Det som troligen
förefaller oss mest självklart i livet är att vi lever i en fysisk
värld, som är uppbyggd och bestående av ett otal materiella ting.
Varför är det så självklart? Jo, därför att vi upplever det så. Men det visar sig vid en närmare begrundan att detta till synes självklara
förhållande är djupt problematiskt.
[1. Reflektion och värdering: Anser du att
det är självklart att vi upplever världen som
bestående av materiella ting?]
Vår medvetna upplevelse av omgivningen är ju inte
identisk med denna omgivning själv. Kanske har vi någon gång ställt oss
frågan hur tingen i omgivningen kan ”komma in i oss” och bli till de
företeelser vi upplever: stolar, bord, hus, träd, solen, himlen? Allt
detta finns ju bevisligen inom oss i form av upplevda ting. Vi kan ju
inte förneka att vi förnimmer en medvetandets bild av den omgivande
världen, en bild som t.o.m. påstås befinna sig inne i vår hjärna!
[2. Reflektion och värdering: Anser
du att du har en medveten bild inne i dig av världen och
föremålen utanför dig?]
Hur går då upplevelseprocessen egentligen till, och hur kommer det sig att vi upplever tingen som belägna utanför våra sinnen och vår kropp, när upplevelsen sker innanför
vår kropps gränser? Och vad är i så fall den yttre naturen för något?
Hur ser den ut i sig själv? Och hur blir den till medveten upplevelse
hos oss?
[3. Reflektion och värdering: Anser du att det
är stor skillnad på innanför och utanför? Är det inre mentalt och det
yttre materiellt?]
Frågor som dessa är viktiga men inte så lätta att
besvara. I själva verket hör de till de hårdaste kunskapsnötterna att
knäcka. Frågeställningar som de ovan nämnda har lämnat material till
ständiga lösningsförlag inom filosofin och vetenskapen, och de är
fortfarande högaktuella. Ännu finns nämligen ingen allmänt godtagen
lösning på gåtan. Ändå har en form av ”lösning” tagit ett mycket starkt
grepp om våra föreställningar i frågan: Nämligen synen på naturens
skeenden som en i grunden ”materiell” process – den materialistiska
världsbilden.
[4. Reflektion och värdering: Anser du att alla skeenden är materiella? Kan t. ex. celler tänka?]
Enligt denna tolkning utgörs verkligheten av
”fysikalisk materia”, och medvetandet är inget annat än en process i
vår hjärna. Men hur blir i så fall de kemiska och elektriska
processerna i hjärnan till en medveten upplevelse för samma hjärna?
Till detta ges ingen förklaring.
[5. Reflektion och värdering: Anser du att materiella processer kan bli medvetna upplevelser?]
Alltså verkar ”förklaringen” inte ge något svar,
den förskjuter bara problemet från den ursprungliga frågan – hur
världen omkring oss blir till en upplevd värld inom oss – till den
likaså olösta gåtan hur kemiska och elektriska processer i hjärnan blir
till en upplevd värld inom oss. Denna upplevda värld uppvisar ju inte
heller några av kemins och elektricitetens egenskaper, utan framstår
som en kvalitativ värld av föreställningar, tanke, vilja och mening för
ett upplevande subjekt. Hur kan ett sådant förvandlingsnummer från
materia till medvetande äga rum?
[6. Reflektion och värdering: Anser du att vi
bör tro på förvandling från materia till medvetet liv utan att ha någon
förklaring?]
Och än värre för den materialistiska tanken är
följande faktum: Vår kunskap om den materiella, fysikaliska
verkligheten är i sig själv en medvetandets produkt. Vi har inte
tillgång till verkligheten på annat sätt än genom sinnesförnimmelse
omvandlad till upplevelse. Det leder till följande paradoxala
situation: Som varje skolbarn får lära sig är varseblivningsprocessen
en väl belagd vetenskaplig sanning, som i princip kan beskrivas på
följande sätt: När solens eller lampans ljus faller på ett föremål, säg
bordsskivan framför mig, så reflekteras en del av ljuset in i mina
ögon. En upp- och nedvänd bild av bordsskivan projiceras på ögats
näthinna, vilket leder till retning av ljuskänsliga celler i näthinnan.
