Moralens
tre delar: argument för moralen
Människans djupaste önskan är att bli sedd och
förstådd. Därför försöker hon hela tiden
förstå sina egna tankar, känslor och beteenden - men
också andras. Denna process kallas nu för tiden
mentalisering och tillmäts i dag en allt större betydelse
inom den kliniska psykologin. Tidigare har denna process varit en
central del av moralfilosofin. Moralfilosofi är det som alla
talar om nästan hela tiden ! Om
du lyssnar på människors samtal handlar de nästan
alltid om vem som gjorde rätt eller vem som gjorde fel och
diskussionen gällar oftast alla varianter däremellan,
från det rent onda till det rent goda. Vår tillvaro är
en blandning av de båda. Vi tolkar
hela tiden, på ett mestadels omedvetet plan, vårt eget och
andra människors moraliska beteende utifrån inre, mentala
tillstånd: "Hon sa nog så där för att hon
kände sig besviken egentligen och ville inte såra
någon", eller: "Först trodde jag
att jag var arg över det du gjort, men när jag känner
efter är jag nog snarare ledsen och vill inte skylla något
på dig".
Vi läser av ansiktsuttryck, gester och röstlägen hos
andra och tänker på vad som rör sig inom dem, och
på motsvarande sätt vänder vi uppmärksamheten
inåt mot våra egna känslotillstånd och
försöker förstå vilken moral vi själva har
och vad vi själva känner inför olika handlingar. Att
på detta sätt tolka och förstå beteenden
utifrån inre, mentala tillstånd och utifrån vår
moraliska instinkt är fortfarande en filosofisk aktivitet som alla
håller på med.
[1.
Reflektion och värdering: Anser du att människor i din
närhet gör fel ibland? Vilka är de vanligaste?]
Moralen
har tre sidor kan vi säga. Den första är REGLER. Det
finns en historia om en liten skolpojke som fick frågan om hur
Gud är. Han sa: Gud är en typ som smyger runt för
att se om någon har roligt och då försöka stoppa
det. På liknande sätt upplever många de moraliska
reglerna - något som lägger sig i och hindrar oss från
att ha roligt.
[2.
Reflektion och värdering: Anser du att det viktigaste är att
ha roligt? Eller att göra rätt?]
Men
moraliska regler är egentligen regler för hur man kör
själens bil. Varje moralisk regel är till för att hindra
motorfel och trafikolyckor. Det är därför dessa regler i
början verkar hindra oss i vårt naturliga körande. Det
är samma sak som när vi lär oss andra maskiner.
Instruktören säger: nej gör inte så, gör
så här istället. Det finns naturligtvis en massa saker
som verkar helt ok att göra men som är katastrofala om du
gör dem. Det finns handlingar som verkar naturliga men som
ruinerar vår själ om vi utövar dem.
[3.
Reflektion och värdering: Anser du att du spontant gör
rätt hela tiden? Kan du reglerna från början?]
Vissa filosofer vill tala om moraliska IDEAL snarare än
REGLER och om moralisk idealism istället för moralisk
lydnad. Det är naturligtvis sant att det är ett ideal att
fungera moraliskt perfekt, eftersom vi aldrig kan nå detta
på egen hand. På samma sätt är alla perfekta
saker ideal. Vi kan aldrig spela hockey perfekt eller måla
perfekta linjer. Men det kan vara väldigt fel att kalla moral
för ideal. Om du säger att din cykel eller din båt
eller din pojkvän är ditt ideal så är du ganska
dum om du menar att alla andra borde ha exakt detsamma som du har. Vi
har ju rätt att ha personlig smak och personliga ideal som inte
gäller som normer för andra. Men om du försöker ha
en så god moral som möjligt i ditt liv är det ju inte
fråga om ditt eget tycke och smak längre. Det handlar om
alla människor.
[4.
Reflektion och värdering: Anser du att moraliska ideal är
viktiga? Vilka har du?]
En
perfekt moral är lika omöjlig att uppnå som att
köra bil perfekt. Ändå är det nödvändigt
att ha detta ideal om själen ska fungera bra, precis som pefekt
växling är ett nödvändigt ideal när du
lär dig köra bilen - på grund av
växelådans konstruktion. Vår själ är
konstruerad för det perfekta. Du säger ju inte "Jag har
höga ideal" när du försöker låta bli att
ljuga alls istället för att ljuga lite. Eller när du
försöker vara trogen istället för att vara lite
otrogen ibland. Eller när du försöker låta bli att
stjäla alls istället för att stjäla lite. Eller
när du låter bli att mobba en person istället för
att mobba henne lite grann. Om du tror att du har höga ideal i
dessa lägen blir du snart en rätt löjlig person,
speciellt om du kalla dig idealist. Det är som om du vill få
beröm varje gång du räknar ut ett tal. Det är ju
inte något speciellt fint i att räkna rätt; varför
skulle det vara något specielt fint i att vara trogen sin
pojkvän eller flickvän? Liksom det blir problem i
växellådan om du växlar på fel sätt blir det
problem i själen om du inte försöker följa de
moraliska reglerna. Du skadar andra människor när du gör
fel och i synnerhet dig själv.
