VAD ÄR TRO?
Joseph Ratzinger:
Ursprunget till tro
Vad är det som händer när en
människa börjar tro?
Är den troende en clown?
Är den troende en lättrogen byinneånare?
Även om vi kan visa att bilden av
en obegriplig clown och en lättrogen byinnevånare inte
klargör vad det är som händer när någon
börjar tro, så har bilden en ändå viss poäng
när det
gäller att visa problematiken med att tro idag.
Den grundläggande frågan
när det gäller att introducera kristendomen,
måste
vara att försöka säga vad det betyder när en person
säger
"Jag tror".
Den frågan kommer till oss i en en mycket
bestämd
kontext, en tidsmässig kontext. När vi ser på
vårt
historiska medvetande som har blivit en del av vårt
självmedvetande
när vi ska förstå i grunden vår mänskliga
situation,
så måste frågan komma i denna form:
Vad är meningen
och betydelsen i den kristna bekännelsen "Jag tror" idag, i
vår
nutida existens med vår nutida attityd till hela verkligheten?
Detta för oss omedelbart till en analys av
den text som blir vår röda tråd i vår
undersökning, nämligen Apostlarnas bekännelse som
från början var avsedd att vara en "introduktion till till
kristendomen" och
en sammanfattning av kristendomens innehåll.
Denna text börjar symptomatiskt nog med
orden "Jag tror", "credo". Vi ska inte här försöka
utveckla denna fras genom att hänvisa till kontexten, inte
heller ska
vi fråga vad som menas med att denna försäkran "Jag
tror" dyker upp i en välkänd bestämd formel med en
bestämd mening
i en bestämd ritual. Det är naturligtvis sant att kontexten ,
både
den rituella formen och innehållet, ger mening åt uttrycket
"Jag
tror" som leder till denna formels betydelse och som i sin tur
låter
"Jag tror" ge den följande texten en viss betydelse.
Ändå ska vi för stunden skjuta
åt sidan båda dessa analyser för att kunna fråga
en mycket mer radikal fråga och kunna fördjupa analysen:
vilken sorts attityd finner vi när den kristna existensen
uttrycker sig först och främst med detta lilla ord "credo"
och således bestämmer - vilket inte alls är
självklart - att kärnan i kristendomen ska vara att den
är en "tro".
I regel antar vi, utan att tänka
alltför mycket, att "religion" och "tro" alltid är
ungefär samma sak. Vi antar därför att alla religioner
kan beskrivas som "tro".
Men detta stämmer bara delvis. Många
av de andra religionerna har andra namn på sig själva och
etablerar därför andra tyngdpunkter. Gamla Testamentet
kallade sig själv inte för "tro" utan för "lag". Det
handlar här huvudsakligen om ett sätt att
leva, ett sätt att leva där tro visserligen betyder allt mer
och
får allt djupare betydelse.
Romersk religion, för att ta ett annat
exempel, menade med "religio" huvudsakligen en viss rituell form och
vissa
religiösa sedvänjor. Det var inte avgörande att personen
skulle
tro på något övernaturligt. Om en person helt saknade
en
sådan tro så innebar det inte ett brott mot lojaliteten
inför religionen. Då den i grunden var ett system av riter
var den avgörande faktorn ett noggrant utförande av dessa.
Vi kunde fortsätta på det
här sättet genom hela historien av religioner på
jorden. Men
det räcker för att visa att det inte alls är
självklart att den kristna religionens centrala uttryck skulle
vara "Jag tror" och att kristendomen skulle beskriva denna attityd som
"tro".
Men detta gör vår
fråga ännu mer påträngande: vilken attityd
uttrycks
egentligen med ordet "credo"? Och vidare: hur kommer det sig att det
är
så svårt för vårt individuella och personliga
"jag"
att gå in i detta "Jag tror"? Hur kommer det sig att om och om
igen
verkar det nästan omöjligt för oss att identifiera
våra nutida egon - var och ett så helt skilt från
alla andras ego -
med detta traditionella, redan myntade och förutbestämda "Jag
tror"?
Låt oss vara realistiska - att
gå in i detta "jag" som formeln "Jag tror" avser, och
förvandla detta schematiska "jag" i formeln till kött och
blod i det egna livet, har alltid varit ett upprörande sak,
något som verkat nästan rent omöjligt att göra.
Ofta har något annat skett: formelns "jag" har inte fyllts av
kött och blod utan istället har personens kött och blod
blivit till ett schematiskt "jag".
Idag när kristna hör det
sägas, kanske med lite avund, att medeltidens människor
nästan alla var troende, kan det vara nyttigt att kika lite bakom
scenen, vilket vi kan tack vare historisk forskning. Vi ser då
att även i dessa dagar för länge sedan så var
stora massor enbart medföljare
och endast ett relativt fåtal människor gick in i trons inre
rörelser.
