Mellankrigstid och Andra världskriget: 

Sverige 
 

En ny generation självlärda

Med arbetarrörelsens framväxt spreds läslust och bokintresse till
breda samhällslager. I början stillades hungern mest med billiga
följetongshäften, men med studiecirklar och folkhögskolor växte
kraven på "god litteratur" och förlagen upptäckte en ny marknad:
"den svenska litteraturens skatter" återutgavs häftesvis. Första gene-
rationens arbetarförfattare som Martin Koch och Dan Andersson
fann nya läsare samtidigt som gamle Strindberg åter nådde
jätteupplagor. Åren kring 1930 bröt en ny generation arbetarförfatta-
re fram med namn som Vilhelm Moberg, Ivar Lo Johansson, Jan
Fridegård och Moa Martinson. De kallas med ett samlande namn
för "de självlärda" eftersom de tvingats ut i kroppsarbete redan som
små och fatt tillkämpa sig bildning på egen hand. Likt en stor del av
städernas arbetarklass var också dessa författare första generationens
invandrare från landsbygden. Sina föräldrar hade de kvar på landet
och banden var starka. Detta förklarar det stora inslaget av lands-
bygdsskildring hos dem.

Inom bondebefolkningen har de sociala klyftorna alltid varit stora.
Under 1800-talet var det bara hälften som över huvud taget hade
egen jord - resten var "obesuttna" torpare, backstugusittare, daglö-
nare och statare - och flertalet självägande bönder ägde bara små-
tegar som knappast kunde delas. Med industrialismens framväxt
expanderade kapitalstarka storbönder på de små familjejordbrukens
bekostnad och när barnkullarna samtidigt växte tvingades många
unga bönder och bondefamiljer att emigrera - mellan 1850 och
Första världskriget utvandrade minst en miljon av dem till USA.

Den svenska landsbygd som träder fram i arbetarförfattarnas verk
är alltså ett klassamhälle: i pyramidens topp en överhet av storbön-
der, fogdar och fiskaler, vid dess fot en majoritet av fattiga småbru-
kare. Också inom majoriteten varierade levnadsvillkoren - att vara
småbrukare på egen torva var något annat än att vara statare och
utlämnad åt en godsherres godtycke. Men ett hade landsbygdens
fattiga gemensamt och det präglar romanerna om dem: det slitsam-
ma kroppsarbetet.


Vilhelm Moberg och flykten från landsbygden

Med VILHELM MOBERG (1898-1973) får den svenske bonden
sin store epiker. Ingen har som han skildrat livet i torparstugor och
hemman med ständigt slit, nödår och enkla glädjeämnen. Moberg
själv stammade från generationer av soldattorpare och hans far var
indelt soldat, sedermera småbrukare i Värendtrakten i södra Små-
land. Trots sina väldiga framgångar som författare bevarade Moberg
alltid känslan för sitt ursprung, dess bondeindividualism och starka
frihetslängtan. Han behöll också livet ut bondens inrotade misstro
mot stadsliv och all slags överhet, i synnerhet banker, fogdar och ämbetsmän. Samtidigt insåg han att den omvandling landsbygden
genomgick under mellankrigstiden var oåterkallelig, men han var
inte den som tänkte förgylla det som skedde. Han såg hur storstäder-
nas ljus varje år lockade tusentals bondeungdomar, de bländades av
pengar, nöjen och bekvämligheter - och vad fick de på köpet?
Enformiga arbeten och själslig tomhet, en katastrofal förlust av
livskvalitet. Vissa stod ut, andra gick under - av Mobergs böcker
handlar inte så fä om det mänskliga priset för flykten från landsbyg-
den. I andra skildrar han gångna tiders bondekultur utan att påtag-
ligt försköna livsvillkoren, vilket är anmärkningsvärt för en man med
hans inställning. Mobergs bästa böcker är de i det stora Utvand-
rareposet, men han har också gjort viktiga insatser som samhällsde-
battör, anti-nazistisk beredskapsdiktare, historiker och självbiogra-
fisk författare.


Äreminne över den indelte soldaten

Hans första insats var naturligt nog att resa ett äreminne över den
ursvenske indelte knekten. I romanen Raskens (1927) tecknas med
frän realism och en hjärtats berättarglädje människor och miljöer
han kände från sin egen barndom. Huvudpersoner är soldat 132
Gustav Rask och hans hustru Ida. Boken skildrar deras arbete med
att föda sig själva och sina barn i en hård tid.

Jordbrukets underklass var stor och bristen på jord skriande så den förlupne drängen Gustav Karlsson skattade sig lycklig över att hans imponerande storlek och kroppsstyrka gjort honom till indelt soldat. Kompanichefen döpte enväldigt om honom till Rask och satte in honom i hans nya ställning.

"Så kom nu Rasken hemmarscherande från Hultsfreds slätt med ränsel och gevär en eftermiddag i början på bärgseln för att ta torpet i roten nummer 132 i besittning. (---) Stugan hade byggts på en liten upphöjning vid byvägen och omgavs av åkerbitar på alla sidor. Nedanför åkern låg en
slåtteräng, och där den slutade tog beteshagen vid. I hagen lågo ett par
nyligen uppbrutna lyckor; dem medräknade skulle den odlade arealen
uppgå till så när halvtannat tunnland. (---) Torpet var inhägnat med en
halvrutten gärdsgård. Den nye innehavaren trädde in genom en grind, som
stängdes med en träklinka och hängde där och gnällde på sina nötta
enevidjor. Från grinden ledde en gångstig genom åkerlapparna tipp till
stugan. Dennas ena gavel skuggades av en stor, vittutgrenad surapel; några ädlare fruktträd växte inte på torpet."

Rasken tar sitt fallfärdiga torp i besittning. Det blir knappt om födan.
Något skall ju de kringboende bönderna bidra med varje år, men det räcker inte långt. Efter att ha varit på vippen att trilla dit på den inbjudande Nergårds-Anna tar sig Rask i kragen och gifter sig med den präktiga Ida. Barnkullen växer, familjen lever ett strävsamt liv, röjer de steniga åkrarna och bryter ny, mark. Rask blir med åren sliten och lynnig och svår att leva med för Ida, som får kämpa hårt för att hålla ihop hemmet. När så Rasken
förlorar sonen Axel går det honom hårt till sinnes; han blir vrång och
sluten, super och är otrogen med Nergårds-Anna. I fvllan och villan råkar
han förfrysa en fot och dör i kallbrand.


Raskens blev en stor framgång: den är välkomponerad, ytterst väl-
skriven och faktiskt den första svenska bondeskildring av klass som
skrivits av någon som stammar direkt ur den miljö som beskrivs.
Moberg har en genuin berättarbegåvning och hans sakkunskap är
stor - han har levt detta liv bland dessa människor, han har bonde-
livets rytm i blodet och kan därför berätta så övertygande om både
vardag och arbete. Detta kunnande använder han också när han i
några följande romaner skildrar sin samtid: ungdomens flykt från
landsbygden på 20-talet, den äldre generationens bitterhet över att
se barnen, ålderdomens enda glädje, lämna dem och de mänskliga
tragedier som föds ur detta.

