Den
romantiska drömmen om en totalsyn på tillvaron gick i uppfyllelse
med Hegels filosofi: i denna filosofi satte det allomfattande, suveräna
förnuftet varje fenomen i världsförloppet på dess
rätta plats. Allt som sker är en historisk manifestation av det
Absoluta. Det finns en andlig förnuftig kraft som utvecklar sig genom
kultur, konst och vetenskap.
Hegels
filosofi är både idealism och realism. I världsförloppet,
som är både andligt och materiellt, utvecklar sig själva
intelligensen genom teknik och humaniora, det är som en levande världsande
i full fart. Både krig och fred ingår i den utvecklingen. Både
lycka och olycka, framgångar och besvikelser sker i samma utveckling
av intelligensen.
Så
här tänkte Hegel: natur plus idé blir kultur. När
vi formar naturen efter våra idéer uppstår kulturutveckling.
Alltså utvecklar sig historiens ande genom både naturkatastrofer
och krig, uppfinningar och vetenskapliga framsteg, konflikter och motsättningar
i samhället, religiösa rörelser och internationella
sammanslutningar,
konst och litteratur.
Genom
att skapa sin "realistiska idealism" fördrev Hegel samtidigt romantikens
fantasiutflykter, aningar och visioner genom att tala om natur och materia
som bärare av andens idéer. Han skapade den filosofiska
grundvalen för en statsteori och för en rationell kritik av den
uppenbarade religionen. Samtidigt såg han Kristus som ett äkta
uttryck för den andliga utvecklingen i historien, unik och revolutionerande
för moralen och samhället.
I
Frankrike gick Auguste Comte ett steg vidare i kritiken av myterna i det
traditionella religiösa livet. Hans s.k. positivistiska filosofi förnekade
varje metafysik och religiös lära för att i stället
hålla sig till vad som kan vetenskapligt mätas. Comte kallade
sin filosofi, som han framlägger i boken "Cours de philosophie positive"
för positivism därför att han ville begränsa sig till
det positiva, dvs till givna fakta, och undvika metafysiska spekulationer
kring en högre verklighet.
Mänsklighetens
vetande genomlöper enligt Comte tre huvudstadier: det teologiska,
då naturföreteelserna förklaras som verkningar av övernaturliga
makter, det metafysiska, då dessa företeelser anses bero på
abstrakta krafter och principer samt det positiva. Den positiva kunskapen
om naturlagarna har praktiskt syfte. Den gör det möjligt att
förutse och därmed behärska och utnyttja naturförloppen.
Comte ville särskilt höja samhällsvetenskapen, sociologin,
till rangen av en positiv
vetenskap
som skulle föra samhället från det krigiska till det industriella
stadiet genom att ersätta blind drift med intelligens och utbilda
den sociala känslan för allas samhörighet.
Många
författare under realismen fick denna comtska inställning till
samhällsvetenskap. Balzac t ex ansåg sig bedriva en litterär
form av social undersökning i sina många romaner om olika folklager
i samhället. Comte pekade liksom Hegel på nödvändigheten
av en stark statsmakt - en totalitär stat i det närmaste.
Under
romantiken har vi två revolutioner: julirevolutionen 1830 och februarirevolutionen
1848, båda i Frankrike. Vi har despoti i Ryssland, reaktionär
monarkism i Tyskland, borgerlig liberalism i Frankrike och en försiktig
reformism i England.
Politiskt
och socialt blev hela perioden efter Napoleons fall en triumf för
det strävsamma och näriga borgerskapet. Det var en gyllene tid
för industrin och handel. Men även ämbetsmännen hade
alltjämt högt anseende. Europas ledande klasser hade i viss utsträckning
sinne för humanitet och för konstnärlig form. Deras "filosofi"
sträckte sig (oftast på kristen grund) från en måttfull
idealism, över sentimental moralism till trög kälkborgerlighet.
Livsstilen
under romantiken har gemensamma drag i tyskarnas Biedermeier (efter namnet
på en kälkborgerlig figur i den tyska skämttidningen Fliegende
Blätter - tysk benämning på den stilepok omkr 1820- 50.
Den kännetecknas av mjukt rundade former i möbler och inredningsdetaljer,
framför allt i den borgerliga miljön. Den svenska motsvarigheten
är den sena karljohansstilen. I klädedräkten strävades
en timglassilhuett. Fransmännen kallar sin stil "juste-milieu" och
engelsmännens har sin "viktorianska
kultur".
I
Tyskland är dock Biedermeiertidens litteratur först och främst
präglad av oro och tvivel. De bästa tyska författarna ger
uttryck åt dessa känslor: vrede och ångest, de pressas
av ensamhet och depression, några går under i sinnessjukdom
eller självmord: Grabbe, Heine, Büchner, Grillparzer, Lenau,
Stifter.
