Ortnamnen
Färdleder.
Den bekante Stockholmsskildraren Johan Elers
efterlämnade ett synnerligen märkligt, ännu otryckt arbete
med titeln "Historia om Vägarne i Sverige". Det ståtliga foliomanuskriptet
förvaras i Uppsala universitetsbibliotek.
I arbetets första del (sid. 6) yttrar Elers
följande tänkvärda ord:
"Så ostridig och mångfaldig nyttan
således är av allmänna vägar i alla väl beställts
stater, så nyttig bliver även i sin mån deras historia.
En tillförlåtelig upplysning om deras första upptagande,
deras byggnad, läge, förändringar och vidmakthållan,de
uppdagar ofta de angelägnare delar av ett lands hävder rörande
i synnerhet dess inre hushållning och öden. De bestyrka ett
rikes ålder, dess forntida utseende och tillstånd, dess uppodlings
och handels början, förkovran och tillväxt."
Ortnamnen visar hur man bar sig åt för
att komma över vattendrag och sankmarker. Enklast var det naturligtvis
att vada över. Ett dåligt vadställe kunde bättras
på genom grus och sten. Gårdnamnet Stenvad i Särna socken
och tingslag, Kopparbergs län, berättar kanske om ett dylikt
stenvad.
I Peder Svarts krönika kallas det bekanta
Läbyvad för ett stenvad. En hel del bynamn, som sluta på
-vad, bevisa att, där nu präktiga broar finnas, våra förfäder
varit nödsakade att väta sina knän. De kunna också
berätta huru vadstället blivit bekant. Liksom de äldsta
stigarna så ha också de äldsta vadställena först
begagnats av djuren. Särskilt äro hästarna skickliga i att
upptäcka lämpliga platser för övervadande av vattendrag.
Härom vittnar t. ex. bynamnet Hästevadet i Tunhems socken, Väne
härad, Älvsborgs län, och gårdnamnet Horsvad i Bollebygds
socken och härad, Älvsborgs län.
Men även andra husdjur kunde hjälpa
vadsökaren. Därom vittna namnen Hundavad (nu Lunnevad) i Valkebo
ihärad, Östergötland, och Kedevad
Strå socken, Dals härad, Östergötland.
Det senare namnet betyder "killingarnas vadställe".
Sockennamnet Svennevad i Närke skrives
under medeltiden Svinavad, vilket betyder "svinens
vadställe". Men säkerligen är
det ej några vanliga
nassar som här stått till tjänst
som vägvisare. Det är säkerligen tamsvinets förnämligare
släkting vildsvinet som förevigats i detta namn.
Strax norr om Uppsala ligga vid Fyrisån
de bekanta Ulva kvarnar. Namnet Ulva skrives under medeltiden Ulvavadh
och det för oss sålunda tillbaka till en tid, då människorna
ännu icke fått vare sig bro eller vadställe i den urgamla
vägen mellan Gamla Uppsala och Bälinge. När namnet Ulva
bildades, var det huvudsakligen vargar, som här vadade och simmade
över Fyris.
Ett annat urgammalt vadställe är Hyndevad.
Namnet bärs nu av en herrgård vid det gamla vadet över
Närjeån, vilken rinner från Hjälmaren förbi
Eskilstuna till Mälaren. Hyndevad skrives under medeltiden Hindavadh.
Det är sålunda hindar och hjortar som först visat sörmlänningarna
detta vad.
Då vadställen ej kunde anträffas,
fick man simma eller ro över åarna. Småningom hittade
man på att göra färjor eller bygga broar. Vid Järleån
ligger i Ärvalla socken, Örebro län, en by Flåten,
som i 1539 års jordebok kallas Flootan. Namnet visar att man åtminstone
redan vid 1500-talets början här haft en flotte d. v. s. en färja
över ån. Man visar ännu här, var det gamla färjläget
varit.
Broar behövdes likaväl över sankmarkerna
som över åarna. I sankmarkerna lade man ut risbäddar och
över dem sten och grus och så var vägen färdig. Om
sådana broar berättar t. ex. namnet Risbro i Munktorps socken,
Västmanland, vilket nämnes redan i ett brev från år
1355, Jordbron i Västergötland och flerstädes, Stenbrohult
i Småland, där Linné föddes, Hallebro (hall = stenhäll)
i Frustuna socken, Södermanland.
Ortnamnet Kavelbron berättar om vägläggningar
bestående av på tvären bredvid varann lagda slanor,
s. k. kavlar över vattendragen i sankmarkernas
mitt lades spänger eller brovalv. Om de otaliga nu försvunna
spängerna, vilka i sin enklaste form blott bestodo av en enda timmerstock
lagd tvärsöver bäcken eller ån, berättar t. ex.
namnet Spånga, som bl. a. bärs av en socken strax norr om Stockholm
och av åtta gårdar och byar i Sörmlands län.
Om en f. d. spång över Motalaström
vittnar Husbyfjöl i Brunneby socken, Östergötlands län.
Ordet fjöl betyder nämligen ursprungligen "kluven stock", "bräde".
Ordet stock uppträder ofta i betydelsen spång. Gårdnamnet
Lannestock i Landa socken, Halland, betyder egentligen Landaspången.
Bynamnet Stocken i Viske härad, Halland, berättar om en gammal
spång över Löftaån. Och möjligt är att
namnet Stockholm är ett minne av den spång över Norrström,
som föregått de nuvarande brovalven.
Vad-, spång- och bronamnen berätta
inte bara om hur vaden, spängerna och broarna voro beskaffade. Genom
en kartläggning av dylika namn kan man också få fram det
gamla vägnätets sträckning. Om t. ex. Eriksgatans väg
genom Uppland berättar Ulva d. v. s. "vargavadet" i Fyris, Sundbro
i Bälinge, Broby vid Jumkilsån, Läby som troligen betyder
"brobyn", örsundsbro över Örsundaån och Östensbro
över Sagån.
I Upplandslagen, som stadfästes av konung
Birger år 1296, stadgas att bl. a. Örsundsbro och Östensbro
skulle underhållas av flera härader.
Av lika stor betydelse som landsvägarna
var vattenlederna. Om en forntida vattenväg mellan Saltsjön och
Skarven (d. v. s. Mälaren) berättar ortnamnen Edsberg mellan
sjöarna Edsviken och Norrviken, Rotsunda mellan Norrviken och Edsjön
och Ed mellan Edsjön och Skarven.
Ordet ed betecknar ett ställe i en vattenled,
där man är tvungen att ta upp båtarna och dra eller bära
dem över en landtunga. Om liknande båtdragningsställen
vittna en del av de ortnamn, som innehålla ordet drag, t. ex. Draget
och Dragede.
I sitt arbete "Långheden och Hälsingskogen"
har Bengt Hesselman antagit att det i Östsvenska ortnamn rätt
ofta ingående ordet bor (bår) ursprungligen betecknat ett ställe
i en vattenväg, där man nödgats bära eller släpa
båten över en landtunga mellan två vatten eller förbi
en fors. Sådana släpställen ha som namnen visar funnits
t. ex. vid Borlänge och Sundborn.
Med hjälp av gamla ortnamn kan man också
finna var de viktigaste kommunikationsknutarna eller Vägskälen
låg. Vid den gamla Lagastigen, som gick från Jönköping
efter lagan till södra Halland och nordvästra Skåne, ligger
i Byarums socken, Östbo härad, byn Stigamot. Namnet betyder "vägmötet",
"vägskälet" och här möttes Lagastigen och vägen
från den urgamla Växjöbygden.
Att detta vägskäl redan på 1100-talet
vårit av den allra största betydelse för de småländska
förbindelserna framgår därav att orten nämnes redan
vid 1200-talets början och att där då redan byggts ett
cistercienserkloster, vilket senare flyttades
till Sko i Uppland.
Om ett mindre betydelsefullt vägskäl
berättar gårdnamnet Stigmota i Östervåla socken,
Västmanlands län. Det vägmöte
varom bynamnet Stigaskäl i Näsby socken, Östra härad,
Småland, skvallrar, synes inte heller ha varit av någon större
vikt.
Det sörmländska sockennamnet Stigtomta
nära Nyköping minner om den gamla vägen mellan Nyköping
och Hjälmaren i Nyköpingsåns dalgång.
De viktigaste vägskälen i södra
Sverige betecknas med namn på -köping, vilket ord betyder ungefär
"marknadsplats", "köpstad". Av rätt naturliga skäl förlades
handelsmännens mötesplatser just till de viktigaste vägskälen.
En av forntidens viktigaste kommunikationsknutar
låg vid Vätterns södra ände. Här möttes
bl. a. Lagastigen, Nissastigen, Falköpingsvägen (d. v. s. Eriksgatan
och Hålavedsvägen (d. v. s. Eriksgatan) och här växte
Jönköping upp. Vid Falköping möttes Ätrastigen
och Eriksgatan. Vid Lidköping möttes Trondheimsvägen och
Uddevallavägen. Vid Linköping förenade sig bl. a. Kindavägen
och Tjustvägen med Eriksgatan. Vid Söderköping var också
ett viktigt vägmöte. Norrköping, Nyköping och Enköping
lågo alla vid Eriksgatan på platser, där andra vägar
stötte till. Köping, som förr kallades Laglösaköping,
antagligen därför att där ej tillämpades stadslag,
låg vid Eriksgatans möte med Hedströmsvägen.
Där landsvägarna skar vattenvägarna
växte också gärna köpställen upp. Vid flera av
de ovan uppräknade vägmötena stötte också vattenleder
till. Där Eriksgatan passerade Närkes Svartå växte
staden Örebro upp. Dess namn vittnar fortfarande om den betydelse
som bron över Svartån haft för de vägfarande. Namnet
betyder egentligen "grusbron". Förra leden åsyftar väl
den väldiga grusåsen varpå vägen går.'