Rid i natt

En hyllning till böndernas frihetsanda och samtidigt ett bevis på att
han hade ett betydande civilkurage, gav Moberg under Andra
världskriget med romanen Rid i natt! (1941). Handlingen tilldrar sig
på 1600-talet då drottning Kristina utlämnar fria svenska bönder åt
tyska adelsmäns krav på dagsverken och skatter. Problemet gäller
motstånd eller underkastelse och ingen kunde missa den aktuella
politiska syftningen: Hitler-Tyskland fick svensk malm till sina kano-
ner, kunde transportera sina ockupationssoldater till Norge på
svensk järnväg och Gestapo fick många flyktingar paketerade och
återlämnade av svensk polis. Varken romanen eller den dramatise-
ring Moberg gjorde av den kunde förbjudas - de var alltför bra, de
var historiskt ytterst väldokumenterade, de vann snabb spridning
och när pjäsen spelades utbröt ideliga spontana applåder. Moberg
rörde här om i den nationella skamkänslan och det var en direkt
personlig risk han tog: 1941 var interneringslägrens och de nazistiska
medlöparnas år.

Ett epos över emigrationen

Efter år av forskarmöda gav sig Moberg i kast med sitt livs verk, de
fyra romanerna om 1800-talets svenska emigrationsvåg till Amerika:
Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige (1949-59). Böckernas folkliga genomslagskraft framgår av att de är de mest sålda, lånade och lästa svenska romanerna av alla.

Första delen
beskriver hur en skara småbrukare lämnar sin hemsocken i Småland
för det förlovade landet Amerika. De flyr lika mycket den fattigdom
som trycker dem som den religiösa och världsliga överhet som
förtrycker dem. Vi far följa deras uppbrott och vådliga färd över
Atlanten. Efterhand utkristalliseras några huvudpersoner: den trulige
Karl-Oskar, hans blida hustru Kristina och hans drömske bror
Robert. Andra och tredje delen berättar om hur de tar sin nya mark i
besittning, om hur några av dem lyckas skapa sig ett visst välstånd
medan andra, bl.a. Robert, går under. Karl-Oskar växer under
berättelsens gång till en symbol för nybyggaren, den som alltid
bryter sin egen livsväg och sin mark med outsinlig envishet. Hustrun
Kristina är inte lika stark men desto tapprare. Hennes liv har tre
pelare: Gud, maken och barndomshemmet. Hon har svårt att finna
sig till rätta i vildmarkslandet och på nätterna plågas hon av hem-
längtan. Till slut insjuknar hon i sin tionde barnsäng. När hon
döende smakar det första astrakanäpplet från en av hembygdens
plantor finner hon äntligen ro: "Jag ä hemma."


Sociala reportage


Att presentera IVAR LO-JOHANSSON som kvällstidningarna pre-
senterar aktuella personer är ett sätt att la grepp över ett författar-
skap som varade i över 60 år. I 70-årsåldern skrev
författaren sju novellsamlingar som utnämndes till "några av den
svenska litteraturens största verk". Tio år senare fortsatte han med
fyra bästsäljande memoardelar på sammanlagt 1807 tättryckta si-
dor. Våren 1990 lade han ned pennan för gott.

Ivar Lo-Johanssons ställning i modern svensk litteratur är således
unik. Sven Delblanc har kallat honom en stor och ymnig sörmländsk
ek som regelbundet går i blom och släpper sina gyllene ollon till
marken, där litteraturens unggrisar förnöjt grymtande kan hämta all
den näring de behöver. För överblickens skull kan hans författarskap
indelas i fem ämnesområden: sociala reportage, statarberättelser,
utvecklingsromaner, passionsnoveller och memoarer.

Som ung fotvandrade och arbetade han sig genom Europa vilket
resulterade i resedagböcker från arbetarnas Frankrike och England -
bl.a. en uppföljning av Jack Londons berömda bok om Londonslum-
men - och en förnyelse av den litterära reseskildringen i Sverige.
Därefter följde reportage och stridsskrifter om idrottens urartning,
statarnas villkor, sexualhyckleriet vid ungdomars uppfostran etc.

Hans inlägg har alltid varit omstridda men ofta lett till reformer. På
50-talet förde han en kampanj mot samhällets behandling av fattiga
åldringar och krävde i reportage, artiklar och radioanföranden
frivård och hemhjälp i stället för anstaltsintagning. Efter några år
blev det resultat och enmanskampanjen Lo Johansson fick följande
famösa brev undertecknat Gunnar Sträng, socialminister:

"Som Du kanske observerat så följer Kungl. Maja Dina råd och anvisningar ifråga om åldringsvården för fulla segel. Pensionärslägenheter byggs, stugor på landet repareras och åldringsvårdarinnor är i gång som s.k. social hemhjälp. De öppna vårdformerna slår och är populära bland de gamla."


"Statarnas ombudsman i dikten"

blev Ivar Lo Johanssons hederstitel som tack för hans ettriga kamp
mot statarsystemet. Statare kallades de lantarbetarfamiljer som inte
hade penninglön utan avlönades med husrum och livsmedel efter en
särskild stat - en lista som angav hur många ägg, hur mycket potatis,
mjölk etc. familjen hade rätt till per år. Till ett visst datum varje år
kunde godsägaren, eller statarfamiljen, säga upp kontraktet. Under
resten av året "tillhörde" stataren, hans fru och barn med all sin
arbetskraft godsägaren. Någon egen jord hade de inte. Så långt ner
på samhällsstegen befann sig statarna att deras stora dröm vanligen
var att avancera till torpare, dvs till att kunna hyra en bit jord och
betala med en del av skörden och ett visst antal dagsverken hos
jordägaren.

Ivar Lo-Johansson var själv statarbarn men hade lyckats
bryta sig ur fattigdomens onda cirkel och etablera sig som författare
med stora planer om kommande romanprojekt. Plötsligt lade han
allt detta åt sidan. Det gällde ju inte bara att rädda sitt eget skinn -
vilken framtid hade egentligen alla de andra bleksiktiga och tärda
barn han vuxit upp med? Innan han kunde hänge sig åt sina
personliga uttrycksbehov kände han att han måste fullgöra ett upp-
drag åt sin samhällsklass. Så blev Ivar Lo Johansson lantarbetarnas
diktare. I enlighet med sin natur gick han grundligt tillväga. Han
följde under flera år ombudsmännen på deras resor bland statarna,
bedrev arkivforskningar och skrev berättelser eller kulturartiklar för
Lantarbetarfackets tidning.


I romanen Godnatt jord (1933) gav han en bred och inträngande skildring av livet i statarlängorna på herrgårdarna i Sörmland, i Bara en mor (1939) speglas villkoren genom ett enskilt kvinnoöde. Novellsamlingarna Statarna I-II (1936-37) och
jordproletärerna (1941) tecknar med hjälp av episoder och enskilda
öden lantarbetarnas och statarnas historia från 1700-talet till samti-
den. När detta tvångssystem avskaffades 1944 ansågs en väsentlig
del av äran tillkomma Ivar Lo Johansson.



