|
||
MARITAIN
Jaques Maritain är född 1885 och har länge räknats som en av den moderna katolicismens främsta teoretiker, grundligt bevand- rad i skolastiken och särskilt i Tomas ab Aquinos system. Han har varit en filosofisk läromästare för den uppväxande genera- tionen, och han har betytt mycket för utformningen av katoliker- nas politiska program. Under Frankrikes ockupation måste han förlägga sin verksamhet till utlandet. Den artikel varur nedan- stående utdrag är hämtade har först publicerats i Fortune 1942 och har senare översatts till franska. Efter befrielsen kom Mari- tain i diplomatisk tjänst som sitt lands sändebud vid Vatikanen. Vad är
människan?
VARJE STOR CIVILISATIONSPERIOD domineras av en viss idé som människan gör sig om människan. Vårt beteende beror av denna bild lika mycket som av vår egen natur -- en bild som framträder med klarhet i några representativa tänkares själar och som, mer eller mindre omedveten, hos människomassan dock är tillräckligt stark för att gestalta de sociala och poli- tiska former som är karakteristiska för en given kulturepok. Den bild av människan som har behärskat den medeltida kristenheten härstammade från Sankt Paulus och från Sankt Augustinus. Denna bild måste upplösas alltifrån renässansen och reformationen --- söndersliten mellan en till det yttersta driven kristen pessmism (nominalism och voluntarism), som förtvivlade om den mänskliga naturen, och en till det yttersta driven kristen optimism, som mera räknade med den mänskliga ansträngningen än med den gudomliga nåden. Den bild av människan som har behärskat behärskat de moderna tiderna härstammar från Descartes från John Locke, från upplysningsfilosofin och från Jean-Jaques Rousseau. Vi har här att göra med den kristna människans sekularise- ringsprocess, som har fortgått sedan femtonhundratalet. Vi må inte låta bedra oss av det rent filosofiska yttre skenet i en sådan process. I själva verket var den cartesianska rationa- lisrnens människa en ren ande, skapad efter änglarnas beläte. Den naturliga religionens människa var en kristen adelsman som inte hade behov av nåden, av undret eller av uppenbarel- sen, som gjorde sig rättfärdig och dygdig genom sin egen natur och godhet. På ett mycket djupare och betydelsefullare sätt var Jean-Jaques Rousseaus människa rent av Sankt Paulus' människa överförd till den rena naturens plan - skuldlös som Adam före fallet, strävande efter ett tillstånd av gudomlig frihet och lycksaligltet, fördärvad av samhällslivet och civili- sationen som Adams söner av arvsynden, men hon skulle åter- lösas och befrias, inte av Kristus utan av den mänskliga natu- rens inneboende godhet, vilken skulle återställas genom en uppfostran utan tvång och uppenbara sig i nästa århundrades mänskliga samfund, i denna statsform där »var och en lydde alla men inte desto mindre skulle fortsätta att inte lyda någon annan än sig själv». Denna process har på intet sätt varit en enkel rationell pro- cess. Den har varit en sekulariseringsprocess av någonting heligt, av något som Gud hade upphöjt över naturen, kallat till en gudomlig fulländning och till att leva ett gudomligt liv i en bräcklig och sårad kropp - kristenhetens människa, Inkarnationens människa. Allt gick ut på att återföra denna människa till människans eget rike och endast till människans (»antropocentrisk humanism»), att bevara en kristen attityd allt under det att evangeliet ersattes av det mänskliga förnuf- tet eller den mänskliga godheten, och i det att man av den mänskliga naturen hoppades det som man förut hade hoppats av Guds kraft när han utgav sig för sin skapelse. Enorma löften, gudomliga löften ha givits människan vid de mod- derna tidernas gryning. Vetenskapen skulle befria människan och göra henne till hela naturens härskare och ägare. Ett automa- tiskt och naturnödvändigt framåtskridande skulle föra henne till fredens jordiska rike, till detta välsignade Jerusalem som våra händer skulle uppföra genom att förändra det sociala och politiska livet, och vilket skulle bli Människans Rike, och i vilket vi skulle bli de högsta härskarna över vår egen historia, och vars strålglans har väckt upp de stora moderna revolu- tionärernas hopp och energi. Om jag skulle försöka att urskilja de yttersta resultaten av denna sekulariseringsprocess och karakterisera den utveck- ling som motsvarar iden om människan och människolivet, borde jag beskriva den fortskridande förlusten inom den moderna ideologin av alla vissheter, antingen de härstammade från den metafysiska kunskapen eller från den religiösa tron, som hade givit grund och verklighet åt bilden av människan i det kristna systemet. Ty den historiska olyckan har varit det filosofiska förnuftets konkurs: allt under det att det belastade sig med det gamla teologiska arvet för att göra det till sin egendom, fann det sig ur stånd att ens vidmakthålla sina egna metafysiska anspråk, sitt eget rättfärdigande