Vi talar ofta om
värdegrund i skolan, etiska värden på arbetsplatsen, värden
hos människor och djur, värden i naturen. Nästan alla människor
påstår att värden finns och är viktiga för
samhället. Internetdejting bygger på kommunikation av värderingar
och värden, säger vissa undersökningar. Men vad är
ett värde?
[1. Reflektion och värdering: Anser du att värden finns? Är dessa värden det viktigaste i ditt liv?] Ett vanligt svar i den europeiska filosofin är detta: det är i ett rationellt moraliskt självmedvetande som ett värde dyker upp. Det finns inte utanför oss utan i vårt eget rationella och moraliskt medvetna liv. Om vi inte hittar några värden sitter felet i vårt eget medvetande -- det är skadat eller väldigt outvecklat. [2. Reflektion och värdering: Anser du att personer som finner livet värdelöst är skadade på något sätt?] Värden kommer till när när vi med vårt tänkande kan göra rationella val av något vi anser gott. Vi kan till exempel se att ett visst sätt att leva skapar en ordning i vårt liv som önskar. När det är möjligt att välja denna livsstil blir den ett objekt som utgör värde. Ett objekt som inte kan väljas, som är omöjligt för oss, kan inte bli ett värde eftersom det inte går att förverkliga. [3. Reflektion och värdering: Anser du att värden kan vara som ideal? De kanske inte går att förverkliga men är ändå värden?] Många betraktar FN:s deklaration om om mänskliga rättigheter
som vackra ideal som är värda att fira. Denna deklaration kom på
pränt den 10 dec. 1948. Denna föreställning om rättigheters
värde utgör en central punkt för grekisk filosofi, särskilt
stoicismen och är en integrerad del av den judisk-kristna synen på
människans värdighet. Eleanor Roosevelt, som ledde arbetet med
FN:s
deklaration, var varmt troende kristen i den episkopala kyrkan och hade
kontakt med bl. a. Martin Luther King, som skriver i ett brev 4 nov. 1956:
"....jag tror fortfarande att kärlek är den mest hållbara
kraften i världen. Under seklerna har tänkande människor
sökt efter det högsta värdet. Detta har varit den mest centrala
av alla filosofiska frågor, den grekiska filosofins största
fråga. Epikureerna och stoikerna försökte hitta detta värde,
Platon och Aristoteles försökte svara på denna fråga:
vad är livets summun bonum, det högsta värdet? Jag tror
jag har svaret... det är kärlek. Denna princip står i centrum
av kosmos. Som evangelisten Johannes säger: "Gud är kärlek".
Den som har kärlek är en del av Guds vara. Den som hatar känner
inte Gud."
De klassiska medborgerliga och politiska rättigheterna bygger på denna kombination av judisk-kristen människosyn och grekisk politiskt filosofi. En av författarna till deklarationen i FN medgav att innehållet i den var ren kristendom utan att nämna ordet Gud, vilket var politiskt motiverat. Finns mänskliga
rättigheter? Argumenten för att mänskliga rättigheter
är ett objektivt värde hämtas inte från naturen eller
biologin utan i regel från det osannolika framtidsprojket som beskrivs
i Genesis 1:26 – Gud
sade: "Vi skall göra människor som är vår avbild,
lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar,
boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.
Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han
henne. Som man och kvinna skapade han dem.” Genomgående
i Bibeln finns idén om att människan föds med värde
och har rättigheter till kärlek, etiskt gott liv och rättvisa
i det samhälle hon lever - och att samhällen som saknar detta
agerar mot Guds vilja. Olika former av naturalism förnekar denna uppfattning
eftersom man inte kan belägga något sådant medfött
värde empiriskt. Snarare gäller Herbert Spencers ord om att "den
starke överlever".
Nej, i deklarationen ingår också ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Det står tydligt uttryckt att var och en har rätt till en utbildning, till arbete, mat, kläder, bostad och hälsovård. Var och en har dessutom rätt att njuta av konst och att få ta del av vetenskapens framsteg. Realistiskt?
Nej, självklart inte.
Om man är medveten om hur
världen ser ut är
det svårt att betrakta de sociala
och ekonomiska rättigheterna
som något
[6.
Reflektion och värdering: Anser du att Rebas har rätt i att mänskliga
rättigheter är ouppnåeliga
ideal?]
