|
|
Det finns de som menar att det vore bäst att
hänföra
Augustinus till
den grekiska filosofins historia. Han föddes 354 e.Kr. och dog
430,
han är delvis samtida med Proklos och avsevärt tidigare
än
de ny-
platonska filosofer som försökte arbeta vidare när
kejsar
Justinianus
stängde de filosofiska skolorna i kejsardömet 529. Dessutom
kom
Au-
gustinus' omvändelse från manikeismen till ortodox
kristendom
till
stor del från läsning av nyplatonska arbeten i kristen form.
Man
kan
faktiskt finna mycket nyplatonism i Augustinus' filosofi.
Å andra sidan är andan i Augustinus' skrifter starkt kristen
och det är inte
ovanligt att i dem finna samma blandning som man möter i hans
Confessiones
(Bekännelser), där en diskussion av tiden och dess relation
till
evig-
beten kommer mitt i ett åkallande och prisande av Gud. Det finns
också ett otal referenser till Bibeln och till religiöst
tänkande
i allmän-
bet. Inget av detta är, menar jag, riktigt i den grekiska
filosofins
anda.
Augustinus föddes 354 i Tagaste i nordafrika. Hans moder, Moni-
1ia, var kristen, men till en början fann han den tron
otillfredsställ-
ande. Han blev professor i retorik i Karthago även om han
hävdar
i
lina Bekännelser (skrivna vid ungefär fyrtiofyra års
ålder)
att han för
första gången blev intresserad av filosofi redan när
han var arton
och
läste Ciceros Hortensius (nu förlorad).
Till sin kristna mors förtvivlan
gick han in i den manikeiska sekten, men efterhand förlorade han
sina illusioner om den. Han
upprätthöll befattningar i
retorik i Rom och Milano, där han åhörde Ambrosius som
var biskop där. Detta,
kombinerat med läsning av nyplatonska arbeten, ledde till att han
blev omvänd till kristendomen och gick in i kyrkan.
När han återvände
til Nordafrika grundade han ett slags samhälle tillsammans
med vänner. På väg dit dog hans mor i Ostia och i
Bekännelser beskriver
har
en mystisk upplevelse av enhet med Gud som de båda hade där
kort
innan hon dog. I Afrika vigdes han in i det apostoliska
prästämbetet och
efter-
trädde Valerius som biskop av Hippo, där han dog 430 när
vandalerna just skulle belägra staden.
Augustinus har ibland betraktats som en föregångare till
Descarte:
på grund av sin användning av satsen 'si fallor, sum' ('om
jag felar
existerar jag'). Men motivationen bakom är helt annorlunda. Det
är
förvisso sant att satsen utgör ett avgörande steg i
vederläggningen
av
skepticismen, de grekiska skeptikernas skepticism. Augustinus
säger
att vi inte kan betvivla saker i allmänhet eller
förutsätta
att de är falska
utan att acceptera vår egen existens. Det är emellertid inte
avsett
aU
leda oss, som Descartes' parallella 'cogito, ergo sum' (jag
tänker,
allW
är jag till), till ett försvar för kunskap om och
existens
av en värld
utanför oss själva. (Det har faktiskt hävdats med viss
rimlighet
ati
begreppet 'yttervärld' inte fanns tillgängligt för
Augustinus
eftersom
distinktionen inre-yttre bygger på en radikalare skepticism om
oss
själva än den som hade diskuterats vid denna tid.)
Enligt Augustinus' sätt att se är själen förmer
än kroppen så
att inte ens i perceptionen är det i strikt mening så att
kroppen påverkar själen.
Själen bildar
sina egna intryck som gensvar på vad som händer med kroppen
och
de ting som påverkar den och fäller sina egna omdömen
på
dessa
grunder. (Det finns liknande åsikter hos Plotinos.) Perception
inne-
fattar därför en aktivitet hos själen och är i den
meningen
en funktion
av viljan. Det jag' vars existens garanteras av `si fallor, sum' ska
iden-
tifieras med den själ som uppfattas på detta sätt.