Kulturströmmar.
Liksom varje silkesstrumpa, man ser, är
ett oemotsägligt bevis på Sveriges intima förbindelser
med utländsk kultur, så bär också ortnamnen vittnesbörd
om våra nuvarande och forna förbindelser med utlandet. Sofiero
vid Hälsingborg skvallrar om kungahusets förbindelser med Karlsruhe.
De inte vidare smakfulla namnen Oakhill och Listonhill på Djurgården
vittna om kraftiga påverkningar från engelsk kultur.
Om man nu på kartor över Sverige
inprickar de olika ortnamnstyperna kan man till och med se vilka vägar
de olika kulturströmmarna gått. En karta över namnen på
-löv (av lev = arvegods) visar att dessa äro tätast i Danmark
och Skåne. Från Skåne ha de utmed kusterna och vattendragen
spritt sig upp i Halland, Bohuslän, Västergötland och sydostligaste
Norge. Utmed Lagan synas de ha spritt sig till jönköpingstrakten
och därifrån till Östergötland.
Namnen på -köp (= inköpt mark)
ha en mycket karakteristisk utbredning. De finnas i Skandinavien blott
på norra Själland, i Skåne, Halland, Småland och
Östergötland. Från nordöstra Själland ha de gått
över Öresund till Hälsingborgstrakten. Därifrån
ha de dels spritt sig efter Hallandskusten, dels efter landsvägen
mellan Hälsingborg och Lagastigen över Örkelljunga och Markaryd.
Nära denna gamla väg ligger i Rya socken, Norra Åsbo härad,
byn Persköp. I den småländska Lagadalen äro de synnerligen
talrika. Därifrån ha de gått över till Helgaåns
närbelägnadalgång och därifrån ned efter Helgaån
till Östra Skåne. Till Östergötland ha de trängt
fram från norra Småland utmed Vättern
eller Svartån.
Namnen på -tuna (= befäst gård?)
ha möjligen följt med en kulturström från kelterna
i Tyskland. Att bestämma den väg de tagit är inte så
lätt, då de i norra Tyskland och södra Skandinavien äro
synnerligen glesa. Men det ser ut som om de trängt upp efter Rhendalen
till Danmark och Skåne. Därifrån tycks de ha genom Småland
spritt sig till Vätterns östra kust och därifrån över
Östgötaslätten till östra Södermanland och därifrån
till Mälarbygden.
Men de -tuna-namn, som ligger mellan Danmark
och Mälarbygden, kan också ha vandrat motsatt väg, och
behöver inte visa något om hur namnen på -tuna kom till
Mälarbygden. För ett samband mellan Mälarbygden och västra
Tyskland talar emellertid stadsnamnet Sigtuna som kanske är ett direkt
lån från det keltiska Segodunum. Så kallas av Ptolemaeus
huvudstaden för den galliska stammen rutenerna. Så kallas också
en plats i närheten av Main. Det fanns också ett Segodunum i
England och ett i Frankrike, men sannolikast är att namnet Sigtuna
närmast kommit från västra
Tyskland. Segodunum betyder egentligen "segerborgen",
"den starka borgen" och passar sålunda särdeles bra som uppkallelsenamn.
Sigtuna är i Norden ett rätt vanligt
namn. Vid Ångermanälven ligger i Överlännäs socken
ett Sigtum som kommer av ett äldre Sigtuna. l Södermanlands län
finnes ett Siggetuna och ett Sigtuna, och i Örebro län ligger
också ett Sigtuna. Men namnet återfinns även i Norge och
på Island.
Alla dessa Sigtuna kan emellertid inte vara
uppkallade efter det keltiska Segodunum. Det är tydligt att den berömda
uppsvenska handelsstaden i sin ordning blivit namngivare. På samma
sätt har det berömda Birka eller Björkö blivit namnmönster
för en massa nordiska handelsplatser. Och efter Uppsala äro en
mängd orter uppkallade. I Södermanlands län finnas inte
mindre än tre gårdar med namnet Uppsala.
I Västmanlands län ligger två
Uppsala och lika många i Östergötlands län. I Värmlands
län ligger tre, i Örebro län ett, i Skaraborgs län
tre o. s. v. Namnet förekommer även i Norge och på Island.
Rätt betecknande är att det isländska Uppsala ligger strax
intill det isländska Sigtuna.
Vi se sålunda att det gamla Svearikets
viktigaste städer varit vida berömda och vi förstå
att även från dem en mäktig kulturström utgått,
låt vara att även denna kultur i vissa avseenden står
på ofri grund.
Försvarsväsen.
Över stora delar av vårt land förekommer
på svårtillgängliga och fritt liggande berg s. k. fornborgar.
Dessa fornborgar är inte borgar i modern mening med tinnar, torn och
vallgravar. De bestå av stenvallar, varmed uppgången till berget
blivit befäst. Stenvallarna ha en gång varit lodrätt lagda
på utsidan, nu ha de gamla murarna rasat så att de bilda kullriga
åsar. Ovanpå muren har man säkerligen lagt trädstammar
till ytterligare skydd.
De berg som blivit befästa med fornborgar
kallas ofta Borgåsen, Borgarberget eller något annat namn där
ordet borg ingår. Fornborgarna kallas av folket fortfarande vanligen
borgar.
En hel del dylika fornborgar ha blivit undersökta.
Dessa synas i allmänhet härröra från 400- eller 500-talen.
Men alldeles säkert fanns ännu tidigare borgar i vårt land.
Redan Tacitus nämner ett germanskt ortnamn Asciburgium (Hist. 4, 33).
Ännu tidigare än fornborgarna voro
sannolikt jord- och stenvallarna nere på slätten. Men dessa
är numera i regel bortodlade. Det gamla Birka hade emellertid både
en stadsvall och ett borgberg. Troligtvis är det dylika med trävirke
förstärkta jordvallar, som omgivit orter med namn på -tuna.
Men jag återgår till fornborgarna.
Efter en sådan har Borråsberget i Dragsmarks socken, Bohuslän,
fått sitt namn. Sveriges största fornborg är Torgburgen
på Gotland, vilken spelar en viktig roll i den gamla gutasagan. Den
största Ölandsborgen heter Gråborg. Städerna Trälleborg
och Hälsing- borg torde också fått namn av fornborgar
eller andra befästningar. Den gamla borg, som givit Hälsingborg
dess namn, har kanske först blivit uppförd av sjörövare.
Redan Adam av Bremen, som levde under 1000-talet, berättar att Hälsingborg
var ett tillhåll för sjörövare. Vi kalla dylika sjörövare
med ett vackrare namn för vikingar.
Ordet borg hade också en gammal biform
byrghi, som också betyder fornborg. Det är detta ord, som med
genitivform ingår i de talrika västsvenska (och norska) bergnamnen
på begynnande Börs-, t. ex. Börsås. Fornborgen på
Börsåsberget vid Börsås i Skredsviks socken, Bohuslän,
har blivit arkeologiskt undersökt. Man fann där bostadslämningar
från tiden omkring år 500. Sannolikt är namnet Börsås
av äldre Byrghisas lika gammalt.
Ett tredje namn på fornborg är sten.
Som arkeologen professor Almgren visat finns i närheten av de gamla
fornborgarna ofta ortnamn som innehålla ordet sten
t. ex. Stenby, Billerstena, Ransten och Odensten.
Mönstret för dessa ortnamn kommer troligen från Tyskland,
där vi ha många borgnamn på -stein. I senare tid äro
fästningsnamnen Fredrikssten och Karlsten bildade efter samma tyska
mönster.
Ordet hus betecknar i ortnamnen en borg av modernare
typ än fornborgen. Det synes helt enkelt betyda "stenhus". Men de
äldsta stenhusen voro helt enkelt små fästningar. Alla
Husbyar i Sverige ha troligen en gång varit befästa med ett
dylikt stenhus.
Snorre Sturlason berättar i sin på
1200-talet författade nordiska historia "Heimskringla" att under den
norske kungen Håkon den gode fastställdes huru skeppen skulle
utrustas då allmänt uppbåd gjordes. Då utländsk
här kom i landet, skulle allmänt uppbåd ske, och detta
tillgick så att man tände vårdkasar på höga
fjäll så nära varandra att man kunde se från den
ena till den andra. Det berättas att härbudet med denna enkla
telegraf
behövde sju dygn för att gå
från det sydligaste till det nordligaste häradet i Norge.
Liknande telegrafledningar fanns också
i Sverige. Minnet av dem lever på vissa ställen ännu kvar.
Men det viktigaste materialet för utrönandet av var de gamla
vårdkasarna stodo, lämna ortnamnen. Ett av de mest bekanta vårdkasbergen
låg vid det forna Varberg. Stadsnamnet Varberg är nämligen
sammansatt av ordet vardhe eller vårde, vilket just betyder "vårdkase".
Ett berg med vardhe kallades vardhberg, vilket förkortats till Varberg.
I Halland finnas många Varberg, eller som man i norra Halland säger
Värbjär. Ett ligger i Lindbergs socken och enligt Richardsons
Hallandsbeskrivning från år 1752 skall där "i gamla tider"
ha funnits en vårdkase.
Söder om staden Varberg vid Raneliar fanns
enligt Bexells Hallands historia ett vårdkasberg med namnet Varberg.
Bexell berättar också att bergen Stora och Lilla Varberg i Eftra
socken, Årstads härad, Halland, varit
försedda med vårdkasar.
