|
|
||||||||
Kantianismen:
Skapar vi själva vår värld? Skapar vi själva vår värld? Det var en av de frågor filosofen Immanuel Kant brottades med och som gjorde honom känd under hela Europas senare 1700-tal. Kant ville undersöka hela vår förmåga till kunskap. Fanns svaret hos rationalisterna, som menade att kunskap får man genom tänkade och förnuft, eller hos empiristerna, som menade att sinnen är vår enda kunskapskälla? Paul Churchland: "Kant
kämpade med
att försöka jämka samman rationalismen - i Leibniz och
Descartes
tappning - med empirismen, så som den hade växt fram i
England
- präglad av iver och sunt förnuft.
Kants idéer blev redan på sin tid respekterade och kända långt utanför hemstaden Königsbergs gränser. Även i det lilla livet som sällskapsmänniska och lärare var han uppskattad. Herder, en av Kants elever som själv blev en framgångsrik filosof, minns honom. "Hans öppna liksom
för tänkande
bygda panna vittnade om klarsynthet. Hans föreläsningar var
som
ett angenämt samtal.
Kant: "Om människan har behov av någon vetenskap så är det en som kan lära henne vad det innebär att vara människa." Skapar vi själva vår värld? En av Kants ledande idéer är att världen som vi uppfattar den till stor del är en skapelse av oss själva. Medvetandet tar de förnimmelser sinnena ger oss och sätter ihop dem till de föremål vi ser runt omkring oss. Vi behöver ett material att bygga vår kunskap av, det ger sinnesintrycken. Men hur vi konstruerar världen beror på hur människans medvetande är beskaffat från början. [1. Reflektion och värdering: Anser du att ditt eget medvetande är beskaffat på ett visst sätt från början?] Robert Solomon:"Vad Kant talade om var hur de olika delarna av vårt medvetandet faktiskt formade vad vi såg.Vi har fem sinnen och det sätt vi uppfattar världen på struktureras i viss grad av dessa sinnen, sinnesapparaten. På samma sätt har vi begrepp och dessa begrepp, menar han, är aprioriska (kommer innan erfarenheten) och på något sätt nödvändiga. Vår föreställning om världen beror på dessa begrepp." [2. Reflektion och värdering: Kan du tänka dig att du har vissa begepp som kommer före erfarenheten?] Kants slutsats, att både
sinnen och
förnuft krävs, var inte självklar.
[3.
Reflektion
och värdering: Kan du tänka dig en bakomliggande världs
hemligheter? Som du når enbart med förnuftet?]
Det var den skotske filosofen David Hume, och hans skepticism, som fick Kant att tänka om. "Jag tillstår gärna att det var David Hume som väckt mig ur min dogmatiska slummer och gav min forskning en helt annan riktning." Skepticismen hos Hume utmanade
Kant, den
hotade tron på själva naturlagarna.
Du ser ett äpple falla
till marken,
men hur vet du vad som händer nästa gång? Vad du ser,
konstaterade
Hume, är bara en händese som följer på en annan.
Du
har inte erfarit att äpplet alltid kommer att falla.
Kant medgav att Hume hade rätt. [4. Reflektion och värdering: Ger du också Hume rätt på den här punkten?] Erfarenheten kan inte bevisa att varje händelse har en orsak, eller att saker och ting bara försvinner eller dyker upp ur eller försvinner i tomma intet. Erfarenheten kan inte ens bevisa att det finns en värld där ute, oberoende av oss, att allt inte bara är en dröm. Kant: "Det är fortfarande en skandal inom filosofin att vi måste acceptera tingens existens enbart genom tron! Och om någon finner det för gott att tvivla på tingens existens så kan vi inte möta dessa tvivel med några tillfredsställande bevis..." Både i vardag och vetenskap tar vi ständigt saker för givna: att våra erfarenheter ger oss kunskaper om världen, att händelser har orsaker, att föremål varken kommer till eller försvinner i tomma intet. [5.
Reflektion
och värdering: Tycker du att det är en skandal att vi
måste
acceptera tingens existens enbart genom tron?]
Michael Friedman:"Kants epistemologi (kunskapsteori) beskrivs ofta, något förenklat, som en syntes mellan rationalism och empirism. I rationalistisk anda ansåg han att förnuftet snarare än erfarenheten ger den kunskap som är avgörande för vetenskapen. Å andra sidan bestred han att förnuftet ensamt, utan erfarenheten stöd, skulle kunna utgöra grunden för kunskap. Han höll med empiristerna om att ingen vetenskaplig kunskap är möjlig utan empiriska observationer. Syntesen av de två består i att Kant anser att förnuft och sinnen måste samverka. Kunskap förutsätter båda delarna." Enligt Kant är mänsklig kunskap både passiv och aktiv. Vi får sinnesintryck genom att vi påverkas av tingen, men vi måste också använda våra egna begrepp för att tyda dem. Medvetandet är som en fabrik. Det tar råmaterialet ifrån sinnena och bygger den värld vi uppfattar med hjälp av sina egna ritningar och verktyg. [6.
