NYA TESTAMENTET är nyskapande litteratur. De har en blandning av berättande och drivande av en tes som är unik för grekiskt litteratur.
Se denna power-point !
Välj tre av liknelserna, klicka på NT-länkarna, studera liknelsen, jämför med de tolkningar du ser här på sidan, skriv dina egna tolkningar.
LIKNELSER I NYA TESTAMENTET
* Liknelsen om fåret och den gode herden Johannes
10
Det handlar om en inhängnad och en grind som är vägen
in till alla far. Jesus säger att de som inte gått in genom grinden,
utan hoppat över staketet. är tjuvar och rövare. Han säger att faren
inte lyssnat till tjuvarna och så säger han att han själv är grinden.
Jag tror att Jesus helt enkelt försöker säga att det är endast genom
honom som man kan nå vägen till frälsning. De som han kallar för tjuvar
och rövare tror jag representerar tidigare människor som förespråkat
andra religioner som den rätta vägen. Jesus säger att han skulle ge
sitt liv för fåren, som är en bild för människorna, och det visade
sig sedan att så skulle ske. Det står också att han skulle få sitt
liv tillbaka efteråt. Så Jesus visste verkligen vad som väntade honom.
Det tycker jag är ganska fantastiskt. Jesus visar här sin stora kärlek
för människorna och att han mycket gäma vill att de ska välja hans
väg. Kort sagt, man ska gå genom grinden (Jesus) för att fa ett evigt
liv.
* Liknelsen om
den rike och hans lador Luk
12:13
Jag tror att det betyder att man inte ska samla saker på hög. Istället ska man dela med sig. Mannen i liknelsen trodde att han skulle kunna vila ut, äta och dricka en lång tid framöver. Jesus vill nog säga att man hela tiden har arbete att göra. Han vill säga att man inte ska ha materiellt begär. Det gäller inte att ha ett stort bankkonto utan man ska vara rik på andra saker.
//Petter Arvidsson
* Liknelsen om den rike och hans lador
Luk
12:13
Man ska inte bara lägga allt på hög. Man ska
använda sina tillgångar annars blir de värdelösa. Man ska ta vara på
tiden man har genom att ha roligt.
* Liknelsen om farisén
och tullindrivaren Luk
18:9
Man ska inte tro att man är bättre än andra.
Det är ungefär som Jantelagen. Man ska var ödmjuk och erkänna sina
fel, trycka ner sig själv. En liten dos av ödmjukhet är bra men det
behövs även att man tror på sig själv och sin fönnåga, inte nedvärdera
sig själv. En blandning av farisén och tullindrivaren vore det bästa.
* Liknelsen om de
tio punden Luk
19:11
Det är lite knäppt att man ska förgöra sina
fiender eftersom att älska sin nästa är ett av budorden. "Vända andra
kinden till" och "Älska din fiende" är citat ur bibeln som dyker upp
som inte stämmer väl överens med denna liknelse. Även att ta från
de fattiga och ge till de rika är inte vad man förknippar med Jesus och
Gud. Om Gud är så god borde det vara tvärtom.
// Martin Norin
* Liknelsen om den
rike och hans lador Luk
12:13
Att vara besatt av ett habegär och samla på sig ett överflöd av saker
för att sedan kunna leva gott utan att ha mött gud är bara slöseri
på kraft och tid. Livet blir inte bra och du förlorar din biljett till
himlen. Jag är skeptisk. Om jag blir lycklig av pengar och i nte behöver
någon gud för att må bra. Lever j ag då ett sämre liv trots att jag
är lycklig och inte skadar någon annan. Ska jag ge upp mina materiella
tillgångar för att behaga gud, och för att få min biljett till himlen.
Är den bästa människan den som har det bra ställt och samtidigt är
rik inför gud? Eller är det bättre att enbart vara rik inför gud och
vara hans tjänare? Jag tycker att människans lycka borde vara guds lycka
annars får det vara för min del. Den som har mest prylar när han dör
kanske inte alltid vinner. Men en rik människa liksom en fattig kan vara
en vinnare. Och om jag anser mig vara en vinnare tycker. Jag inte att jag
ska behöva be om ursäkt för det inför gud. Vill han inte dela min lycka
kan jag hoppa över det där med himlen och hoppas på att det löser sig
ändå...
* Liknelsen om fikonträdet
som inte har frukt Luk
13:6
Denna liknelse säger till mig: - Ge inte upp!
Gör alltid ett nytt försök. Kanske bär ditt försök frukt nästa gång.
Det är nog många gånger sa att människan tar för lättvindigt på
saker som är värda att satsa på. Detta är den enda liknelse jag har
hittat som säger mig något direkt, som har ett budskap som berör mig.
Jag känner mig träffad. Hur många gånger lägger man inte saker åt
sidan av ren lathet eller ren uppgivenhet? Kanske är det dags att börja
gödsla och ge saker en chans till. För bär det frukt nästa gång är
lyckan över att ha klarat av det garanterat vätr besväret.
* Liknelsen om senapskornet
och om surdegen Luk
13:18
Vad är egentligen guds rike? Det sådda senapskornet
som växer och blir till detta stora träd i någons trädgård symboliserar
upplevelsen av att ta till sig gud och vara mottaglig för guds rike. Att
himlens alla fåglar bygger bo i trädets grenar visar hur stort och brett
det är. Det gäller tydligen bara att sätta fröet och låta trädet
slå rot och innan kan komma nära gud och få sin biljett till hlmlen.
Att börja tro är väl det enda sättet att sätta ett frö och för att
hålla trädet vid liv gäller det att vattna med böner och närhet till
gud. Kvinnan som arbetar in tre mått mjöl i surdegen får mig att tänka
att det inte finns plats för alla i Guds rike. Utan endast för de tre
måtten. Och de är väl de som planterat sitt träd. Eller också är
det så att Guds rike genomsyrar allt . Där finns allt.