Idegranen är nu i Sverige ett sällsynt
trädslag. Ortnamn på Iv- t. ex. Ivö och Ivetofta i Skåne,
på Id- och Is- (av äldre Ides-) vittna om att den förr
haft rätt stor spridning. Flera skärnamn i Bohus- läns skärgård
innehålla ordet barlind d. v. s. ide-gran. Namnen visa att på
dessa numera kala skär förr idegranar vuxit.
Om geografiska och geologiska
förhållanden
ha rortnamnen mycket att säga. Sjönamnet
Tväggelåtet i Närke innehåller samma tvägge,
som ingår i tväggehanda,
samt pluralis av ordet lott "del". Det betyder "den tvådelade
sjön"
och sjön har genom en uppväxande mosskant delats i två
delar.
Sjönamnet Tvebottnatjärnen i Västergötland
har fått namn därav att man trott att sjön haft två
bottnar, den ena över den andra. Föreställningen om tvebottnade
sjöar beror ofta på att under ett hårdare hottenlager
finnes ett löst lager av dy eller gyttja. Kör man med äran
igenom det översta bottenlagret, så går den sedan genom
gyttjan nästan lika lätt som genom vatten. Enligt folktron brukar
fisken fly ned under den översta bottnen för att skydda sig mot
fångstredskapen.
På Tiveden i Närke ligger en berömd
offerkälla Rockebrokällan. Källan är uppkallad efter
en lands- vägsbro bredvid, som heter Rockebron.
Rockebron i sin tur innehåller källans
äldsta namn Rocka av Rodhka, vilket betyder "den röd-färgade".
Anledningen till namnet är den rödaktiga järnockran, som
källan avsätter.
Otaliga är de ortnamn, som innehåller
höjd- beteckningar. Hammarby, som Hammarbyleden blivit uppkallad
efter, betyder "gården på höjden". Nacka innehåller
ordet nacke i betydelsen "bergs-höjd". Flera bergnamn i Småland
slutar på -nacken.
Forntida och medeltida religion.
I den gamla gutalagen förbjuds dyrkan av
hult och högar, vi'n och stavgårdar samt hedniska gudar, och
i den något yngre gutasagan berättas att man i forna tider trodde
på hult och högar, vi'n och stavgårdar och på hedniska
gudar. Där omtalas vidare att gutarna blotade sina söner och
döttrar samt boskap, mat och dryck. Om denna forntida svenska religion
lämnar ortnamnen rikhaltiga upplysningar.
Först och främst få vi veta
vilka de hedniska gudarna voro. Adam av Bremen berättar omkring år
1070 att i svearnas förnämsta tempel vid Gamla Uppsala fanns
tre gudabilder. Hedersplatsen i mitten intogs av Tor, och på ömse
sidor om honom stodo Wodan och Fricco d. v. s. Oden och Frö. Om pest
och hungersnöd hotade, offrade man åt Tor. Stundade krig, offrade
man åt Oden och vid bröllop blotade man åt Frö.
Att Adam i detta avseende varit sanningsenlig
visas av de talrika ortnamn, som äro sammansatta med dessa tre gudars
namn. Som exempel må nämnas stadsnamnet Torshälla av Thorsharghe,
som innehåller ordet hargh "offerplats" samt vidare ortnamnen Torstuna,
Torsvi, Torslunda, Torsiker.
Om Odensdyrkan berättar Odensala mellan
Uppsala och Stockholm (av äldre Odhenshargh), Odensvi, Odenslunda
och Odensåker. Och minnen av Frös dyrkan äro Frustuna (av
Fröstuna) i Södermanland, Frösvi, Fröslunda och Fräsåker.
Mot de i gutalagen nämnda hulten svara
tydligen ortnamnen på -runda. Hult och lund är ju ungefär
detsamma. Mot gutalagens vi svarar ortnamnen på -vi.
Men i ortnamnen förekomma även flera
andra gudanamn. Enligt de isländska gudasagorna hette Frös syster
Fröja. Att Fröja även dyrkas i Sverige visas av ortnamnen
Frötuna, Frölunda, Frövi samt Friel, Fryeled och Fröjel
av äldre Fröal, där senare leden är ett nu utdött
ord, som motsvarar det gotiska ordet alhs, "tempel". Gudinnan Friggs dyrkan
styrkes blott av ett enda ortnamn Friggeråker i Västergötland.
Tacitus omtalar i sin Germania från det
första århundradet efter Kristus att sju små germanska
folkstammar troligen bosatta norr om longobarderna dyrkade "Nerthus d.
v. s. den moderliga jorden".
De ansågo henne ingripa i mänskornas
angelägenheter och resa omkring bland
folken. På en ö i oceanen fanns en helig lund och i denna en
åt
gudinnan invigd överräckt vagn. Prästen
var den ende som fick vidröra den. Han märkte när gudinnan
gästade sin hemliga boning och följde henne, då hon reste
bort i sin vagn, som drogs av kor. På de platser, hon värdigades
besöka, var det fest och glada dagar. Då fick man ej röra
vapnen, allt järn var undanlåst. Endast fred och ro fick råda,
till dess prästen återfört gudinnan till hennes heliga
lund. Därefter tvättade slavar vagnen och gudinnan själv
i en undangömd sjö. Slavarna slukades sedan av sjön.
Att gudinnan Nerthus även blivit dyrkad
i Sverige framgår med all önskvärd tydlighet av sådana
ortnamn som Närtuna i Uppland samt Nalavi i Närke, Mjärdevi
och Närby i Östergötland, vilka alla återgå
på en äldre namnform Niærdhawi. Njärd motsvarar språkligt
sett Nerthus och wi betyder "helgedom".
Om de till Njärd eller Nerthus invigda
lundarna berättar det i Uppland och Södermanland förekommande
bynamnet Närlunda av äldre Nærdhalunda. Det finnes också
bevis på att hennes helgedom legat på en ö. I Storsjön
i Jämtland ligger dels en större ö, Frösön, dels
en mindre ö Norderön. Frösön är uppenbarligen
guden Frös ö.
Namnet Norderön skrivs under medeltiden Nærdrö.
Det verkar inte kunna förklaras på annat sätt än som
gudinnan Njärds eller Närds ö. På vardera ön
ligger en gård med namnet Håv. Håv är ett gammalt
ord som kan betyda "gudahus". Flera samstämmiga vittnesbörd tala
sålunda för att Östersundstrakten varit en gammal central
för Frös och Njärds dyrkan.
Om guden Ull förtäljer den fornnordiska
litteraturen inte mycket. Men av ortnamnen framgår att han en gång
varit en av Sveriges mest dyrkade gudar. Namnet Ullavi, Ullevi eller Ullvi
"Ulls helgedom" förekommer en gång i Dalarna, tre gånger
i Västmanland, tre gånger i Södermanland, tre gånger
i Närke, fyra gånger i Östergötland och två
gånger i Kalmar län. Ulls namn f örekommer dessutom i Ullunda,
Ulltuna och Ulleråker.
Men ortnamnen visa också att dessa våra
hednagudar ej dyrkats samtidigt. Yngst är
tydligen Oden, då hans namn ej förekommer i tuna-namnen.
Till det äldsta skedet hör Ull och
Njärd. Deras namn ingå inte i sockennamn. När kristendomen
infördes i Sverige, skyndade man sig att bygga kristna kyrkor på
de i bruk varande hedniska offerplatserna.
Vid de hedniska svearnas förnämsta
tempel, ja kanske på dess egen grund byggde man själva
ärkedomkyrkan. Men de redan nedlagda offerställena
brydde man sig inte om. Efter kyrkbyarna fick
socknarna namn, och de vid kristendomens införande
dyrkade hednagudarnas namn blev därför ofta bevarade i sockennamnen.
Då nu Ulls och Njärds namn inte förekommer
i sockennamn, har man all anledning att anta att dessa gudomligheters offerplatser
ej längre var i bruk då kristendomen infördes. För
att Njärd- och Ull-kulten är äldre än dyrkan av Tor,
Frö, Fröja, Frigg och Oden talar också den omständigheten
att den fornnordiska
litteraturen har så ytterst dunkla minnen
därav. Njärd har i sagorna till och med ändrat kön
och blivit en manlig gud, i de isländska källorna kallad Njordr.
Det äldsta gudaparet blir sålunda
guden Ull med gudinnan Njärd, dessa avlösas av guden Frö
med gudinnan Fröja. Det yngsta gudaparet bildas av Oden och Frigg.
Det är troligt att Frö och Fröja blott äro ändrade
namn på Ull och Njärd.
Dylika ändringar av namn på gudar
och vidskepligt fruktade makter är synnerligen vanliga. De hänger
ihop med vissa religiösa förbud, som man med ett från Söderhavsöarna
lånat namn brukar kalla tabu. Ett dylikt namntabu skyddade här
i Sverige förr även vissa fruktade vilda djur. Enligt en gammal
sägen sade vargen på den tid, då djuren kunde tala, till
människan:
"Kallar du mig Varg, så blir jag dig arg;
kallar du mig av gull, så blir jag dig
hull."
Ännu tydligare är hans språk
enligt en annan sägen:
"Den som kallar mig Varg, den skall jag alltid
sarg;
den som kallar mig den Grå, honom tar
jag intet ifrå;
och den som kallar mig Gullfot har jag intet
emot."
Dylika ersättningsnamn som "den grå"
eller Yygullfot" i stället för "varg" kallar man noanamn. Jag
menar att Frö, vilket betyder "härskaren", är ett noanamn
för Ull och att Fröja, d. v. s. "härskarinnan", är
ett noanamn för Njärd.
Liknande noanamn finnas också bland ortnamnen.
