MAX PLANCK
RELIGION OCH NATURVETENSKAP
De flesta naturforskare
menar att naturen är rationell och begriplig och därmed
bygger de vidare på den kristna uppfattningen om ett intelligent
universum. Men i modern tid har ateismen försökt hävda
att vetenskap endast är mätningar och att vi ingenting vet om
någon natur. Max Planck, en av 1900-talets största fysiker
och matematiker, behandlar i följande tal relationen mellan
religion och naturvetenskap.
"Säg... hur har du det med din religion?"
- Om överhuvud
taget något okonstlat ord i Goethes Faust går även en blaserad läsare till
hjärtat och framkallar en sällsam inre spänning,
så är det denna skygga samvetsfråga som den oskyldiga
flickan, bävande för sin unga lycka, riktar till den
älskade som för henne gäller som en högre
auktoritet. Ty det är denna fråga som i alla tider har
trängt sig på otaliga efter sinnesro, men också efter
klarhet törstande människor.
Faust, som råkar i en viss förlägenhet genom den naiva
frågan, har till en början inget bättre svar att komma
med än ett undvikande att han inte vill locka någon
"från hans tro och kyrka".
Jag kan inte finna någon lämpligare inledning till det som
jag i dag vill säga er, mina damer och herrar. Det ligger mig helt och hållet
fjärran att söka sätta marken i gungning under fötterna på dem bland er som är
tillfreds med sig själva och har intagit den fasta
ståndpunkt, som är så betydelsefull för
vårt liv. Det skulle vara ansvarslöst handlat
såväl mot dem som känner sig så säkra i sin
religiösa tro att de är immuna mot all naturvetenskaplig
påverkan, som mot dem som har avstått från all
religiös aktivitet och nöjer sig med en rent
känslomässig etik. Dessa torde dock utgöra en minoritet.
[1. Reflektion och värdering: Anser du att en rent
känslomässig etik räcker för livet? Eller
behövs hela religionen?]
Ty det är en av historiens - alla tiders och alla
folks historia - mest otvetydiga lärdomar att just den naiva,
absolut oryggliga tro som religionen bibringar sina i det dagliga livet
verksamma bekännare, är den starkaste impulsen till
betydelsefulla positiva prestationer, såväl på
politikens som på konstens och vetenskapens område.
[2.
Reflektion och värdering: Anser du att vetenskap, konst och
politik har religionen som starkaste impuls?]
Men låt oss inte överlämna oss åt några
illusioner: denna naiva tro existerar inte längre, man finner den inte ens i de breda lagren, och det
går inte att blåsa liv i den genom tillbakablickande betraktelser och aktioner. Ty tro
betyder "hålla för sant" och naturvetenskapen som
oavlåtligt utvecklas efter linjer, vilkas integritet inte kan
ifrågasättas, har numera nått så långt att
det för en naturvetenskapligt någorlunda bildad person
är helt enkelt omöjligt att sätta tro till de
många berättelserna om unika, mot naturlagarna stridande
händelser, om underverk som förr har gällt som stöd
och bekräftelser för religionsdogmerna och utan
betänkligheter accepterats som verklighet, ja som man ännu i
dag söker tillerkänna ett visst verklighetsunderlag.
[3. Reflektion och värdering: Anser du att tro endast
innebär att hålla något för sant? Kan du tro
på mirakel?]
Den som menar verkligt allvar med sin tro och känner det som
något olidligt att den skall stå i strid med hans vetande, konfronteras
sålunda med samvetsfrågan om han med gott samvete kan vara ansluten till ett
religionssamfund som i sina dogmer räknar med det
övernaturliga.
[4. Reflektion och värdering: Anser du att det finns
något övernaturligt?]
Vederbörande kanske kunde bereda sig ett tillfälligt
lugn och
skjuta ifrån sig problemet en tid genom att pröva ett modus vivendi (sätt att leva) och endast
erkänna vissa underverk som anses speciellt viktiga. Men även en sådan
ståndpunkt är i längden ohållbar. Steg för
steg måste tron på under vika för den oavlåtligt
avancerande vetenskapen och vi kan vara säkra på att det en
vacker dag är slut med den.
Vår uppväxande ungdom, vilken som man vet
reagerar skarpt kritiskt mot mycket av vårt andliga arv,
låter inte engagera sig för läror som den finner
stridande mot naturlagarna. Och just de begåvade och andligt
mognare ungdomarna, de som längre fram kommer att inta en ledande
ställning och hos vilka man inte sällan träffar en
brinnande längtan efter religiös tillfredsställelse,
berörs på sin känsligaste punkt av dylika inkongruenser
och lider svårast av omöjligheten att bringa sina
religiösa och naturvetenskapliga bedömningar i samklang med
varandra.
[5. Reflektion och värdering: Anser du att du har en
brinnande längtan efter religiös tillfredsställelse?]
Under sådana omständigheter
förvånar det inte att
ateismen som stämplar religionen som en godtycklig, av
maktberusade präster uppfunnen vrångbild och endast har
hån till övers för den fromma tron på en
högre makt, att denna ateism begärligt tillgodogör sig
det svällande naturvetenskapliga kunskapsmaterialet och i skenbart
förbund med vetenskapen med ökad intensitet bedriver sin
ödeläggande hantering hos människorna i alla länder
och alla samhällsklasser. Jag behöver inte påpeka att
en seger för dessa strömningar skulle grusa vår
civilisations största värden och, vilket är ännu
betänkligare, omintetgöra utsikten till en bättre
framtid.