// Mia Hellström
* Liknelsen om fikonträdet
som inte bar frukt Lukas
13:6-9
Fikonträdet är kristendomen (kan egentligen
vara vilken religion som helst). Det framkommer ju inte riktigt om det
är så att han inte har en riktigt skötsel av det så är det ju inte
så konstigt om det inte bär någon frukt och på samma sätt är det
ju med t ex kristendomen. För att folk ska kunna komma på att den är
den rätta vägen så krävs det ju att man sköter om den, annars är
det klart att den dör ut! Precis som han säger att han vill försöka
sköta om trädet för att fa det att bära frukt så krävs det att man
kanske går ut och talar om t ex kristendomen eller lär ut den i skolorna
eller hemma i hemmen. Som kristen kan man alltså tolka det så att man
ska ut och missionera. Om däremot ingenting hjälper är det nog inte
så mycket att göra åt. då kan man lika gärna ge upp "Om inte, kan
du lika gärna hugga bort det"). Men detta gäller inte bara kristendomen
eller andra religioner. Det gäller allting i våra liv. Kärlek och vänskap
kräver "vattning och solljus", för att upprätthålla kunskap krävs
det att man t ex läser lite då och då - ja, till och med för att kunna
vara riktigt arg på någon krävs det väl oftast att det händer något.
I och för sig, lite då och då, ska man kunna vara riktigt arg
på personen i fråga, men inte för evigt. I alla fall anser jag
det. Om jag skulle använda detta i min vardag skulle det i så fall vara
genom att inte ta allting för givet! För att kunna behålla äktenskap,
vänner, kärlek, familj så krävs det något av en själv också. Kan
t ex inte vänta mig att fä behålla alla mina kompisar genom att bara
låta dem ringa, man måste faktiskt anstränga sig lite själv också!
Hjälper det däremot ingenting till, då kan man lika gärna avsluta det
hela (det är i alla fall vad jag tycker)!
* Liknelsen om festen
Luk
14:15-24
Gud (Jesus) bjuder några särskilt få utvalda
(varför bara några utvalda, var det de som han trodde skulle behöva
frälsningen mest, eller???). Dessa utvalda tackar dock nej till frälsningen/festen.
Gud blir arg och ber sin tjänare (antar att det var änglar) att bjuda
in alla andra (krymplingar, blinda, fattiga, utstötta, invandrare osv).
Varför fick dessa inte komma från början? Var det alltså bara friska
och rika som fick komma från början?).
Men sedan får ingen av dem som från början tackat nej komma. Varför?
Sägs det inte att man kan ta flera chanser hos Gud? Att han förlåter alla? Eller är det en sentimental sentida tolkning? Om nu de som inte kom från början var t ex judar, är de ett bättre folk? Eftersom det står att han sedan bjöd in krymplingar? Fast det kanske bara helt enkelt betyder att de behövde frälsningen bättre - judarna alltså).
Eller kommer förklaringen i "Liknelsen om det förlorade
fåret"? Han gläds mer åt en omvänd eller nittionio som inte behöver
omvändas. Om jag skulle använda detta i mitt dagliga liv... Jag vet inte
riktigt. men kanske att det inte alltid är de som borde uppskatta något
mest som gör det, de som till sist ställer upp inte är de som man kanske
väntat sig skulle göra det.
* Liknelsen om
det förlorade fåret Lukas
15:1-7
Måste bara skriva lite om den här. Menar han
alltså att han mycket hellre gläds åt en som blivit omvänd än åt
"... nittionio rättfärdiga som inte behöver omvända sig."
Tidigare har han sagt att man inte ska ha habegär, men
vad är detta då? Är det inte lite granna att alla ska "tillhöra" honom?
Tycker att detta låter lite fel. Nästan som "Liknelsen om den förlorade
sonen". Varför inte glädjas åt det man har - också! Om jag hade flera
stycken katter och en sprang bort, visst skulle jag leta efter den och
bli jätteglad när jag fann den, men jag skulle väl samtidigt vara glad
åt att inte alla sprungit bort och inte i skulle jag lämna dem vind för
våg medan jag letade efter den borttappade. I stället skulle jag naturligtvis
se till att de inte kunde springa bort också! Samtidigt så kan jag ju
förstå att om han vet att de går förlorade om de ej sluter sig till
honom så är det väl ganska självklart att han vill hjälpa dem.
Det är ju precis som att jag, om jag ser någon som behöver hjälp hjälper
henne eller honom! Och bara för att han lämnar en hel flock för att
leta efter en bortsprungen så behöver inte det betyda att han lämnar
flocken vind för våg...
* Liknelsen om lampan,
Lukas
8:16-18
Efter lite funderande samt diskuterande med andra
kloka kom jag fram till detta: då han skriver att ingen tänder en lampa
och döljer... utan man sätter den på en hållare... " så menar lian
att man inte ska dölja saker. Vissa saker är menade för att visas upp.
T ex om man är kristen så ska man inte dölja det, utan man ska visa
det. Däremot behöver han inte gå runt och tala om det för allt och
alla, han ska bara inte dölja det. Sedan gör man oftast inte något
i onödan, som t ex tänder en lampa bara för att sen dölja den. Dessutom
kan huset stå för kärleken. Om man har den i sig så syns det, det märks.
Alla som kommer i kontakt med en kommer snart att märka det och kanske
att man inte kan dölja vissa känslor (är man riktigt glad så går det
oftast inte att dölja, precis som lampans ljus letar sig ut så att i
alla fall någon upptäcker det). Finns det ingen kärlek så lär det
ju märkas.
Vidare står det att "Det finns ingenting dolt som inte skall bli synligt... ". Alltså, det är ingen idé att försöka dölja något heller. Det som göms i snö kommer upp i tö och det är faktiskt sant! Man ska inte ljuga. Inte försöka vara någon man inte är. "Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få men den som inte har, från honom skall tas också det han tror att han har". För det första ska man lyssna på vad andra har att säga. Men man skall även lyssna noga på hur andra säger saker, om de menar det de säger och om det är sant. Om han sedan ger kärlek (eller är vänlig, omtänksam eller elak också för den delen) så får man det tillbaka (det man vill att andra ska göra mot en själv skall man även göra mot dem) och om man inte ger något så får man heller ingenting tillbaka.
* Liknelsen om den
rike och hans lador
Luk 12:13
"Mästare, säg åt min bror att dela arvet med mig. Han
svarade: Vem har satt till mig att döma... Precis som det står. mycket
har Han gett oss, men Han har gett det till oss för att sen låta oss
göra vad vi vill med det. Så är det många kristna säger alla fall
har 'ag för im'g att Haure sa det en gång till vi vi mig, det var därför
det var krig bl a). Och som det sedan står i texten så ska man akta sig
för habegär. Bara för att man är rik och har mycket pengar och många
ägodelar så betyder det inte att man har ett rikt liv och betyder mer
än andra inför Gud. Mannen i liknelsen planerar ju att samla på sig
en rikedom för att sedan kunna vila ut och leva ett ganska slött liv.
