|
Analysen
bygger på den berömda The WritersJourney av Christopher Vogler,
använd av många författare och regissörer. |
Hur
går du tillväga?
--använd
dig av frågorna för varje steg
--kom
ihåg att varje berättelse har unika drag, samma mall pasar inte
alla
--när
en fråga inte funkar, gå vidare
--alla
tolv stegen passar sällan i varje berättelse
--identifiera
följande funktioner hos människorna i berättelsen:
HUVUDPERSON/HJÄLTE
MENTOR
FIENDER
SKUGGOR
FORMSKIFTARE
TRICKSARE,
CLOWNER
BUDBÄRARE
VÄNNER
VÄKTARE
VID TRÖSKLARNA
SYMBOLISKA
SAKER
SYMBOLISKA
DJUR
|
|
|
Steg
7 Ingången till den innersta grottan |
När hjältinnan eller hjälten
har anpassat sig till den speciella världen försökter hon
tränga in i dess djupaste grotta, gå till roten med problemet
och göra äventyrets innersta uppgift. Huvudpersonen kommer nu
in i en region mitt emellan den yttre gränsen och den innersta hjärtpunkten
i resan genom äventyret. Hjälten finner väktare, prövningar,
utmaningar och krångel. Detta är ingången till den innersta
grottan, där den verkliga terrorn väntar. Det är dags att
göra de sista förberedelserna för den centrala kampen på
resan till förändring. I det här steget är ofta huvudpersonerna
som alpinister som slår upp baslägret nedanför den sista
sträckan upp till toppen av berget.
FUNKTIONER INFÖR INGÅNGEN
I moderna berättelser finner vi särskilda
funktioner inför denna del av äventyret. När hjälten
närmar sig den innersta grottan är det dags för planering,
rekognoscering av terrängen, omorganisation av gruppen av medhjälpare,
förstärkning av utrustning. Det är också dags för
ett sista skratt, kanske en liten fest innan det värsta inleds, en
vilopaus och samling.En elev pluggar inför en tentamen, en jägare
har hittat djurets gömställe och förebereder sig för
sista kampen, äventyraren har en öm kärleksscen innan han
ger sig i kast med den stora uppgiften, berättelsens huvudhändelse.
FLIRT
Ingången till den innersta grottan
är ofta en passande plats för flirt och uppvaktning av en åtrådd
partner. En romans kan uppstå här, en intim närhet mellan
hjälten och hans älskade innan det är dags för den
stora kampen.
DEN DJÄRVA INGÅNGEN
Vissa hjältar går modigt in
i den stora kampen och kräver att bli insläppt i fiendens slott.
Med stort självförtroende tar vissa huvudpersoner itu med ingången
till den innersta grottan. Axel Foley i Beverly Hills Cop gör på
det sättet. Han kraschar rakt in i fiendens läger flera gånger
och gör sina motståndare irriterade. Cary Grant marscherar rakt
in i sina antagonisters innersta grotta i filmen Gunga Din, det handlar
om en grupp mördare. Han sjunger en engelsk dryckesvisa så högt
han någonsin kan för att vinna tid och förvirra fienden
så att hans vän Gunga Din kan hinna fly från fiendens
fäste. Hjälten offrar sig själv och riskerar döden
för sin väns skull.
Fråga: Hur närmar sig hjältinnan eller hjälten
sitt äventyr eller sin utmaning i berättelsen du analyserar?
|
|