Det som var tabu, d. v. s. lagt under religiöst förbud, kallades
av våra hedniska förfäder för heligt. På Island
fanns ett berg Helgafell, d. v. s. "det heliga berget", som var så
heligt att dit fick ingen otvagen blicka. Varken djur eller människor
fick dödas på det berget. Liknande heliga orter hade vi också
i Sverige. Helgaån i Småland och Skåne har uppenbarligen
varit föremål för religiös vördnad, likaså
Helgasjön vid Växjö och Helgeön eller Storjungfrun
i Hälsingland.
Liksom man av rädsla för vargen kallade
honom "av gull", d. v. s. gullfot, gullben o. s. v., så kunde man
också kalla fruktade orter med inställsamma gullnamn. Gränsälven
mellan Västergötland och Värmland heter nu Gullspångsälven.
Äldst hette den Amn, vilket namn fortfarande är bevarat i sockennamnet
Amnehärad. På 1500-talet har älven ett annat namn. Den
kallas då Gullspång. Ännu på 1700-talet talas om
"den stora floden Gullspång". Namnet Gullspång betyder helt
enkelt "gullspännet" och är sannolikt ett gammalt berömmande
noanamn på den farliga och sannolikt även heliga älven.
Efter älven är Gullspångs bruk uppkallat. Om namnet Gullspång
"gullspännet" erinrar sjönamnen Gullringen eller Gullsjö
i Bråttensby socken, Kullings härad, Västergötland
och Guldringen strax väster om staden Strängnäs.
Blåkulla.
Ett intressant ortnamn är också Blåkulla,
namnet
på den plats där häxorna fira
påsk med Satan. I de gamla magiska besvärjelserna drevs de
sjukdomsalstrande makterna ut ur människor
och djur och bort till avlägsna naturföremål, där
de ej ansågs kunna göra skada.
I en del gamla norska besvärjelser drivs
de onda makterna till de blå bergen, d. v. s. de berg som låg
så långt bort att de syntes blå. I norskt folkspråk
säger man ännu "drag ut i blåberget" eller "drag till blåbergs"
i betydelsen "drag åt fanders", "drag dit pepparn växer".
I en gammal svensk besvärjelse motsvaras
det norska blå berget av blåkullen och i svenska förbannelser
användes ofta "drag åt blåkulla" i betydelsen "drag åt
fanders".
Häxorna ha fått ärva de gamla
sjukdomsandarna och tronen och deras mötesplats med den onde har därför
också blivit Blåkullen eller Blåkulla. Redan på
1500-talet berättas i Sverige om kvinnor, som rest till Blåkulla.
Häxornas Blåkulla har sedan ofta sammanblandats med berg som
på grund av sin mörka färg kallats Blåkullen eller
Blåkulla, t. ex. Blåkullen eller Blåkulla vid Marstrand
och Blåkulla eller Jungfrun i Kalmarsund.
Det senare berget låg i en farlig segelled
och var sedan gammalt mycket fruktat av de sjöfarande. En gammal handskrift
berättar att omkring år 1410 ett fartyg på väg från
Lybeck till Stockholm nära Blaakulla blivit överfallet av en
svår storm. Den i dödsfara stadda besättningen gjorde ett
löfte till det heliga krucifixet i Stockholms svartbrödrakloster
med det goda resultatet att de fick gynnsam vind och utan vidare farligheter
på det illa skadade fartyget lyckades uppnå Stockholm.
Öns äldsta kända namn Blåkulla
är redan under 1500-talet tabu och farligt att nämna. I sin Historia
om de nordiska folken, tryckt i Rom 1555, berättar den landsflyktige
ärkebiskopen Olaus Magnus att man för att undvika storm på
havet kallade ön jungfrun och att man brukade blidka ställets
sjöjungfrur med små skänker, vantar, sidenskärp och
dylikt.
I en dagbok från 1593 meddelar en tysk
resande att sjömännen för att förebygga att någon
olycka skulle drabba skeppet, ej ville tillåta att man vid färden
förbi Blåkulla nämnde ön vid dess rätta namn.
Den fick endast kallas jungfrun. Under den tid sjömännen lågo
för ankar i närheten av Blåkulla brukade de kasta handskar,
sidendukar, bälten och dylikt i havet som gåvor åt sjöjungfrurna.
Blåkulla-epidemin.
Blåkulla kan också sägas vara
ett av namnen på en formlig trolldomsepidemi som under åren
1668-1676 svepte över stora delar av Sverige.
Den började år 1668 i
Älvdalen
i Dalarna, uppträdde samma år även i Härjedalen
och
fortsatte i dessa båda landskap under de följande
åren. År 1671 framträdde den i Hälsingland,
två år
senare i Medelpad, Jämtland och Ängermanland och gick sedan
vidare
till Västerbotten, Lappland och Österbotten.
Från Dalarne och Hälsingland spred
sig epidemien även söderut, uppträdde år 1672 i Gästrikland,
därefter i Västmanland och Uppland och slutligen i Stockholm,
där den emellertid definitivt hejdades år 1676. Under dessa
nio år blevo inemot 300 personer, till allra största delen kvinnor,
avrättade, och ett betydligt större antal måste undergå
lindrigare straff.
Föreställningen, att somliga kvinnor
kunde i ett trolls hamn rida omkring på en stång eller annat
föremål, spåras i Sverige redan på 1200-talet. Blåkulla
såsom beteckning för den ort, dit färden ställdes,
förekommer i vårt land alltifrån år 1587. I rättegångsprotokoll
från Ångermanland omtalas Blåkulla tidigast 1630.
Den största spridningen fingo emellertid
föreställningarna om dylika resor på 1660- och 1670-talen.
Blåkulla, som i regel skildras som en större bondgård,
var Satans boning och uppfattades därför såsom liktydigt
med helvetet. I Blåkulla hade kvinnorna sex med den onde.
Dessa fantasier anses vara fortlevande reminiscenser
från fruktbarhetskulter under hednisk tid, särskilt den obscena
sexuella dyrkan av guden Frö. Även uppgifterna om gästabud
och glada festligheter i Blåkulla torde bero på traditioner
från hednisk tid, på minnen av gamla kultmåltider.
Blåkulla var sålunda snarare ett
lockande än ett skrämmande helvete och hade lånat väl
så många drag av hednisk gudsdyrkan som av kristen djävulstro.
Under häxprocesserna i norra Sverige på
1660- och 1670-talen påstod man, att de anklagade kvinnorna förde
massor av barn med sig på sina resor till Blåkulla och därigenom
invigde dem i den ondes tjänst.
Detta skrämde ju i högsta grad upp
föräldrarna och ökade förbittringen mot de anklagade
kvinnorna. Inte blott de vuxnas fantasi sattes i rörelse utan även
barnens, och de små berättade själva utförligt om
sina blåkullafärder. På detta sätt stegrades de sjukliga
inbillningarna över alla gränser.
Av synnerligen ödesdiger betydelse blev
prästerskapets ställning- till blåkullafantasierna. För
kyrkans män på denna tid stodo djävul och helvete såsom
en mycket konkret verklighet, Luther själv hade ju sett den onde på
Wartburg och kastat ett bläckhorn efter honom.
Prästerskapet måste framför
alla andra kämpa mot Satan och hans rike. Till detta hörde häxorna,
som till på köpet förförde de unga oskyldiga barnen
och inledde dem i Satans tjänst. En verkligt nitisk prästman
måste alltså föra en skoningslös kamp mot dessa kvinnor,
han måste befria sin hjord från dylika förförare,
som ville leda den på avvägar. Och att trollkvinnorna måste
dö, stod ju i själva bibeln. Den lutherska kyrkan var dessutom
nära lierad med statsmakten och tog dess hjälp i anspråk
vid utövandet av kyrkotukten.
Följden av allt detta blev, att prästerna
ofta var de mest nitiska, när det gällde att spåra upp
häxorna och draga dem inför rätta. Detta är ju fruktansvärt
men måste på samma gång betraktas som en fullt logisk
konsekvens av den uppfattning rörande trolldomen, som rådde
både bland präster och lekmän.
...Ansvaret för de ohyggliga trelldomsprocesserna
återfaller emellertid även på de världsliga myndigheterna,
såväl domare som andra ämbetsmän. Dessa förstodo
icke bättre än prästerna. Trolldomen var en realitet även
för dem, och de bestraffade dess utövare med halshuggning och
brännande på bål.
Följden därav blev, att den allmänna
uppmärksamheten i högsta grad riktades på dessa processer
och folket fick klart för sig, att de dödsdömda kvinnorna
begått oerhörda förbrytelser. Processerna verkade helt
enkelt som olja på elden, och blåkullafantasierna fick genom
dem en utbredning, som de eljest aldrig skulle ha fått.
I Härnösand påbörjades
en trolldomsprocess i april 1673:
Pigan Karin Larsdotter hushållade för
sönerna till avlidne kontraktsprosten i Brunflo Jakob Holst, av vilka
två vid denna tid synas ha varit elever vid gymnasiet. Deras moder,
Margareta Steuch, var dotter till superintendenten Petrus Steuchius och
hade efter Holsts död gift om sig med hans efterträdare.
I skolhushållet fanns även de båda
gymnasisternas yngre broder Erik, vilken var 8 eller 9 år gammal.
Denne visste nu att berätta, att han jämte en mängd andra
barn färdats till Blåkulla. Han själv hade ridit främst
på en vit ko och Karin näst efter honom. Han berättade
åtskilliga detaljer om resorna till och livet i Blåkulla, alltsammans
på ett enkelt och barnsligt sätt, alldeles som om det var en
intressant saga.
Karin blev emellertid på grund av Eriks
berättelse utpekad som trollpacka. Såsom en graverande
omständighet mot henne anfördes,
att hon hade så god tillgång på mjölk i sitt hushåll.
Detta ansåg man tyda på trolldom, eftersom hon icke hade någon
ko. Karin uppgav emellertid, att hon brukade hämta mjölk ute
på Stenhammar, som tillhörde gossarnas morfader.
