Kina
Det kinesiska tänkandet framhäver den universella
harmoni som anses behärska kosmos i en dynamisk process i vilken alla
element samverkar. Den drivande kraften i denna process utgörs av de
två grundprinciperna yin och yang som trots sin inbördes polära
natur håller allt i rörelse i kraft av sitt komplementära
kraftspel.
[1. Reflektion och värdering: Anser du att universum
i sin helhet kan ses som harmoniskt?]
Den högsta kosmiska principen uppfattas på
olika sätt i olika tanketraditioner, som 'högste herre' (shangdi),
som 'himmel' (tien) eller som 'väg' (dao), men kejsaren tillmäts
alltid väsentliga kultiska uppgifter.
Daoisterna uppfattar dao som urkällan och urkraften
i allt varande ur vilken allt existerande, ursprungligen framgått.
Dess kontemplativa ideal wu wei (handla utan att störa) präglas
av enkelhet och bortvändhet i förhållande till världsliga
prestationer.
Däremot kräver konfucianismen djup respekt
inför den sociala traditionen och den enskilda människans bildning,
insikt och aktiva medverkan för den stora helhetens bästa.
[2. Reflektion och värdering: Anser du att daoismen
eller konfucianismen är tilltalande?]
Den universella harmonin
Det kinesiska tänkandet baseras sedan urminnes
tid på den metafysiska grundsatsen att himmel, jord och människa
ingår som tre komponenter i ett enhetligt universum. Allt som händer,
varje företeelse i naturen - makrokosmos - har sin motsvarighet i den
mänskliga kroppen - mikrokosmos.
Den kosmiska ordningen gäller även som moralisk
lag i alla mellanmänskliga relationer, och detta förhållande
utgör harmonitankens huvudinnehåll.
[3. Reflektion och värdering: Anser du att allt
i universum hänger samman på detta sätt? Är det en bra
tanke?]
Komponenternas inbördes förhållande
uppfattas inte som statiskt utan dynamiskt och den högsta visdomen består
i insikten om universum som en ordnad helhet. De kemiska elementen, planeterna,
väderstrecken, årstiderna och så vidare korresponderar med
människans olika krafter och egenskaper.
[4. Reflektion och värdering:Kan du tänka
dig att din kropp och din personlighet hör samman med , årstider,
planeter och ämnen i universum?]
De fem faserna eller elementen - trä, eld, metall,
vatten, jord - betraktas som den föränderliga och dynamiska grunden
för allt och uppfattas i första hand inte som substanser utan som
krafter. Varje element motsvaras i ett komplicerat och exakt definierat system
av sitt eller sina speciella väderstreck, planeter, mänskliga
sinnen och organ, djur, dygder, regeringsformen samt årstider och tider
på dagen. Denna komplexa struktur understryker alltings inbördes
korrespondens och samhörighet, men det faktum att allt betingar varandra
rymmer även en potentiellt destruktiv komponent i det att det ena lever
av det andra.
[5. Reflektion och värdering:
Anser du att det här är en rimlig och värdefull inställning
till universum och det mänskliga livet?]
Jorden suger upp vattnet, vattnet släcker elden,
elden smälter metallen, metallen klyver träet och träet plogar
jorden i en ändlös serie kretslopp som får kosmos att framstå
som en universell dynamisk mekanism. Drivkraften i denna ständiga rörelse
utgörs av de två polära grundprinciperna yin och yang.
Yin och yang
Yin och yang är de polära kosmiska krafter
som styr allt skeende både i universum i stort och i naturen. Yang
uppfattas som den manliga, aktiva, avlande, skapande och ljusa principen,
medan yin står för det kvinnliga, passiva, mottagande, hängivna,
skyddande och mörka. De avlöser varandra i en regelbunden rytm
exempelvis i dygnets och årstidernas ständigt återkommande
växlingar. De kompletterar varandra och är beroende av varandra
i en komplex balans och frambringar genom sin samverkan och inbördes
motverkan kosmos alla komponenter.
I egenskap av kosmos egentliga urkrafter uppfattas yin
och yang följaktligen som den 'bakomliggande kraften i alla växlingar
mellan positivt och negativt rörelse och vila, ljus och mörker,
värme och kyla, gott och ont och så vidare. De representerar två
sidor av den enda stora helheten och symboliseras av en cirkelrund figur
som delas av en vågformad linje i en svart och en vit hälft vilka
i sin tur uppvisar en punkt i den respektive andra färgen till tecken
på att varje princip bär på sin motsats. Denna figur kallas
t'ai chi med ett ord som betyder "yttersta ursprung", eftersom det polära
kraftspelet mellan yin och yang uppstod i ett urtillstånd i vilket krafterna
ännu var odelade.
[6. Reflektion och värdering:
Anser du att yin och yang är rimliga föreställningar? Stämmer
de på något sätt? Verkar det tilltalande?]
Himlen uppfattas som manligt yangväsen och jorden
som kvinnligt yinväsen, himlen är anden och kroppen jord, himlen
befinner sig i ständig rörelse medan jorden vilar, himlen är
blå och klotformig medan jorden är gul och fyrkantig. I sin egenskap
av fyrkant korresponderar jorden med de fyra vädersträcken, vilka
enligt kinesiskt tänkesätt kompletteras av ett femte, nämligen
mitten, som i sin tur tänks stå i förbindelse med himlen
i form av en världsaxel eller ett livets träd. Denna kosmiska vertikala
förbindelse kräver ständig vård och omsorg, och detta
kultiska och rituella ansvar ingår bland kejsarens allra viktigaste
uppgifter.
Världens högsta princip: shangdi och tien
Enligt den kinesiska traditionen framställs kosmos
som en väldig, ordnad och levande organism. Organismbegreppet blir tvetydigt.
Det kan därför vara svårt att avgöra huruvida det kinesiska
tänkandet är att beteckna som naturalism eller panteism och dessutom
om vi kan tala om en kinesisk tro på en personlig skapargud eller en
skapande princip.
[7. Reflektion och värdering: Anser du att det
stämmer med en gudstro här?]
