Kant
och etiken
Är
moral att följa regler?
Under
långa tider ifrågasatte aldrig människor högre
makters
existens. När man ställdes inför ett moraliskt problem
åberopade man gudomliga lagar. Moral var något en
gång för alla fastlagt
av
Gud
eller andra makthavande.
[1. Reflektion och
värdering: Anser du att det mycket väl kan vara så att
det finns en moralisk lag som vi kan vända oss till i de flesta
fall av moraliskt handlande?]
Men
det fanns en religiös filosof som bestämt avvisade denna
blinda
tro på överheten, vare sig det var Bibeln, professorer eller
livläkare. Hans namn var Immanuel Kant. Han ville att moral skulle
grundas på regler,
den skulle inte utgå från maktbefogenheter utan från
kraften
i människans förnuft.
[2. Reflektion och
värdering: Anser du att förnuftet räcker till för
att leva goda moraliska liv? Eller leder förnuftet fel ibland?]
Immanuel
Kant föddes den 22 april 1724. Hans far vad sadelmakare, en
strävsam man som arbetade långa timmar för att
försörja familjen. Det var en stor familj, Immanuel var ett
av tio barn. När fadern dog var Immanuel tvungen att
förtjäna sina egna pengar för att kunna studera. Han
inledde omfattande studier. På den tiden innebar det att studera
matematik, teologi, fysik och det ämne som han skulle ägna
sitt liv åt - filosofi.
Han
arbetade som informator i en adelsfamilj och drygade ut sin ainkomster
med
inkomster från biljardbordet. Förutom studierna tyckte han
om
att spela biljard. Hela sitt liv skulle Kant arbeta och studera i
staden
Königsberg, en livlig hamnstad vid Östersjön. Stadens
läge
gjorde att Kant ofta kom i kontakt med främlingar. Han tyckte om
att
lyssna på resenärernas berättelser och han var så
bra
på att återberätta dem att man trodde att han
själv
varit ute och rest. Men Kant begav sig aldrig längre bort än
en
och en halv mil hemifrån. Trots det var han en världsman.
Frans Jacobs: Kant hade
gäster
varenda kväll. Han inbjöd storheter inte bara från
Königsberg
utan från hela Europa. Han bjöd hem alla som det lönade
sig
att tala med. Han åt middag och talade med folk. Härigenom
var
han bland de första som visste vad som hände i Europa.
Kant
var en världsman men hans hälsa var svag. När han var
trettio år gammal fick han veta att han hade tre år kvar
att leva. Trots
sin vacklande hälsa hade han en stark självdiciplin. Han
lät
inte sitt dåliga hälsotillstånd inverka på
tankeförmågan
och genom ordning och diciplin tvingade han sig att föra ett
normalt
liv. Han levde efter klockan. Det sägs att han var så
punktlig
att husmödrarna i Königsberg kunde ställa klockan
rätt
på minuten när de såg Kant ta sin dagliga
motionspromenad.
Kant
dog inte i förtid. Han fortsatte att studera, skriva ocharbeta dag
efter dag och ett par decennier senare gav han ut sitt första
stora arbete. Vid det laget var han sextio år gammal men hans
karriär hade bara
börjat.
En
av de stora filosofiska frågorna som Kant ville lösa var den
om
etiken. Hur kan vi dra upp de rätta riktlinjerna för den
mänskliga moralen? Troende människor har sin
övertygelse,de lyder en makt som står över dem.
Ställs de inför ett moraliskt problem kan de åberopa
gudomliga lagar, lagar som är bindande föralla, överallt
och i alla tider. Följer vi bara Guds lag, gör vi
det rätta. Om vi inte gör det, gör vi fel, då
syndar vi.
[3. Reflektion och
värdering: Anser du att Biblen kan vara ett rättesnöre
för våra handlingar?]
Men
hur kan vi veta att Bibeln förmedlar Guds ord? Somliga säger
att
vi vet det för att det står i Bibeln. Men är inte det
ett
felaktigt resonemang? Ger det verkligen svaret på frågan?
Och
hur vet vi att Gud över huvud taget finns?
[4. Reflektion och
värdering: Anser du att det faktum att något står i
Bibeln ger det auktoritet eller sanning?]
Kant
var religiös men en blind tro på en högre maktvar
något som han bestämt avvisade.
Frans Jacobs:
Kant avvisar på förhandall auktoritär etik, den etik
som säger: "Gör så, för det är
påbjudet"
- av staten eller av Gud. Det är en heterenom etik, dvs
människor
ger den inte till sig själva utan får den av auktoriteter.
