Klassicismen
i Frankrike
Strömningarna
bryter sig: barock- klassicism - realism
Litteraturen
mellan 1600 och 1700 betraktas ofta från en viss synpunkt som den
klassiska litteraturen par excellence. Inte för inte fördes i
århundradets europeiska huvudland, Frankrike, en bitter strid mellan
dem som framhävde de "gamla" - dvs. de klassiska grekiska och latinska
diktarna - och dem som föredrog de "moderna" - dvs. samtidens
storaförfattare: av en rad anledningar tyckte man det skulle vara
lämpligt att tidsålders egna diktare skulle kunna kanoniseras
och representera en ny guldålder efter antikens ärevördiga
litteratur.
På
detta sätt kom författare som La Fontaine, Molière, Racine
och Boileau att representera perioden, så att man under de följande
århundradena under allmän anslutning prisade dem och gärna
såg nya böcker mätta med deras mått.
Århundradets
stora franska diktare står för eftervärlden som det yppersta
inom den europeiska litteraturen sedan antikens dagar. Men "1600-talet"
kan inte heller i Frankrike definieras endast med de författare som
här nämnts.
För
det första gör dessa författare sina viktigaste insatser
under århundradets sista tredjedel, och för det andra är
de inte ensamma om att prägla perioden: det visar striden mellan de"gamla"
och de "moderna". Men samtidigt är denna sena frukt av tidsålderns
strävanden inte hela "århundradet".
Om
man försöker skissera en överblick över hela 1600-talets
litteratur kan man säga att första hälften av seklet (fram
till omkr. 1660) karaktäriseras av en fortsättning och utbyggnad
av renässansens rika bidrag till de europeiska nationernas kultur,men
på det sättet att en egendomlig övermognad tycks äga
rum: de nedärvda formerna i konsten och kulturen får växtvärk.
En
tendens mot det gigantiska, det vitt utgrenade, jadet självmotsägande,
gör sig gällande särskilt under århundradels första
hälft och försvinner inte helt ur perspektivet ens under sista
decenniet. Det är denna tendens som kallas barock, och en av historikernas
uppgifter är att söka bestämma detta begrepp.
Sedan
utkristalliseras under seklets sista fyrtio år den tendens till klassicism
som redan har omtalats: det är förnuftets tidsålder, dåman
i umgänget människor emellan syftar till lätta, världsmannamässiga
former. Inte bara sederna förfinas, även stilen poleras så
att språkbruket blir klart, elegant och entydigt. Det är en
kosmopolitisk rörelse.
Motsättningen
mellan århundradets första och sista hälft kommer i en
sådan framställning att avteckna sig skarpare än vad den
gör om man ser till detaljerna.
Det
finns dock ännu ett drag som måste tas med om man vill att beskrivningen
skall bli rättvis. Man kan kalla detta drag den realistiska tendensen,
som på olika sätt framträder hos många författare,
även bland dem som har "barocktendens" och bland de "klassiska" skribenterna.
Diktarna
experimenterar med språket. 1600-talets litteratur är högt
uppskattad och illa vanryktad på samma gång. Det är barocktendenserna
och särskilt vissa överdrifter på detta område som
står för vanryktet, och det är de s. k. klassiska diktarna
som har befäst tidsålderns ryktbarhet.
Föratt
låta läsaren skapa sig ett intryck av det avstånd som
kan konstateras mellan barock och klassicism må här först
citeras en dikt av den italienske barockskalden Giambattista Marino:
"Den
glättiga blåklinten
smäktade
även den ljuvt av kärlek,
suckade
under gråt,
grät
under suckan,
och
dagg blevde ljuva tårarna,
de
ljuva suckarna blev dofter."
Men
Marino ägnar sig också åt ett våldsamt experimenterande
med språket:
"Med
päronträdet går jag under
-eller
-
Med
mullbärsträdet dör jag! "
Uttrycket
har här - trots allvaret - blivit ett självändamål,
och fast dessa exempel inte rymmer allt som barockdiktningén kan
åstadkomma, kan man av citaten se att ljudexperimenten ligger mycket
nära försök som vi känner igen från våregen
tid i uttryck som t. ex. dansken Klaus Rifbjergs "caries uden caritas"
eller den svenske poeten Erik Lindegrens"mönstergillt monsterklädd".
En
läsare av ett visst slags modern poesi är således väl
beväpnad för läsning av barocklyriken; i varje fall kommer
han att möta strävanden (och svårigheter) av samma slag!
Mindre
förberedd är den moderne läsaren måhända på
mötet med klassicismen, som inte låter sig nöja med (om
än aldrig så meningsfulla) experiment med språket utan
på eget bevåg ställer krav på tankens och uttryckets
klarhet. Som hos Boileau:
"Blott
det man fattar kan man tydligt formulera,
ord
kommer lätt när man vill tanken precisera."
Här
syftas inte till spetsfundiga sammanträffanden av ord, utan till den
väl genomtänkta idé som omedelbart finner sitt uttryck,
som föds med tanken och täcker den: det är en protest mot
förvrängningarna och en bekännelse till naturligheten. Ännu
några rader av Boileau:
"Låt
ej för skämtet brist på sunt förnuft bli priset,
och
glöm ej någonsin Naturens stora vishet!"
Naturenär
den store läromästaren, men med ordet natur förstår
man snarare människosinnet än berg, skogar, floder, djur, växter,
städer och gårdar: därför är den klassiska diktningen
inte någon naturalism i 1800-talets bemärkelse, utan en "psykologisk
realism", som beskriver människorna sådana de är, men med
starkare sinne för det allmänna hos folk, för sjäkva
typen, än fördet individuella, karaktären.
Denna
mycket vidgade uppfattning avmänniskan formuleras i ett diktspråk
som är vältaligtutan att förfalla till pratsamhet, som föredrar
precisa formuleringarframför stilistiska arabesker.
