|
Det
finns inget bättre exempel på hur en bild kan etsa sig fast
och påverka tänkandet långt efter vi insett hur falsk
den är, än bilden av Gud som en värdig gammal man med skägg
och med utseendet hos poeten Tennysson eller kanske Karl Marx. Ingen människa
som kan tänka över huvud taget tror på den bilden. Men
till och med de som skrattar mest hånfullt åt den bilden skulle,
tror jag, om de kunde undersöka sina egna tankar, finna att de fortfarande
var farlig mycket påverkade av just den bilden. Det är ungefär
som när vil läser en roman med illustrationer. Utan att vi alls
är medvetna om det absorberar vi vissa bilder av personerna i romanen
utifrån hur illustratören tänkt sig dem och dessa bilder
påverkar hela vårt läsande.
1 Misstag om Gud
Detta sker alltså
omedvetet. Vi tar det för givet att vi har format våra idéer
om personerna i romanen från det som författaren har skrivit.
Vi kan till och med ha glömt att boken hade illustrationer. Men påverkan
från bilderna stannar kvar och färgar alla omdömen vi gör.
Jag tror att en tillräckligt enveten analytiker kan spåra influenser
från den värdiga gamla mannen med skägget i allt som skrivits
om Gud - även av de djupaste teologer och mest ortodoxa tänkare,
men mest av allt av de som inte är så ortodoxa, de moderna teologerna.
Bland dessa finns det en kraftig front mot tanken på en personlig
Gud, en tanke som deras intellekt finner upprörande. Jag tror inte
att de revolterar mot det filosofiska begreppet om personlighet tillämpat
på Gud utan mot den gamle värdige mannen med skägg. Inflytandet
från denna gamla standardbild är så kraftigt att i samma
ögonblick de börjar tänka på Gud som person så
tänker de på just den där gamle mannen som är så
lik Lord Tennyson. Naturligtvis går allt fel på en gång.
Vi kan spåra
två moderna tendenser i tänkandet om Gud tillbaka till denna
gamla bild. Den ena är tendensen att tänka sig Gud som vår
jämlike, den andra är tendensen att tänka sig Gud som något
extra. Ingen av dessa tendenser står sig någon längre
stund i ljuset av en riktig idé om Guds natur och Guds person. Men
de finns och de växer.
Först är
det alltså tendensen att tänka sig Gud som en jämlike,
oförmågan att uppfatta den verkliga relationen mellan det skapade
och Skaparen. Vi kan snart se att denna tendens är vanligare bland
halvreligiösa människor än bland aktiva kristna, men den
kan mycket väl dyka upp lite varstans. Den vanligaste formen av denna
attityd finner vi i känslan av att Gud inte gör så bra
ifrån sig som Gud och att vi skulle kunna ge honom några goda
råd. En dödlig effekt av denna attityd är att synden förminskas
till nästan ingenting. I det förgångna har katoliker sällan
påverkats av denna tendens men på senare tid har den slagit
rot. Vi förlorar alltså ingenting på att granska det intellektuella
innehållet i detta förhållande mellan det Infinita och
oss själva. För att ta ett uppenbart exempel: När en välkänd
person har levt ett gott och kristet liv som katolik i femtio eller sextio
år och plötsligt faller ner i seriös synd, så vill
vi ofta reagera med att det är väldigt hårt att denna man
ska förlora allt när han gjort så mycket för Gud under
ett långt liv. Det är en naturligt reaktion och förtjänar
en smula beröm för sin medkänsla. Men reaktionen gör
inte rättvisa åt vårt tänkande. Denna man har inte
givit Gud alla dessa år. Vad som hänt är att mannen tagit
emot omätliga gåvor från Gud under alla dessa år.
Ondskan i hans synd är så mycket större just tack vare
den enorma storleken på Guds gåvor till honom.
Den andra tendensen
är att tänka sig Gud som något extra. Denna tankegång
är mycket mer spridd. Man tycker att religion är något
som vissa människor sysslar med och vi borde kanske alla syssla lite
mer med religion. Men det har inte med det praktiska livet att göra.
Det kan vara passande för kvinnor att hålla på lite med
religionen, ungefär som att spela piano. Förmodligen löser
det upp mannens natur lite fast det faktiskt finns en och annan manlig
man som är religiös och inte mindre maskulin för det. Men
i vilket fall har det inte med det verkliga livet att göra. Vad en
person tror om Gud är hans privatsak. Det påverkar alltså
inte någon annan än personen själv och han eller hon påverkas
inte på något sätt som egentligen spelar så stor
roll för andra.
