|
TID
OCH EVIGHET
En av de äldsta filosofiska frågorna är den om tiden
och evigheten. Varför fundera kring tiden? Varför studera
filosofers
uppfattning om vad tid och evighet är? Man kan också
vända på frågan: varför frågar sig alltid
människor vad tid och evighet är för något?
Filosofer som Hegel (1770-1831) talar om evighet som en oändligt
lång tid, han kallar detta "den rena oändligheten". I
motsättning till denna uppfattning har andra filosofer
försökt definiera evigheten som något som är
utanför eller överskrider tiden. För en filosof som
Kierkegaard (1813-55) är evighet snarare sammanhanget i den
uppsplittrade tidsliga följden. Hos en filosof som Heidegger
(1889-1976) ombildas under 1900-talet denna tanke hos Kierkegaard till
en uppfattning om "tidslighet", som är en form av varat. Allt vi
gör och tänker sker i tid. Därmed blir tiden vår
form av vara.
Den medeltida filosofen Augustinus (354-430) varnade oss att inte
tillbringa för mycket
tid åt tiden! Hans mest kända uttalande om tid lyder
så här: "Om du inte frågar mig om tiden vet jag vad
den är. Men när du börjar fråga vet jag det inte
längre och ingen annan heller."
[1. Reflektion och värdering:
Anser du att du vet vad tiden är? Och att själva frågan
gör dig osäker?]
När
vi så för inte begreppet evighet -- blir inte frågan
om tid ännu mer svårgripbar då? Är det inte en
fåfäng filosofisk strävan att undersöka tid och
evighet? Somliga filosofer skulle säga att det är att
spilla tid. Andra skulle hävda att det är ett legitimt
filosofiskt arbetsområde. Även om inte hela frågan kan
lösas kan vi genom reflektion finna en hel del viktigt material
på vägen.
[2. Reflektion och
värdering:
Anser du att filosoferande kring tid och evighet är att spilla
tid?]
Vi kan tala om flera aktuella uppfattningar om tid och evighet i
dagens filosofiska debatt:
1 historicismens filosofi om tiden,
2 teorin om universell evolutionism
3 den moderna myten om framåtskridandet;
4 platonismens syn på tiden, teorin om eviga arketyper;
5 den filosofiska och teologiska principen för tiden
Ordet "historicism" kan vi använda för att beskriva tre olika
sorters uppfattningar:
1) historisk rationalism,
2) historisk relativism och
3) historisk optimism.
Historisk rationalism är tron att människan med sitt
förnuft kan upptäcka en inre mening i den historiska tiden.
Historisk relativism är förnekandet av all trans-historisk
eller trans-temporal verklighet, vare sig det är platonska former
eller absoluta värden. Historisk optimism är myten om den
oundvikliga utvecklingen och framsteget allteftersom tiden går.
Alla dessa former av historicism uppstod i den moderna post-kristna
kulturen under senare delen av 1800-talet.
[3. Reflektion och
värdering:
Anser du att du med ditt förnuft kan upptäcka en inre mening
med historien? Eller med din egen livshistoria?]
Den äldre traditionella filosofin menade att eftersom Gud
designade oss till att tillbe honom,
kan vi inte förändra oss själva, vi kan inte
förändra de tillbedjande
subjekten. Människans natur är stabil och begränsad.
Men det vi kan göra är att förändra
objekten för vår tillbedjan. Under 1800-talet slutade
många tro på en personlig Gud och begick det som
många filosofer anser vara ett grovt misstag -- att idolisera
historien och göra den till gudinna. De gamla filosoferna
såg historien som en lyckofé när det var som
bäst.
[4. Reflektion och
värdering:
Anser du att det finns en design i ditt liv? Att du egentligen bör
tillbe en skapare?]
Det argument vi kan ha emot historicism i den första meningen --
där man alltså hävdar att man kan inse och
förstå historiens mening utan någon översinnlig
information -- är helt enkelt detta: det är ett observerbart
faktum att vi "kör bil med ryggen
framåt emot motorn" (obs! det är ingen gammal VW med motorn
bak). Vi har alltså inget säkert facit för vilket
stadium på resan vi har nått. Vi ser allt såsom det
har passerat
hittils.
[5. Reflektion och
värdering:
Anser du att vi aldrig kan veta vad historien har för något
på gång, att vi alltid kör med blicken bakåt?]
Eller om man ser historien som ett drama: är vi i första
eller femte akten just nu? Vi kan inte veta det. Är de problem vi
har just nu barnsjukdomar eller tecken på senilitet? Livet
är en berättelse -- vilket de stora berättarna
alltifrån Homeros till Tolkien visar oss -- och en
berättelse har du inte hört
förrän du hört hela storyn färdigt. Vi har inte
läst färdigt vår historia. Historien är verkligen
en meningsfull berättelse men det är inte vi själva som
berättar.