Jan Fridegård, individualisten

Medan Ivar Lo-Johansson lade band på sitt starka intrese för det
egna jaget så länge han skrev "på uppdrag" av sin samhällsklass var
JAN FRIDEGÅRD (1897-1968) från början den utpräglade indivi-
dualisten. Han såg sitt liv som en enda seg kamp för att bevara sin
egenart som människa. Fridegårds "hjältar" är ofta människor i
omständigheter av värsta slag vilket gör dem bittra och aggressivt
hatiska och Fridegård som berättare lägger ingenting tillrätta. I
denna oryggliga uppriktighet ligger mycket av hans särart.

Trilogin om Lars Hård - Jag Lars Hård, Barmhärtighet och Tack
för himlastegen, 1935-36 -  berättar historien om en ung och vek
statarpojkes kamp för livet, om hans försök att bli en fungerande
människa trots alla upplevelser av prygel, tvångsarbete och fängel-
ser. Det är inte familj eller kamrater som sargar hans livsnerv utan
det är samhället - det är på grund av fattigdom han hamnar i
straffmaskineriet. Han förråas, hatet och den förnedrande arbetslös-
het som följer på fängelsetiden är på väg att göra honom asocial och
kriminell. Det som räddar honom är slutligen hans starka känsla för
den egna familjen och föräldrarna. Fridegård var själv statarpojke
från södra Uppland och hade gått igenom en liknande uppväxt. Att
helt utan förkonstling "skriva av sig" tyngden av det självupplevda
blev hans räddning. Tonen i böckerna är trotsig och upprorisk, men
författaren försöker inte släta över eller be om ursäkt: Lars är sådan
ni gjort honom, tycks Fridegård säga, så håll tillgodo! När böckerna
kom ut förde vissa tidningar kampanjer för "en renare litteratur"
och Lars Hård utpekades av ledande litteraturkritiker som "rå och
vidrig". Författarens bild infördes i en av Stockholms fina tidningar
(vilket då var ovanligt vid en debut) och Fridegård blev bespottad på öppen gata, när han råkade förirra sig upp på Östermalm. Det
dröjde många år innan verkligheten bakom romanernas skildringar
allmänt erkändes och Fridegårds värde som författare accepterades.

Så småningom kom Fridegård att skriva om vikingatidens trälar,
inte bara om sin egen tids. I Trägudars land (1940), Gryningsfolket
(1944) och Offerrök (1949) berättar han om trälen Holme, den
okuvlige och upproriske. Det är en ytterligt spännande historia, full
av larmande drabbningar och blodiga offerfester men den har även
inslag av en trevande mänsklig värme som gör ett rörande intryck
mitt i all oförsonlig hårdhet. Som skildring av vikingatidens samhälle
och människor står den i särklass inom svensk litteratur. Fridegårds
stil har också utvecklats under intryck av den isländska sagans
korthuggna och kyligt konstaterande ton.


Till arbetets och kamratskapets ära

JOSEF KJELLGREN (1907-48), tidigt död i tbc, är vid sidan av
Ivar Lo Johansson periodens främste skildrare av människor i arbe-
te. Kjellgren beskriver det hårda kroppsarbetet som både nyttigt och
nödvändigt och han håller kamratskapet och klassolidariteten i ära -
så ser hans livsåskådning ut. Utifrån den och sin egen erfarenhet av
ett liv i hårt arbete skriver han sina romaner och noveller. Sin
främsta insats gjorde han som sjömansskildrare, framför allt med
berättelserna om lasttrampen S/S Smaragden och de sjutton männen
ombord: Smaragden, 1939, Guldkedjan, 1940, och Kamratskap mellan
män, 1947. Den nedgångna ångaren är ute på sin sista färd från
Kanarieöarna, men förliser i Östersjön. Ute på det nattliga havet
finns några få överlevande, ensamma med sina tankar, minnen och
drömbilder. Berättelserna är med sin kunniga och skarpetsat realisti-
ska skildring av livet ombord unika för svensk litteratur. Detsamma
gäller beskrivningen av sjömännen själva och den unika arbetsge-
menskap förhållandena på den tidens fartyg framtvingade och som
yrkets traditioner förädlat: "den enskildes plikt mot alla - allas plikt
mot den enskilde."


Två kvinnovärldar

De mest uppmärksammade kvinnliga författarna i Sverige under
mellankrigstiden var Agnes von Krusenstjerna och Moa Martinson.
Få författare torde ha så lite gemensamt som de: Moa Martinson,
arbetarflickan som mot alla odds blir en av Sveriges mest lästa och
firade författare, och Agnes von Krusenstjerna, en adelsflicka ur de
bästa kretsar, sprungen ur just de släkter som ägde herrgårdsåkrarna
där Moa Martinsons anhöriga under århundraden släpat fram sina
liv.

Deras författarskap vittnar vältaligt om hur avgrundsdjup skill-
naden i levnadsvillkor kunde vara för olika kvinnor - och i stor fullbordade hon under 20- och 30-talen tre romansviter om människor ur den egna släktens värld: Tony-serien (i tre delar, 1922-26), Fröknarna von Pahlen (sju delar, 1930-35) och Fattigadel (fyra delar 1935-38). Som arbetsinsats var de imponerande, som konstverk var de ojämna - men som sedeskildringar inifrån en dittills hermetiskt tillsluten societet var de dynamit. Den första romanserien berättar om "Tony - med ett öde snarlikt hennes eget - hennes uppväxt och möte med sexualitet och sinnessjukdom. Så öppenhjärtigt hade flickors pubertet och första sexuella erfarenheter aldrig tidigare behandlats.

Von Pahlen-serien handlar om hur kärlekens renhet och livs-
kraft hotas av släktens psykiska degeneration som lösgör perversa
erotiska böjelser. Dessa avsnitt fick Bonniers förlag att kräva stryk-
ningar - annars varken "vill eller törs" vi ge ut det, skrev de. Agnes
von Krusenstjerna fick ge ut de sista delarna av von Pahlen-serien på
annat förlag. Böckerna väckte mycket riktigt ett ramaskri. I den
hetsiga debatt som följde, den s.k. Krusenstjernafejden, krävde anhängare av den amerikansk-engelska rörelsen "Moralisk upprustning" censur medan större delen av den unga författargenerationen stödde författarinnans och litteraturens
rätt att skildra hela verkligheten.

I dag väcker den öppna erotiken i Agnes von Krusenstjernas
skildringar inte längre några stormande känslor. I stället är det
Älskande par (i von Pahlen-serien) som uppmärksammas. Den skild-
rar ett kvinnokollektiv och deras försök till samliv som självständiga
individer utan män.


Några nordiska berättare


När man läser en litteraturhistorisk framställning av mellankrigsti-
den kan man få intrycket att litteraturen helt dominerades av moder-
nister, med ett och annat tillskott av självlärda arbetarförfattare. Så
var det nu inte. I ett historiskt perspektiv koncentreras intresset dels
på det typiska för en viss period, dels på det nya som får betydelse för
framtiden. För att något motverka detta presenteras här några nor-
diska berättare som gick sina egna vägar och inte riktigt låter sig
infogas i några grupperingar.