Men
som redan har antytts går det en realistisk underström genom
hela århundradet - och nu tas realismen i en bemärkelse som
närmar sig den som vi känner från 1800- talet. Frankrike
kan här åter tjäna som exempel, och det är Antoine
Furetiéres reflexioner beträffande avsikten med boken Le Roman
bourgeois (Den borgerliga romanen) som klart visar tendensen:
"Jag
vill uppriktigt och troget berätta en rad små historier eller
kärleksäventyr, som utspelar sig bland människor vilka varken
är hjältar eller hjältinnor,som inte värvar härar
för att dra i krig, som inte omvälverkungariken, utan är
sådant gott folk av enkelt stånd somfredligt vandrar fram på
landsvägen och bland vilka några är vackra och andra fula,
några är kloka och andra dumma."
Här
anges tonen för en ny litteratur, där de ödmjuka och namnlösa
i samhället kan få lov att uppträda utan förklädnad
och utan att vara aktörer på historiens stora scen. Det är
ett förebud till den "verkliga" realismen under 1800-talet, som börjar
med Stendhal, Manzoni, Balzac och når full blomstring hos Flaubert,
Verga, Zola.
Molière - Den klassiska komedin
Molière
(1622-73) kom han att heta, klassicismens störste komediförfattare.
Hans borgerliga namn var Jean-Baptiste Poquelin, och han var son till en
driftig hantverkare, Jean Poquelin. Mäster Poquelin bodde i "paviljongen
med aporna" vid Rue Saint-Honoré, ett ståtligt hus prytt med
en träskulptur som föreställde en flock muntra markattor,
därav namnet. I detta tecken blev den senare så berömde
skådespelaren alltså född, och en illasinnad kritiker
kunde finna anledning att se en klar symbolik i detta: tapetserarmästarens
son blev Frankrikes markatta nummer ett, förfaren i konsten att härma
goda och aktade borgare.
Unge
Poquelin fick en solid uppfostran, ty fadern hade hederliga ambitioner
och avancerade för övrigt själv till "tapissier ordinaire
du Roi".
Jean-Baptiste
sattes i god skola, nämligen jesuiternas Collège de Clermont.
Där fick han kunskaper i filosofi och tog intryck av filosofen Gassendis
radikala och skeptiska idéer. Han läste i skolan de två
romerska komediförfattarna Plautus och Terentius. Han fick
goda
vänner bland klasskamraterna, däribland Claude Emmanuel Chapelle
(1626-86), som själv anslöt sig till Gassendis tankar och senare
uppträdde som preciös skald och elegant reseboksförfattare;
han skall ha varit Poquelins bäste vän. Även Cyrano de Bergerae
hörde till kamratkretsen.
Efter
gymnasietiden sändes han till universitetet i Orléans och fick
sin juridiska licentiatgrad år 1642. Advokat blev han emellertid
inte och heller inte kunglig hovdekoratör.
Det
var teaterlängtan som spelade det borgerliga ödet ett spratt.
Unge Poquelin hade tillgodogjort sig marknadsgycklarnas konst och de italienska
konstkomedianternas uppträdanden, ja, en viss tradition påstår
att han gick i direkt lära hos den beundrade Scaramouche; säkrare
är nog att han regelbundet hade besökt föreställningarna
i Hôtel de Bourgogne.
Men
teaterlängtan fick för den unge Poquelin ett annat och högst
konkret fäste i verkligheten: han fick kontakt med skådespelarkretsar
och lärde känna skådespelerskan Madeleine Béjart
(1618-72). Ingen har kunnat framlägga bevis för att det uppstod
ett kärleksförhållande mellan de båda, men bevisligt
är att deras kärlek till teatern och skådespelaryrket var
stor och förde dem samman i ett mångårigt kompanjonskap:
hon var tjugofem och han tjugoett år då de 1643 i slutet av
juni månad tillsammans med tretton andra, däribland skådespelarna
Clerin och Joseph Béjart, Madeleines bror, satte sina namn under
det dokument som bildade en ny skådespelartrupp med det krävande
namnet L'lllustre Théatre, Den lysande teatern.
Namnet
drog växlar på framtiden, men det gick inte att omedelbart inlösa
dessa växlar. Ett par år senare gjorde Den lysande teatern konkurs,
och de flesta av dess medlemmar måste söka
engagemang
på annat håll. Under tiden hade Poquelin antagit namnet Molière.
Jean-Baptiste
anslöt sig till ett annat resande teatersällskap, vars ledning
han snart övertog. Efter 13 år i landsorten, då han också
började skriva egna farser och intrigkomedier, återvände
han 1658 med sin trupp till Paris. Han upptäcktes här av Ludvig
XIV, och ända till sin död kunde han räkna med personligt
stöd hos denne. Som ansvarig för hovets teater fick han snabbt
leverera dramatiska improvisationer för festligheter i Versailles.
Under 1660-talet skrev han en rad herdedramer och balettkomedier, som i
första hand tillfredsställde intresset för de spektakulära
effekter som den tidens scenteknik var mäktig att trolla fram.
Molières
sociala etablering ökade också möjligheterna för honom
att producera egen dramatik. Först i raden av de många samtidssatiriska
pjäserna ligger enaktaren Les Précieuses ridicules (1659; "De
löjliga preciöserna"), som i karikatyrmässig överdrift
speglar de samtida litterära salongernas onatur. Om äktenskapet
handlar L'École des maris (1661; "Skola för äkta män")
liksom den viktigare karaktärskomedin L'École des femmes (1662;
"Äktenskapsskolan"). Redan i detta skådespel gestaltas en existentiell
konflikt så att både komiken och tragiken i situationen blir
synliga.
En
lika mångfasetterad utformning får karaktärsteckningen
i de följande stora komedierna. I Tartuffe (1664–69) avslöjas
den religiösa hycklarens och uppkomlingens förmåga att
behärska sin omgivning med sitt dubbelbottnade spel. Skådespelet
väckte både i sin ursprungliga treakts- och i sin senare femaktsversion
upprörd kritik inom vissa religiösa kretsar. I karaktärskomedin
Dom
Juan ou Le Festin de Pierre (1665; "Don Juan eller Stengästen")
görs förföraren till en obotfärdig gudsförnekare,
som till sist får sitt straff. Den löjlige i pjäsen är
den gudsnådlige, moraliserande tjänaren Sganarelle. Gränsen
mellan komedi och tragedi är här på väg att suddas
ut.
