|
Filosofi
A
|
RATIONALISMEN: är förnuftet kunskapens källa?
1600-talets
Europa: Den vetenskapliga revolutionen utmanade föråldrade
idéer
och beskrev världen på ett nytt sätt. Den nya kunskapen
väckte
entusiasm och gav upphov till två åsiktsriktningar
angående
källan till kunskap:
Rationalisterna
menade att vi kan komma fram till grundläggande lagar om universum
enbart genom förnuftet. Empiristerna ansåg att all kunskap
om
världen måste komma från våra sinnen.
[1. Reflektion
och värdering: Anser du att all kunskap måste komma
från
våra sinnen, som empiristerna?]
Hur
kan vi få tillförlitlig kunskap?Hur
lär vi känna de grundläggande lagarna inom matematiken
och
vetenskapen? Hur vet vi t ex att allt som händer har en orsak
eller
att summan av vinklarna i en tiangel
är
180 grader? 1600-talets rationalister menade att den sortens kunskap
härstammar
från det rena förnuftet. Vi behöver inte se exempel i
den
fysiska världen, vi kan förstå dessa sanningar enbart
med
intellektet. Idag tänker vissa forskare likadant - se http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld)
- och ser en matematisk ordning i kaos, s.k. morfogenes. En
bakgrundsfigur är matematikern Alan Turing. Matematiken tycks
spontant bilda mönster i naturen. För Platon under antiken
var detta en kungstanke: verkligheten är matematiska former. "Guds
tumavtryck" kallas matematikern Mandelbrots mängd,
"Madelbrotmängden" som visar en oändligt antal matematiska
bilder, byggda på en väldigt enkelt ekvation.
För
att förstå den rationalistiska ståndpunkten, låt
oss tillämpa samma synvinkel som riktningens grundare, den franske
filosofen René Descartes. Han lade grunden för den
analytiska
geometrin och liksom för många andra rationalister är
matematiken
hans stora styrka.
[2. Reflektion
och värdering: Anser du att allt som händer har en orsak och
att det räcker med förnuftet för att inse detta som
säkert?]
Ian Hacking:
"Descartes
och Leibniz var mycket
framstående
matematiker och Spinoza var ingen
odugling.
De imponerades av bevismöjligheten: i människans intellekt
finns
vissa medfödda fundamentala idéer annars vore matematiska
bevis
en omöjlighet.I
förlängningen
menade de att även kunskap om andra ting i världen vore en
omöjlighet."
[3. Reflektion
och värdering: Anser du att det vore omöjligt att veta
något
alls utan intellekt?]
Descartes
levde under en tid när vetenskapen gjorde oerhörda
genombrott.
Fram till dess trodde man att jorden var centrum i universum, men
så
uppställde Kopernikus teorin att jorden rör sig runt solen.
Några
inom kyrkan och många andra försökte bannlysa den
teorin.
Men Johannes Kepler och Galileo Galilei underbyggde den med
slående
matematiska bevis.
Galilei gick vidare.
Michael
Friedman:
"Kopernikus
ger oss idén att eftersom jorden är en del av himlarna kan
vi matematiskt studera jorden på samma sätt som himlarna.
Men
man måste utveckla matematiska redskap för att beskriva det
här. Det stora steget togs av Galilei med teorin om tyngdkraften
som
han kombinerade med tröghetslagen:
Om kroppar inte påverkas av någon kraft rör de sig i
rak
linje. Han beskrev fallande kroppar och projektiler. Artillerister
kunde
med hjälp av Galileis principer göra upp tabeller för
hur
man avfyrar kanonkulor så att de träffar rätt."
Det var början till en mycket exakt tillämpning av
matematiken."
Stephen Toulmin:
"1600-talets
stora upptäckter gällde vad vi kallar teorier. För att
framställa
en teori ställde man upp en mängd abstrakta idéer som
man kan använda för att tolka situationer som vi känner
till från vårt vardagsliv och sedan generalisera genom att
vidga giltigheten av de abstrakta termerna. ”
Michael
Friedman:
”Det
gav impulser, även om man bara gjort försök i
begränsad
utsträckning. Man tyckte sig ha nyckeln till att kunna
förklara
allt genom förnuftet."