I
Frankrike ökade välståndet. Detta medförde för
första gången i landets historia en förbittrad brytning
mellan de skapande konstnärerna och det samhälle de genom ett
grymt ödes nyck måste leva i. Alfred de Musset och Théophile
Gautier utmanade borgerskapets moral, och George Sand var en upprorskvinna
som väckte stor uppmärksamhet genom sina fria kärleksförbindelser
med Alfred de Musset och Fredéric Chopin. I sitt omfångsrika
författarskap, som står på gränsen mellan romantik
och realism, tar hon bl a upp kraven på kvinnans frigörelse
och social utjämning. Till hennes bästa verk hör folklivsskildringar
som Djävulskärret
(1846,
sv 1888).
En
av romangenrens giganter, Balzac, avslöjade dolda skikt såväl
i samhället som i själslivet. Balzacs verk har spelat en viktig
roll i den moderna realismdebatten. Han är en av världslitteraturens
främsta verklighetsskildrare men visar även drag av mystik, t
ex i Séraphita (1835). Sina samtidsromaner samlade han till en väldig
svit
med titeln La comédie humaine (sv Den mänskliga komedin, 1898-1902),
till skillnad från Dantes Divina Commedia (Den gudomliga komedin).
Den omfattar ett åttiotal arbeten som myllrar av liv, rymmer mästerligt
tecknade gestalter och en rikedom på realistiskt iakttagna detaljer.
Balzac ville i detta verk på grundval av dokumentariskt material
kartlägga hela samhället och ge en sann bild av hela den mänskliga
tillvaron: det som styr människan är pengar, och det viktiga
är inte vad en människa är utan vad hon äger. Bland
hans mest kända verk märks Chagrängskinnet (1831), Frispråkiga
historier eller Lustiga historier (1832-37), Louis Lambert (1832), Eugénie
Grandet (1833), Sainte-Beuves litterära naturhistoria, ser vi
en författare upptäcka verkligheten.
Också
litteraturen i England är övervägande kritisk. Kanske det
är ett allmänt missförstånd att föreställa
sig det viktorianska kulturlivet som sorglöst materialistiskt. Brownings
optimism var ett undantag: Ingen annan viktoriansk diktare av någon
betydelse hade en ljus livssyn. Tidens typiska diktare var fyllda av tvivel
och oro. Dickens samhällskritiska romaner - Oliver Twist, Nicholas
Nickleby och andra - ropade till himlen om människors hårdhet
och orättfärdighet, och Thackeray höll i Vanity
Fair dom över det engelska samhället. Thackeray började
sin författarbana vid 1830-talets mitt som reporter i Londonpressen,
där han också publicerade en rad kvicka och satiriska kåserier
från bl a London och Paris. En serie satiriska skisser, ursprungligen
publicerade i Punch, samlade han i Snobbarnas bok (1848, sv 1918), och
med den slog han igenom. Hans mästerverk är Vanity fair (1848,
sv Fåfängans marknad 1941). Boken kallades av honom själv
betecknande
nog för "en roman utan hjälte" och är en bred, realistisk
sede- och samhällsskildring i en borgerlig miljö som belyses
med cynism och indignation, humor och moraliskt patos. Hans andra huvudarbete
är Historien
om Henry Esmond (1852, sv 1926), en historisk roman förlagd till
1700-talet. P g a sin stil och
den
skickligt förmedlade 1700-talsatmosfären har den kallats för
den mest perfekta historiska romanen på engelska
Bland
Europas stater hade England nått längst i kapitalism och industrialisering,
och den sociala nöden var stor. Det var i England som Karl Marx utarbetade
sitt huvudverk, Das Kapital. Marx utgår från Hegel men skiljer
sig från honom genom att lägga hela vikten vid den ekonomisk-
sociala strukturen. I den nordiska filosofin
tar
Kierkegaard avstånd från Hegel genom att betona den enskilda
individens oändliga värde och betydelse. Marx och Kierkegaard
konfronterar var för sig, kompromisslöst, samtiden med verkligheten,
Marx med klasskampens nödvändighet, Kierkegaard med den enskildes
ofrånkomliga ansvar för sig själv och för sin nästa.
Med
Camilla Collett kom realismen på 1850-talet in i den norska litteraturen.
Epokens största diktare, Ibsen och Bjørnson, är till en
början starkt beroende av tidens nationella stoff, men på 1860-talet
slår realismen igenom även hos dessa författare. Ibsens
samhällsdramatik från 1870-talet liksom hans senare dramatik
hör
till världslitteraturen. Realistiska och naturalistiska samhällsdebattörer
i Georg Brandes och det moderna genombrottets anda är även Alexander
Kielland, Jonas
Lie,
Arne Garborg, Amalie Skram, Hans Jæger (1854-1910) och Kristian Elster
(1841-81).
