|
Analysen
bygger på den berömda The WritersJourney av Christopher Vogler,
använd av många författare och regissörer. |
Hur
går du tillväga?
--använd
dig av frågorna för varje steg
--kom
ihåg att varje berättelse har unika drag, samma mall pasar inte
alla
--när
en fråga inte funkar, gå vidare
--alla
tolv stegen passar sällan i varje berättelse
--identifiera
följande funktioner hos människorna i berättelsen:
HUVUDPERSON/HJÄLTE
MENTOR
FIENDER
SKUGGOR
FORMSKIFTARE
TRICKSARE,
CLOWNER
BUDBÄRARE
VÄNNER
VÄKTARE
VID TRÖSKLARNA
SYMBOLISKA
SAKER
SYMBOLISKA
DJUR
|
|
|
Steg
5 Den första tröskeln |
Nu står hjälten på tröskeln
till äventyrets värld, med en fot inne i den speciella världen.
Ropet på äventyret har uppfattats, oron och ängslan inför
förändringen har fått uttryck och blivit kanaliserade.
Men den verkliga handlingen har ännu inte ägt rum. Att gå
över den första tröskeln är att verkligen ta sig an
äventyret och förändringen med fullt engagemang.
ATT NÄRMA SIG TRÖSKELN
Huvudpersonen brukar normalt inte acceptera
råden och hjälpen från mentorn på ett enkelt sätt
och sedan sätta igång med förändringen. Oftast tvingas
hjälten av någon yttre omständighet ta itu med äventyret.
Detta kallas av manusförfattarna för "plot point" eller "turning
point". Den kan se ut på olika sätt: en galning dödar eller
skadar eller kidnappar någon närstående huvudpersonen.
Ett fruktansvärt oväder tvingar huvudpersonen att segla iväg
med en båt, eller en konkurs tvingar huvudpersonen att börja
en nytt liv, eller ett mord tvingar huvudpersonen in i arbetslöshet
som i filmen The Rain King.
Hjälten kan i detta steg av berättelsen
få slut på handlingsalternativ och måste göra ett
val som är avgörande för framtiden. En del hjältar
fångas in i äventyret och kommer inte undan. Andra lockas in
i det samtidigt som det finns ett motstånd mot det.
Fråga:
Vilken är "vändpunkten" i berättelsen du jobbar med? Vilken
händelse trycker igång äventyret?
I filmen "Thelma and Louise", är vändpunkten
det mord som Louise utför på en man som tänker våldta
henne utanför en restaurant. Denna händelse tvingar iväg
Thelma och Louise över tröskeln och ut på deras äventyr.
I Hitchcocks film North by Northwest hittar vi en vändpunkt som kommer
utifrån: huvudpersonen Roger, försäkringsman som misstänks
för spioneri, har försökt undvika ropet på äventyr
länge när ett mord sker som drar honom över första
tröskeln, speciellt som alla tror att han själv utfört mordet.
Nu tvingas han fly och ta itu med äventyret. Han lämnar den vanliga
världen och går in i den speciella världen.
Fråga:
Vad får din huvudperson över tröskeln in i den speciella
världen? Vad gör att han tar itu med kampen och utmaningen?
Både inre och yttre händelser
kan locka iväg till äventyret. Hjältar kommer ofta till
beslut när deras själar står inför en stor fara, när
de måste besliuta sig för något. Det kan också handla
om att förändra sitt liv. "Ska jag fortsätta leva detta
miserabla liv eller riskera allt för att växa och förändras?"
- så kan det intre trycket formuleras ibland. I filmen "Ordinary
People" pressas huvudpersonen Conrad till att söka terapi för
att komma tillrätta med sitt trauma kring broderns död. Vändpunkten
är att han gradvis mår sämre.
Fråga:
Är det en inre eller yttre händelse som leder din huvudperson
in i förändringen?
|
|