Lika
rikt sammansatt tecknade Molière 1666 titelgestalten i Le
Misanthrope ("Misantropen"). För samtiden, som ansåg att
människan skulle spela sin sociala roll väl, var visserligen
huvudpersonen Alceste med sin kantighet och sin kritik av det ytliga i
sällskapslivet en komisk figur, men eftervärlden har snarast
sett honom som en tragisk idealist. Under sina sista år skrev Jean-Baptiste
flera betydande dramer, dock aldrig med en lika djupborrande människoskildring
som i de tidigare. Han lät också uppföra s.k. Ballets-comédies,
pjäser med musik och dans, ett slags totalteater, som närmar
komedin till operan.
Jean-Baptiste
Molière lyckades in i det sista fylla spelplatsen med groteska eller
tragikomiska scener ur den mänskliga komedin. I Les Femmes savantes
(1672; "De lärda damerna"), där kvinnors dyrkan av lärdom
gisslas, ges en ironisk skildring av pedanteriet i de bildade kretsarna.
Han knöt åter an till den franska farstraditionen i de renodlade
typskildringarna i L'Avare
(1668;
"Den girige") och Le
Malade imaginaire (1673; "Den inbillade sjuke"), hans sista ironiska
variation på den ofta odlade driften med samtidens bristfälliga
läkarkår. M., som själv brukade tolka huvudgestalterna
i sina verk, gestaltade, har det sagts, den inbillningssjuke med självironisk
distans. Under den fjärde föreställningen av pjäsen
insjuknade han och måste döende föras bort från scenen.
Den klassiska tragedin - Racine,
På
1600-talet var La Ferté-Milon öster om Paris en dyster liten
ort. Där föddes Jean Racine (1639-99) som son till en kunglig
tullämbetsman. Hans familj hade stark anknytning till Port-Royal,
den katolska riktning som betonade allvaret i det andliga livet. År
1638 hade några av de katolska bröderna tagit sin tillflykt
till La Ferté-Milon för att undgå en polisaktion. Eftersom
både fadern och modem hade dött innan gossen fyllt tre år,
blev det mormodern, Marie des Moulins, som gav honom hans första uppfostran,
helt i jansenistisk katolsk anda, och efter skolgång på gymnasiet
i staden
Beauvais
blev han år 1655 upptagen i Port-Royal och uppehöll sig där
i tre år.
Jean
tycks ha anpassat sig utmärkt till den atmosfär av fromhet som
härskade i det jansenistiska klostret med sina bibliotek och lärosalar,
och därtill fick han grundlig undervisning i att läsa latinsk
och grekisk litteratur; han blev en av de få av periodens författare
som verkligen behärskade grekiska: Sofokles och Euripides läste
han i original.
Hans
första skaldeförsök härstammar från denna tid;
de består av fromma hymner, präglade av jansenistisk katolsk
stränghet, och odediktning på grekiskt manér (inte
utan sinne för realistiska naturintryck); det hela rörde sig
inom religionens språkbruk och vittnar om uppriktig kristlig iver.
Från
den lantliga idyllen i Chevreuse-dalen flyttades den unge Racine år
1658 till Paris, där han först åtnjöt undervisning
i filosofi och logik på Harcourt-gymnasiet och sedan blev bosatt
hos
sin
onkel Nieolas Vitard.
Vitard
var en vitter herre och umgicks i kretsar som inte utmärkte sig för
någon religiös uppmärksamhet på livet. I denna miljö
upplevde den unge Racine att tillvaron hade andra strängar än
dem som så ihärdigt anslogs i Port-Royal; härav följde
en frigörelse, men också djupast sett en konflikt, som skulle
bli ett av de mest markanta dragen i hans senare författarskap. I
Vitards salonger mötte Racine den något äldre men ungdomliga
Jean de La Fontaine, med vilken han slöt en varm vänskap. Här
glömde Racine (tills vidare) bort de kristna uppbyggliga föreskrifter
som han hade anammat i Port- Royal, eller snarare "förträngde"
han dem; han fick smak för fest och fylla.
Racine
skrev en sonett till ministern Mazarins ära samt ett ode med anledning
av kungens bröllop, tillägnat den unga drottningen: det var La
Nymp de la Seine (1660; Seineflodens nymf), där Maria Teresia hyllades
på välklingande traditionell vers. Dikten noterades i högre
kretsar, och den unge författaren fick som tack I insatsen motta en
liten summa av minister Golbert.
Tills
vidare utnyttjade Racine inte de möjligheter se härmed hade öppnats,
utan tänkte sig att få ett kyrkligt ämbete som kunde ge
honom en lämplig ekonomisk bakgrund. Med stöd från Port-Royal
placerades han hos en släkting i staden Uzès i Sydfrankrike.
Man räknade med att den unge Racine på detta sätt skulle
kunna få sin kristna tro och Iivsföring uppfriskade. Men den
relativa isoleringen i Uzès ha inte avsedd verkan: Racine satte
sin lit till en öppenhjär korrespondens med La Fontaine och lät
sina tankar på att bli författare ta all fastare form. 1663
for han tillbaka till Paris.
Han
skrev nu allehanda poesi, och på 1660-talet började han skriva
dramatik. Det första mästerverket, Andromaque (1668; "Andromake"),
med motiv ur grekisk sagohistoria, visar med obönhörlig konsekvens
hur en kvinnas lidelse, Andromakes trofasthet mot den döde maken Hektor,
leder till den tragiska utgången. Kvinnors situation i en värld
där männen har makten är huvudtemat också i Britannicus
(1670) och Bérénice ('Berenike', 1671) med ämnen från
romersk historia, Bajazet (1672), som tar upp turkisk samtidshistoria,
och Iphigénie en Aulide ('Ifigenia i Aulis', 1675), som bygger på
ett drama av Euripides. Från ett annat sådant, "Hippolytos",
utgår Racine i Phèdre (1677; "Fedra"), där hans kvinnopsykologi
firar triumfer i skildringen av hur passionen bemäktigar sig Fedra
och bryter förnuftets motstånd.