[6. Reflektion och
värdering:
Anser du att livet är en berättelse ? Visa hur du menar !]
Det argument vi kan ha emot historicism i den andra meningen --
där man alltså hävdar att meningen med historien
är de åsikter vi har om den just nu -- är också
ett argument från sunda förnuftet. När en modern och
bildad person stöter på ett påstående hos en
gammal tänkare från förr frågar han nästan
aldrig: är detta sant?
Istället ställer han
frågor som: vem påverkade denna författare? Vilken fas
i sin utveckling är denna författare just här? Vilken
sorts tankeströmning ger denna tanke uttryck för? Hur
påverkar denna författare senare tänkare? Vilken
betydelse för utvecklingen har detta påstående? Hur
ofta har detta påstående tolkats fel under historiens
gång (särskilt av den moderne och bildade personens
kolleger)?
[7. Reflektion och
värdering:
Anser du att gamla tänkare kan säga något som
fortfarande är sant ?]
Det är frestande att vara kritisk mot denna
"moderna" attityd
till äldre
tänkare och filosofer. Man skulle till och
med kunna misstänka det
för
"kronologiskt snobberi" som vi kan definiera så här: ett
okritiskt accepterandet av det intellektuella klimatet i vår egen
tid och följaktligen det okritiska avvisandet av allt som inte
stämmer med detta klimat såsom "gammalmodigt".
[8. Reflektion och
värdering:
Anser du att tankar om livet kan bli gammalmodiga? Ge exempel på
sådana!]
Naturligtvis måste vi undersöka
VARFÖR det blev
gammalmodigt ! Blev det någonsin bevisat som falskt? I så
fall, av vem? Och med vilka argument? Och när skedde det? Och hur
trovärdigt var detta argumenterande? Eller dog de "gammalmodiga"
uppfattningarna bara bort på samma sätt som modetrender
gör?
[9. Reflektion och
värdering:
Anser du att trender kommer och går när det gäller att
tänka om livets och tidens mening?]
Om s.k. gammalmodiga uppfattningar försvann som en trend
försvinner --- säger det då något om deras
sanning eller falskhet? När vi förstår detta inser vi
också att vår egen tid också är en period som
har vissa illusioner precis som alla andra perioder har sina. Mest
sannolikt är att illusionerna finns dolda i de vitt spridda
antaganden som ingen vågar attackera, som alla anser
självklara och ingen anser behöver försvaras. Det
är de politiskt och kulturellt korrekta antagandena.
[10. Reflektion och
värdering:
Anser du att vår egen tid har illusioner? Vilka exempel kan du
komma på? Eller kan vi inte veta?]
Författaren CS Lewis -- skaparen av "The Chronicles of Narnia" --
råder alla filosofistudenter att läsa de gamla böckerna
snarare är de moderna. Varje tid har sitt eget sätt att se
världen och därför gör varje tid vissa misstag vad
gäller sant och falskt. Detta är en realistisk
historisk relativism: vi bedömer varje tid i dess relation till
sanningen, inte sanningen i dess relation till tiden.
[11. Reflektion och
värdering:
Anser du att gamla böcker måste vara gammalmodiga eller
falska? Eller kan de vara sannare än de moderna?]
Äldre tiders misstag, som vi nu ser tydligt, kan inte hota oss --
vi ser dem
ju. Men våra egna misstag ser vi inte lika
lätt. Därför behöver vi de böcker
och tankar som korrigerar de typiska misstagen som hör till den
period vi lever i. Med andra ord: de gamla böckerna, de stora
klassikerna! Inte så
att det förflutna automatiskt har något magiskt över
sig. Folk var inte intelligentare då än vad de är nu.
De
gjorde lika många misstag som vi, men inte samma misstag. Vi
måste lära oss av det förflutna och respektera de gamla
författarna -- det kallas att respektera traditionen -- och
utöva det som filosofen och författaren G.K. Chesterton
kallar "de dödas demokrati".
Detta i kontrast "de levandes lilla oligarki", nutidens
minoritetsvälde.
[12. Reflektion och
värdering:
Anser du att vi bör respektera och ta del av de gamla tankarna i
historien?]
Inte bara har det förflutna lika mycket skönhet, godhet och
sanning som nutiden, det har något annat som är ännu
viktigare: det förflutna är fortfarande levande!
Mänskligheten passerar nämligen inte faser av sin utveckling
och lämnar det gamla bakom sig. Mänskligheten är inte
som ett tåg som passerar stationer och lämnar dem bakom sig.
