Download Stripping the Gurus PDF









VARFÖR LÄSA SKÖNLITTERATUR?

(Föredrag nov. 2007)



1.

Bästa åhörare ! Ni är skönlitteratur!

För om jag ber er berätta något som hänt för någon tid sen, t ex en ovanlig dag eller ett roligt minne, så kommer ni att berätta utifrån en fiktion om er själva och det som hände. Även om ni har berättat just denna story flera gånger och försökt hålla den så sann som möjligt så märker att man liksom behöver berätta den på en formmässigt sätt som är bra, som är effektivt. Och då diktar ni ! Skulle ni försöka vara en sorts objektiv kamera bara så skulle ni förstöra hela saken och du skulle misslyckas. Vad vet en kamera om vad som hände?

Egentligen gör vi alla samma ska när vi sitter och minns något. Vi diktar ihop, byggt på sinnesintryck som vi tycker att vi minns bra. Vissa uttalanden av andra tycker vi att vi minns exakt. Ofta har andra en helt annan uppfattning om vad som sades eller vad som menades. Alla har varsin historia. Och det är inget annat än skönlitteratur.

Därför är skönlitteratur så otroligt bra som studiematerial. Duktiga författare säger liksom mer än vi själva kan om sånt som liknar vårt liv. Det är därför läsandet av bra skönlitteratur, klassikerna främst, är så utvecklande för vårt eget liv. Fiktionen vi själva har om vår egen story blir liksom expanderad genom att vi tar del av andras berättelser och andras föreställningar om sig själva eller de personer de skildrar. Särskilt människor som ska syssla med naturvetenskap behöver skönlitteraturen för att hjärnan ska utveckla den vetenskapliga fantasi som t ex Albert Einstein, Nils Bohr, Edward Schrödinger och Francis Collins så flitigt använt i sitt forskande. Utan sådan fantasi upptäcker man inte särskilt mycket nytt. Vill du bli astrofysiker? Läs bra SF-litteratur !

En klassiker är ju diktad i huvudet på Tolstoj eller Jane Austen eller Jack London, men det är ju dessa personers fiktiva inbillningar som formas skickligt till stora berättelser. Samma sak gör ju alla ni när ni berättar för kompisen vad du gjorde i helgen eller i somras. Det är samma diktande, bara med lite annat språk och kanske inte alls så formmedvetet eller skickligt. Därför blir Anna Karenina ditt liv när du läser, för när du läser berättar du för din hjärna och du lever där, lika mycket som du lever i dina föreställningar om dig  själv.

Då förstår ni varför ni mentalt är skönlitteratur redan.

Även efter man insett att ens "jag" är en skönlitterär fiktion och kanske släppt tron på egot som verkligt, fortsätter förstås skönlitteraturen att ge mycket. Det ger alltid en effekt att se en film, en opera, en teaterpjäs, eller läsa berättelser. Samma förmåga att leva sig in finns ju kvar även om vi vet att det är just intenting annat är fiktion. Det mesta i våra liv är fiktion på detta sätt. Det är inget problem att inse det om vi bara njuter av berättelserna, våra egna om oss själva likaväl som andras i sina texter eller filmer eller teaterpjäser.

När vi berättar om jordens historia eller allt som hänt efter Big Bang, så använder vi återigen ord och diktar en historia byggd på data och experiment och på vad andra har berättat utifrån sina data. De vetenskapliga berättelserna är viktiga för oss, även när vi kommer till kvarkar och tillstånd av vara och icke-vara på samma gång. Alla naturvetenskapsmän vet hur mycket SF betyder för stimulans och beskrivning. Det mesta som Jules Verne berättade om i sin skönlitteratur har slagit in och utvecklats ännu längre. Datorer finns i berättelser långt innan första chipset skapades. Charles Darwin var starkt fascinerad av den berättelse om evolutionen av människan som hans forskning tycktes stödja. Systembiologin i våra dagar ser fram emot ännu mer spännande berättelser om vår hjärna och om den verklighet som hjärnan formar åt oss - berättar för oss. Fakta behöver fiktion för att bli en berättelse vi förstår.

Även känslor av att må bra eller inte må bra berättar vi för oss själva.  Den som har ryggskott upptäcker det på nytt varje gång det gör ont när han eller hon ska röra sig. I det ögonblicket berättar hjärnan för oss själva en massa om ryggskott och hur det begränsade jaget har detta ryggskott och hur kroppen har detta ryggskott. Sanningen är ju att kroppen är där och har smärta vid vissa rörelser. Men att en individiuellt "jag" skulle ha ryggskott är förstås en fiktion. Eller att ett individuellt "jag" måste lida av detta ryggskott är ju samma sorts fiktion. Smärta är bara smärta. Men det vi lider av mest är berättelsen om "stackars mig".