Reflektion
och värdering: Kan du tänka dig ditt medvetande som en fabrik
som bygger världen med egna ritningar och verktyg?]
WD Hart: "Matematiker har inga
laborationer,
de gör inga experiment, inga exkursioner för att studera
exotiska
primtal.
[7. Reflektion och värdering: Anser du att matematiker har en apriorisk kunskap, som inte behöver några osbservationer?] Med "apriorisk" avser Kant det
som utgör
ramen eller bakgrunden t ex den matematiska grunden för en
vetenskaplig
teori.
Formar vi själva vår värld? Ja svarar Kant. Rummet och tiden kommer från oss. Man kan säga att de båda är behållare där medvetandet placerar det vi konstruerar. [9.
Reflektion
och värdering: Anser du att tiden och rummet kommer från
oss?]
Kant: "Hittils har man antagit att
all vår
kunskap måste rätta sig efter föremålen, men alla
våra försök att med denna förutsättning
öka
vår kunskap om föremålen har misslyckats.
[10. Reflektion och värdering: Anser du att världen och dess föremål måste rätta sig efter vårt medvetande?] Men finns det då ingen annan värld? En som vi inte själva skapar? Jodå, menar Kant. Det måste finnas någonting utanför vår kunskap, men om den världen vet vi ingenting utom att den finns. Han kallar den "Das ding an sich"- tinget i sig. "Kants avgörande misstag (enligt Toulmin) var att ge ett namn åt detta som inte ens kan namnges. Han säger att våra medvetanden formar våra varseblivningar av världen men att det inte finns något sätt att demonstrera att vår utsaga om världen stämmer överens med "tinget i sig", "das Ding as Sich". [11. Reflektion och värdering: Anser du att det finns ett Ting i sig som vi aldrig kan erfara eller veta något om?] Stephen Toulmin: Jag betraktar detta som ett misstag därför att om han verkligen hade trott på denna omöjlighet skulle frågan om det alls existera något "ting i sig" som medvetandet kunde korrespondera med, bli högst problematisk. Mycket av det som Kant menade
som kunskapens
apriori tillhör inte längre vetenskapens sanningar.
"När man talar om det
aprioriska i
vetenskapen som en "ram" som måste vara för handen innan
sinnesintrycken
kan "bearbetas" kan man med fördel tänka sig denna rationella
komponent som ett språk.
Vi måste förutsätta en ram, en bakgrund, för att kunna tolka vad vi ser. Där hade Kant rätt. Men när vetandet utvecklas spränger det ramarna. Vår tids vetenskap har andra ramar, andra saker den tar för givet. [12. Reflektion och värdering: Anser du att språket ligger "före" erfarenheten?] "Följden blir en lingvistisk version av ett relativiserat apriori, en lingvistisk version av Kant. I stället för en fast struktur hos medvetandet, inbyggt i vårt kognitiva system, vilket inte är inbyggt utan förändras med tiden och historien, bör vi snarare upfatta det som ett språk som utvecklas och förändras och t o m kan besegras av ett annat språk när vetenskapen utvecklas." Kants kunskapsteori är i mångt och mycket ett barn av upplysningen som fick sitt centrum i Frankrike under senare delen av 1700-talet. Upplysningen hade en stark tro på det mänskliga förnuftet, genom att använda sitt förnuft skulle varje människa själv komma fram till sanningen, därför var det också varje människas plikt att ifrågasätta auktoriteter, både religösa och världsliga. [13. Reflektion och värdering: Tilltalas du av Kant förnuftsteori eller av den språkliga och relativiserade formen av Kant?] Kant: "Upplysning är människans utträde ur hennes själv pålagda omyndighet. Ha modet att använda ditt eget förnuft! Det är upplysningens motto." Men redan när Kant skrev sin "Kritik der reinen Vernunft" höll upplysningen på att förlora mark till romantiken. Romantikerna pekade på allt det som Kant hade försummat i sin tolkning av mänsklig kunskap. Betydelsen av kulturen, historien och inte minst språket. Under romantiken blommade intresset för det främmande och det exotiska. Känslan hyllades på bekostnad av förnuftet. [14.
Reflektion
och värdering: Anser du att du ligger närmare upplysningen
eller
romantiken, filosofiskt sett?]