[4. Reflektion
och värdering: Anser du att matematiken är en nyckeln till
att
med förnuftet förklara allt?]
Det
var Descartes ambition att utveckla en metod som kunde göra
kunskapen
inom naturvetenskapen lika obestridlig som geometriska bevis.
Descartes:
"De
långa kedjor av enkla och lätta slutledningar som
geometriker
använder för att slutföra sina svåraste
bevisföringar
fick mig att anta att allt det människor är i stånd att
förstå är ömsesidigt sammankopplat på samma
sätt och att det inte finns något som är utom
räckhåll
för oss."
Philip Kitcher:
"Jag
tror att Descartes sa till sig själv: "Det
här är en tid när människor upptäcker
märkliga
nya ting. I 2000 år har de trott på något helt annat,
som vi nu vet är fel. Men nu börjar vi på ett nytt
spår.
Upptäckter strömmar in. Hur är det möjligt? Hur
bär
vi oss åt?"
Han filosofi utvecklades ur det här. Här har vi exempel
på solid kunskap. Hur fortsätter vi på det
spåret?
"
Descartes
hävdade att sinnena endast kan uppfatta den föränderliga
ytan, men intellektet kan gå djupare.
Descartes:
"Ta
t ex en vaxbit. Den har tydlig
färg,
form och storlek. Den är hård, kall, lätthanterlig och
låter när man knackar på den.Men
låt mig placera den nära elden. Färgen
förändras,
formen upplöses, den blir större, flytande och het. Den
går
knappt att hålla i och avger inget ljud när man slår
på
den.
Är
det samma vax som är kvar efter förändringen?
Det är ju klart att det är det.
Vad var det då jag kände till i vaxbiten?
Det kunde inte vara något jag uppfattat med sinnena, eftersom
allt som rör smak, lukt, utseende, beröring och ljud
förändrats.
Ändå återstår samma vax. Jag måste
därför anta att det enbart är intellektet som uppfattar
den.
Men vad är den här vaxbiten
som enbart kan uppfattas av intellektet?
Den är förvisso densamma som jag ser, vidrör och
föreställer, men, och detta är av vikt att observera,
förnimmelsen
av den sker varken genom synintryck eller genom beröring. Den
är
blott något intellektet
känner."
[5. Reflektion
och värdering: Anser du att intellektet, tänkandet, är
det
som uppfattar alla ting? Att utan förnuft kan vi inte uppfatta
någonting
i världen?]
För
Descartes och senare rationalister kan endast idéer som
härstammar
från förnuftet ge oss kunskap som vi med säkerhet vet
är
sann.
Paul
Churchland:
Vad
som intresserade dem var idén att det fanns en sorts kunskap som
ledde direkt från förnuftet i hjärnan till sanningar
utan
hjälp av erfarenhet.Det var
en sorts kunskap som ledde fram till nödvändiga sanningar
snarare
än tillfälliga sanningar. Sanningar som inte kunde
förändras
som var inristade i hårdaste diamant, om man så vill. De
skulle
aldrig ändras.De ville ha
sanningar på högre nivå än dem som erfarenhet ger
oss.
[6. Reflektion
och värdering: Anser du att förnuftet ger högre och
nödvändiga
sanningar? Och att sinnena ger lägre och tillfälliga
sanningar?]
Empiriska
sanningar är alltid tillfälliga och kan vederläggas
i morgon. Men när det gäller matematik och logik kan man
nå
fram till sanningar inte genom sinnena utan genom förnuftet. Vad
var
motsättningen till empiristerna som hävdade att all kunskap
måste
komma från våra sinnen?
[7. Reflektion
och värdering: Anser du att du vet något med visshet?]
Paul
Churchland:
”Striden
gällde visshet.
Kunde
man inse sanningar enbart med förnuftets hjälp?
Rationalisterna sa: "Ja"
och empirikerna sa: "Lägg av!"
De
stora rationalisterna delade också en djup religiös
övertygelse.
De trodde att Gud skapade universum med en grundläggande ordning
som
människans förnuft har kraft att begripa.
Stephen Toulmin:
”Galilei
fällde en berömd kommentar att om naturens bok var skriven
med
matematiska symboler och att matematiker därför var de som
kunde
tyda det språk med vilken naturen talar till oss. Det här
var
en inställning som var både vetenskaplig och teologisk.