Men då säger Gud till honom att han skall dö och han har bara en massa
samlade rikedomar som han inte vet var han skall göra av och ändå inte
är rik inför Gud. Så det man kan få fram är väl att det inte spelar
någon roll om man är rik och har ett mycket rikt materiellt, man kan
ändå ha en tom själ, ett tomt liv och vara ganska mycket litet värd
inför Gud. Men jag tycker inte att han har gjort fel! För att ha kunnat
samla på sig dessa rikedomar måste han ju ha jobbat, så han har ju förmodligen
inte fått det gratis. Jag tycker att det låter som om han nästan är
mindre värd inför Gud då han är rik än om han hade varit fattig och
jag tror faktiskt att han kan ha tjänat Gud lika bra, mycket som en fattig
och kanske i vissa fall bättre (det står någonstans i bibeln att "det
är lika svårt för en rik att ta sig in i himmelriket som för en kamel
genom ett nålsöga). Tror inte att ens materiella välstånd (eller icke-välstånd)
har någon betydelse. Det står ju även att Gud älskar alla, men varför
då dessa ord? Det är ju kanske så att någon blir fattig på den rikes
bekostnad, men det måste det väl inte bli? Om han blir rik kan han ju
anställa folk, vilket betyder arbete och i viss mån pengar för en annan
! Sen står det "... och allt du har lagt på hög, vem skall få det?".
Jag tror säkert inte att det är några som helst problem att se till
att någon/några som väl behöver dem får dem...
//Tobias Hellström
* Liknelsen om sådden
Matt
13:3-9
Personligen kan jag nog inte hitta någon tolkning
som passar in på mig men symboliken i denna liknelse är ju rätt uppenbar.
Mannen som sår är Jesus och jorden som är bördig hans lärjungar. Jesus
ville nog berätta för lärjungarna vilken uppgift de senare skulle ha
och hur privilegierade de var eftersom de skulle fa reda på himmelrikets
hemligheter. Lärjungama skulle sedan sprida hans budskap till andra människor
som i sin titr skulle sprida det vidare. De steniga ställen som han träffade
måste vara de personer som inte trodde alls på honom. De frön som hamnade
bland tistlama var personer som trodde på Jesus från början men senare
på grund av påtryckningar av antingell någon inom familjen eller någon
utomstående lyckades få dem på andra tankar. De människor som trodde
att det trodde på Gud och Jesus men egentligen stod fölnågon annan religion
symboliserades av de frön som sveddes utav solen. Men vänta lite! Solens
gud är ju Ra så de skulle även kunna vara egyptier som tyckte att Jesus
på något sätt hade något som dom gillade i sitt budskap men inte tordes
följ a Jesus. Men 'ag är inte säker om det stämmer för j ag vet inte
riktigt hur den egyptiska eran med faraoner och sånt om det var under
tiden då Jesus levde.
// Lisa Ödman
* Liknelsen om
den rike och hans lador
Luk 12:13
I den här liknelsen berättar Jesus om en man som hade
fått bra skördar och inte hade tillräckligt med plats. Mannen funderar
på att riva sina små lador och bygga en ny och större lada så att han
skall få plats men Gud sa till han att hans liv skulle ta slut den natten
och att han inte hade någon att ge sina rikedomar till. Gud sa att så
går det för den som sammlar skatter åt sig själv men inte är rik inför
Gud. Man kan tolka den på så sätt att egna rikedomar inte är så viktiga
medans man i stället ska vara nk inför Gud. Man ska heller inte ha begär.
En människas liv är inte rikt bara för man har mycket pengar.
* Liknelsen om festen Luk 14:15-24
I den här liknelsen berättar Jesus om en fest som en
rik man som skulle ordna en fest men folk hittade på olika ursäkter för
att inte komma på festen. Då blir mannen sur och säger åt sina tjänare
att bjuda in alla fattiga och lösdrivna personer man finner på gatan
så att huset ska bli fullt. Mannen säger att ingen som först blev inbjuden
skall få vara med på min fest. Man kan tolka den så att ingenting är
först som man tror. Det är inte rikedom som bestäl@nmer om man får
sitta vid Guds bord
* Liknelsen om det
förlorade fåret
Lukas
15:1-7
Här berättar Jesus att om någon skulle tappa bort ett
av sina hundra får lämnar han då inte de nittionio andra och letar efter
det försvunna och när detta är funnet så tar han det med sig hem och
ordnar en fest för det förlorade fåret som har återfunnits. Man kan
tolka texten så att om man lyckas med en liten sak så kan det ge större
glädje än många fler saker som man kanske har misslyckats med.
// Daniel Mattsson
* Liknelsen om farisén
och tullindrivaren Luk.
18: 9-14
En farisé och en tullindrivare gick till templet
för att be. Farisén tackade gud för att han inte var syndare, som till
exempel tullindrivaren bredvid honom. Samtidigt bad tullindrivaren om nåd,
ty han visste att han inte var rättfärdig. Enligt Jesus var det tullindrivaren
som gick med rättfärdighet därifrån, istället för farlsén. Den här
liknelsen säger oss att jag ej' ska förhöja mig över andra. Man är
en "bättre" människa om man inte tror/vet det. Jag tycker inte man ska
se ner på andra omkring sig, men man måste få vara medveten om när
man gjort någonting bra. Enligt den här tolkning, blir det lite "j ante-mentalitet"
över det hela. Vidare så blir den som minst tror det upphöjd, allt medan
den som tror det, inte blir det.
Man kan också säga, att livets "små" uppoffringar som många gör för
gud, inte räcker. I det här fallet så ger farisén en 1/10 av vad han
köper, och han fastar även. Men gud kräver inga "bra" gärningar som
lättare ditt samvete, han önskar att du är medmänsklig mot dina medmänniskor.
Något som farisén inte var, då han uppenbarligen såg ner på tullindrivaren.
Fast det är ändå fel att anklaga farlsén. Jag menar, jag vet inte vilka
skäl farlsén hade att se ner på tullindrivaren, men har man fått den
uppfostran och inte vet bättre. Många av före detta rasister har ändrat
åsikt genom att till exempel lära känna invandrare och deras kultur.
