empirism
(av
grekiskans empeiria, erfarenhet), kunskapsteoretisk huvudriktning som
till
skillnad från rationalismen hävdar att all kunskap om
verkligheten
härstammar från sinneserfarenheten.
Den
klassiska versionen av empirismen kommer från en rad brittiska
filosofer,
först och främst Locke, Berkeley, Hume och J. S. Mill.
Kärnan
är två teser som båda motsäger
rationalismen:
1.
Alla begrepp är härledda ur sinneserfarenheten. Ett uttryck
är
meningsfullt endast om språkets regler antingen direkt eller
indirekt
(via andra uttryck) förbinder det med något i
erfarenheten.
Denna tes kallas begreppsempirism. Den utesluter existensen av
medfödda
idéer och den utesluter aprioriska begrepp, alltså
sådana
begrepp som finns i medvetandet och/eller språket oberoende av
erfarenheten.
Begreppsempirismen försöker visa att alla begrepp antingen
kan
analyseras i mer enkla begrepp som är härledda ur
erfarenheten,
eller helt enkelt är innehållslösa.
2.
Den andra tesen som kallas för kunskapsempirism, hävdar att
varje
påstående som uttrycker en kunskap om faktiska
förhållanden
är grundad i sinneserfarenheten. Antingen är
påståendet
själv en beskrivning av något i erfarenheten, eller så
har det logiska relationer till sådana beskrivningar.
I
det sista fallet finns det två möjligheter, nämligen
antingen
att utsagan följer logiskt av erfarenhetsbeskrivningen, eller att
den logiskt medför erfarenhetsbeskrivningar.
Påståendets
"sanning" innebär att det induktivt anger en viss sannolikhet
eller
säkerhet.
Enligt
empirismen är det så här: Vår kunskap om
verkligheten
sammanfaller med vår empiriska kunskap som vi erhåller
genom
iakttagelser, minne och induktiv slutledning. De två första
kunskapsvägarna anger kunskapens givna grundval, och den tredje
tillåter
överskridande av den, då den berättigar till uttalanden
om vad som en gång var, kommer att vara, eller alltid är
fallet.
Empirismen avvisar metafysiska spekulationer som i bästa fall
fruktlösa,
i värsta fall meningslösa, och uppvärderar i
stället
de experimentella vetenskaperna.
Den
klassiska empirismens historiska tillkomst är också
nära
knuten till naturvetenskapen. Den klassiska empirismen tänker sig
erfarenheten subjektivistiskt, dvs. som den enskilda människans
uppfattning
av sina egna privata upplevelser.
Därmed
uppkommer de klassiska problemen med att visa hur objektiv kunskap av
en
yttervärld, av yttre föremål, andra personer osv. kan
finnas
med rent subjektiv kunskap som grund. Med Humes skärpning av
positionen
verkar dessa problem olösliga på så sätt att
empirismen
i konsekvent utformning leder till subjektiv idealism eller
skepticism.
hylomorfism
(av gr. hyle,
materia, ämne, och morfe,
form, gestalt) filosofisk teori om verkligheten som hävdar att (1)
alla kroppar, både enkla och sammansatta, har en essentiell
enhet; de existerar på ett specifikt sätt och är genom
sin natur utsträckta; (2) dessa kroppar besitter energi,
både passiv och aktiv, som kommer ut kropparnas essentiella natur
och är oskiljbar från denna natur; (3) kropparna besitter en
immanent tendens mot specifika mål som förverkligas genom
aktivitet av de inneboende energierna.
Teorin uppträder först hos Aristoteles, senare hos Thomas
Aquinas, hade en nedgångsperiod, återvann genomslagskraft
under 1800-talet och har fortfarande aktualitet bland filosofer.
rationalism
(av
lat. ratio, förnuft, förstånd).
1.
Filosofisk uppfattning som i motsats till empirismen hävdar
möjligheten
av att uppnå kunskap om verkligheten genom att endast
använda
förnuftet.
2.
Filosofisk uppfattning som kräver att religiösa trossatser
ges
en rationell grundval och avvisar varje tro på något som
överstiger
människans fattningsförmåga.
3.
Filosofisk uppfattning som i motsats till irrationalismen hävdar
att
en tro eller åsikt är sannolik endast om den bygger på
erfarenheter och förnuftsöverväganden av antingen
deduktiv
eller induktiv art.
I
modern filosofisk litteratur används uttrycket nästan
uteslutande
i den första betydelsen och betecknar oftast mer snävt den
position
som har Descartes, Spinoza och Leibniz som klassiska exempel.
Enl.
dessa filosofer utgör den mänskliga kunskapen,
åtminstone
idealt, ett enda alltomfattande system där ett litet antal
självklara
grundsatser (axiom) logiskt medför allt annat som med rätta
kan
kallas kunskap.
T.ex.
menar Descartes sig ha funnit kunskapens säkra grundval i det
absolut
otvivelaktiga omdömet "jag tänker, alltså är jag"
(Cogito, ergo sum), och från den utgångspunkten sluter han
sig till nya utsagor om verklighet tens beskaffenhet, bl.a. om Guds och
den fysiska världens existens. Avgörande för positionen
är således för det första påståendet
att
vi har en medfödd förmåga, ofta kallad intuition, att
omedelbart
och ofelbart nå kunskap om sanningen hos vissa utsagor. För
det andra att vi har förmåga att göra
förnuftsslutledningar
som på en och samma gång gäller det som redan finns i
förutsättningarna premisserna och är obetingat giltiga,
dvs. som garanterat aldrig leder från sanning till falskhet.