Men det
har inte hindrat deklarationen
i sin helhet från att
göra stor nytta, som
mål och måttstock för civiliserade
samhällen. Det är
något av ett mirakel att
detta osannolika projekt faktiskt
blev av och har överlevt.
Efter andra världskriget
slut satte Unesco samman en
kommitté som fick i uppdrag att
undersöka om det var möjligt
att sammanställa en
"lista med rättigheter". De
valde att skicka ut frågeformulär
till statsmän och
kulturpersonligheter
[7.
Reflektion och värdering: Anser du att Rebas har rätt i det
kan ses som ett mirakel att projektet har genomförts till del?]
En dek kritiker hävdar till och med att det vore mer rakryggat
att slopa idealen och erkänna att ekonomisk och politisk makt är
det som styr oss - att medge
att det aldrig kommer att
bli möjligt att utrota
fattigdom, ohejdad kapitalism, krig och förtryck.
Försäljningen av barnorgan ("donationer") till medicinsk forskning
ökar och abortkliniker världen över tjänar stora pengar
på framkallade sena aborter. Barn sätts dagligen i arbete världen
över för att tillfredsställa marknaden i väst som kräver
låga priser. Tusentals barn kidnappas varje vecka i de stora världsstäderna
för sexindustrin som skyddas av tryckfriheten i många länder.
Trots tillkortakommandena behövs
deklarationerna. De sätter
fokus på individens
rättigheter och visar
att demokratier inte kan
eller bör vara neutrala i
värdefrågor. Det är med deklarationerna
som med hela
FN-systemet: om de av-skaffades
skulle man genast behöva
uppfinna dem på nytt.
[8. Reflektion och värdering:
Anser du att du själv varken kan eller bör vara neutral i värdefrågor
trots att det inte vetenskapligt kan bevisas att värden i sig finns
utan snarare bygger på tro?]
Men
varifrån kommer då våra västerländska
värden? Från kyrkan och kristendomen? Men vi lever i en
sekulär tid och de stora katedralerna i Europa besöks
mestadels av turister. De som tillber är oftast ett fåtal
äldre kvinnor. Jean Elshtain beskriver sina intryck: "Några
få äldre kvinnor kan återfinnas i gudstjänsten.
Alla andra är turister, kameror hänger på brösten,
de vandrar betraktande omkring
Filosofen
Bernard Lonergan har tänkt
sig en tredelning av värden. Det finns sanna värden -- det är
de som är rationella och möjliga att välja. Det finns falska
värden -- det är de som blir möjliga bara genom att vi flyr
från det rationella, eller fegar ut från ansvaret att vara
rationella och intelligenta i våra val. Värden är "färdiga"
saker, principer, genom att vara valbara objekt för
oss men "ofärdiga"
saker genom att valet av dem förändrar vårt moraliska beteende.
Väljer vi goda ting blir vi starkare i vanan att göra det, väljer
vi dåliga saker förstärks denna tendens. Modern neurobiologi
menar t o m att vi faktiskt förändrar vår egen genetik
genom dessa val.
[9.
Reflektion och värdering: Anser du att falska värden finns? Eller
att det finns fega val?]
Värden
är aktuella genom att vara en process i livet, genom att vara förväntan
på något gott, genom att vara något vi skulle vilja bestämma
oss för. Värden är alltså inte passiva regler eller
dogmer om det rätta livet. Sådana regler blir livlösa om
de inte omsätts i aktuella val av ett rationellt självmedvetande.
[10.
Reflektion och värdering: Anser du att värden kan vara just tydliga
regler? Till exempel en policy för en skola?]
Ett värde finns alltid i en hierarki. De saker vi vill välja
som värden för oss hamnar alltid i en skala, en ordning, en hierarki.
Vissa saker är uppenbarligen bättre för oss, andra sämre.
Vissa är bra på kort sikt, andra bra på lång sikt.
Vårt moraliska medvetande ordnar alltid valbara objekt i hierarkiska
skalor. Sj'lva valet är en handling av vår vilja. Viljan går
efter det som tänkandet finner tilltalande, som tänkandet finner
begripligt, det som ger en god helhet av känsla och välmående.
Viljan går inte efter det som är kortvarigt, tillfälligt
och inte bidrar till någon god ordning i livet.
[11.
Reflektion och värdering: Anser du att du själv väljer dina
handlingar och moraliska val med din intelligens? Eller är det känslorna
som styr?]