Det centrala begreppet för den styrande och bevarande
principen i universums kosmiska ordning utgörs av shangdi, ett ord som
närmast kan översättas med 'högste härskare'. Shangdi
uppträder redan i tidiga källor som den högste guden och världshärskare
och identifieras ibland med Polstjärnan. Han beskrivs visserligen som
en människoliknande varelse, men framträder aldrig med fullt utvecklade
personliga drag. Traditionen beskriver honom som den som ger kungarna deras
uppdrag och är alltings upphov, men han är inte föremål
för personlig tillbedjan.
[8. Reflektion och värdering: Anser du att det
finns likhter med den kristna guden?]
I många texter, exempelvis hos Konfucius, betecknas,
den högste härskaren även som tien, himmel. l dessa källor
beskrivs himlen som den ursubstans som frambringar allt annat och som har
makt att belöna med lycka och goda skördar, men även att straffa
med naturkatastrofer. Tien betecknas ömsom som gud, ömsom som opersonlig
odesmakt. Först senare, framför allt under inflytande av Konfucius,
beskrivs han även som människornas far och mästare samt förses
med naturkrafter som attribut. Det tredje begreppet för det högsta
väsendet betecknas som dao, ett ord, som betyder väg och ursprungligen
stjärnornas väg på himlen. Många tänkare uppfattar
dao som en form av urmaterie med magisk kraft.
Konfucius definierar dao som den grundläggande
ordningen i naturen och människornas liv, medan daoisterna uppfattar
dao som den rationella, överpersonliga naturlagen och samtidigt den
urexistens. Denna urexistens har en polär klyvning - gott och ont, högt
och lågt, sant och falskt - som representerar det yttersta ursprunget
för himmel och jord.
Den praktiska tillämpningen av den kosmiska harmonin
är av central betydelse i den kinesiska tankevärlden och baseras
i första hand på föreställningen att kunskapen om det
kosmiska skeendets framtida utformning utgör förutsättningen
för alla möjligheter att påverka detta skeende.
Det mest berömda vittnesmålet om denna uppfattning
utgörs av I Ching, 'förvandlingarnas bok', som brukar tillskrivas
den mytiske kejsaren Fu-hsi (2950 f Kr) och i sin nuvarande form går
tillbaka på kung Wen (ca 1000 f Kr). Kosmos ständiga förvandling
beskrivs här med hjälp av yin och yang och framställs med
8 x 8 = 64 tecken.
[9. Reflektion och värdering: Anser du att I Ching
kan ge dig något värdefullt? (Denna fråga förutsätter
att du har använt I Ching!)]
Den främsta vetenskapen i det gamla Kina (liksom
för övrigt i det gamla Orienten och det gamla Indien) utgjordes
av astrologin, framför allt läran om goda och onda tider (chronomanti).
Tal, former och färger förknippas med speciella betydelser enligt
ett komplicerat symbolsystem. Människan åläggs att utföra
sina handlingar så att de är etiskt förenliga med den kosmiska
ordningen.
Förfäderskulten och kejsarens uppgift
Enligt kinesiskt synsätt är världen befolkad
av en rad olika gudar och demoner, goda och onda andar som alla härrör
från yin och yang. Statskultens gudar utgörs i regel av kosmiska
krafter, men därtill kommer även en rad hus- och familjegudar av
lokalt eller regionala ursprung. Den folkliga fromheten centrerades huvudsakligen
till välgång och skydd mot otur och olyckor. Förfäderskulten
tillmäts av tradition stor betydelse. Den kinesiska dödskulten
kännetecknas av en rad komplicerade ritualer, bland annat tillbakakallandet
av den döde anden i samband med begravningen. De döda anfäderna
tillhör fortfarande familjen och har sin självklara plats i familjemedlemmarnas
vardagsliv.
[10. Reflektion och värdering: Anser du att förfäderskulten
har något värdefullt för oss ?]
Den officiella religiösa kulten var av tradition
alltid föremål för statlig förvaltning och kontroll.
I den fornkinesiska religionen förekom följaktligen inte något
speciellt prästerligt stånd, utan ceremonierna leddes av kejsaren
och statliga tjänstemän. Kejsarens uppgifter var huvudsakligen
av etisk och kultisk natur, det var han som ansvarade för förbindelsen
med himlen och den kosmiska harmonin, men dessa rituella och kultiska ansvarsområden
var oupplösligt sammanflätade med regentens övriga uppgifter.
Vid sommar- och vintersolståndet offrade kejsaren
alltid till himmelsguden Shangdi, vilket gav honom tillnamnet 'Himmelssonen'
och en ställning som himlens enda företrädare på jorden.
Kejsarens eller kungens kultiska uppgifter förknippas med ett komplicerat
siarsystem, vilket framgår redan av de allra tidigaste kultfynden i
Kina, de så kallade orakelbenen.
Kejsaren övertog ansvaret för människornas
väl och ve genom att utforska den 'himmelska viljan' (tianming) - uttrycket
för det himmelska ansvaret att sörja för jordens och människornas
välgång. Denna patriarkaliska princip går förmodligen
tillbaka till tiden för de tidigaste kinesiska jordbrukskulturerna och
tillmätts kejsaren schamanistiska egenskaper. I kraft av sina kunskaper
blev kejsaren ett med naturens krafter med makt att påverka dessa i
gynnsam riktning med hjälp av så kallade imitationer av det kommande
i hemliga och komplicerade riter.
I synnerhet den mytiske kejsaren Fu-hsi och de fem så
kallade 'upphöjda kejsare' som följde efter honom hade enligt kinesisk
tradition en ställning som stora visdomslärare och förmedlare
till de gudomliga krafterna. Denna ställning gjorde i kombination med
kunskapen om det kommande följaktligen astrologin och utarbetandet av
en exakt kalender till kejsarens främsta uppgifter. En exakt och noga
utarbetad kalender representerade förutsättningen för att
himlen skulle kunna reglera det mänskliga livet.
Krigsguden Guandi.