[6.
Reflektion och värdering: Anser du att ateister
bryter ner vår civilisations största värden? Delar du
den positivistiska ateistens syn att vi inte vet något mer
än våra mätningar, dvs. våra metodiska resultat?]
På så sätt får Gretchens
fråga till den
hon älskar och litar på en djupt allvarlig innebörd för var och en som är angelägen att veta
om naturvetenskapens framåtskridande verkligen betyder den
äkta religionens undergång.
När vi sedan studerar Fausts utförliga, försiktiga och
diskret framförda svar, så bör vi inte acceptera det utan vidare, och detta av
två skäl. Dels bör vi tänka på att svaret till form och innehåll är anpassat efter
den olärda flickans fattningsförmåga och skall tala
inte bara till förståndet utan också till känslan
och fantasin, dels och framför allt att det är den
sinnesberusade och därtill med Mefistofeles förbundna Faust
som har ordet. Jag är övertygad om att den förlossade
Faust som vi möter i slutet av andra delen skulle ha svarat
något annorlunda på Gretchens fråga.
Men jag är inte så anspråksfull att jag
med speciella hypoteser vill penetrera ett område som alltid har
varit diktaren förbehållet. I stället skall jag
försöka att i egenskap av en i den exakta naturforskningen skolad vetenskapsman
belysa frågan om och i vad mån ett sant religiöst
sinnelag är förenligt med de kunskaper som naturvetenskapen
har skänkt oss, med andra ord om en naturvetenskapligt bildad
person samtidigt kan vara allvarligt religiös.
Till den ändan skall vi börja med att ta upp två
frågor och behandla dem var och en för sig. Den första lyder: Vilka krav ställer
religionen på sina bekännare och vad är det som utmärker en äkta religiositet? Och
den andra: Vad är det för lagar som naturvetenskapen
uppställer och vilka av dess sanningar måste betraktas som
obestridliga?
[7.
Reflektion och värdering: Anser du att en
naturvetare kan vara religiös? Hur kan man förklara att 59%
av de ledande naturvetarna är troende (enligt en undersökning
2005 i USA)?]
Svaret på dessa båda frågor skall ge oss en
möjlighet att avgöra om och i vad mån religionens och naturvetenskapens krav är förenliga
och om religion och naturvetenskap kan existera vid sidan av varandra utan att ligga i
ständig tvist.
Religion är människans förening med Gud. Den vilar
på den ödmjukhet och fruktan för en överjordisk makt som präglar
människolivet och som det gäller att hålla sig väl
med, alltså det som är den religiösa människans
ständiga strävan och högsta mål. Ty endast
därigenom kan hon känna sig skyddad för de faror,
förutsedda och oförutsedda, som hotar livet och vinna den
renaste lycka och själafrid, för vilka
förutsättningen är ett fast förhållande till
Gud och ett oförbehållsamt förtroende till hans
allsmäktighet och beredvillighet att hjälpa. Så
långt grundar sig religionen på den enskilda
människans medvetande.
[8.
Reflektion och värdering: Kan du tänka dig att frukta en
överjordisk
makt som ligger bakom naturlagarna och starten på universum ?
Är det bra för det mänskliga medvetandet att tänka
på naturlagarnas ursprung enligt din
uppfattnng?]
Men religionens betydelse sträcker sig ut över
individen. Det
är ju inte så att varje människa har sin egen religion; tvärtom gör
religionen anspråk på att gälla för ett
större kollektiv, för ett folk, en folkras, ja i sista hand
för hela människosläktet. Ty Gud styr på samma
sätt i alla jordens länder; hela världen med dess
skatter men också med dess ohyggligheter är underställd
honom och det finns varken i naturens eller andens rike något
område som han inte fyller med sin närvaro.
[9. Reflektion och värdering: Anser du att Gud, om han finns, styr
på samma sätt i alla materiella livsformer, i alla biotoper och alla sociala sammanhang?]
En följd härav är att religionens bekännare
har
kommit att sammanföras till väldiga samfund ined uppgift att ömsesidigt stärka
varandra i tron och ge den ett gemensamt uttryck. Men detta förutsätter att religionens
innehåll kläds i en yttre form av erforderlig konkretion.
Den stora skillnaden mellan människor och deras sätt att leva
gör att denna konkreta form varierar starkt från den ena
världsdelen till den andra och att under tidernas lopp många
olika religioner har framträtt. Gemensamt för dem alla torde
vara antropomorfismen, det vill säga det närliggande
antagandet att Gud kan tänkas som en person eller åtminstone
som människoliknande. Därutöver finns det plats för
de mest skilda uppfattningar om Guds egenskaper. Varje religion har sin
egen mytologi och sina egna riter, som hos de mer utvecklade
religionerna har utformats fint och detaljerat. Vidare används i
åskådliggörande syfte vissa konkreta symboler
ägnade att påverka fantasin i vida kretsar, väcka
människornas intresse för religiösa frågor och i
någon mån göra Guds väsen fattbart.
