|
Ruth Halldén, proffsläsare, skriver:
-
VAD LÄSER DU JUST NU?
frågar
folk ibland. Mestadels
nämner jag då en eller annan klassiker, varefter en
speciell
motfråga alltid tycks infinna sig, nämligen:
-
Av vilken anledning?
Vad
skall jag säga? I praktiken står jag lika
svarslös som
en musikmänniska skulle göra om någon
undrade över
att hon lyssnade på Bach och Beethoven i stället
för
att ägna sig åt samtidsmusiken.
Svaret
är självfallet: man föredrar det allra
bästa.
Visserligen är det allra bästa inte alltid det gamla,
ty
konsten
återföds ständigt, men i det enorma utbud
som är
nutidens är det lättare att nå fram till
den äldre
litteraturen, ty där är ju sovringen redan
gjord. Mitt
sätt att välja syns mig enkelt och praktiskt, men
tydligen
är det inte så vanligt. De flesta tycks trivas
i störtfloden av nyheter, i kaskaden av
samtidsböcker. Lusten
att läsa det andra läser är tydligen
större än
lusten att läsa goda böcker.
Vad är egentligen en
klassiker?
Definitionerna är så många
att begreppet knappast kan fångas in på
något
entydigt sätt. Det finns böcker som kallas
klassiker
därför att de
har dyrkats av en viss
äldre generation i låt oss säga ett
halvsekel. Andra
äldre diktverk kallas klassiker därför att
de
hållit sig kvar på
repertoaren i två
tusen år.
Det finns klassiker
som bara kan läsas av ett litet fåtal lärda
och
klassiker som kan avnjutas av mannen på gatan. Ett begrepp
som
har myntats un-der
vårt sekel
är »en modern
klassiker«. Nomenklaturen är sålunda litet
osäker. Vad vi har
till vårt förfogande
är ett litet titthål, genom vilket vi ser en mycket
begränsad del av en totalitet. Det
är
lätt att känna
förvirring inför både litteraturens
ofattbara storlek
och ungefärligheten hos den begreppsapparat som
undersöker
böckernas art och
karaktär.
... Kartan över
den klassiska litteraturen
är ofantligt mycket snårigare och suddigare
än vad som
sägs. Till råga på allt håller
den sig inte ens
stilla. Ibland demoleras hela landskap av jordskalv eller
snölaviner eller av ungdomliga barbarhorder som
bränner upp
och raserar allt vad de äldre åstadkommit. Kritikern
sitter
därvid inte i ett välutrustat kontrolltorn med
komplett seismografisk
utrustning, eller i ett
militärt
högkvarter och flyttar knappnålar. I
de få försök som gjorts
när det gäller att beskriva litteraturen som
totalföreteelse har T S Eliot en talande bild i sin
essä
»Tradition and the individual talent«. Han liknar
världslitteraturen vid en väldig organism i
ständigt
växande (och förfall). Då
och då blir någon liten del atrofierad och faller
bort,
men samtidigt
skjuter det nya skott.
Organismen
skälver till ett ögonblick inför
förändringen
men återtar snart sitt forna utseende, även om
konturen har
ändrats en
smula.
Dock är
väl organismen betydligt
mer svårbestämd och flytande än
så här. Om
vi tänker oss en person, född 1830 och död
1910,
plötsligt återuppstånden och i samtal med
vår
tids litteratörer, skulle kanske denne börja
diskutera
Goethe, Schiller, Le Sage,
Emerson, Manzoni eller
någon
liknande, fullt övertygad
om de nya
vännernas
förtrogenhet med diktare av denna storleksordning.
Emellertid skulle han få
mycket
enstaviga svar och därvid kanske tänka sig att tiden
hade
utvecklats åt ett helt nytt håll och att det nog
var
bäst att hålla sig till säkra kort, med
andra ord
antikens författare.
Snart skulle han dock få
klart för
sig att ingen hellerbrydde sig om Horatius, Seneca, Plutarchos eller
Plinius d y. Associationsbanor
och
hållpunkter har
helt ändrat utseende de senaste hundra åren.
När till
exempel Eliot,
för att
återvända till honom, skapade sin ide om den stora
litterära organismen, förutsatte han att alla
bokläsare
kände till de elisabe-tanska
dramatikerna och de
metafysiska poeterna
i hans eget land och att stabila kunskaper i latin och grekiska var
förefintliga hos den seriöse bokläsaren.
Eliots liknelse är en
utsökt
metafor som tänder fantasin hos läsaren, men den
fungerar
inte särskilt bra, eftersom den är alldeles
för
insulär och alltför lätt
kan infogas i det brittiska
skolsystemet. Hans
organism har betänkliga likheter med en granitparnass med
inbyggda
numrerade trappsteg för de store
odödlige. Snarare
är det så att varje
generation, varje världsdel har sin organism, i den
mån man
kan tala om en sådan. Tidsandan, individen, nya
forskningsrön och diverse
svåröverskådliga
trender ingår en kemisk förening med den eller den
boken.
Under nymarxismens
tid lästes
sålunda Balzac begärligt, men intresset tonade
småningom bort. De stora ryssarna, som vi numera alla
räknar
in i det litterära fundamentet, existerade knappast i den
kulturella diskussionen kring 1917, då den nyss
nämnda Eliot-essän
publicerades.
De levde lika
undanskymda som de schweiziska alperna, innan Rousseau
påpekade
deras existens. Det
är alltså inte
fråga om
smärre dallringar i ytterkanten, utan fundamentala
attitydförskjutningar.
Den officiella
litteraturhistorien
är
bekymmersam därigenom att den är så
statisk. Gamla verk
i ämnet
traderas, många
meningslösheter
konserveras sålunda. Mängder av gamla
träaktiga
diktverk står
kvar av ren slentrian, inte mer användbara än
hästspårvagnar.
Den som gått
hårdast åt
den
hävdvunna litteraturhistorien är Arthur Schopenhauer,
som
kallar
denna för
»Missfostrens
historia«.
En viktig distinktion är
dock på sin
plats. Vissa äldre böcker, som förefaller
nattståndna intill meningslöshet har en
självfallen
funktion i litteraturens historia därigenom att de en
gång
har skapat epok. De är ett
slags riktpilar mot helt nya litterära landskap.
|
|
Läsa vad? Här några "listor":
John Milton om böcker:
"For books are not absolutely dead things, but do
contain a
potency of life in them to be as active as that soul was whoseprogeny
they are; nay, they do preserve as in a vial the purest efficacy and
extraction of that living intellect that bred them. I know they
are as lively, and as vigorously productive, as those fabulous dragon's
teeth; and being sown up and down, may chance to spring up armed men.
And yet, on the other hand, unless wariness be used, as
good almost kill
a man as kill a good book. Who kills a man kills a reasonable creature,
God's image; but he who destroys a good book, kills reason itself,
kills the image of God, as it were in the eye.
Many a man lives a burden to the earth; but a good book
is the
precious life-blood of a master spirit, embalmed and treasured up on
purpose to a life beyond life. 'Tis true, no age can restore a life,
whereof perhaps there is no great loss; and revolutions of ages do not
oft recover the loss of a rejected truth, for the want of which whole
nations fare the worse."
(Milton, Aeropagitica)
*****
Varför
ska man läsa skönlitteratur?
Föredrag.
We're all stories in the end - en blogg om varför man skall blogga sin livshistoria!
|