I likhet med så många av de kinesiska folkliga
gudarna har krigsgudens traditionella funktion att avvärja olyckor och
faror under historiens gång kommit att övertas av en historisk
gestalt Guan Yu, general på de tre rikenas tid (200-talet) hör
till de mest populära folkhjältama i gudomlig gestalt Annu i modern
tid kunde varje provinsstad förevisa åtminstone ett tempel, till
hans ära, även i hans funktion som rättvisans gud vilket innebar
att domstolsförhandlingar hölls i hans tempelhall. Den kinesiska
folkliga religionen har i sina trosföreställningar upptagit en
rad buddhistiska och daoistiska element vilket har kommer till uttryck i
de symbolgestalter som ingår i Guandis följe, men även åtnjuter
hans beskydd.
Mangårdsbyggnaden i en traditionell sydkinesisk
bondgård utgörs ofta av ett enda stort rum, i vilket husaltaret
upptar den dominerande platsen. På altarbordet placeras förfäderstavlan
och offergåvorna.
Valet
av de gudomligheter som avbildas på pappersbilderna avgörs av
släkttradition eller personliga preferenser. Ofta återfinns här
köksguden med hustru och hovstat som i sin egenskap av husets gud är
ansvarig för allt som utspelas i familjen. Offer till köksguden
utförs på bestämda tider och vid speciella tillfällen.
Vid årets slut bränns hans bild (köksguden går till
himmelsherren för att avlägga rapport om familjen) och efter den
stora storstädningen hängs en ny gudabild upp (köksguden återvänder).
[11. Reflektion och värdering: Anser du att det
finns något rimligt eller värdefullt i att ha en sådan köksgud?]
Platsens gud
Varje större samhälle förfogade över
ett
så
kallat 'stadsgudens tempel', som användes för religiösa behov
samt som samlingslokal för möten av skilda slag (t ex tempelmarknader).
l regel fungerade kända historiska personer ur den lokala historien som
stadsgud. I större byar låg templen oftast i utkanten av samhället
ute bland fälten för att garantera basta möjliga skydd för
sådd och skörd.
Drakdans
Den symboliska draken förenar en rad mytologiska
och kosmologiska element i sin gestalt Draken är en sinnebild för
den manliga, skapande kosmiska kraften yang, och uppfattas i denna egenskap
som kejsarens och himmelssonens symboldjur. Draken står i förbindelse
med vattnet och dess fruktbarhetsbringande krafter, regnet samt vädersträcket
öster, eftersom solen stiger upp ur östra havet och sommarmonsunen
ger växande. l början av denna årstid, den femte dagen i
den femte månaden (början av juni), firas den så kallade
drakfesten.
Drakdansema (draken 'leker' med en pärla) uppförs
till diktaren Qu Yuangs ära (död 278 f Kr), medan festens tradition
som sådan har rötter ända tillbaka till förhistorisk
tid när draken ännu var Yue-stammarnas
totemdjur.
Religionshistoria
Kinas historia inleds enligt sägnen med kejsar
Fu-hsi, som inte bara betraktas som upphovsman till I Ching, utan även
sägs ha skapat kultu- rens yttersta förutsättningar. Både
jakt och fiske, åkerbruk kreatursuppfödning, tideräkningen
och den statliga förvaltningen sägs gå tillbaka på
hans regeringstid.
Efter Fu-hsi och de fem så kallade upphöjda
kejsarna följde 22 härskardynastier. Under den tredje dynastin
(Zhoudynastin) får Kina vid tiden kring 1100 f Kr ett fast strukturerat
statsväsen med förfinade religiösa sedvänjor. Tillbedjan
av de kejseliga anfäderna trädde i förgrunden och staten uppfattades
enligt patriarkaliskt mönster som analog med familjen.
Efter 490 f Kr försvagades statsmakten drastiskt
vilket banade väg för en rad rivaliserande småfurstar. Under
'de stridande staternas period' (4801403-221 f Kr) rådde delvis anarkiliknande
förhållanden, vilket avspeglades i oro och osäkerhet också
på religionens område. Den fornkinesiska religionens sviktande
hegemoni banade väg för konfucianismens reformförsök
i synnerhet vad gäller statskulten. Med Qindynastin (221 - 206 f Kr)
äterinrättades en stark centralmakt. Handynastin (206 f Kr - 220
e Kr) gynnade konfucianismen, medan buddhismens utbredning i Kina inleddes
61 e Kr. Tangdynastin (618-907 e Kr) innebar en kulturell glansperiod
i Kinas historia, medan Songdynastin (960-1260 e Kr) representerade den kinesiska
konstens och vetenskapens högsta blomstringstid och återigen gynnade
konfucianismen.
Den mongoliska Yuandynastin (1260-1368) understödde
buddhismen, medan Mingdynastin (1369-1644) strävade efter en fruktbar
kinesisk syntes mellan konfucianism, daoism och buddhism. Epokens synkretistiska
ideal utgjordes av den konfucianska mänskligheten som skulle uppnås
med hjälp av buddhistisk och daoistisk meditation. De manchuiska härskarnas
sista dynasti (1644-1911) skakades från och med början av 1800-talet
av en rad politiska och religiösa uppror och oroligheter. Inbördeskriget
och den Guomindangregehng som följde eftersträvade delvis ett återinrättande
av de gamla religionsformerna, men efter Mao Zedongs maktövertagande
1946149 tvingades i synnerhet bud- dhismen till en allt mer defensiv hållning.
Maoismen är visserligen generellt motståndare till all religion,
men detta har inte hindrat den från att vid olika tidpunkter ingå
märkliga förbindelser med olika former av fornkinesiskt tänkande.
DAOISM
Personligheten Lao Zi
Namnet Lao Zi betyder 'gammal mästare' och avser
en hemlighetsfull och historiskt omstridd person. Enligt traditionen lär
han ha levat mellan 604 och 517 f Kr och ursprungligen ha hetat Lao Dan.
