|
|
Wilhelm av Ockham (cirka 1285-1349) fullföljde
många av de ten-
denser som var uppenbara hos Duns Scotus, men hade också
invänd-
ningar i vissa avseenden, särskilt beträffande realismen och
idén om
den formella distinktionen. Ockham betraktas ofta som en av de stora
företrädarna för nominalismen, och på sitt
sätt var han också det.
Men det är omöjligt att bedöma detta utan att ta
hänsyn till hans
bidrag till logiken. I själva verket är logik och
meningsteori centrala
för Ockhams filosofi i en helt annan utsträckning än
för någon annan
av dem som nämnts i detta kapitel. Ett av hans viktigaste verk
är
Summa logicae, vars första del ägnas åt teorin för
termer i en tradition som går tillbaka till Abelard, men som hade
utvecklats på 1200-t
av sådana logiker som Vilhelm av Sherwood (eller Shyreswood)
Peter av Spanien. I den andra delen fortsätter Ockham med att
handla syllogismerna och teorin för konsekvenser -en form av logik
för satser och slutledningar mellan satser som går tillbaka
till stoit
erna och som också bedrevs av Walter Burleigh, en franciskansk
medbroder
till Ockham. Men dessa problem är inte av så stort
allmänt filosofiskt
intresse, hur viktiga de än är för logikens historia.
Vilhelm av Ockham föddes i Surrey, gick in i franciskanorden och
studerade i Oxford. Han var väl insatt i Duns Scotus'
åsikter, men
det är osannolikt att han faktiskt hade honom som lärare.
Hans före-
läsningar om Lombardus' Sententiarum ådrog honom anklagelser
för
kätteri från universitetets kansler, och han blev beordrad
att inställa
sig i Avignon 1324 för att försvara sig mot anklagelserna
innan han
fick sitt lärartillstånd. Han fick stanna i Avignon i fyra
år innan en
kommission förklarade några av hans artiklar kätterska,
även om
detta inte tycks ha föranlett några åtgärder. Han
var filosofiskt aktiv
under denna period, men tog 1327 ställning för Mikael av
Cesena.
fianciskanordens general, mot påven i Avignon i frågan om
apos-
tolisk fattigdom. 1328 flydde Cesena och Ockham jämte två
andra
från Avignon och sökte beskydd hos kejsar Ludvig av Bayern,
som
hade installerat en motpåve i Rom och nu flyttade till Ma nchen.
Ock-
ham följde med och blev bannlyst av påven i Avignon; i
Munchen
skrev han ett antal pamfletter om påvlig makt och argumenterade
för politisk representation även inom kyrkan. Kejsaren bytte
sida och
övergav Cesena och Ockham, och den senare tycks ha sökt
någon
form av försoning med den dåvarande påven och sin
orden. Han
förmodas ha dött i digerdöden 1349.
Ockham är naturligtvis känd som upphovsmannen till 'Ockhams
rakkniv' eller sparsamhetsprincipen, och även om det inte är
säkert
om han faktiskt använde just de ord som den brukar återges
med
('storheter ska inte mångfaldigas mer än
nödvändigt'), så sade han
förvisso något mycket likt. Det är också klart
att han ansåg att allt som
existerar är partikulärt, för att använda ett ord
som Locke senare
använde. För att förstå hur han kunde hävda
detta och ändå betrakta
allmänna termer som meningsfulla är det nödvändigt
att säga något
om hans termlogik och om den kunskapsteori som beskriver hur
allmänna termer ska förstås. Termer, som de
förekommer i språket,
är tecken som utgör det språkliga uttrycket för
medvetandetillstånd
(intentiones), som i sin tur är naturliga tecken på det de
betecknar.
För att detta ska fungera för vanliga namn måste Ockham
förutsätta
enslags kunskap som innebär att man direkt fattar de ting som namn
.apekar. Därför lägger Ockham, precis som Duns Scotus,
fram en
teori om intuitiv kunskap om individer och gör en distinktion
mellan
denna och abstraktiv kunskap. Teorin läggs fram i Kommentarer till
sententiarum och Quodlibeta, två viktiga arbeten som kan
jämställas
med Summa logicae.