Det är faktiskt så att ökad kunskap om något leder till ökad förståelse.
Om farlsén inte hade tillräcklig kunskap om tullindn'varen, så tycker
jag att det han känner inte är naturligt, men ändå mer förståeligt.
Om jag kommer att leva efter liknelsen? Förl-loppningsvis görjag det
lite grann redan, men man kanju alltid bli bättre. Visst harjag fördomar,
annars skulle . ag ljuga. Men 'ag är iallafall medveten om dem, och det
är kanske första steget. vad vet jag. Alla har vi olika definitioner
på medmänsklighet och fördomar, jag får väl bara hoppas att mina ligger
ganska hyfsat till.
* Liknelsen om bröllopsfesten
Matt
22 1-14
Jesus berättade en liknelse där en kung skulle
hålla bröllop för sin son. När han kallade till bröllopet var det
inga som ville komma. Han lockade då med all möjlig mat, men det var
fortfarande inga som ville komma. Det mördade istället tjänarna som
kom med budet. Nu blev kungen förbannad och skickade ut sina soldater
som skulle bjuda in alla de såg. Väl på festen såg kungen en man som
inte var bröllopsklädd, han blev då upprörd (igen) och band mannen
och kastade ut honom. Vidare sade liknelsen "många är bjudna, men fa
är utvalda". Jag tror att de bjudna gästerna som inte ville komma ska
symbolisera alla de människor som blir erbjuden att tro på gud men avböjer.
Varför de människorna skulle mörda "tjänarna" när de kommer med budet,
är på samma sätt som Jesus blev korsfäst. Han kom med budet men ingen
välkomnade honom med öppna armar. Vad som då får mig att undra, varför
mördadekungen mördarna istället för att förlåta?
Och varför är många bjudna, men få utvalda?
Han kanske menade att många är inbjudna att tro på honom, men alla kan
inte bli profeter eller präster. För att bli det, så måste man känna
något "speciellt", vad vet jag. Men hur som helst, så kastade kungen
ut den oklädde mannen för att han försökte bli något, som det inte
var meningen att han skulle bli. Enligt min egen åsikt, så måste man
få bli vad man vill. Men det är kanske det som är menat för mig.
Vidare i liknelsen står det att de som inte ville komma på festen, är
inte värdiga. Det är kanske så Jesus ser på de icke troende, de som
inte vill ta emot honom. Kommer jag att leva efter liknelsen? Nej, skulle
jag nog säga. Jag har visserligen en ganska grym tolkning, men jag tycker
att det verkar strängt att utestänga de icke troende. Men om jag skulle
höra en prästs tolkning så skulle jag mycket väl kunnat tänka mig
att det lät rimligt. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska
tycka, så det mycket av olika religioner, låter vettigt. Men i dagsläget
är inte den här liknelsen något för mig att citera. Skulle jag vara
troende och vilja använda mig av den här liknelsen, så ser den ut att
verka bara i ett syfte, att avskräcka.
// Jennie Ström
* Liknelsen om
de tio brudtärnorna Matt
25:1-13
Jesus talar på flera ställen i bibeln om den
yttersta dagen när de onda ska skiljas från de rättfärdiga. Brudtärnorna
symboliserar människorna som står inför domen, mötet med Gud. De fem
tärnorna som har med sig både fackla och lampa är de som inte bara har
hört Guds bud utan även tagit dem till sig och levt efter dem.
De som endast har med sig en fackla har inte levt ett rättfärdigt liv,
de har missat meningen med Gud eller struntat i att leva efter den. När
man står framför porten till himmelen är det för sent att ångra sig,
endast de rättfärdiga får komma in.
När Jesus säger att de kloka inte kan dela sin olja med de oförståndiga
betyder det att var och en måste skapa sig en egen tro, det går inte
att leva på någon annans.
* Liknelsen om
arrendatorerna i vingården Mark
12:1-12
En man planterar en vingård. Han lämnar sin
vingård och upplåter den till några arrendatorer. Efter en tid skickar
han olika tjänare för att hämta en del av vingårdens skörd. De blir
dödade och hans arvtagare går även de samma öde till mötes. Vingårdens
ägare blir då arg, tar död på arrendatorerna och ger gården till andra.
Mannen som planterar vingården kan symbolisera Gud som skapar jorden.
"Närtiden var inne" skickade han tjänare att hämta en del av skörden.
Det kan antingen ha något att göra med yttersta domen, hämta de som
ska dö (en del av vingårdens skörd), men jag tror att det betyder att
han sänder ut profeter för att förkunna Guds budskap. Sändebuden blir
dödade av arrendatorerna, dvs profeterna blir inte hörda av folket.
Sedan skickar han sin son (Jesus?), även han blir dödad. Mannen straffar
då mördarna, de orättfårdiga med att ta ifrån dem vingården och ta
död på dem. Han ger gården till andra. Med detta tror jag att Jesus
menar att de orättfärdiga som inte tar del av Guds budskap inte får
komma till himlen, medan de andra släpps in.
På slutet står även: "Stenen som husbyggarna ratade har blivit en hörnsten".
Guds rike ska tas från dem som det inte kan bära frukt hos och ges till
andra.
//Fredrik Gustafsson
* Liknelsen om
de förvaltade pengarna Matt
25:14
Symboliskt: Symboliskt sett handlar det nog inte om pengar utan om liv. Den säger till oss att ta tillvara på det vi får här i livet och göra det bästa av det. Man ska inte vara rädd för att leva och ta chanser utan försöka få ut så mycket som möjligt av det. Tjänarnas herre som säger "Jag skördar där jag inte har sått och samlar in där jag inte har strött ut" kanske symboliserar Guds storhet, han behöver inte så för att kunna skörda utan har rätt till alla framgångar här på jorden. En lite mindre djup tolkning av liknelsen säger ju faktiskt också att det inte är fel att ha rikedomar om man har de förutsättningarna. Existentiellt: Jag ska alltså gå ut och ta för mig av livet och "förvalta mitt pund väl".
* Liknelsen om änkan
och domaren Luk
18:1-8
Symboliskt: Domaren symboliserar Gud och änkan
oss människor. Gud står inte under någon och är den enda som kan ge
oss nåd. "Tjatet" från änkan kan liknas vid våra böner om nåd och
rättvisa och att vi ska få ut det som är oss befogat här i livet. Gud
ger till sist med sig och låter oss komma till himmelriket. "Men Människosonen,
skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?" är en sista
lite uppgiven fråga till att vi människor kanske inte är soa troende
som vi enligt kristendomen bör vara.
