister delar informationen med de andra i gruppen
men inte till männiksor utanför gruppen. Detta är inte något önskvärt
för en organisation som vill att alla inom organisationen ska vara
uppdaterade. Vertikala kollektivister delar emellertid informationen
endast med vissa viktiga människor inom organisationen. Vertikala
kollektivister kan missbruka information genom att hålla inne den inför
folk som står lägre i organisationen. Det betraktas inte som felaktigt.
(M.H. Bond, Wan, Leung & Giacalone, 1985)
Forskning visar (Lin, 1997) att tvetydighet i kommunikation är
fördelaktigt i vertikala kollektivistiska kulturer såsom den kinesiska.
Att vara klar och tydlig är farligt eftersom det kan leda till
sanktioner av olika slag. Detta betyder att man aldrig kan säga att en
tjänsteman gör fel ! Möjligtvis kan man försiktigt och på ett indirekt
sätt antyda det.