Intuitiv kunskap är en form av uppfattning av ett objekt som fak-
:iskt föreligger, som är sådan att kunskapen om det
är uppenbar;
abstraktiv kunskap är en uppfattning av ett objekt som är
oberoende
äv villkoren för dess existens. Det är viktigt att de
båda typerna av
kunskap kan gälla samma objekt; skillnaden är helt och
hållet en frå-
ga om omständigheterna vid eller villkoren för uppfattningen.
Ob-
jekten kan vara av vilket slag som helst. En intuition är
fullkomlig
när den utgörs av en omedelbar erfarenhet och ofullkomlig om
den
även innehåller tidigare erfarenheter. Det finns
därför ingen anled-
ning, som hos Duns Scotus, till att intuitioner av ting i detta livet
måste vara förvirrade på grund av vår
oförmåga att uppfatta tingets
haecceitet. All abstraktiv kunskap är härledd från
intuitiv kunskap,
precis som Hume långt senare hävdade att alla ideer är
härledda från
motsvarande intryck. Det beror på att man utvecklar en
förvärvad
förmåga eller habitus för att uppfatta objektet.
Till en början tycks Ockham ha antagit att den abstraktiva kun-
skapen enbart kan gälla enskilda ting, precis som intuitionen, men
i
Quodlibeta säger han att oavsett vad som har gett upphov till en
viss
abstrakt kunskap, så kan man inte utesluta andra ting som dess ob-
jekt, om de skulle ge upphov till exakt samma kunskap. Steget
från
intuitiv till abstraktiv kunskap är alltså ett steg
från en direkt upp-
fattning av ett enskilt objekt (ett slags bekantskap med det) till inne-
havet av ett begrepp. Men detta begrepp utgörs bara av själva
akten
att förstå de ting som det är begrepp för. Dessa
ting kan likna varand-
ra, men har inte bokstavligen något gemensamt; Ockham säger
att
de helt enkelt liknar varandra genom vad de är i sig själva.
Objektet
till ett begrepp, det som begreppet är ett naturligt tecken
på, är helt
enkelt de individer som faller under begreppet. Dessa utgör dess
sig-
nifikation.
När det gäller språkliga termer måste man
först skilja mellan kate-
gorematiska och synkategorematiska termer. De senare motsvarar
rent logiska termer, vars roll just är att binda samman kategorema-
tiska termer, och dessa i sin tur betecknar ting i någon av
kategori-erna och kan fungera som subjekt eller predikat.
Kategorematiska
termer kan uppdelas i sådana som är i första respektive
andra inten-
tionen. Termer i första intentionen är sådana som
är tecken för icke-
språkliga enheter, och termer i andra intentionen är
sådana som är
tecken för andra språkliga tecken eller för de begrepp
som utgör
motsvarande naturliga tecken. En term som 'allmänbegrepp' är
i
denna mening en term i andra intentionen, och enligt Ockhams
åsikt
begår de som tror på realistiska teorier om universalia
felet att inte
inse detta. Bland termer i första intentionen finns också en
distink-
tion mellan dem som är absoluta respektive konnotativa. Absoluta
termer signifierar alltid samma sak, medan konnotativa termer eller
namn signifierar en sak primärt och en annan sekundärt.
Ockhams förklaring av detta i Summa logi.~ae är inte
särskilt klar.
Ett exempel på en konnotativ term är ordet 'liknande'.
När man
säger att något liknar något annat så refererar
man ju till detta andra
som därför signifieras sekundärt av termen, medan det
förstnämnda
signifieras primärt. Men Ockham menar att de konnotativa termerna
omfattar mycket mer än enkla relationsuttryck -varje term som bara
kan förstås med hänvisning till något annat
är konnotativ. Enligt den
'platonistiska' åsikten, som Ockham är motståndare
till, måste i själva
verket varje predikatterm (som till exempel 'vis') uppfattas som kon-
notativ, ty även om den tillämpas på subjektet (till
exempel Sokrates),
så gör den en dold referens till en abstrakt storhet,
nämligen vis-
heten.
Detta är emellertid just den åsikt som Vilhelm av Ockham
vill be-
kämpa. Han menar att en predikatterm som 'vis' helt enkelt signi-
fierar de föremål som den gäller för, och när
vi säger till exempel
Sokrates är vis' så signifierar subjektet och predikatet
samma sak.