Existentiellt: Liknelsen säger oss att vi inte ska ge upp utan ideligen be till Gud om hans nåd så kan det löna sig. En ganska katolsk syn på det hela med tanke på att de har kloster där munkar och nunnor dedikerar hela sina liv åt att tjäna Gud genom att be. Vi protestanter skulle kanske säga att det är tillräckligt med att känna vår tilltro till Gud, inom oss Själva.
* Liknelsen om farisén
och tullindrivaren Luk
18:9-14
Symboliskt: Liknelsen symboliserar två sorters
människor, de som bara tror gott om sig själva och inte inser att de
kanske inte är så perfekta som de tror, och de som kanske handlar fel
men inser det och ångrar sig.
Existentiellt: Det räcker inte med att göra de rätta sakerna två gånger i veckan för att få Guds nåd om man i hjärtat ändå inte är god utan bara gör det i tro att det ska ta en '1himmelriket. Man måste vara ödmjuk och ärlig inför Gud och inför sig själv, för enbart bra fysiska handlingar räcker inte. Lite av Jantelagen över det hela tycker jag , "du ska inte tro att du är bättre än någon annan". Det är också protestantiskt på så vis att det inte är det materiella som räknas.
//Kristina Svensson
* Liknelsen om sådden Matt 13:3-9
Den liknelse som jag har funderat mest på är liknelsen
om sådden. Där stod det att de olika kornen hamnade i olika jordmån.
Något som orsakade att herrens budskap kunde föras vidare av de kom som
hamnade i bördig jord. Jag tror att det handlade om att Jesus förkunnade
sitt budskap och att han visste att det inte bara skulle höras bland de
som redan var anhängare utan också bland dem som ännu inte var eller
kanske inte heller hade tänkt att bli följeslagare enligt hans tro. De
kom som hamnade i bördig jord, det är de som redan var anhängare av
honom. De skulle föra hans budskap vidare genom att de skulle berätta
det för så många andra. De kom som hamnade på vägen och skulle ätas
upp av fåglama det är det som trodde på herrens ord, och som blev förföljda
för sin tros skull. De blev på ett sätt uppätna av de krafter som inte
ville godta budskapet eller de som skulle förlora på det. De kom som
hamnade på berghällen skulle kanske inte gro alls, men de skulle ändå
ha haft valet att följa honom. Sen kunde det ju hända att komen blev
förda av vinden till en bördigare jordmån, där de skulle kunna växa
och frodas.
* Liknelsen om pärlan Matt 13:45
Den andra liknelsen som jag har valt att skriva om himmelriket.
"Himmelriket är som när en köpman söker efter fina pärlor. Om han
hittar en dyrbar pärla så säljer han allt han äger och köper den."
Det jag tror Jesus menar med detta är att en man som hela sitt liv rest
runt i världen för att finna en mening med livet, kommer att finna allt
han önskar i kristendomen. Han har antagligen sett mycket när han rest
runt i världen. Han har bytt lite här, fått lite idéer här, men när
han hittar till den rätta tron så kommer han att veta det lika säkert
som en köpman kan bestämma om en pärla är äkta eller falsk. Det som
jag tycker är lite obehagligt med denna liknelse är att han verkar ruskigt
säker på att "köpmannen" kommer att kunna se om pärlan är äkta. De
som gud inte vill ska komma in till himlen, kommer de att ta fel och tro
att pärlan är falsk?
* Liknelsen om Ogräset Matt 13:24
Jag tror att Jesus säger att man ska inte leka domare.
Det är det bara gud som kan. Man ska inte tro att man hjälper gud genom
att som man själv tror, rensa bland de "otrogna", Det finns för stor
risk att man kommer att ta fel och rensar bort sånt som ska vara kvar.
De som ska försvinna kommer ändå att göra det på den yttersta dagen.
Sen hur gud avgör vilka som ska bort är väl hans sak? Hur ska man kunna
veta om man kommer att vara kvar? All denna osäkerhet kan inte vara bra
för moralen. Det måste sätta de troende på svåra prov.
//Kimmo Brundin
* Liknelsen om
den rike mannen och Lasaros Luk
16: 19-31
" Det var en rik man som klädde sig i purpur
och fint linne och levde i fest och glans var dag. men en tiggare som hette
Lasaros låg vid hans port full av sår och önskade att han fick äta
sig mätt på resterna från den rike mannens bord. Hundama kom till och
med och stickade på hans sår. Så dog tiggaren och fördes av änglama
till platsen vid Abrahams sida. den rike dog också han och begravdes.
I dödsriket. där han pinades, lyfte han blicken och fick långt borta
se Abraham, och Lasaros vid hans sida. Då ropade han: Fader Abraham, förbanna
dig över mig och skicka Lasaros att doppa fingerspetsen i vatten och fukta
Min tunga, jag plågas här i lågoma. Men Abraham svarade: Kom ihåg,
mitt bam, att du fick ut ditt goda medan du levde liksom Lasaros sitt onda.
Nu har han funnit tröst här, medan du plågas. dessutom gapar det en
klyfta mellan oss och er, för att de som vill ta sig övei- från oss
till er eller från er till oss inte skall kunna göra det. Mannen sade:
Då ber jag dig, fader, att du skickar honom till min fars hus. jag har
fem bröder, och han måste valna dem, så att inte de också konuner hit
till detta plågomas ställe. Abraham sade: de har Mose och profeterna.
de kan lyssna till dem. Mannen svarade: Nej, fader Abraham, men om någon
kommer till dem från de döda omvänder de sig. Men Abraham sade: Lyssnar
de inte till Mose och profeterna, då låter de inte övertyga sig ens
om någon står upp från de döda."
Tolkningsmöjligheter
1. Den tolkning som slog mig direkt när Jag läste denna liknelse är
att Lasaros representerar alla rena, sanna anhängare till Kristendomen
medan den rike mannen är "de ännu ej omvända". Lasaros som kommit till
insikt under sitt jordeliv blir med värme och kärlek insläppt i paradiset,
medan den rike mannen som levt med andra tankar och värderingar ej blir
det. Enligt liknelsen är det ett gap mellan paradiset och helvetet, vilket
ger att man varken kan komma till eller från det ena eller det andra.