Fedra
- författarskapets mogna frukt
Fedra
tog mer än två år att skriva och den 1 januari 1677 uppfördes
stycket på Hotel de Bourgogne med La Champmesié i huvudrollen.
Racine
valde här ett grekiskt ämne och stödde sig på Euripides'
båda tragedier om kungasonen Hippolytos som älskas av sin styvmor
Fedra, kung Theseus' andra gemål.
Det
var emellertid särskilt den andra av Euripides' Fedra- tragedier,
Den kransbärande Hippolytos, som utgjorde Racines förlaga tillika
med Senecas version av sägenstoffet. Samtidigt hade en annan författare,
Jacques Pradon (1644 -98), begagnat temat i sin Phèdre, som blev
uppsatt i avsikt att konkurrera ut Racine. Även om meningarna var
delade, lyckades detta anslag inte omedelbart: efter någon tvekan
slöt publiken upp kring Racines tragedi.
Medan
Euripides hade framställt Hippolytos som tillbedjare av jaktgudinnan
Artemis och i övrigt gjort rivaliteten mellan Afrodite och"Artemis
till kardinalpunkt, införde Racine en ny figur, den unga prinsessan
Aricia, som föremål för en känslosam Hippolytos' kärlek.
Hippolytos är hos Racine dessutom behärskad av lojalitet gentemot
sin far Theseus; här förhöll sig Racine på ett nytt
sätt självständig gentemot sina förebilder, därigenom
att Hippolytos hos honom är placerad i en särskilt markerad konflikt.
Fedra
låter sin passion för styvsonen få fritt lopp; hon är
helt i kärleksgudinnans makt. Venus har helt fått bytet i sitt
våld. Hon förklarar Hippolytos sin kärlek. Men Theseus,
maken och fadern, är inte död som Fedra trott; han kommer tillbaka
från ett fälttåg och anklagar sin son för att ha
velat tvinga styvmodern till kärlek. Det är Oinone, Fedras amma,
som har ingivit sin härskarinna denna idé. Racine visar nu
hur Fedra vacklar och plågas av samvetskval, men då hon får
veta att Hippolytos älskar Aricia tiger hon och nerkallar därigenom
olyckan över Hippolytos, som finner sin död genom havsguden Poseidons
ingripande.
Hippolytos'
dödsscen framställs (som hos Euripides) i en budbärares
berättelse: det är den berömda Récit de Théramine,
där Racines språkkonst och mytbildande förmåga firar
triumfer. Emellertid vilar ödets tunga hand över Fedra, som axlar
ansvaret.- hon tömmer giftbägaren och bekänner sitt eget
brott för Theseus, som för sent blir upplyst om Hippolytos' oskuld.
Tragedin
bygger på att Fedra är en olycklig kvinna, som trots sin vilja
därtill inte kan frigöra sig från sin åtrå
till styvsonen, och ser man hennes problem mot bakgrunden av Racines tidigare
tragedier går det en rak linje från Antigone över Hermione,
Roxane och Erifyle till Fedra.
Trots
framgångarna på teatern rönte Jean Racine missnöje
från många av de ledande i samhället, och detta tillsammans
med skrupler som den katolska jansenismen åter väckt hos honom
gjorde att han övergav teatern. Madame de Maintenon förmådde
honom dock att skriva ett drama med bibliskt ämne, Esther (1689) för
Saint-Cyr, den flickskola hon ledde. Dramat följdes 1691 av ett annat
bibeldrama, Athalie ("Atalja"), också det uppfört vid skolan.
Klassicismen
i England
Metafysisk
poesi
Övergången
från 1500-talet till 1600-talet markeras inte genom någon egentlig
revolution i samhällslivet eller inom litteraturen. Traditionen från
drottning Elisabets regeringstid fortsätts i kung Jakob I:s politik,
och författarna skriver fortfarande i stor utsträckning med det
språk som användes av renässansens poeter, Edmund Spenser
och sir Philip Sidney.
Inom
dramatiken fortsätts Christopher Marlowes bearbetningar av mytologiska
och historiskt stoff i Shakespeares stora tragedier. Traditionen är
nog starkast på det sistnämnda området, men även
här märks så småningom nya signaler hos tidens dramatiker.
Inom
poesin hade man hållit på traditionen från Petrarca och
utformat
en poetisk stil, som efterhand fått så fasta konturer att det
sällan fanns plats för personliga initiativ. Förnyelsen
inträdde långsamt, och skillnaden mellan renässansens och
1600-talets litteratur är därför inte så skarp som
den kan förefalla i litteraturhistorisk förkortning.
Men
nya ansatser inom landets egen litteratur förenades med impulser utifrån;
på kontinenten började man hylla andra litterära ideal.
I Italien odlade Marino en ny poetisk stil, lika komplicerad som renässansens,
men mer orolig, glittrande, skiftande till spetsfundighet: det var barockstilens
rörlighet, som kom unga diktargenerationer till hjälp; samma
tendens gjorde sig märkbar i Gongoras Spanien; i Frankrike, Holland
och Tyskland syntes tecken på nyorientering, i vilka oron, livsledan,
ofta gränsande till desperation, drev diktarna att experimentera med
språket.
Motreformationen
- med jesuitorden som central och typisk kamporga- nisation - deltog i
denna påverkan på sinnena och begagnade sig av barockstilens
element i konst, arkitektur och lit-
teratur.
Inom
den lyriska diktningen var det just det frappanta, det säregna, det
komplicerade, som framför allt sattes i högsätet, man odlade
den sökta bilden- concetti i Italien, conceptos eller agudezas i Spanien,
och denna rörelse kom också att prägla engelsk lyrik vid
1600-talets början, så att conceits kom på varenda poets
dagordning. Denna poesi kom att kallas den metafysiska poesin.