När vi diskuterar utsagor har vi emellertid strängt taget
förflyttat oss
till ett annat område än ren signifikation; vi har tagit
steget över till
vad Ockham kallar 'supposition'. Detta är, säger han, att
'på något
sätt ta något annats plats'; termen i utsagan intar platsen
för det den
'supponerar' för. Men supposition är en egenskap hos termen
bara
när den används i ett omdöme. Vanligtvis supponerar
termen för
det den signifierar, men det är också möjligt för
en term att användas
icke-signifikativt, till exempel när den används om sig
själv, när vi
talar om ordet snarare än vad det betecknar, eller när vi
talar om
begreppet som uttrycks av ordet.
De båda senare fallen av supposition kallas materiell respektive
enkel supposition, medan det första kallas personlig supposition.
Om
denna säger Ockham att en term aldrig supponerar för ett ting
i ett
omdöme om det inte sanningsenligt kan prediceras om detta ting.
Om vi alltså sanningsenligt predicerar 'vis' om Sokrates,
så suppo-
nerar termen 'vis' för Sokrates, det vill säga intar
Sokrates' plats. Det
följer att läran om supposition (som har andra komplikationer
som
vi inte ska gå in på) i viss mening förutsätter
begreppet predicering
och en uppfattning om omdömets funktion. Om vi alltså
får veta att
en viss predikatterm supponerar för det som finns där som
subjekt,
så får vi inte bara veta något om predikattermens
signifikation -dess
relation till det den utpekar - utan också om dess logiska roll i
den
givna omdömeskontexten. Denna logiska roll hindrar att predikat-
termen tas för ett namn på en abstrakt storhet.
Vad gäller då om abstrakta termer som'mod' eller 'vithet'?
Ock-
hams redogörelse för dessa är komplicerad och jag kan
inte gå in på
detaljer. Abstrakta termer förefaller vara absoluta termer, vilket
Ock-
ham också medger för termer som 'vithet', som betecknar
sinnes-
kvaliteter hos ting eller substanser. Men termer från andra
kategorier
vill han i stället förklara genom att visa att det man
utsäger genom
att använda en sådan abstrakt term likaväl kan
utsägas genom andra
språkliga konstruktioner som inte har någon synbarlig
referens till
abstrakta storheter. Detta är en reduktionistisk förklaring
genom att
den reducerar vad som verkar vara tal om en sak till tal om en annan.
Det är avgörande för Ockham att det går att finna
en sådan förklar-
ing, för annars skulle referens till ting också
innebära referens till
abstrakta men verkliga storheter, dvs. till universalia, utom när
det
gäller referens till sinneskvaliteter, som kan tolkas som referens
till
de substanser som har kvaliteterna genom att termerna supponerar
för dem. Ockham menar att det i själva verket bara existerar
substan-
ser och deras sinneskvaliteter och att ingenting i språket eller
vårt
tänkande, som är hänvisat till naturliga tecken,
egentligen tyder på
något annat.
Det är ganska lätt att förstå att en sådan
extrem,'empiristisk', åsikt
kunde uppfattas som anstötlig och rentav kättersk av
företrädare för
vissa religiösa riktningar. Ockham var extremt kritisk mot de
tradi-
tionella bevisen för Guds existens. Förutsättningarna
för bevisning -
att premisserna ska vara nödvändigt sanna -innebär att
bevisningens
användbarhet är starkt begränsad. Ockham ansåg att
sådana premis-
ser hade att göra med vad som följer av vad, eller, som hos
Duns
Scotus, med vad som är möjligt. Inga sådana
påståenden räcker för
att bevisa Guds existens, vare sig de är uppenbara i sig
själva (pågrund av signifikationen hos deras termer) eller
genom erfarenhet-
en. Distinktionen mellan vad som är uppenbart i sig och uppenbart
genom erfarenhet ger föraningar om den positivistiska
distinktionen
mellan vad som är analytiskt nödvändigt och vad som bara
är a pos-
teriori.
