De dominerande teorierna om
kunskap i den västerländska filosofin har varit en eller annan
version av det som kallas "fundamentism".
Enligt denna uppfattning kan en utsaga om tro tas som kunskap om och
endast om den är antingen en grundläggande proposition eller
härledd ur grundläggande propositioner på något lämpligt
sätt. Grundläggande propositionen påstås vara självklara
och okorrigerbara; de begrips genast och med visshet. Även det inte
råder någon större enighet om vilka propositioner som
är sant grundläggande, så brukar ofta Descartes "Jag tänker,
alltså är jag" och rapporter om omedelbara sinnesförnimmelser
som "Det gör ont" framföras som kandidater. Både deduktion
och induktion (eller probabilism) har förespråkats som lämpliga
metoder att bygga ytterligare kunskap på de grundläggande vissheterna.
För en del fundamentister
skulle propositionen som kan härledas ur grundläggande propositioner
uppfylla kravet för att inneslutas i kunskapens hus, medan propositioner
som rättfärdigas probabilistiskt i termer av grundläggande
propositioner för andra skulle kvalificera sig på detta vis.
På senare tid har en omfattande
diskussion ägt rum bland reformerta filosofer kring de religiösa
trosföreställningarnas relation till kunskapens grundvalar. Jag
tror att den diskussionen har föranletts av åtminstone två
faktorer: för det första har den fundamentistiska teori som just
skisserats själv råkat i svårigheter; och för det
andra har reformerta kristna upplevt ett fortsatt behov av att ta itu med
ett kvardröjande arv av logisk positivism enligt vilket utsagor om
religiös tro på sin höjd är känslomässiga
yttranden som faller helt utanför kunskapens domäner.
I det följande skulle jag
vilja ta upp frågan om religiös tro och kunskap som den behandlats
av filosoferna Nicholas Wolterstorff, vars kritik av fundamentismen är
välkänd för många yrkesfilosofer både inom och
utanför den reformerta gemenskapen, och Alvin Plantinga, vars arbete
inom religionsfflosofin väckt internationell uppmärksamhet (och
fått tidskriften Time att utnämna honom till "den ortodoxa kristendomens
ledande gudsfilosof"). Här ska jag särskilt ägna mig åt
det som Plantinga nyligen kallat "reformert epistemologi". På
vägen ska jag göra en utvikning för att behandla Princeton-filosofen
Richard Rortys kunskapsbegrepp - kunskap är "det som våra jämlikar
låter oss säga ostraffat". Min avsikt är att väcka
en del frågor i förhoppningen att provocera till ytterligare
diskussion, snarare än att försöka försvara eller vederlägga
någon bestämd kunskapsteori.
Den grundläggande fråga jag skall ställa är denna:
Exakt vad är "kunskap" enligt en post-fundamentistisk eller reformert
modell och hur, om alls, skiljer den sig från blott "tro, eller rentav
"rationell' tro?
Först ska vi se vidare på
fundamentismen och Wolterstorffs kritik mot den. Som påpekades ovan
försöker fundamentismen fastlägga under vilka villkor trosföreställningar
rätteligen kan tas som kunskap. Dess syfte är att skilja de fördomar
och gissningar som förknippas med åsikter från objektivt
säker kunskap. För att nå detta syfte försöker
den konstruera kunskapens överbyggnad på en fast grund av visshet
med hjälp av antingen deduktiv eller induktiv metod. Wolterstorff
hävdar emellertid att båda dessa metoder står inför
oöverstigliga svårigheter.
Det är naturligtvis inte
svårt att se deduktionens lockelse. Varje nybörjarstudent i
logik får lära sig den enkla deduktiva syllogismen: "Alla människor
är dödliga; Sokrates är en människa; alltså är
Sokrates dödlig." Fördelen med deduktion är att om premisserna
är sanna och resonemangets form giltig, så följer slutsatsen
med obeveklig nödvändighet. Propositioner som härletts ur
otvivelaktiga grundläggande propositioner skulle därför
också tyckas ha den uppskattade egenskapen otvivelaktighet. Men problemet
för den deduktiva metoden ligger i det faktum att inte mycket av det
vi vet visar sig kunna härledas ur grundläggande vissheter. Sålunda
noterar Wolterstorff att deduktionen visserligen utlovar visshet, men att
"de flesta universella propositionen om fysiska föremål inte
skulle vara berättigade." "Alla svanar har vingar", kan t ex
inte härledas ur min kunskap (även om den kunskapen vore viss)
att just de svanar jag träffat på (om än aldrig så
många) alla har vingar. Men "Alla svanar har vingar" är heller
inte en grundläggande proposition. Det finns inget omedelbart självklart
hos den.