Han skall ha tjänstgjort som bibliotekarie vid Zhoudynastins hov. Den
moderna forskningen har dock varken kunnat belägga detta eller överhuvudtaget
personen Lao Zis historiska existens, och har emellanåt tenderat till
uppfattningen att Lao Zi snarare är att betrakta som en hederstitel
för en betydligt senare filosof. Den skrift som av hävd tillskrivs
Lao Zi personligen, den berömda Daodejing, anses i dag allmänt
inte vara äldre än 300-talet f Kr.
Ett stort antal legender har spunnits kring Lao Zis
liv och personlighet Den förmodligen mest kända av dem alla berättar
att han vid slutet av sitt liv stod i begrepp att bege sig västerut
från Kina ridande på en svart oxe när en gränsvakt
uppfordrade honom att nedteckna sina tankar först och att detta gav
upphov till skriften Daodejing.
Daodejing
Namnet Daodejing betyder 'Boken om Vägen och Dygden'.
Enligt traditionen utgör denna skrift Lao Zis enda bevarade skrift.
Daodejing är ett av den kinesiska filosofins mest originella verk och
dess mystik och djupsinniga poetiska stil har gjort att den kommenterats
och översatts mer än någon annan kinesisk bok överhuvudtaget
Boken om Vägen består av 81 korta, delvis
rimmade avsnitt eller kapitel utan fast struktur. Tankarna framställs
i aforistisk form och poetiska bilder med hjälp av ett ytterst uttrycksfullt
språk Kapitel I till 37 ägnas åt definitioner av dao (vägen),
kapitel 38 till 81 definitioner av de (dygden) och förhållandet
mellan dao och de.
Läran
Lao Zis tänkande baseras på föreställningen
om dao, den eviga källan till all existens och den kraft som ligger
till grund för allting. Samtidigt uppfattas dao dock även som moralisk
världsordning och det etiska rättesnöret för människans
handlande. Dao är det eviga icke-varandets princip, den högsta
principen för både den naturliga och etiska världen, och
översätts med väg, liv, gud, lag eller världsordning
men sägs samtidigt vara namnlös och odefinierbar.
[12. Reflektion och värdering: Anser du att du
kan förstå lite vad dao är?]
Dao kan uppfattas som kosmisk ordning eller gudomlig
vilja, men representerar inte något statiskt ideal utan en verksam
energi eller kraft.
Om dao uppfattas som något absolut måste
man utgå från en opersonlig princip, men i Daodejing omnämns
dao emellanåt som gud eller modersgudinna, ofta påminnande om
Fadern i biblisk teologi men vilket väl närmast är att tolka
som anspelningar på den fornkinesiska bildvärlden.
Daos odefinerbara natur som både kosmisk och etisk
auktoritet är mycket svårfångad i språkliga uttryck
och måste därför beskrivas i form av talrika paradoxer, vilket
senare utvecklades till den daoistiska skolans främsta stilmedel. Dao
är världens urgrund, den substans ur vilken allt annat framgått
ur, det rent transcendentala icke-varandet framgår varandet dao, som
odelad all-enhet och genererar i egenskap av denna enhet tudelningen yang
och yin.
[13. Reflektion och värdering:
Anser du att detta verkar tilltalande som livsåskådning? Spännande?]
Dualismen mellan dessa två principer ger upphov
till livsanden, som i sin tur skapar harmoni mellan de två polära
krafterna. Denna treenighet mellan yang, yin och livsande ger så upphov
till mångfalden (de "tiotusen existenserna"). Dao är följaktligen
alltings ursprung, livnär allting med sin kraft och fulländar det
genom sin dygd.
[14. Reflektion och värdering: Anser du att dao
kan vara detsamma som "naturen"? Eller "Guds skapelse"?]
I det att den odelade helheten dao på så
sätt blir till mångfald uppträder för första gången
de motsatser i världen som vi tänker med: gott-ont, rätt-orätt,
jag-ickejag, positivt-negativt, aktivt-passivt, liv-död, tungt-lätt,
lång-kort, högt-lågt, före-efter dvs våra mentala
begrepp och distinktioner. Dessa motsatser betingar varandra, det vill säga
de är beroende av sin motpol för att kunna uppstå.
[15. Reflektion och värdering: Anser du att alla
våra motsatser verkliga?]
På samma sätt förhåller det sig
även på den mänskliga dygdens område. Den daoistiska
etiken utgår från att världens motsägelsefulla karaktär
vittnar om världens och människans fjärmande från det
naturliga urtillståndets ursprungliga enhet.
[16. Reflektion och värdering: Anser du att taosimen
har rätt i att det verkliga är utan motsatser, eller förenar
motsaterna?]
Därför måste människan vända
sig bort från all världslig strävan för att i stället
eftersträva frihet från varje form av mentala och sociala motsatser
som endast låser fast oss. Dao framstår som den enda beständiga
motpolen till den föränderliga världen, och människan
skall helt leva och uppgå i dao.
[17. Reflektion och värdering: Anser du att detta
kan fungera i vårt samhälle?]
Det daoistiska idealet är därmed ytterst sett
av kontemplativ karaktär, både i handling och i vila. De visa
som nått insikt om och lever i dao känneteckas av icke-handlande
medan de handlar, wu wei. Detta wu wei innebär att man lever genom sin
blotta existens i dao och tar avstånd från allt kortsiktigt och
fåfängt intresse för det sociala eller politiska livet.
[18. Reflektion och värdering: Anser du att det
finns något sunt och gott i wu wei?]
Wu wei är den lättsamma, mjuka princip som
ingenting är i stånd att motstå - vattnets princip, vattnet
som till sist urholkar stenen. Det bör inte förstås som frånvaron
av handlande, utan representerar
snarare en hållning av att intet störa skeendets flöde.
Det är konsten att stå i full samklang med dao. Den prestationsorienterade
verksamheten i världen kontrasteras mot det kontemplativa livet och
enkelhetens försonliga och upphöjda ro.
[19. Reflektion och värdering: Vilka yrken tror
du en daoist kan ha för sin försörjning?]
Daoismens mål har dock uppenbara likheter med
konfucianismens. Det daoistiska idealet utgörs inte bara av den enskildes
visdom, utan i minst lika hög grad av en moralisk förnyelse av
gemenskapen, staten och i sista hand av hela världen. All världens
ondska uppstår på grund av att människorna fjärmat
sig från sin ursprungliga naturliga och harmoniska natur.