SIGRID UNDSET

Norskan SIGRID UNDSET (1882-1949) använde sig i hög grad av
egna upplevelser när hon började skriva romaner. Hon ville hävda
kvinnors rätt till både arbete och familj, men hon tvingades se hur
slit och släp urholkade lyckodrömmen på båda områdena. Hennes
tidiga romaner, t.ex. Jenny (1911), skildrar sakligt och illusionsfritt
unga yrkesarbetande kvinnor i en brytningstid. De försöker förena
sina "traditionella" kärleksdrömmar med ett arbete som utvecklar
deras självständiga jag, men finner att de inte klarar det; huvudper-
sonen i Jenny tar rentav sitt liv.

Sigrid Undset söker sig fram mot en egen berättarton: hennes saklighet ger utslag i noggrann och detaljrik miljöskildring, hennes illusionsfrihet i en skarp psykologisk blick. Men först när hon fogar in den sakliga noggrannheten och den psykologiska skärpan i en kristen och katolskt bred och fantasirik episk framställning finner hon sin egenart som berättare. Den kristna medeltida kulturen fascinerade Undset och hon valde själv att konvertera till katolicismen, inte minst på grund av den djupa historiska kulturen som fortfarande lever i den katolska kristendomen.

Det sker i den stora medeltidsrornanen Kristin Lavransdatter (1920-22). Romantrilogin består av: Brudkronan, 1920, - Husfrun, 1921 och Korset, 1922. Berättelsen utspelas under norskt 1300-tal och vi får följa Kristins utveckling från ung oskyldig flicka till brud och älskarinna, liksom hennes tid som mor och myndig husfru, en strålande religiös och blodfull kvinna som gör starkt intryck på de män som kommer henne när. Hennes kontakt med sin biktfader i katolska kyrkan är viktig för hennes själsfrid. Kristin vistas en tid i ett
kloster, där hon tillägnar sig en allsidig bildning.

Kristin är en kvinnonatur som ger och tar av livets naturliga och övernaturliga fullhet och som genom sin livsaptit och handlingskraft får mer än sin beskärda del av såväl kärlek och lycka som bittra besvikelser. När hennes make Erland förödmjukar henne och struntar i gårdens skötsel vacklar hennes tillvaro, men hon lyckas härda sig och omvandla sin besvikelse till stolthet. Medan maken dras allt längre in i politiska och krigiska förvecklingar tar hon ett fast grepp om gården, fostrar sina åtta barn och kan till slut överlämna en välskött storgård i äldste sonens händer. Kristin söker sig med åren allt mer till det heliga. Genom att vara sina medmänniskor till hjälp vill hon sona sina synder. Romanen blir därigenom Nordens kanske främsta skönlitterära analys av synden i vanliga människors liv.

Efter ett långt och handlingsinriktat liv ägnar Kristin på ålderdomen sitt liv åt kristen meditation och botgörelse när digerdöden sveper fram över bygden.

Nästa stora roman av Sigrid Undset blev Olav Audunsson i Hästviken från 1925. Den utspelar sig på 1200-talet: Bonden Steinfinn har hämtat den unga flickan Ingebjörg till sin gård Frettastein, trots att hennes far lovat bort henne till bonden Mattias. Ingebjörg föder flera barn, bland dem dottern Ingunn. Mattias överfaller och fängslar Steinfinn, som räddas av sin fosterson Olav Audunsson.

Olav blir nu huvudpersonen och skildringen innehåller de skuldproblem som människas kärleksliv ofta hamnar i, hämnden ligger kvar som ett starkt begär och mord sker i passionens tecken. De stora motiven trohet-skuld-synd, som fanns i Kristin Lavransdottir, återfinner läsaren här, men kanske inte med samma friska intensitet. Kyrkan och den gemensamma värdegrunden skildras -- att söka frid är ett dominerande tema i denna roman.

Sigrid Undsets historiska bildning var omfattande och hon var
på ett katolskt sätt sakligt intresserad av kulturföremål från äldre tider, påminnande om det medeltidsintresse vi har i våra dagar. I Kristin
Lavransdatter förenas dessa intressen med hennes förmåga till exakt,
detaljrik miljöskildring och kristen moralisk och psykologisk klarsyn. Resultatet överväldigade inte bara den tidens läsare och litterära domare - hon fick Nobelpriset 1928 - utan också dagens: den svenska översättningen av Kristin Lavransdatter har på senare år blivit en flitigt nytryckt klassiker. Romanen har också delvis filmats.  Tillsammans med JRR Tolkien är hon troligen den viktigaste katolska skönlitterära författaren i 1900-talets Europa.


En sparsmakad stilkonstnär

CORA SANDEL, pseudonym för Sara Fabricius (1880-1974), var
också från Norge. Hon är inte epiker som Sigrid Undset men hennes
psykologiska skärpa är densamma. Stilen är koncentrerad, klar och
finsmakat ironisk. Hon debuterade först vid 46 års ålder och publi-
cerade inte mycket, bara några novellsamlingar och korta romaner.
Hennes författarskap beskrivs kanske bäst med Hjalmar Söderbergs
ord om sitt eget: "en smal men klar stråle." Cora Sandels huvudverk
är en utvecklingsroman i tre delar: Alberte och Jakob (1926), Alberte och friheten (1931) och Bare Alberte (1939).

Som flicka i en nordnorsk medelklassfamilj med knaper ekonomi får Alberte från första början lära sig att försaka: för sin brors, sina föräldrars och de sociala fördomarnas skull. Hon måste sluta skolan till förmån för sin bror när föräldrarna inte har råd att utbilda båda. Den dystra stämningen i hemmet och föräldrarnas förgrämdhet gör henne inbunden och frusen till kropp och själ. Hon blir tafatt och ängslig men är samtidigt klarögd och genomskådande. Hon ser igenom all förställning och är klart medveten om att hennes obetydliga yttre och kantiga sätt gör henne oälskad i föräldrarnas ögon och ointressant i jämnårigas. Hon vägrar godta en anvisad friare, bryter sig loss från den norska småstadens kvävande konventioner och beger sig till Paris.

Där lever hon länge ensam, försöker skriva på en roman men blir med barn och flyttar åter till Norge, till barnafaderns hemgård. Samlivet med mannen
går över styr, men barnet växer sig fritt och starkt i den trygga bondemiljön. Alberte kan nu göra romanen färdig och lämnar till slut barnet i farföräldrarnas vård för att skapa sig en framtid som författare i Oslo.