Detta är en
mycket egendomlig inställning. All historia förnekar en sådan
uppfattning om religion. Vad folk har tänkt om Gud har orsakat fler
krig och värre krig än något annat. Floder av blod har
runnit på grund av av människors olika tro på Gud. Och
nu har det plötslligt blivit en privatsak. Detta kan bara innebära
att folk inte längre tror något särskilt intensivt om Gud,
eller om de gör det, vill de inte göra något extremt utifrån
denna tro. Vi kan minnas de folk som kallade sin Gud för
Molok. De trodde att Molok måste blidkas genom att kasta små
barn i en brinnande ugn. Och de gjorde detta. Vi kan minnas de galningar
som kallade sin Gud för gudinnan Kali. De trodde att hon behagades
av att man ströp män till hennes ära. Och de gjorde sitt
bästa för att behaga henne.
Det är alltså
tydligt att om människor tror på sådana gudar och gudinnor
som Molok och Kali, kan knappast ens den mest moderna tänkare påstå
att religion är en privatsak. I relation till Kali eller Molok är
en sådan uppfattning helt enkelt grotesk. Men i all nykter bokstavlighet
är det ännu mer groteskt i relation till den som är sann Gud.
Tron på Molok och Kali har visserligen stora konsekvenser för
barnen i samhället och tron på Kali för männen. Men
tron på Gud har totala konsekvenser för allting. Missförstånd
om Gud kan således inte vara en privatsaker. De leder nämligen
till ett förminskat liv, ett förvridet liv för alla människor.
Guds vilja är den enda orsaken till vår existens. Gör ett
misstag om Hans vilja och vi har fel om orsaken till vår egen existens.
Om vi har fel om det, vad kan vi då ha rätt om?
Denna fråga
om vad som är privata misstag (alltså något som inte skadar
någon annan än en själv) och när misstaget blir offentligt,
är värd att undersöka. Vi kan tänka oss en person som
vägrar tro på att solen existerar. Han har naturligtvis en teori
om varför så många tror att solen existerar. Han säger
till exempel att solen är en kollektiv hallucination, eller en stor
eld på ganska nära håll, eller solen är resultatet
av önsketänkande, eller en visuell effekt som orsakas av fläckar
på levern, eller solen är en en vidskeplig relik från
tidigt stamtänkande, eller solen är exempel på sexuell
symbolik, eller solen är en ren mental konstruktion för att kompensera
ett orättfärdigt ekonomiskt system. Hur skickligt utarbetad hans
teori än är och hur ärlig och seriös hans intention
än är, skulle han ändå ha helt fel om dag och natt,
årstiderna, månen, stjärnorna, väderleken. Han skulle
löpa faran av solsting och därmed döden. Så långt
är det kanske hans privatsak. Men om han övertalade ett stort
antal människor att solen inte finns skulle hans privatsak bli en
offentlig tragedi. Hans privata misstag skulle vara livsfarligt om han
jobbade som kapten på ett skepp, passagerarnas liv skulle sväva
i dödsfara, han skulle inte kunna anförtros en seglats över
oceanen. Vi kan inte diskutera astronomi med en sådan person, för
hur mycket han än har rätt till sin åsikt, förblir
solen ett faktum som är helt avgörande för astronomin och
navigationen. På samma sätt kan vi inte diskutera något
seriöst om livet med en person som förnekar Guds existens. Vi
kan inte på något djupare sätt samarbeta med en sådan
person i mänskliga angelägenheter, vare sig det gäller sociologi
eller utbildning. Vi kan inte för den goda sakens skull utesluta
Guds existens från seriöst samtal eller samarbete, lika lite
som vi kan utesluta solen från navigationen. Solen är ett faktum
och helt avgörande för seglingen. Gud är ett faktum och
helt avgörande för allt.
...
Allt existerar
därför att Gud har gett det existens från ingenting och
fortsätter att ge det existens. Formeln för all existens, alltifrån
minsta dammkorn till änglarna, är denna: från ingenting
till någonting genom allmakten hos Gud. Ta bort Gud från förståelsen
av något eller allt och vi har tagit bort orsaken till varför
någonting finns och vi gör därmed allting obegripligt för
evigt. Detta är inte särskilt sunt som första steget i att
förstå något. Ta bort Gud och det vi får kvar
är det där andra elementet: ingenting. Hur praktiskt är
det? Att leva i Guds närvaro, alltså att kontinuerligt vara
medveten om att Gud är närvarande är inte mer heligt än
att vara kontinuerligt medveten om att solen är här. Båda
sakerna är helt enkelt en fråga om att vara frisk. Ett misstag
om någondera innebär antagligen att vi inte lever i den verkliga
världen. Men ett misstag om solens skadliga risker är oändligt
mindre allvarligt än ett misstag om Gud eftersom det falsifierar den
totala verkligheten.
Vi måste således
forska i vad Gud är om vi ska kunna förstå någonting
alls. Vi måste hitta en kunskap om Gud och sedan växa i den.
Hur gör vi detta? På två sätt: förnuftets, filosofins
väg, alltså det undersökande medvetandets väg åt
ena sidan. Och å andra sidan uppenbarelsen, det som Gud säger
om sig själv. Och som stöd till dessa två sätt finns
den mystiska erfarenheten i vilken kunskapen från de två vägarna
förnuft och uppenbarelse får en speciell intensitet.
|
|