Vetenskaplig
genom att den via Isaac Newton ledde till utvecklandet av den sorts
mekanik
vi alla lär oss i skolan, men samtidigt religiös genom
idén
att naturen är en bok i vilken vi kan läsa Guds vilja
på
samma sätt som religösa
trossatser
förmedlas genom Bibeln.”
[8. Reflektion
och värdering: Anser du att Gud bör vara matematiker? Att den
matematiska ordningen i universum tyder på en stor matematisk
intelligens?]
Nicholas Jolley:
”Både
Descartes och Leibniz menade att
vårt
intellekt är en avbild av Gud i linje med läran i Första
Mosebok.
Leibniz
och andra såg ju empiristernas syn på intellektet som
ganska
ovärdig. Att det mänskliga intellektet
bara var utrustat
med ett maskineri, diverse mentala förmågor eller processer
med vars hjälp det bearbetar information från sinnens.I Leibniz´
filosofi är det mänskliga intellektet på ett sätt
allvetande så att det verkligen är rätt likt Gud,
även
om en del av kunskapen är en mycket vag kunskap, en klen kunskap
jämfört
med Guds.
Men Leibniz säger att
intellektet
är en liten Gud. ”
[9. Reflektion
och värdering: Anser du att ditt intellekt är gudomligt
på
något vis?]
En
central ståndpunkt bland rationalisterna är tron på
medfödda
idéer. Idéer som finns i vårt medvetande från
födelsen. Den tanken hade en lång historia.Den
förste store filosof som framförde en teori om medfödda
idéer var Platon på 300-talet f Kr i Athen.
Intressant nog var både Athen
på
Platons tid och 1600-talets Europa centrum för sociala
omvälvningar.
[10. Reflektion
och värdering: Anser du att ditt medvetande måste vara
medfött?
Att det inte bara är biologiskt?]
Stephen Toulmin:
”Den
situation Descartes befann sig i var i vissa avseenden lik den som
Platon
befann sig i. Man kan säga att det var en farlig tid. Man kan
säga
att det var en tid när alla tidigare sanningar som präglat
livet
under medeltiden och renässansen hede
ifrågasatts som resultat av de svåra religösa
konflikterna under sent 1500- och tidigt 1600-tal.
I vissa avseenden var situationen i Athen
på Platon och Aristoteles tid nästan lika svår att
hantera. Athenarna
hade besegrat perserna.Sen
hade de råkat in i en lika svår konflikt med Sparta och
försvagades
av den här konflikten med Sparta var de på väg att
falla
i händerna på makedonierna.
I båda fallen var nog idén att vi på ett
kvasimatematiskt
sätt kunde visa att vi har en uppsättning idéer som vi
kan förlita oss på? Den tanken var nog mycket lockande. ”
Det
tidiga Athen och 1600-talets Europa
var
också med om inspirerande genombrott inom matematiken.
I Platons Athen hade man just
kommit
underfund med geometrins grundläggande principer. Inom geometrin
började
man med axiom, teser som tycks vara uppenbart sanna, och drar
slutsatsen
från dem.För Platon, liksom
för
Descartes, utgjorde geometrin mönstret för obestridlig
kunskap.
[11. Reflektion
och värdering: Anser du att geometrin är en säker
kunskap?
Och att den är något förnuftet inser?]
Michael
Friedman:
”Platon
tog förnuftet som mönster för kunskap, snarare än
sinnena.
På grekiska betyder "matematik" det som kan läras och vad
man
kan veta. Han menade att matematisk kunskap inte kom ur sinnes kunskap.
Ta geometrin t ex. När vi teoretiserar om trianglar är
trianglar
inte något som kan exemplifieras exakt i den förnimbara
världen.
Det finns ingen helt rak linje. Ritar jag en triangel på svarta
tavlan
blir linjerna en aning krökta, jag kan inte rita en riktig
triangel.
Platons tanke är att den riktiga matematiska triangeln, till
skillnad från den ritade triangeln, är en triangel som
enbart
existerar i vårt intellekt. ”
Platon
lade fram teorin att vår själ en gång befunnit sig i
en
värld av perfekta former eller idéer. När vi trevar
oss
fram genom sinnenas värld uppnår vi visdom genom att minnas
den andra världen.