En
ny generation, som var delvis kritisk till den romantiska traditionen,
framträdde i Danmark efter 1820 med prosaförfattare som Poul
Martin Møller (1794-1838) och Steen Steensen Blicher, dramatiker
som Johan Ludvig Heiberg och Henrik Hertz
(1797-1870)
och lyriker som Christian Winther och Emil Aarestrup (1800-56). Gemensamt
för dem alla var inriktningen på en borgerlig vardagsidyll.
Tidens största namn var H C Andersen, vars sagor skrivna i en poetiskt
realistisk stil blivit världsberömda, och Søren Kierkegaard,
vars filosofiska och teologiska idéer ofta presenterades i virtuosa
romaner, aforismer och betraktelser. Liksom hos Kierkegaard kritiserades
romantik och esteticism av skilda författare som Carl Ploug, Meïr
Aron Goldschmidt, Frederik Paludan-Müller och Hans Egede Schack.
I
Sverige har ett tidigt exempel på en satirisk, realistisk romankonst
i Fredric Cederborghs prosaskildringar. Brytningen mellan romantik och
realism präglade tiden efter 1830, främst hos Carl Jonas Love
Almqvist, tidens kanske mest originella begåvning, som skrev både
romantiskt färgade fantasterier och
realistiska
debattromaner i liberal anda.
En
förening av romantik och realism finns hos finlandssvensken Johan
Ludvig Runeberg i en poesi som var starkt idylliserande och fosterländsk
och därmed även anknöt till tidens skandinavistiska strömningar.
Inom
den svenska prosan dominerade under perioden 1830-60 den realistiska, borgerliga
romanen genom författare som August Blanche, Emilie Flygare-Carlén
och Fredrika Bremer, den senare även med betydande insatser för
kvinnorörelsen. Viktor Rydberg kom både med sin poesi och sin
verksamhet i den liberala pressen
att
förmedla övergången från idealism till naturalism.
I
Sydamerika började den beryktade "gauchon" skildras under relismens
period. Men man måste gå tillbaka i tiden för att förstå
gauchon, den sydamerikanska cowboyen. För att fatta gauchosläktets
uppkomst måste en skenbart bagatellartad händelse från
1530-talet hållas i minne, en händelse som
samtidigt
ger en huvudnyckel till Argentinas nationella ut-
veckling.
Vid denna tidpunkt bröt Pedro de Mendozas folk upp
från
den första bosättningen på La Platastranden ungefär
där
det
nuvarande Buenos Aires är beläget.
Att
forsla med sig hästarna uppför floden fann man alltför besvärligt.
Ett sjuttiotal hingstar och ston släpptes istället lösa
på slätten. När Garay och hans kolonister anlände
fyrtio år senare vimlade pampas av vildhästar. Senare infördes
nötboskap och får från de egendomar spanjorerna anlagt
i Cochabambadalen i södra Bolivia.
Tack
vare milt klimat och rikligt bete skedde fortplantningen
och
hjordarnas tillväxt så snabbt att man snart inte längre
höll
räkning
på hästar och boskap som privategendom.
Enligt
kolonialhistorikern Azara uppgick antalet vildhästar
och
nötkreatur 1780 till ungefär 42 miljoner. Siffran är enorm,
nästan
svindlande särskilt med hänsyn till att arealen där dju-
ren
uppehöll sig motsvarade endast en tredjedel av Argentinas
nuvarande
territorium.
Under
hela kolonialperioden fick Argentina sin försörjning på
hudar, horn och talg, enligt nutida synpunkt föga mer än biprodukter
i boskapsaveln reminiscens från en gången epok är den
vanliga synen av djurlik i upplösningstillstånd längs vägarna
på campen. Kadavren väcker ingen reaktion eller avsmak hos genomsnittsargentinaren.
De hör till landskapsbilden, frånsett att ömsinthet och
djurvänlighet i nordisk mening är honom främmande. Sak samma
gäller ju de latinska folkens flertal.
Här
på den ändlösa slätten hörde alltså gauchon
hemma. Hur-
dan
var han?
"Han
liknar Falköga, Coopers berömda jägare, med hela hans
kunskap
om vildmarken och hela hans motvilja mot de vitas
samhällen",
yttrar Sarmiento i "Facundo" (1845).