Det pratades vid denna tid ganska mycket om
trolldom i Härnösand, och åtta pigor sades vara trollpackor.
I staden fanns vid denna tid en pojke, som var från Arbrå i
Hälsingland och uppgavs bli förd till Blåkulla varje natt.
I detta landskap hade trolldomsepidemin redan pågått
under ett par år, och gossen från
Arbrå spelade kanske rollen av en smittobärare, som led av sjukdomen
i ett mera framskridet, stadium.
Karin Larsdotter blev på grund av de mot
henne riktade misstankarna förhörd inför Härnösands
rådstuvurätt upprepade gånger men bedyrade sin oskuld.
Hon kallades redan »den beryktade trollkonan». Oaktat sitt
nekande fick hon stanna i fängelse efter förhörens slut.
...
Trolldomsprocesserna skulle i normala fall handläggas
av de ordinarie domstolarna, från lagmans-, härads- eller i
rådstuvurätter upp till Hovrättema och Kungl. Maj:t. När
en mässa dylika ärenden hopades, blev detta förfaringssätt
alltför besvärligt och långrandigt, och därför
tillsattes särskilda domstolar eller
trolldomskommissioner, vilka ägde samma
befogenhet som överdomstolarna och kunde utan särskilda beslut
av hovrätt eller Kungl. Maj:t både ådöma dödsstraff
och exekvera detta.
Inom Västernorrlands guvernement var en
dylik kommission i verksamhet i Hälsingland år 1673. Från
olika orter inom guvernementet kommo emellertid klagomål över
att trolldomen alltmera grep omkring sig, och detta föranledde Kungl.
Maj:t att den 27 mars 1674 tillsätta en stor trolldomskommission med
guvernören Karl Sparre såsom ordförande. Samma dag utfärdades
instruktion för kommissionen. Det föreskrevs, att dess verksamhet
skulle utsträckas till alla orter inom guvernementet, från vilka
klagomål framförts angående trolldomsväsendets förgiftande
inverkan.
Kommissio- nen erhöll »potestas vitae
et necis» (makt över liv och död), och i ett kungligt brev
den 16 juli samma år föreskrevs, att fällda domar skulle
exekveras och att det i vidrigt fall tillkom guvernören att å
Kungl. Maj:ts vägnar fälla högsta domen.
Det är alldeles uppenbart, att Sparre fann
det uppdrag han erhållit mycket obehagligt. Han drog ut på
tiden med att verkställa det. Han meddelade, att fattigdom och armod
rådde i de bygder, där rannsakningen skulle ske, och att allmogen
använde onaturlig föda, såsom bark, halm och alderknopp.
Det skulle därför bli svårt för kommissionen att livnära
sig i dessa trakter, och Sparre ansåg det vara bättre att dröja
till längre fram på året.
Kungl. Maj:t svarade emellertid den 3 juli,
att
rannsakningarna skulle igångsättas
utan dröjsmål. Tyvärr blev årsväxten även
år 1674 dålig, och i december omtalade Sparre, att det rådde
svår hungersnöd i hela guvernementet och att allmagen tillredde
sig bröd av halm, ris, hö och löv och var orolig över
huru den skulle kunna skaffa sig utsäde till instundande vår.
...
Den stora trolldomskommissionen för Västernorrlands
län ägnade sig år 1674 uteslutande åt rannsakningar
inom Ångermanland. Den tog först i tu med Sollefteå pastorat,
där rannsakningarna pågick under tiden 7-18 september och medförde,
att 6 personer dömdes till döden och 17 till lindrigare straff,
såsom risslitning, gatlopp, kyrkoplikt eller böter.
Sedan förlades arbetet till Boteå
pastorat, där kommissionen vistades 21-27 september och dömde
två personer till döden och 6 till mindre svåra straff.
Därefter flyttade kommissionen sin verksamhet till Härnösand
och började den 2 oktober rannsakningar med de för trolldom anklagade
personerna inom staden och Säbrå pastorat.
Den 18 november avrättades flertalet av
de dödsdömda från Härnösand, men ända till
den 12 december pågingo rannsakningarna med de anklagade från
Säbrå. Det är icke bekant, vilken dag exekutionen av de
dödsdömda från detta pastorat ägde rum. Inom staden
dömdes 10 kvinnor att mista livet, två till risslitning, vardera
med 80 slag, jämte fyra söndagars kyrkoplikt och en till att
undergå kyrkoplikt en söndag med ris i handen; 10 inblandade
personer, varav en man och 9 kvinnor, frikändes.
Inom Säbrå pastorat var icke mindre
än 77 människor anklagade. Av dessa dömdes 30, varibland
4 män och 26 kvinnor, att mista livet och 21 personer att undergå
lindrigare straff. Inom de tre övriga pastoraten var det uteslutande
kvinnor, som dömdes till döden. Samtliga dödsstraff inom
de fyra pastoraten skulle enligt kommissionens föreskrift verkställas
genom halshuggning och brännande på bål med det undantaget,
tre kvinnor från Säbrå skulle efter halshuggningen begravas
kyrkogården. Att få vila i vigd jord ansågs som en högst
väsentlig strafflindring. Sammanlagda antalet dödsoffer vid processerna
inom Ängermanland år 1674 uppgick sålunda till 48.
...
Sedan trolldomsepidemien år 1673 på
allvar brutit ut inom staden, torde den snart nog ha stegrats i intensitet.
Man fann sig nämligen här liksom på andra ställen
föranlåten att anordna så kallade vakstugor för barnen.
Därmed menades, att man sammanförda de barn, som påstodo
sig bli förda till Blåkulla, till vissa lokaler, där man
höll vakt över dem nattetid för att hindra, att trolipackorna
togo dem med sig. Dessa åtgärder hade emellertid ingen annan
verkan än att ytterligare uppjaga barnens överretade själstillstånd.
I Härnösand upphörde man med att hålla vakstugor i
augusti 1674.
Över blåkullafärderna lämnade
barnen detaljerade beskrivningar. En flicka, den elvaåriga Karin
Jonsdotter i Finsvik, vilken var ett av de talföraste vittnena mot
de anklagade kvinnorna i Härnösand, berättade följande
om förberedelserna till resan. Trollpackan stack hål på
väggen med nålen, som satt på hennes smörjehorn.
Då öppnade den sig, och hon kom in. Hon tog äpplen, som
låg i en tunna, lade i en fjärding, slog sedan i säcken,
kastade över hästen och for åstad; sviskon tog hon i Johan
Johanssons bod, socker i Jon Jonssons bod, men smör hämtade hon
hemma. Hon provianterade sålunda för kalaset i Blåkulla.
Inom parentes må nämnas, att de omtalade
affärsmännen inför rätten
vittnade, att de icke förlorat några varor ifrågavarande
natt; denna del av berättelsen bevisades sålunda vara osann.
I ett annat vittnesmål berättade
Karin, att en häxa kom in i ett rum genom ett hål under skåpet
och förde ut henne genom fönsterrutan och att hon denna natt
tolv gånger blivit bortförd av trollpackorna. Sedan tillräckligt
många barn samlats, anträddes färden till Blåkulla.
Häxan sade till exempel: »Kom nu satans barn och djävuls
eldbrand».
Man red på diverse åkdon, såsom
en röd, vit eller svart ko, på en brun häst, på guvernörens
röda häst, som hade ett rött täcke och stubbad svans,
eller på hans vita, som kallades Bagaren, på en karl, på
en piga med långt, gult hår, och så vidare.
De människor, på vilka ritten företogs,
grepos direkt ur sängen, ty de hade endast nattdräkten på
sig. Även, framskjutna personer inom staden eller trolldomskommissionen
kunde användas såsom
ridverktyg. Den finaste skjutsen till Blåkulla
var väl den, som företogs i guvernörens egen vagn. I en
berättelse från Dalarne omtalas, att häxorna och barnskarorna
brukade samlas på kyrktaken, där barnen tedde sig »små
som kajor».
Om en av de anklagade i Härnösand
berättade barnen, att hon brukade » skava klockan», och
när hon färdades över en sjö, släppte hon malmen
med orden: »Gud låte mig aldrig komma till Gud, förrän
denna malm kommer dit jag honom tog».
Vid framkomsten till Blåkulla hölls
gästabud. Trollpackorna förrättade husligt arbete. Satan
själv beskrevs såsom bunden i kedjor och sittande under bordet.
Vidare berättade barnen om häxornas sexuella förbindelser
med Satan. Dessa sensuella moment åberopades i de dödsdomar,
som fälldes över de anklagade, men spelade eljest inte någon
mera framträdande roll vid processerna i Härnösand.
Barnen berättade dessutom, att de i Blåkulla
blev bortgifta med andra personer, någon gång en
namngiven härnösandsbo, ibland rena
fantasigestalter, och att i sådana äktenskap föddes barn.
Dessa redogörelser verka på en nutida
läsare fullständigt som barnsliga lekar. Följande må
anföras som ett kuriosum. En femårig gosse, Erik Pedersson,
vars fader var skinnare, var inkallad inför kommissionen och berättade,
att pigan Trollkarin (Karin Larsdotter) fört honom till gästabud;
han uppgav, att han ridit på en ko och var gift men hade inget barn
med sin hustru. Denna högtidliga bekännelse blev vederbörligen
förd till protokollet.