Det förflutna lever och rör sig med oss hela tiden och
lämnar ingenting bakom sig. Vad vi har varit är vi i en
viktig mening fortfarande. Detta visste medeltidens kristna munkar och
muslimska författare, när de kopierade antikens skrifter
för eftervärlden, skrifter som annars gått
förlorade.
[13. Reflektion och
värdering:
Anser du att det förflutna lever med oss idag?]
Historicism nummer tre -- myten om det eviga framsteget och
utvecklingen -- kan vi vara kritiska emot helt enkelt genom fakta som
alla kan
observera. Ingen som tittar på världhistorien på ett
sakligt sätt kan i den finna någon möjlighet till
något
ständigt framsteg eller någon kontinuerlig utveckling till
det bättre för mänskligheten.
Ofta görs framsteg
inom begränsade områden och för korta perioder: ett
visst hantverk, en viss teknologi, en viss medicinsk praktik, en viss
moralisk upprustning, en viss kunnighet i att konstruerar skepp eller
bilar eller industrirobotar.
Men dessa framsteg avbryts ständigt
och råkar i bakvatten, ekonomiskt, politiskt, moraliskt,
religiöst. Vi i väst har t. ex. lagstiftning och
föreningar för barnens rättigheter, men i världen
säljs 20 000 barn i veckan till prostitution. Politiska system
orsakar kaos, en industriell
exploatering förstör naturen, ett inbördeskrig
ödelägger framstegen, naturkatastrofer bryter
sönder att infrastrukturer, epidemier utsläcker enorma
mängder av liv och civilisation. Ibland dör kulturer ut genom
att inte föröka sig, vi vet inte riktigt varför.
Nativiteten i Nigeria är högst i världen medan över
70 länder, de flesta i väst, ligger långt under
återbefolkningsgränsen.
[14. Reflektion och
värdering:
Anser du att allt har blivit bättre? Eller har något blivit
sämre än förr? Har t. ex. barnen det bättre i
vårt samhälle?]
Vi kan hitta den främsta orsaken till historicismen i en
särskild biologisk teori: darwinismen.
Darwinismen som en teori strikt inom biologins vetenskap behöver
kanske ingen ha några bekymmer med: den är ju en
delförklaring till de fossila data vi har. Men det finns
en metafysisk utveckling av darwinism som vi kan kalla
"utvecklingsläran" som handlar om något annat än
biologi - det blir en ontologi, en lära om verkligheten. För
en modern människa med denna ontologi ter sig många tankar
"naturliga" som för andra är bisarra och farliga. Det verkar
naturligt att kaos kan leda till ordning.
Det verkar naturligt att liv uppstår ur dött material. Det
verkar naturligt att förnuft uppstår ur instinkt. Det verkar
naturligt att kultur och civilisation uppstår ur djurliv. Det
verkar naturligt att etisk dygd uppstår ur
animalism. Det verkar naturligt att avla på och
rasförädla människor så som vi avlar och
rasförädlar växter och djur. Det verkar naturligt att,
såsom Darwin uttryckte det, en stark instinkt blir rätt
moral. (s.73 The Descent of Man, 1871)
[15. Reflektion och
värdering:
Anser du att kaos kan leda till ordning? Att död materia kan leda
till levande varelser? Att instinkt blir moral?]
Dessa för många människor bisarra idéer om det
"naturliga" stöds av en rad felaktiga analogier. Eken
kommer från ekollonet, människan från en spermie, ett
modernt skepp från en primitiv utholkad stam. Det faktum att
ekollonet fälldes från grenarna på en fullvuxen ek,
att varje spermie kommer från en vuxen människa, att den
första båten kommer från något så komplext
som en genial människa, ignorerar i regel den moderna
utvecklingsläran. Istället blir principen för hela
universum att nästan vad som
helst kan ge upphov
till allt annat i universum. Principen är vetenskapligt
sett otrolig.
Nästan allt i universum som direkt kan observeras säger
något helt annat, berättar en helt annan berättelse.
[16. Reflektion och
värdering:
Anser du att det verkar som om vad som helst kan utvecklas till vad som
helst i naturen?]
Många växte upp i början av 1900-talet med denna myt
att nästan vad som helst kan ge
upphov till allting annat i universum "på något sätt".
Många har bekänt hur stilig de finner denna teori vara.
Ingen kan
anklaga vår tid för att vara fantasilös! Varken
grekerma eller de asatroende nordmännen kunde hitta på en
så fantastisk världsförklaring!
[17. Reflektion och
värdering:
Anser du att det är en fantastisk teori att nästan allt kan
bli nästan vad som helst i naturen?]
Men det ligger en fatal självmotsägelse i teorin, från
början till slut. Teorin kan inte ens komma igång utan en
hel del material från verklig vetenskap, och verklig vetenskap
kan inte finnas utan rationalitet, orsak-verkan, en systematisk
ordning. Varje vetenskap består nämligen av slutsatser
från observerbara fakta. Men teorin vill få mig att tro att
detta vetenskapliga intellekt är en oförutsedd, oavsiktlig
biprodukt av en icke-intellektuell och helt omedveten process.