Eftersom deduktivismen inte fungerat särskilt väl, har många
fundamentister i stället vänt sig till ett induktivt eller probabilistiskt
angreppssätt när de fogar propositioner till sitt förråd
av grundläggande vissheter.
Den induktiva metoden går
från de grundläggande vissheterna till propositionen som ses
ha mer eller mindre sannolik. het med avseende på dessa grunder.
Men Wolterstorff noterar helt riktigt att över gången till probabilism
redan inbegripen "en radikal sänkning av normerna" i fråga om
vad som konstituerar kunskap, en sänkning som skulle förkastas
av deduktivister som "skulle ha vägrat att betrakta gissningar - om
än aldrig så sannolika - som kunskap överhuvudtaget." Således
kommer den probabilistiska vägen, även om den vor framgångsrik,
att inbegripa en försvagning av det ursprungliga målet visshet
och okorrigerbarhet. Och utöver allt detta hävdar Wolterstorff
att teoretiker än så länge
inte förmått ge ett övertygande rättfärdigande
för induktionen i sig.
Ett annat sätt att se på
samma sak är detta: fundamentisten ställs inför svårigheten
att finna ett lämpligt förråd av grundläggande propositioner
som ska bära upp kur skapens överbyggnad; för dessa måste
vara både sanna och "utan att vara härledda oc med visshet vetas
vara sanna". Det visar sig att grundläggande propositionen inte
är lätta att få tag i. Om man vill ta rapporter om omedelbara
förnimmelser som grundläggande, måste man i så fall
möta problemet att våra rapporter om dessa förnimma ser
ingalunda är ofelbara. Jag kan ta miste om vad jag tror att jag ser,
även om jag kanske inte kan ta miste om att jag tycker mig se
vad jag tror att jag ser. Därför förefaller också
en så elementär rapport om sinnesförnimmelser som "Jag
ser en katt på taket" efter en ihärdig jakt på det okorrigerbara
att upplösas i den betydligt försiktigare "Det förefaller
mig katt-på-tak-ligt"!
Utsagor som försöker
diskutera verkliga föremål visar sig vara utsagor om våra
egna medvetandetillstånd. Och som Wolterstorff uttrycker det, "Det
verkar osannolikt att vi ur vår introspektiva kunskap om propositioner
om våra egna medvetandetillstånd skulle kunna bygga hela den
objektiva vetenskapens struktur." Tydligen har vi inte tillräckligt
med grundläggande propositioner på vilka vi kan bygga kunskapens
hus.
Dessa överväganden
bildar bakgrund till Wolterstorffs omdöme att fundament men är
dödligt sjuk och måste överges. Han är dock noga med
att betona att hans förkastande av fundamentismen varken inbegriper
skepticismen (uppfattningen att ingenting kan vetas) eller en epistemologisk
släpphänthet ("allting duger"). Det är dock inte helt klart
exakt hur man kan undgå skepticismen. Givet fundamentismens frånfälle,
förefaller det mig som om huvudsakligen två vägar står
öppna. Den ena kan antingen hålla fast vid det fundamentistiska
kriteriet och helt enkelt erkänna att vi inte har någon kunskap
(eller åtminstone inte mycket), eller anta ett svagare kriterium
som gör kunskap möjlig (precis som man, med en analogi, alltid
kan ge godkänt betyg åt alla elever om kraven sänks
tillräckligt). Vidare står det inte klart för mig att någondera
dessa metoder är intrinsikalt (i sig själv) överlägsen
den andra. Wolterstorff väljer det svagare kriteriet, skulle jag tro,
även om han ännu inte publicerat någon formulering av ett
sådant kriterium. Om detta verkligen är vad han vill göra,
så måste vi inse att kraven på vad som räknas som
kunskap faktiskt har sänkts.
Det jag vill komma fram till
är helt enkelt detta. Ända sedan Platon och fram våra dagar
har epistemologin, kunskapsteorin, haft som grundläggande syfte att
tillhandahålla vad som kan kallas en "gemensam grund" på vilken
utsagor om kunskap kan fällas, kritiseras, rättfärdigas
och avgöras. Nu kan det mycket väl, som många filosofer
och andra börjat misstänka, vara fallet att ingen sådan
gemensam grund existerar eller kan identifieras. Men att säga att
vi kan ha kunskap i alla fall, utan en gemensam grund, är förvisso
att föreslå en radikal förändring i själva tanken
på kunskap.