Rationalismen
påstår att medvetandet, kunskapssubjektet, i sitt
väsen
omfattar begrepp eller idéer, medfödda idéer, som
inte
är avledda ur erfarenheten, utan tvärtom är betingelser
för att ge erfarenheten en meningsfull tolkning. Erfarenheten
är
i sig själv ett sken, en mängd av fenomen. Genom de
medfödda
begreppens överensstämmelser med den underliggande
verkligheten
får erfarenheten sammanhang och användbarhet. Bland de
medfödda
begreppen nämns först och främst orsakslagen,
substansbegreppet
och gudsbegreppet.
Slutligen
är det typiskt för rationalismen att antagandena om
kunskapens
struktur och källor används för metafysiskt systematiskt
tänkande. De utgör grunden för påståenden om
verklighetens allmänna beskaffenhet, t.ex. om alltings
inbördes
beroende, om själens odödlighet, om den fria viljans existens
och om rummet och tidens overklighet.
materialism
(av
lat. materia, virke, material, ämne).
1.
En speciell form av metafysisk realism, som hävdar att allt som
existerar
i verkligheten är ting eller processer, och att dessa endast har
fysiska
egenskaper. Verkligheten kan därför förklaras enbart
utifrån
fysiken, och medvetandefenomen kan reduceras till fysiska processer i
centrala
nervsystemet eller i det yttre beteendet.
Materialismen
har en lång tradition i europeisk filosofi. Demokritos och
Epikuros
försökte sig på materialistiska förklaringar av
världen.
Senare skisserade Hobbes en originell och omfattande materialistisk
filosofi.
Allt som existerar är enligt Hobbes kroppar i rörelse.
På
1700-talet fördes materialimen vidare av en rad franska fil.,
bl.a.
La Mettrie, Diderot och Holbach, medan en grupp tyska fysiologer (Vogt
och Moleschott) försökte utveckla materialismen under
1800-talet.
På 1900-talet har denna form av materialism särskilt
representerats
av fysikalism, vissa varianter av behaviorism och den s.k.
identitetsteorin
för medvetande och kropp.
2.
Engels omtalar materialismen i den ovan nämnda betydelsen som
mekanisk
materialism eller vulgärmaterialism. Motsatsen till denna är
Engels (och marxismens) egen s.k. dialektiska materialism. Den
dialektiska
materialismen avvisar vulgärmaterialismen och bestrider att
verkligheten
endast skulle bestå av fysiska kroppar i rörelse och lagarna
för dessa. Det finns flera nivåer i verkligheten (det
fysiska,
det organiska, det kulturellt-historiska, osv.), där de högre
nivåerna visserligen förutsätter de lägre som
nödvändiga
betingelser och står i ett växelverkanförhållande
till dessa, men där de högre nivåerna inte kan
reduceras
till de lägre.
Den
dialektiska materialismen är en mer ospecificerad form av
metafysisk
realism än materialismen i betydelsen 1. Den skiljer sig
från
andra former av realism genom att anta existensen av särskilda
utvecklingsformer
där vissa former står högre eller lägre än
andra.
3.
den historiska materialismen är den del av den dialektiska
materialismen,
som har med människoartens, de sociala klassernas och
samhällenas
historiska utveckling att göra. Enligt den historiska
materialismen
bör historiestudiet ta sin utgångspunkt i samhällenas
materiella
utveckling, först och främst i de växlande
produktionssätten.
Hos vissa filosofer försöker man skilja mellan den
dialektiska
materalismen som allmän filosofisk teori och den historiska
materialismen
som en särskild metod, och det hävdas då att man kan
ansluta
sig till denna metod utan att samtidigt godta hela den dialektiska
materialismen.
Inom
en filosofisk riktning, den s k Frankfurtskolan
försöker
man att utveckla en filosofisk materialism, som står i motsats
till
både vulgärmaterialismen och den dialektiska materialismen,
då man generellt avvisar varje metafysisk realism som
identifierar
verkligheten med en rad i sig själv existerande (objektiva) ting
eller
fakta.
Det
är enligt denna materialism meningslöst att tala om ting
eller
fakta oberoende av de begrepp varmed vi beskriver dessa ting eller
fakta.
Den metafysiska realismen ser naivt bort från verklighetens
förhållande
till denna begreppsapparat, när den anser det vara oproblematiskt
att tala om verkligheten oberoende av en språkanvändande
människa.
Det är enligt Adorno idealismens styrka att den håller fast
vid att alla filosofiska utsagor om verkligheten är utsagor om en
verklighet som redan är begreppsliggjord.
Det
är emellertid idealismens fel, enligt Adorno, att den tror att
verkligheten
"uppgår i" uppfattningen om verkligheten. Begreppen
försöker
sammanfatta fenomenen (tingen, fakta) och finna en identitetsprincip,
som
gäller för de vitt skilda fenomenen. Verkligheten är
emellertid
alltid mer än det sammanhang som förstås genom
användandet
av begrepp om verkligheten. Verkligheten är aldrig identisk med
uppfattningen
om denna verklighet.