[20. Reflektion och värdering: Anser du att vi
har en grundläggande god natur?]
Daoismens, politiska ideal består - i motsättning
till konfucianismen - av en djup skepsis gentemot allt politiskt handlande.
Den idealiska gemenskapen beskrivs som ett litet och överskådligt
rike, i vilket människorna lever fredligt med varandra utan att föra
krig eller på annat sätt upprätthålla förbindelse
med sina grannfolk Den gode daoistiske fursten regerar egentligen inte i
kraft av sina handlingar och manifestationer av världslig makt. Hans
makt ligger i stället i hans egenskap av etisk förebild, som vis
man - även han låter följaktligen dao verka utan att ingripa
eller störa det naturliga flödet av mänskligt liv - wu wei.
[21. Reflektion och värdering: Anser du att detta
kan fungera som politisk ordning i ett land?]
Strävan efter evigt liv, eller åtminstone
långt och sunt liv, har rötter tillbaka till den kinesiska högkulturens
allra äldsta tid och förknippas med både förfäderskulten
och det daoistiska idealet att inte ingripa i det kosmiska skeendet. Däremot
är t'ai chi och andra rörelsekonster utmärkande för daoistens
sunda och enkla leverne. Kulten kring ålderdomen och därmed även
hälsan, den riktiga kosten och visdomen, har alltid varit typiskt för
den kinesiska kulturen, särskilt den daoistiska.
[22. Reflektion och värdering: Anser du att vi
i väst har påverkats av denna hälsokultur? Är det ett
värdefullt tänkande?]
Lao Zis skola
Lao Zis korthuggna och gåtfulla utsagor nedtecknades,
systematiserades och kommenterades av hans lärjungar, i första
hand hans efterföljare Li Zi (Licius på latin) på 300-talet
f Kr, om vilken inte mycket är känt. Han skrev den 'Sanna boken
om urgrundens källa' i vilken han utvidgade
daoismen
i metafysisk mening genom att förse den med en utpräglad kosmologi.
Enligt denna skrift representerar dao den ursprungliga, skapande kosmiska
princip som själv inte skapats och som befinner sig i ett tillstånd
av ständig förändring, trots att den själv är oföränderlig
och evig.
[23. Reflektion och värdering: Anser du att det
är rimligt att tro på en sådan kreativ princip?]
Ur denna grundläggande enhet framgår motsatser
som ständigt konfronteras och övergår i varandra i en oändlig
process. I människans medvetande uppstår de som teoretiska kategorier
t ex gott och ont, rätt och orätt, jag och icke-jag, positivt och
negativt, passivt och aktivt, vila och rörelse, liv och död, osv.
Ur denna grundläggande princip uppstår motsatsparet yin och yang,
ur vilka de fem elementen bildas och slutligen förvandlas till ett niotal,
som i sin tur bildar kosmos.
[24. Reflektion och värdering: Anser du att denna
kosmologi är rimlig?Är vissa delar godtagbara men inte andra?]
Världens ständiga förändring beskrivs
i termer av en delvis skenbart mycket modern metamorfoslära. Li Zi påstår
sig efter flera års försjunkenhet ha upplevt upphävandet
av distinktionen mellan jag och icke-jag: en tanke som inte minst den kinesiska
buddhismen kom att fånga upp och utveckla. Genom sin utpräglat
mystiska karaktär kom Li Zi att bereda vägen för den senare
populära daoismen.
Den populära magiska daoismen
Magin spelar hos Lao Zi själv inte någon
som helst roll, men den skola som bildades i hans efterföljd kom med
tiden att innefatta ett allt mer dominerande magiskt element. Denna modifierade
daoism ledde till en kraftigt utökad skara anhängare bland de religiösa
massorna, vilket i sin tur gav upphov till en populär daoism som snarast
är att beteckna som magi än som religion eller filosofi.
I denna religiöst organiserade magiska daoism intog
tron på förekomsten av det eviga livets elixir en central roll,
och inom dess ram för en daoistisk 'kyrka' framträdde en översteprästfigur
- de så kallade himmelsmästarna (tian zi) - i en egen dynasti
som i Europa betecknades som 'daoistiska påvar'. Dessa himmelsmästare
residerade mellan 1016 och 1930 på 'Drak- och tigerberget' i Kiangsi.
Himmelsmästaren fungerade som kyrkans överhuvud
och rådde i denna egenskap över en prästerlig hierarki med
munkar och världspräster, vilka i första hand ägnade
sig åt spådomar och väderförutsägelser. Många
av himmelsmästarna åtnjöt högt anseende i kraft av sin
förmåga att tillverka talismaner i hemliga besvärjelseceremonier
och deras hemlighetsfulla kraft blev föremål för otaliga legender.
Med tiden utvecklades en daoistisk gudahierarki med
'De tre renas treenighet' som högsta gudom. Denna gudom består
av himmelsguden Yu huang, urbegynnelsen Dai chi som den personifierade dao
och den till gud upphöjde Lao Zi. Daoismens panteon är komplicerat
inte minst därför att det kom att vävas samman med en stor
del av den kinesiska kejsarkulten. Följaktligen tillbads det polära
härskarparet 'Jadekejsaren' som himlens herre och den 'Store kejsaren'
som jordens herre i en gudomlig hierarki med otaliga gudar under sig. Tre
lyckogudar hjälper de människor som tillber dem och i underjorden,
vars helveten skildras på ett mycket livfullt sätt härskar
de tio
'helveteskungarna'.
Med tiden utvecklades en utpräglad tro på
ett liv efter detta, vilket påverkades på gynnsamt sätt
av munkarnas asketiska livsföring i världen. Munkidealet och dess
'skapande sysslolöshet' (wu wei) antog formen av en daoistisk meditation
och begreppet wu wei blev föremål för en rad uttolkningar,
bland annat som 'tomhet i analogi med buddhismens nirvanaideal. Vissa riktningar
tolkade dao i allt högre grad som modergudinna och förknippade
den med en utpräglad naturmystik. Strävan efter evigt liv antog
har formen av sökandet efter en magisk svamp, som ansågs skänka
odödlighet. Harmonin mellan yin och yang skulle likaså uppnås
med hjälp av magiska krafter.