[18. Reflektion och
värdering:
Anser du att människans tänkande är en biprodukt av en
omedveten natur?]
Om mitt medvetande är en biprodukt av en irrationell process kan
jag naturligtvis inte lita på mitt medvetna tänkande. Jag
kan inte lita på att utvecklingsläran är riktig
eftersom den är en produkt av detta tänkande som i sin tur
är en biprodukt av en icke-tänkande och livlös process.
Det faktum att folk med vetenskaplig utbildning ofta inte kan - hur de
än anstränger sig - fatta denna sjävmotsägelse,
gör att vi måste misstänka att vi här rör vid
en radikal sjukdom i det moderna tänkandets attityd till
verkligheten. Att sådana mentala sjukdomar uppstår
periodvis som "dagens inställning" är ingenting nytt.
[19. Reflektion och
värdering:
Anser du att det är omöjligt att få
icke-tänkande natur att börja tänka ?]
Myten om det universella framsteget förnekar en gudomlig skapelse
och det faktum som är människans syndafall. För
religioner som judendomen, kristendomen och islam skapar
det bästa det goda -- det vi kallar Gud. Det goda
korrumperas sedan genom synden. För den universella
utvecklingsläran är själva måttstocken på
det goda i en ständig förändring.
[20. Reflektion och
värdering:
Anser du att det som är gott beteende ständigt är nya
saker?]
Vad finns det då för Lewis som är mer verkligt och
avgörande än den historiska processen? Naturligtvis Gud.
Bland andra saker är Gud nämligen MIND, medvetande,
intellekt, ratio, Logos. I detta gudsmedvetande finns det som filosofen
Augustinus kallar "gudomliga idéer". Filosofen Platon kallade
dem "former". Psykologen Jung kallade dem arketyper. Dessa former eller
arketyper uppstår inte ur nådon historia. För historia
i sig själv är ett exempel på form eller arketyp. Det
är en form för berättande.
[21. Reflektion och
värdering:
Anser du att historien har berättelsens form? Och att denna form
måste finnas bakom historien som en tanke med historien?]
Som Thomas av Aquinas förklarar i en enda sammanfattande mening
som visar hela den medeltida kosmologin: när levande varelser
uppstår från sin första urgrund och källa ser vi
en sorts cirkulation, en cirkulär rörelse genom att alla ting
återvänder till sitt mål, tillbaka till den plats de
ursprungligen kommer från. Kosmos och universum är en stor
cirkulatoriskt system. Hjärta är Alfa och Omega --
alltså Kristus. Han pumpar allt levandes hjärta som blodet
genom artärerna i den gudomliga skapelsen och återfår
alltihopa genom venerna i de skapades egna handlingar och verksamheter.
Det centrala för dessa handlingar är de mänskliga
viljeakterna. Mest avgörande är Jesu vilja och hands
offerverk, han är den kosmiska medlaren.
[22. Reflektion och
värdering:
Anser du att Thomas av Aquinas kan ha rätt? Att universum är
en enda stor cirkulär rörelse?]
Bilden av en berättelse är användbar, liksom bilden av
en resa, en färd, en livets väg som är inbyggd i den
innersta strukturen på universum. Alltifrån ekollonet som
strävar efter att bli ek till syndaren som strävar efter att
bli ett helgon är universum tidens berättelse om strävan
efter evighet. ET som försöker komma hem! Där har vi
också förklaringen till "sehnsucht", längtan till
något bortom bergen, bortom blommorna och sången. (Dan
Andersson i Tiggarn från Luossa).
[23. Reflektion och
värdering: Längtar du också efter något bortom
bergen, bortom blommorna och sången?]
Detta förklarar också varför berättandet
från allra tidigaste tid har stått i centrum för
mänsklig kultur. Berättelsen är den primära
konstformen. Vi förstår varför historier och
berättelser fortfarande är vår favoritkonst. Som G.K.
Chesterton sa: Det finns bara två saker som vi aldrig
tröttnar på och som aldrig blir tråkigt - en person
och en berättelse.
[24. Reflektion och
värdering:
Anser du att berättelser i filmer och romaner är viktiga i
ditt liv? Och att du aldrig tröttnar på att höra fler
berättelser eller se dem på film?]