Adornos
materialism består i att han håller fast denna distinktion
(denna icke-identitet) mellan begrepp och verklighet, samtidigt som han
betonar att skillnaden endast kan komma fram genom vårt
användande
av begrepp. Denna materialism visar sig genom att han i sin filosofi
söker
sig mot de områden där skillnaden mellan begrepp
(förstående
förnuft) och verklighet (det föremål man har kunskap
om)
blir särskilt tydlig, t ex i erfarenheten av kroppslig smärta
eller i de fall där en filosofi håller på att bryta
samman
och därmed peka utöver sig själv.
idealism
(av
gr. idea, utseende; beskaffenhet; art), samlingsbeteckning för en
rad kunskapsteoretiska och metafysiska uppfattningar, som alla betonar
att verkligheten på radikalt vis är bestämd och
konstituerad
av kunskap och tänkande, så att det inte kan finnas
någon
verklighet som är oberoende av mänskligt medvetande eller
tänkande
eller objektiva principer. Traditionella motsättningar till
idealismen
är realismen (det finns en av medvetandet obeoende värld) och
materialism (allt verkligt är av fysisk natur).
1.
Enligt Platon är det verkliga det som är
oföränderligt
och oförgängligt. Dessa eviga och oföränderliga
storheter
kallar Platon idéer, och människan kan endast
förstå
dem i kraft av tänkandet. De fenomen som finns i sinnenas
värld
är endast verkliga i den grad de har del i idéerna, och vi
kan endast ha kunskap om dem i kraft av idéerna, t ex genom att
använda begrepp.
På
samma sätt som enskilda ting kan ha del i idéerna, kan en
idé
ha del i en annan idé, och Platon ordnar idéernas
värld
i en hierarki, där enhetens idé, som är den mest
allmänna
och mest innehållsrika, är den översta. Platons
idéer
är självständiga allmänbegrepp eller särskilt
fullkomliga storheter som existerar oberoende av de enskilda tingen och
det mänskliga medvetandet. Platons idealism omtalas
därför
ofta som objektiv idealism.
2.
För Berkeley gäller det däremot, att idéerna
endast
existerar, såtillvida som de erfars av ett (mänskligt eller
gudomligt) medvetande. Enligt Berkeleys immaterialism eller subjektiva
idealism är aktiva medvetanden och deras idéer det enda som
existerar. Hans kritik är riktad mot tanken på en av
medvetandet
oberoende materiell substans. Vi kan inte direkt förnimma
materiella
ting, utan endast våra idéer. Och då vi inte kan
jämföra
tingen med våra idéer, eftersom vi endast kan
jämföra
idéer med idéer, kan vi aldrig veta om några av
våra
idéer är egenskaper hos de materiella tingen.
Vidare
hävdar han att de primära kvalitetema (egenskaperna), som t
ex
form och storlek, är lika beroende av medvetandet som de
sekundära
kvaliteterna (egenskaperna) som t ex färg och smärta. Det
är
otänkbart att något kan existera oberoende av ett
medvetande.
När vi försöker föreställa oss en sådan
storhet, bringar vi den just i relation till vårt medvetande i
kraft
av vår föreställning om den.
Världen
med dess träd och stenar är en konstruktion av våra
idéer
eller sinnesintryck. Det som skiljer en fantasivärld eller en
drömvärld
från den verkliga världen är att den senare är
präglad
av sammanhang och regelbundenhet mellan idéerna, i motsats till
de förra.
3.
Enligt Kant måste föremålen rätta sig efter
vår
kunskap, om vi skall kunna redogöra för det faktum att vi har
universell och nödvändig kunskap, t ex i matematiken och
fysiken.
Han kallar sin form av idealism kritisk eller transcendental idealism,
då den handlar om kunskapens "transcendentala"
möjlighetsbetingelser.
Vi
kan ha sann och universell kunskap om fenomenen, därför att
de
är bestämda eller konstituerade av våra
åskådningsformer,
rum och tid, och kategorierna, t ex "ting" och "orsak-verkan". Om
tingen i sig själva, som är oberoende av våra
kunskapsprinciper,
kan vi inte veta något.
Kant
avvisar Berkeleys (och andras) subjektiva idealism, då han
hävdar
att vi inte kan vara medvetna om oss själva utan att ha medvetande
om materiella ting: För att man skall kunna uppnå
självmedvetande,
måste det finnas något oföränderligt, som man
emellertid
inte kan finna i sina ständigt skiftande
föreställningar,
utan endast i de rumsliga, materiella tingen. Detta liknar den senare
Wittgensteins
s k privatspråksargument.
4.
Inom den tyska idealismen talar man om den s k absoluta idealismen.
Härmed
menas:
(a)
Schellings lära om det absoluta som den gemensamma grunden
för
natur och frihet. Denna lära utvecklas i hans
identitetsfilosofi.
(b)
Hegels lära om den absoluta idén.
Huvudgestalterna
är Fichte, Schelling och Hegel. Det är inte frågan om
en
bestämd skolbildning elller en någorlunda likartad
strömning,
utan om olika filosofi med en gemensam grundsträvan och gemensamma
grundteman. Den tyska idealismen har formen av ett dynamiskt
reflekterande
utvecklingsförlopp med ett inre diskussionssammanhang. Den tyska
idealismen
är starkt påverkad av förhållandet till
Kant.