I sina noveller skildrar Cora Sandel ofta förlorarna i livets och
samhällslivets strid, små vardagliga människoöden som i sin obetyd-
lighet annars sällan lockar konstens bergsbestigare. Men för henne
är dessa obetydliga människor, ofta kvinnor, livets verkliga hjältar
och hennes sätt att skildra dem, med sympati och värmande med-
känsla, återger dem något av den heder livet förvägrat dem. Just en
sådan människa är huvudperson i Kranes konditori (1945). Boken är
en roman men genom att handlingen är koncentrerad till en enda
dag och en och samma plats liknar den i mycket en novell. Cora
Sandel har kallats "en valörernas mästare" för sin osvikliga känsla
för nyanser in i minsta sinnesförnimmelse, en konst hon särskilt
renodlar i sina noveller. Hon utgav flera samlingar och gjorde själv
ett utsökt urval i Vårt vanskelige Iiv, (1960).


Aristokrat och estet

KAREN BLIXEN (1885-1962) stod helt vid sidan av alla moderna
litterära strömningar. Hon var danska men hade tillbringat många
år på en egen kaffefarm i Kenya, där hon fascinerats av de svartas
naturnära leverne och muntliga berättarkonst. Den afrikanske farm
(1937) handlar om detta. Hennes livsinställning var estetisk och
aristokratisk - det är mer väsentligt hur man gör någonting än vad
man gör - och både erfarenheter och livsinställning har spelat in i
utformningen av hennes berättelser.

I debutboken Sju romantiska berättelser (Seven gothic tales, 1934, på danska 1935) och den efterföljande Vinter-eventyr (1942) berättade hon helt enkelt historier i gammaldags mening och vann en stor publik. I mycket återknyter hon till romantikens skräckberättelser (s. 196 ff.) och förlägger gärna handlingen till just den perioden. Männen i hennes berättelser är påfallande ofta chevalereska adelsmän av yppersta härstamning och kvinnorna strålande skönheter med guldglänsande korkskruvslockar.

Därtill är intrigerna fullmatade av romantisk skåpmat som nattliga
ritter, dubbelgångare och personförväxlingar. Det som höjer Karen Blixens versioner av sådana klassiska äventyr över veckotidnings-
nivån är dels att de är så kraftfullt berättade, dels att språket är
medvetet och skickligt utmejslat.


Jantelagen mitt ibland oss


AKSEL SANDEMOSE (1899-1965) föddes och växte upp i en liten
stad på Jylland. Han började som dansk författare men flyttade efter
en tid till sjöss till Norge. Här fick han perspektiv på uppväxtmiljön,
började skriva på norska och kunde ta itu med ämnen som han
tidigare ryggat inför. Av hans romaner är det egentligen bara den om
den cyniske sol-och-våraren i Tjrerehandleren (1945) som berättas
enkelt och kronologiskt. De övriga saknar yttre sammanhängande
handling i vanlig mening. Inte så att där inte händer något -
tvärtom! - men handlingarna ligger vanligen långt bakåt i tiden. Det
som är romanernas egentliga ämne är huvudpersonens uppgörelse
med sig själv, hans försök att nå klarhet i exakt vad som hände och
varför. Romanerna blir självanalyser av osedvanlig intensitet och
djup. Sandemose skapar en slags "psykoanalytisk roman", där be-
rättarjaget är både analytiker och patient.

I En flyktning krysser sit spor (1933) rannsakar sjömannen Espen
Arnakke sig själv. För sjutton år sedan begick han ett mord, och nu
är han redo att gå till botten med orsakerna. Hans självrannsakan
för honom tillbaka till barndomen: hur blev han egentligen den han
är? Hans uppväxt i den lilla staden Jante formades helt av "Jante-
lagen", en inskränkt och fördummande flockmentalitet som kräver
varje individs fullständiga underkastelse.

"Detta är Jantelagen:
1 Du skall inte
tro att du är något.
2 Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3 Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4 Du skall inte inbilla dig att du är bättre
5 Du skall inte tro att du vet mera än vi....


Jantelagen är en ängslig moralism som inympas i var och en från
barnsben och Far dem att avundsjukt bevaka varandra. All individu-
ell särart, alla steg som för bortom det invanda och snäva perspekti-
vet i familjen, klassen eller samhället bestraffas. Varje avvikelse möts
med utfrysning och ordlös terror, tills den utsatte fogligt klipper sina
egna vingar och snällt sätter sig på grenen bredvid de andra själv-
stympade andarna. Men Jantementaliteten alstrar aggressioner och
undertryckt hat. En dag kan det explodera - som hos Espen. Är han
mördare så är det Jante som gjort honom till det, menar Sandemose.

För Sandemose är Jantelagen inte något unikt för frikyrkliga
småstäder i Norden under det tidiga 1900-talet. Den är universell.
Den sticker upp sitt äckliga tryne överallt där en auktoritär miljö
tvingar den enskilde till konformism och underkastelse under yttre
normer som inte far diskuteras och än mindre ruckas på. I sådana
miljöer formas människor till en slags "inre fascism" med fördum-
ning och förakt för det avvikande eller främmande som utmärkande
drag. Samma år som En flykting ... kom ut röstades nazismen i god
demokratisk ordning till makten i Tyskland, ett av Europas främsta
kulturländer. Många famlade efter förklaringar och vid sidan av den
politiska debatten om vilka samhällskrafter som stod bakom Hitler
uppstod bland intellektuella också en diskussion om "fascismens
psykologi". Här blev Sandemoses roman mycket uppmärksammad
och "Jantelagen" ett internationellt begrepp. Boken översattes
snabbt till många språk och hör i dag till 1900-talets odiskutabla
klassiker. Inför de ständigt nya upplagorna omarbetade Sandemose
flera gånger boken.

Sedan Norge ockuperats 1940 hade Sandemose Gestapos rappor-
törer inpå knutarna och en natt flydde han hals över huvud till
Sverige. Också denna gång ledde uppbrottet till en häftigt självrann-
sakande roman, Det saundne er en drem (1944). Här, liksom i det sista
betydelsefulla verket Varulven (1958), är huvudpersonen han själv i
lätt förklädnad. Båda romanerna är en slags rättegångar med det
egna jaget, där berättaren ställer sig själv mot väggen för att reda ut
sitt liv. Hans handlingar synas ingående och medvetna motiv ställs
mot dolda inre drivkrafter. Rättegången mot jaget visar på de onda
krafter som var och en av oss bär inom sig men inte vågar röra vid.


Eyvind Johnson, den europeiske stilisten

Bland svenska romanförfattare har EYVIND JOHNSON (1900-76)
en särställning genom sin mångsidighet. Den omfattande bildning
han efterhand nådde, skaffade han sig helt och hållet på egen hand -
detta att han var självlärd och i ungdomen försörjt sig som arbetare
var det som förenade honom med arbetarförfattare som Vilhelm
Moberg och Ivar Lo Johansson. Som bred epiker och människo-
skildrare når han knappast upp till deras styrka, som stilist och
berättarteknisk förnyare står han däremot i en klass för sig. Han är
en berättare som ständigt söker utveckla sina uttrycksmedel för att
avvinna dem ny kraft och han prövar gärna olika metoder och
berättarvinklar i ett och samma verk. Det är inte alltid han lyckas i
sina djärva företag, men även misslyckandena har betydelse för
senare framstötar och rymmer ofta enskilda avsnitt som är lysande.
Hans bästa verk kom till dels på 30-talet dels under efterkrigsåren då
han med sina historiska romaner vann internationellt rykte och
Nobelpris.