av den sekulari- serade kristna människan, och det har blivit tvingat till att sjunka ned till ett positivistiskt förnekande av just detta rätt- färdigande. Det mänskliga förnuftet har förlorat sitt grepp om varat, det har blivit användbart endast till den matema- tiska avläsningen av de sinnliga fenomenen och till utforman- det av en motsvarande materiell teknik - ett område varifrån all absolut verklighet, all absolut sanning och allt absolut värde naturligtvis är uteslutna. Må vi alltså säga så kort som möjligt: I vad som angår män- niskan själv kände den moderna människan sanningar utan Sanningen; hon var i stånd att finna vetenskapens rela- tiva och föränderliga sanningar, ur stånd till, och förskräckt för varje övertidlig sanning som kan nås genom förnuftets metafysiska strävan, liksom till den gudomliga Sanningen som är given genom Ordet. Den moderna människan proklamerade det mänskliga väsendets rättigheter och värdighet -- utan Gud, ty hennes ideologi tillförsäkrade henne de mänskliga rät- tigheterna och den mänskliga värdigheten genom en gudom- lig och oändlig autonomi hos den mänskliga viljan, som varje regel eller måttstock från annat håll skulle kränka och för- störa. Den moderna människan trodde på freden och broder- skapet - utan Kristus, ty hon hade inte behov av någon åter- lösare, hon hade i uppdrag att frälsa sig själv genom sig själv, och hennes kärlek till mänskligheten hade inte behov av att vara grundad på den gudomliga kärleken. Den moderna människan gick ständigt framåt mot det goda och mot besitt- ningen av jorden - utan att behöva göra front mot det onda på jorden, ty hon trodde inte på det ondas existens, det onda var ingenting annat än en ofullkomlig etapp i utvecklingen, som enligt naturens och nödvändighetens lag skulle bli över- träffad av en ytterligare etapp. Den moderna människan njöt av det mänskliga livet och dyrkade det mänskliga livet som om det ägde ett oändligt värde - utan själ och utan själv- uppoffring, ty själen var en ovetenskaplig föreställning, ärvd från de primitivas drömmar. Och om en människa inte ger sin själ åt den hon älskar, vad kan hon då ge? Hon kan ge sina pengar, inte sig själv. Vad civilisationen angår levde den moderna människan i den borgerliga staten ett socialt och politiskt liv, ett gemensamt liv utan gemensam egendom och utan gemensamt arbete, ty det gemensamma livets mål bestod endast i att bevara varje människas frihet att njuta av privategendomen, att samla rikedomar och att söka sitt nöje. Den moderna människan trodde på friheten - utan herravälde över sig själv eller mora- liskt ansvar, ty den fria viljan var oförenlig med den veten- skapliga determinismen; och hon trodde på jämlikheten - utan rättvisa, ty rättvisan var också en metafysisk ide som hade förlorat varje rationell grundval och saknade varje kriterium i vårt moderna biologiska och sociologiska perspek- tiv. Den moderna människan satte sitt hopp till maskinerna, tekniken och den mekaniska eller industriella civilisationen - utan visdom att behärska dem och sätta dem i det mänsk- liga bästas och den mänskliga frihetens tjänst; ty hon väntade sig friheten genom utvecklingen av just denna yttre teknik, inte av någon asketisk strävan mot ett inre herravälde över sig själv. Och den som inte är i besittning av det mänskliga livets måttstockar, som är metafysiska, hur skulle han kunna tillämpa dem på det bruk som han gör av rnaskinen? Maski- nens lag, som är materiens lag, skall tillämpas på honom och göra honom till slav. Vad slutligen det mänskliga livets inre dynamik angår, så sökte den moderna människan lyckan - utan något slutgil- tigt mål att uppnå eller något rationellt ideal att hänga fast vid; den naturligaste idén och drivkraften, nämligen lyckans, har alltså blivit bortfuskad genorn förlusten av idén om och sinnet för finalitet (ty, finaliteten är detsamma som det önsk- värda, och det önskvärda detsamma som lyckan). Lyckan har blivit själva rörelsen mot lyckan, en rörelse som på en gång saknar mål och blir mer och mer låg, mer och mer stag- nerande. Och den moderna människan sökte demokratin - - utan något rättens heroiska uppdrag att utföra och utan någon broderskärlek att hämta inspiration ur. Det viktigaste poli- tiska framsteget i modern tid, idén om den mänskliga person- lighetens rättigheter och om folkets rättigheter och uppoff- ringen för dessa rättigheter, har alltså blivit bortfuskat genom denna samma förlust av iden om och sinnet för finalitet, och genom tillbakavisandet av det evangeliska fermentet i den mänskliga historien; demokratin tenderade till att bli inkarna- tionen av folkets suveräna vilja inom maskineriet i en byrå- kratisk stat, som blev mer och mer oansvarig och mer och mer sovande. [Efter att ha skildrat tillståndet och strömningarna omedel- bart före och under det senaste världskriget går Maritain över till att teckna konturerna av den »kristna