1. Om man
enligt den kristna tron antar, att världen inte existerat av
evighet
utan har en början, så uppkommer frågan, om det
överhuvud
taget är tänkbart att världen skulle alltid ha
existerat.
För att besvara denna fråga riktigt måste vi
först
skilja de punkter där vi är överens med våra
motståndare
från dem där vi är oeniga.
Om man menar
att det utom Gud finns något som kunnat alltid existera och avser
därmed, att det kunde existera något som Gud inte skapat,
så
gör man sig skyldig till ett gruvligt misstag inte bara teologiskt
sett utan också enligt filosoferna, som medger och bevisar att
ingenting
av det som existerar på något sätt skulle kunna
existera,
om det inte orsakats av honom som äger vara i högsta och
egentligaste
mening.
Om man däremot
menar att något alltid existerat och ändå i sin helhet
orsakats av Gud, så bör man undersöka, om så kan
vara fallet. Om man säger att detta är omöjligt,
så
är skälet antingen att Gud inte har kunnat skapa något
som alltid existerat, eller att det inte kunnat skapas fastän Gud
haft en sådan förmåga.
Vad det första alternativet
beträffar är alla överens, nämligen att Gud i
betraktande
av sin obegränsade makt kunnat skapa något som alltid
existerat.
2. Det återstår
att pröva, om det är möjligt att något skapas som
alltid existerat. Om man säger att detta inte är
möjligt,
så kan man uppfatta detta på två sätt och det
kan
blott finnas två skäl för utsagan: antingen
därför
att passiv möjlighet skulle upphävas eller därför
att
man skulle komma i strid med förnuftet.
Beträffande
det förs,,a skulle följande kunna sägas: Innan en
ängel
skapats kunde inte en ängel skapas, därför att det
före
dess existens inte fanns en passiv möjlighet för den,
då
den ju inte skapats av någon redan existerande materia, men att
Gud
ändå har kunnat skapa en ängel. Han kunde göra
så
att en ängel blev till, för han gjorde det och så blev
det. Om man fattar saken på detta sätt, måste man helt
enkelt i överensstämmelse med tron medge att det som orsakats
av Gud omöjligt kunnat alltid ha existerat, ty att anta
något
sådant vore att anta att passiv möj- lighet alltid
existerat,
vilket är en villolära. Ändå följer
härav
inte att Gud skulle vara oförmögen att skapa något som
alltid existerat.
Enligt
det
andra alternativet säger man att något inte kan ske
därför
att det strider mot förnuftet på samma sätt som en
jakande
utsaga och dess negation inte på en gång kan vara sanna.
Några
hävdar dock att Gud kan åstadkomma detta, andra däremot
säger, att inte ens Gud kan åstadkomma detta, eftersom det
är
ett intet. Det är nu uppenbart, att han inte kan åstadkomma
det, ty den makt som man i så fall antar upp- häver sig
själv.
Om man ändå antar att Gud kan åstadkomma något
sådant,
så är detta antagande inte en villolära, men det
är
dock - tror jag - falskt. Att det förflutna inte existerat är
t.ex. en självmotsägande utsaga. Därför säger
Augustinus i boken mot Faustus-. "den som säger. 'Om Gud är
allsmäktig,
låt honom då göra så att det som gjorts inte
är
gjort', han inser inte att han säger: 'Om Gud är
allsmäktig,
låt honom då göra så att det som är sant
är
falskt just i det avseende i vilket det är sant'." Ändå
har många auktoriteter fromt påstått, att Gud kan
göra
så att det förflutna inte skulle vara förflutet, och
detta
har inte blivit för- kastat som en villolära.
3. Vi bör
alltså undersöka om det strider mot förnuftet att
hävda
att något skapats av Gud och ändå alltid har funnits
till.
Hur det än för- håller sig med sanningen i detta,
är
det inte en villolära att säga, att Gud kan göra
så
att något som han skapat alltid funnits till. Ändå
tror
jag att det är ett falskt påstående, om det strider
mot
förnuftet. Om det däremot inte strider mot f örnuftet,
så
är det inte bara så att det inte är falskt, utan
också
att det är möjligt. Att säga något annat vore ett
miss- tag. Ty eftersom det hör till Guds allmakt att den
övergår
allt vårt för- nuft och all vår makt, så
inskränker
man uttryckligen Guds allmakt, om man påstår att man kan
tänka
sig något hos de skapade tingen som Gud inte kan göra.
Exemplet
med synden hör inte hit, eftersom synden ur denna synvinkel
är
ingenting.