Prövoår och genombrott

Redan av debutromanerna på 20-talet framgår det att Eyvind John-
son inte bara ville överta redan upparbetade berättartraditioner utan
också förnya dem. I flera realistiska småstadsromaner anknyter han
till tiotalisterna och Hjalmar Bergman på samma gång som han
prövar nya berättargrepp, t.ex. inre monolog. Flera romaner var
också skrivna under längre vistelser i Paris och på sitt trevande sätt
visar de de första genomslagen i svensk prosa från Joyces och Prousts experiment.

Penningnöd drev hem honom från Pais i slutet av 1923. Han fann då Sverige vara dumdrygt och främmande för Europa. På några veckor under denna tid skrev han sin debutbok "De fyra främlingarna", vars ursprungliga titel vad: Moder Hunger. Det är en novellsamling där en av novellerna, "Vallberg" är en historia om en karusellägare som gör sig löjlig vid en cirkusföreställning.

Nästa bok skrevs sommaren 1924: "Timans och rättfärdigheten". Det är en studie av en fabrikörsfamilj och dess ställning i de sociala striderna. Detta är ingen revolutionär bok utan en småstadskildring i samma still som Hjalmar Söderberg. Efter denna bok begav sig Eyvind Johnson åter utomlands i fem års tid. Detta blev en produktiv tid: han skrev fyra böcker, av vilka två publicerats, "Stad i mörker,", 1927 och "Stad i ljus", 1928. Den senare skildrar en ung man i Paris som i halvsvält och galghumor går och väntar på ett rekommenderat brev från Sverige. Stämningen påminner om den i Knut Hamsuns "Svält" men starka intryck från André Gide märks: dubbeltydigheten i alla frågor som ställs och svar som ges, dragningen åt det som chockerar och driver med fördomar.

Men det är först när han förenar sitt avancerade
hantverkskunnande med material från sin egen barndom och ung-
dom som det lossnar riktigt för honom. Med Romanen om Olof (i fyra
delar: Nu var det 1914, Här har du ditt liv!, Se dig inte om!, Slutspel
i ungdomen, 1934-1937) ger Eyvind Johnson sitt bidrag till 30-talets
många bildningsromaner i arbetarklassmiljö. Hans far var bonde i
Norrbotten och hörde inte till de fattiga, men långvarig sjukdom
tvingade föräldrarna att placera den lille i fosterhem hos en banarbe-
tare vid stambanan. Efter de obligatoriska folkskoleåren lämnade
pojken fosterhemmet för att försörja sig som flottare och senare som
sågverksarbetare, rallare, tegelbruksarbetare och biografmaskinist.
Arbetsplatser och människor skildras i precist utmejslade scener,
realistiskt och fullkomligt osentimentalt. Här och var skymtar också
en vild humor i form av ytterligt spetsig ironi, t.ex. i porträttet av en
fabrikör som bemöter sina arbetares klagomål och klena förstånd
med orden: "För se, med försiktighet händer inga olyckor. Om nu
inte olyckan är framme."

För att kunna uttrycka det som realismen inte förmår ligger i varje
del också en "saga" insprängd, en poetiskt utformad fristående
berättelse som speglar Olofs drömmar och känslor. Märkvärdig är
särskilt "Sagan om dimman och lungsoten" i första delen. Den
berättar i återhållen ton en historia om norrländska nyodlares fruk-
tansvärda villkor och den mänskliga vanmakt som följer med fattig-
dom. Just den sakligt behärskade tonen gör att läsaren lämnas
ensam med sin förtvivlan och far känna av samma vanmakt. Här
visar Eyvind Johnson hur han med sitt berättartekniska kunnande
kan skapa en oerhörd verkningskraft.


Att göra historia till nutid

Liksom Pär Lagerkvist vänder sig Eyvind Johnson efter kriget till
historien och de klassiska myterna för att hämta inspiration. För
Lagerkvist gäller det att belysa människans eviga trosproblem (se t.ex.
Barabbas), för Eyvind Johnson att få perspektiv på samtidens pro-
blem. I Strändernas svall (1946) gör han en omdiktning av Homeros
saga om Odysseus, hjälten från det trojanska kriget, hans irrfärder
och sällsamma äventyr under den långa färden hem till Ithaka (s.
12). Tid och miljö är alltjämt antika men äventyren skildras med vår
tids fräna naturalism, dialogen är talspråksaktig och moderna berät-targrepp som inre monolog används flitigt. Även människorna har avklätts sin antika upphöjdhet: Odysseus motiv är inte alltid så rena som hos Homeros och hustrun Penelope inte fullt så ståndaktig mot friarna.

Odysseus är i Eyvind Johnsons version inte någon obe-
kymrad hjälte utan en modern människa: reflekterande, splittrad,
orolig. Hans situation är den hemvändande krigarens - och Europa
var när romanen skrevs fullt av hemvändande soldater. "Man kom-
mer inte tillbaka, ingen kommer tillbaka", lyder ett av bokens
omkväden - när krigaren kommer hem är allt förändrat, också han
själv. Han bär med sig sina grymma minnen och blir aldrig den han
en gång var. Därmed tillhör Eyvind Johnsons Odysseus vår egen tid
och romanens undertitel klarnar: "En roman om det närvarande".

Samma strävan att låta det historiska belysa samtiden och samti-
den belysa historien, märks i Drömmar om rosor och eld (1949). Hand-
lingen bygger på den berömda franska häxprocessen i Loudon 1634,
där en fritänkande präst utsätts för en grupp nunnors hysteriska
sexualfantasier och offras i en korseld av politiska intriger. Eyvind
Johnson utnyttjar sina gedigna historiska kunskaper till att teckna en
överdådig bild av tidens leverne och tänkesätt; samtidigt använder
han den moderna psykologins hela arsenal av människokunskap och
allt sitt berättartekniska kunnande för att göra romangestalterna
levande för nutida läsare. Detsamma gäller hans mest storslagna
historiska epos, Hans nådes tid (1960), en myllrande och rik krönika
över 700-talets frankiska rike under Karl den store. Också här
skildrar Eyvind Johnson en värld under tyrannernas godtycke, en
värld där några ungdomars förhoppningar om frihet och kärlek
förbyts i lidande och underkastelse.

Genom dessa tre historiska romaner klev Eyvind Johnson fram i
främsta ledet bland efterkrigstidens romanförfattare. 1974 belönades
han med Nobelpriset "för en i länder och tider vittskådande berät-
tarkonst i frihetens tjänst".


Religiös debatt

Mellankrigstiden i Sverige och hela Norden var också ett skede med livlig religiös debatt och religiös nyorientering. Tjugotalet hade bevittnat dramatiska omvändelser: Sven Lidman och Ivan Oljelund. Men det hade också handlar om en mindre seriös religiositet,  en halvt ironisk lek med religiösa symboler: Harrieth Löwenhjelm, Birger Sjöberg, Hjalmar Gullberg. Samtidigt hade ett ivrigt arbete med nya formler och ny praxis pågått för en mer inomvärldslig religiositet, påminnande om vår tids New Age-inspirerade sökande - Pär Lagerkvist, Erik Blomberg.
 