John Donne - himmelsk och jordisk kärlek
Den
engelske diktare som skulle bli exponent för denna nya metafysiska
poesi var John
Donne (1573-1631). Han var son till en järnhandlare i London.
Fadern dog medan John ännu var barn (1576). Miljön var religiöst
präglad: modern var dotter till den katolske dramatikern John Heywood,
Thomas Mores gode vän, och hon var dessutom barnbarn till Thomas Mores
syster Elizabeth.
John
Donne växte upp i en krets som tog religionen på allvar; man
var redo att sätta livet på spel för den katolska tron.
Donnes romersk- katolska uppfostran hindrade inte att han blev känd
som en kvick person och en stor beundrare av det motsatta könet: han
skulle också längre fram få rykte om sig som en sensuell
och cynisk skald. Han hade även sysslat med skeptisk filosofi och
deltagit i tidens intresse för naturvetenskap; han kom att resa mycket,
han deltog i krig, blev sedan hovman och medlem av parlamentet.
Han
studerade i Oxford och Cambridge och i början av 1590-talet vid två
av de berömda advokatskolorna i London, och han kombinerade sin yrkesutbildning
med ett glatt liv som a man about town. Man anser också att hans
satirer och kärleksdikter främst är skrivna under denna
period. Han deltog i Essex' spanska fälttåg åren 1596
och 1597. 1597- 98 var han sekreterare hos storsigillbevararen sir Thomas
Egerton. John hade nu anslutit sig till den anglikanska kyrkan, i varje
fall nominellt, och man skulle nu kunna föreställa sig att den
elegante unge skalden hade en strålande karriär framför
sig.
Men
hans talanger inom det erotiska livet spelade honom ett spratt, och hans
karriär blev förstörd genom hans hemliga giftermål
med lady Egertons brorsdotter Ann More. Äktenskapet kunde inte hållas
hemligt. Brudens far sir George More ingrep och såg till att få
brudgummen satt i fängelse och samtidigt avskedad från sekreterarposten
(1601). Men Donne slog sig fram, trots en ständigt växande familj
- hans förste levnadstecknare, Izaak Walton, säger om Ann att
hon nedkom vart år: "she had yearly a child" - och hans verksammaste
medel var nog personlig charm. Den stränge svärfadern lät
också efter några års förlopp tala med sig (1608)
och utbetalade en hemgift till sin olydiga och fruktsamma dotter.
Under
dessa år var Donne utomordentligt produktiv och skrev en rad av sina
prosaverk: Biathanatos (utgiven först 1646), Pseudo-Martyr (1610),
Ignatius his Conclave (1611), Essays in Divinity (utgiven först 1651;
Teologiska uppsatser). Några av hans lyriska dikter, längre
fram upptagna i Songs and Sonnets, tillhör denna period, däribland
med säkerhet de flesta av The Holy Sonnets (1609-10; Religiösa
sonetter) och de båda Anniversaries (1611, 1612).
1615
prästvigdes Donne i den anglikanska kyrkan och blev 1621 domprost
vid St. Paul's Cathedral. Hans hustru födde honom tolv barn innan
hon dog 1617. Själv var han nära döden 1623, och sina andliga
erfarenheter under sjuk-domen nedlade han i boken Devotions (1624; Andaktsövningar).
Han blev sedan kyrkoherde i St. Dunstan's-in-the- West, där han för
övrigt hade Izaak Walton bland sina för- samlingsbarn. Han höll
sin sista predikan med den talande titeln Death's Duel (Tvekamp med Döden)
den 25 februari 1631, och en månad senare var kampen slut- John Donne
dog den 31 mars 1631.
De
flesta av hans dikter trycktes först efter hans död, i 1633 års
upplaga Poems with Elegies on the Author's Death (Dikter med elegier vid
författarens död).
Det
krävs onekligen stor andlig rörlighet för att följa
en spetsfundig diktare som Donne ut i de mest subtila detaljer. Men i några
dikter utlöses en förnimmelse av intensiv livskänsla. Det
gäller sålunda om The Extafie (Extasen), som visar att kärleken
är en oförstörbar enhet mellan kropp och själ, materia
och ande.
Intresset
för John Donnes sinnrika dikter har varit mycket växlande, men
i vårt århundrade har hans lyrik utkommit i flera, ofta vackert
illustrerade utgåvor.
John
Donne är århundradets förste engelske modernist och barockdiktare.
Han tillhör samm skola som barockpoesins italienske riddare Marino,
men ha är mindre formfulländad än Marino, mer lidelsefull.
Mänsklig och religiös erfarenhet möts i hans sinne, och
konflikten har givit hans skrifter, poesi och prosa, deras förvridna
form men också deras prägel av sanning.
Richard
Crashaw - tårar och Magdalena-diktning
Richard
Crashaw (omkr. 1612-49) föddes i London som son till Yorkshireprästen
William Grashaw, vilken då tjänst gjorde som predikant vid juristkollegiet
The Temple. Richard placerades i en av de kända public schools, Charter
house, som han lämnade år 1631 för att studera i Cambridge
där han ägnade sig åt klassiska språk och litteratur
med till hörande komposition av dikter på grekiska och latin
or bibliska ämnen.
År
1635 blev han vald till medlem av kollegiet Peterhouse, anglikanismens
högborg i den gamla universitetsstaden. Han tog ivrig del i utbyggnaden
och ux smyckningen av kollegiets kapell och skötte omsorgsfullt sin
undervisning, medan han hela tiden ägnade sig å poesi, musik
och måleri.
Förmodligen
prästvigdes Crashaw omkring 1639, och snart blev det uppståndelse
kring hans hänförande poetiska predikningar.
Om
de religiösa och politiska oroligheterna inte hade blossat upp, hade
han säkert fortsatt som trofast anglikan. Nu blev han emellertid tvungen
att lämna England innan puritanerna började företa sin hårdhänta
utrensning i kollegierna i Cambridge. Han tillbringade sina sista år
i utlandet, där han kom under starkt katolskt inflytande. Han övergick
till den romerska kyrkan år 1645 och vistades en tid i Paris, tillsammans
med kompisen och diktarbrodern från ungdomsåren i Peterhouse,
Abraham Cowley.
