ÖVERJAGETS
KUNSKAP
Filosofen
Nietzsche talade om ett ideal för människan:
övermänniskan. Psykologen Sigmund Freud använder en
liknande term för idealjaget: överjaget. De båda
begreppen liknar varandra men skiljer sig också på
avgörande punkter. De stora likheterna har diskuterats under
lång tid. Nietzsches idéer om övermänniskan
publicerades mellan ett och tre decennier före Freuds. Grundtanken
för Nietzsche är att människan kan spränga sina
gränser och nå en högre livskvalitet genom att inte
följa några moraliska regler, endast agera ut sin egen
passion även om den kan te sig omänsklig från massans
synpunkt. Övermänniskan är inte rädd för
smärta eller lidande och ser inget fel i grymma handlingar. Viljan
till makt står i centrum för övermänniskans vilja.
Typiskt är också att inte skygga för känslor och
tankar som normalt förnekas eller trängs bort utan se de
hemska sidorna som rent av nödvändig.
[1. Reflektion och värdering: Tilltalas du av Nietzsches
övermänniska? Ser du självförverkligande som det
viktiga?]
Men
även andra tankar återfinns hos båda tänkarna och
Freud hänvisar ibland till Nietzsche både i uppsatser och i
brev. Tanken på ett omedvetet område i människan,
idén om att bortträngande skjuter undan oönskade
tankar till det omedvetna och därigenom gör att vi
känner oss mer effektiva, föreställningen om att
undertryckta känslor och instinkter senare uppträder
maskerade till sina motsatser (t ex fientliga känslor
bortträngs och dyker upp som osjälviska handlingar), vidare
tanken på att drömmar är symboliska illusioner och
drämmandet är en form av katharsisk handling, samt
föreställningen att paranoia kan uppstå genom fientliga
känslor som bortträngts. Ytterligare en tanke hos Nietzsche,
återfinns hos Freud: att moralen föds ur en internaliserad
aggression inom familjen. Men Freud utvecklar denna morals betydelse
för historia och kultur, på ett sätt som inte Nietzsche
gör.
[ 2. Reflektion och
värdering: Anser du att det är en riktig teori att vi
tränger undan obehagliga känslor och tankar till ett
omedvetet skikt av vårt medvetande? Eller vänder vi oss helt
enkelt bort från vissa saker för att koncentrera oss
på annat, utan någon "lagring" i någon omedveten del
av oss?]
För Freud är överjaget en dynamisk och starkt verksam
nivå hos jaget som uttrycker de ideal man vill uppnå.
Överjaget bildar den kvalitet av moraliskt och intellektuellt liv
man vill skapa i sitt liv. Överjaget utför den
nödvändiga begränsning av
begären hos detet och av de exekutiva funktionerna hos jaget, som
är nödvändig för ett högre kulturellt och
etiskt liv. Överjaget har en mindre fast relation till medetandet
än jaget.
[ 3. Reflektion och
värdering: Tror du att våra begär måste
bemästras av psykets överjag för att vi ska kunna skapa
ett etiskt liv? Eller har vi en medfödd naturlig moralisk lag som
vi bara behöver följa?]
När
detet och jaget förlorar ett värdefullt objekt, ett objekt
som vi laddat med värde, uppstår enligt Freud en melankoli.
Denna kan ersättas av en högre tillfredsställelse
när det förlorade objektet ersätts med en identifikation
så att vi införlivar objektet inom oss i överjaget. Vi
har nått en nivå för ideal, för metafysik och
filosofisk betraktande. Vi skapar på så sätt,
säger Freud, en karaktär hos oss själva. Vår
person blir en frukt av överjagets skapande verksamhet i jaget,
där framför allt identifikation avlöser förlusten
av laddade objekt.
[ 4. Reflektion och
värdering: Anser du att du skapar en karaktär hos dig
själv genom att begära objekt i yttervärlden och sedan
känna förlusten av dem? Och slutligen ersätta dem med en
ny identifikation? Eller är teorin för krånglig
för att kunna vara sann?]