[5.
Reflektion och värdering: Anser du att du skadar andra när du
gör fel? Hurdå?]
Att
prata om moral i termer av regler istället för ideal
påminner vi oss själva att moral handlar om fakta, inte bara
vackra ideal.
[6.
Reflektion och värdering: Anser du att det finns moraliska fakta?
Eller är vi djur som saknar moral?]
Det
finns två sätt för den mänskliga maskinen att
gå sönder moralfilosofiskt. Det ena är när
två människor glider isär från varandra eller
kolliderar med varandra och allvarligt skadar varandra genom låga
handlingar mot varandra. Det andra är då något blir
fel inuti en individ. De olika delarna av vårt inre kolliderar
med varandra eller glider isär på ett onaturligt sätt
eller hindrar varandras hälsosamma funktioner.
[7.
Reflektion och värdering: Anser du att det moraliska livet kan
skadas eller gå sönder eller vara lågt? Har du
något exempel på det hos dig själv eller andra i din
omgivning?]
Tänk
dig en flotta med en massa skepp ute på havet. En lyckad
färd i livet får vi när inga skepp kolliderar med
varandra eller hindrar varandra och samtidigt varje individuellt skepp
är sjövärdigt och i gott skick. Du ser genast de
två riskerna: att några skepp i formationen hindrar
varandra eller kolliderar, eller att ett enskilt skepp inte är
sjövärdigt. Det går faktiskt inte att ha en bra flotta
utan enskilda sjövärdiga skepp. Om skeppen kolliderar är
snart inga individuella skepp sjövärdiga längre. Å
andra sidan, om ett individuellt skepp har trasigt roder kan
kollisioner inte undvikas. De båda aspekterna
förutsätter varandra.
[8.
Reflektion och värdering: Anser du att en person kan förlora
sin moraliska styrning? Vad är det som orsakar detta tror
du?]
Ytterligare
en aspekt på moralen kommer nu: vi måste fråga vilken
destination flottan på väg i havet har fått order om.
Hur väl denna flotta än fungerar blir det ett katastrofalt
misstag om den hamnar i Stavanger istället för i New York.
Moralfilosofi handlar därför om minst tre saker:
1 harmoni mellan individer, rent spel
2 harmoni inom individen, städa sin hall
3 det allmänna syftet med livet, vad vi är till för,
vilken mission hela flottan bör ha
[9.
Reflektion och värdering: Anser du att någon del är
viktigare än någon annan här? Vilken är viktigast
för dig?]
Märk
väl att många filosofer idag oftast tänker på de
första två och glömmer det tredje. De
försöker diskutera vad rent spel kan betyda men glömmer
varför vi spelar över huvud taget. När staten
säger att gymnasiet ska sträva efter kristen värdegrund
menar de vanligen att i ska ha rent spel och försöka
städa i den egna hallen. Vi ska ha respekt för andra
individer oavsett härkomst och klass och inte mobba någon.
Det handlar bara om del 1.
[10.
Reflektion och värdering: Anser du att rent spel är det
viktigaste i skolan?]
När
någon säger att han gör rätt därför att
det inte skadar någon annan, tänker hon eller han endast
på del 1. Som om det inte spelar roll hur det individuella
skeppet ser ut inuti, bara det inte kör på något
annat. Visserligen är det naturligt att börja med del 1, med
sociala relationer. Det märks ju så tydligt när det
går fel, konflikten är uppenbar: terrorism, bedrägeri,
misshandel, sexuellt utnyttjande, abort och eutanasi. Alla kan
också vara tämligen överens om del 1. Vi vet alla hur
fel det går när vi bryter reglerna för en harmoniska
social samvaro. Därför har nästan alla människor i
nästan alla kulturer varit överens om att vara
hjälpsamma mot varandra, inte mobba varann, inte vara
orättvisa mot varandra, försöka respektera alla andra
individer. Allt detta är dock bara första delen. Vi kan inte
sluta tänka där.
[11.
Reflektion och värdering: Anser du att man får ha vilken
perversion som helst bara man inte skadar någon annan? Vad menar
du med "får ha"?]