Å
ena sidan hävdade Kant att en bestämning
av verkligheten som
totalitet inte var möjlig. En sådan totalitet kan aldrig ges
i erfarenheten. Men det var just en sådan totalbestämning
metafysiken
sökte. Såtillvida verkade den vara utan grundval.
Å
andra sidan var metafysiken enl. Kant rotfast i människan. Han
bestämde
förnuftet som en "systematisk" förmåga, som en
strävan
efter strukturell enhet och sammanhang.
Den
tyska idealismen försöker nu att utnyttja denna tvetydighet.
Situationen efter Kant är att systemet eller strukturen för
vår
tillvaro både framstår som problematiskt och som ett krav.
Den tyska idealismen ser det som sin uppgift att uppfylla detta krav,
som
kunde läsas ut ur Kant själv.
Det
gemensamma grundsträvandet i den tyska idealismen är systemet
eller den övergripande strukturen i den mänskliga tillvaron i
universum. Den försöker med andra ord att utforma en
metafysik,
en reflektion om det absoluta, efter Kants kritik av metafysiken. Denna
reflektion är levande i dagens kontinentala filosofi.
mekanism
teorin om materien väsen och
sammansättning som bortser från kvalitativa skillnader i
naturliga fenomen och betonar de kvantitativa skillanderna; i
mekanikens system är sammansättningen överallt densamma
och väsentligen homogen; alla krafter i naturen är av samma
natur; de är enkla modeller för lokaliserad rörelse. I
naturen finns ingen princip för syfte eller mål, alla
rörelser bestäms av mekaniska lagar. För att
förklara alla händelser i universum behövs endast lagar
för massa och rörelse; alla de skillnader vi kan observera i
rörliga kroppar beror endast på kvantiteten massa och
rörelse. Denna teori täcker alla fenomen i universum
som alla i princip kan reduceras till lokaliserad rörelse. Teorin
är gammal, dess första företrädare var Thales
från Miletos, Anaximande och Herakleitos. Efter filosofen
Epikuros (270 f Kr) försvann mekanismen som filosofisk teori till
den uppväcktes med filosofen René Descartes och har sedan
dess varit populär i naturvetenskapen.
etik
(av
gr. ethos, sedvana, seder), moralfilosofi, den gren av filosofin som
behandlar
frågor angående moraliska fenomen. Inom etiken kan man
skilja
mellan tre ämnen eller problemområden.
1.
Normativ etik, som undersöker vilken moral som är den
rätta.
2.
Moralvetenskap, som undersöker de moraliska fenomenens
psykologiska,
biologiska och historiska grundval.
Moralvetvenskap
har bedrivits av en lång rad filosofer men det är inte ett
speciellt
filosofiskt ämne. Den hör med rätta hemma under de olika
fackvetenskaperna som t.ex. biologi, psykologi, sociologi och
historia.
3.
Metaetik, som behandlar det sätt på vilket moraliska fenomen
skall avgränsas från icke-moraliska, och vilken den
kunskapsteoretiska,
språkfilosofiska och ontologiska grundvalen för moraliska
värderingar
är.
Det
är dock långt ifrån alla filosofer som skiljer skarpt
mellan dessa tre ämnen. I vissa fall användes "etik" som
beteckning
på hela den praktiska filosofin. Den normativa etiken
föreskriver
moral. Det är dock inte endast filosofin som ägnar sig
åt
att föreskriva moral; det gör även
väckelsepredikanter,
politiker, pedagoger osv.
Det
som kännetecknar den filosofiska etiken är att den
förutom
att föreskriva också bemödar sig att ge stöd
för
sina moraliska värderingar och systematisera dem. På
moralens
område hänger argumenten och systematiseringen ofta intimt
samman.
Motiveringen består för det mesta i att alla moraliska
värderingar
återförs på en eller flera fundamentala principer, som
själva underbyggs genom hänvisning till deras självklara
karaktär och/eller deras förmåga att fånga in
alla
relevanta drag hos människors moraliska värderingar.
Många
moralfilosofer hävdar att de inte föreskriver någon ny
moral, utan blott ger stöd för och systematiserar den redan
gällande
moralen, t ex Aristoteles, Kant, S. Mill. Andra gör medvetet
upp med den gällande moralen och föreslår en annan i
stället.
Moraliska
värderingar kan vara av två skilda typer; de kan antingen
föreskriva
plikter ("man bör eller skall göra..."), eller de kan
föreskriva,
vilka handlingsmål som är goda eller
åtråvärda
("...
är gott eller värt att eftersträva"). Det är
möjligt
att dela upp filosoferna efter vilken av de två frågorna de
anser vara den fundamentala. De filosofer som hävdar att
handlingar
uteslutande skall värderas efter hur goda eller
åtråvärda
deras konsekvenser är, kallas för konsekvensetiker eller
teleologer
- av grekiskans telos, ändamål. De filosofer som
däremot
hävdar att mänskliga handlingar inte uteslutande skall
värderas
efter vilka konsekvenser de resulterar i, kallas sinnelagsetiker eller
deontologer - av grekiskans deon, plikt. Deontologer kan t ex
betrakta
omdömet som ligger till grund för en handling som
avgörande,
medan teleologer hävdar att ett riktigt omdöme i sig
själv
aldrig kan göra en handling god, men möjligen
berömvärd.