Richard
begav sig sedan till Rom, där han plågades av fattigdom och
sjukdom. Till sist ljusnade det för honom, då han år 1647
kom i tjänst hos kardinal Pallotta, som tog sig an honom och skaffade
honom en tjänst i Loreto, men det var för sent för honom
att åter komma till hälsa; han dog i Loreto 1649.
Hans
dikter är till stor del skrivna i utlandet och samlades första
gången år 1646 under titeln Steps to the Temple (Tempeltrappan).
En ny utgåva kom år 1648 med många tillägg, däribland
också många rätt omfattande kompletteringar till flera
av dikterna; båda utgåvorna trycktes i London. Crashaws vistelse
i Sydeuropa hade ökat hans intresse för italiensk och spansk
barockstil, inte minst för Marinos subtila språkliga övningar
och den heliga Teresas intensiva mystiska poesi. Han är den engelske
metafysiska skald som har lämnat de flesta bidragen till motreformationens
litterära spetsfundigheter.
Man
kan kalla Crashaws poesi för galenskap, men få har som han gett
uttryck åt den absoluta hängivelsen, den mystiska föreningen
med Gud. Hans eget öde har kanske givit honom den innerliga kraften
i hans dikter.
George Herbert - himmelska visioner
Medan
Crashaw med stor självklarhet uppehöll sig i den i den religiösa
mystikens sfärer, och medan Donne hade förmåga och lust
till att dikta både om jordisk och om himmelsk kärlek, ägnade
sig en annan annan av de metafysiska diktarna, George Herbert (1593-1633),
till en början åt den jordiska kärleken, men vände
sig snart och utan förbehåll till den gudomliga.
George
var son till Richard och Magdalen Herbert och yngre bror till lord Herbert
av Cherbury (1583-1648), som också blev känd för andliga
dikter. Släkten var förnäm och gammal, med samhörighet
med officersståndet, men några militära drag finns inte
hos George, som i sitt språk avslöjar en vek och ödmjuk
mildhet.
Hans
pappa dog tidigt, George uppfostrades med en begåvad moders vaksamma
omsorg; hon var för övrigt John Donnes trofasta väninna.
George Herbert var en framstående elev i latinskolan och senare i
Oxford, där han fortsatte som lärare i retorik från 1618.
I
blev ett par gånger invald i parlamentet men levde hellre ett fridfullt
liv bland släktingar och vänner, från 1626 kaplan
och från 1630 som kyrkoherde.
Herberts
poetiska ådra var inte så rik, men han skrev ändå
ett betydande antal dikter, som först cirkulerade i manuskript i vida
kretsar, till dess att han kort före sin överlät det hela
till sin faderlige vän Nicholas Ferrar, kunde trycka dikterna eller
bränna dem, om de inte fann nåd för hans ögon. Dikterna
blev räddade från utplåning! En stor del av dem trycktes
år 1633 i samlingarna Temple (Templet) och The Church Militant (Den
kämpande kyrkan).
Det
engelska skådespelet under klassicismen 1600- 1642
Den
2 september 1642 utfärdade det puritanska parlamet ett påbud
som gick ut på att "offentliga skådespel ska upphöra och
vara förbjudna". Man hänvisade till att engelska riket genom
det olyckliga inbördeskriget "hotar av ett moln av blod" och att man
med alla medel måste: söka att "mildra och avvända Guds
vrede".
William
Sha speare står vid 1600-talets början kvar som en gigantisk
konstnär och levande gestalt, och det engelska dramat måste
in nödvändighet få sin prägel av hans närvaro.
Ben Jonson
Endast
få av periodens teaterförfattare hade en djupgående klassisk
bildning och få kunde i detta avseende konkurrera med Benjamin Jonson
(1573-1637), som förmodligen föddes i eller nära London
en månad efter sin fars död. Framsynta och inflytelserika vänner
sörjde för att Ben blev inskriven i skolan i Westminst där
han fick en solid utbildning.
Ben
Jonson togs emellertid tidigt ur skolan för att tjäna sitt levebröd
som murarlärling; styvfadem var nämligen murare. Han gjorde
det under protest, men gjorde sig snart fri och begav sig sedan omkring
1597 som soldat till Flandern.
I
tjugoårsåldern hade han gift sig med en flicka som hette Anne
Lewis och som karaktäriserades som "en ragata, fast hederlig". Hon
födde honom flera barn, och det anses att Jonson gav sig i kast med
teaterarbete för att skaffa livsuppehälle åt sig och sin
lilla familj.
Det
var en bister miljö han gav sig in i - teatervärlden. Bara ett
par dagar efter premiären på en pjäs råkade Ben Jonson
i häftig
ordväxling
med en av de skådespelare som suttit i fängelse
tillsammans
med honom. Det drogs blankt och under duellen dödade Jonson sin ovän.
Detta
renderade honom en ny fängelsevistelse, under vilken en aktiv präst
omvände honom till katolicismen, och fast han erkände mordet
undgick han i egenskap av nyomvänd katolik döden genom hängning
och slapp undan med konfiskation av alla sina ägodelar och ett brännmärke
på tummen.
Nu
gav sig Ben på allvar i kast med att skriva pjäser. Redan före
utgången av år 1598 uppfördes The Case is Altered (Situationen
är förändrad); sedan följde Every Man out of his Humour
(1599; Alla har skiftat temperament), Cynthia's Revels (1600; Gynthias
gillen) och The Poetaster (1601; Versmakaren).
Dittills
hade Ben Jonson framträtt inom den muntra genren, och flera av de
nämnda styckena kallade han själv för "komiska satirer";
det var ofta närgånget persiflage, som kom fram i stycken av
denna art, och Jonson råkade också i häftig strid med
kolleger som Dekker och Marston, vilka kände sig trampade på
tårna, särskilt på grund av ärekränkande repliker
i Versmakaren.