För många var tron en
färdig formel och ett färdigt
levnadssätt; det stora äventyr som ordet "credo" egentligen
innebär
var för många lika dolt som det var uppenbarat. Det är
inte
så konstigt - det är en oändlig klyfta mellan mellan
Gud
och människa; människan är konstruerad så att
hennes
ögon bara är i stånd att se vad som inte är Gud.
Därför
är Gud för människan, och kommer alltid att vara, huvudsakligen det osynliga, någon
som befinner sig
utanför synfältet.
Gud är till sitt väsen osynlig
- denna fundamentala tes i biblisk tro, i sin motsättning till
synliga
gudar (i plural), är på samma gång först och
främst
en tes om människan: människan är en seende varelse,
vars
livsområde avgränsas av vad hon kan se och beröra. Men
i
detta livsområde av ting som kan ses och beröras, det
område som bestämmer livsutrymmet för människan,
uppträder aldrig Gud och kommer aldrig att uppträda, hur
mycket vi än utökar området.
Jag tror det är viktigt att Gamla
Testamentet har denna tes: Gud är inte bara Han som rent faktiskt
för
närvarande ligger utanför vårt synområde och inte
kan
ses även om vi utvidgar det - Han är den varelse som till
sitt
själva väsen befinner sig utanför området,
även
om området skulle kunna vidgas.
Vi kan nu se en första vag kontur av
attityden som avses med ordet "credo". Det betyder att människan
inte
uppfattar seende, hörande och berörande som hela den
verklighet som angår henne, att hon inte ser sitt
livsområde begränsat av det som hon kan se och beröra.
Människan söker alltså ett
andra modus för tillgång till verkligheten. Detta modus
kallar hon "tro" och finner detta modus i en utökning av sitt
sätt at se världen. Om det nu är så betyder det
lilla ordet "tro" ett alternativ vad gäller verkligheten som
sådan, det syftar inte på en viss observation av ett eller
annat utan en grundläggande hantering av varat, av existensen, av
den egna verklighetssektorn, av helhetsbilden av verkligheten.
"Jag tror" betecknar den medvetna avsikten att det som inte kan ses
eller beröras, det som inte på något sätt kan
komma in i vårt
synfält, inte är overkligt; att detta osynliga tvärtom
representerar
sann verklighet, det element som underhåller och gör
möjlig
resten av verkligheten.
"Credo" betyder att detta osynliga element, som
gör
all verklighet möjlig, också är det som skänker
människan
en sann mänsklig existens; det som möjliggör
människan
som en mänsklig varelse i en mänsklig värld.
Med andra ord, tro innebär ett val, ett
beslut om att inuti kärnan av mänsklig existens finns det
en punkt som inte kan leva eller underhållas av enbart det
synliga och
beröringsbara. Denna punkt kan möta och komma i kontakt med
det
som inte kan ses eller beröras och upptäcka att det är
nödvändigt
med denna kontakt för sin egen existens skull.
En sådan attityd kan helt
säkert uppnås genom det som Bibelns språk kallar
"reversal rörelse" eller "omvändelse". Människans
naturliga gravitationscentrum drar henne till det synliga, till det hon
kan ta i sin hand och göra till sitt (vi kan tänka på
ringens kraft i Tolkiens saga). Hon måste vända runt om i
sitt inre för att se hur dåligt hon tar hand om sina egna
intressen genom att just låta sig dras åt detta naturliga
gravitationscentrum. Hon måste göra en omsvängning
för att upptäcka hur blind hon varit när hon endast
litat på
vad som kan ses med ögonen.
Utan denna nya inriktning, utan detta
motstånd mot det naturliga gravitationscentrum människan
har, kan det inte bli fråga om tro. Själva tron utgörs
av en omvänd rörelse genom vilken hon inser att hon
ägnar sig
åt en illusion om hon enbart följer den naturliga
gravitationen.
Detta är också
förklaringen
till varför tro inte är något vi kan demonstrera eller
förevisa
- tron är en omsvängning som kan erfaras endast eller i
första hand av den som gör omsvängningen.
Eftersom den naturliga gravitationen inte upphör att dra oss i
dess
riktning förblir omsvängningen ny för varje dag vi
lever;
endast under ett liv av sådan daglig omvändelse kan vi bli
medvetna
om vad det betyder att säga "Jag tror".