Det typiska för en sjuk person är ju berättelsen om sjukdomen. När andra människor kommer i närheten och börjar formulera berättelsen så hjälper man själv till och skapar den. Ofta blir det en familjeberättelse som alla bygger på och förändrar lite då och då, allteftersom förändring tycks äga rum. Perspektiven förskjuts också över tid - allt detta är skönlitterärt skapande för att förstå verkligheten. Vi gör det om och om igen, ofta inlett med "Och hur är det med din bror?" eller "Hur går det för din mamma?" Läkare nu för tiden måste lära sig att prata med patienterna, berätta om den story som är just den patientens story. Konversationen på en sjuksal följer samma skönlitterära mönster, var och berättar sin story. Skönlitteraturen är mycket viktig på patientnivå, läkandet beror ibland på friheten att berätta. Så viktig är skönlitteraturen. Hur många har inte läst om AIDS-sjuka, cancersjuka, demenssjuka och fått tillfälle att leva sig in i dessa berättelser. Det fungerar därför att vi själva bygger våra liv skönlitterärt. Det kanske inte är skön litteratur men det är fiktion av samma slag.

Att vara en fiktiv person i vårt minne och i vårt självberättande innebär ju inte att verkligheten försvinner eller vi ljuger om den. Solljuset som du upplever just nu är ju där, gräset som grönskar är där, vinden som känns mot kinderna är där, ögonen på andra människor är där och lever starkt, djur som rör sig, ljuden som når dina öron - levande närvaro. Det finns en direkt och omedelbar verklighet som innehåller en sorts nästan övernaturlig fascination. Och ju mer obegränsat kan vara i den ju bättre måste det ju vara, ända fram till sista dagen vi lever på jorden. Det säger sig självt.

Men vår fiktion om vårt indivieulla jag och dess historia begränsar oss ofta i vår omedelbarhet.  Personen blir aldrig nöjd, det finns alltid något annat som ska komma. Vi drar ihop oss genom historien om oss själva, en sorts kontraktion, som om vi knöt handen. Det är inget fel på berättelsen i sig men det är just den där sammandragningen till ett litet "jag" som skapar rädsla och begränsar oss. Fiktionen är inte sann och därför blir vi osäkra. Vi drar ihop oss. Vi stänger in oss. Vi separerar oss. Allt beroende på detta misstag: det fiktiva individuella livet.

Genom att läsa skönlitteratur och kanske lite skämtsamt säga som John Pearsall Smith: "Some people say that reality is the thing - but I prefer reading!" - kan en viss befrielse ske. Genom att läsa lever vi in oss i expansiva skildringar - om vi orkar läsa - och får då perspektiv på vår egen påhittade individualitet. Många tror att den som sitter i en fåtölj och läser tre timmar liksom missar verkligheten därute. Men om personen därute sysslar mest med sin egen story så är världen större för den som sitter därinne och läser, faktiskt. Vi kan, som Xavier de Maistre uttryckte det "resa i vår egen kammare".

Man kan också att den som läser skönlitteratur får mutipla personligheter. Det sker på ett friskt och levande sätt, det är inte en sjukdomsbeteende eller ett flyktbeteende. Det vill säga att läsaren kan liksom tillfälligt leva sig in i en värld, t ex Charles Dickens värld, tillsammans med andra som läste David Copperfield. De kan prata om denna värld och så att säga njuta denna värld medan de pratar om den. Då har vi fiktiv story om fiktiv värld hos Charles Dickens såsom vi återupplever den. Att prata om orden som någon annan skrivit blir alltså fler ord och fler fiktiva världar.

Så här säger Björn Ranelid:

"Ordet väger ingenting och likväl är det mäktigare än allt annat. Det uppstår från döden när du läser det. Du kan inte skriva vackert om du knyter din hand i vrede. När jag diktar föds en genetisk slinga på pappret. Ordet känns inte vid några gränser och ingen kan låsa in det i ett fängelse."

Detta är väldigt positivt och stämmer inte helt, eftersom ord i stil med "Vi dömer dig till 8 års fängelse" verkligen också stänger in dig i ett fysiskt fängelse. Andra ord som "Du döms härmed till döden genom avrättning i morgon kl 8.00" avslutar liv för just den människan som de uttalades för i en viss situation. Men Ranelid har rätt i att orden saknar gränser genom att du läser dem och skapar verkligheter när du läser. Detsamma gäller våra egna individuella liv - vår berättelse om dem kan begränsa oss och göra livet till ett fängelse, ja ett helvete. De många ungdomar som är deprimerade i vår tid vet att det ofta är de egna tankarna, de egna hemska berättelserna som förstör livet. Visserligen skyller vi på vi omgivningen men vi skapar också själva det hemska. Detta är väl känt. Det leder till att medicinering inte är bästa vägen ut ur det utan att vi berättar andra berättelser om oss själva. Det kan kallas kognitiv terapi. Här syns tydligt hur vi själva är skönlitterära i vår fiktiva indiviudalitet.

Med andra ord: orden och läsningen är skönlitterära vapen för ett liv som kan vara fyllt av barnslig förundrarn inför miraklet att leva. Läs och lev !

 Nästa   


Download Stripping the Gurus PDF

Copyright © August, 2010 by Geoffrey D. Falk
All rights reserved.