En annan karaktär ägde det vittnesmål,
som avgavs av Nils Blancks styvbarn, Kerstin Danielsdotter. Flickans moder,
som likaledes hette Kerstin Danielsdotter och vars fader var Sundsvalls
berömde borgmästare Daniel Bertilsson Alander, hade varit gift
två gånger, innan hon blev Nils Blancks hustru. Hennes förste
make var häradsskrivaren Daniel Bengtsson Hilleman, och en av döttrarna
i detta äktenskap hette Kristina och var född i april 1663. Denna
flicka är säkerligen identisk med vittnet
Kerstin Danielsdetter vid häxprocesserna,
ehuru protokollet uppgiver barnets ålder till 13 år. Kerstin
berättade, att hon blev gift i Blåkulla med en vacker karl.
Sedan de blivit vigda, började de dansa; där vankades konfekt,
som sattes på bordet och smakade bra. Spelmän funnos, vilka
hon icke kände, och till sist fördes Kerstin till brudsäng
med Karin Larsdotter som
ledsagarinna.
Kerstin berättade eljest, att hon senare
blev gift med en annan man. Bägge gångerna hon stod brud fick
hon hela bruddräkten med pärlor på, och hon fick två
klänningar, den ena av röd sammet med pärlor, den andra
enbart av pärlor, och dem hade hon förvarade i en kista i Blåkulla.
Hon hade eljest fått i städjepenning en röd riksdaler och
en kredens (bägare), men innan hon skulle omtala för kommissionen,
var dessa funnos, började bon gråta och sade sedan, att den
röda riksdalern låg i ett guldskrin, som fanns i hennes kista
i Blåkulla. Det upplystes vidare, att flickans moder slagit henne
med ris för att få henne att utlämna den röda riksdalern.
Kerstin Danielsdotter hade dessutom av Satan
fått ett väl utstofferat skåp med allehanda galanterivaror,
band och handskar. Flickan var tydligen ett ganska brådmoget barn,
vars fantasi sysslade med eleganta kläder och livets övriga nöjen.
Djävulen visste emellertid även, vad
pojkarna tyckte om, ty det heter, att åt »de piltebarn, som
i Härnösand födde äro, där de mycket bruka seglatsen,
skänker han skepp och skutor med allt tillbehör.»
Det var sålunda ganska trevligt i Blåkulla.
Barnens skildringar därifrån innehöllo tydligen en hel
del reminiscenser från festligheter i Härnösand och äro
därför av intresse. Man musicerade, spelade på långharpa
eller cittra och på fiol.
En av de anklagade kvinnorna, den sextioåriga
Elisabet Målares, var halt och gick i vardagslivet stödd på
en käpp, men i Blåkulla »vände» hon dansen.
Vid ett annat tillfälle omtalas långdans, och det var tydligen
sådan dans, som hustru Elisabet ledde i Blåkulla.
Även på annat sätt kommo det
vanliga livets erfarenheter med i blåkullaberättelserna. I april
1675 blev en bonde på Härnön anklagad för stöld
av strömming. Ett par barn visste då att berätta, att de
i Blåkulla sett honom bära strömming i en säck och
gå och sälja den.
Men vi böra icke endast skildra de gemytliga
sidorna av livet i Blåkulla. Barnen skulle naturligtvis först
och främst invigas till Satans tjänst. Blod togs ur ansiktet
och lillfingret på dem, och därmed skrevs i en bok. De lärde
sig även läsa hemska förbannelseböner av typen »Fader
vår som är i helvetet». Den avkomma, som föddes i
de äktenskap, som härnösandsbarnen ingingo i Blåkulla,
stöttes till mjöl av en trollkvinna och kokades i en kittel.
Enligt uppgifter från annat håll
fyllde trollpackorna dekokt, som erhölls på dylikt sätt,
på sina smörjehorn. De beströk därmed sina åkdon
och kunde därefter företaga färden mellan hemorten och Blåkulla.
Men egendomligt nog fanns i eller invid själva
Blåkulla även en representant för de goda andemakterna.
Där vistades nämligen en ängel, som tydligen hade till uppgift
att bevaka ondskans andemakter, så att de inte blev övermäktiga.
Trollpackorna brukade nämligen fila på den kedja, varmed Satan
var bunden. Men då kedjan höll på att brista, kom ängeln
och lödde ihop den, så att Satan åter var ordentligt fängslad.
Återfärden från Blåkulla
skedde på samma sätt som ditresan. Och när barnen var tillbaka
i sina sängar, hade ingen märkt, att de varit borta.
De barn i Härnösand, vilka sade sig
bli förda till Blåkulla, synas i regel ha varit i åldern
8-18 år. De voro mera än trettio till antalet. Påfallande
är, att så många av dem tillhörde stadens förnämsta
familjer. Erik Holst var dotterson till superintendenten, Jonas, Karin
och Gustav Gene barn till Olov Abrahamsson, Annika och Cecilia Hellman
döttrar till avlidne stadsskrivaren Peder Hellman, Brita Andersdotter
barn till organisten Anders Mattsson.
...
Att barn ur de främsta familjerna i staden
i så stor utsträckning angreps av trolldomsepidemien, är
kanske inte så underligt. På den tiden förstod man icke
alls barnpsykologi, och föräldrarna talade antagligen öppet
om trolldomen i barnens närvaro.
De mest bildade och framskjutna personerna inom
staden var säkerligen bäst underrättade om vad som försiggick
på andra orter och hyste väl därför särskilt
stor ängslan för att barnen skulle indragas i trolldomsvirveln.
Föräldrarnas oro kan under sådana omständigheter ha
inverkat suggererande på barnen och åstadkommit, att de blev
angripna av trolldomspsykosen.
De kvinnor, som utpekades som trollpackor, tillhörde
däremot samhällets bredare lager. Det märkes för övrigt
tydligt, att kommissionen inte gärna ville tro, att finare folk kunde
befatta sig med trolldom, utan ansåg denna som en underklassföreteelse.
De tio kvinnor från Härnäsand,
vilka dömdes till döden, voro följande:
Karin Larsdotter, 40 år gammal; hennes
moder, hustru Märit Eriksdotter Sågarlasses, 72 år; den
nära 70-åriga änkan Mosis Britta; hennes syster hustru
Elisabet Kristoffer Larsson Målares, 60 år; hustru Anna Lars
Svenssons, 35 år; hustru Anna Lars Erikssons 50 år; hustru
Karin Elias Gullikssons, 40 år; hustru Britta Olov Eriksson Skomakares,
45 år; hustru Britta Per Luuts, 50 år; Ella Jonsdotter, vars
ålder icke uppgives.
Vi frågar oss nu närmast, huru dessa
kvinnor kunde råka ut för att bli anklagade för trolldom,
huruvida de själva i någon mån givit anledning därtill
eller om de på annat sätt gjort sig illa tålda i staden.
Vad vi tidigare omtalat beträffande rannsakningarna med Karin Larsdotter
år 1673, tyder ju icke på någon som helst skuld från
hennes egen sida, utan det förefaller uteslutande vara ett spel av
tillfälligheter, att hon blev utpekad som trollpacka.
Det enda, som verkligen framkom, var att vissa
av de anklagade övat en del vidskepliga bruk och konster. Gumman Märit
Eriksdotter hade för ett år sedan alla nätter gått
uppe i Hov och hållit händerna i kors; när någon
hälsade på henne, svarade hon icke utan vände ryggen till.
Ett dylikt uppträdande kan emellertid ha berott på rubbning
i förståndet. Hennes man
Sågarlasse och hans anhöriga hade
haft dåligt rykte för tjuvnad och trolldom, och det vittne,
som berättade detta, ansåg, att Märit och hennes dotter
Karin icke voro bättre.
Vid slutet av rannsakningen i Härnösand
bekände Märit, att hon brukat läsa i salt och ge boskapen
därav och att hon lärt sin dotter Karin att göra på
samma sätt.
Mosis Britta tycks ha varit en argsint gumma,
som genom svordomar och oförsiktigt talesätt dragit misstankarna
emot sig. En finska vid namn Valborg från Fjällsjö socken
hade en dag, sedan Britta blivit anklagad, kommit in till henne och begärt
en näve strömming i Jesu namn. Då svarade Britta: »Det
är lika, om du begärer något i Jesu namn eller ej.
Barnen ljuga på mig, det är en sådan värld nu; Fanen
låte dem flyga i väder och vind, till dess de flyga i hundrade
stycken. Jag vet så grant, om jag går upp (till rättegången),
kommer jag intet igen». Vidare skulle hon ha sagt: » Det är
ingen Jesus mer till ».
Att hon i sin förtvivlan kunde uttala sig
på detta sätt, är ju begripligt, men dylika utlåtelser
var givetvis ytterst oförsiktiga av en person, som var anklagad för
att föra barn till Blåkulla.
Det talas ideligen om att de anklagade kvinnorna
eller deras familjer var beryktade för trolldom. Tydligen hade de
varit misstänkta för sådant, innan den stora blåkullaepidemien
nådde orten, och när barnen började andraga sina fantastiska
berättelser, anknöts dessa helt naturligt till sådana personer,
som redan på förhand höllos för att utöva hemliga
konster. Och blir en person misstänkt, så fäster sig allmänna
opinionen vid alla möjliga detaljer rörande honom, i vilka man
eljest kanske icke skulle ha inlagt någon ond innebörd.
Knut Ingelsson berättade, att Anna Lars
Erikssons en gång varit ute i båt vid Lungön och råkat
i sjönöd; båten gick under, men kvinnan låg i vattnet
en halv dag och flöt på årorna och räddade sig därigenom.
Detta fann han besynnerligt. Vi känna här igen tron på
att häxorna kunna flyta på vattnet, när andra sjunka. Denna
uppfattning låg till grund för vattenprovet, som användes
vid häxprocesser under äldre tid och enligt gammat dansk-norsk
rättspraxis ännu vid trolldomsprocesserna i Bohus- län 1669-1672.
