Den
mest intressanta av de judiska medeltida filosoferna är Maimonides,som
föddes i Cordoba 1135 och dog i Kairo 1204 efter att ha varit tvungen
att lämna det moriska Spanien som inte längre var så gott
att leva i för filosofer.
I
sitt verk "Guide för tveksamma" försökte han ge en rationell
grund för teologin. Det innebar att applicera en del av Aristoteles
på den judiska teologin.
Aristoteles
var för Maimonides den störste tänkarna som levat, endast
profeterna i GT stod högre.
Maimonides
tänkte så här: Det vi måste hålla fast vid
är den kunskap som är given genom sinnenas erfarenhet och
den bearbetning vi gör med intellektet. Om nu påståenden
i GT motsäger vad vi anser vara förnuftigt så måste
vi tolka dessa påståenden allegoriskt.
Detta
betyder inte att vi förkastar den judiska teologin när den inte
stämmer med ARistoteles. GT lär t ex att Gud skapade världen
i tiden och ur ingenting. Detta innebär både att Gud måste
vara orsaken till materia och form och att världen inte kan vara evig.
Om
världens evighet kan bevisas med förnuftet på ett sådant
sätt att motsatsen visade sig omöjlig, då skulle vi bli
tvungna att tolken GT annorlunda. Men som det nu är framstår
GT på ett klart sätt och inga förnuftiga argument kan lika
klart visa motsaten. Här måste vi alltså förneka
Aristoteles. Platon kom i själva verket betydligt närmare sanningen,
anser Maimonides, men även han accepterade en materia som var
oskapad.
Skapelse
ur ingenting av både form och materia är nödvändig
för Maimonides om vi ska acceptera mirakel, som ju GT klart påstår
är verkliga. Om Gud kan tillfälligt upphäva naturlagarna
måste Gud vara naturens herre och detta skulle inte vara möjligt
om Han inte var Skapare i ordets fulla mening.
För
fanatikerna var Maimonides sätt att tolka allegoriskt att sälja
ut den heliga skriften till gerkernas tänkande. En del judar i Frankrike
gick till och med till påven för att få Maimonides uppsatt
på den lista över förbjudna böcker som inkvisitonen
hade. Men Maimonides sa helt enkelt att det fanns sanningar vid sidan om
GT och teologin. Med andra ord stimulerade han filosofin och fick många
judar att intressera sig för filosofi, särskilt i Spanien. Detta
trots att Maimonides sysslade mest med teologi, inte filosofi.
Han
var heller inte någon blind elev till Aristoteles. Han kritiserar
den grekiske filosofen för hans syn på världens evighet.
Även om filosofin inte kan bevisa att skapelsen äger rum i tiden,
så kan den i alla fall visa att argumenten för att världen
skulle vara evig, inte är hållbara.
Genom
att vila på den världsbild och människosyn som finns hos
al Arabi och Avicenna, ville Maimonides bevisa Guds existens på flera
sätt, alltifrån Gud som nödävnidgt varande, Gud som
första rörare och Gud som första orsak till allting. Han
stödde sig på uttalanden hos Aristoteles i Fysiken och Metafysiken.
Maimonides var tidigt ute med de argument som senare Thomas av Aquinas
skulle publicera, men han betonar mycket mer än Thomas att människan
inte kan beskriva Gud. Det går inte att applicera några som
helst egenskaper på det vi menar med Gud.
Gud
är ren akt, utan potentialitet och utan materia, oändligt långt
borta från skapelsen. Med tanke på kvaliteter och egenskaper
så kan vi säga vad Gud inte är, snarare än
vad han är.Gud är en och han är transcendent, överstigande
allt...men därutöver kan vi inte säga något om Gud,
vi kan inte forma någon positiv idé om Gud.
Allt
detta skulle Thomas naturligtvis gå med på men Maimonides insisterade
mer intensivt på denna "via negativa".
Däremot
kan vi säga en del om Guds aktiviteter - skapelsen är en, försynen
är en annan.Bara vi inte tror att dessa begrepp "skapelse" och "försyn"
representerar två olika egenskaper hos Gud.(Egenskaper hos Gud som
t ex "Fadern", "Sonen" och "Den heliga anden" är alltså omöjliga
i Maimonides syn av verkligheten).
Till
skillnad från Avicebron kan Maimonides tänka säg speciell
försyn för vissa varelser, nämligen människan, åtminstone
vad gäller jordens materiella liv.
Människans
intellekt, säger Maimonides, får leva ett evigt liv om det har
rätt förhållande till Gud och alltså är rättfärdigt.Däremot
har människan alltid fri vilja och kan välja det rättfärdiga
förhållandet i sitt intellekt och i sitt hjärta. Han förnekade
alla influenser utifrån som skulle kunna begränsa människans
val till rättfärdighet.
Maimonides
lyckades bättre än någon annan judisk filosof jämka
samman grekisk och judisk syn på Gud, människan och värld.
|