Människor
måste utforma sina egna regler. Men förmår de
göra det?
Om en människa kan det, kan då alla andra göra det?
För
Kant är förnuftet den högsta makten, det mänskliga
förnuftet
med alla sina begränsningar och sina möjligheter. Det är
begränsat
för hur vi än resonerar så kan sanningshalten i de
religiösa
föreställningarna inte bevisas av förnuftet.
[5. Reflektion och
värdering: Anser du att religiösa föreställningar
borde kunna bevisas av förnuftet?]
Men
förnuftet har också möjligheter: det låter oss
finna
etiska regler som är så obevekligt logiska och exakta att de
gäller
för hela mänskligheten.
Kant
föresatte sig att finna en moral grundad på förnuftet.
Kant:
"Det
är inte möjligt att tänka sig någonting i
världen,
ja även utanför världen, som utan inskränkning
kunde
betraktas som gott - utom en god vilja. Förstånd, kvickhet,
omdömesförmåga eller mod, beslutsamhet och
fasthet i föresatser, utan tvivel i
många avseende goda och önskvärda. Men de kan
också bli ytterst onda och skadliga om viljan som ska göra
bruk av dessa naturgåvor
inte är god."
[6. Reflektion och
värdering: Anser du att handlingar med bra effekter fast utan en
god vilja bakom, är
dåliga handlingar? Är vilja till det goda viktigast?]
För
Kant var detta ett centralt begrepp. En god vilja uppfyller den
moraliska pliktens krav. Plikten är något som bestäms
av förnuftet. När jag vill göra något måste
jag kontinuerligt fråga mig om jag vill att alla andra ska
görapå samma sätt. Om svaret
är ja, kan det bli en allmänlag. Om svaret är nej,
då
är det jag ville göra etisktfel. Det här är de
förhållningsorder
Kant ger efteratt ha introducerat en helrad termer i sin bok
Grundlegung
der Methaphysikder Sitten.
[7. Reflektion och
värdering: Anser du att människor har en plikt att vilja det
goda och göra det goda?]
En
maxim är en regel som en människa upprättar för
sitt
egetbruk. En allmän lag är en regel som gäller för
alla,
det kategoriska imperativet.
[8. Reflektion och
värdering: Har du en maxim för ditt liv ? Som du tycker alla
borde följa?]
Kant:
Handla
bara efter den maxim om vilken du kan vilja att den också ska
vara
en allmän lag.
James Rachels: Det
kategoriska imperativet tycks mycket abstrakt vid första
anblicken. Maximen för din handling är den regel som man
följer
när man gör något. Antag att jag funderar på att
ljuga.
Jag frågar nu mig själv: skulle jag vilja att andra ska
följa
samma regel som jag följer hela tiden. Vilken skulle jag
följa
då? Om jag ljuger för att det ger mig fördelar kan
regeln
vara: Tala sanning utom när det ger dig fördelar att ljuga.
Är
jag villig att alla andra ska göra detta hela tiden? Hur skulle
det
bli då? Det skulle uppstå en situation där du aldrig
kan
lita på någons ord. Som en förnuftig människa
skulle
jag aldrig kunna vilja att alla andra följde min regel. Jag kan
alltså inte följa den själv heller. Detta är det
huvudsakliga kravet i det kategoriska imperativet.
[9. Reflektion och
värdering: Anser du att det kategoriska imperativet verkar
förnuftigt? Finns det
någon maxim som alltid håller?]
Kant:
Anta
att någon behöver långa pengar. Och denna någon
vet att ingen kommer att låna honom pengar om han inte lovar att
betala tillbaka. Han vet också att han inte kommer att kunna
betala tillbaka.Vad ska han göra? Lova att betala tillbaka
lånet trots att han
inte kommer att kunna hålla det löftet?
[10. Reflektion och
värdering: Anser du att det kan finnas en situation där han
borde lova trots att
han inte kan hålla löftet?]
Maximen
skulle lyda: Om du behöver ett lån, lova att betala tillbaka
även om du vet att du inte kommer att kunna göra det. Kan
denna maxim bli en allmän lag? Är det någonting var och
en får göra? Nej, en sådan regel skulle avskaffa sig
själv. Ingen skulle någonsin
kunna lita på ett löfte och därför skulle
ingen
någonsin låna ut pengar till någon annan.
Kants
logik är övertygande, men den obeveklighet med vilken han
tillämpar den, är det inte. Kants kategoriska imperativ
tillåter inte några
undantag. Att ljuga för att få låna pengar är
inte
godtagbart även om det skulle tjäna ett gott syfte. Kants
kategoriska
imperativ anger rätt och slätt: det härär
rätt,
ingentingannat, någonsin.