Vi erinrar oss, att Bohuslän var ett norskt
landskap ända till år 1658. Vattenprovet tillgick så,
att man kastade den anklagade med bundna händer och fötter i
vattnet. Om hon flöt, var hon en häxa; sjönk hon, så
var hon oskyldig.
I fråga om Anna Lars Erikssons fanns
emellertid även ett annat vittne, som gav en rimligare skildring av
hennes räddning ur sjönöden. Båten hade varit lastad
med hö, och sjön slog in, så att den vattenfylldes, men
den kunde icke sjunka för höets skull. Anna hade bundit fast
sig själv och en medföljande flicka vid båten och årorna
med hjälp av masttågen och blev därigenom räddad.
Om Målare Lisabet, såsom Kristoffer
Larssons hustru kallades, berättade ett vittne, att när boskapen
på norrstaden om våren släpptes på bete, kreaturen
alltid brukade stanna mitt för hennes fönster. Detta gav anledning
till misstankar. Beträffande samma kvinna berättade en hustru
Margareta följande, som utgör ett mycket typiskt exempel på
gammal vidskepelse. För några år sedan hade suttit bäreskarn,
det vill säga fläckar av svampen trollsmör, på dörrar
och trösklar i hennes hus. En piga tog och brände upp detta vid
spisstolpen. Sedan större delen förtärts av lågorna
och ingen människa kommit, sade hon: »Gud nåde oss, här
kommer ingen in». I samma ögonblick kom hustru Elisabet in i
rummet och frågade, vad de stekte. Därpå gick hon till
spisen, satte sig, började röra med en sticka i det brända
bäreskarnet, spottade på det tre gånger och bar bort det
i en kruka utan att omtala, att hon hade något annat ärende.
Vid rättegången nekade Elisabet till
vad som sålunda berättats. Enligt folktron kunde man genom att
bränna bäreskarn framtvinga härans ägarinna, och det
anförda skulle sålunda bevisa, att Elisabet ägde en bära
och med dess hjälp stal mjölk från andra människor.
Gumman Mosis Britta hade en antagonist, som
misstänkte, att hon stämt vattnet ur hans brunn och in i sin,
men han medgav, att han inte säkert visste, huruvida icke Britta låtit
gräva sin brunn djupare än hans.
Av det anförda har framgått, att
åtminstone vissa av de anklagade kvinnorna på förhand
varit misstänkta för trolldom. Då barnen beskyllde kvinnorna
för at ha fört dem till Blåkulla sökte de anklagade
givetvis på alla sätt försvara sig.
Hustru Elisabet anförde, då hon kom
inför kommissionen, att hon hade två söner, som voro präster,
den ene kaplan i Säbrå, den andra i Torsåker - det var
bröderna Petrus och Laurentius Hornaeus, den senare farfader till
Jöns Hornaeus, såsom vi förut omtalat. Elisabet ansåg,
att om hon kunnat fostra sina barn och hjälpt dem till ett Gudi så
behagligt ämbete, så kunde hon icke vara så ond, som hon
anklagades för. Hon blev emellertid avspisad med den förklaringen,
att onda föräldrar kunde få goda barn.
Om barnen talade sant, så synes en eller
annan av kvinnorna ha tillgripit verkligt förtvivlade och farliga
metoder för att hjälpa sig ur nöden. Anna Lars Erikssons
skulle ha lovat en pojke en vit sammetsklädnad, om han ville ange,
att fyra rika borgarhustrur, hans egen far och mor och flera andra bland
»storfolket» red till Blåkulla eller visat sig där.
Ett par av barnen uppgåvo till och med,
att Karin Larsdotter i Blåkulla sökt förmå dem att
påstå, att biskopinnan Steuchius och hennes sonhustru - då-
varande lektorn Mattias Steuchius' maka Anna Tersera, vilken med tiden
blev ärkebiskopinna - skulle ha rest till Blåkulla. Meningen
med detta var väl, att barnen skulle komma med så orimliga anklagelser,
att kommissionen skulle förlora tilltron till deras utsagor. Möjligt
är dock, att dessa övertalningsförsök dikterades av
hämndkänslor, av lust att dra in andra i samma elände, vari
de anklagade själva befunno sig.
Beträffande tre av de rika borgarhustrurna
fanns en särskild förhistoria, som gav anledning till att deras
namn blev nämnda. Systrarna Sara, Malin och Elin Olovsdotter tillhörde
en förmögen släkt från Nordvik i Nora socken och voro
gifta med respektive handelsmännen Jon Eriksson Lund, Erik Mattsson
Mört och Erik Klemetsson, av vilka den förstnämnde var fader
till stadens
borgmästare. En systerdotter till dessa
tre kvinnor var Margreta Per Nilssons i Hammar, Ytterlännäs socken.
Hustru Margreta hade för en kvinna i Nyland uppgivit, att hennes kära
mostrar voro beryktade såsom trollkvinnor och hade dessutom sänt
en tjänsteflicka till dem med underrättelse därom.
I våra dagar skulle man ju betrakta en
dylik budskickning som ett dåligt skämt. Annorlunda var uppfattningen
år 1674. I mars detta år stämde de tre handelsmännen
hustru Margreta inför tinget i Torsåker. Där kunde hon
icke angiva något skäl för sitt påstående utan
sade, att hon handlat i enfald och oförstånd. Denna dumhet kostade
henne 40 mark smt i böter. Icke nöjda med denna upprättelse
infunno sig de tre borgarhustrurna på hösten samma år
inför trolldomskommissionen och begärde dess resolution. De blev
också uttryckligen frikända av kommissionen.
Det är alldeles uppenbart, att kommissionens
förhandlingar voro i hög grad ägnade att förvärra
det onda och öka barnens sjukliga fantasier. Det gjorde naturligtvis
ett oerhört intryck på dem, att de blevo inkallade inför
den lärda och månghövdade kommissionen och där fingo
redogöra för sina upplevelser i fantasivärlden. Barnen blevo
mer och mer hysteriska. De förklarade, att de ideligen, gång
på gång under samma natt, rest till Blåkulla, och ibland
ropade de inför kommissionen i korus, att de blivit förda dit
av de anklagade kvinnorna. Dessa bibehöll förvånande väl
sin själsjämvikt och nekade lugnt till vad som påbördades
dem. Ingen av dem erkände sig ha företagit resor till Blåkulla
förrän på själva avrättningsplatsen, där
några föllo till föga.
...
Den vuxna delen av stadens befolkning förblev
även i så måtto oberörd av epidemien, att med ett
undantag ingen enda själv iakttog något, som kunde bestyrka,
att blåkullaresorna voro en realitet. Undantaget var lektor Jakob
Eurenius, vilken till kommissionen ingav en berättelse om att han
själv blivit använd såsom ridverktyg vid en blåkullafärd.
Eurenius' skildring har ofta återgivits
i tryck, helt eller delvis, och det torde därför vara onödigt
att införa den även här. Vi nöja oss med ett kort referat
av dess innehåll. Vad Eurenius berättade, hade han uppenbarligen
drömt, och hans hågkomster därav voro icke fullt klara
och tydliga. Han hade tyckt, att han färdades genom rymden med stor
hastighet och därvid hade en mängd råttor på armarna.
Vid uppvaknandet syntes det honom, som om väggen var öppen invid
sängen och en lång kvinna uppehöll sig där utanför.
Han hade fått det intrycket, att det var Anna Lars Svenssons, men
var inte fullt säker på saken.
Några nätter senare hade väggen
åter varit öppnad och en kvinna synts utanför och velat
draga ut honom, dock utan att lyckas. Nu visste egendomligt nog en trettonårig
flicka vid namn Kerstin att berätta, att just den natt, då lektorn
drömde om sin färd genom rymden, hade Anna Lars Svenssons fört
henne jämte ett tjugotal andra barn till Blåkulla och att de
därvid ridit på Eurenius.
Kerstin kunde även omtala, att Anna gjort
ett misslyckat försök att draga ut Eurenius den natt, då
han andra gången såg en kvinna genom en öppning i väggen.
Sedan Eurenius hört flickans relation, identifierade han barnen med
de råttor, som han haft på sina armar.
Skillnaden mellan Eurenius' och Kerstins berättelser
är synnerligen påfallande. Lektorn redogör för sina
ganska diffusa drömmar, men flickan beskriver resan till
Blåkulla klart och tydligt med en mängd
konkreta detaljer. Hennes fantasi arbetade sålunda mycket friskt.
Eurenius blev med anledning av skrivelsen inkallad
inför kommissionen och uppmanades att närmare redogöra för
sina upplevelser. Han kunde emellertid icke heller nu bestämt påstå,
att det var hustru Anna Lars Svenssons, som han sett. »Dock gör
det honom något dubium i saken, att väggen i stugan är
innantill klistrad, och haver han rannsakat utmed sängen, om på
klistringen skulle synas någon förändring, men funnit ingen.»
Om Anna Lars Svenssons sade han sig inte veta något annat än
att hon varit en god grannhustru, som intet men honom tillfogat, och han
ville inte heller gärna vara hennes anklagare, emedan hon hade nog
många ändå. Han kunde icke heller beskylla hennes man
för något ont.
Eurenius ansåg sålunda, att han
borde lämna kommissionen meddelande om sina nattliga upplevelser,
vilka han betraktade som en verklighet, emedan de egendomligt nog överensstämde
med vad ett av barnen berättade. Men han var icke elak man, som ville
störta en grannkvinna i fördärvet.
Just processen mot denna Anna Lars Svenssons
är av upprörande beskaffenhet. Om henne framkom i själva
ingenting alls graverande. Hon var från Forsa i Hälsingland
och hade vistats blott en kort tid i Härnösand. Att hennes moder
var beryktad för trolldom, kunde inte förnuftigtvis läggas
dottern till last. Anna synes tvärtom ha varit en god och from kvinna.