Du är fast där du är helt enkelt. Och, ser man till Abrahams slutord,
kan man fa en lätt aning av Du lyssnade inte till oss när du var i livet
så skyll dig själv, haha"- känsla.
Är man alltså inte kristen när man dör är loppet kört. Tro inte att
du får någon andra chans här inte!
Jag tycker att detta rimmar mycket illa med var Jesus sagt vid tidigare
tillfällen, jag tänker främst på att alla skall vara lika 'nför Gud.
Det spelar alltså ingen roll om man är pedofil och kristen för att bli
insläppt till den gyllene världen. Det räcker alltså ej att bara vara
en vanlig, trevlig tjej som jag, dock ej troende, inte på Gud i alla fall,
åtminstone inte den guden vi i välfärdsväst manat fram, för att bli
insläppt i detta Guds paradis?
2. Den andra tolkningsmöjligheten skulle kunna vara att Jesus Själv motsvarar
Lasaros och judama, samt andra som tvivlade på att Jesus var
Guds son, motsvarar den rike mannen. Om man skall ta fasta på denna modell
tycker jag det i liknelsen verkar som om Jesus är hämndlysten.
Tänk dig, Jesus får motgångar när han predikar och många tycker att
det är bra. Genom denna liknelse väver han in det han egentligen vill
säga i vackra ordval. " Lyssnar ej ni på mig nu så får ni skylla er
själva, men kom ej sen och be om nåd för vad var det jag sa? Jag vet
att jag har rätt så när ni väl kommer till himmeln eller var ni nu
kommer så skyll inte på mig! Vad var detjag sa?!"
Jag kan tydligt se honom där framför mig där han står som en kaxig
liten skolpojke och säger: Gör ej ni som jag kommer jag och min pappa
inte att vara era bästisar. Så det så!
I och för sig passar sig inte denna tolkning i Bibeln, men jag tycker
ändå att den är möjlig.
3. En tredje möjlig tolkning skulle kunna vara den symboliska. Den rike
mannen symboliserar de onda gämingamas man och skall därigenom agera
som skräckexempel för hur det kan gå om du, människa, ej' lever ditt
jordeliv på det sätt Gud vill att du skall göra. Lasaros däremot skall
här ses som den goda människan och vara den rike mannens självklara
motsats. Detta skall då leda till att vi människor i och med denna skarpa
kontrast skall finna den rätta vägen, sedd ur Guds ögon.
Dina handlingar ses av Gud och de kommer att ge frukt i himmelriket. Det
har ingen betydelse om du är fattig eller rik, tjänare eller slav ty
Gud älskar oss alla. Men, tror du ej på Gud har du icke mycket att vänta,
så, vänd nu ditt hjärta mot Gud och hör vad han har att säga. Du kommer
att finna den rätta vägen.
Denna tolkning tror jag att många kristna förlitar sig till men den känns
lite banal tycker jag. Det känns som om den bara behövs för att de troende
skall övertyga sig själva om att de har rätt. Visst, det är mycket
bra att få sig en liten tankeställare, kanske har man totalt virrat bort
sig i dagens snurriga datavardag och behöver komma in på bättre tankebanor,
men ibland kan det bli lite väl smörigt. Det är nog lite hemskt, men
jag ett barn av min tid, ser Runar framför mig när det blir så här
dravligt och det hela kan bli lite skrattretande.
Summering: Denna liknelse är, kanske fastän vi inte tänker på det,
ofta invävd i vår vardag. Dagligen på TV, i radio och i filmer uppträder
denna strid mellan det onda och det goda. Liknelsen om Lasaros och den
rike mannen är bra att läsa, uppkrypen för sig själv i ett hörn någon
gång ibland. För, när varje enskild individ tar detta till sig och låter
det bygga bo så tror jag att den individen kommer att känna att den påverkats
av liknelsen och kanske kan ta den till hj älp någon gång under sitt
liv.
* Liknelsen om
den obarmhärtiga medtjänaren Matt
18:21-35
"Då kom Petrus fram till honom och sade: Herre,
hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå
få förlåtelse av mig? Så många gånger som sju? Jesus svarade: Jag
säger dig: inte sju gånger utan sju gånger sjuttiosju gånger. Därför
är det med himmelriket som när en kung ville ha redovisning av sina tjänare.
När han började granskningen förde man i en som var skyldig honom tio
tusen talenter. Eftersom han inte kunde betala, befallde hans herre att
han skulle säljas tillsammans med sin hustru och sina barn och allt han
ägde, så att skulden kunde betalas. Tjänaren kastade sig ner och bönföll
honom: ge mig tid, så skall jag betala alltsammans. Då kände hans herre
medlidande med honom och lät honom gå och efterskänkte hans skuld. Men
när tjänaren gick därifrån, mötte han en annan tjänare som var skyldig
honom hundra denarer. Han grep honom om strupen och sade: Betala tillbaka
vad du är skyldig! Den andre kastade sig ner och bad honom: Ge mig tid,
så skall jag betala. men han ville inte gå därifrån och lät sätta
honom i fängelse tills skulden var betald. När de andra tjänarna såg
vad som hände tog de mycket illa vid sig och talade om alltsammans för
sin herre. Då kallade denne till sig tjänaren och sade: Din usling, jag
efterskänkte hela din skuld när du bad om det. Borde inte du ha varit
lika barmhärtig mot din kamrat som jag mot dig? Och i sin vrede lät hans
herre bödelsdrängama ta hand om honom tills hela skulden var betald.
Så skall min himmelske fader göra med var och en av er som inte av uppriktigt
hjärta förlåter sin broder."
Tolkningsmöjligheter
1. Herren motsvarar Gud, tjänarna är vi, människorna på jorden och
det tjänarna är skyldiga motsvarar våra synder. Via samvetet kallas
vi till en högre makt, en gud eller ett överlag, i detta fall Gud. Väl
hos honom bekänner vi och om vi verkligen ångrar oss blir vi förlåtna.
Men, kan vi inte i vår tur förlåta våra medmänniskor med ärligt hjärta
såsom vi blir förlåtna är förlåtelsen från vår herre likgiltig
och till ingen mening. Kontentan är att vi måste finna en harmoni i att
ge och ta, släppa på egot och sluta klösa ögonen ur varandra bara för
att försvara vårt eget skinn.