Den
kunskap överjaget producerar är alltså en
idemässig, intellektuell men även etisk och konstnärlig
kunskap. Genom att mogna bort från detets omedelbara beroende av
yttre objekt och inre behov, till ett jag som ersätter
förlusten med identifikation, växer vi som personer till en
kunskap om livet, överjagets kunskap.
Ursprungligen
kan vi hos det lilla barnet knappast skilja på objektladdning och
identifikation. Senare kan man anta att objektladdningen utgår
från detet som uppfattar framför allt erotiska
strävanden som behov. I början är jaget svagt och har
ett ambivalent förhållande till de laddade objekteen, ibland
blir det ett avvisande, ibland ett accepterande.
[ 5. Reflektion och
värdering: Anser du att erotiska behov och strävanden ligger
bakom din utveckling som person?]
När
det sexuella objektet som laddats med värde, inte går att
erövra utan förloras, måste jaget motvilligt ge upp
objektet och
därmed sker en växt, en personlig förändring. Nu
placeras objektet inom jagets värld och en identifikation sker.
Energin som gick åt att önska det yttre objektet kan nu
läggas på den egna karaktären, det egna jagets
utformning. Överjaget har börjat sin aktivitet mot kultur och
högre etiska värden.
Att
avstå från begärda objekt är alltså en
kunskapsökning hos personen. Detet, som endast begär, har
ingen möjlighet att bli person. Jaget måste uppleva
smärta, melankoli och förlust av lyckliga objekt innan
personen kan
få en utformning genom ersättning med identifikation.
Överjaget måste reglera och begränsa så att en
kultiverad blomma får chans att växa upp i jorden. Det kan
sägas vara en komplicerad kunskapsprocess där en rad
förträngningar och mostånd måste användas.
Alternativet är ett kaotiskt återgående till detets
primitiva begärsliv.
[ 6. Reflektion och
värdering: Anser du att Freud ger smärta och frustration en
konstruktiv betydelse för uppbyggandet av ditt överjag? Eller
behövs inte alls smärta för en normal utveckling?]
Överjagets
skapande av en persons karaktär beror direkt på kraften och
förmågan att uppge objektrelationerna.
Motståndskraften mot de begärda objekten varierar från
person till person. Det handlar om i vilken omfattning en persons
karaktär värjer sig mot eller accepterar denna påverkan
från de erotiska objektvalen. Hos kvinnor som har stor erfarenhet
av kärlek, säger Freud, kan man påvisa resterna av
deras objektladdningar i deras karaktärsdrag. Man kan också
se hur både objektladdning och identifikation är aktiva
på samma gång innan objektet har övergivits.
[ 7. Reflektion och
värdering: Förstår du vad Freud menar med
objektladdnng? Har du själv "laddat" vissa objekt med begär
som du är medveten om nu? Kan du tänka dig andra laddningar
är de rent erotiska?]
Genom
överjaget kan vi således bemästra detets begär och
drifter och vi utvecklar på så sätt en viktig kunskap
om oss själva. Överjaget kan
också fördjupa sin relationen till detet, till priset av en
ibland långtgående undfallehnhet gentemot detets
upplevelser. När jaget antar objektets drag tränger det sig
så att säga själv på detet, som
kärleksobjekt, försöker kompensera detet för dess
förlust genom att säga: Hör du, se hitåt, du kan
älska mig också, jag är ju så lik ditt
begärsobjekt!
[ 8. Reflektion och
värdering: Anser du att vi försöker kompensera
förlusten av objekt vi begärde men inte fick? Kan du ge
något exempel? Kan du finna något du längtar efter men
aldrig får? Försöker du kompensera med något
annat?]