Hela
frågan
går således ut på detta: är egenskapen att till
hela sitt väsen vara skapad av Gud och egenskapen att inte ha
någon
början på sin tillvaro oförenliga eller inte? Att de
inte
är oförenliga framgår av följande: Om de vore
oförenliga,
måste de vara det av ett av följande två skäl
eller
av båda - antingen därför att en verkande orsak
måste
i tiden föregå sin verkan, eller därför att
icke-varat
måste föregå varat i tiden; det är
därför
som det som skapats av Gud säges ha skapats av intet.
4. För
det första skall vi nu visa att en verkande orsak - i detta fall
Gud
- inte behöver i tiden föregå sin verkan, om han inte
skulle
vilja det.
Ingen orsak,
som frambringar sin verkan ögonblickligen, behöver i tiden
föregå
sin verkan. Nu är Gud en orsak, som inte frambringar sin verkan
successivt
utan ögonblickligen. Alltså är det inte
nödvändigt
att han i tiden föregår sin verkan.
- Den första satsen
i beviset framgår induktivt av alla ögonblickliga
förändringar
sådana som upplysning och liknande. Man kan också bevisa
den
deduktivt: I det ögonblick då ett ting börjar existera
börjar också dess verksamhet, såsom framgår av
alla
naturliga processer, ty i det ögonblick, i vilket elden
uppstår,
börjar den värma. Detsamma, gäller om en
ögonblicklig
verksamhet, men där är dessutom början identisk med
slutet,
vilket gäller om allt odelbart.
Därav följer att när
vi har att göra med en orsak, som ögonblickligt
åstadkommer sin verkan, orsaken föreligger samtidigt med
slutet på denna
verk- samhet. Men slutet på verksamheten är samtidigt med
verkan
själv.
Alltså är det ingen
självmotsägelse att
säga, att en orsak som ögonblickligt frambringar sin verkan
inte i tiden föregår sin verkan. Det skulle emellertid vara
en självmotsägelse, om det vore fråga om orsaker som
verkar
successivt; ty början måste då föregå
slutet.
Eftersom människor är vana att tänka på
sådana
tillblivelseprocesser som sker successivt, har de svårt att
förstå,
att en verkande orsak inte behöver i tiden föregå sin
verkan.
Detta är anledningen till att de i
brist på vidare erfarenhet
tar hänsyn till de få fallen och uttalar sig
lättsinnigt
i denna fråga.
Man kan
inte mot detta resonemang invända, att Gud som verkande orsak
handlar
genom sin vilja; ty det är inte nödvändigt att anta att
viljan eller den som verkar genom viljan i tiden föregår sin
verkan, såvida inte viljeakten innehåller ett moment av
övervägande,
vilket det ligger oss fjärran att anta i fråga om Gud.
5. Vidare:
en orsak som frambringar ett tings hela substans har inte mindre kraft
i frambringandet av hela substansen än en orsak som frambringar
tingets form i frambringandet av formen. Den har tvärtom
större
kraft, eftersom den inte endast frambringar ur materiens
möjlighet,
såsom fallet är då en orsak producerar formen.
Den orsak
som endast frambringar en form kan nu frambringa den så att den
är
samtidig med orsaken själv, såsom solen ju gör när
den upplyser.
Alltså kan man med ännu
större rätt
säga om Gud som frambringar hela tingens
substans
att han kan orsaka en verkan som är samtidig med honom själv.
Vidare: Om en orsak inte kan få en ögonblicklig verkan,
beror
detta på ingenting annat än att det fattas något som
kompletterar
den.
En fullständig orsak och dess verkan
är samtidiga. Gud är
nu aldrig i behov av något som kompletterar honom.
Därför
kan hans verkan antas alltid existera då han existerar, och det
är
inte nödvändigt att han i tiden föregår sin verkan.
Och slutligen:
Viljan minskar på intet sätt kraften hos den viljande, och
framför
allt inte hos Gud. Men alla som söker undgå Aristoteles'
argument,
med vilket han bevisar att tingen alltid har varit skapade av Gud,
då
ju lika alltid frambringar lika, gör gällande att detta
skulle
följa, om Gud inte handlade med vilja.
Men även om det antas
att Gud handlade genom en viljeakt, följer icke desto mindre
(enligt
vad vi ovan sagt) att han kan göra så att det han orsakar
aldrig
saknat existens.
Det är
sålunda uppenbart att det inte strider mot förnuftet att
påstå,
att den verkande inte i tiden föregår sin verkan, ty
beträffande
det som strider mot förnuftet kan inte ens Gud åstadkonnna
att
det existerar.