[11. Reflektion och
värdering: Anser du att moral bör bygga på logik och
förnuft?]
Ta
till exempel en annan allmän lag som Kant formulerat: Hjälp
människor i nöd! Regeln anger inte att du ska hjälpa dem
för att du har
betalt för det eller för att du ska må bra själv.
Nej,
den säger: hjälp människor i nöd, punkt slut.
Oavsett
följderna. Kants kategoriska imperativ handlar om intentioner,
inte
om handlingens följder. Viljan bakom handlingen när det enda
som
räknas. Kant är obeveklig.
[12. Reflektion och
värdering: Anser du att det alltid är tanken bakom handlingen
som ska räknas?]
James Rachels: Kant ansåg att moralregler är absoluta
föreskrifter
som inte får överträdas. Han ansåg att
moralregler
är förnuftsregler. Alla förnuftiga människor kan
insevarför
en regel som denmot ljugande är okränkbar. Kants regel var
ett
kategoriskt imperativ.
Kant:
"Handla
endast efter den maxim om vilken du kan vilja att den ocksåska
vara
en allmän lag".
Med
sitt kategoriska imperativ la Kant grunden till den mänskliga
moralen. En enda grundregel, utan undantag, absolut bindande och
oberoendeav våra behov eller intressen. Alla moralregler kan
härledas från denna enda förnuftiga regel.
Men
vad har vi vunnit på det? Sådana regler finns inom alla
religioner och förefaller vara en av mänsklighetens gyllene
regler. Gör mot andra det du vill att de ska göra mot dig.
Eller:om du inte vill att det ska hända dig, så gör det
inte mot andra.
[13. Reflektion och
värdering: Anser du att Kants regel inte är något nytt?
Att det finns gyllene regler som alltid håller men många
inte följer?]
Det
är ju de regler vi blivit uppfostrade med. Vi lär oss att vi
inte
ska göra något mot någon annan som viinte kan
stå
ut med själva. Vi ska inte skräpa ner på gatorna
för vad skulle hända om alla gjorde det. Gud, Allah, Buddha
säger bara
samma saker.
Rüdiger
Safranski: Det nya med Kants kategoriska imperativ och
med Kants moralfilosofi är i sin kärna bara det att han
säger:
vi behöver inte någon utommänsklig auktoritet för
vår
moral utan endast vårt eget förnuft - om vi bara lyssnar
på
det. Vi lär oss av vårt eget förnuft vad vi bör
göra.
Det är den självbestämda, självgrundade moralen,
den
autonoma moralen.
[12. Reflektion och
värdering: Anser du att religionernas gyllener regler är
desamma som förnuftets självständiga moral? Eller
är deras regler utommänskliga?]
Men
för detta måste man ha ett vidare begrepp om människan.
Där uppstår ett av problemen. Kant blev ju berömd som
den filosof som
blickat in i vårt tänkandes och vår kunskaps inre
maskinrum.
Han analyserade hur vi får kunskaper t ex inom naturvetenskapen,
vilka
principer vi har i huvudet som möjliggör objektiva kunskaper
om
naturens objekt. Sedan säger han: "Låt oss gå djupare
in
i medvetandet!" Han säger: "Är det bara på detta
sätt vi kan lära känna världen? Uttömmer detta
vår kunskapsförmåga?"
Och han svarar: "Nej ! Vi kan inte bara lära känna det som
existerar
som fakta nu, utan vi har också i vårt medvetande kunskap
om
möjligheter, om vad som bör och skall vara."Detta är den
springande
punkten.
[14. Reflektion och
värdering: Anser du att vi har kunskap om hur det bör vara i
moralen för människor?
Eller är det endast känslor utan förnuft?]
Människor
är fria att bestämma sin egen framtid, de kan välja sina
handlingar.
Därför, säger Kant, är det ett moraliskt ansvar att
välja
de bästa handlingarna.
Manuel Velasquez: Kant
säger att för att ta reda på om något
är moraliskt eller inte så måste vi fråga oss:
Vill
jag att alla gör på detta sätt? Vagabonden måste
fråga
sig om han vill att alla ska göra som han gör. Svaret
på
den frågan är troligen Nej. Han vill nog inte att alla ska
göra
som han förvem skulle han då leva på? Det råder
en
motsägelse mellan vad han väljer för sig själv och
vad
han vill att andra ska göra. På grund avdenna
motsägelse,
säger Kant, är hans handling felaktig. Det kanske är
riktigt
att göra det något år eller så men vi kan inte
bara
välja bort samhället och sina skyldigheter eftersom du inte
kan
vilja att alla gör det. Därför är det alltså
fel
att göra det.