En teleologisk etik måste knytas samman med en teori om vad som
är
gott i sig själv, dvs en värdeteori t ex hedonism eller
kristendom
dynamism
(av
gr. dynamis, förmåga, verksamhet), filosofisk teori om
världen och dess händelser. Dynamismen ser i världen
enkla krafter ständigt är i aktivitet men saknar
utsträckning; dynamismen var en reaktion mot mekanismen,
särskilt som den framstod hos Descartes. Verkligheten består
av monader (Leibniz) som är oändligt små aggregat av
krafter utan utsträckning men med skillnader i tidsintervallen.
Dessa krafter förorsakar alla rörelser och
förändringar i universum. Inte många filosofer har
anslutit sig till dynamismen. Styrkan i teorin ligger i
svårigheten att definiera utsträckning och i att allt vi vet
om materien kommer till oss genom dess aktiva påverkan på
våra sinnesorgan; alltså drar dynamismen slutsatsen att
dynamisk och aktiv kraft är den enda verkligheten vid sidan av oss
själva som rationella medvetanden.
ontologi
(av
gr. (to) on, (det) varande eller varat, och logos, lära),
läran
om det varande såtillvida som det är; varandevetenskap.
Ontologi
är en lära om de säregna och nödvändiga dragen
hos det varande.
Ofta
skiljs mellan
(1)
formalontologi, som har till uppgift att ange de generella dragen hos
varje
möjligt varande, och
(2)
materiell ontologi som har till uppgift att redogöra för de
olika
typerna av varande, t ex talens, de fysiska kropparnas eller
människans.
De
olika materiella ontologierna redogör för deras respektive
ontologiska
nivå, och det varande sägs ha olika ontologisk status elller
ontologisk plats allt efter vilken nivå det tillhör.
I
analytisk filosofi kan Bertrand Russells typteori och Gilbert Ryles
lära
om kategorimisstag uppfattas som logiska paralleller till läran om
hierarkin av materiella ontologier.
Generellt
sägs en egenskap eller en princip vara ontologisk om den
utgör
en del av ett varandes väsen. Enligt Martin Heidegger är det
ontologins viktigaste uppgift att redogöra för den s k
ontologiska
skillnaden, dvs. skillnaden mellan varat och det varande, då
varat
"ger sig" (visar sig) på ett annat sätt än det
varande.
kunskapsteori
(engelskans
theory of knowledge eller epistemology; franskans connaissance,
théorie
de la connaissance; grekiskans episteme; latinets cognitio; tyskans
Erkenntnis,
Erkenntnistheorie).
"Kunskapsteori"
är namnet på en rad filosofiska undersökningar av den
mänskliga
kunskapen, dess betingelser, möjligheter, natur och gränser.
Enligt den traditionella analysen av kunskap eller vetande vet en
person
att 'p' (där 'p' är ett påstående uttryckt i en
sats),
om och endast om:
(1)
"p" är sant;
(2)
personen är övertygad om att "p" är sant;
(3)
personen har goda, tillfredsställande eller tvingande skäl
för
att tro att "p" är sant. De tre kraven är var för sig en
nödvändig betingelse för vetande eller kunskap.
Kunskap
(vetande) är således enligt den klassiska analysen identisk
med sann välgrundad övertygelse. Denna uppfattning finns t
ex
hos Platon, Aristoteles, Descartes, empiristerna, Kant, Husserl,
Hartmann
och Ingarden.
Denna
analys har angripits från flera håll. Några, t ex
Dummett,
menar att det inte är möjligt att ange nödvändiga
och
tillräckliga betingelser, eftersom vetande eller kunskap är
vaga
storheter. Andra t ex Cook Wilson och Prichard, hävdar att
vetande
är odefinierbart.
Från
skeptiskt håll har det hävdats att varje försök
att
finna kritierier (härunder definitioner) på vetande
måste
stranda eftersom der leder till en oändlig regress eller en
circulus
vitiosus. De skäl man skall ha för att hävda att en
utsaga
p är sann, måste själva också uttrycka kunskap,
och
följaktligen kan man inte redogöra för eller
förklara
kunskapen utan att förutsätta den (Sextus Empiricus,
Nelson).
Andra
accepterar problemställningen, men kritiserar den traditionella
utformningen
av kraven, särskilt att man måste vara övertygad och ha
goda skäl för att ha kunskap. Kravet på sanning är
oproblematiskt, medan analysen av sanning är kontroversiell.
Kunskap
kan inte vara ett särskilt psykologiskt tillstånd eller
disposition
- övertygelse - vars karaktär ännu inte är helt
klarlagd.
Skälet
för detta är att något kan vara vetande, t ex
vetenskaplig
kunskap, utan att någon är övertygad om det
(Popper).
Det
traditionella svaret på detta är att om något är
kunskap, så måste det också kunna begripas eller
förstås
- och att detta egentligen innefattas i kravet på
övertygelse.
Kunskapsproblemet
är just hur vi med vårt medvetande och vårt
språk
kan begripa och beskriva en värld som finns bortom medvetande och
språk.
