Den svenska idealismen
(Den
svenska idealismen innefattar en rad filosofer, men den mest kände
är Christopher Jakob Boström. Här följer
några av hans centrala tankar.)
Människan
är en självständig form av vara. Det märks i
sådana fenomen som vilja, frihet att själv besluta. Alla
beskrivningar av människan som inte ser denna frihet, har
reducerat människan till något mer begränsat.
Människan
har egenskapen att vara ETT moment tillsammans med andra moment i
varat. Därför är människan
naturnödvändigt beroende av annat och kan inte tänkas
separat.
[1.
Reflektion och värdering: Anser du att människan är
beroende av en rad faktorer och inte kan tänkas som en egen
process? Varför är då vissa människor väldigt
ensamma?]
I
människans fenomenvärld framträder den eviga
världens sammanhang som en kedja av orsaker och effekter i
tidsföljd. I sig finns endast ett enda NU men i den mänskliga
uppfattningen av fenomenen framträder sekvensen av orsak och
verkan. Den eviga världen syns eller visar sig i fenomenvärlden genom att ingen verkan finns utan orsak i den.
[2.
Reflektion och värdering: Anser du att många händelser
saknar orsak? Eller kan allt som sker begripas genom orsak-verkan?
Är allting en radionell begriplig process?]
Gud omtalas av
många människor men kan inte finnas annat än som en
idé, låt vara den högsta idén. Varje annan
idé ingår som moment i en högre idé och
sammantaget ingår alla idéer som moment i den högsta
idén, som alltså kan benämnas Gud. Men som ett moment
i fenomenvärlden, hur stor eller omfattande det än är,
kan inte en Gud finnas till.
[3.
Reflektion och värdering: Anser du att det inte kan finnas en Gud
bredvid alla andra processer och händelser? Om man antar att det
kan finnas en sådan Gud, vilken sorts Gud blir det?]
Om
människan vore något i sig separat skulle hon inte vara
så rik på egenskaper som när hon fattas som moment i
den högsta idén. Människan lever därmed ett
högre liv när hon förstår sig själv som ett
moment i gudomligheten.
När man
känner den inre beskaffenheten hos något man också
finna målet med detta något. Detta mål är vad
som eftersträvas av själva livet hos detta något. Alla
livsformer försöker befria sig från det som hindrar
denna strävan att förverkliga sig. I människans livsform
är det just denna frihetssträvan som är den mest typiska
egenskapen.
[4.
Reflektion och värdering: Anser du att att du eftersträvar
frihet framför allt? Tror du att detta gäller alla livsformer
i universum?]
När en
livsform som formellt är oändlig ändå fattar sig
ändligt, måste denna livsform visa sig genom sin
föränderlighet. Så måste människan visa sig
genom ständiga förändringar för att uppnå
större frihet. All den verksamhet som förekommer hos
människan är alltså en utveckling av hennes idé
om sin formella oändlighet.
Rörelse
är negation av status quo och bidrar till förändring och
befrielse. Alla konflikter och motsättningar ingår som
fenomen i denna förändring för att förverkliga den
formella gudomligheten, den högsta idén.
[5.
Reflektion och värdering: Anser du att konflikter och
motsättningar är världens sätt att utveckla sig mot
mer frihet? Och att det finns en högsta idé om frihet, som
kan kallas Gud?]
Är
djurens och växternas utveckling en följd av deras egen
frihetslängtan? Nej. Det kan verka så för
människan, genom att hon är ett sådant väsen. Men
växter och djur är i och för sig eviga former, men som
fenomen i världen utvecklas de i relation till oss människor.
Växter och djur är inte några i och för sig
varande livsformer utan står i beroende till alla andra
livsformer.
[6.
Reflektion och värdering: Anser du att biologiska livsformer alla
vill någon sorts frihet, eller är det endast människan?]
Att planeter
och stjärnor rör sig beror på att människans
medvetande upptäcker denna rörelse via sin vetenskap. I och
för sig själva rör de sig inte, endast i den relativitet
som uppstår när en människan beräknar
rörelsen utifrån sin postition på jorden.
När
människans idéverksamhet fattar en rörelse i
universum, försätts olika objekt i en sekvens av tid och
därmed finns "rörelsen" hos dessa objekt. Innan detta fattade
och observerande skett kan vi inte tala om tid eller rörelse.
[7.
Reflektion och värdering: Anser du att tid, förändring,
rörelse är föreställningar i människans
medvetande? Att människans tänkande formulerar dessa fenome?]