[10. Reflektion och värdering: Anser du att alla
religioner egentligen talar om samma rationella bakgrund till universums existens, alltså till samma Gud?]
Genom en systematisk sammanställning av de mytologiska
traditionerna och genom iakttagande av vissa högtidliga ritualhandlingar har
gudsdyrkan sålunda kommit att mer och mer kristalliseras i yttre symboler, vilkas
betydelse ökas successivt under tidernas lopp genom en oavlåtlig
kultutövning och en målmed-
veten skolning av det ena släktledet efter det andra. Den
ofattbara gudomens helighet överflyttas på de fattbara symbolerna som i sin tur
blir heliga. Detta ger också en stark stimulans åt konsten, och i själva
verket vilar konstens framgång främst på att den har ställt sig i
religionens tjänst.
[11. Reflektion och värdering: Anser du att musik,
bild, dans, opera, romankonst osv vilar på religionen?]
<>Å andra sidan måste man ha klart för sig
skillnaden mellan
konst och religion.
Konstverkets betydelse är framför allt autonom. Även om
det har tillkommit
inom ramen för yttre omständigheter och därigenom kan
leda associationerna på avvägar, så finner det i grund
och botten ingen verklig tillfredsställelse annat än i sig
självt och behöver ingen särskild tolkning för att
bli uppskattat till sitt fulla värde. Tydligast framgår
detta hos den abstraktaste av alla konster, nämligen musiken.
Den religiösa symbolen däremot pekar alltid ut över sig
själv och dess värde
är inte begränsat av den egna ramen, även om den har en
aldrig så vördnadsvärd ställning tack vare
ålder och from tradition. Det är viktigt att understryka
detta därför att den uppskattning som vissa religiösa
symboler åtnjuter oundvikligen varierar från sekel till
sekel med kulturutvecklingen och därför att det ligger i den
sant religiösa människans eget intresse att få
fastslaget att det som symbolerna symboliserar inte berörs av
dylika vågrörelser.
[12. Reflektion och värdering: Finns det några
religiösa symboler (t. ex. i Sagan om Ringen) som du uppskattar ?]
<>Jag väljer ett enda exempel ur högen. Ängeln med
vingar
har alltid betraktats
som den vackraste symbolen för en Guds tjänare och
budbärare. Numera kan en fysiologiskt orienterad människa med
vetenskapligt kontrollerad fantasi inte med bästa vilja i
världen tillåta sig att se något skönt i en dylik
anatomisk orimlighet. Men detta faktum behöver inte på
minsta sätt påverka vederbörandes religiösa
inställning. Det gäller bara att omsorgsfullt undvika att
uppluckra eller förstöra den andaktsfulla stämningen hos
andra människor som finner tröst och uppbyggelse i
åskådandet av en bevingad ängel.
[13. Reflektion och värdering: Anser du att änglar
finns?]
<>Men även på ett annat och betydligt allvarligare
sätt
utgör de ateistiska ström-
ningarna ett hot mot en rätt uppskattning av de religiösa
symbolerna. Det bästa man vet i de kretsar, som inriktat sig
på att underminera all äkta religiositet, är att
sätta in sina stötar mot gamla venerabla religiösa seder
och ställa dem i en löjlig eller föraktlig dager. Med
angrepp mot symbolerna tror man sig träffa själva religionen,
och detta går så mycket lättare ju mer underliga och
avstickande dessa läror och riter ter sig. Det är många
religiöst sinnade människor som har fallit offer för en
dylik taktik.
[14. Reflektion och värdering: Anser du att det är
dålig taktik att kritisera religiösa symboler?]
<>
Bästa försvaret mot detta ligger i att göra alldeles
klart för sig att en religiös
symbol, om än aldrig så ärevördig, under inga
omständigheter utgör ett absolut
värde utan blott är en mer eller mindre ofullkomlig hänvisning till något
högre
som inte är direkt
tillgängligt för sinnena.
Därför kan man också förstå att den tanken
gång på gång har dykt upp under
religionens historia att bruket av religiösa symboler borde
begränsas eller rent av avskaffas och religionen mera göras
till en det abstrakta förnuftets sak. Men man behöver inte
tänka länge för att finna att detta skulle vara alldeles
på tok. Utan symboler kan människor inte göra sig
förstådda sinsemellan eller ens meddela sig med varandra.
Detta gäller inte bara religionen utan alla mänskliga
mellanhavanden, även i det profana vardagslivet. Själva
språket är ju ingenting annat än en symbol för
något högre, det vill säga för tanken. Visserligen
kan ett isolerat ord väcka intresse i och för sig, men noga
räknat är ordet endast en kombination av bokstäver vars
betydelse huvudsakligen ligger i det begrepp som ordet ger uttryck
åt. Och för detta begrepp är det av sekundärt
intresse om det ena eller andra ordet, det ena eller andra
språket, används. Ordet kan översättas från
ett språk till ett annat, men begreppet är hela tiden
detsamma.
[15.
Reflektion och värdering: Anser du att symboler är viktiga i
all
mänsklig kommunikation? Och att de religiösa symbolerna
förmedlar något
sant?]