[15. Reflektion och
värdering: Anser du att det är vettigt att kolla om det man
gör kan bli en
allmän regel?]
James Rachels: En av de mest förbryllande sakerna med Kants etik
är
att han ger flera versioner av det kategoriska imperativet. Den
officiella
versionen är att man ska handla efter de maximer om vilka man
kanvilja
att de fungerar som universella lagar. Eller att handla endast
efterdessa
maximer. Men några sidor längre fram återkommerdet
kategoriska
imperativet och då har det en helt annan form:
"Handla
så att du brukar människonaturen i din egen person, liksom i
varje
annan person, alltid som ändamål, aldrig blott som medel."
Detta
är en helt annan version och en mycket tilltalande idé.
Människor ska behandlas som mål i sig själva och inte
bara som medel till något annat. Kant hävdar att
människans har en grundläggande värdighet, som aldrig
får kränkas. Hon får aldrig manipuleras
eller utnyttjas för någons syften. En allmänt
accepterad
regel som ständigt överträds. Utnyttjar andra för
egna
syften är ju något vi gör med största lätthet.
[16. Reflektion och
värdering: Anser du att människovärdet aldrig får
kränkas? Varför tror du vi så ofta kränker det?]
Manuel Velasquez: Kant tänker att människors värdighet
innebär
att det finns vissa saker vi inte får göra mot dem. Vi
får
speciellt inte behandla dem som de inte fritt och medvetet gått
med
på att behandlas. Den som brukar en annan människa
föratt
uppnå sina egna syften, även om det syftet är att
göra
den andra personen lycklig, sänker sig till djurens nivå.
Djur
har inga moraliska plikter. Djur kan inte hållas ansvariga
för
ett omoraliskt beteende. Eller kan de det?
[17. Reflektion och
värdering: Anser du att djur ska hållas ansvariga för
sitt beteende? Har djur
moraliskt val?]
Det
förefaller svårt att tro det nu men ända tills sent
artonhundratal
ställdes djur ibland inför rätta. Ett vilt djur eller
ett
husdjur, en duva eller en gris, om ett djur hade gjort något
oacceptabelt,
måste det infinna sig inför domaren och försvaras av en
riktigt
advokat. Oftast släpptes den anklagade efter en sträng
varning
men om det var ett allvarligt brott blev dödsstraff den
oundvikliga
följden.
Rüdiger Safranski: För Kant var det klart att ett
djur inte hade
någon moralisk förmåga. Varför inte?
Därför
att djuret inte har någon frihet. Djuret är
programmerat
med instinkter. Djuret har inte frihet till egna val, till att
säga
nej till vissa drifter som styr det, frihet att forma sina egna
drifter.
Denna frihet har inte djuret.
[18. Reflektion och
värdering: Anser du att ett djur har frihet att styra sina egna
drifter?]
Därför
sa Kant - som man kan uttrycka det filosofiskt - att ett moraliskt
subjekt finns endast hos människan. Och naturligtvishos Gud. Men
om det kan man
inte säga något mer.
[19. Reflektion och
värdering: Anser du att människan har ett helt annant
moraliskt subjekt än djuren?]
Alla
förnuftiga individer måste dra samma slutsatser eftersom
deras
intellekt fungerar på samma sätt. Enligt Kant kan
människor
tillåtas vara fria. Det behövs varken påtryckningar
eller
manipulationer. Kants teori förefaller vara en receptsamling
tillämpbar
på varje situation. Utrustade med en grundläggande regel i
två versioner kan människor förstå vad deras
moraliska pliktär i varje situation vid varje tidpunkt.
[20. Reflektion och
värdering: Anser du att alla människor är
förnuftiga? Fungerar samma moraliska
tänkande på alla kulturer?]
Men
är det så?
Är
hans teori verkligen vattentät?
Anta
att någon förföljs av en mördare. Du vet var den
personen gömmer sig. Mördaren kommer fram till dig och
frågar om du vet var den personen befinner sig.
Om
du talar sanning kommer mördaren att hitta sitt offer och
mörda
honom. Ska du tala sanning eller ljuga?
Kant
skulle vilja att du resonerade så här:
Du
ska endast följa den regel om vilken du kan vilja att den ska vara
en
allmän lag. Du ska inte vilja att det ska vara acceptabelt att
alla
ljuger.