Lösenordet var just »andligt sökande», grundstämningen var individualistisk, något som kommenterades och kritiserades från katolskt håll. Man kunde under det svenska 30-talet  märka en konfessionell uppstramning, en dragning åt tydligare bekännelser och fast gemenskap, om man vill ett närmande till katolsk urkyrka. Tiden för Nathan Söderbloms ekumeniska omfamning av all sorts teologi var förbi.

Den amerikanska-engelska oxfordgrupprörelsen, vars ledare Frank Buchman utformat ett system för självrannsakan och bikt, där den moraliska målsättningen gick ut på fyra absoluta krav hämtade ur Nya Testamentets bergspredikan, nådde Sverige via Norge i början av 1930-
talet. Den norske diktaren Ronald Fangen blev omvänd 1934, och vid stora norska "houseparties" påverkades också Sven Stolpe och Harry Blomberg mycket starkt. Mot slutet av decenniet kom Bertil Malmberg
att tillhöra kretsen en tid, och erfarenheterna från denna period
av sitt liv redovisade han i diktsamlingen Sångerna om samvetet och ödet
1938 och i skådespelet Excellensen.


Sven Stolpe

Sven Stolpe blev genom sin vakna journalistiska iver en av de mera
aktiva representanterna för mellankrigstidens intellektuella oro och religiösa sökande.  Stolpe hörde till kretsen kring studenttidskriften Gaudeamus vid Stockholms Högskola under dess första tid och han började skriva litteratur kritik redan som ung kandidat. Efter kontakt med Sigtunastiftelsen vid tjugotalets slut började han syssla med Nathan Söderbloms och Manfred Björkquists författarskap men vände sig så småningom till katolicismens mer fullödiga kulturgemenskap.

Debutboken Två generationer (1929) bär spår både av strävan till
och av en otvetydig dragning till de två auktoriteterna Söderblom och Björkquist. I denna bok angiper Stolpe i starka ordalag de "idylliska» tiotalisterna, t ex Anders Österling och Fredrik Böök, medan Pär Lagerkvist och Erik Blomberg delvis just på grund av sin religiösa problemställning hyllas som den unga generationens diktare. Stolpe hyllade en viljedisciplin i kristen och Sigtunabetonad anda.   

1936 tillkännagav Stolpe sin anslutning till oxfordgrupprörelsen och gjorde sedan tjänst som kristen propagandist, predikant och polemiker, frejdigt utdelande både hugg och stick.

Tre samlingar franska essayer främst Den kristna falangen I, II (1934,
och studier över Söderblom och Geijer i Det svenska geniet (1935)
har tillfört den svenska litteraturkritiken en rad värdefulla tidsdokument och konturskarpa porträtt av stora europeiska författare.


Albert Viksten

Till den nya livskänslan under mellankrigstiden hör också Albert Vikstens blandning av naturromantik, andlig känslighet och social realism. Vikstens far var nybyggare i en avlägsen skogsby vid gränsknuten
Ångermanland, Medelpad och Jämtland; han hade också utövat
byskomakeri. Liksom Dan Andersson började Viksten, som var född 1889,  skriva under arbetet vid kolmilorna; den första bekantskapen med
den levande litteraturen hade skett via Robinson Crusoe och »Sveriges djurvärld».

När Albert Viksten var 17 år upplevde han en religiös kris i samband med händelser under ledning av en stenhuggare, som förkunnade ett slags mycket rebellisk kristendom, med Kristus som ledare i kampen för en form av socialism. Baptistpastorn-stenhuggaren ledde också en skogs-
huggarstrejk och Albert Viksten kom med sina kamrater i polisförhör efter
ett strejkbrytarbråk.

Den enögda rättvisan vid det tillfället gjorde på Albert ett intryck för livet. Efter försök som stenarbetare och rallare gick han tid som sjåare och brädgårdsarbetare i Ådalen, för att sedan återvända till skogarna, där han på lediga stunder skrev noveller för tidningen Nya Vorrland. Vid 22 års ålder blev han av rektor Johan Sandler hjälpt till en folkhögskolekurs och fick en språngbräda över till journalistiken.

Albert Viksten har i hela sitt författarskap hållit sig tätt till de egna upplevelserna, han är en realistisk skildrare, och det ger hans författarskap dess drag av enkel redbarhet. 1921 kom han med Bland björnskyttar och sälfångare i Norra Ishavet, som beskrev en fångstfärd där han själv deltagit. Humor, konkret iakttagelse och en inte oäven förmåga att fånga även känslor och stämningar fick många att läsa denna bok om kamp mot is och dimma, där naturskildringarna ofta hade ett storslaget drag.

Djurskildringarna kulminerade i norrlandsboken Bäverbäcken som kom 1923. Hårda män (1926) var en versberättelse, som i sin sträva sälfångar-
romantik inte saknade litterär karaktär. Romanen Den vita vidden (1931) skildrar suggestivt den arktiska ensamheten och fogar in mäktiga
ishavstavlor i ett psykologiskt sammanhang; historien har sin spänning
men naturskildringen är dock det viktigaste.

Med boken Byns ögon (1934) gjorde Viksten en vändning mot konkreta bondemotiv
— Albert Viksten bor nu med familj i Hälsingland, i byn Färila och har ett rikt register av iakttagelser från byn. Boken är en familjeroman, där huvudämnet är förändringar avlandsbygden, och där konflikten står mellan två generationer, en äldre konservativ och en yngre som representerar den nya tiden.

Albert Viksten gav sitt allra bästa i romanen Storm över niporna 1935. Han
skildrade här hungerdemonstrationerna i Ådalen 1917, ett dramatiskt
förlopp som han själv bevittnat som ung journalist och som han efterhand fått gott perspektiv på. Händelserna fogas in i en fortlöpande berättelse om några representativa människoöden: en självuppoffrande läkare, doktor Harving, det storordiga ärkekräket Gelin, den redbara fackföreningskassören Karlsson och en ung oviss folketshusvaktmästare. Det är en svensk kulturbild från demokratiens genombrottstid, och den fäster sig i minnet hos de flesta läsare.


Harry Blomberg

Till den religiöst orienterade arbetardiktningens genombrottsgeneration kan också Harry Blomberg och Ragnar Jändel räknas. De förstärkte båda »proletärdiktarnas» front under mellankrigstiden, de tog båda en kurs på Brunnsviks Folkhögskola norr om Ludvika och fick nära kontakt med Dan Andersson.

Harry Blomberg var  född 1893, hans familj var småborgerlig. Fadern var skräddare men modern dog tidigt, och barnen utackorderades på olika håll. Harry Blomberg kom Roslagen, sedan till privatskolebildad, baptistisk moster i Stockholm, som hade  anställning och bostad som portvakt. Harry måste småningom först jobba som springpojke och blev
sedan typograf; ett arbete som han vid 22 års ålder helt frejdigt övergav
för att ge sig ut på vandring.