humanism» som han hoppas på.] . . . Vår naturliga kärlek till Gud och till det mänskliga väsendet är bräcklig; endast den gudomliga kärleken, mot- tagen från Gud som delaktighet i hans eget liv, åstadkommer att människan verksamt älskar Gud över allting och varje mänskligt väsen i Gud. På det sättet bringar den broderliga kärleken, då den genomtränger det mänskliga hjärtat, ned till jorden det eviga livets eld, som är den sanne fredsstif- taren och som inifrån skall ge liv åt vänskapens naturliga dygd, föraktad av så många oförnuftiga men själva själen i de sociala samfunden. Människans blod har förlänats ett oändligt värde, och ändå måste det utgjutas överallt längs människans vägar »för att återköpa människans blod», som Burke sade. Å ena sidan finns det ingenting mera dyrbart på jorden än en enda mänsklig personlighet. Å andra sidan finns det ingen- ting som människan hellre utsätter för alla slags faror och slöserier än sitt eget väsen -- och detta är normalt. Meningen med denna paradox är att människan mycket väl vet att döden inte är ett slut utan en början. Om jag tänker på män- niskans förgängliga liv är det någonting av naturen heligt, men många ting är dyrbarare än det; människan kan bli kallad att offra det för sin like eller av plikt mot fädernes- landet. Och till och med ett enda ord är dyrbarare än män- niskolivet, om en människa genom att uttala det trotsar en tyrann för sanningens eller frihetens sak. Om jag tänker på människans oförgängliga liv, på detta liv som gör henne till »en gud genom delaktighet» och som med början här nere skall bestå i att se Gud ansikte mot ansikte, då är ingenting i världen dyrbarare än människolivet. Och ju mer en män- niska ger av sig själv, desto starkare gör hon detta liv inom sig. All självuppoffring, allt utgivandc av sig själv innebär till en viss grad en död för dens skull som man älskar. Den människa som vet allt »när allt kommer omkring är döden bara en episod» är redo att ge ut sig själv med ödmjukhet, och ingenfing är mera mänskligt och mera gudomligt än utgivandet av sig själv, ty »det är saligare att giva än att taga». Vad civilisationen angår vet den kristna humanismens män- niska att det politiska livet syftar till ett allmänt bästa som är förmer än en enkel hopsummering av individernas bästa och som dock bör överföras på de mänskliga personlighe- terna. Hon vet att det gemensamma arbetet framför allt bör syfta till förbättring av det mänskliga livet självt genom att tillåta var och en att existera på jorden som en fri människa och njuta av kulturens och andens frukter. Hon vet att deras auktoritet, som har vård om det allmänna bästa och som i ett samfund av fria människor är utsedda av folket, har sitt ursprung hos Naturens Upphovsman och följaktligen är bin- dande för samvetet, och att den är bindande för samvetet på det villkoret att den är rättvis. Den kristna humanismens människa vårdar friheten som något som hon måste göra sig värd; hon erkänner sin fundamentala jämlikhet med de andra män- niskorna i en anda av aktning och broderskap, och ser i rätt- visan den bevarande kraften i det politiska samfundet och den nödvändiga betingelsen som genom att »leda de olika till jämlikhet» tillåter den medborgerliga vänskapen att ta form. Hon har klart för sig både den enorma prövning som upp- komsten av maskinkulturen lägger på den mänskliga historien och den underbara kraft till frigörelse som den erbjuder människan, om den animaliska härskarinstinkten inte betjä- nar sig av maskintekniken och av vetenskapen själv för att förslava mänskligheten; och om förnuftet och visdomen är tillräckligt starka för att sätta dem i tjänst för sant mänskliga mål och för att tillämpa det mänskliga livets måttstockar pil dem. Den kristna humanismens människa syftar inte till en industriell civilisation utan till en rent mänsklig civilisa- tion, inspirerad av evangeliet. Vad till sist det mänskliga
livets inre dynamik angår, har
den kristna humanismens människa ett slutligt mål att nå: att se och äga Gud - och hon strävar till fulländning av sig själv, det förnämsta elementet i den ofullkomliga lycka som är tillgänglig för henne under den jordiska existensen. Sålunda har livet en mening och en riktning för henne, och hon kan tillväxa under vägen, utan att vrida och vända sig eller vackla och utan att andligen förbli ett barn. Denna fulländning mot vilken hon strävar är inte fulländningen inom en stoisk atlet- moral, där en människa gör sig felfri, utan fulländnigen i en kärlek, i kärlek till en Annan som hon älskar mer än sig själv och som hon främst av allt åstundar att förena sig med och ständigt tillväxa i kärlek till, även om hon släpar med sig ofullkomligheter och svagheter. I en sådan evangelisk full- ändning finns den fullkomliga friheten, som bör erövras genom en asketisk ansträngning men som ytterst blir given av Honom själv som vi älskar och som först har älskat oss. |
||