<>
Ett annat exempel. Symbolen för ett stolt och gloriöst
regemente är fanan. Ju
äldre fanan är, dess större värde anses den ha. Och
fanbäraren betraktar det under striden som sin högsta plikt
att till intet pris lämna den i sticket, i nödfall skydda den
med sin kropp och, om det gäller, offra livet för den. Och
ändå är fanan ingenting annat än en symbol, ett
kulört tygstycke. Fienden kan erövra den, smutsa eller riva
sönder den. Men därmed har han på intet sätt
utplånat fanans högre symbolvärde. Regementet har
slagit vakt om sin ära, den skaffar sig en ny fana och
utkräver kanske en lämplig vedergällning för den
lidna smäleken.
Liksom i en här, eller överhuvud taget i ett åt stora
uppgifter vigt kollektiv,
är även i religionen symbolen och en efter symbolerna
anpassad kyrklig ritual
absolut oumbärlig; den utgör det högsta och mest
venerabla som en mot himlen riktad fantasi någonsin har skapat,
även om man hela tiden måste ha i minnet
att även den heligaste symbol har mänskligt ursprung.
Om mänskligheten under seklernas lopp hade beaktat denna sanning
skulle den ha besparats oändligt mycket sorg och lidande. Ty de
fruktansvärda religions-
krigen, de gräsliga kättarförföljelserna med alla
deras tragiska konsekvenser kan ytterst föras tillbaka på en
motsatsställning mellan två i och för sig lika
vällovliga riktningar som har förväxlat vissa
immateriella ideer, exempelvis tron på en allsmäktig gud,
med den yttre symbolapparaten, den kyrkliga trosläran, där
divergenser har funnits. Det finns väl inget sorgligare än
att se hur två bittra motståndare, var och en fullt och
ärligt övertygad om sin rättvisa sak, anser sig manade
att kämpa för denna sak med insättande av sina yttersta
krafter. Vad skulle inte ha kunnat uträttas om på det
religiösa området dessa värdefulla krafter hade
förenats i stället för att ömsesidigt slita ut
varandra?
[16. Reflektion och värdering: Anser du att
religionskrigen beror på förväxling? Att det är
misstag som orsakat dem?]
<>
Den varmt religiösa människan som manifesterar sin gudstro
genom tillbedjan
av de förtrogna heliga symbolerna är dock inte så
bunden vid dessa symboler att hon saknar förståelse för
att andra och lika religiösa människor kan omfatta och
vörda andra symboler och att vissa ideer förblir desamma,
oavsett det ord eller det språk varmed de uttrycks.
Men genom att vidgå detta faktum ger man inte en uttömmande
definition på
det konstitutiva i en äkta religiös övertygelse. Ty
strax anmäler sig en fråga med vidsträcktare
perspektiv, själva principfrågan huruvida den högre
makt som skymtar bakom de religiösa symbolerna och skänker
dem vikt och betydelse, har sitt säte uteslutande i
människoanden och utslocknar med denna eller innebär
något annat och mer.
Med andra ord: lever Gud endast i de troendes
själar eller styr han världsalltet oberoende av om man tror
på honom eller inte? Det är här den grundläggande,
den avgörande skiljelinjen går. Frågan kan aldrig
besvaras vetenskapligt,
det vill säga genom logiska, på fakta grundade
slutledningar, utan svaret blir helt och hållet en trossak, en
sak för den religiösa tron.
[17. Reflektion och värdering: Anser du att Gud lever
endast i de troende? Eller styr Han världsalltet?]
Den religiösa människan besvarar den
på det sättet
att Gud existerade innan det överhuvud taget fanns människor
på jorden, att han från evighet håller hela
världen, troende såväl som icke troende, i sin
allsmäktiga hand och tronar oför-
klarlig på sin för mänskligt förstånd
ofattbara höjd, även sedan jorden med allt
vad jorden tillhör för länge sedan har blivit stoft. De
som bekänner sig till denna tro och uppfyllda därav
andäktigt, hängivet och tillitsfullt känner sig skyddade
av den allsmäktige mot alla faror - de, men endast de, har
rätt att kalla sig sant
religiösa.
[18. Reflektion och värdering: Anser du att
endast den
är religiös som känner sig skyddad av den
allsmäktige?]
Detta är det
egentliga
innehållet i de lärosatser som religionen kräver av
sina
anhängare att de skall omfatta. Låt oss nu undersöka om
och i vad mån dessa
fordringar kan jämkas samman med vetenskapens, särskilt
naturveten-
skapens.
Uppgiften att undersöka vilka lagar vetenskapen
lär oss och vilka sanningar den anser oförgripliga
förenklas betydligt och blir ändå
tillfredsställande löst om vi
koncentrerar oss på den exaktaste av alla naturvetenskaper,
nämligen fysiken.
Ty det vore närmast från den man kunde vänta opposition
mot religionens anspråk. Det gäller alltså att
bestämma den fysiska vetenskapens landvinningar fram till
våra dagar och se om och i vad mån dessa sätter en
gräns för den religiösa tron.
[19. Reflektion och värdering: Anser du att det du vet
om
fysik går emot att vara en religiös person?]