Från dessa leds energin vidare, i form av kemiska och elektriska
impulser i synnerven, till hjärnans syncentrum i bakre delen av
hjärnan. Där avslutas varseblivningsprocessen, på ett ännu oförklarat
sätt, i min rättvända upplevelse av bordsskivan.
[7. Reflektion och värdering: Anser du att denna beskrivning är riktig?]
Denna varseblivningsmodell vill förklara den
medvetna upplevelsen av bordsskivan som sista fasen i en kausal
process, alltså i ett skeende från orsak till verkan. Modellen ge en
förklaring av att medvetandet uppstår som en verkan av helt och hållet
materiella orsaker. Men problemet är att den sista fasen i processen,
övergången från hjärnprocess till upplevelse, lämnas utan förklaring.
[8. Reflektion och värdering:Anser du att upplevelsen är orsakad av yttre materiella eller inre materiella faktorer? ]
Man kan tänka sig att upplevelsen på något sätt
är identisk med hjärnans inre process och att medvetandet därför på
sätt och vis är ett illusoriskt fenomen: ”Egentligen” är då medvetandet
ingenting annat än hjärnan själv i arbete, alltså en helt igenom
materiell företeelse.
[9. Reflektion och värdering: Anser
du att upplevelsen är en illusion? Och därför inte
behöver förklaras??]
Det paradoxala i denna syn på varseblivningsprocessen är inte dess beskrivning
av det skeende som i slutändan leder till vår medvetna upplevelse av
tingen. Beskrivningen av det förlopp som via sinnesapparaten och
hjärnan föregår våra intryck, måste betraktas som rimlig och sann. Den
går att bekräfta på empirisk väg. Det paradoxala ligger i att denna
process ses som en förklaring av hur medvetandet uppstår.
[10. Anser du att medvetandet verkligen finns? Och därför ska kunna förklaras?]
Även om vi för tillfället bortser ifrån att den
helt avgörande övergången från fysikalisk hjärnprocess till medveten
upplevelse saknar sin förklaring, så kan vi inte komma ifrån att
varseblivningsprocessen, som vi känner den, själv tillhör
medvetandevärlden. Alla de steg som ingår i den – ljuset, bordsskivan,
ögat, näthinnan, synnerven, syncentrum, ja hjärnan i sin helhet – är
delar av den fenomenvärld som är känd för oss enbart via vårt
medvetande.
[11. Anser du att världen är käns för oss endast genom ett medvetande?]
Alla dessa företeelser och de däri ingående
processerna är endast tillgängliga för oss i form av varseblivna
fenomen, alltså i form av den förutsatta varseblivningsprocessens sista
fas. I själva verket har vi alltså i denna ”förklaring” att göra med
slutprodukten i varseblivningsprocessen - medvetandet om världen - och
slutprodukten kan inte utgöra förklaringen till sig själv. Att
förutsätta det som ska förklaras gör förklaringen till ett cirkelbevis.
Teorin blir självupplösande.
[12. Anser du att materialismen som teori är självupplösande?]
Materialismen som teori vill alltså hävda att
medvetandet uppstår som sista ledet i processen materia –> hjärna
–>medvetande. Men både den ”fysikaliska materien” och ”hjärnan”
representeras hos oss i form av kunskap och föreställningar, alltså i
form av ”objekt” i medvetandets fenomenvärld. Materien såväl som
hjärnan tillhör därmed redan medvetandedimensionen.
[13. Håller du med om att materien
såväl som hjärnan från början är objekt
i ett medvetande?]
Vi kan aldrig ta oss ur denna situation och skåda
materien eller hjärnan oberoende av vårt medvetande. Därför kan vi
ingenstans iaktta hur medvetslös materia skulle kunna övergå i
medvetande. Materialismens teori att den fysiska materien är upphovet
och orsaken till medvetandet kan av den anledningen aldrig göras
vetenskapligt prövbar.