Ändå är det kanske
inte så illa; kanske tanken på kunskap behöver förändras.
Jag tycker dock det är legitimt att fråga vad kriteriet på
kunskap nu ska bli. Men på den frågan har Wolterstorff ännu
inte kommit med något svar. Kanske den nya "reformerta epistemologin"
ska ge det erfordrade kriteriet.
Innan jag går in på
den reformerta episteinologin vill jag emellertid fokusera intresset på
Richard Rortys tanke att kunskap i grunden är "det som våra
jämlikar låter oss säga ostraffat". Det gör
jag inte för att jag väntar mig att reformerta tänkare skulle
finna förslaget kongenialt, utan för att det inte står
klart för mig att ens en reformert epistemologi kan komma mycket längre
än en sådan uppfattning.
Precis som Wolterstorff tror
Rorty att fundamentismen är ohållbar. Han menar också
att vi inte behöver besvära oss med att försöka ersätta
dagens kunskapsteorier med en ny och bättre epistemologi. I stället
föreslår han att vi ska lära oss att klara oss helt utan
epistemologi, och att vi inför en "uppbygglig konversation" som ersättning
för den skolastiska argumentation (dvs svårfattliga logiska
argument som bara kan förstås av andra logiker) som utgör
huvuddelen av samtidens filosoferande. Detta är uppfriskande rekommendationer,
och det så mycket mer som de kommer från en man som nyligen
var ordförande för American Phgosophical Association. Men här
kan vi inte fullfölja dem.
Dock ska jag ta upp Rortys obestridligen
pragmatiska syn på kunskap.
Vid första påseende verkar förvisso tanken på
kunskap som "det som våra jämlikar låter oss säga
ostraffat" ett ganska magert och sorgligt resultat av
2500 års allvarlig filosofisk reflektion. Men det finns en viss
rimlighet i tanken, och den kan mycket väl innehålla mer sanning
än vad de flesta av oss gärna skulle erkänna. Se på
följande exempel (som inte är Rortys)...
Bland de saker jag påstår mig veta är att George Washington
var USA:s förste president. På vilka grunder kan jag nu vara
så djärv att jag påstår mig veta detta? jag har
aldrig sett Washington överhuvudtaget, och absolut intd i funktion
som president. För att mina lärare har sagt det till mig? Men
mina lärare är förvisso inte ofelbara. För att jag
läst det i böcker? Men jag kan inte lita på allt jag läser.
Officiella dokument? Kanske en del av de myter som myndigheterna spinner
om sig själva. Och så kunde vi fortsätta. Är det så
långsökt att säga att påståendet att man vet
håller i detta fall just för att ingen ifrågasätter
det? I de fall då jag tror precis det som alla andra också
tror, är det mycket troligt att de "tillåter" mig att säga
att jag vet.
En persons anspråk på
att veta kommer också vanligen inte att ifrågasättas i
fall där han tros ha privilegierad insyn (t ex om egna smärtor
eller psykiska tillstånd), där han betraktas som expert, eller
där påståendet helt enkelt inte väcker så mycket
intresse att det blir värt att ifrågasätta. Jag säger
"vanligen" eftersom det kan finnas undantagsfall där också en
persons kunskap om hans egen smärta skulle ifrågasättas
(tänk på den skeptiska reaktionen mot Roberto Durans påstådda
kramper i magen under matchen mot Sugar Ray Leonard ...
) och i alla dessa fall skulle personens status i jämlikarnas ögon
ha mycket att göra med huruvida anspråket på att veta
ifrågasätts eller ej. En del människor har turen att alla
deras uttalanden blir mottagna nästan som orakelsvar (sådana
människor tror jag inte har någon större böjelse för
skepticism); men andra försöker förgäves att få
sina ord tagna på allvar.
Anspråken på att
veta i ovanstående exempel är ganska triviala. Men anta nu att
jag påstår mig veta att gud existerar och har skapat
världen. Detta är en kontroversiell tes och alla mina jämlikar
kommer inte att låta den passera. Andra medlemmar i min kyrka och
kristna kolleger kan mycket väl acceptera påståendet;
en typisk sammankomst med amerikanska filosofer skulle förmodligen
inte göra det. Det verkar alltså som om jag med fog kan sägas
veta saker om Gud i vissa grupper av jämlikar, men inte i andra.