Han gjorde nu revolution mot den baptistiska miljön och sökte sig till folkhögskolan Brunnsvik år 1916. Där levde Dan Anderssons rykte nästan som en legend; men legendens föremål kom då och
då på besök, och Ragnar Jändel befann sig bland eleverna.

Man kan lugnt påstås, att Harry Blomberg blev alldeles bedövad av de
personer och de intryck han mötte. Han debuterade 1917 med inte mindre än två diktsamlingar, Fejd och famn och Sjöfolk och färdemän, där förebilderna var uppenbara. Vildmarkskällor, supande vagabonder, obändig frihetslängtan, djup fattigdom
— det är dikternas huvudämnen, och rytmerna bestäms alltigenom av Dan Andersson (fattigdomen och ödemarksstämningarna) och Karl-Erik Forsslund (vandringslädjen — "Vi gå över daggstänkta berg, fallera!")

Harry Blomberg hade märkvärdigt lätt att göra vers med sväng i och han  väckte också genast en viss uppmärksamhet. Vagabondmotivet som nog var äkta känt, men Harry Blomberg kände dock vildmarken endast
som ett slags turist
fullföljdes i Stora orons män som kom 1918, medan den politiska tendensen togs upp i en samling »agitatorisk värs» med titeln I revolutionstid. Bland hans senare diktsamlingar kan nämnas Landkänning (1922), som domineras av den stora diktcykeln Den döde. Denna är utan namns nämnan tillägnad Dan Andersson och bearbetar motiv ur dennes tankevärld.

En annan sträng som vibrerar djupt hos Harry Blomberg är minnena från Stockholm, exempel i den munviga och käcka Söder: »På Söder har jag vuxit upp, vid Söder är jag bunden», där Blomberg träder in i de lokalpatriotiska stockholmsrealisternas led.

Men den starkast vibrerande strängen är det religiösa behov, som går
i dagen i samband med Dan Andersson-minnena och där uppenbarligen en del barndomsintryck består det mesta av känsloladdningen.

Harry Blomberg har i allmänhet lyckats bättre som berättare än som
lyriker. I särskilt nära relation till hans radikala ungdom står novellsam-
lingen Det glädjerika livet som kom 1920 och romanen Landets lågor år 1930, vilken senare är en av de få längre skildringar som tagit upp den svenska folkbildningsrörelsen till behandling.

I prosan blir huvudlinjen efterhand den religiösa. Redan i Tiden och
en människa (1921) kastar sig Harry Blomberg in i den just då livliga religionsdebatten. Det blir en delvis, mycket klar och åskådlig bild av unga intellektuella arbetares uppgörelse med vänsterns religionskritik; när huvudpersonen skall i lugn och ro samla sig till en egen lösning av frågan
det var mycket modernt just då i den yngre svenska litteraturen att resa till en avlägsen fäbodstuga för att lösa livsgåtorna blir resultatet vagare. Men resonemanget utmynnar närmast i en gudstro påverkad av den engelske romanförfattaren H.G. Wells.
 
Men romanen Babels älvar (1928) kan ses som ett försök att i en historisk symbol ge en bild av människosläktets väg under eviga stjärnor. Den
vill dra upp ett religiöst perspektiv. Men det finns också starka skäl att
betrakta romanen som ett nationellt dokument, ett vittnesbörd om arbe-
tarens patetiska återupptäckt av det fosterländska.

Redan i Vallfarten till fosterlandet (1926), en samling sånger, hade Harry Blomberg proklamerat ett slags kåserande patriotism, som väl stämde med de upptäckter, som även andra yngre radikaler gjorde när revolutionerna kommit på visst tidsavstånd. Diktsamlingen har för övrigt sin lilla märklighet som den sannolikt första svenska, där Hitler och
Mussolini figurerar. Hell Hitler, hette det i en inledande rundblick över
Tyskland, »som med huvut under arm / kan prata till och med en domstol varm!»

Efter denna vallfart hem, varom den forne radikalen inte var ensam, sökte han nu ett ämne, där de nya upptäckterna kunde tolkas. År 1925 hade två balter, Russwurm och Blees, utgivit en skrift om Gammalsvenskbyborna, de forna estlandssvenskarna från Dagö som på 1780-talet utvandrade till Sydryssland.  Harry Blomberg tog kontakt med Blees och reste på sommaren 1928 till Estland; på hösten fullbordades en historisk roman om Dagösvenskarnas utvisning från Ryssland och långa pilgrimståg till Dnjepr, och det var den som fick namnet Babels älvar. I boken smältes in studier i äldre svenskt språk och i Katarina II:s memoarer; autentiska  namn och episoder ur Russwurms och memoarernas skildringar fick plats i skildringen, och resultatet blev något av ett svenskt nationellt epos. Harry Blomberg hade gjort sitt lyckokast.

I ingen annan bok av Harry Blomberg möter man ett episkt lugn som
i denna. Händelseutvecklingen går framåt utan knyckar, de svenska
bönderna på det ryska godset är enkla vardagsmänniskor, och inte heller
deras främsta män, Toren, den kloke gamlingen, Vessinglag, den starke och hetsige ynglingen, höjer sig genom bildning nämnvärt över de andra. Det folkliga kollektivet kommer väl fram, de masspsykologiska reaktionerna inför godsherrens övergrepp och dekret, framför allt utvisningsbeslutet, den tröga samlingen kring nödvändigheten att utvandra, de skiftande, ojämna förberedelserna för resan, och slutligen den lunga, primitiva transporten med kvinnor, barn och bohag, de ändlösa motgångarna, de bittra besvikelserna, de fåtaliga glädjeämnena, kampen mot misstro, sjukdom och död.

Här sker verkligen ett pilgrimståg under stjärnorna, grått, detaljrikt, myllrande och den gammaldags enkla gudsfruktan välver en himmel över alltsmans som låter både den nationella och den religiösa symboliken framträda utan farlig extra betoning.

Romanen Babels älvar fick en egendomlig tidshistorisk relief genom svenskbybornas återvändande» till Sverige från Ryssland några månader efter bokens utgivning.

Harry Blomberg fann under 30-talet sin form för kristendom i den engelsk-amerikanska Oxfordgruppen och han tillkännagav sitt nya steg i betraktelseboken Vi måste börja om (1937); Han hade emellertid då redan visat sin starka dragning till kristna problemställningar i romanen Det brinner i snön (1935): som är byggd på lappmarksprästen Lars Levi Laestadius' liv och som tack vare sin intensitet kan betecknas som Blombergs bästa arbete näst efter romanenBabels älvar. 

I flera romaner, bland andra en historisk skildring av den sturske karolinske dalaprästen Jacob Boethius' liv, Mäster Jacob (1942) och Jacobs dröm (1943), och i diktsamlingen Vi på jorden (1940) utformade han sin religiösa åskådning, vardagligt rörlig i uttrycken men starkt traditionell på djupet.