Paradoxalt nog beror själva dynamiken i en historia på en
tidsfaktor som fängslar oss. Varför? Jo tidsfaktorn suggerar
en kosmisk arketyp, en urform som kommer före historien och
före processen. För att vara historia måste det vara
fråga om en serie händelser, säger Lewis. Men denna
serie, själva intrigen som kallar den, är egentligen mest som
ett nät för att fånga fisken, för att fånga
något helt annat. Det verkliga temat som vi vill fånga har
oftast inte någon särskild ordning eller följd. Det
är något annat än en process. Något mycker mer
likt ett tillstånd eller en kvalitet: något jättelikt,
något väldigt annorlunda, en stor ensamhet. Källan vid
världens ände - kan någon skriva en berättelse med
den titeln?
[25. Reflektion och
värdering:
Anser du att varje berättelse måste ha en intrig? Och att
temat är något helt annat än intrigen?]
Denna inerna spänning i varje historia mellan temat och intrigen
visar en av dess stora likheter med livet. Vi griper efter ett
tillstånd och upptäcker endast en följd av
händelser som inte riktigt förkroppsligar det vi söker.
Om författarens intrig bara är ett nät, och i regel ett
ganska ofullkomligt nät, ett nät av tidsfaktorer och
händelser för att försöka fånga något
som i sig inte alls är händelser i tid - finns det
något mer likt vårt liv?
[26. Reflektion och
värdering:
Anser du att berättelserna nät av händelser i tiden
liknar livet?]
Lewis är alltså platonist. Hans form av platonism gör
det möjligt för honom att beskriva symbolismen på ett
synnerligen träffande sätt. I sin bok "The Allegory of Love"
: "Tanke och språk har det i sig att representera det som är
immateriellt med bilder och termer, det ligger i själva dess
natur. Det som är gott och lyckligt har alltid varit "högt"
som "i himmelen" och skinande "såsom solen". Ondskan och
eländet är "djupa och svarta".
[27. Reflektion och
värdering:
Anser du att berättelserna egentligen handlar om något annat
än händelser i tide? Att Platons former är det egentliga
innehållet?]
Att fråga sig hur dessa par av motsatser mellan sensibla och
icke-sensibla storheter förhåller sig till varann och
försöka säga vilken som kommer först, är rent
tokeri. Den verkliga filosofiska frågan är: hur kom det sig
att vi skilde dem åt? Denna fundamentala ekvivalens mellan det
immateriella och det materiella - det eviga och det tidsliga - kan
användas av vårt intellekt på två olika
sätt.
[28. Reflektion och
värdering:
Anser du att vårt språk måste använda ord som
"högt" och "lågt" på ett symboliskt sätt? Och att
vi talar sanning då?]
Det
ena sättet är att starta med ett immateriellt faktum och
sedan hitta några visibilia som kan uttrycka detta faktum. Det
är allegori. Men det finns också en annan väg, vi kan
kalla den symbolism. Det är möjligt att hela vår
materiella värld i sin tur är en kopia av en osynlig
värld. Försöket att läsa in detta "andra" i dess
sensibla imitation - världen - för att se arketypen i kopian,
är alltså symbolism.
[29. Reflektion och
värdering:
Anser du att allegori är en viktig form av berättande? Och
att kanske hela vår värld är en allegor på sitt
sätt?]
Allegorikerna skildrar det givna för att tala om det som är
mindre verkligt, fiktionen. Symbolisten skildrar det givna för att
finna det som är mer verkligt. För att uttrycka det på
ett annat sätt: för symbolisten är det vi själva
som är allegorin.
Symbolismen kommer till oss från Grekland. Den får sin
första effektiva filosofi i Platon. Solen är en kopia av det
Goda. Tiden är en bild i rörelse av Evigheten. Alla synliga
ting existerar endast i den mån de lyckas i företaget att
imitera formerna. Dessa former, eller arketyper, är motorerna
bakom hinsideslängtan, längtan till "något bortom
bergen, bortom blommorna och sången". De är magneterna som
får de magnetiska spåren att röra sig som bloss
på himlen under norrskenet. Det är magneterna bakom
våra djupaste begär efter glädjen.
[30. Reflektion och
värdering:
Anser du att att vi har drivkrafter inom oss i form av djupt liggande
arketyper eller kunskapsrika former? Och att berättelser som Sagan
om Ringen är ett bra exempel på detta?]
Denna förbindelse är tydlig vid slutet av
ett stort slag i
berättelsen The Chronicles of Narnia. Lewis genomför
beskrivningen i en kreativ "tour de force"
för att skildra uppnåendet av de eviga arketyperna, en hel
värld - den tidsliga världen Narnia efter att den har
dött en tidslig död.
"- Narnia är inte dött, det här är Narnia.
- Men hur hänger det ihop? sa Peter. Aslan sa ju till oss att vi
aldrig kan återvända till Narnia. Och ändå
är vi här.
- Ja, sa Justus, och vi såg hur allting blev förstört
och hur solen dog.
- Och ändå är allt så annorlunda nu, sa Lucy.