Ur det här förstår vi
att det inte är bara idag, i våra specifika moderna
omständigheter, som tron är problematisk, något som
nästan verkar omöjligt att utföra; vi inser att tron
alltid har inneburit ett språng, kanske ibland mindre tydligt,
ibland svårt att känna igen, ett språng över en
oändlig klyfta, ett språng ut ur den påtagliga
världen som pressar sig på människan från alla
sidor.
Tro har alltid haft något av
äventyr och uppbrott över sig, för i varje tid
representerar tro ett riskfyllt företag att erkänna
något som uppenbart inte kan ses och erkänna det som det
sanna, verkliga och grundläggande.
Tro har aldrig varit en attityd som enkelt och klart motsvarar helheten
av
livet; det har alltid varit fråga om ett beslut som ropar in emot
djupet
av existensen, ett beslut som i varje tidsålder har krävt en
helomvändning
av människan som endast kan uppnås genom en
ansträngning
av viljan.
TRONS DILEMMA I DAGENS VÄRLD
När vi har uppfattat
det äventyr som finns inlagt i trons hela attityd så är
det
omöjligt att undvika en andra svårighet, nämligen att
det
är särskilt svårt att tro i dagens värld.
Förutom
klyftan mellan det "synliga" och det "osynliga" kommer ytterligare en
svårighet
genom klyftan mellan "då" och "nu". Den fundamentala paradox som
redan
finns närvarande i tron blir ännu mer svårsmält
genom
att tron framträder som något från gamla tider, den
verkar
"medeltida" och gammalmodig, något som representerar ett liv och
en
existens som var vanlig för länge sedan.
Alla försök till
modernisering av tron, de intellektuella försöken, de
akademiska
försöken med "avmytologisering" eller kyrkliga pragmatiska
"aggiornamento"
förändrar inte faktum; tvärtom ökar dessa
försök misstänksamheten
emot en våldsam ansträngning att försöka göra
något
modernt av en gammal relik som vi ska erbjudas tro på.
Tro framstår
inte längre som ett modigt
och utmanande
språng ut ur allt som
denna synliga värld kan ge och in i vad som ter sig som det
osynliga
och orörbaras oändliga och tomma rymd. Tron ter sig mycket
mer
som ett sätt att binda upp sig till gamla tiders
föreställningar
och tro att de gäller för alltid. Och vem vill göra
något
sådant i en tidsålder där "tradition" har ersatts med
"tillväxt"?
Här kommer vi till ett
speciellt element i vår nutida situation som har en viss
betydelse
för vår fråga om vad tro är. För många
intellektuella
kretsar förr i tiden innebar ordet "tradition" ett fast program;
det
var något som skyddade oss, något vi kunde lita på;
de
som kunde hänvisa till traditionen hade en viss säkerhet och
kunde
känna sig på den rätta sidan. Idag är är det
nästan
helt tvärtom: tradition är det som lagts åt sidan, det
som
är "ute". Det som är "inne" är snarare tillväxt och
utveckling.
Människan känner sig trygg i framtiden, inte i traditionen.
I detta perspektiv kommer
"tron" som något traditionellt att redan vara passerad,
något
som inte kan visa sig vara aktuellt för en människa vars
säkerhet
och utmaning finns i framtidens utveckling. Allt detta pekar på
att
den verkliga tröskeln till ett liv i tron, det verkliga
avståndet
mellan Gud och icke-Gud, döljs av en annan tröskel,
nämligen
den mellan DÅ och NU, alltså motsatsen mellan tradition och
tillväxt
och inställnigen att tro innebär en lojalitet till det
förgångna.
Varken en djup intellektuell
ansträngning som i projektet med "avmytologisering" eller ett
försök
att modernisera tron genom "ackulturation" (alltså anpassning
till
olika kulturer) har lyckats särskilt bra med att ge en
tillfredsställande
lösning på problemet med tro. Detta visar att
skandalen
som kristen tro kom med i början är i sig själv en
mycket
långtgående affär som inte så lätt
låter
sig ordnas upp vare sig med teorier eller aktiviteter.
På ett sätt
är det just här som det speciella med den kristna skandalen
blir
synligt. Jag menar det som kan kallas kristen positivism, den
positivism
som inte kan tas bort från kristendomen. Detta är vad jag
menar:
kristen tro handlar inte bara, som man kanske kan tro med allt trostal,
om
evigheten, det som är helt annorlunda och alltid förblir
utanför
den mänskliga världen.
Tvärtom handlar kristen tro mycket
mer om Gud i historien och om Gud som människa. Kristendomen
är därigenom en uppenbarelse. Denna uppenbarelse verkar kunna
ge en brygga mellan det eviga och det temporala, mellan det synliga och
det
osynliga. Den låter oss möta Gud som människa,
låter oss möta det eviga
såsom det tidsliga, möta Gud såsom en av oss.