[14. Anser du att det inte kan prövas om upphovet till ditt medvetande har materiella eller kroppsliga orsaker?]
Materialismen som teori är ett metafysiskt
antagande, som vi finner i antiken hos Demokritos och Epikuros och hos
den romerske filosofen Lukretius. Den återkommer senare under
1800-talet, särskilt bland s.k. naturalister som utvecklar teorin till
en allmän utvecklingslära där en rent materiell evolution spelar
huvudrollen i modellen. Man kan se materialismen och utvecklingsläran
som
trosföreställningar bland andra
trosföreställningar, dvs. som allmängiltiga modeller som
tillämpas på den yttre världen. Denna tidiga form av
vetenskaplig entusiasm skapade en fixering som haft förödande
verkningar på sociala och miljömässiga
förhållanden. Det vetenskapliga forskarsamhället har
länge sedan givit upp iden om materien som byggstenen i universum.
Vanliga människor kommer sannolikt inom en snar framtid att
släppa föreställningen om materien som ett grundmaterial
som allting är uppbyggt av.
[15. Anser du att den
materiella evolutionen är en förnuftig teori om världen?
Kan du tänka dig ett sätt att pröva om den är sann?]
Vårt oreflekterade förhållande till världen
omkring oss spelar oss alltså ett stort spratt när vi vill förstå detta
förhållande. Om vi gör en genomgång av det historiska och nutida
vetenskapliga tänkandet i dessa frågor kan vi se att härskande
teoribildning på området inte håller stånd inför en kritisk analys. Den
avgörande felkällan kan vara en alltför enkel materialistisk
utgångspunkt, som i sin tur förefaller vara betingad av den
oreflekterade synen på världen.
[16. Anser du att det är en enkel
och bra teori att tänka sig allting i världen som materiella
händelser?]
Den materialistiska uppfattningen har idag inte
det empiriska och vetenskapliga stöd som den hade under 1800-talet. vår
ökade kunskap på både världen i mikroperspektiv som makroperspektiv gör
det svårt att stöda en enkelt tänkt materialism. Teorin är snarare att
betrakta som ett metafysiskt antagande om enkelhet. Vetenskapen som
empiriskt forskningsprojekt kan inte alls uttala sig i metafysiskt
hänseende.
[17. Anser du att det är viktigt att avgöra om
vår kunskap om verkligheten kan visa om immaterialismen eller
materialismen är riktig?
Materialismen har varit en mycket omfattande
tolkning av vetenskapens resultat, men en tolkning som på avgörande
punkter leder till teoretiska motsägelser, och som i problemet kring
förhållandet mellan materia och medvetande leder till teoriernas
självupplösning. När det därför hävdas att naturvetenskapen funnit
svaret på frågorna om livets ursprung och yttersta förutsättningar, så
är detta endast tolkningar
av vetenskapliga fakta, men tolkningar som – i kraft av olika slags
självbekräftande mekanismer – lätt blandas samman och förväxlas med
dessa fakta själva.
[18. Anser du att att skolan lärt dig att denna tolkning är den sanna?]
Man måste filosofiskt sett skilja mellan
vetenskap och vetenskapstro. Den materialistiska tolkningen av
vetenskapliga fakta har gett upphov till en form av vetenskapstro som
kan sägas ha blivit vår tids nya religion. Den har fått sin särskilda
dogmatik, sitt ”prästerskap” som försvarar denna dogmatik, sin
intolerans mot avvikande tänkare.
[19. Anser du att vetenskapen är vår tids religion?]
Med det stora inflytande på kulturens övriga
områden som vetenskapen har i dag, är det därför viktigt att klarlägga
var bristerna i dogmbygget finns – det är naturligtvis också nödvändigt
för vetenskapen själv. Ett sådant klarläggande blir ju till slut ett
ofrånkomlig steg i den vetenskapliga processen, eftersom man i längden
inte kan bortse från de principiella problem som ligger inbäddade i den
materialistiska tolkningen.