Den oöverskådliga rika daoistiska litteraturen
gav 471 e Kr upphov till en första daoistisk kanon som omfattade 1200
skrifter. 748 års kanon innehöll inte mindre än 7300 skrifter,
medan den sista daoistiska kanon från 1444 rymde allt som allt 5318
skrifter och än i dag utgör världens största religiösa
kanon.
KONFUCIANISMEN
Personen Konfucius
Namnet Konfucius är en latinisering av kinesiskans
Kong Fuzi eller Kong Zi, mästaren Kong. Katolska missionärer använde
detta skrivsätt i sina rapporter om Kina och präglade därmed
den namnform som kom att göra personen Konfucius och konfucianismen
känd i Västerlandet.
Konfucius föddes 551 f Kr i en provinsstad i lu
i den nuvarande provinsen Shandong under det personliga födelsenamnet
Kong Qiu med det manliga binamnet Kong Zhongni. Han var son till en general
och härförare och tillhörde en adlig, om än förhållandevis
fattig familj. Hans mor var en sjuttonårig konkubin som fadern tog
för att försöka få en frisk son - han hade tidigare
nio döttrar och en vanskapt son. Efter faderns död, då Kong
var 3 år, mötte hans mor undvikande och fiendskap hos släkten
och fick flytta till en främmande stad, nu ännu fattigare än
tidigare. Pojken Kong fick arbeta som tjänare, springpojke, vattenbärare
osv.
Redan tidigt visade emellertid Kong prov på en
väldig kunskapstörst och ett stort intresse för Kinas andliga
traditioner. Hans mor understödde livligt denna gåva hos pojken
och hans ungdom var fylld av studier, trots fattigdomen. Slutligen fick han
en plats som som lärare vid ett furstehov, men tvingades på grund
av otaliga konflikter med olika ämbetsverk byta tjänsteort vid
flera tillfällen. År 501 f Kr, vid 52 års ålder, blev
han förvaltningschef för ett regeringsområde, han hade hand
om spannmålsutdelningen. Hans ekonomi blev bättre men han blev
less på arbetsuppgiften.Han steg dock därefter i graderna tills
han slutligen utnämndes till justtieminister i fursten av Lus regering.
Nu kunde kan starta skolor där barn från
alla klasser i samhället fick fritt tillträde. Han såg fram
emot att skapa ett samhälle byggt på sin filosofi där jämlikhet,
ömsesidig respekt och god bildning var de stora ledstjärnorna.
Han fick äntligen en skara elever som ville förverkliga hans livshållning.
Emellertid fick han naturligtvis fiender bland adelsfamiljerna och genom
manipulationer med den unge fursten - tre vackra flickor spelade en stor
roll - ignorerades Kong alltmer. 496 f Kr nedlade han samtliga ämbeten
för att under 13 års tid dra land och rike runt med sina lärjungar.
483 tilläts han i all ära återvända till sin hemort
i furstendomet Lu, dock utan något som helst officiellt inflytande.
Han levde dock med stor integritet och fortsatte sina livslånga studier
i Lu där han slutligen dog 479 f Kr.
Konfucius personlighet beskrivs samfällt som förutsättningslös,
mild och värdig. Han sägs ha varit respektfull i sitt uppträdande,
men samtidigt även visat prov på avsevärt självförtroende.
Magi och trolldom intresserade honom inte och hans enkla livsföring var
visserligen både anspråkslös och återhållsam
men inte asketisk Han ägnade sig i första hand åt studier
av klassikerna, åt den universella ordningens principer och bedrev dessutom
historiska studier, vilka stod i direkt samband med hans strävan att
förnya kulturen och den sedliga livsföringen.
Efter sin död utsågs han till statslärare
för Kinas konservativa kretsar och statstjänsteman. Postumt gjordes
han till föremål för statens högsta utmärkelser.
174 f Kr besökte Handynastins förste kejsare hans grav.
120
f Kr uppfördes det första templet till hans ära och 555 e
Kr ålades varje kinesiskt regeringsområde (prefektur) att låta
upprätta ett Konfuciustempel. 1086 tillerkändes han kinesisk kejsarvärdighet
och så sent som 1906 utfärdades ett kejserliga dekret enligt vilket
Konfucius likställdes med himlens och jordens gudomar.
Konfucianska symboler
Tallen är det kinesiska trädet framför
alla andra. Eftersom den tål kyla utan att förlora sina barr uppfattas
den som symbol för beständighet fortvaro och långt liv. Redan
i de traderade 'samtalen' med Konfucius är denna symboliska innebörd
fullt utpräglad. Tallen förlänger sitt liv i kraft av sitt
tigande.
Detsamma gäller även för hägern,
som för in förhållandet mellan far och son i den symboliska
innebörden av långt liv. När hägern sjunger svarar en
unge. När en daoistisk präst dör förvandlas han till
en befjädrad (häger) och stiger upp mot himlen. Uttryck som 'himmelshäger'
eller 'salighäger' vittnar om de underbara egenskaper hägern tillskrivs
i sin egenskap av symboldjur för visheten. Kombinationen av de två
symbolerna tall och häger uttrycker den högsta önskan om visdom
och långt liv.
Den kinesiska kejsarens speciella roll växte fram
ur den traderade sammansmältningen alv högsta världsliga och
religiösa entitet i den regerande 'himmelssonens' gestalt Som härskare
var kejsaren den högste och egentligen även den ende prästen,
och riktade i denna egenskap bönema för stat och folk till de gamla
naturgudama (himmel och jord), landets och spannmålets gudar, sol och
måne, jordbrukets beskyddare, planeten Jupiter, de kejserliga förfädema
samt Konfuclus och överlämnade de föreskrivna offergåvoma
(livsmedel, siden, jade osv). Himmelsaltaret (himmelstemplet var det kinesiska
rikets främsta religiösa plats. l 'skördebönens hall'
bad kejsaren den högste himmelsherren Shangdi om rikliga skördar
två gånger om året (nyår och vårdagjämning).