Ju mer
icke-organiskt något ter sig för människan, ju mer
spelar rörelsen roll. Ju mer organiskt något ter sig
för människan, ju mer spelar den biologiska utvecklingen
roll. I båda fallen handlar det om att objekt sätt i tid och
rörelse genom idéernas verksamhet.
Man kan tycka
att ingen lag finns för vågorna på havet, utan endast
slumpen. Men sanningen är att utredandet av orsakerna till
rörelserna är alltför komplicerad - vindarna inverkan,
temperaturen, atmosfären, luftfuktigheten, elektromagnetiska
tillstånd osv. Det vill säga att små moment av
utveckligen av rörelserna ser ut som tillfällig och
slumpartad växling, genom att vi inte uppfattar det hela. Detta
gäller för alla rörelser i universum.
[8.
Reflektion och värdering: Anser du att biologiskt liv utvecklar
sig på ett begripligt sätt? Tror du att slump endast är
komplicerad orsak-verkan?]
Orsak i
empirisk mening kallas det genom vilket en sinnlig verkan uppkommer.
Vanligen kallas då orsak det fenomen som närmast i
tiden föregår och tycks åstadkomma det fenomen som vi
kallar verkan. Men i själva verket är hela universum orsak
till varje verkan som sker i det.
Vi antar fullt
och fast att varje verkan har en orsak. Grunden till att vi fullt och
fast antar detta är att själva substansen består, den
formella idén. Kemisten säger att vid all
förbrännning, all förändring till gasform,
ämnet självt inte på minsta vis försvinner.
Detta beror på att idéerna är eviga och
oföränderliga. De ingår i den högsta idén
som är den yttersta orsaken till alla andra.
[9.
Reflektion och värdering: Anser du att det logiskt sett
måste finnas en oföränderlig subsans för att vi
ska kunna tala om begränsad orsak-verkan? Att ingenting kan
försvinna, endast uppfattas sinnligt förändras?]
Detta
gäller också vid betraktande av den mänskliga
historien. Vi kan tala om den franska revolutionen och dess orsaker. Vi
kan räkna upp en hel mängd föregående historiska
fakta. Men dessa kan i sin tur får varsin lista tidigare fakta
uppräknade som orsaker. Ingen kan på allvar tro att i tiden
föregående fakta i sig är orsaker till några
andra fakta. Vi inser att den enda verkande orsaken för varje
senare faktum inte är listorna med föregåenden fakta
utan ett och samma substantiella väsen som producerar alla
förändringar och fakta. I den mänskliga historien
är detta frihetens väsen, befrielsens utveckling, den
högsta idén.
[10.
Reflektion och värdering: Anser du att historiska händelser
går att förklara? Eller tar orsakerna aldrig slut om man
börjar följa dem?]
Man kan
kritisera idealismen för att gå i en cirkel - man
utgår från det sinnliga för att komma till det
osinnliga, eller översinnliga. Man går från
uppfattningar till det som producerar uppfattningar. Men denna
invändning är inte farlig. Sant är att vi från det
sinnliga söker oss tillbaka till det översinnliga, men
när man kommit till detta visar sig detta inte behöva
något stöd av det sinnliga.
Det osinnliga
och absoluta är formellt fritt från motsägelse, det
är tillfressställande i och genom sig självt. Skulle vi
inte från det osinnliga eller översinnliga i sig kunna ge
den allmännaste förklaringen av den sinnliga världens
fenomen, så vore detta en allvarlig invändning.
[11.
Reflektion och värdering: Anser du att något finns som
producerar alla sinnliga fenomen? Som i sig inte är något
sinnligt?]
Succesionen,
eller alla händelser, placerade i en tidslinje, bör fattas
såsom en utveckling av det som potentiellt ligger i
människans förmåga och möjligheter. Allt som
människor strävar efter har samma mål, även om
målet formuleras olika och även om målet mer eller
mindre uppnås av enskilda människor. Människan
måste för sig utveckla alla för henne medvetna
indéer som är högre än hon själv. Hon kommer
medelbart genom dessa ständigt högre idéer till
målet. Härigenom blir det nödvändigt för
människan att leva i samhällen. Dessa samhällen
uppstår för henne liksom av sig själva, genom
instinkter. Det är de allt högre idéerna som bildar
drivkraften, utvecklingen kan inte förklaras "nerifrån".
[12.
Reflektion och värdering: Anser du att människors olika
livsmål egentligen handlar om samma mål, fast uttryckta
på lite olika sätt? Tror du att samhälle och samliv med
andra är nödvändiga för utveckling av frihet?]