Karaktäristiken
kunde i viss mån tillämpas ännu på den sista gauchogenerationen
som fram till sekelskiftet levde kring de stora jordegendomarna på
pampas, estancias. Gauchon fann sig dock endast motsträvigt tillrätta
när betesmarkerna började inhägnas
och
stängslas, när lantarbetet över huvud rationaliserades och
blev
mer stationärt. Han var nomad, han föredrog att färdas
från
gård till gård. Han drev då framför sig de tolv,
femton
hästar
som var hans personliga egendom och förutsatte att de
fick
fritt bete när han stannade och biträdde med inridning och
kreatursmärkning.
Den
sentida gauchons dräkt bestod av bombachas och poncho
av
vicuna. Fotbeklädnaden var stövlar, tillverkade av huden från
bakbenen
på ett föl eller en kalv; djurets knäled formade hälen.
I'å
huvudet bar han en chambergo av anjuk, svart filt med fram-
till
uppvikt brätte. Hade gauchon pengar till övers omsattes de
i
tunga silversporrar och silverprydnader på sadel, tyglar och
bälte.
Med svart, ofta axellångt hår och yviga mustascher eller
helskägg
var han en imposant företeelse.
Al
gaucho van las pi-endas lyder ett dubbelbottnat ordstäv.
Det
utsäger bokstavligt att stass och grannlåt klär en gaucho,
dessutom
antyds hans dragningskraft på det täcka könet. Mest
förföriskt
inkarnerades han av el payador, trubaduren som red
från
estancia till estancia med sin gitarr och föredrog uddiga
kupletter
till eget ackompanjemang. Hans ankomst till en gård
var
ofta signalen till fest.
Gauchons
upphöjelse till legend och myt, hans kanonisering som
nationalhjälte,
får i främsta rummet tillskrivas Jose Hernández
och
hans versepos "Martin Fierro". Mot ovan skisserade bak-
grund
framstår måhända gauchons förvandling som märkligare
än
diktverket. Stolta landsmän söker gärna jämförelseobjekt
på
parnassens
högsta tinnar, hos till exempel Homeros och Dante.
Sådana
superlativ tål kanske någon prutning. Unamuno avvisar
bestämt
paralleller till Odysseen och Divina Commedia. Vilket ej
hindrar
att han tillerkänner "Martin Fierro" suverän skönhet
och
betecknar Hernández dikt som det friskaste, i djupare me-
ning
mest poetiska verket i Latinamerikas litteratur.
"I
Martin Fierro sker den intimaste sammansmältning av de
episka
och lyriska elementen. Gauchons eldiga själ är som en
utstrålning
av själva pampas, av den ofantliga, nakna slätten
som
ligger utsträckt i solen, under den oändliga rymden, öppen
för
Guds fria luft."
Gaucholitteraturen
har äldre upprinnelse och betydande kvan-
titativ
omfattning. Bland los poetas gauchescos räknas Bartolome
Hidalgo,
Hilario Ascasubi och Estanislao del Campo både till
föregångarna
och eliten. Samtliga företrädde en populär, folklig,
på
gauchons eget tungomål avfattad poesi. En annan grupp,
bland
dem Esteban Echevarria, Bartolome Mitre och Rafael Obli-
gado,
odlade gauchogenren på de bildade klassernas mer reto-
riska
skriftspråk.
En
skald av verklig resning möter vi i Jose Hernández. Han kom
ur en släkt med historiska anor och föddes 1834 på estancian
Pueyrredön inom distriktet San Martin i provinsen
Buenos
Aires. Liksom för flera andra argentinare under denna
upprörda
epok är hans biografi växlingsrik. I tur och ordning,
emellanåt
samtidigt, var han estanciero, journalist, soldat och
politiker.
Hernández
deltog i bataljer och expeditioner mot indianerna,
framträdde
som opinionsbildare i pressen, fungerade som depu-
terad
och senator. Som ung tog han aktiv del i arbetet på fa-
wiljeestancian.
Han förvärvade grundlig kunskap om gauchons
villkor
och vanor, psykologi och dialekt, insikter som kom till
gagn
både för "Martin Fierro" och då han på annat sätt
fram-
trädde
till gauchons försvar eller påyrkade reformer av hans
status.
Ett
humanitärt karaktärsdrag hos Hernåndez kom också
till
uttryck då han under revolutionen 1880 tillsammans med
diktarkollegan
Carlos Guido y Spano organiserade en Röda
Korstjänst.
"Martin
Fierro" består av två delar, "La Ida" (Färden bort)
och
"La Vuelta" (Återkomsten), publicerade respektive 1872
och
1879. Under de mellanliggande sju åren trycktes första de-
len
i femton upplagor om inalles 60 000 exemplar - fantastiska
siffror
i ett land där analfabetismen ännu var stor och organise-
rad
bokhandel saknades.