2. Jag tror inte att jag kan finna så många andra tolkningsmöj ligheter
an den första. Liknelsen är rak och enkel och mycket användbar i vårt
dagliga liv.
Denna liknelse tycker jag är en av de mest behövande i den grå vardagen
och tyvärr fortfarande efter två tusen år aktuell. Det svåra i den
är att den kan utnyttjas från fel håll och för fel handlingar. Låt
oss ta en pedofil igen. hai,l är besatt av sina tankar och handlar därefter.
Efter varje övergrepp är han förkrossad och ångrar sig av hela sitt
hjärta. lägg därtill att denne/a person är starkt troende och kunnig
om denna liknelse. Naturligtvis kommer denne/a att, precis som alla vi
andra gör när vi läser horoskop, få innehållet att stämma med mig
och mitt dagliga liv. pedofilen kan gång på gång få förlåtelse av
Gud i sitt hjärta och genom detta fortsätta sitt beteende i god tro
om förlåtelse. I och för sig är detta med pedofil ett aningen dumt
exempel eftersom så många andra faktorer för agerandet spelar in.
Ja, denna liknelse är en av de enklaste att få grepp om men kanske en
av de allra svåraste att leva efter. Har någon gjort dig väldigt besviken
kan det sitta långt inne att överhuvudtaget fundera på att förlåta.
Att, som vi talat om på lektioner, skilja på person och handling kräver
enorm styrka och klarsynthet, vilket i de allra flesta fall då besvikelse
och ilska är inblandade är svåra att finna och komma till ro med.
Att kunna förlåta är kanske en av de finaste gåvor vi fatt, så bevara
den väl och försök att finna, om än djupt inuti, en förlåtande ådra.
// Linda Nyman
* Liknelsen om
de förvaltade pengarna Matt
25:14
En vid första anblicken konstig liknelse, är min kommentar. Men efter lite funderande har jag kommit fram till en tolkning som känns realistisk. Den handlar alltså om en man som reser bort och länmar pengar till sina tjänare. Pengar som tjänarna ska förvara under tiden mannen är borta. När mannen kommer hem visar det sig att de tjänare som utökat pengamängden är de goda tjänarna, medan den som inte utökat mängden är en dålig tjänare, som förtjänar att kastas ut från mannens fest.
Min tolkning är att pengarna mannen lämnar hos tjänarna gestaltar våra liv, jorden vi fatt att bruka och Guds ord. Allt detta har Gud, som här gestaltas av mannen, gett oss människor, som här gestaltas av tjänarna, till låns. Det är inte meningen att vi ska lämna dessa gåvor orörda, då går de till spillo och vi blir då inte inbjudna till mannens fest, som jag tror gestaltar himmelriket. Den som däremot förädlar och utvecklar dessa gåvor vi fått till låns blir inbjuden. "Du är en slö och dålig tjänare, du visste attjag skördar därjag inte sått och samlar in därjag inte strött ut. " Så säger mannen till den tjänare som inte utökat sin pengamängd. Han hade alltså inte utvecklat eller förädlat den. Inte ens hade han satt in pengarna på banken för att få lite ränta på dem.
Vi människor har ju den fina möjligheten att ge och ta emot kärlek, och vi kan bruka jorden vi fått istället för att låta den stå i träda, och vi kan leva efter och sprida vidare Guds regler istället för att glömma bort dem. Den som lever så, alltså använder sig av alla dessa möjligheter, den människan ska bli inbjuden till himmelriket. I andra liknelser har jag läst att "många är kallade men få är utvalda". Jag har funderat över vilka som egentligen är utvalda. Men om min tolkning om talentema stämmer skulle faktiskt de utvalda kunna vara de som utvecklar och förädlar Guds gåvor, de som vet att Gud skördar där han ej sått och samlar in där han inte strött ut. Alla människor har ju fått ett liv, jord att bruka och har tillgång till Guds ord. Alla är alltså kallade. Men de som är utvalda, och verkligen far komma till himmelriket, det är de som utvecklar och förädlar livet, jorden och Guds ord.
* Liknelsen om de tio brudtärnorna Matt 25:1
"Sannerligen, jag känner er inte" , säger brudgummen till de brudtärnor som kommer sent. Och Jesus råd till oss är att hålla oss vakna, för vi vet inte när tiden är inne. När tiden är inne för vad? Det är frågan. Jag tror att han menar att vi inte vet när vår värld ska gå under och att vem som helst av oss kan dö närsomhelst. För att få komma till himmelriket, som här gestaltas av bröllopsfesten, ska man leva efter Guds regler. Guds regler skulle här kunna gestaltas av oljekrukoma, som bara hälften av tämoma har med sig. Alltså är det bara de som lever rätt efter Guds regler. Det är bara de som är förberedda för nattens mörker, som skulle kunna gestalta döden eller världens undergång.
Målet för alla brudtämoma är att få förena sig med brudgummen, som kan gestalta Gud, och att få gå in på bröllopsfesten, som kan gestalta himmelriket. Men det går inte att utnyttja andra för att nå målet. Det går inte att åka snålskjuts, som de tärnor som inte har oljekrukor med sig vill göra. De vill ju få låna olja av de andra tämoma när natten kommer, dvs när tiden är inne. Men när de inte får det springer de iväg för att köpa oljan till sina facklor. Det skulle kunna vara samma sak som att omvända sig snabbt bara för att tiden är inne.
Jag tror inte Gud skulle se en sådan snabb omvändning,
från att en person struntat i Guds regler och istället bara utnyttjat
andra, till att personen böjar leva "rätt" bara för att tiden snart
är inne, med glada ögon. När natten kommer, konimer även brudgummen
för att släppa in tämoma till bröllopsfesten. Och mycket riktigt släpper
han in de förståndiga tämoma, som hade oljan med sig, till festen. Men
sedan när de andra kommer, som varit och köpt olja, då säger brudgummen
att han inte känner igen dem och att de inte är välkomna in till festen.
Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att de som lever efter Guds regler
med hela sitt hjärta och är redo för den yttersta dagen, de är bjudna
in i himmelriket. Även här är det de som skulle kunna vara de utvalda.
Detta med att alla är kallade stämmer ju också. Alla dessa brudtärnor
var kallade till bröllopsfesten, men det var bara vissa som var riktigt
utvalda.