6. Nu återstår
att undersöka om antagandet att det skapade aldrig saknat existens
strider mot förnuftet av det skälet att det skulle vara
nödvändigt att ett tings icke-vara föregår dess
vara, eftersom allt
är skapat av intet.
Men att detta inte i något avseende
strider
mot förnuftet framgår av vad Anselm säger i Monologium
kap. VIII, där han förklarar vad som menas med att allt
skapat
skapats av intet.
Anselm: "Den tredje tolkningen av satsen
'något är
skapat av intet' är - säger han - att man antar att
något
skapats, men att det inte finns något som det skapats av.
I en liknande
betydelse tycks man om en människa som utan orsak blir
nedstämd
påstå att hon blivit det av ingenting. Om alltså
antagandet
ovan att allt utom det högsta väsendet skapats av intet (dvs.
inte av något) förstås i denna mening, så
följer
ingen orimlighet."
Det är alltså klart att man
enligt denna
tolkning inte antar en ordningsföljd mellan det som skapats och
intet,
som om det var nödvändigt att det som skapats först
varit
ingenting och sedan är någonting.
7. Låt
oss vidare anta att tanken på relationen till intet - en
gång
antagen - fasthålles, så att satsen "skapelsen är
tillkommen
av intet" betyder detsamma som "skapelsen är tillkommen efter
intet".
Ordet "efter" implicerar obetingat en ordningsföljd; men
"ordningsföljd"
kan ha flera betydelser: tidsföljd och följd enligt naturens
ordning. Om nu det mera bestämda och enskilda inte följer av
det allmänna (och tidsföljd är något mera
bestämt
än följd enligt naturens ordning), så är satsen,
att
det först (i tidlig bemärkelse) fanns intet och sedan
något,
inte någon nödvändig konsekvens av satsen att det
skapade
följer efter intet.
Det är tillräckligt, att intet
(icke-varat)
enligt naturens ordning är före det som är; det som
tingen
är i sig själva är enligt naturens ordning före det
som de fått av något annat.
Existens är nu något som de
ska-
pade tingen inte har annat än om de får det av någon
annan.
Om de betraktas ensamma för sig själva, finns ingenting hos
dem
som talar för att intet (icke-varat) enligt naturens ordning
går
före dem snarare än varar.
Det är
heller inte nödvändigt att intet (icke-varat) skulle vara
sam-
tidigt med varat därför att det inte föregår det i
tiden. Ty det antas inte om det skapade, att om det alltid existerat
det
vid någon tidpunkt skulle vara ett intet, utan vad vi gör
gällande
är, att de skapade tingens natur är sådan att de skulle
vara intet, om de överlämnades åt sig själva.
När
vi t.ex. säger att luften alltid upplysts av solen, borde vi
hellre
säga att solen gjort luften upplyst. Och emedan allt som blir till
blir det ur något som inte är likt det, bör vi
säga
att luften blir ljus från att ha varit icke-ljus eller mörk;
inte så att den någonsin varit icke-ljus eller mörk,
utan
så att den skulle ha varit det om den överlämnades
åt
sig själv.
Detta blir tydligare om man tänker
på stjärnorna
och planeterna som alltid upplyses av solen.
8. Det är
nu tydligt, att det inte strider mot förnuftet att
påstå
att något skapats av Gud och att det aldrig saknat existens. Om
det
vore förnuftsvidrigt, skulle det vara
förvånansvärt
att Augustinus inte sett detta, eftersom det hade varit det bästa
sättet att motbevisa världens evighet, som han söker
motbevisa
med många skäl i bok XI och XII av De Civitate Dei. Detta
argument
undviker han emellertid helt. Han tycks i stället mena att det
inte
innehåller något som strider mot förnuftet.
12. Det har
också framförts argument som redan blivit berörda och
vederlagda
av filosoferna. Det starkaste bland dem är det om själarnas
oändlighet:
om världen alltid existerat, måste det finnas ett
oändligt
antal själar. Men detta argument är utan betydelse här,
emedan Gud kunde ha skapat världen utan människor och
själar,
eller han kunde ha skapat människorna när han faktiskt gjorde
det, även om han skapat världen för övrigt av
evighet.
På så sätt skulle det inte finnas ett oändligt
antal
själar efter kropparna.
För övrigt är det inte
bevisat
att inte Gud kunde göra så att det faktiskt skulle finnas
ett
oändligt antal själar.
Det
finns
också andra argument, som jag förbigår dels
därför
att de behandlats på annat håll, dels därför att
några av dem är så svaga att de genom sin svaghet
gör
den motsatta ståndpunkten mera sannolik.