- Hör här sir Peter, sa Digory, när Aslan sa att vi inte
kunde komma tillbaka till Narnia, så menade det Narnia du
kände till. Men det var inte det verkliga Narnia. Det Narnina vi
kände till hade en början och ett slut. Det var endast en
skugga eller en kopia av det verkliga Narnia, som i sin tur alltid har
funnits här och alltid kommer att vara här. Precis som
vår egen värld, England, endast är en skugga och kopia
av något i Aslans verkliga värld.
- Du behöver inte sörja över Narnia, Lucy. Hela det
gamla Narnia som betyder något har nu dragits in i det verkliga
Narnia, genom dörren.
Och naturligtvis är det olikt det Narnia som dött. Liksom det
verkliga är olikt skuggan. Eller det vakna livet är olikt
drömmen."
Hans röst lät starkt som en trumpet, när han sa dessa
ord. Men när han i nästa andetag la till: "Alltihop finns i
Platon, alltihop finns i Platon - vad lär de ut i skolorna
nuförtiden?" så skrattade de äldre. Det var precis
sådant som de hörde honom säga i den andra
världen, där hans skägg var grått istället
för guldfärgat.
[31. Reflektion och
värdering:
Anser du att berättelserna om Narnia handlar om något sant
och viktigt?]
Det var enhörningen som sammanfattade känslan hos alla.
- Jag har till slut kommit hem. Det är hit jag längtat hela
tiden! Jag hör hemma här. Hela mitt liv har jag sökt
detta land. Men först nu förstår jag det. Orsaken till
att vi älskade det gamla Narnia är att det ibland lite grann
liknade det här."
[32. Reflektion och
värdering:
Anser du att det kanske finns ett Hem någonstans dit alla
längtande själar får komma vid tidens slut? Eller
dör alla fantasier och berättelser när kroppen dör?]
Så den eviga arketypen är inte något
vi flyr till
från den temporala världen. Den eviga formen är
fullföljandet, förverkligandet av världen i tiden.
Så kan vi alltså formulera det filosofiskt. Den teologiska
formuleringen
är denna: nåden är gudomlig och evig och nåden
återlöser den tidsliga naturen, bevarar naturen och
fullkomligar naturen. Nåden undetrycker inte naturen,
förkastar den inte, nedvärderar den inte och rivaliserar den
inte.
[33. Reflektion och
värdering:
Anser du att vi flyr när vi tänker på en god evighet
vid tidens slut ?]
De flesta judiska och muslimska teologer accepterar också denna
platonska princip. Men den kan också uppfattas historiskt
verifierad i den
kristna teologin genom inkarnationen, uppståndelsen och
himmelsfärden. Genom inkarnationen kommer alla aspekter på
naturen i tiden in i en förening med den gudomliga naturen,
naturen som är närvarande i den mänskliga naturen
förenas med den gudomliga naturen. Genom uppståndelsen tas
denna natur till himlen, till evigheten, det tidsliga förs in i
det icke-tidsliga. Eftersom gudomlighet förenade sig själv
med mänsklighet på detta historiska sätt, och eftersom
gudomlighet är evigt och mänsklighet temporalt, förenade
sig det eviga med det temporala.
[33. Reflektion och
värdering:
Anser du att kristendomens världsbild får med både
tiden och evigheten i sin berättelse?]
Lewis förklarar denna mycket svåra teologiska sanning
på ett enklare sätt i sin bok Mere Christianity: "Vi
föreställer oss först Gud som en varelse vars liv
fortfarande fanns i framtiden. Sedan kommer, tror vi , en period
när han var närvarande i historien i Jesus. Därefter
kommer en period, efter uppståndelsen och himmelsfärden,
då Gud kan se bakåt i tiden och uppleva det som
förgångna händelser. Men verkligheten är
istället en tidlös sanning om Gud, där den
mänskliga naturen och den mänskliga erfarenheten av livet,
svagheterna, sömnen och okunnigheten, på något
sätt inkluderas in i Guds eget liv. Gud har alltså ingen
historia. Han är alltför verklig, alltför komplett och
total för att ha en historia.
[34. Reflektion och
värdering:
Anser du att människans tidsliga liv kan integreras med ett evigt
liv? Och att denna evighet är tiden förverkligad?]
Att ha en historia betyder att förlora en del av
sin verklighet.
Det beror på att denna del redan har försvunnit i ett
förflutet. Och ännu har vi inte den del som ligger i
framtiden. Vi har i själva verket endast denna lilla, smala
strimma av närvarande tid som vår verklighet. Den
försvinner medan vi talar omd den! Gud kan helt enkelt inte
tänkas på det sättet.
[35. Reflektion och
värdering:
Anser du att din tid är som en strimma mellan det förflutna
som är borta och framtiden som ännu inte är här ?]