Detta låter som en rimlig tolkning tycker jag. Men ändå går mina tankar
tillbaka till den förlorade sonen, liknelsen vi alla hört någon gång.
Där tycker jag nämligen att sonen som varit borta och kommer hem igen
beter sig precis lika som de oförståndiga tämoma som springer och köper
olja. Han reser hem till sin far och har i förtid bestämt sig för vad
han ska säga för att det ska låta bra och för att fadem ska ta honom
tillbaka. Och fadem tar honom ju tillbaka. Om fadem ska gestalta Gud så
är detta mycket konstigt. För då förlåter ju Gud en syndare. och säger
att en syndare som omvänder sig är viktigare än hundra rättfärdiga
människor.
Då är det ju konstigt att inte tärnoma som omvänder
sig alldeles innan tiden är inne får komma in till bröllopsfesten, eller
himmelriket. Jag tycker att min tolkning av liknelsen om de tio brudtärnorna
känns bra, så borde det vara. Om det finns en Gud så tycker jag att
han borde se skillnad mellan de ärliga människorna och de falska. Och
med falska menar jag då sådana som vill omvända sig bara för att det
liksom passar sig. Men jag är medveten om att denna tolkning då inte
stämmer överens med hur Gud i liknelsen den förlorade sonen verkar tycka
att syndare som i slutskedet ändrar sig och omvänder sig ska behandlas.
För där ställs det ju upp en stor fest för sonen som kommer hem.
Jag får avsluta detta med att en sak är säker: det finns många sätt
att tolka det man läser i Nya testamentet. Ofta går tolkningarna helt
emot varandra, iallafall för mig. Hur ska man egentligen leva som kristen?
Den frågan verkar öppen för förslag, för det kan säkert finnas lika
många tolkningar av Nya testarnentat som det finns kristna i världen.
//Helena Edström
* Liknelsen om
fikonträdet som inte bar frukt Luk
13:6-9
För mig handlar denna liknelse om hur människor blir
behandlade i dagens samhälle, i alla fall på arbetsmarknaden. Till exempel
har ett företag en anställd som inte presterar lika bra som de andra
eller en avdelning som inte går med vinst eller av annan anledning kan
läggas ned kommer ju facket in som trädgårdsmästaren och försöker
se till så att kanske de anställda får stanna kvar eller blir omplacerade.
Gäller det då en avdelning kan de ju fa en tid på att på något vis
gå med vinst och rädda sig själva.
Om man skulle tolka denna liknelse symboliskt så skulle man kunna säga
att fikonträdet står för mänskligheten eller jorden och trädgårdsmästaren
var Jesus och vingårdsägaren var Gud. Gud vill förstörajorden eller
i alla fall mänskligheten eftersom att m oanga är skeptiska mot Jesus
och vill följa honom. Jesus försöker övertala Gud om att han tror att
de kommer att följa honom. Han ska försöka hårdare att omvända skeptikema
genom att som det står i liknelsen "gräva runt och gödsla" dvs att Jesus
skulle försöka ännu hårdare att frälsa människorna. Jesus får då
Guds tillåtelse att fortsätta sitt arbete "ett år till".
Så man kan säga att skulle Jesus nu misslyckas så hur det ute med mänskligheten. Om liknelsen nu handlar om detta så tycker jag att Jesus beskriver Gud som väldigt grym och kall. Man kan säga att Jesus menar "följ mig eller annars gå under" om då Gud ska vara så god varför ska han då förgöra hela mänskligheten bara för att inte alla följer honom. Vissa extremt kristna sektor skulle kunna använda denna tolkning som motivering till terrordåd mot andra religiösa grupper eller kanske rent utav förstöra jorden eller mänskligheten genom att säga att man utför Guds vilja eftersom människorna inte följt honom.
//Tobias Hellström
* Liknelsen om
den rike och hans lador.
Luk 12:13
(Symbolisk tolkning)
Att vara rik inför sig själv är inte detsamma som att
vara rik inför Gud. När bonden böjade spara blev han bara materiellt
rik, sin rikedom inför Gud verkade han inte bry sig så mycket om. När
Gud dömt honom till döden insåg han att den själsliga rikedomen är
viktigare och värdefullare än för ett rikt liv än en stor materiell
rikedom.
(Existensiell tolkning)
För mig betydde den här liknelsen ungefär detsamma som i den symboliska
j äinförelsen. Det verkade i liknelsen som att bonden syndat sedan det
att han skaffat sig sin materiella rikedom och därmed svikit Gud. Han
blev ju av Gud dömd till döden, och när han låg på sin dödsbädd
så insåg han att Guds kärlek är viktigare än alla rikedommar som bara
gynnar den enskilde individen.
* Liknelsen om tjänaren
som passar upp. (Lukas 17:7)
(Symbolisk)
Enligt denna liknelse så ska man alltid tjäna andra, man ska alltid vara
tillgänglig för att kunna passa upp. Detta är Guds vilja. Alla kristna
ska tjäna Gud och hans vilja, alla kristna ska hjälpa sina medmänniskor,
alla medmänniskor ska ta hand om varandra och inga kristna får tänka
på sig själv i första hand.
Jag tycker att denna liknelse är jättekonstig.
(Existensiell) Min konstiga tolkning
Den här liknelsen handlar om att man inte ska nedvärdera arbetet som
utförs av någon av "lägre stående" klass. Man ska alltså uppskatta
arbetet som en tjänare lika mycket som om man själv hade gjort den. Att
sedan tjänaren får passa upp på sin herre efter en hård arbetsdag och
att herren inte tillåter tillåter sin tjänare att äta och dricka samtidigt
som honom är ett bud om att man inte ska diskriminera människor. I det
här fallet är det herren som är den som diskriminerar. Allt detta kan
betyda att du ska älska din nästa så som dig själv och andra i din
närhet. Jag vet inte riktigt hur den här liknelsen ska tolkas.
// Henrik Persson
Du gör diskussionerna på tre sätt
1 samlar en grupp (skriv upp namnen!) och diskuterar frågorna som finns i texterna
2 går in på harnostudier.pbwiki.com och bidrar SOM GRUPP med ett kort och koncist inlägg (logga in med lösenordet harnosand, gå till show all pages, välj PSYKOLOGIDISKUSSIONER och edit). Glöm inte era namn efter inlägget.
3 lägger INDIVIDUELLT en sammanfattning av gruppens diskussion på ca 500 ord per diskussion i din blogg