Hur
karaktärens mostånd mot effekterna av de förlorade
begärsobjekten än ser ut i det individuella fallet, kommer de
första identifikationerna att ha en allmän och
bestående
verkan på vår kunskap om oss själva. Detta är
uppkomsten av jagidealet, för bakom detta döljer sig
individens första och mest betydelsefulla identifikation, den med
fadern, under de första levnadsården. Denna tycks till en
början inte vara resultatet av en objektladdning, den är mer
direkt och sker tidigare än alla andra objektladdningar. Vår
sexualitet utvecklas i olika faser. Till den första hör
fadern som objektval för begäret. Detta val tycks för
det normala barnet leda
till en sådan primär identifikation.
[ 9. Reflektion och
värdering: Kan du minnas att du tidigt, under de första
levnadsåren, fick din pappa som ideal? Eller är det
något som kom senare i lvet?]
Det
typiska objektvalen är enligt Freud de som sker inom familjen,
han kallar detta "oidipuskomplexet" efter den grekiska hjälten
Oidipus som av misstag och okunskap dödade sin far och låg
med sin mor sedan han blivit kung. Freud menar att modern blir den
lilla pojkens första stora
begärsobjekt, vilket utgår från amningen. Detta objekt
måste så småningom under lidande uppges och en
identifikation med
fadern sker, först en fientlig, sedan en positiv och
förstärkande: jag är också en man som tycker om
kvinnor. Den lilla flickan däremot, som först haft fadern som
kärleksobjekt, identifierar sig med modern och tänker
på sig själv som kvinna som tycker om män. Ibland
kallas flickans process Elektrakomplexet och skiljer sig från
pojken genom att flickan inte nödvändigtvis måste
flytta sin identifikation till fadern. En annan skillnad är den
penisavund som normalt uppstår och som kombineras med
begäret att få barn med sin far. Detta begär
agerar flickan senare ut genom att söka en äldre man, en
fadersfigur att få barn med.
[ 10. Reflektion och
värdering: Anser du att Freuds oidipusteori är rimlig? Vad
tycker du känns sant och vad verkar vara konstigt?]
Båda
könens tidiga identifikationer befäster karaktären av
pojkens
manliga karaktär och flickans kvinnliga, även om flickor
aldrig utvecklar lika starka överjag som pojkar enligt Freud.
Dessa
identifikationenr motsvarar inte alltid våra
förväntningar, det uppgivna begärsobjektet
upptas inte alltid i jaget. Men hos flickor kan detta lättare
iakttas än hos pojkar. Man kan ibland se att den lilla flickan
sedan hon
måst avstå från fadern som kärleksobjekt, nu
plockar fram sin manlighet och identifierar sig med fadern,
alltså
med det förlorade objektet, istället för med modern.
Avgörande för detta är om henns manliga anlag är
starka nog. Om denna identifikation pågår för
länge uppstår det Freud kallar inversion, vilket leder till
homosexualitet. Samma sak sker när en pojke inte lyckas
genomföra identifikationen med fadern, han blir homosexuell.
[
11. Reflektion och värdering: Anser du att homosexualitet är
resultatet av en oförmåga till rätt identifikation med
mamma eller pappa? Eller handlar det om medvetna val som görs
någon gång under barndomen? Tror du som Freud att flickor
inte utvecklar lika starka personligheter som pojkar?]
Denna
ökade kunskap om sig själv genom identifikationer
innebär en jagförändring som behåller sin
särställning och uppträder gentemot jagets överiga
innehåll som jagideal eller överjag, menar Freud. Men
överjaget är inte bara detta utan också en kraftfull
reaktion mot dessa identifikationer. Överjaget säger till
normala pojkar, inte bara: Så som fadern ska också du vara!
Det finns också ett förbud som överjaget utvecklar: Du
får inte göra allt eller vara allt som fadern gör och
är! Fadern har makten och du kan inte gör allt han gör -
ännu!