Gud
gud (eng. god; fr. dieu; gr.
theos; hebr. elohim; lat. deus; ty. Gott). Ett högsta
personligt varande*, ett varande som är oändligt, evigt,
obegränsat, i* sig själv. Den yttersta grunden* eller
förklaringsprincipen, första orsaken*; det som själv
är obetingat (absolut*), och som därmed är betingelse
för allt annat; det som ren akt* el. verklighet är i sig
själv, som därmed är princip för allt annat, och
som följaktligen existerar med nödvändighet, då
existens* och väsen* sammanfaller. Olika sätt att
använda termen "gud" är:
1 dynamisk orsak, aktiv eller passiv: denna definition
förutsätter att orsakslagen alltid gäller och det ses
som logiskt självklart att orsaken
besitter sådana attribut som intelligens, i besittning av en
enorm kunskap,
tidlös men med fullständig kontroll över händelser
i
tid, stark vilja eftesom den orsakat organismer med uttalad stark och
fri vilja. Två varianter finns av denna dynamiska orsak: den
som är passiv i sig själv och låter skeendet
pågå efter lagarna (deism) och den som är aktiv,
operativt närvarande i alla fysiska, kemiska, biologiska,
historiska, psykologiska, sociala, teologiska händelser i
universum (teism). Att tro på Gud är att veta om och
begrunda
denna grund för alla fenomen i universum.
2 kärleksrelation: en icke-historisk
och icke-kausal kärlek till ett högsta personligt varande,
till <>en
viss person som kallas Gud; denna relation är ett sätt att
leva
som påverkar varje detalj i individens liv och förvandlar
personligheten
allteftersom denna intima kärlek pågår under ett liv
; tro på Gud i denna mening
är att leva i relation till en person som är
överlägsen i alla viktiga hänseenden, snarare än
ett teoretiskt antagande om verkligheten.
3 förbund, familj:
denna definition av termen Gud är den historiskt
sett vanligaste; Gud definieras som grunden för kärlek
i
familjen, kärlek
inom ett folk, en nation, men framför allt kärleken mellan
man och kvinna; tron medför uppfattningen att en mänsklig
person
inte blir vad hon bör vara utan
kärlek i ett familjesammanhang; människan som "klarar sig
själv" förblir ofullgången människa; teologiskt
uttrycks detta i
judisk-kristen tradition med Abrahams förbund, Noas förbund,
Mose förbund, den
kristna treenigheten och julfirandet med krubban och den Heliga
Familjen, samt den historiska kristna kyrkan som familjen av Guds barn.
4
det kognitiva operativssystemet bakom applikationerna: Gud som effektuerande orsak till alla
mentala händelser, en definition som är populär bland
hjärnforskare, neurologer och vetenskapsmän; Gud definieras
som ett "operativsystem" bakom alla de bilder av världen vi
gör för oss själv med hjälp av applikationer vi
fått gratis i vårt system för tanke, känsla och
sensorisk input; Gud
är framför allt allsmäktig i ett enormt
kognitivt system där regler finns som inte kan brytas med mindre
att
applikationerna störs; att tro på Gud i denna mening är
att vara
medveten om hur våra sinnen och våra tankar och
känslor fungerar när vi "konstruerar" vår värld.
I filosofhistorien
definieras ofta Gud mer allmänt som
1 substansen*; det
som består i sig själv, som kan förstås
utifrån sig själv, och som allt är manifestationer av
(Spinoza).
2 en
övermänsklig makt som görs till föremål för dyrkan
i ett samhälle.
3 skaparen och
upprätthållaren
av världen, som människan står i ett personligt förhållande
till och som uppenbarat sig
i historien (den judiskt-kristna
traditionen); närmare bestämt: som har blivit till som människa i
tiden eller historien
(kristendomen).
förnimmelse
(engelska
sensation, perception; franska sensation,perception; grekiska
aisthesis;
latin sensus, perceptio; tyska Empfindung
Wahrnehmung),
det samma som sinneserfarenhet, dvs en erfarenhet som beror på
sinnesförmågan
= förnimmelseförmågan (tyska Sinnlichkeit).
Sedan
filosofen Thomas Reid (1710-96) har det varit vanligt att skilja
mellan två typer av förnimmelse
(1)
sinnesintryck (engelskans sensation; franskans sensation; tyskans
Empfindung)
och
(2)
den strukturerade förnimmelse av ett föremål, en s.k.
varseblivning
(engelskans perception; franskans perception; tyskans
Wahrnehmung).
För
båda typerna av förnimmelse gäller att det är
omdiskuterat
om förnimmelse primärt är ett mentalt fenomen, elller om
förnimmelse huvudsakligen är knutet till sinnesorganen,
så
att den primärt är frågan om ett fysiologiska
fenomen.
Vidare
är det omdiskuterat om det finns en ren förnimmelse, dvs en
teorifri,
ej tolkad förnimmelse, eller om all förnimmelse är en
sinneserfarenhet
av något som något.
Slutligen
är det omdiskuterat om det är ett kontingent, alltså
tillfälligt
drag hos vår förnimmelseförmåga att vi har just
fem
sinnen
(hörsel, känsel, lukt-, smak-, och synsinnet).
förnuft
(engelska
reason; franska raison; grekiska dianoia, logos, nous; latin
intellectus,
ratio; tyska Vernunft).
1.
Det metafysiska el. kosmologiska förnuftet är en kosmologisk
princip, som ger kosmos, verkligheten eller världen mening,
struktur
och ordning.
Enligt
denna uppfattning av förnuft är det först och
främst
en ordnande, objektiv princip (grekiska logos) i kosmos, och endast
för
att denna princip också finns i människan kan människan
nå till en kunskap om världen.