Konfucianismens skrifter
Konfucius skrifter är i första hand av moralfilosofisk
och statsteoretisk natur. Bland de auktoriserade konfucianska skrifterna
ingår både Konfucius egenhändigt författade texter
och skrifter av hans lärjungar liksom en del senare konfucianers verk.
Fem klassiska texter bildar en kanon som Konfucius själv
sägs ha bearbetat
1) 'Förvandlingarna' (Yi), vars ursprung härleds
till den mytiske kejsaren Fu-hsi,
2)
'Odena' (Shi) bestående av 305 äldre oden,
3)
'Urkunderna' (Shu) bestående av olika härskares dekret och uttalanden,
4)
'Vår- och höstkronikan' (Chunqiu), en historisk krönika med
moraliska kommentarer som Konfucius personligen sägs ha författat
om sin hemstat Lu,
5)
'Riterna' (Li) om olika religiösa och sociala bruk och seder som härrör
från Konfuciusskolan.
Därtill kommer fyra skrifter, ('de fyra böckerna'):
1)
Samtalen
med Konfucius' (Lunyu), en samling bestående av Konfucius samtal
med sina lärjungar,
2)
'Den stora lärdomen' (Daxue), moraliska avhandlingar som delvis lär
härstamma frän Konfucius själv,
3)
'Medelvägen' (Zhon- gyong), en skildring av de vises inre jämnmod
som lär ha författats av Konfucius sonson, den framstående
konfucianske skriftlärde Zhu Xi,
4)
'Mencius' (Meng Zi) om filosofen Meng Zi (med det latinska namnet Mencius;
372-289 f Kr, den senare konfucianismens mest framstående tänkare.
Därtill kommer en omfattande kommentarlitteratur.
Konfucianismen representerar inte något slutet system, utan tar i stället
upp samtalets och anekdotens form.
Läran
Den konfucianska etiken utvecklades huvudsakligen av
Mencius och utgår från att människan av naturen är
att betrakta som god och att all ondska härrör från bristande
insikt.
[25. Reflektion och värdering: Anser du att det
är rimligt att tro att människan av naturen är god?]
Människans fostran till dygd och harmoni framstår
följaktligen som etikens främsta uppgift.
[26. Reflektion och värdering: Anser du att harmoni
och dygd är det väsentligaste i din livsåskådning?]
Historiens heliga och visa män framställs
som förebilder, vilket understryker vikten av vördnaden inför
föräldrar, gamla människor och förfäder. Konfucianismens
mål utgörs av bildning och kunskap, sanningskärlek, godhet,
generositet, respektfullaa umgängesformer samt att vårda familjebanden.
[27. Reflektion och värdering: Anser du att vördnaden
för de äldre är viktig?]
Det konfucianska måttlighetsidealet präglas
snarare av den så kallade 'gyllene regeln', det vill säga ömsesidighet
i umgänget med andra, än av andlig övning och askes. "Gör
mot andra det du vill att andra ska göra mot dig". Människan måste
ständigt ha de kosmiska sammanhangen för ögonen och alltid
betänka det allmännas och statens intressen. Individen, familjen,
folket, landet, staten, kosmos: alla dessa sfärer är som cirklar
utanför varandra i en enda stor sammanhängande helhet - tillvaron.
Konfucianismen utvecklar denna avancerade etik utan
stöd i gudomliga bud eller uppenbarelsen, vilket gett upphov till kritik
från religiöst håll att dess autonoma etik svävar fritt
utan förankring i en metafysisk världsbild.
[28. Reflektion och värdering: Anser du att den
konfucianska etiken hänger löst i luften? Behövs en Gud bakom?]
Men Konfucius var inte motståndare till religionen,
han medgav att himmelens vilja var en egen objektiv verklighet som människan
inte kan förstå. Han bejakade uttryckligen de traditionella (religiösa)
riterna. Men han yttrade sig inte till förmån för speciella
trosföreställningar och gjorde inga uttalanden om livet efter detta,
även om han bejakade förfäderskulten. Han undvek all spekulation
om transcendenta ting och betecknade inte den högsta principen som 'shangdi'
(högste herre), utan som 'tian' (himmel). Därmed lämnade han
frågan huruvida denna högsta princip var att betrakta som personlig
eller inte öppen. Himlen kan ses som den ursubstans som frambringar
allt annat och som har makt att belöna med lycka och goda skördar,
men även att straffa med naturkatastrofer eller människors plötsliga
sjukdomar och död - Kong erfor detta när han favoritelev dog i
45-årsåldern, den elev som skulle ha fört hans lära
vidare. Tien betecknas ömsom som gud, ömsom som opersonlig ödesmakt.
Senare beskrivs Tien även som människornas far och mästare
samt förses med naturkrafter som attribut.
[29. Reflektion och värdering: Anser du att man
inte ska spekulera för mycket om trosföreställningars riktighet?]
Den kosmiska harmonin spelar en central roll i konfucianismens
lära. Eftersom konfucianismen inte innehåller direkta utsagor
om Gud eller ett gudomliga väsen betecknas den emellanåt inte
som religion i egentlig mening, utan snarare som statsfilosofi och etik.
[30. Reflektion och värdering: Anser du att det
är fråga om en religion?]
Men i kraft av sina fiter och kulter samt genom den
gudomliga tillbedjan av Konfuciusgestalten har konfucianismen i Kina utan
tvivel utvecklats till en form av religion. Konfucius själv trodde på
den rituella handlingens kraft att göra människans hjärta
mottagligt för insikt.
Det kinesiska tänkandet skiljer mellan 'xia' (filosofi)
och 'xiao' (religion), men understryker samtidigt närheten mellan dem.
Konfucius uppfattas i Kina som 'zhu', det vill säga som vis man och
därmed som uttryck för Kinas andliga kultur. Den konfucianska socialläran
centreras kring begreppet 'zhen', som närmast kan översättas
med mänsklighet och består av fem dygder, närmare bestämt:
1
värdighet
2
generositet i åskådning,
3
trohet respektive uppriktighet,
4
flit och
5
välgörenhet.