Detta
är överjagets dubbla kunskap - hur jag ska vara och vad jag
ännu inte kan vara. Detta dubbelansikte har enligt Freud sin grund
i det faktum att överjaget ansträngde sig att tränga
bort oidipuskomplexets
objekt. Det har denna omsvängning att tacka för sin
uppbyggnad och existens. Bortträngningen av begärsobjekten
mamma och pappa var ingen lätt process, den var förenad med
stor smärta. Fadern resp. modern ses med nödvändighet
under en period
som ett fientligt hinder för den egna utvecklingen. Lösningen
på problemet blir att själv bli en av föräldrarna
i sitt inre, genom
överjagets identifikation.
Det infantila jaget upprättar samma hinder inom själv, i
sitt samvete och i sin reglering av vad som kan ske och inte ske i
livet.
[
12. Reflektion och värdering: Anser du att du har identifierat dig
med någon av föräldrarna? I vilken ålder skedde i
så fall det? Eller ser man tidigt kritiskt på sina
föräldrar och identifierar sig med andra förebilder
utanför familjen? Har du sett dina föräldrar som hinder
för din utveckling under någon period? Hur är det just
nu?]
Överjaget
lär sig att det har faderns karaktär och ju starkare
oidipuskomplexet var, ju snabbare sker bortträngningen av det.
Överjaget använder här kulturens
föreställningar, religionens insikter, vetenskapens bild av
världen, lärares och mentorers inflytande och hjälp. En
individ utan dessa hjälpmedel får svårt att skapa sitt
överjag och blir därmed kulturellt handikappad och etiskt
svag. Läsandet av texter och identifikationen med olika
nivåer av språket är alldeles avgörande för
överjagets idealbildning.
[
13. Reflektion och värdering: Anser du att lässvaga personer
har svagare överjag och svagare personligheter? Vilka vuxna
auktoriteter spelar stor roll för din personliga utveckling? ]
När
överjaget på ett positivt sätt byggs upp kommer det att
härska över jaget och detet, det kommer att "äga"
både jaget och detet. Metoden är det känsliga samvetet
som säger vad rätt och fel är, men även emotiva
skuldtillstånd som pejlar av alla situationer. I kommunikationen
med människor kommer överjagets att från och med
nu granska att allt går just till, att alla gör så
gott de kan, att godhet är målet för verksamheten och
inte bedrägeri. När allt sker på ett gott sätt
kommer överjaget dessutom att belöna med känslan av
rättfärdighet och lycka, den gamla definitionen på
lycka: eudaimonia, makarios, beatitudo.
[
14. Reflektion och värdering: Anser du att ett känsligt
samvete är en viktig psykisk förmåga? Tror du samvetet
vet vad rätt och fel är? Vilken form av lycka är
störst för dig?]
Vi
inser, säger Freud, att överjagets uppkomst är
sammankopplat med två högst betydelsefulla biologiska
faktorer: människans långvariga hjälplöshet och
yttersta beroende under den tidiga barndomen och hennes komplexa
begärsobjekt inom familjen, oidipuskomplexets olika processer.
Överjagets utväxt ur jaget och särskiljande från
jaget är dock inte något biologiskt slumpartat utan har en
central roll för personligheten, för religionens insikter och
erfarenheter, för kulturens högsta mål och för all
utveckling av ett gott samhälle. Genom att föräldrarna i
form av begärsobjekt spelar en så avgörande roll under
den första barndomen skänker denna process beständighet
åt de förhållanden som senare skapas. Som en teolog
och mystiker, Ruth Burrows, sagt: Ett barn som inte älskat sina
föräldrar får svårt att älska Gud.
[
15. Reflektion och värdering: Anser du att religiösa personer
har mer utvecklade överjag? Krävs starka överjag
för att kulturen ska överleva? Vilka kända personer tror
du kan ges som exempel på starka överjag?]