Färdiga regler och värden sorterar under processvärden.
Det beror på att värden som processer är det som grundar
vår aktiva vilja. Denna aktiva och praktiska vilja är det som
kan förverkliga värden. Därför måste den praktiska
processen av värden ligga till grund för färdiga och fixerade
regler och värdelistor. Men även bland de färdiga och fixerade
värdena -- till exempel alla människors lika värde -- finns
en hierarki där vissa går före andra i en konflikt. Man
kan säga att varje värde representerar en ordning. Vissa former
av ordning inkluderar andra mindre värden inom sig själva.
[12.
Reflektion och värdering: Anser du att den praktiska sidan är
viktigast i ditt moraliska liv?]
Just därför att värden existerar i en hierarki ser vi
dynamiken i vårt moraliska självmedvetande. Vi utvecklas hela
tiden i vår strävan efter begriplig och sammanhållande
ordning -- vårt samvete är inte en stel konstruktion som vi
lärt oss av föräldrar eller tvingats att anpassa oss till.
Det är en levande kropp som måste tränas och utvecklas
och bli alltmer självmedveten i det moraliska livet.
[13.
Reflektion och värdering: Anser du att värden kan tränas
upp? Att man kan lära sig bli godare och hitta en allt bättre
ordning i sitt liv?]
Men redan innan vi börjar träna och utveckla vår medvetna
moral är vi involverade i det moraliska livet genom att vi tidigt
som barn känner motvilja mot vissa saker och starka begär för
andra saker. Vi lär oss tidigt i vilka sammanhang vi kan tillfredsställa
våra begär och i vilka sammanhang vi kan undvika obehagliga
saker. Detta är en tidig moralisk kunskap om ordning och hierkarki
av omständigheter. Vi lär oss tidigt att vi själva är
kapabla att välja situationer och objekt som är moraliska.
[14.
Reflektion och värdering: Anser du att barn fattar moraliska värden?
Att de förstår när något är fel?]
Det är egentligen omöjligt att "inte välja" moraliska
värden och handlingar. För vad som sker då är att
undvika eller hindra vårt rationella självmedvetande att fungera.
Våra vall kan vara mer eller mindre kloka, mer eller mindre kunniga
men att inte välja är omöjligt för vårt medvetande.
Vårt sätt att vara kräver val och kunskap om val. Om vi
förnekar värden eller vägrar välja så hindrar
vi bara en naturlig aktivitet, vi påstår ingenting.
[15.
Reflektion och värdering: Anser du att vi måste välja moraliskt
varje dag? Att vi inte kan låta bli att göra det?]
Värden är alltså dynamiska och krävande saker --
de är operativa imperativ. Det betyder att vi alla behöver utföra
val av värden. Värden kräver en begriplighet i praktiken
-- inte i första hand i teorin. Man kan tänka sig absurda värdeteorier
som tycks stämma i teorin men inte går att utföra i verkligheten.
En teori som säger att endast människor med platta näsor
har mänskligt värde, tillfredsställer inte en god och rationell
moralisk livssyn. Samma sak gäller en teori som tillägnar endast
den vita rasen ett mänskligt värde. Den kan se logisk ut i teorin
men blir ohygglig i den praktiska verkligheten. Den tillfredsställer
inte kravet på begriplighet och god moralisk ordning.
[16.
Reflektion och värdering: Anser du att folk har rätt till bisarra
teorier om värden?]
I det konkreta moraliska livet behöver vi dessutom färdiga
och fixerade värden och regler som kommit till genom praktiken.
Dessa fixerade värden -- till exempel respekt för människolivet
-- måste i sin tur vara begripliga för alla och vinna vårt
allmänna gillande. De fixerade värdena i lag och i former av
policy kan alltså inte vara godtyckliga. De kan heller inte vara
självmotsägande eftersom begripligheten då försvinner.
När forskaren Crick föreslog att människovärdet skulle
bestämmas något år efter födelsen, då man sett
att barnet är friskt, vände sig många mot detta förslag
som obegripligt och självmotsägande.
[17.
Reflektion och värdering: Anser du att moraliska regler alltid är
begripliga? Har du exempel på regler som inte är det?]