[12. Reflektion
och värdering: Anser du att din själ kanske befunnit sig i en
annan värld tidigare? Eller att den reinkarneras?]
Ian Hacking:
”Platon
var fascinerad av matematik, och hans teori om medfödda
idéer
är drivfjädern bakom ett enkelt matematiskt bevis i en dialog
kallad Menon. Det är ett
underbart
verk där en pojke ska få fram en kvadrat med dubbla ytan av
en given kvadrat. Han tänker fel först men kommer på
att
diagonalkvadraten har dubbla ytan. Det är ett mycket vackert
bevis.”
Sokrates,
Platons lärare och centralfiguren i Platons dialoger, vill visa
för
sin vän Menon, att kunskap om
geometriska
figurer är medfödd. Hur går han tillväga?
Han
lirkar fram ett fyndigt geometriskt bevis ur en slavpojke som inte har
fåt någon träning i geometri.
Sokrates för inte in några tankar i pojkens huvud, han
ställer bara några enkla frågor som hjäper
pojken att klarlägga sina egna medfödda idéer.
Först
hjälper Sokrates pojken att förstå att om man
fördubblar
längden på en kvadrat från två fot till fyra
fot,
så fördubblar man inte ytan, något pojken först
tror,
utan man gör den fyra gånger så stor.
Så utan undervisning kan pojken hämta in kunskap om han
får frågor?
Ian Hacking:
”Ett
underbart bevis. Man
tänker: "Det är fantastiskt, det är sant!"
Folk som upplever det, blir mycket intresserade av medfödda
idéer. De måste inte bli det men i 2000 år har de
blivit
det, och så blir det i 2000 år till.”
[13. Reflektion
och värdering: Anser du att berättelsen med pojken visar att
medfödda idéer faktiskt tycks finnas?]
Om
Descartes och senare rationalister bara hade sagt att matematik och
andra
abstrakta idéer är medfödda hade de inte fått
mycket
motstånd från empiristerna. Descartes ville också
bevisa
att kunskap om den fysiska världen kunde vinnas enbart genom
förnuftet.
Michael
Friedman:
”Föreställningen
att vi kan förklara allt med förnuftets hjälp baserades
på en korpuskelteori eller atomteori som Galilei och Descartes,
ja
alla på 1600-talet anslöt sig till. Den byggde på
grekernas
atomism. Enligt den här teorin består all materia av
korpuskler,
små partiklar som inte är synliga för ögat, men om
vi kunde se dem skulle vi upptäcka att deras enda egenskaper
är
form, storlek och rörelse. Tanken är att eftersom vi vill
beskriva
allting matematiskt äger materien i sig själv enbart
geometriska
egenskaper. Materien har inte färg. Den har bara egenskaper som
form,
yta, rörelse, gestalt. Vi kan ju inte matematiskt beskriva
färg
eller ljud eller smak.”
[14. Reflektion
och värdering: Anser du att materien varken har ljud, färg
eller
smak? Utan bara matematiska och geometriska
egenskaper? Alltså
typiskt förnuftsmässiga egenskaper endast?]
Men
om materien består av partiklar har enbart geometriska former,
hur
kan man då förklara egenskaper som ljud färg eller
smak?
Enligt Descartes så måste de komma från medfödda
idéer som lagrats i själen.
Nicholas Jolley:
”Många
egenskaper som man tidigare tänkt på som fysiska såg
Descartes
inte längre som fysiska. Men färg och smak måste ju
finnas
någonstans och för Descartes är själen
förvaringsplatsen
för dem.Allt som inte kan kallas
fysiskt stoppas in i själen. För Descartes blir det en sorts
soptunna för allt som inte räknas som fysiskt enligt de
här
stränga normerna för vad fysiska egenskaper är. ”
För
att ge en bild av Descartes åsikt om hur själen står i
förbindelse med världen kan man tänka sig vad man
upplever
när man tittar på gräset.
Jag
har upplevelser av grönt när jag tittar på gräs
men
det gröna saknar motsvarighet i gräset enligt den nya
vetenskapen.