Hennes man grät bittert över barnens anklagelser, hade bara gott
att säga om sin hustru och omtalade, att hon mera förmanat honom
till gudsfruktan och sakramentens bruk än han henne. Anna Lars Svenssons
var tydligen ett alldeles oskyldigt offer för andra människors
mörka vidskepelse.
I början av november inträffade ett
dödsfall bland de barn, som fördes till Blåkulla. Den 7
i denna månad kom borgaren Olov Eriksson Lund inför rätten
och klagade över att två av trollkvinnorna slagit och illa hanterat
hans trettonårige son Jöns, så att denne måst inta
sängen. Gossen kunde inte förtära någon föda,
och fadern trodde, att han skulle dö. Orsaken till misshandeln var
den bekännelse han avgivit. Ella Jonsdotter och Anna Lars Svenssons
hade i Blåkulla hållit honom över en kittel med smör,
hotande att steka honom, om han bekände, det vill säga skvallrade
om blåkullafärderna. De hade dessutom brutit honom i armar och
rygg.
Den 10 november hade gossen redan avlidit, och
han hade i sin yttersta stund beskyllt Anna Lars Svenssons för att
vara orsak till hans död. Under sin sjukdom hade Jöns fått
besök av konrektorn vid stadens trivialskola Mattias Lochnaeus samt
kamrater. Konrektorn, som var präst och förut tjänstgjort
såsom komminister i staden, hade läst och sjungit över
gossen. Denne var först alldeles stum, men sedan de andra gossarna
med knivar jagat bort en del flugor, som sutto kring halsen på honom,
började han tala. Barnen visste, vad detta betydde. De sågo,
att flugorna i verkligheten var fem av de trollkäringar, som nu stod
inför rätta i staden. Genom att på detta sätt placera
sig på hans hals hade de hindrat honom från att tala.
Barberaren Hans Bruggman junior tillkallades
såsom medicinsk auktoritet. Han förklarade, att Jöns icke
haft någon naturlig krankhet utan farit illa av dem, som fört
honom till Blåkulla, emedan han var gul som vax på sin kropp
och vänstra kindbenet var svullet och blått. Två flickor
vittnade, att de sett misshandeln i Blåkulla.
Kunde väl någon numera tvivla på
blåkullafärderna, och såg man inte nu klart, vilka förskräckliga
människor dessa trollpackor var?
...
Kommissionen hade tagit saken kallt och icke
dömt en mängd kvinnor till döden på grund av små
barns prat. Men om kommissionen velat göra så, mötte den
en folkopinion, som med fanatisk energi krävde de anklagades liv.
Det mest skrämmande beviset härpå
utgör en skrivelse, som inkom från barnens föräldrar.
Den var avgiven i allas deras namn, vilkas barn klagade över att de
blevo förda till Blåkulla. I skrivelsen påyrkades, att
om icke trollpackorna nu bleve vederbörligen avstraffade, »deras
barn, som aldrig slippa att föras, så länge de leva, som
dem föra, må genom döden kunna avskilda bliva och icke
plåga sina föräldrar med ett sådant deras vedermödors
stadiga påtänkande uti deras samvete och kanske till förtvivlan
komma».
De begärde sålunda, att antingen
häxorna eller barnen skulle avlivas, ty om de förra skonades,
skulle barnen bli olyckliga för hela sitt liv, och då vore det
bättre, att de genast finge dö.
Detta blev för starkt för kommissionen.
Föräldrarna uppkallades, och på deras vägnar meddelade
Olov Abra- hamsson, att skrivelsen författats av organisten Anders
Mattsson och inlämnats av denne på eget bevåg, oaktat
Olov Abrahamssons avstyrkande. Kommissionen fann, att Anders Mattsson genom
denna inlaga velat föreskriva domstolen, vad den skulle göra,
och dessutom ådagalagt ett grymt uppsåt mot barnen. Han måste
därför bedja kommissionen om ursäkt. Det yrkande, han framställt,
betecknar på sitt sätt en höjdpunkt av sinnesförvildningen
under häxprocessernas dagar.
Ensamma och övergivna av hela samhället
gingo de stackars kvinnorna sitt öde till mötes. Opinionen mot
dem var alldeles kompakt. Emellertid finns i protokollet över rannsakningarna
i Härnösand på ett ställe ett verkligt klokt uttalande.
Repslagaren Per Mårtensson förklarade, att talet om Blåkulla
var »bara fantasteri».
Dessa ord är som en ljusglimt i det täta
mörkret. Tvvärr hörde repslagaren själv till de anklagade,
ehuru han blev frikänd. Hans ord torde därför icke ha tillmätts
någon som helst betydelse. De stackars kvinnorna hade inga försvarsadvokater,
som kunde bistå dem. Däremot hade de sina själasörjare,
och då det var så många anklagade, hade därtill
engagerats hela prästerskapet på orten, inklusive samtliga lektorer
vid gymnasiet, vilka sålunda även de var präster.
Dessa själasörjare var liksom alla
andra djupt övertygade om kvinnornas brottslighet och syns därför
ha ansett sin enda uppgift vara att söka förmå dem till
bekännelse. Detta förefaller oss fullkomligt upprörande,
men det skedde i själva verket i den bästa välmening. Om
kvinnorna bekände sig skyldiga och ångrade sig, kunde de få
motta nattvarden och vinna syndernas förlåtelse och dö
med förvissning om att vinna den eviga saligheten. Kyrkan ansåg
sålunda, att det fanns en väg till frälsning även
för så djupt sjunkna syndare som dessa trollpackor. Men om de
icke bekände, fanns ingen möjlighet till räddning, utan
då väntade dem den eviga förtappelsen. Prästerna gjorde
därför upprepade besök i fängelset, men någon
bekännelse framkom icke förrän på själva avrättningsplatsen.
För var och en av de anklagade avkunnades
dom efter utförlig motivering. I denna åberopades alla skäl,
som kunde tala till den anklagades nackdel. Karin Larsdotter hade år
1673 uttalat sig för en av prästerna på ett sätt,
som hon sedan ångrade, ty hon förklarade inför rådstuvurätten,
att hon bekänt som ett tok. I domen över henne hette det emellertid,
att hon förut inför predikoämbetet bekänt sig vara
skyldig till trolldomssynden. Dessutom åberopade kommissionen vittnesmål
av en anklagad från annan ort. En kvinna från Ramsås
i Säbrå hade nämligen uppgivit, att Karin fört henne
på den onda vägen och förmått henne att resa till
Blåkulla.
Slutklämmen i domen över Karin Larsdotter
hade följande lydelse: »Fördenskull dömes hon, både
efter Guds och världslig lag, skola androm till sky och varnagel halshuggas
och å båle brännas-».
Det bör uttryckligen påpekas, att
sedan Kungl. Maj:t år 1670 beslutat, att vissa dödsdömda
i Bohuslän skulle halshuggas, innan deras kroppar brändes, blev
denna avrättningsmetod nästan undantagslöst tillämpad
vid häxprocesserna. Det enda kända undantaget var en kvinna,
som år 1676 brändes levande i Stockholm. Häxbålen
inneburo sålunda i alla övriga fall ingenting annat än
eldbegängelse av redan döda personer. Det oaktat betraktades
brännandes av häxorna med oerhörd fasa av den allmänna
opinionen. En sådan död ansågs i högsta grad neslig,
och det betraktades såsom något fruktansvärt att icke
få vila i kyrkovigd jord.
Epidemin fick äntligen ett slut sedan kommissionens
ordförande Sparre krävde ett uppskov och ett nytt betänkande
över hur man skulle gå vidare med trolldomsrannsakningarna i
Norrland. Samtidigt hade Sverige råkat i krig med Danmark-Norge under
hösten 1676 och uppmärksamheten riktades alltmer mot detta problem.
Uppmärksamheten måste nu i första
rummet ägnas försvar, och trolldomskommissionens arbete blev
aldrig återupptaget. Det var sålunda Sparres uppskovsyrkande
som i förening satte definitivt stopp
för de stora troll- inom Ångermanland.
Men landskapets präster och allmoge var
ingalunda belåtna med på att processerna avbröts. På
ett fullkomligt skrämmande sätt gav de sin uppfattning om trolldomsväsendet
tillkänna i två delvis likalydande skrivelser, som avfärdades
till Maj:t och guvernören och av vilka den, som ställdes till
guvernören var daterad i Kungsgården den 14 juni 1675.
Undertecknarna var Ångermanlands samtliga
åtta kyrkoherdar - superintendenten undantagen - och framställningen
till Konungen var försedd med deras egna och socknarnas sigill.
Av innehållet framgår, att trolldomskommissionens
rannsakningar och avrättningar inom Ångermanland haft en verkan
rakt motsatt den åsyftade. Tillståndet var nu sämre än
någonsin. Det existerade knappt en enda gård, i vilken ej fanns
antingen en trollpacka eller något barn, som fördes till Blåkulla.
Häxorna bar skulden för den rådande hungersnöden,
och de skadade folk och fä.
I skrivelserna begärdes nu, att en ny kommission
måtte förordnas med färre antal medlemmar, emedan folket
inte mäktade underhålla en så manstark kommission som
den, vilken dittills varit i verksamhet.
Undertecknarna av skrivelsen var övertygade
om att barnen aldrig skulle komma att slippa från
blåkullaresorna, om inte trollkäringarna
blev avlivade, och de ansåg, att det vore bättre, om föräldrarna
lät barnen avlivas, än att dessa bleve utlärda i djävulskonster...
Material ur Jöran Sahlgren: Var våra ortnamn
berätta, Gösta Bucht: Härnösands historia del 1.
|