Jag behöver väl knappast förutskicka
att
dessa landvinningar och de därur framgångna teorierna inte
har utgjort några planlösa kastningar hit och dit, utan att
den fysiska forskningen har utvecklats och komplicerats i en allt
hastigare takt och att vi därför med all säkerhet kan
betrakta hittills vunna kunskaper som bestående.
Vad är då det väsentliga i detta kunskapsmaterial?
Först och främst bör fram-
hållas att alla fysiska rön vilar på mätningar, att alla
mätningar försiggår i tid
och rum, och att storleksordningen är otroligt varierande. Man kan
få ett svagt
begrepp om de kosmiska avstånd varifrån ett och annat
faktum kan komma till
oss, om man betänker att ljuset som passerar sträckan
från månen till jorden på ungefär en sekund,
behöver många miljoner år för att nå oss
från nämnda regioner. Å andra sidan är fysiken
tvungen att räkna med rums- och tidsmått av så
små dimensioner att de är som ett knappnålshuvud mot
hela jordklotet.
Mätningar av de mest olika slag har nu samtliga givit till
resultat att alla fysiska
fenomen utan undantag kan föras tillbaka på mekaniska eller
elektriska processer som framkallas genom rörelser av vissa
elementära partiklar, elektroner, positroner, protoner och
neutroner, och att såväl massan som laddningen hos var och
en av dessa partiklar kan uttryckas med visst minimalt tal och detta
med större noggrannhet, ju mer mätningsmetoderna utvecklas.
Dessa små tal, de så kallade universella konstanterna, kan
sägas vara de faktiska oföränderliga byggnadsstenar
varmed den teoretiska fysikens lärobyggnad har uppförts.
Vad betyder då dessa konstanter, frågar man sig nu. Är
de ytterst en uppfin-
ning av människans forskande ande eller har de en reell, av det
mänskliga för-
nuftet oberoende betydelse?
Den förra uppfattningen företrädes av anhängarna av
positivismen, åtminstone
i dess extrema form. Enligt dessa har fysiken ingen annan grundval
än de mät-
ningar varpå den har uppbyggts, och en fysikalisk sats är
meningslös i den mån
den inte stöds av mätningar. Eftersom dessutom varje
mätning förutsätter en
observatör, så kan för positivisten en fysikalisk sats
inte tänkas skild från observatören och förlorar
all mening så snart man tänker bort observatören och
söker någon annan, någon realitet bakom honom och hans
mätning.
[20. Reflektion och värdering: Anser du att
positivisten
har rätt i att det inte finns någon verklighet utanför
mätningarna?]
Rent logiskt finns ingenting att invända mot en
sådan uppfattning. Men vid
närmare granskning nödgas man konstatera att den
åtminstone i denna form är otillräcklig och steril. Ty
den förbiser ett faktum som är av avgörande betydelse
för den vetenskapliga forskningens fördjupning och
framåtskridande. Trots den
objektivitet som utmärker positivismen är den, såvida
den inte skall förfalla till en irrationell solipsism, bunden vid
ett principiellt postulat, nämligen att varje
fysikalisk mätning är reproducerbar, det vill säga att
dess resultat inte är beroende av observatörens person, av
tid och plats för mätningen eller av andra yttre
omständigheter. Detta innebär å andra sidan att det
för mätningens resultat utslagsgivande ligger utanför
observatören och pekar obevekligt på en bakom
observatören existerande reell kausalitet.
[21. Reflektion och värdering: Anser du att
Planck har
rätt i att det måste finnas en objektiv verklighet innan en
mätning kan ske?]
Det skall genast erkännas att den positivistiska
åskådningen har ett speciellt
värde genom att den hjälper till att klargöra de fysiska
satsernas betydelse, skilja det empiriskt bevisade från det
empiriskt obevisade, avlägsna känslomässiga, ofta rent
vanemässiga fördomar och därigenom jämna vägen
för den framträngande forskningen. Men att vira vägen,
därtill saknar positivismen den erforderliga kraften. Den kan
visserligen undanröja hinder, men den kan inte skapa. Ty dess
funktion är i huvudsak kritisk, dess blick riktad bakåt. Men
utvecklingen kräver nyskapande idekombinationer och
problemställningar, som inte enbart utgår från
mätningsresultat, och till en sådan uppgift står
positivismen principiellt avvisande.
<>Därför har också positivisterna av alla
schatteringar in i det sista rest det
skarpaste motstånd mot alla atomistiska hypoteser, inklusive de
nyss nämnda
universella konstanterna. Man förstår dem, ty existensen av
dessa konstanter är ett konkret bevis för existensen av en
realitet i naturen som är
oberoende av varje mänsklig mätning.
[22. Reflektion och värdering: Anser du att det
finns en oberoende natur? Eller finns den bara för att vi
mäter den?]
<>
Visserligen skulle en konsekvent positivist fortfarande kunna säga
att de universella konstanterna är en uppfinning, som
såtillvida har
visat sig utomordentligt nyttig som den möjliggör en noggrann
och fullständig
beskrivning av de mest olikartade mätningsresultat. Men det torde
inte finnas någon
verklig fysiker som tar ett sådant påstående på
allvar. De
universella konstanterna har inte konstruerats för
ändamålsenlighetens skull, utan de har med
oemotståndlig styrka trängt sig fram på grund av de
överensstämmande resultaten av
samtliga relevanta mätningar, för att inte tala om - och
detta är det
väsentliga - att vi på förhand vet ut alla kommande
mätningar leder fram till dessa konstanter.