Men samtidigt tvivlade Augustinus inte på att vi uppfattar en
värld
av objekt som är oberoende av oss själva. Hur detta är
möjligt,
givet
teorin att perception strängt taget är ett verk av
själen,
är en av de
dunkla punkterna hos Augustinus, trots hans försök, bland
annat
i
De musica, att göra den motsägelsefri. Augustinus var i
realiteten
mer
intresserad av andra sidor av själens aktivitet, i synnerhet av
sådana
tankar som det är omöjligt att betvivla - tankar som
innehåller
nöd-
vändiga sanningar av den typ som finns i logiken och matematiken.
Ty dessa'eviga sanningar' uppfattade han som tecken på upplysning
genom Gud och existensen av 'eviga sanningar' betraktade han där-
för som en klar indikation på Guds existens. Han betraktade
rentav
de platonska och nyplatonska ideerna som tankar i Guds medvet-
ande. Eftersom sådana begrepp ingår i omdömen i
allmänhet,
även
omdömen om den värld vi uppfattar genom sinnena, så
är
den slut-
sats som Augustinus drar att all vår kunskap mer eller mindre
är
ett
resultat av upplysning genom Gud. Detta är nog det centrala draget
i hans filosofi. Detta gör honom också till en av
kristendomens främsta
tänkare genom tiderna.
I en viss mening placerar emellertid denna beskrivning all slags
kunskap på samma nivå. Trots den aktiva roll som tilldelas
själen,
till
skillnad från kroppen, så uppfattas objekten för
själens
kunskap i
samtliga fall som oberoende av denna själ. Därför,
säger
Augustinus,
liksom det vi alla uppfattar med sinnena inte bara är en egenskap
hos våra sinnesorgan utan något allmänt och oberoende
av
var och
en av oss, så gäller för andra former av kunskap,
inklusive
kunskap
om'eviga sanningar', att det vi vet måste vara oberoende av oss
själva.
1'å ett sätt vet vi allting genom Gud, om än bara i den
meningen
att
Gud är källan till den upplysning som kunskapen beror
på.
Men
egentligen är upplysningen mer än så. Ty den är
också
källan till
tingen själva; alla ting beror på det gudomliga medvetandet
i
den
meningen att de utgör ett förkroppsligande av gudomlig
kunskap.
Människosläktets må1 är att bli ett med Gud, och
Augustinus
tror att
den lycka eller välsignelse som också är filosofins
mål
ligger i detta.
Ur kunskapens synpunkt är att vara ett med Gud att ens kunskap
är
ett med den gudomliga kunskap som är dess källa. Detta
är
Guds
relation till världen som dess skapare.
Men just denna tanke skapar ett problem. Augustinus trodde på
en skapelse ur intet. Men det gudsbegrepp som vi just har
undersökt
ligger mycket närmare den nyplatonska uppfattningen av det Ena
som en källa till allting genom emanation. I Plotinos' teori om
förhå11-
andet mellan tid och evighet kommer tiden in i bilden först i och
med
Själen och därmed livet; Intellektets och idéernas
värld motsvarar
evigheten. För Augustinus existerar Gud i evighet. Hur kan vi
då
ha
en skapelselära? Augustinus' svar är plotinskt med ett
undantag.
Han
ger det i ett berömt parti av bok IX av Bekännelser. Med
adress
till
Gud frågar han 'vad är tid?' och tilllägger att han
utmärkt
väl vet det
tills någon frågar honom (en situation som hela skockar av
filosofer
har befunnit sig i). Problemet uppstår genom begreppen nutid,
dåtid
och framtid, där särskilt nutiden ställer till problem
genom
vår be-
nägenhet att uppfatta den som en knivsegg mellan dåtiden och
fram-
tiden,
trots att dåtiden och framtiden i en mening inte existerar.
Å
andra sidan har vi inte tid eller temporala förlopp om vi inte har
dessa begrepp; då har vi bara evighet.
Augustinus' lösning är att tolka tidens natur som medvetandet
om
tidens förlopp och därmed förlägga den till den
individuella
själen.