[31. Reflektion och värdering: Anser du att dessa
dygder kan utgöra en grund i ditt liv? Eller är det meningslöst
att förespråka dygder?]
Grundsatsen utgörs av föreställningen
att människans sociala och politiska plikter utförs inom ramen
för en organisk statlig samlevnad. Uppriktigheten i hjärtat går
hand i hand med strävan efter personlig fulländning. De centrala
dygderna utgörs av måttlighet, jämvikt och rättsmedvetande.
Respekten inför riterna (ii) reglerar den sociala
ordningen genom att etablera ett band mellan nuet och förfäderna,
och därmed till historiens dimension.
[32. Reflektion och värdering: Anser du att den
kristna kyrkan skulle kunna spela denna reglerande roll i vårt samhälle?]
Konfucianismens skola
Det konfucianska tänkandets främste uttolkare
och förnyare anses vara Meng Zi, i väst kallad Mencius, en
man som levde ett liknande liv som Konfucius. Framför allt hans utpräglade
dialektiska begåvning har lett till att han i dag betraktas som konfucianismens
"andre vise man".
Meng Zi utarbetade teorin om människan som av naturen
god, med människokärlek (humanitet och rättvisa (pliktmedvetande)
som medfödda egenskaper. Även föreställningen om godheten
som härskandets princip går tillbaka på honom.
Konfucianismen kom redan tidigt att utgöra den
ideella basen för den kinesiska stats- och kejsarkulten och intog tidvis
en i högsta grad intolerant hållning gentemot Lao Zis framväxande
daoism och senare även gentemot buddhismen.
[33. Reflektion och värdering: Anser du att daoism
och konfucianism måste stå emot varandra?]
Målet för konfucianismen var att erkännas
som Kinas enda legitima 'statsreligion'. Senare kom delvis daoistiska och
buddhistiska element att tränga in i konfucianismen, vilket förstärkts
dess metafysiska och spekulativa aspekt Människan framställdes
nu som ett slagfält för goda och onda krafter i form av en immateriell
(god) och en materiell (delvis god, delvis ond) princip.
[34. Reflektion och värdering: Anser du att det
finns något rimligt i denna "slagfältsmodell"?]
Konfucianismen har i princip sett av hävd antagit
formen av en fortgående diskussion av de fem klassiska konfucianska
texterna. Den grundläggande premissen utgörs av antagandet att
ett ursprungligt tillstånd av harmoni och ordning har gått förlorat
medan målet är att återskapa detta harmoniska urtillstånd.
[35. Reflektion och värdering: Anser du att det
är ett bra antagande att vi bör tillbaka till ett harmoniskt tillstånd?
Liknar det kristendomen?]
Människan anses vara i stånd att verkställa
detta återskapande av egen kraft Konfucius utgick från att människan
både kan utvecklas moraliskt och göra bruk av denna moraliska
kraft för att förbättra världen.
[36. Reflektion och värdering: Anser du att människan
är i stånd att avsevärt förbättra världen?]
Det närmast egalitära antagandet om alla människors
likvärdiga andliga förmåga kontrasterar starkt mot konfucianismens
utpräglat hierarkiska samhällsideal. Konfucius själv betonade
vikten av en väl reglerad social hierarki, i vilken alla relationer
är klart definierade.
[37. Reflektion och värdering: Anser du att människor
är hierarkiskt rangordnade av naturen?]
Konfucianismen reformerades och omgestaltades i en ständigt
pågående process, inte minst genom de neokonfucianska skolorna
'Läran om principen' och 'Läran om meningen' och deras 'studium
av tingen' respektive väg till den direkta upplysningen. Den konfucianska
skolan har dessutom stått fadder till en rad framstående jurister
och statsrättsliga tänkare.
I Europa föranledde konfucianismens tidiga monopolställning
i Kina många att beteckna hela den kinesiska statsfilosofin som konfucianism.
Statskulten och betoningen av kejsarens himmelsoffer förlänade
konfucianismen entydigt religiösa drag. Så sent som strax före
inbördeskriget grundades en konfuciansk kyrka i Kina 1910.
Konfucianismens nyktra och praktiskt inriktade livsideal
har gett den många anhängare bland utvandrade kineser, inte minst
i USA och i andra östasiatiska länder, exempelvis i Vietnam och
Korea. Även en japansk förgrening av konfucianismen kom att utvecklas
relativt snart i nära koppling till den shintoistiska japanska stats-
och kejsarkulten. För många kineser representerar Konfucius en
garanti för den kinesiska kulturens kontinuitet. En lång rad kinesiska
tänkare, skriftlärda och filosofer har med sina läror under
längre eller kortare tid kommit att vinna utbredning i Kina, men ingen
av dessa övriga läror kommer ens i närheten av den betydelse
och det inflytande som ger konfucianismen och daoismen deras nyckelrollen
i kinesisk kultur.
Buddhismen övertog i sin kinesiska form flera,
delvis direkt väsensskilda aspekter från tidigare kinesiska religionsformer,
exempelvis förfäders- och dödskulten eller stats- och kejsarkulten.
Buddha Amitabha (Amida) är exempelvis en central symbol för medkänsla
och frälsning från lidande bland människor i Kina,
eftersom Amida anknyter till den fornkinesiska föreställningen
om en etisk världsordning med den frälsande nåden för
alla levande varelser i centrum.
Andra utpräglat eklektiskt (dvs tillåter
blandning av olika läror) orienterade tänkare har vid upprepade
tillfällen strävat efter en syntes av de stora kinesiska religions-
och filosofisystemen.
Något ens tillnärmelsevis historiskt porträtt
av mästaren Konfucius finns inte bevarat. Trots att den konfucianska
stats- och moralläran under de följande århundradena utvecklades
till den mest populära av de så kallade Hundra skolorna,
var dess normer baserade på ädelt sinnelag föga lämpade
för riktigt etiskt handlande.