[15. Reflektion och värdering: Anser du att varje kultur har sitt eget språk och sin egen världsbild?] Cristoph Herbsmeier:"Kärnan i Wilhem von Humboldts syn är väldigt enkel. Han ansåg, och lärde detta av Kant, att sådant som tid och rum kanske är kategorier och dimensioner som våra medvetanden tvingar på världen när vi varseblir den: egenskaper som inte tillhör världen i sig. Von Humboldts geniala insats var att överföra denna idé till en nivå där det handlar om olika kulturer och ställa frågan huruvuda det finns begreppsmässiga scheman eller begreppsliga distinktioner i de naturliga språken som likadeles tvingar på världen ett visst begreppssystem snarare än att uptäcka det i världen." Vårt språk speglar vår syn på världen enligt Humboldt och vårt språk speglas i sin tur av världen. [16. Reflektion och värdering: Anser du att Humboldt har rätt? Att olika kulturer lägger olika scheman på världen?] "Vi hade besök av en
delegation från
Människorättsinstitutet i Peking och jag hade en lång
konversation
med delegationens ledare om begreppet "rättigheter", och
frånvaron
av begreppet i forntidens Kina. Fornkinesiskan hade inget ord för
"rättighet" vilket den moderna kinesiskan har.
Det talas ofta om den stora skillnaden mellan västerländsk och österländsk filosofi och ser man till Kina så tycks det stämma, men den indiska filosofin är på många sätt slående lik den västerländska traditonen. Hur kan det komma sig? [17.
Reflektion
och värdering: Anser du att det är stor skillnad mellan
österländskt
och västerländskt tänkande?]
Nietzche var en filosof som var inne på samma tanke som Humboldt. "Likheterna mellan indisk, grekisk och tysk filosofi är inte svåra att förklara. Varhelst en grammatisk likhet mellan språk existerar så är allting därigenom redan förberett för en liknande utveckling. De filosofiska systemen kommer att formas likartat." [18. Reflektion och värdering: Anser du att grammatiska strukturer bestämmer tänkandet?] Så kanske Kants teorier som skulle gälla alla människor bara är ett återsken av det tyska språket och den tyska grammatiken. Kanske är hans kategorier inte universella utan relativa, så människor med andra språk och kulturer har andra kategorier som de använder för att skapa sin värld. [19. Reflektion och värdering: Anser du att Kants filosofi endast är en produkt av tyska språket och grammatiken?] Kan man översätta ett språk till ett annat? Säger översättningen alltid något annat än orginalspråket? Formar språket vi talar världen vi lever i? Och kan språk vara så olika att en kines och en västerlänning lever i helt olika världar? Kunde taoismen ha skapats i Grekland? Kunde Platon ha varit kines? [20. Reflektion och värdering: Anser du att taoismen likaväl kunde ha skapats i Sverige som i Kina?] Herbsmeier:"Jag har i detalj
studerat ett
antal av Platons dialoger på grekiska och tänkt på hur
de kan översättas till klassisk kinesiska och funnit flera
punkter
där en översättning skulle omöjliggöras av
rent
syntaktiska skäl.
Men är olikheterna mellan språk och kultur så olika att vi måste tala förbi varandra? Många har tänkt så men alla håller förstås inte med. Richard Rorty:"Vi kan alltid lära oss att förstå varandra. Aristoteles skulle inte ha förstått modern fysik, men han kunde lärt sig göra det. Man kunde gå igenom fysikens utveckling från hans tid till vår och till slut skulle han förstå." [21. Reflektion och värdering: Anser du att alla på jorden kan förstå samma filosofi eller vetenskap? Att det finns ett universellt förnuft?] Detaljerna i Kants filosofi kan ifrågasättas på många sätt. Men en sak är säker: han ändrade på sättet vi ser på världen och oss själva. Ian Hacking: "Kant lyfte fram något som länge hade varit i bakgrunden men som aldrig hade formulerats så klart och som dröjt kvar i den västerländska tankevärlden - inte bara filosofin: distinktionen mellan system och verklighet. Distinktionen mellan den begreppsapparat som vi antingen socialt eller individuellt tvingar på det obearbetade sinnesintrycket för att strukturera det till något som vi kan kalla erfarenhet. Vi skapar själva vår värld, menade Kant och många nutida filosofer håller med. Men skapar vi samma värld, oavsett språk och kultur,som Kant menade, eller lever vi i olika världar? Striden mellan de här två synsätten, som började med Kant och hans kolleger, fortsätter ända in i vår tid. [22. Reflektion och värdering: Anser du att vi lever i olika världar eller skapar vi samma värld?] Frågor att fundera
på |