Om vi
inte går vidare till del 2 lurar vi endast oss själva
moralfilosofiskt. Vilken mening har det att säga till alla skepp i
flottan att styra rätt om det inte finns något inne i varje
skepp som kan styra? Vilken mening har det att skriva lagar om hur vi
ska vara mot varandra om de sju dödssynderna sitter vid rodret
på det enskilda skeppet? Giriga personer kan inte styra
rätt, otrogna människor kan inte skapa harmoni, personer med
glidande moral kan ingen lita på, läkare utan moral är
livsfarliga, domare med tvivelaktig sexuell moral är en katastrof
för rättsväsendet, lärare som tvivlar på
sanningen förstör barnens tänkande. Naturligtivs ska vi
förbättra det sociala systemet i samhället, dess ekonomi
och dess välfärd. Men inget socialt eller politiskt system
kommer någonsin att fungerar utan goda individer som städat
i sin egen hall. Annars kommer de sju dödssynderna att
fortsätta styra i vilket nytt politiskt system som helst.
[12.
Reflektion och värdering: Anser du att läkare och
lärare, domare och politiker får ha vilken privat moral som
helst? Är deras moral privat?]
Många
filosofer har upptäckt att vi inte kan göra människor
moraliskt goda med lagens hjälp. Samtidigt kan vi aldrig få
en god lagstiftning utan goda människor. Tolkning och
tillämpning av skrivna lagar kräver goda och förnuftiga
människor.
Därför måste vi arbeta med del 2 i moralfilosofin: hur
den moraliska insidan ser ut.
[13.
Reflektion och värdering: Anser du att en domare med låg
moral kan sköta sitt arbete?]
Men
olika uppfattningar om universum leder till olika moraliska beteenden.
Därmed är vi inne på del 3. Många människor
vill gärna stanna vid del 2 och inte gå vidare, eftersom det
är lättare att vara överens där. Men som filosofer
går vi vidare. Vi måste komma ihåg att filosofiska
och religiösa världsbilder innehåller serier av
påståenden om fakta. Dessa påståenden
måste alltid vara sanna eller falska. Om de är sanna blir
det konsekvenser för hur den mänskliga flottan ska segla. Om
de är falska blir det andra, helt annorlunda, konsekvenser.
[14.
Reflektion och värdering: Anser du att världsbilden är
viktig för moralen? Kan vi godta vilken världsbild som helst,
t. ex. djävulsdyrkarnas världsbild? Eller den militanta
islams? Eller naturfolkens?]
Ett
exempel. En person som säger att något är moraliskt ok
bara det inte skadar någon annan människa (som t. ex. vissa
pedofiler) vet ju mycket väl att han inte får skada
någon annan båt i konvojen, men vad han gör på
sitt eget skepp, menar han, är hans privata affärer som
ingen annan har att göra med. Men är det verkligen hans
privata skepp? Är han ägare av sin kropp eller hyr han den
bara av en större ägare som han är ansvarig inför?
Om mitt individuella skepp är tillverkat av ägaren för
ett visst syfte så kan jag inte privatisera min moral. Jag skadar
alla i flottan om jag gör det.
[15.
Reflektion och värdering: Anser du att du privat äger din
kropp? Får du göra vad du vill med den?]
Många
europeiska filosofer och teologer säger att vi lever för
evigt genom vår individuella själ. Detta måste vara
endera sant eller falskt. Detta får grova konsekvenser. Om jag
endast lever 80-90 år på jorden är det många
moraliska svagheter jag kan strunta i som blir mycket allvarliga
om jag ska leva för evigt. Kanske min svartsjuka eller min vrede
blir allt värre med åren. På 80 år blir det inte
så farligt men det blir rena helvetet på en miljon
år. Termen "helvete" är den korrekta tekniska beskrivningen
för vad det faktiskt blir för mig om denna filosofi om
själen är riktig.
[16.
Reflektion och värdering: Anser du att det objektiva helvetet
måste antas finnas? Finns även himlen som ett
moralfiosofiskt faktum?]
Filosofin om själens eviga existens får också
betydelse för demokrati och diktatur. Om individer lever endast ca
80 år på jorden är staten eller landet eller kulturen
mycket viktigare än individen. Men om filosofin om själen
är riktig är individen inte bara viktigare utan oändligt
mycket viktigare än staten eller landet eller kulturen. Den
individuella själen lever för evigt medan kulturen eller
landet hon eller han levde i varar jämförelsevis endast en
kort stund.
[17.
Reflektion och värdering: Anser du att moralen blir viktig om
själen finns? Anser du att du har en själ?]
Moralfilosofin
handlar alltså om alla delarna, inte endast den första eller
de två första. Relationer mellan människa och
människa (del 1), tillståndet inom individen (del 2) och
relationen mellan individen och kraften som skapat och programmerat
individen (del 3). Vi kan alla ganska enkelt samarbeta inom del 1.
Konflikterna börjar i del 2 och blir allvarliga i del 3. Det
är i arbetet med del 3 du ser skillnader mellan europeisk filosofi
och andra kulturers filosofi och teologi, det är där du ser
skillnader mellan religioner inom olika kulturer. Det viktiga är
att ta ställning.
[18.
Reflektion och värdering: Anser du att du har tagit
ställning? Hur?]
|