Människan
måste i samhällen utveckla de mellanliggande idéerna
mellan sig själv och den högsta idén. Därför
anfäktades de isolerade munkarna av "djävulen" då de
ville gå genvägar förbi samhällets livsform
på sin utveckling till den högsta saligheten.
[13.
Reflektion och värdering: Anser du att ensamt religiöst liv,
typ eremitliv och enskilt böneliv, i längden inte kan fungera
som utvecklande och befriande?]
Människan
har all verklighet inom sig och får genom sitt
förhållande till andra varelser ett sinnligt innehåll.
Människan behöver alltid befria sig från detta
sinnnliga, när det står i strid mot hennes
frihetslängtande natur, och gå tillbaka till sig själv
såsom den högre idéen.
Det är
således genom något annat eller genom sitt
förhållande till detta andra - oftast till andra
människor - som hennes utveckling, hennes befriande
förändring, äger rum. All rörelse i
sinnevärlden har sin grund i människans verksamhet att fatta
sig i sin allt friare idealitet. All rörelse och verksamhet
är ett moment i denna utveckling.
[14.
Reflektion och värdering: Anser du att självmedvetandet
innebär en allt större frihet? Att människan utvecklas i
sin historia mot allt större frihet?]
Fysikern
Charles Darwin, engländare, vill förklara djur ur
växter, högre djur ur lägre djur och människan ur
apan. Men det är en omvändning av det rätta - att förklara
det högre ur det lägre, vilket inte låter sig göra
i tanken. Det är dock inte felaktigt att endast redogöra
för det faktiskt förloppet, dvs. att det faktiskt visar sig
att barnet uppkommer ur föräldrarna och människans
livsform ur djurens och djurens livsformer ur växtligheten,
växternas ur mineralerna osv. Detta är likväl ingen förklaring
utan endast ett uppvisande av ett faktiskt historiskt
förhållande. Ingen verklig orsak kan anges, endast ett
visande av ett föregående moment som för oss framkallar
ett efterkommande.
[15.
Reflektion och värdering: Anser du att Boström här visar
att evolutionsteorin berättar men inte förklarar hur
utvecklingen gått till ? Kan ett moment i ett förlopp
förklara något?]
Rummet och
tiden är fenomen av det rena självmedvetandet, när dessa
för oss träder fram i det sinnliga. Självmedvetandet
är den gemensamma bestämningen hos alla ursprunliga
livsformer. Men de är alla på viss sätt bestämda
såsom individuella konkreta liv. Dessa är dock formellt ett
och detsamma självmedvetande, ingående i den högsta
verklighetsidén. Men såsom uttryckt i de särskilda
levande varelserna presenterar det enda självmedvetandet sig
såsom ett mångfalidgt liv i tid och rum.
[16.
Reflektion och värdering: Anser du att mångfalden i tid och
rum ingår i ett enda helhet? Att rum och tid är
begränsande koncept?]
Rummet är
mitt självmedvetande för såvitt det fattar sig
självt begränsat med koordinerat innehåll i detta
begränsade rum. Tiden är mitt självmedvetande för
såvitt det fattar sig själv och med innehållet ordnat
succesivt i tidsmoment.
Både
rummet och tiden - eller rumtiden kort och gott - är
begränsat uppfattande i en paradoxal dubbelhet. Dels är det
absolut enkelt och ständigt närvarande. Men dels är det
uppstyckat i tidsmoment, det ena efter det andra, och uppstyckat i
positioner i rummet. Dels är det ett samvarande i ett evigt rum,
men dels är det söndersplittrat i oändligt många
olika händelser i oändligt många tidsmoment och
platspositioner.
[17.
Reflektion och värdering: Håller du med om att det är
en paradox för tänkandet att enhet och mångfald
samtidigt existerar? Är rum och tid föreställningar i
ditt medvetande?]
I och för
sig är mitt självmedvetande tidlöst och evigt
närvarande. Det enda verkliga är då det som nu sker och
aldrig blir något annat ytterligare verkligt. Men när jag
fattar det begränsat och inte som en helhet, uppstår en
särvaro istället för en total samvaro. Denna
särvaro blir dessutom paradoxal mångfaldigad eftersom varje
platsposition kan uppdelas i oändligt många och varje
tidsposition i oändligt många. Varje finit del av rummet
innehåller en oändlig mångfald. Men samtidigt är
allt ett enkelt Helt och ett evigt Nu.
[18.
Reflektion och värdering: Anser du att det enda som kan ske
måste ske i en närvarande nu? Tror du på särvaro
eller närvaro?]
|