[23.
Reflektion och värdering: Anser du att det är ett bra bevis
för en
verklighet oberoende av oss att vi på förhand vet att
mätningar leder
till objektiva konstanter?]
<>
Sammanfattningsvis kan sägas att den fysikaliska vetenskapen
måste postulera en reell, av oss oberoende värld, även
om den ligger
utanför vårt direkta vetande endast kan uppfattas genom
observatörens glasögon och de
mätningar
vi utför.
Fortsätter vi detta resonemang så får vår
världsuppfattning ett annat utseende. Det iakttagande subjektet,
vårt jag, lämnar sin plats i
centrum av tänkandet och drar sig tillbaka till en
anspråkslösare plats. Hur ynkligt
liten och vanmäktig blir inte människan när hon
betänker att hela denna jord endast
är ett minimalt stoftkorn som saknar varje som helst betydelse i
den praktiskt taget
omätliga världsrymden - men hur egendomligt måste det
å andra sidan
förefalla att vi, obetydliga varelser på en lika obetydlig,
slumpvis vald planet, har
förmågan att fatta, om också inte konstruktionen,
så dock existensen och storleken
av det elementära byggnadsmaterialet för hela
världsalltet?
[24.
Reflektion och värdering: Vad tänker du när du ser upp
på natthimlen
och ser alla stjärnor? Är vi små, ynkliga och
vanmäktiga?]
<>
Men det underbara är inte uttömt härmed. Den fysikaliska
forskningen har
obestridligt kunnat konstatera att dessa världsbyggnadens
elementära beståndsdelar inte ligger som
självständiga partiklar vid sidan av varandra
utan är förenade enligt en
enhetlig plan, med andra ord att alla processer i naturen
är
underkastade en universell, till en viss grad förnimbar
lagbundenhet.
[25. Reflektion och värdering: Anser du att det borde
finnas en enhetlig plan i universum?]
<>
Jag skall först endast nämna ett exempel, nämligen
principen om energins
oförstörbarhet. Det finns i naturen flera olika sorters
energi, rörelsens, gravita-
tionens, värmens, elektricitetens, magnetismens. Tillsammans
bildar de världens energiförråd. Mängden av detta
energiförråd
är oföränderlig, den kan varken ökas eller minskas
genom något händelseförlopp i naturen och
de förändringar som förekommer består bara av
ömsesidiga transformeringar
av energi. När exempelvis rörelseenergi går
förlorad genom friktion,
uppstår i stället en motsvarande mängd värmeenergi.
Energiprincipens dominans gäller för fysikens alla grenar,
såväl i enlighet med
den klassiska teorin som i enlighet med kvantumteorin. Det har
visserligen ofta
gjorts försök att ifrågasätta dess fulla giltighet
för processer som utspelas i en
enskild atom och man har velat tillerkänna sådana processer
enbart statistisk
karaktär. Men i de fall som hittills har undersökts har en
noggrann kontroll givit vid handen att det saknas grund för
antagandet att processen inte skulle följa en absolut exakt
naturlag.
[26. Reflektion och värdering: Anser du att
energiprincipen skulle kunna vara enbart statistisk?]
<>
Från positivistiskt håll invänder man då att en
dylik exakt bekräftelse på en
uppställd teori i själva verket inte är något att
förvåna sig över med hänsyn till
att det i sista hand är människan själv som
uppställer naturlagarna. Och som
auktoritet för detta påstående åberopar man
ingen mindre än Immanuel Kant.
Men att naturlagarna inte har uppställts av människan utan
har påtvungits henne utifrån, det har vi redan talat
tillräckligt om. A priori kunde man naturligtvis tänka sig
såväl naturlagarna som värdet av de universella
konstanterna helt annorlunda än vad de i verkligheten är. Men
den som åberopar Kants auktoritet gör sig skyldig till ett
stort missförstånd. Ty Kant lär inte att människan
utan vidare skriver lagar för naturen, men däremot att
människan vid formuleringen av naturlagarna även
tillägger något ur egen fatabur.
[27.
Reflektion och värdering: Anser du att naturlagarna mycket
väl kan vara
något helt annat än det vi upptäcker genom vår
kunskap?]
Hur skulle man annars kunna förklara att, som
Kant
själv säger, ingenting i yttervärlden väckte en
djupare andakt hos henne än åsynen av den
stjärnbeströdda himlen? En teori som man själv har
uppställt kan ju inte göra ett sådant
vördnadsbjudande intryck. I varje fall är detta helt
främmande för positivisten. För honom är
stjärnorna ingenting annat än optiska perceptionskomplex,
medan allt annat är, låt vara praktiska men
i grund och botten godtyckliga och umbärliga tillsatser.