Till
överjagets kunskap hör de estetiska och moraliska. Dessa
utvecklas som starka tendenser redan under bortträngningen av
begärsobjekten. Redan tidigt byggs enligt Freud det moraliska
medvetandet och det estetiska området upp i personen. I relation
till mamma och pappa byggs våra konstnärliga, religiösa
och moraliska insikter upp och vår praktiska förmåga
att tillämpa dem i olika verksamheter - konsten, musiken,
religionens handlingar, bönen och meditationen.
Medan
jagets kunskap i stort sett representerar yttervärlden,
uppträder överjaget som den inre och högre världen
av ideal och regleringar. Men samtidigt försvara överjaget
detets inre värld mot jagets yttre. Överjaget är som en
sorts advokat för detets inre upplevelser. Konflikter mellan jaget
och överjaget speglar i sista hand motsatsen mellan
yttervärld och innervärld, mellan reella oc det psykiska.
[
16. Reflektion och värdering: Anser du att konstnärlig
utveckling sker inom familjen? Eller måste man ha särskilda
medfödda anlag? Är moralen medfödd så att alla kan
förstå vad som är gott och ont? Eller skapas moral av
identifikation med någon av föräldrarna?]
Idealbildningens
kunskap om verkligheten bygger alltså på det som biologin
och människosläktets öden lämnat över i detet,
ett material som överjaget nu använder som individuell
erfarenhet. Vår primitiva förundran inför natthimlen
och våra årtusenden av lovprisning inför en Skapare av
universum, kan genom överjaget få en individuell form, en
kunskap och erfarenhet som ägs av den individen själv och
blir en del av hans eller hennes personlighet.
Det
som i individens själsliv tillhörde de djupaste skikten,
förvandlas av överjagets idealbildning till det högsta i
människosjälen, säger Freud. Men det skulle vara en
fruktlös möda att försöka placera eller lokalisera
överjagets verksamhet, såsom vi har försökt
placera detet och jagets områden. Det är för
komplicerat helt enkelt. Men det är inte svårt att visa att
jagidealet uppfyller alla anspråk som ställs på ett
högre väsen i människan.
[
17. Reflektion och värdering: Anser du att vi ärver
känslor och upplevelser av våra förfäder?
Känner vi samma förundran, samma ångest, samma
kärlek som dem?]
Bibeln
handlar ur denna synpunkt om längtan efter den himmelske Fadern
och vår uppfattning om vår egen otillräcklighet och
maktlöshet i universum resulterar i den ödmjukhet och
fullständiga underkastelse som alla religioner i grunden talar om
och rekommenderar.
En svag överjagsutveckling leder följaktligen till en svag
sådan underkastelse. Den gudomliga lagen, t ex i Toran,
behåller sin kraft genom överjagets och utövar
fortfarande i form av samvete den moraliska censuren.
[
18. Reflektion och värdering: Anser du att religionerna handlar om
överjagets verksamhet?]
Spänningen
mellan samvetets krav och jagets prestationer förnimms tydligt som
skuldkänslor med krav på upprättelse och
förlåtelse. De sociala
känslorna vilar på identifikationer med andra människor
som har samma personlighetsutveckling, samma utvecklade överjag.
Religionens erfarenheter, moralens kunskap om hur vi
bör leva och
vår sociala förmåga i praktiken är enligt Freud
det högsta som sker i människan, men de var i ursprungligen
samma sak.
Dessa ingredienser i människans högre väsen
förvärvas fylogenetiskt
genom begärsobjekten inom
familjen. Moraliska insikter vinns genom det smärtsamma
bemästrandet av sina
begär i tidig ålder och de sociala känslorna utvecklas
genom tydligt tvång att övervinna rivaliteten mellan de
andra familjemedlemmarna. I ett samhälle med vaga familjekonturer
och otydliga familjerelationer kan överjaget få problem i
sitt förvärvande av dessa processer.