Men
Jonson hade också framgång - då kung Jakob I år
1603 anlände från Edinburgh för att överta den engelska
tronen, fick inflytelserika personer honom knuten till den nye kungens
teatergrupp The Kings Men.
Vid
sin död framstod Ben Jonson som nationens störste dramatiker
efter Shakespeare och var samtidigt uppskattad som klassisk hov- och kärleksskald.
Jonson
började sin bana som komediskribent och vann sina sporrar på
stycken som Every Man in, his Humour (1598; Envar följer sitt temperament)
och Every Man out of his Humour (1599). Ordet humour skall här tas
i den gamla betydelsen "kroppsvätska", dvs. temperament, och användningen
av ordet visar att Jonson - liksom senare Molière - studerade människans
natur och intresserade sig för att framställa den med typiska
drag.
Själv
har han i inledningen till den sistnämnda komedin i versform förklarat
att "när en eller annan särskild egenskap behärskar en människa
till den grad att den drar till sig alla hennes affekter, livsandar (spirits)
och hela hennes kraft, så att de alla flödar i samma riktning,
då kan detta med rätta kallas ett temperament (a humour)".
Jonson
kan alltså i ganska exakt bemärkelse kallas "klassicistisk"
skribent, men samtidigt måste det understrykas att även om han
byggde upp sina stycken med konsekvens och under ständig kontroll,
har han likväl ett öppet sinne för sin tids sprudlande huvudstadsliv.
Hans komedier är befolkade med livsnära figurer så som
också är fallet med de mest "romantiska" av samtidens teaterstycken.
Han var själv på det klara med att det var en "bild av tiden"
han ville ge, och att han önskade att förnöja "med människans
dårskaper, inte med förbrytelser".
Om
det nyss anförda gäller för jonsons lätta komedier,
så gäller det i särskilt hög grad för de "stora
komedierna", för The Alchemist (1612; Guldmakaren), The Silent Woman
(1609; Den tysta kvinnan), som Jonson själv satte främst, Bartholomew
Fair (1614) och för den mästerliga komedin Volpone or The Fox
(tryckt 1607; Volpone eller Räven).
Det
sistnämnda stycket spelades av kungens trupp på Globeteatern
i början av år 1606 och längre fram vid universiteten i
Oxford och Cambridge, till vilka Jonson hade dedicerat komedin. Volpone
har klassisk inspiration och bygger på djurfabelns uppfattning av
människorna, vilkas egenskaper kan symboliseras i djurgestalter. Jonson
använder fabelns djurnamn i italiensk form till sina figurer, men
förlänar dessa ett "modernt" eller "tidlöst" innehåll;
Volpone är räven, den hänsynslöse dyrkaren av rikedomen,
Mosca är flugan, den eviga parasiten som fram till en viss punkt spelar
sin rike herres spel. Voltore är gamen, den girige advokaten, Gorbaccio
är korpen, den gamleborgaren som bara tänker på egen fördel,
Gorvino är kråkan, den förslagne köpmannen som sätter
egen vinning före allt annat och till och med begagnar sin unga hustru
som insats i spelet om Mammon.
John Milton - den siste elisabetanen
Då
John Milton (1608-74) var trettiosju år utkom hans första diktsamling,
Poems of Mr. John Milton, both English and Latin, Composed at Several Times
(1645; Dikter av herr John Milton, både engelska och latinska, skrivna
vid olika tillfällen). Utgivaren, Humphrey Moseley, framhöll
att här föddes en poesi som var lika sann som den poesi muserna
åstadkom då "vår store Spenser skrev".
Moseley
trodde fullt och fast på den unge John Milton, även om han inte
vågade lova att debutanten kunde stå sig i jämförelse
med Edmund Waller som var högt beundrad av samtiden.
Eftervärlden
gav inte Moseley rätt på denna punkt: Wallers poesi gled snabbt
tillbaka till andra (eller tredje) planet, medan Milton skulle bli en stör
diktare som kunde nämnas i samma andedrag som Spenser och Chaucer.
Milton
hade studerat både Chaucer och Spenser, och det märks på
hans första dikter, men denna traditionsbundna linje av klassiskt
ursprung skulle föra honom fram till en ny och personlig stil, som
gick betydlligt längre än de metafysiska diktarnas "modernism".
John
Milton föddes i hjärtat av London, inte långt från
The Mermaid Tavern, där både Shakespeare och Jonson kan ha hört
den nyfödde skrika - om nu (som en kritiker säger) ett barn av
den beskaffenheten över huvud gav sig till att skrika. Fadern, en
förmögen sakförare, var katolik, en rakryggad natur som
vägrade att fira gudstjänst enligt anglikansk ritual.
Sonen
ärvde faderns sinne för musik, och hemmets uppfostran på
denna punkt kom att spela en väsentlig roll för hans litterära
bana. Den unge Milton fick sin första utbildning i London och studerade
i Cambridge (1625- 32), där han vid- Christ's College fick blivande
skalder som John Cleveland och Henry More bland sina kamrater.
Milton
hade inte någon foglig läggning, och en sammanstötning
med ett par av lärarna ledde till relegering; han fullföljde
emellertid utan svårighet sina studier. Under de följande sex
åren uppehöll han sig i fädernehemmet, studerade ivrigt,
mognade till inlevelse i sociala och religiösa frågor och började
dikta: versdramat Comus skrevs och uppfördes under denna period (1634).
Som
son till en välbärgad man kunde han resa utomlands, bl. a. till
Frankrike, där han träffade den holländska folkrättsfilosofen
Hugo Grotius. När Milton kom åter till London, började
han som
privatlärare
men kastade sig snart med liv och lust in i kampen på parlamentets
och puritanernas sida, för religiös och politisk frihet.
Han
lade sina diktarplaner åt sidan och offrade i tjugo år det
mesta av sin tid på politiska skrifter, dels på engelska, dels
på latin. Han angrep biskopsväldet i flera arbeten (1641), och
på grundval av egna erfarenheter i ett olyckligt äktenskap -
han hade gift sig 1642 - hävdade han rätten till skilsmässa
(The Doctrine and Discipline of- Divorce, 1643).