Därför ser Rortys uppfattning
ut att få det otillfredsställande resultatet att man både
vet och inte vet sanningen i vissa kontroversiella propositioner, eller
åtminstone konsekvensen att ju snävare man tolkar sina jämlikar,
desto mer kan man veta ( en konsekvens som, vilket religionssociologer
länge förstått, förklarar varför många
religiösa grupper motarbetar kontakter med yttervärlden). Kunskapen
är relativ till gruppens jämlikar.
Även om vi inte är
glada över en så relativistisk kunskapsteori, så måste
vi att den uppstått för att man inte funnit någon gemensam
grund som kunde neutral bas för mänsklig kunskap. Rorty tolkar
visserligen inte tanken på
en gemensam grund på ett specifikt teologiskt sätt, men
hans tes att det inte tycks finnas någon gemensam grund verkar inte
så långt borta från vad en del reformerta teologer (särskilt
anhängare till Cornelius VanTil) också hävdat. Mitt syfte
här är inte att inleda någon kritik mot Rorty utan att
fråga huruvida den "reformerta epistemologin" kan vara till större
nytta. Därför vänder vi oss till Alvin Plantinga.
Också Plantinga instämmer
i omdömet att de vanliga versionerna av fundamentismen (som han kallar
"stark" eller "klassisk" fundamentism)
är ohållbara och rentav osammanhängande. Men Plantinga
är benägen att acceptera det han kallar en "svag" fundamentism.
Han hävdar faktiskt att tron på Gud kan placeras i kunskapens
grund; eller, för att formulera det annorlunda, tron på
Gud är "sant grundläggande". Vad detta betyder är att Plantinga
inte vill försöka härleda Guds existens ur några andra
klara propositioner (vilket en traditionell deduktivist som Descartes
gör), och inte heller vill han försöka komma fram till Guds
existens genom några sinnesförnimmelser (som t ex Thomas av
Aquino). I stället börjar han djärvt placera Guds existens
i kunskapens grund. Det draget verkar säkert tilltalande för
reformerta kristna, men jag undrar om det fungerar utanför Grand Rapids
(eller något liknande ställe).
Som jag förstått Plantingas
arbete inom religionsfilosofin, är det främst inriktat på
att vederlägga anklagelsen att tron på Gud är irrationell.
Med kraftfulla och ofta komplicerade argument har Plantinga gång
på gång krossat anti-teisternas teser att tron på Gud
är orättfärdigad, irrationell och kanske rentav omoralisk.
I hans taktik har ingått att visa att tron på Gud kunskapsteoretiskt
befinner sig i samma båt som trosföreställningar som anti-teisterna
(och praktiskt taget alla andra) faktiskt omfattar, men inte är lättare
att påvisa än Guds existens. Till sådana trosföreställningar
hör tron på existensen av andra medvetanden och på existensen
av en fysisk värld som existerat mer än fem minuter.Men om det
inte är irrationellt att tro på existensen av andra medvetaden
än det egna (trots att en sådan existens inte kan bevisas),
så frågar Plantinga: varför är det irrationellt att
tro på Gud? Anti-teisten har inte visat att en sådan tro är
irrationell. Därför bryter teisten inte mot några kunskapsteoretiska
principer enom att tro på Gud.
Plantingas arbete på detta
område har varit en betydande prestation. Det har främst gynnat
de teister som känt sig rätt defensiva och rentav apologetiska
för att de omfattat trosföreställningar som "rationella"
människor betraktar som irrationella. Beväpnad med Plantinga
behöver teisten inte låta sig luras av sekularisternas förklenande
omdömen. Jag har inga invändningar mot Plantingas tes att tron
på Gud är rationell även om den, för en del människor,
är grundläggande. Det är dock inte helt klart varför
vi härifrån kan gå vidare till tesen om kunskap. Dessutom
skulle en del av teistens jämlikar utan tvekan invända att om
tron på Gud kan vara sant grundläggande, då kan precis
vilken tro som helst påstås vara grundläggande. Men Plantinga
har föregripit den invändningen och svarar:
"Om tron på Gud är sant grundläggande, varför
kan inte vilken tro som helst vara sant grundläggande? Kunde vi inte
säga samma sak om varje bisarr förvillelse som vi kan komma på?
Ta t ex voodoo eller astrologi. Hur är det med tron att den Stora
Pumpan återkommer varje allhelgonahelg? I ... I Om vi säger
att tron på Gud är sant grundläggande, skulle vi då
inte förbinda oss att tro att vad som helst, eller nästan allt,
kan tas som sant grundläggande, och därmed öppna grindarna
till irrationalism och vidskepelse på vid gavel?