[
19. Reflektion och värdering: Anser du att du utvecklats
personligen genom rivalitet med syskonen? Utvecklas ensamma barn inte
lika väl som de som har många syskon? Uppstår
moraliska insikter i tävlan och rivalitet? Eller finns moralen
helt oavsett denna rivalitet?]
Vid
alla dessa moraliska förvärv, menar Freud, går det
manliga könet i spetsen framför "det svaga könet". De
flesta religioners betoning av mannen
som präst och ledare ha sin fylogenetiska grund i detta
faktum liksom i det faktum att kvinnan aldrig utvecklar samma styrka i
överjaget som män. Korsad ärftlighet har däremot
givit också
kvinnorna tillgång till dessa moraliska landvinningar, trots
deras generellt sett svagare överjag. De sociala
förmågorna och känslorna uppstår än i dag
hos individen som en övergyggnad på de svartsjuka impulserna
genetemot syskonen. Eftersom fientligheten inte kan
tillfredsställas sker en identifikation med rivalerna och
detta bygger upp en gemenskap.
[ 20. Reflektion och
värdering: Anser du att det finns ett "svagare kön"? Passar
män generellt sätt bättre som ledare, präster,
domare, familjens huvud? Borde Anglikanska kyrkan och Svenska kyrkorna
lyssna på Freud?]
Iakttagelser
av personer med svagare homosexuella tendenser ger oss stöd,
påstår Freud, i antagandet att också denna
identifikation är ett substitut för ett kärleksfullt
objektval som har avlöst den aggressiva inställningen.
Homosexualiteten blir därmed orsakad av att en naturlig process
blivit avbruten, men inte en sjukdom eller en last. Detet,
alltså det primitiva begärslivet, kan inte får
någon upplevelse eller kunskap om yttervärlden. Men detet
kan uppleva ett yttre öde genom jaget som inför detet
företräder och representerar yttervärlden. Man kan dock
inte, säger Freud, tala om något direkt arv hos jaget. Jaget
är i och för sig en differentierad del av detet. Jaget
upplevelser tycks till en början inte föras vidare genom arv
men om de tillräckligt ofta och starkt upprepas hos många
individer förvandlas de så att säga till detets
upplevelser. Och då kan vi börja tala om arv. Uppleversenas
inverkan
befästs genom arv.
[ 21. Reflektion och
värdering: Anser du att det är rimligt att vi ärver
upplevelser som många haft tidigare i historien?]
Den
kristna tanken på arvsynden kan här tolkas som just detets
arv av felsteg, skuldkänslor och tendenser att ofullständigt
bilda överjag genom många generationer människor.
Följaktligen härbärgerar det
ärftliga detet i sig resterna av oräkneliga jagexistenser och
när jaget skapar sitt överjag av detet, synliggör det
kanske bara äldre jaggestalter, låer dem
återuppstå. Arvsynden kan kanske förstås
fylogenetiskt som
jagets tidiga konflikter med detets objektladdningar, vilket
övergår till konflikter med deras arvtagare, överjaget.
När jaget illa lyckas bemästra begärskomplexen kommer
dess energiladdning bli verksam i jagidealets konfliktreaktioner.
[ 22. Reflektion och
värdering: Anser du att vi ärver misstag och brottsliga
tendense, förmågan till att känna skuld och till
förlåtelse? Eller är det inlärda beteenden?]
Överjagets
ideal och dess kommunikation med detets driftimpulser ger oss, enligt
Freud, svaret på gåtan hur idealet självt tills tor
del kan förbli omedvetet för många människor, hur
det till och med blir otillgängligt för jaget. Den strid som
rasar i människans inre djup och slutförs på grund av
snabb sublimering och indetifkation, fortsätter nu precis som
på Gamla Testamentets tid. Överjaget kunskap om ideal och
högre väsen är ännu inte helt erövrad av
mänskligheten.
[ 23. Reflektion och
värdering: Anser du att det rasar en strid i människans inre
djup?]
|