Detta
är inte bara ett exempel - det kommer från Kant själv.
Kant:
Det
är frestande att tillåta undantag till regeln eftersom vi i
vissa
fall anser att följderna av ärlighet är onda och
följderna av att ljuga kanske är goda. Men vi kan aldrig veta
säkert vilka följderna kommer att bli. Vi kan inte veta att
resultatet blir gott. Resultatet av lögnen skulle mot vårt
antagande kunna bli ont. Det
är därför alltid bäst att undvika det onda du
känner till - lögnen - och lämna följderna
därhän. Även om följderna skulle bli onda skulle
det inte vara vårt fel eftersom vi har uppfyllt vår plikt.
[21. Reflektion och
värdering: Anser du att vi vet vad som är rätt redan
innan följderna visat
sig av vår handling? Och att vi ska hålla oss till det vi
vet
är rätt?]
För
Kant är följderna ovidkommande. Det är därför
hans
teorier inte är konsekvensetiska. I detta avseende
överensstämmer Kants filosofi med många
världsreligioner. Kant följer förnuftet.
De troende följer Gud oavsett konsekvenserna.
[22. Reflektion och
värdering: Är du konsekvensetisk eller håller du
på Kant och de stora religionerna ?]
Men
anta att mördaren som en följd av vår sanningsenlighet
har
hittat sitt offer och dödat det? Kant verkar anta att vi inte kan
lastas för det. Men kan vi undgå ansvar så lätt?
Frans Jacobs: "Enligt Kant är reglerna inte oförenliga.
Han är övertygad om att moraliska handlingar kan
systematiseras
så att det inte blir en konflikt. Det är
utgångspunkten
för teorin. Men teorin förnekar att det finns ett dilemma och
jag
(Jacobs) anser att Kant är alltför optimistisk.
Moralvärlden
är mer komplex än man kan tro på basis av ett
sådant
test."
Laurence Thomas: "Det
är inte våra argument utan vårt sätt
att leva som spelar den avgörande rollen . Det vi önskar i en
moralisk värld är inte bara en mängd argument, även
om vi också vill ha det, utan att man lever så att
världen blir bättre. Vi måste gå längre
än till argumenten. Det som gör mig själv till
icke-kantian är att folk så ofta verkar vara
alltför nöjda med sina argument. "Jo jag har argument
för det
ena eller det andra.." Men den fråga jag vill ställa
är: hur
får man folk att bete sig så där?
[23. Reflektion och
värdering: Anser du att dygdetikern Thomas har rätt? Eller
är det möjligt med en förnuftig värld som Kant
tänker sig?]
Anta
att du har rätt att människor ska göra si eller
så,
att de alltid ska tala sanning. Men det intressanta är: hur
får man folk att alltid tala sanning? Varje moralteori
måste ställa frågan: Vad krävs för att
få människor tillden moraliska nivå där man talar
sanning hela tiden. Min ståndpunkt
är: det krävs mer än argument för argument
förändrar inte livet. Människor förändras av
erfarenheter, ögonblick."
[24. Reflektion och
värdering: Anser du att Kant har fel när han tror att folk
med förnuftet kan
inse hur vi ska leva moraliskt?]
Ett
viktigt ögonblick i Kants liv var otvivelaktigt när han vid
trettio
års ålder fick höra att han endast hade tre år
kvar
att leva. Det förändrade hans liv. Det måste ha
stärkt
hans övertygelse om att aldrig acceptera en sanning utan att
ifrågasätta den, att i stället lita till bevis och
framför allt till förnuftet Trots, eller kanske på
grund av, doktorns förutsägelse, levde
Kant till den höga åldern av sjuttionio år. Han dog
1804
i Königsberg.
************************
Frågor
att fundera på:
*
Därför avvisar Kant på förhand all
auktoritäretik
*
Denna
roll har viljan enligt Kant
*
På
detta sätt skiljer sig Kants filosofi från religionens
moraluppfattning
*
Därför
är moral en kunskapsfråga enligtKant
*
Så lyder de två versionerna av det kategoriska imperativet
*
Kant om människans värdighet
*
Skillnaden på djur och människor i moralfrågor enligt
Kant
*
Därför måste alla individer dra samma slutsatseri
moralfrågor, enligt Kant
*
Därför ska vi enligt Kant inte tillåta undantag till
regeln om att tala sanning
*
Kant
om vi ska lastas för att vårt sanningssägande leder
till
onda följder
*
På detta sätt är Kant är alltför för
optimistisk?
Varför?