Vad som finns därute i den fysiska världen är inget
färgat
objekt utan färglös materia i rörelse. Vad finns det
då
för
annan möjlighet?Enligt Descartes
är den enda möjlighet som verkar vettig att min själ
är
försedd med perceptioner av färg och vid de tillfällen
som
jag råkar ut för en retning, när mina sinnen stimuleras
av gräset och ljusvågorna från gräset, får
jag en upplevelse av grönt. En idé dyker upp ur
intellektets
lager.
[15. Reflektion
och värdering: Anser du att gräset egentligen inte är
grönt,
att allt egentligen är färglöst? Och att ditt intellekt
tillverkar färgerna?]
För
att förstå Descartes övertygelse om att vi kan
lära
känna universums gällande lagar enbart genom att använda
förnuftet är det viktigt att tänka på vilka
utgångspunkter
han hade.
För
det första: All materia består av partiklar som har enbart
matematiska
egenskaper.
För det andra: Intellektet är försett med
medfödda
idéer, inte bara gällande matematik utan också
egenskaper
som smak, färg och ljud.
Den
förste store empiristen på 1600-talet, John Locke,
lånade
många idéer av Descartes. I stort sett accepterade han
korpuskelteorin,
men han förkastade helt att vi skulle ha medfödda
idéer
om världen. För Locke och senare empirister är
själen
vid födelsen ett "tabula rasa" ett oskrivet blad. All kunskap
måste
komma från erfarenhet.Locke
skrev sin kritik mot medfödda idéer efter Descartes
död.
Att försvara teorin om medfödda idéer blev en uppgift
för en efterföljande rationalist, Leibniz. Leibniz
var som Descartes en berömd vetenskapsman och jämte Newton
banbrytare
när det gäller ett nytt fält inom matematiken,
differential
och integral kalkylen.
[16.Reflektion
och värdering: Anser du att du är som ett oskrivet blad
när
du föds? Att alla dina uppfattningar om verkligheten lärs in
efter hand?]
Leibniz
gav Locke rätt i att medfödda idéer inte finns i
vårt
intellekt från födseln, det krävs erfarenhet för
att
forma dem. Men råmaterialet finns där från
början.
För att belysa sin ståndpunkt jämför Leibniz
det oskrivna blad Locke talar om med ett marmorblock utan ådror,
som kan skulpteras till vilken form som helst.
Leibniz:
"Men
om det fanns ådror i marmorblocket som angav formen av Herkules
mer
än andra former, då skulle blocket vara mer avsett för
den formen.Den skulle vara medfödd,
även om det skulle krävas arbete för att få fram
ådrorna,
putsa dem och hugga bort allt som hindrar deras framträdande.Det
är så idéer och sanningar är medfödda inom
oss, som anlag och dispositioner och inte som faktiska
förhållanden."
[17.Reflektion
och värdering: Anser du att du har medfödda anlag och
dispositioner
som Leibniz tänker sig?]
Leibniz
har också hjälpt till att bana väg för den
moderna
logiken, som jämte matematiken har fortsatt att inspirera det
rationalistiska
tänkandet.
Christopher Peacocke:
”Leibniz
hade idén att kunskap om grundläggande logiska principer
kan
berättigas helt oberoende av erfarenheten. Kunskapen
berättigas
av beviset. Hans tanke var att om vi skärskådar principerna
kunde vi se att själva arten av förståelse, det som
ingår
i förståelsen av ord som och ,eller, om-så,
alla eller plus. Själva förståelsen av dem kunde
få
oss att inse att principerna höll.”
Betrakta
den logiska struktur som finns i ord som "om", "då", "antingen",
"och", "eller".På 1600-talet
låg de erfarenhetsmässiga kunskaperna i sin linda. I och med
att de utvecklades har de kunnat visa att mycket av vår kunskap
om
världen härrör ur det våra sinnen erfar. Så
åtminstone vad de här vetenskaperna beträffar
tycks den empiriska ståndpunkten ha vunnit slaget. Men viktiga
frågor
återstår om huruvida all kunskap beror på våra
sinnen.
Hur kommer det sig t ex att vi tycks inse grundläggande
matematiska
eller logiska axiom, utan att stödja oss på observation
eller
erfarenhet? Hur kommer det sig att idéer som utvecklas på
rent matematisk väg kan revolutionera på vårt
sätt
att reflektera över kosmos och ange nya riktningar för
vetenskapen?