I vår fallna värld måste det bli fråga om en
död och en uppståndelse för att mänskligheten och
dess tidska kunna nå evighet och gudomlighet. Denna död och
uppståndelse måste välja fritt. Där har vi
dramats uppkomst, där har vi orsaken till att livet är
dramatiskt till sin natur. Där har vi orsaken till att helvetet
är möljligt.
[36. Reflektion och
värdering:
Anser du att det fria valet logiskt gör helvetet till ett
möjligt tillstånd?]
I Lewis bok "Den stora skilsmässan" sitter en obehaglig ödla
på en pojkes axel och viskar frestelser i örat på
pojken. Men efter att pojken låtit den ljusa anden
tillåtelse att döda ödlan, förvandlas ödlan
till en vacker hingst. När berättaren ser detta frågar
han sin mentor (George MacDonald): "Har jag rätt när jag
uppfattar att ödlan förvandlades till en häst?"
"Visst", säger mentorn, "men den dödades först,
glöm inte den delen av historien." Berättaren svarar: "Jag
ska försöka att minnas det. Men betyder det att allt som
finns inom oss, alltså verkligen allt, kan gå vidare upp i
bergen (till himlen)?" Mentorn svarar: "Ingenting, inte ens det
bästa och noblaste hos oss kan gå någonstans i den
form det nu har. Ingenting, inte ens det lägsta och mest djurlika
i oss, kan undvika att leva genom uppståndelsen och komma till
himlen, om vi går i döden frivilligt.
[37. Reflektion och
värdering:
Anser du att den symboliska berättelsen om pojken och ödlan
innehåller en viktig sanning?]
En viktig tillämpning av denna princip där nåden
fullkomligar naturen, är att den mänskliga fria viljan
görs perfekt genom Guds predestination. Den elimineras inte utan
fullkomligas. Både calvinisten och arminianen gör samma
misstag när de ser dessa två som antingen/eller. Som Lewis
säger: Vi antar på ett väldigt profant sätt att
gudomlig och mänsklig handling utesluter varandra, ungefär
som två mänskliga handlingar gör det. "Gud gjorde det
här och jag gjorde det här". De båda kan inte samtidigt
vara sanna om samma akt, tänker vi. Utom i den meningen att
båda erbjöd en del av handlingen.
[38. Reflektion och
värdering:
Anser du att talesättet "Människan spår, Gud rår"
har något sant i sig ? Eller ska vi inte skilja på de
två viljorna så enkelt?]
Men vi har ingenting som vi inte har fått (se Descartes gudsbevis
på denna punkt) och en del av det vi fått är
förmågan att vara något mer än endast mottagare
av information. Nåden fullkomligar naturen med andra ord.
Lewis förklarar filosofen Boethius klassiska lösning på
problemet med Guds ofelbara förkunskap och mänsklig
handlingsfrihet så här (betydligt klarare än Boethius
själv): vi måste skilja Guds eviga kunskap från
mänsklig och tidsbunden kunskap. Om Gud före-ser våra
viljeakter och handlingar så vore det mycket svårt att
förstå hur vi kan vara fria att inte göra dem. Men Gud
före-ser inte vad du ska
göra i morgon utan han endast ser dig göra dem. Imorgon
är inte ännu närvarande för oss men det är
närvarande för honom. Du antar aldrig att dina handlingar i
detta nu är mindre fria bara för att Gud vet vad du gör
nu. Ok, han vet dina handlingar i morgon också och du är
inte mindre fri för det.
[39. Reflektion och
värdering:
Anser du att om Gud är en allsmäktig varelse så vet han
redan idag vad du gör imorgon ?]
På ett ännu enklare sätt kan vi säga: stavelsen
"före" i ordet "före-se" lurar oss att tro att evighet
är en äldre tid än nu. Det är falskt. Evighet
är nyare än detta nu, mer uppdaterat än detta
innevarande ögonblick!
Lewis definierar denna teologi om att förena frihet och
nödvändighet genom att hänvisa till sin egen erfarenhet.
Han tänker på ett val han en gång gjorde som samtidigt
var helt fritt och helt nödvändigt: hans omvändelse till
den kristna tron.
Såsom han beskriver denna i Surprised by joy: "Jag kände att
jag var där och då mitt inne i ett fritt val. Jag kunde ha
öppnat dörren eller låtit den vara stängd. Jag
valde att öppna den. Jag säger nu att jag valde att
öppna dörren. Ändå vet jag att det inte verkade
möjligt att göra motsatsen. Vi kan argumentera för att
jag då inte var en fri agent. Men jag tänker mig hellre att
denna situation kom närmare en perfekt fri handling än
någonting annat jag nånsin gjort i mitt liv.