Förvisso inte. Vad kunde få oss att tro att den reformerta
epistemologen är i detta slags svårigheter? Det faktum att han
förkastar de kriterier för det sant grundläggande som tillhandahålls
av den klassiska fundamentisten? Men varför skulle man anse att det
tvingar honom till en sådan tolerans mot irrationaliteten?"
Nu förefaller det
mig som om Plantinga tar alltför lätt på den invändningen.
Förvisso har inte den reformerta epistemologen, som han säger,
själv förbundit sig att ta tron på den Stora Pumpan som
sant grundläggande! Men det är inte det saken gäller. Frågan
är huruvida den reformerta epistemologen kunde visa en allvarlig förespråkare
för den Stora Pumpan (vi kan kalla honom "pumpist") att dennes tro
inte är sant grundläggande. Och kunde hon inte visa det, är
vi då inte tillbaka hos Rortys relativistiska grupper av jämlikar?
Kunde inte en opartisk observatör bedöma att den huvudsakliga
skillnaden mellan teistens och pumpistens anspråk på det sant
grundläggande är att den ene har en mycket större gemenskap
som stöd än vad den andre har? Men hur är detta relevant?
Även om vi går med på Plantingas tes att inte vad som
helst duger och går med på att kasta bort till synes absurda
kandidater till det sant grundläggande, så är det svårt
att se varför åtminstone anhängare av världens större
religioner och anti-religioner inte kunde hävda att deras tro med
rätta hör hemma bland kunskapens grunder.
Ett av problemen här
tror jag är att normen för "rationalitet" är för vid
och relativistisk för att tjäna som kriterium för kunskap.
Som Plantinga säger om rationalitet, hänger frågan om en
person är rationell eller ej samman med
mellan hennes olika trosföreställningar, eller med vad han
kallar en persons "trovärdighet", något som fullt möjligt
vid en tidpunkt kan verka vara av god kvalitet men som senare visar sig
falsk. Rationalitet är ingen garanti för sanning. Vi föredrar
den framför irrationalitet. Men som vi sett garanterar inte rationaliteten
sanning; en rationell tro, som säkert är att föredra framför
en irrationell tro, tycks alltså inte innebära sanning.
Jag ifrågasätter
inte Plantingas tes att tron på Gud är rationell som han tolkar
termen "rationalitet" Men frågan kvarstår: Kan vi veta något
om Gud? Kan vi komma längre än till valet mellan skepticism och
relativism inom gruppen av jämlikar? På ett ställe tycks
Plantinga vara nära att välja relativism bland jämlikar.
Han säger: "kanske en religiös tro (i motsats till tro utifrån
minnen, eller tro utifrån sinnena) är sant grundläggande
endast om den delas av en gemenskap; kanske en rent privat religion är
irrationell"
Men också här talar han om rationalitet, inte om "kunskap".
Och även om rationaliteten i en religiös tro är beroende
av gemensamt delande, så förblir frågorna om sanning och
kunskap obesvarade. Motsägande uppsättningar av trosföreställningar
kan vara rationella relativt sina anhängare.
Den fortsatta utvecklingen
inom den reformerta epistemologin kan visserligen bidra till att klarlägga
en del av de frågor jag tagit upp, men än så länge
tycks den inte ha kommit med ett kriterium på kunskap som kan ersätta
den klassiska fundamentismens kriterium, vilket den förkastar. I brist
på ett kriterium på vad som legitimt kan räknas som kunskap
(och särskilt på vilket slags propositionen som kan tas som
grundläggande) så kan man fråga sig huruvida den reformerta
epistemologin kan undgå en relativism liknande Rortys. Eller kanske
kunskap som ett slags universell valuta,
gångbar bland alla folk, helt enkelt inte är tillgänglig
för dödliga. Men då kan man också fråga sig
om valet mellan reformert epistemologi och en fideistisk skepticism (en
som t ex tror på Gud men inte påstår sig veta) inbegripen
mycket mer än blotta språkliga preferenser kring hur man ska
använda det obestridligen användbara ordet "kunskap". Skepticismens
framstående historiker Richard Popkin har nämligen noterat att
en skepticism om förtjänsterna hos påståenden om
kunskap ingalunda är med nödvändighet oförenlig med
religiös tro. Man kan av hjärtat tro på "Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare ... och på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre" utan att påstå sig
veta
detta. Skulle ett påstående om kunskap här lägga
något till den av hjärtat kända tron, och den inre vissheten?
Betyder det mer än att tron är utan tvivel, orubblig, och själva
kärnan i det egna väsendet? Om så är fallet, vad mer?
|