[20. Anser du att det är viktigt för dig att vara kritisk mot olika vetenskapers synsätt på verkligheten?]
Den materialistiska hypotesen leder ibland till
ohållbara ståndpunkter inom den vetenskapliga teorin. Men den får även
konsekvenser utanför den akademiska värld där vetenskapliga hypoteser
diskuteras. Man kan hävda att akademiska frågor inte har någon
betydelse för vårt praktiska liv. Men fullt så enkelt är det inte. För
det första är de existentiella frågorna om livets mening, viljans
frihet och moralens grundvalar nära kopplade till vår
verklighetsuppfattning.
[21. Anser du att de existentiella frågorna har med vetenskapens bild av världen att göra?]
Till vår verklighetsbild hör också frågan om vi
enbart är våra kroppar eller något utöver dessa, något som t.ex. kan
fortleva efter kroppens undergång. Enligt den materialistiska
grundsynen utgör vi det givna resultatet av vissa från början
meningslösa och slumpmässiga processer. Allt vad vi upplever som fri
vilja, kreativitet, kärlek, gemenskap och mening kommer då ytterst att
vara ett slags illusionsfenomen – ett bländande mörker.
[22. Anser du att din kropp är resultatet av omedvetna slumpartade materiella händelser?]
Det vore egendomligt om inte denna
verklighetsuppfattning skulle ha omfattande konsekvenser för våra liv –
att den praktiska materialism som dominerar och urholkar mångas liv i
form av vanmakt, ångest och djupa känslor av meningslöshet, inte skulle
ha något samband med den teoretiska, i grunden metafysiska,
materialismen.
[23. Anser du att verklighetsuppfattningen får konsekvenser för hur du mår och upplever ditt liv?]
Den gängse varseblivningsmodellen framstår som en
av denna verklighetsuppfattnings främsta grundbultar och därmed som ett
hinder för en djupare förståelse av livet. Men det objektinriktade och
kluvna perspektiv på tillvaron som följer ur denna uppfattning – att vi
ytterst är produkter av den objektvärld vi ser omkring oss – behöver
inte accepteras som ofrånkomligt, utan kan ses som sprunget ur en serie
väl ingångna skenproblem. Varseblivningsproblematiken griper således in
i livsmysteriets kärna.
[24. Anser du att materialismen innebär en kluven och osäker syn på tillvaron?]
En i grunden slumpmässig, mekanisk verklighet gör
oss alla till kuggar i ett i sig självt meningslöst maskineri. Även vår
kritiska undran över denna situation kan där inte vara annat än ett
utslag av materiell nödvändighet. Vore
materialismen en giltig beskrivning och förklaring av verkligheten
skulle den egentligen vara lika meningslös att kritisera som att
argumentera för.
[25. Anser du att det blir meningslöst att kritiskt granska materialismen om den stämmer?]
Här får vi en intressant paradox. Enbart om
materialismen är falsk – och det verkligen existerar sådant som
kreativitet, fri vilja, själslig aktivitet, djupare mening med livet
osv. – kan det vara meningsfullt att alls argumentera för någonting.
Det är alltså viktigt att argumentera både för emot denna uppfattning.
Om materialismen är falsk men av olika skäl och med olika motiv hålls
för sann inom vissa delar av samhället, behöver materialister
rättfärdiga en livssituation som på olika sätt utgår från
materialismens konsekvenser.
[26. Anser du att det finns vissa bra konsekvenser med materialismen? Kan den göra vissa handlingar enklare?]
Försanthållandet av en materialistisk teori
skapar och legitimerar sannolikt ett reduktionistiskt förhållningssätt
till livet. Konsekvensen blir lätt en självuppfyllande profetia i
materialistisk riktning: att uppfatta människan som ett ting övergår
lätt i inställningen att hon också kan behandlas som ett sådant.
[27. Anser du att det i vissa sammanhang vore praktiskt om människan endast är ett ting, eller ett djur?]
|