Denna
kosmologisk-metafysiska uppfattning om förnuft kan
återfinnas
i olika varianter redan i den tidiga grekiska filosofin - Anaxagoras,
Herakieitos,
Platon, Aristoteles, stoikerna.
Trots
att skeptiker och empirister många gånger under filosofins
historia har kritiserat den kosmologisk-metafysiska förklaringen
av
den mänskliga förmågan till förnutskunskap, har
den
inte desto mindre haft en hårdnackad förmåga att
överleva
fram till ca 1800.
Hos
Kant kritiseras den kosmologisk-metafysiska uppfattningen om
förnuftet
för att hypostasera människans förnuft, dvs. slita loss
förnuftet från den mänskliga kunskapen och ge det en
självständig,
kosmologisk existens som inte tillkommer det.
Hos
de tyska idealisterna finns en reaktion på Kants kritik. Enligt
Friedrich
Hegel är det just ett drag hos det kosmiska förnuftet -
världsanden
- att det utvecklar sig historiskt, och att historiens
ändamål
är en utveckling av det mänskliga förnuftet på
så
sätt att människan inser att hennes eget förnuft är
en del av det universel- la, objektiva förnuftet. Hegel kan
därför
säga, att förnuftet eller anden kommer till medvetande om sig
själv genom det mänskliga förnuftet. Hegel har idag
förnyad
aktualitet.
2.
Med teoretiskt förnuft menas en kunskapsförmåga hos
människan
och/eller Gud. Allt efter filosofisk ståndpunkt är det
teoretiska
förnuftet ett moment i det kosmologiska förnuftet eller
uteslutande en kunskapsförmåga.
Både
i vardagsspråket och i filosofin används talet om
"teoretiskt
förnuft" ofta synonymt med ordet "förstånd". Teoretisk
förnufts- kunskap identifieras i så fall med välgrundad
kunskap (vetande) i allmänhet och sätts i motsats till det
blotta
troendet.
Sedan
Kant har det emellertid varit vanligt, särskilt i tysk filosofi,
att
skilja mellan förstånd och förnuft.
Förståndet
och förståndsbegreppen är enligt Kant bundna till det
sinnesmaterial
som sinnesförmågan (tyskans Sinnlichkeit) åstadkommer.
Det teoretiska förnuftet i snävare betydelse är
överordnat
förståndet, då det är en förmåga att
dra
slutsatser och söka efter något obetingat
(förnuftsföreställningarna).
Medan
förståndet är bundet till något
sinnesmässigt
(empiriskt, a posteriori), strävar förnuftet efter en
erfarenhetsoberoende
(a priori) kunskap.
Förnuftet
i snävare betydelse är alltså ett rent förnuft,
dvs.
en kunskapsförmåga som är renad från varje
sinnesmässigt
innehåll.
Det
är den klassiska rationalismens dröm att bygga upp all
vetenskap
och all filosofi på detta rena förnuft - vi kan se det hos
Descartes,
Spinoza, Leibniz och andra. Kant ser det som sin uppgift att kritisera
rationalistemas användning av det rena förnuftet. Enligt Kant
kan det rena förnuftet aldrig säga oss något om
verkligheten
själv. De föreställningar som det rena
förnuftet
når fram till är uteslutande regulativa
förnuftsföreställningar,
dvs föreställningar som reglerar och sorterar vår
kunskapsprocess,
men som inte svarar mot något i verkligheten själv.
Sådana
reglerande förnuftsföreställningar är t ex
föreställningarna
om själen, Gud och världen. Kant skapar primärt
uppfattningen
om det rena förnuftet för att kunna kritisera det. Det
finns visserligen hos Kant en a priori (erfarenhets-oberoende) kunskap,
men den säger inte något om verkligheten i sig själv,
utan
om betingelserna för varje möjlig erfarenhet av något
föremål.
I
filosofin efter Kant betecknar ordet "förnuft" i den tyska
idealismen
först och främst en kunskapsförmåga som kan ge
insikt
i det oändliga, absoluta och översinnliga. Dock är
sådana
riktningar inom filosofin som historicismen, psykologismen och
nykantianismen
generellt kritiskt inställda mot ett rent förnuft.
Det
samma gäller vänsterhegelianema (Feuerbach, Bauer, Marx,
Stirner),
Schopenhauer och Nietzsche.
I
1900-talets filosofi har talet om ett rent förnuft ibland ersatts
av tal om möjligheten av a priori kunskap (speciellt syntetisk, a
priori kunskap).
3.
Med praktiskt förnuft menas en förmåga hos
människan
och/eller Gud att leda och bestämma viljan.
skepticism
(grekiska
skeptesthai, skåda, betänka), filosofisk uppfattning som
förnekar
möjligheten till säker eller objektiv kunskap.
I
antikens filosofi hade skepticismen förelöpare bland de
försokratiska
filosoferna och bland sofisterna, men skapade en egen skola först
med Pyrrhon från Elis och Timon.
Skolan
fick inflytande på platonismen ca 265-80 f Kr - t ex
Arkesilaos
och Kameades. Dess tankar fördes vidare i nyskepticismen, t
ex
Ainesidemos, Agrippa och Sextus Empiricus.