Det finns ingen tid som passerar eller flyter förbi annat än
i
individu-
ella förväntningar, minnen eller allmän medvetenhet om
tidens
flykt.
Tiden är så att säga ett subjektivt fenomen. När
man
därför säger att
Gud i begynnelsen skapade världen ur intet, så talar man
bara
ur
den individuella människans synvinkel. I realiteten existerar Gud
i
tidlös evighet. Frågan om vad han gjorde före skapelsen
och
liknande
frågor uppstår därför inte. Den nyplatonska
läran
om världen som
emanerande från ett tidlöst eller evigt Ena passas
därför
ihop med,
eller förefaller passas ihop med, en kristen lära om skapelse
ex
nihilo
genom antagandet att de tidsmässiga aspekterna hos den senare
berättelsen bara är en produkt av vårt individuellt
mänskliga
synsätt.
Det uppstår ytterligare problem genom denna tes. Guds skapelse
är absolut, även om den inte i strikt mening är
temporal.
Hur kan
det då ske utveckling i världen? Hur kan ens den följd
av
händelser
som förutsätts i Bibelns skapelseberättelse, enligt
vilken
saker hände
under på varandra följande dagar, ha ägt rum? För
att
förklara detta
tillgrep Augustinus en lära om 'befruktande skäl' (eller
orsaker),
ett
begrepp som har vissa likheter med stoikernas befruktande princi-
per. Världen är skapad sådan att den innehåller
frön
som leder till
framtida utveckling när förhållandena är de
rätta.
Detta förefaller innebära en deterministisk syn. Icke desto
mindre ansåg Augustinus att människor har fri vilja.
Människan är skapad för
att uppnå lycka
genom att skåda och identifiera sig med Gud. Människor har
olika
ingivelser som Augustinus kallar 'kärlek' (och som han ibland
liknar
vid tyngd), men dessa är komplexa, och vad människor gör
bestäms
inte av deras natur som fallet är för rent fysiska
föremål.
Människorna
kan därför (om nu 'därför' är rätt ord)
välja
att inte söka Gud och
därmed inte uppnå sann lycka. Som hos nyplatonisterna
är
det onda
blott en avsaknad av det goda, ett misslyckande att uppnå
sådant
gott
som människor faktiskt skulle kunna uppnå. Inget av detta
är
särskilt
tillfredsställande ur teoretisk synpunkt och klumpigheten
uppstår
genom det ofullgångna försöket att passa ihop kristna
principer
med
en lära som kommer från nyplatonismen.
Det finns en liknande klumpighet i Augustinus' syn på staten och
samhället. Under större delen av sitt liv var han
benägen
att acceptera
att samhället sådant det var organiserat i det romerska
imperiet
bara
var en sida av mänskligt liv. Staten existerar bara för att
främja
indi-
videns välgång genom att upprätthålla social
ordning,
eftersom in-
dividens primära mål är något som berör alla
människors själar
och Gud.
Västgoternas plundring av Rom 410 fick Augustinus att ompröva
sam-
hällets roll. De civitate Dei (Gudsstaden), skriven mot slutet av
hans
liv,
framställer en skarpare uppdelning av vad han kallar de himmelska
och jordiska städerna, Guds stad och Babylons stad. De utgör
ex-
tremfall, den förra avsedd för dem som genom fritt val
når salighet
hos Gud
och den senare för dem som genom fritt val väljer motsatsen.
Ingendera är
i verk-
ligheten staten eller samhället som det verkligen är, och i
Gudsstaden
ser Augustinus en vision av något som inte föreligger
på
jorden. Det
som faktiskt finns är ett slags kompromiss mellan de två
städerna
som
är till för att upprätthålla ordning och materiell
välfärd. Augustinus'
syn på samhället och politiska organisationer är
alltså
en minimisyn,
och idealet med en Gudsstad innebar ett slags åtskillnad mellan
kyrka
och stat som inte existerade och inte kunde existera under de
förhå1-
landen som rådde i det romerska imperiet på hans tid.
[Efter D.W. Hamlyn: Filosofins historia]
|
|
|
|