Vetenskap kan bedrivas på grund av den möjlighet till
generalis-
ering som ligger i steget från intuitiv till abstraktiv kunskap,
men gil-
tigheten hos detta steg beror på antagandet att det finns ett
normalt
förlopp hos naturen. Å andra sidan baseras kunskap om vad
som
orsakar vad bara på observationer av sammanträffanden eller
regel-
bundna följder av händelser. Antagandet att naturen har ett
normalt
förlopp, som ju liknar en tro på naturens likformighet,
är för Ock-
ham bara ett antagande, även om han i likhet med Hume inte tviv-
lade på dess sanning. Å andra sidan betraktade han
ändamålsorsaker
som föga mer än metaforer. Det är uppenbart hur allt
detta begrän-
sar möjligheten av till och med a posteriori-argument för
Guds exis-
tens, inklusive de skotistiska som baseras på kausalitet, ty det
förblir
bara ett antagande att kausalitetsresonemang kan tillämpas
på annat
än det observerbara. Inget av detta innebär att han
ansåg att det sak-
nades goda skäl att tro på Gud, bara att de resonemang som
stöder
tron ytterst måste vila på tro.
Ockhams syn på själens natur och odödlighet vilar
på liknande
överväganden. Han menade att det inte fanns några
filosofiska skäl
att tro på en rationell själ som kunde skiljas från
kroppen, och sade
att han inte brydde sig om vad Aristoteles ansåg om saken och att
Aristoteles i alla händelser uttryckte sig obestämt. Än
en gång blir
odödligheten en fråga om tro. Vad beträffar
själens natur lutade han
åt den franciskanska läran om en mångfald av former
som svarade
mot olika förmågor och han tillbakavisade den skotistiska
läran om
en formell distinktion, både på grund av dess realistiska
bas och efter-
som han ansåg att ett identiskt ting som formellt har en objektiv
skill-
nad inom sig var ett brott mot iden om strikt identitet. Argumentet
motsvarar i vissa avseenden det som Leibniz använde när han
häv-
dade att om två ting är identiska, så kan det inte
finnas något som är
sant om det ena och inte om det andra. Icke desto mindre accep-
terade Ockham en viss form av enhet hos jaget som en fråga om
tro,
samtidigt som han hävdade att allt vi kan veta om saken genom er-
farenheten är att vi faktiskt har tankar och vilja. Han
bekräftar läran
om viljans överhöghet och lägger stor vikt vid att
både vår egen och
Guds vilja är fullständigt fria.
Gud skulle kunna befalla oss att hata honom och vi skulle ha en
skyldighet att lyda, fast att vi genom att göra det i själva
verket skulle
visa vår kärlek till honom. Även om detta är en
paradox, anser Ock-
ham inte att den leder till logisk motsägelse. Men vår egen
moraliska
förtjänst ligger helt i att vi utövar vår egen
vilja på ett gott sätt. Det
goda ligger helt i en god vilja, som Kant skulle säga senare.
Ockhams
etik spelar emellertid mycket liten roll i hans filosofi. Han var
främst
intresserad av logik, även om hans betonande av den intuitiva kun-
skapen om enskilda föremål är av grundläggande
betydelse genom
det motstånd mot den förhärskande thomismen som den
innebar.
På 1300-talet fanns det fler ockhamister och andra filosofer med
andra övertygelser. Den allmänt empiristiska attityd som
Ockham
och i viss utsträckning Duns Scotus visade återspeglades
också i ett
tidigt intresse för frågor som är i genuin mening
vetenskapliga, till
exempel hos Robert Grosseteste (cirka 1175-1253) och Roger Bacon
(1200-talet). Den period som följde på Ockham innebar
många fort-
satta framsteg inom vetenskaperna liksom - och här har somliga
sett
ett samband - en platonistisk nyblomstring. Men filosofin som
sådan
nådde inte motsvarande höjder. Vad än renässansen
innebar för an-
dra områden av mänsklig strävan, så var den inget
högvattensmärke
för filosofin. Därför är faktiskt Ockham den sista
toppen i den medel-
tida filosofin. När filosofin dyker upp igen i stor skala är
det i en mer
sekulariserad form. Duns Scotus och Ockham lämnade den realistiska
kristendomen och förberedde den avvikelse av stora mått som
ägde rum i reformationen på 1400-talet.
[Efter D.W. Hamlyn: Filosofins historia]
|
|
|
|