Med
hänvisning till föränderligheten och relativiteten i
våra
iakttagelser och vårt tänkande argumenterade Pyrrhon
för
en form av metodologisk skepticism, som gör vägran att
fälla
omdömen till en grundhållning i tillvaron. Människans
lycka
beror på det riktiga besvarandet av tre frågor,
nämligen
"Hur är tingen i verkligheten?' - svar: "Ovetbara'; - "Hur
bör
vår hållning till tingen vara?' - svar: 'Oengagerad"; - och
"Vad vinner vi genom denna hållning?" - svar: "Sinnesro".
Skolans
anhängare argumenterade inte minst mot stoikerna, som de beskyllde
för dogmatism. På invändningen att genomförd
skepticism
med nödvändighet är handlingsförlamande svarade man
att även om inte övertygelser kan räknas för sanna
är några mer sannolika (latin probabilis) än andra och
kan i kraft därav tjäna som grundval för handlingar.
Därför
benämns skepticismen ofta som probabilism, då det enligt
skepticismen
inte finns säker kunskap, utan endast sanna åsikter.
I
nyare filosofi har olika filosofer betecknat vissa av sina konklusioner
som skeptiska. Mest berömd är här Humes argumentation
för
att vår tro på existensen av yttre föremål, det
förgångna, orsakssammanhang och andra personers
själsliv
inte bygger på iakttagelser och förnuftiga
överväganden,
utan endast på instinktiva benägenheten och psykiska
mekanismer.
Tolkningen
av Hume som skeptiker är emellertid omstridd, då han
också
kan uppfattas som försvarare av våra förnuftiga
övertygelser
mot krav på vetande som är alltför stränga och ej
möjliga att uppfylla.
I
modern filosofi behandlas skeptiska problemställningar, t ex 'Kan
vi veta om det finns yttre föremål?', typiskt som utmanande
konstgrepp avsedda att framtvinga ett närmare klargörande av
den ifrågavarande typen av kunskap. Skepticismen anses endast
sällan
vara en position som måste tas allvarligt.
emotivism
(av.
latinets emovere, röra), etisk och värdefilosofisk teori,
enligt
vilken värderingar inte tjänar till att påstå
något,
utan blott tjänar till att uttrycka känslor,
inställningar
eller liknande. En moralisk värdering som t ex "Det är
fel att stjäla från fattiga människor", beskriver
enligt
emotivismen inte den ifrågavarande formen för stöld,
utan
uttrycker t ex en ovilja mot stöld från obemedlade samt en
önskan
att andra skall dela denna ovilja.
Emotivismen
kan formuleras språkfilosofiskt som uppfattningen att satser som
uttrycker värderingar inte har någon kognitiv mening, utan
endast
har emotiv mening. Det finns bland anhängarna av emotivismen ingen
enighet om hur värderingar skall analyseras: några betraktar
dem som blotta känslouttryck - t ex filosofen Alfred Ayer - och
ser
etisk diskussion som inbördes propagerande - t ex filosofen
Charles
Stevenson), medan andra filosofer hävdar att etisk argumentation
är
underställd en mängd logiska krav.
kosmologi
(av
grekiska kosmos, världsalltet, och logos, lära,
redogörelse),
filosofiska spekulationer och vetenskapliga teorier om universums
struktur.
1.
De metafysiska positionerna, monism och dualism och andra former av
pluralism,
kan uppfattas som olika kosmologier, dvs. påståenden om
vilket
ämne universum i verkligheten består av, och vilka principer
som bäst förklarar universums inrättning. T ex
hävdar
några materialister att universum i grund och botten består
av materiella partiklar och att det endast kan förklaras
tillfredsställande
utifrån fysikens och kemins lagar - den enda världen är
naturvetenskapens värld.
2.
Kant riktade en kunskapsteoretisk kritik mot vad han kallade rationell
kosmologi, dvs. överväganden om världen i sin helhet som
går utöver varje möjlig erfarenhet.
Tänker
vi på sådana frågor råkar vi gärna in i
motsägelser
eller antinomier, dvs motsägelser. Måste vi acceptera att
världen
eller universum har en begynnelse i tid? Har världen ingen
begynnelse
i tid, så har det hittills förlöpt ett oändligt
antal
år. Men är detta möjligt? Universum eller världen
kan inte ha någon begynnelse i tid. För om det vore det
fallet,
skulle tiden före universums begynnelse vara tom.
Svårigheten
är den, att tiden före universums begynnelse både
är
tom och icke tom, då den har en mycket bestämd tidsrelation
till universums begynnelse. Men detta är omöjligt, och
därför
kan universum inte ha någon begynnelse i tiden.
De
två påståendena - universum har en begynnelse i
tiden,
och universum har inte en begynnelse i tiden - är skenbart
kontradiktoriska
motsatser, och därför, förefaller det, måste ett
av
dem vara sant. Men argumenten för och emot verkar vara lika
starka.
Kant löser problemet genom att hävda att det beror på
en
felaktig förutsättning, nämligen den att världen i
sin helhet skulle kunna vara given som ett empiriskt
föremål.
Vi missbrukar idén om tiden - och rummet, för vilket det
ges
en motsvarande argumentation - om vi använder den på ett
område,
t ex världen i sin helhet, som går bortom varje möjlig
erfarenhet.
3.
Modem kosmologi, som är en del av astronomin, sysslar med
universums
ursprung, utveckling och struktur. Den fundamentala kosmologiska
principen
är att rummet är likartat och har samma egenskaper i alla
riktningar.
Enligt denna princip har universum inget naturligt eller privilegierat
centrum och inte någon privilegierad riktning.