Nödvändighet behöver inte vara i motsättning till
frihet.
[40. Reflektion och
värdering:
Anser du att det friaste vi väljer ibland kan vara det
nödvändiga för oss ?]
Frihet och nödvändighet - skiljer de sig åt när de
befinner sig på sitt maximum? På det stadiet är
människan vad hon gör. Ingenting av henne lämnas kvar
utanför själva akten.
Jag tror Lewis använde denna egna erfarenhet som en modell
för huvudpersonen Ransoms val i romanen Perelandra för att
lyda Guds vilja och inte sina egna begär. Han accepterade den
svåra uppgiften att döda den overkliga människan. Saken
måste helt enkelt göras. Med tiden skulle ett moment i tiden
komma i vilket han skulle göra det. Den framtida handlingen stod
framför honom, fixerad och oförändrad, som om han redan
utfört den. Vi kan säga, om vi vill uttrycka det så,
att valets makt här sattes åt sidan och ett
oföränderligt öde gick in i dess ställe. Men
å andra sidan kan vi lika väl säga att han hade
befriats från retoriken hos hans egna begär och passioner.
Han hade för ett ögonblick dykt upp i den fullkomliga
friheten. Ransom själv kunde inte på något sätt
se skillnaden mellan dessa två tolkningar av vad som
hände.
[41. Reflektion och
värdering:
Anser du att frihet och nödvändighet utesluter varandra?]
Predestination och frihet kan alltså te sig identiska. Vi kan
misstänka att när Caesar gick över Rubicon, när
Luther ropade: "Här står jag!" och Frodos "Jag tar ringen
fast jag inte alls vet vägen!" -- så känner de samma
sak som Ransom i romanen Perelandra. De var helt fria och helt
ödesstyrda.
Faktum är att vi egentligen vet att frihet och öde inte alls
motsäger varandra. Vi kan visserligen inte riktigt
förstå vad det är vi vet. Vi vet det nämligen inte
från filosofin eller teologin - vilka vi inte förstår
särskilt bra - utan vi vet det från berättelser och
dessa berättelser förstår vi mycket bra. Det är
därför skönlitteratur alltid överlever filosofi och
teologi! Sagorna bär sanningen.
[42. Reflektion och
värdering:
Anser du att Frodo nödvändigt men samtidigt fritt väljer
att ta ringen till Mordor?]
Strukturen i varje god berättelse, vare sig den är rent
fiktiv eller inte, förenar alltid frihet och ödesbundenhet,
frihet och nödvändighet, frihet och predestination. Om inte
viljan är fri kan vi inte identifiera oss med personerna. Om det
inte finns ett öde kan vi inte lita på författaren.
Ingen determinist har lyckats skriva en bra historia. Se på ett
ynkligt försök: Skinners Walden II. Inte heller har
någonsin någon nihilist, absurdist, existentialist eller
dekonstruktivist, lyckats skriva en bra berättelse. Beckets Godot
är dock mycket rolig icke-historia och Sartres Äcklet
är en mycket djup och mycket dålig historia.
Om man är förvirrad inför relationen mellan evighet och
tid är det lätt att att hamna i tokiga filosofier som
universalism - automatiskt universell fräslning åt alla -
eller i läran om predestination. George MacDonald förklarar
detta för berättaren i Den stora skilsmässan:
- I era egna böcker, sir, är ni en unversalist, ni talar som
om alla människor faktiskt blir frälsta.
- Du kan inte veta något om slutet på allt som sker. eller
lita på något som sägs om det. Om du ställer
frågan om slutet inifrån tiden och frågar om vilka
möjligheter som finns, är svaret säkert. Valet av
väg är framför dig, du måste välja
något som inte ännu skett. Ingenting är stängt
för dig.
- Vilken människa som helst kan välja evig död. Alla som
faktiskt väljer den kommer att få den. Men om du
försöker skutta över till evigheten, om du
försöker se slutet på alla ting så som det kommer
att bli en gång, när det inte finns några
möjligheter kvar, när det verkliga är det enda som finns
närvarande -- då frågar du efter något som inte
kan sägas för mänskliga dödliga öron.
[43. Reflektion och
värdering:
Anser du att vi på något sätt kan titta in i
evigheten?]
Tiden är den lins vi ser genom. Alla försök att se
formen på evigheten utan denna tidens lins, förstör din
kunskap om frihet. Se på läran om predestinationen. Den
säger att evigheten inte väntar på någon framtid,
i vilken den ska förverkligas. Men priset för denna
uppfattning är förlusten av friheten. Universalismen gör
samma misstag.
[44. Reflektion och
värdering:
Anser du att det vore skönare om allt var ödesbestämt
från början ? Eller att alla varelser utan undantag kommer
till himlen?]
|