[28. Reflektion och värdering: Anser du att det
vi ser endast är synintryck, optiska perceptionskomplex? ]
Nu lämnar vi emellertid positivismen åt sidan och
fortsätter vår egen tanke-
gång. Energiprincipen är ju inte den enda naturlagen utan
endast en bland många. Den gäller visserligen i varje
enskilt fall men räcker inte på långt när
för att i förväg beräkna en naturprocess i varje
detalj. Det finns oändligt många möjligheter.
Vi har emellertid en annan, betydligt extensivare lag som har den
egenskapen att den lämnar ett entydigt svar på varje
genomtänkt fråga om en naturprocess och som lika väl
som energiprincipen är fullt tillämplig även i den allra
nyaste fysiken. Anmärkningsvärt är också att
även den nyktraste formulering av denna lag ger en vanlig
människa intrycket att naturen styrs
av en förnuftig, målmedveten vilja.
<>[29.
Reflektion och värdering: Anser du att naturen styrs av en
förnuftig målmedveten vilja?]
Jag skall anföra ett exempel för att klargöra vad jag
menar. När en ljusstråle
i sned vinkel träffar en genomskinlig kropp, exempelvis en
vattenyta, ändrar den som bekant riktning. Detta beror på
att ljuset fortplantas långsammare i vattnet än i luften.
Denna brytning eller refraktion sker alltså i den
atmosfäriska luften medan i de djupare och tätare luftlagren
ljuset fortplantar sig långsammare än i de högre
belägna. När nu ljusstrålen från en
självlysande stjärna färdas till iakttagarens öga
så kommer den - såvida stjärnan inte befinner sig rakt
i zenit - på grund av den växlande refraktionen i de
olikartade luftlagren att uppvisa en mer eller mindre komplicerad
krökning. Denna krökning kan noggrant bestämmas med
hjälp av följande enkla lag: av de alternativa banor som
löper mellan stjärnan och iakttagarens öga utnyttjar
ljuset alltid den som kan tillryggaläggas på kortaste tid
med hänsyn tagen till den varierande fortplantningshastigheten i
de olika luft-lagren. De fotoner, varav ljusstrålen är
sammansatt, reagerar alltså som tänkande varelser. Bland
alla kurvor som erbjuder sig väljer de just den som snabbast
för till målet.
Denna sats tål vid en omfattande generalisering. Efter allt vad
vi vet om lagarna för processerna på ett fysikaliskt
område vilket som helst, kan vi i detalj bestämma
förloppet för en sådan process med tillämpning av
lagen att bland alla tänkbara vägar att på en
bestämd tid verkställa en förflyttning från ett
tillstånd till ett annat, väljes det alternativ för
vilket den för tiden gällande integralen av en viss storlek,
den så kallade lagrangeska funktionen, har det minsta
värdet. Känner man alltså till den lagrangeska
funktionen så kan man fullständigt ange den verkliga
processen.
Det är sannerligen ingenting förvånande att
upptäckten av denna lag, den så
kallade principen om den minsta effekten, efter vilken sedermera
också det ele-
mentära verkningskvantum har fått sitt namn, väckte
stor entusiasm hos sin
upphovsman Leibniz liksom kort därefter hos hans efterföljare
Maupertuis, vilka forskare däri trodde sig finna ett konkret bevis
för ett högre förnuft, som
allsmäktigt styrde hela naturen.
[30. Reflektion och värdering: Anser du att det
borde existera ett högre förnuft som styr hela naturen?]
<>I själva verket inför effektprincipen en helt ny
faktor i
kausalitetsbegreppet:
till causa efficiens,
orsaken, som med det närvarande påverkar det kommande och
låter senare tillstånd te sig som betingade av tidigare,
ansluter sig causa finalis,
som omvänt gör framtiden, det vill säga ett bestämt
eftersträvat mål, till förutsättning och dirigerar
processerna på vägar som leder till detta mål.
[31.
Reflektion och värdering: Anser du att målet för en
process är en
förutsättning för processen, fast det på ett
sätt ligger i framtiden?]
<>Så länge man håller sig inom fysikens
gränser
blir dessa båda betraktelsesätt
endast matematiska former för en och samma realitet, och det vore
meningslöst att fråga vilket som kommer sanningen
närmast. Praktiska synpunkter får avgöra om man
använder det ena eller det andra. En viktig fördel med
principen om minsta effekten är att den inte behöver
något bestämt relationssystem för sin formulering.
Därför lämpar den sig också förträffligt
för utförande av koordinattransformationer.
För oss gäller det emellertid nu mera allmänna
frågor. Till en början skall endast konstateras att den
historiska utvecklingen av den teoretiskt fysiska forskningen har lett
fram till en anmärkningsvärd formulering av den fysikaliska
orsakslagen med en tydlig teleologisk karaktär (att det finns en
målstyrning), men att
därigenom inget nytt eller ens kontroversiellt innehåll har
tillförts naturlagarna. Det gäller snarare, visserligen till
formen olika men sakligt sett fullt likartade betraktelsesätt: i
fysiken på samma sätt som i biologin, även om
skillnaden mellan de båda åskådningarna där
är betydligt mer markerad.