Och hur kommer det sig att även när det gäller
forskningsområden
som baserar sig på fysiska experiment och observation, så
tycks
intellektet gå längre, och letar efter mönster som
går
utanför de givna data för att fånga verklighetens
underliggande
struktur?
[18. Reflektion
och värdering: Anser du att det går att veta något
bara
med hjälp av empirisk erfarenhet? Måste inte logiken och
matematiken
in hela tiden i vår kunskap?]
Stephen Toulmin:
”Det
finns en helt legitim och fascinerande önskan som folk har
när
det gäller att ställa upp teorier vare sig det gället
fysik
eller politik eller andra intellektuelle och praktiska
verksamhetsområden
där människor har en drift att åstadkomma riktigt
tjusiga
teorier och i många fall har de valt att göra dem i huvudsak
matematiska till formen.”
Bas
van Fraassen:
”Det
finns vad William James kallade "känslan för rationalitet"
som
är en mycket djup längtan efter förklaring, nästan
ett behov. Ett
krav på förklaringar, att vad man än undersöker
ska
det finnas ett skäl som förklarar det.
När jag tänker på rationalism tänker jag
vanligen
först på detta: hur en del filosofer trodde att allt kunde
reduceras
till första principer eller Guds natur, vilket skulle
förklara
hur Skapelsen kom till.” I vår moderna tid gör
matematiker som Alan Turing och Mandelbrot ungefär samma sak - en
omedveten matematisk självorganisation i allting, en
självorganisation som bygger på enkla regler som ger upphov
till en allt högre komplexitet. Naturligtvis kan en
allsmäktig Gud låta detta ske, men han behövs inte i
själva organisationen av materia. Egenskapen
självorganisation kan vara orsakad eller "skapad" av Gud men
därefter sker resten av skapelsen av sig själv.
[19. Reflektion
och värdering: Anser du att det finns något värdefullt
i att matematiska principer styr universum? Att naturen följer
system
och principer? Tror du detta tyder på en intelligent ordning bakom skapelsen?]
Frågor att träna på:
* Detta ansåg
empiristerna
* Så skiljer sig rationalisterna från empiristerna i sin
kunskapsteori
* Denna sorts geometri grundlade Descartes
* Detta visar det faktum att vi tror på matematiska bevis, enligt
rationalisterna
* Detta vill Descartes visa med vaxbiten
* Därför tror i regel rationalister på Gud
* Vid den här tiden hade vi en vetenskaplig revolution
* Galilei fällde denna berömda kommentar om naturen
* Empiristernas syn på intellektet
* Detta betyder ordet "matematik"
* Så existerar trianglar (och därmed all kunskap om former)
för Platon
* På detta vis uppnår vi visdom enligt Platon
* Därför har materien i sig själv enbart geometriska
egenskaper enligt Descartes
* Så säger Leibniz om det mänskliga intellektet
* Han använde bilden av "ett marmorblock utan ådror som kan
skulpteras till vilken form som helst" för att belysa sin
åsikt om att råmaterialet till alla våra idéer
är medfött
* Därför är matematiska bevis möjliga enligt
rationalisterna
* Detta bevisar Platon i dialogen Menon
* Så underbyggde Kepler och Galilei hypotesen om att jorden
rör sig runt solen
* Detta visar Descartes med vaxbiten
* Så står själen i förbindelse med världen
enligt Descartes
* Detta menar Leibniz när han säger att idéer och
sanningar är medfödda inom oss
* Detta kallar William James "känslan för rationalitet"
* Ge en sammanfattande filosofisk kommentar till hur du ställer
dig i denna filosofiska fråga!
* Platon tog detta som mönster för kunskap
* Där finns den riktiga matematiska triangeln enligt Platon
The page cannot be foundThe page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.Please try the following:
HTTP Error 404 - File or directory not found.
|
The page cannot be foundThe page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.Please try the following:
HTTP Error 404 - File or directory not found.
|
The page cannot be foundThe page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.Please try the following:
HTTP Error 404 - File or directory not found.
|
The page cannot be foundThe page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.Please try the following:
HTTP Error 404 - File or directory not found.
|
The page cannot be foundThe page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.Please try the following:
HTTP Error 404 - File or directory not found.
|
The page cannot be foundThe page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.Please try the following:
HTTP Error 404 - File or directory not found.
|