Precis som vårt medvetande är dynamiskt när det gäller
att söka kunskap om naturen är det dynamiskt när det gäller
att söka insikter i moraliska värden. Därför bygger
etik på vår sätt att vara medvetna om världen och
oss själva. Precis som ett lagbundet och proportioneligt universum
är sammansatt av potentiella tillstånd, formella lagar och aktuellt
skeende är också vårt moraliska liv sammansatt av objekt
som vi begär, en begriplig ordning och värden i en hierarki.
Det goda som en människa kan göra under sitt liv på ett
intelligent och rationellt sätt är inget annat är en frukt
av vissa val i ett stort fält av moraliska möjligheter. Möjliga
tillstånd finns där men vi väljer vissa av dem genom insikt
och strävan efter begriplighet och godhet.
[18.
Reflektion och värdering: Anser du att biologin tvingar oss till vissa
val, att vi inte alls har så stora valmöjligheter?]
Precis
som naturvetenskapen består av sanna påståenden som motsägs
av mindre sanna eller rent falska påståenden, finns det sanna
värden och falska värden i alla de moraliska möjligheter
vi har i det praktiska livet. De falska uppstår genom otillräcklig
kunskap eller insikt eller av att medvetandet domineras av irrationella
impulser och häftiga passioner. God ordning hotas ibland av brist
på ordning. Mindre medvetna begär kan "sänka" oss till
en nivå vi inte finner särskilt behaglig och vår kunskap
ökar när vi inser denna dynamik i livet.
[19.
Reflektion och värdering: Anser du att starka passioner har ett visst
värde?]
Precis
som otillräckligt utvecklade teorier om medicin eller psykologi kan
skada människor i praktiken
kan också falska värden skada människans samvete och självmedvetande
när de omsätts i val av handlingar. Liksom vetenskapen förverkligar
människans anpassning till naturen, innebär också den moraliska
utvecklingen att vi blir fullödigare människor ju klokare val
vi gör.
[20.
Reflektion och värdering: Anser du att vi vet mer om moraliska värden
idag än för tvåtusen år sedan?]
Roten
till värden i moralen ligger alltså inte i påståenden
och argument i första hand utan i den struktur vårt rationella
självmedvetande har. Värden är inte fixerade begrepp utan
en dynamisk verklighet där vi utvecklar vår kunskap. Denna dynamiska
struktur är latent och därmed är den operativ i varje persons
egna val, den gäller universellt för alla subjekt som fungerar
rationellt.
[21.
Reflektion och värdering: Anser du att alla människor har förmågan
till att inse moraliska värden?]
En persons
självmedvetande är aktivt inför varje nytt moraliskt val
och därför blir det universellt på ett objektivt
sätt också, inte bara subjektivt. Moralens värden är
inte abstrakta eller påhittade utan blir aktuella inför varje
nytt val för alla medvetna personer. Etiken som metod är därmed
metafysisk och kan möta varje person där hon är i sina egna
aktuella val. Etiken kan därmed sätta upp regler och normer,
olika former för policy men basera dessa på aktuella erfarenheter.
Därigenom blir etikens metod också en kritik av de regler och
normer när de inte stämmer med levande personers moraliska val.
[22.
Reflektion och värdering: Anser du att du själv avgör din
moral i varje ny situation? Blir dina moraliska val universella?]
[23.
Reflektion och värdering: Anser du att vi kan hitta på egna
nya moraliska värden?]
Genom
att värdenas grund är ett dynamiskt självmedvetande måste
vi erkänna att denna grund ligger i själva existensen, i själva
varandet. Därigenom kan vi säga att det goda är identiskt
med existensens begriplighet och inte ett enbart språkligt eller
enbart känslomässigt fenomen. Vi bör alltså
tala om värde och och det goda inte som saker vi begär eller
handlingar vi har lust att utföra utan om något som finns i
själva tillvaron.
[24.
Reflektion och värdering: Anser du att det finns något gott
i själva tillvaron som sådan?]
[25.
Reflektion och värdering: Anser du att vi kan mäta lust och olust?
Är det viktigt för hur vi handlar moraliskt?]
[26.
Reflektion och värdering: Anser du att lust som sådan saknar
intelligens och begriplig mening? Vilka argument för och emot hedonismen
kan du hitta?]
[27.
Reflektion och värdering: Anser du att du kan skapa ett gott liv genom
klok bedömning och smart vilja?]
(Efter Bernard Longergan, Insight)
|