Av
stort och förblivande värde är hans kloka och klarsynta
inlägg för öppen diskussion och tryckfrihet, Areopagitica
(1644). Det är ett grundläggande dokument i tankefrihetens historia,
"den ädlaste traktat på engelska" har den kallats. Samma år
gav han också ut en liten avhandling om humanistisk uppfostran, On
Education.
Vid
denna tid började Miltons syn att försvagas, men han lät
sig inte hejdas utan arbetade på en Englandshistoria och en framställning
av sin religiösa ståndpunkt, De Doctrina Christiana (Om den
kristna läran), som inte blev utgiven förrän 1825.
1649
utnämnde Cromwell honom till "Latin secretary". I hans uppgift ingick
att föra korrespondensen med främmande makter. Efter kungens
avrättning försvarade han denna i flera skrifter, bl. a. Defensio
pro poputo Anglicano (1651; Försvar för det engelska folket)
och Defensio secunda (1654; Det andra försvaret).
Han
arbetade så hårt att han snart blev helt blind, och en av de
få dikter han skrev vid denna tid, sonetten On His Blindness, ger
ett gripande uttryck för hans heroiska resignation. 1652 dog hans
hustru, fyra år senare gifte han sig igen, men hans andra hustru
och deras lilla dotter dog efter ett år.
Ensam
och blind fortsatte han oförtröttad att tjäna republiken
också efter Cromwells död (1658). Han sände ut skrift efter
skrift ända tills kungadömet blev återupprättat (1660)
och allt var förlorat för den sak han hade offrat så mycket
för. Själv blev han arresterad och var i allvarlig fara, men
inflytelserika vänner -- bland dem Abraham Cowley - ingrep till hans
hjälp. Han gifte sig för tredje gången, och i hägnet
av ett harmoniskt äktenskap fullföljde han jätteverket Paradise
Lost (1667) och Paradise
Regained (1671).
Paradise
Lost skildrar de händelser vi alla känner till från Genesis,
Första Mosebok, där Eva tar initiativet till kunskapen på
gott och ont och därmed orsakar ett syndafall som får konksekvenser
för hela den mänskliga rasen. I Miltons version är ormen
Satan, den fallna ängeln. Ursprungligen hade Satansgestalten en mindre
utarbetad karaktär, men i de båda första böckernas
slutliga form har den vuxit och blivit en fullt utbildad figur, som kanske
inkarnerar Miltons egen otålighet när han såg Gud tillåta
synd och orättfärdighet i världen och i synnerhet i England.&nb>
Överföringen
avbröts!
font
face="arial, helvetica">De två första böckerna i Paradise
Lost kan uppfattas som ett preludium till det egentliga verket. De har
genom tiderna haft ett öde som kan liknas vid det som kommit Dantes
Inferno till del: det är de som särskilt har tilltalat läsare
ända fram till vår egen tid.
Men
medan Dantes Purgatorio och Paradiso i modern tid har fått många
nya hänförda läsare, kan detta knappast sägas om de
senare delarna av Det förlorade paradiset. De har inte samma intensitet
som de båda första böckerna eller som Inferno, de har inte
samma rika lärdom som Purgatorio och inte samma höga poesi som
Paradiso.
Medan
Dantes helvete är placerat i jordens inre, har Milton förlagt
sitt någonstans i världsrymden, där de onda och fallna
änglama med Satan i spetsen möts för att rådslå.
Tionde
boken skildrar först Guds reaktion på änglarnas rapport
om människans fall; därefter beskrivs hur Gud sänder sin
son till jorden för att döma lagbrytama. Dessutom berättas
om hur Synd och Död stöder Satan i hans strävanden att bygga
en bred väg över Kaos från helvetet till jorden.
Trots
de onda maktemas segervisshet förbereds nu deras nederlag genom Guds
förutsägelse om sin sons seger över Synd och Död. Och
slutligen visas hur Adam och Eva i sin förnedring får nytt hopp
genom uppriktig ånger och ödmjuk bön.
Ärkeängeln
Mikael leder dem ut ur paradiset medan det flammande svärdet svävar
över dem, och keruberna intar sin plats som väktare vid ingången
till lustgården. Skalden omfattar med en sista blick Adam och Eva
som långsamt hand i hand för sista gången vandrar fram
genom Edens lustgård.
Detta
stora epos lever snarare på grund av sin stil än på grund
av sin förkunnelse. Milton menade att Gud hade skapat allt av sig
själv och inte, så som Dante hade hävdat, av det "primära
stoffet" (prima materia). Därför skapade Gud (enligt Miltons
uppfattning) både stoff och ande av sig själv, alltså
skapade han även det onda; efter utdrivandet tillät Gud Satan
och de andra upproriska änglarna att slippa ut ur helvetet och besmitta
jorden, så att den första tragedin så att säga kom
att utspelas om igen men i ny instruktion: människan skulle genom
syndafall och förkastelse finna nåd på nytt, men detta
skulle ske genom människans fria vilja.
Klassicismen
i Italien
En
nyaristotelisk syn på litteraturen växte fram i Italien och
man fixerade sina värderingar av de antika författarna. För
dramat blev Aristoteles tankar i sin bok "Poetiken" normerande. Ett regelsystem
skapades av teoretiker som J.C. Scaliger och Gian Giorgio Trissino, och
som klassiska betraktades de författare som följt reglerna.
De
klassicistiska idéerna fördes över från Italien
till Frankrike, där de utvecklades av Jean Chapelain och andra och
konfirmerades av Boileau i hans "L'Art poétique" (1674). Då
hade idéerna redan väglett dramatiker som Corneille, Molière
och Racine.
Det
slag av klassicism dessa företrädde har utanför Frankrike
kallats franskklassicism. Denna klassicism bestämde länge fransk
litteratursyn och utövade ett inflytande utanför Frankrike. Under
1700-talet kom klassicismen att i många fall bestå i imitation
av stilgrepp hos romerska författare - vi kan kalla det "pseudoklassicism".