I varje fall kan vi sammanfattningsvis säga att enligt alla den
exakta natur-
vetenskapens lärdomar kan det inom alla naturens områden,
där vi människor på vår obetydliga planet endast
spelar en försvinnande liten roll, skönjas en klar
lagbundenhet som är oberoende av existensen av en tänkande
mänsklighet men som, i den mån den överhuvud taget
är fattbar för vårt förnuft, tillåter en
formulering som postulerar ett
planmässigt handlande. Det är alltså fråga
om en förnuftig världsordning som naturen och människan
är underkastade, men vars verkliga väsen vi aldrig kommer att
kunna känna, då vi endast kan få kunskap om den med
hjälp av våra speciella sinnesintryck som vi aldrig helt kan
koppla bort.
[32.
Reflektion och värdering: Anser du att våra sinnen hindrar
en djupare
kunskap om det planmässiga handlandet i naturlagarna?]
Å andra sidan ger oss den naturvetenskapliga
forskningens obestridligen stora
framgångar rätt att räkna med att vi genom att
oavlåtligt bedriva detta arbete
åtminstone skall komma det ouppnåeliga målet
något närmare och hoppas på en ständigt
fördjupad inblick i det över hela naturen
regerande allsmäktiga förnuftets funktion.
[33. Reflektion och värdering: Anser du att religionen
kan hjälpa oss till en fördjupad inblick i naturens
förnuft?]
Sedan vi nu har lärt känna de fordringar som
å ena
sidan religionen, å andra sidan naturvetenskapen ställer
på vårt
ståndpunktstagande till de stora
världsåskådningsproblemen övergår vi till
att undersöka om och i vad
mån dessa fordringar kan bringas att stämma överens.
Det är ju självklart
att en sådan undersökning endast kan gälla
områden där religion och naturvetenskap
tangerar varandra - det finns ju vidsträckta områden
där de inte har något med
varandra att göra. Allt som gäller etiken är
sålunda främmande för
naturvetenskapen liksom frågan om de universella
naturkonstanternas storlek saknar betydelse för
religionen.
<>[34.
Reflektion och värdering: Anser du att etiken är
främmande för naturvetenskapen?]
Däremot möts religion och naturvetenskap vid frågan om
existensen och beskaffenheten av en högsta makt som styr hela
världen och deras
respektive svar är åtminstone till en viss grad
jämförbara. De står,
som vi har sett, ingalunda i ett motsatsförhållande, utan
överensstämmer
därutinnan att för det första en av människan
oberoende förnuftig världsordning existerar och
för det andra att denna världsordnings natur inte kan fattas
direkt utan endast indirekt
eller kanske endast anas. Religionen tar här sin tillflykt till
sina egenartade
symboler medan den exakta naturvetenskapen anlitar sina på
sinnesintryck baserade
mätningar.
[35. Reflektion och värdering: Anser du att
religiösa symboler har viktiga budskap?]
<>Det är alltså ingenting som hindrar oss - vilket
faktiskt är ett
krav av vårt kunskapsbegär som känner saknaden efter en
enhetlig
världsåskådning - att låta de båda
överallt verksamma men hemlighetsfulla makterna, naturvetenskapens
världsordning och religionens gud, sammanfalla. Då blir
gudomen, som den
religiösa människan med sina yttre symboler söker komma
närmare, identisk
med den naturvetenskapliga makt som forskarens sinnesintryck till en
viss grad
uppenbarar för honom.
[36. Reflektion och värdering: Anser du att Gud
och naturvetenskapens ordning kan sammanfalla?]
<>...
Vart vi än vänder blicken och hur långt vi än
spanar finner vi ingenstans någon
motsättning mellan religion och naturvetenskap utan tvärtom
full överensstämmelse på de avgörande punkterna.
Religion och naturvetenskap
utesluter inte varandra, vilket många i våra dagar menar
eller fruktar,
utan vidgar och förutsätter varandra. Det kanske närmast
till hands liggande
beviset för förenligheten mellan religion och naturvetenskap
även för ett principiellt
kritiskt betraktelsesätt är det historiska faktum att
historiens största
naturvetenskapsmän, sådana som Kepler, Newton och Leibniz,
var fyllda av en djup religiositet. I
början av vår kulturepok var naturvetenskapens idkare och
religionens vårdare
rent av förenade i personalunion. Den äldsta av de
tillämpade
naturvetenskaperna, medicinen, låg i händerna på
präster, och ännu under medeltiden
bedrevs den vetenskapliga forskningen huvudsakligen i klostercellerna.
Längre fram, under
kulturens fortskridande fördjupning och specialisering, skildes
deras vägar
mer och mer, motsvarande boskillnaden i fråga om uppgifter
för religionen
och naturvetenskapen.
Ty lika litet som kunskaper och vetande kan ersättas av en
världsåskådning
lika litet kan den rätta inställningen till etiska
frågor åstadkommas av en rent
förståndsmässig insikt. Men de båda vägarna
divergerar inte utan går parallellt mot samma mål
oändligt långt i fjärran.
...
Det är den oavbrutna, outtröttliga kampen mot skepsis och
dogmatism, mot
otro och övertro som religionen och naturvetenskapen för
gemensamt, och lösenordet, maningsropet i denna kamp är i
framtiden detsamma som det
alltid har varit: Till Gud!
Översättning av Nils Holmberg
|